Kuskien alettava vaatimaan akt-tes palkkaa

järjestäydytään

Mä en ymmärrä, että minkä takia rengit suostuvat jatkossakin alistettuun asemaan, jossa kaikki riski olemattomista ajoista on ulkoistettu omaan palkkaukseen. Mikäs siinä Kovasen tai Kajonin johtoportaalla on myhäillessä kun Bemari, Mersu tai Prius on radalla ulkona, joskin ehkä aiempaa pienemmällä ansiolla nykyiseen verrattuna.

Nyt kuskit ovat hyväksyneet provikkapalkan, koska se on mahdollistanut akt-tessiä keskimäärin isomman palkan kiitos joidenkin hyvien ajohetkien.

Tulevaisuudessa tähän ansiotasoon ei ole mahdollisutta, vaan totuus on, että tolpalla notkutaan 2-6€ tuntiliksalla jos provikkapalkalla mennään.

Eli kysymys; Miksi palkolliskuskit suostuvat tähän ns. ottavan osapuolen asemaan, eivätkä laadi normaalia työsopimusta yö-, ylityö ja pyhälisineen? Olisikohan aika siirtyä alan provikkapalkasta normaaliin palkkaukseen? Toki se näkyy kyytien hinnoissa, mutta minkäs teet.

35

3913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaniXu

      Ei tule onnistumaan. Jos olet matkustellut maailmalla niin kaikkialla on provikkapalkka. Ihan sama kuin kiinteistövälittäjillä.

    • akttessiä

      Mitä maailmalla tapahtuu missäkin on aivan yhdentekevää. Käsittämätän argumentti.

      Miksei Kovaset ja Kajonit voisi alkaa maksamaan oikeata liksaa? Tuskin ovat edes miettineet asiaa kylläkään. Kenelläkään kuskilla tullut mieleenkään vaatia?

      Löytyykö kuskeja ajamaan tuolla parin euron tulevalla koiranpalkalla, jolla voi juuri ja juuri ostaa koiranmakkaraa?

      • Rovikka

        Ala yrittäjäautoilijaksi, palkkaa itsellesi kuski. Sen jälkeen alat ymmärtämään, miksi alalla on käytäntönä provikkapalkka (tulospalkkaus).


      • alamuuttuueskoseni

        aivan aivan aivan..

        tämä onkin ollut hyvä käytäntö tähän asti, mutta mikäli et ole vielä huomannut, niin 3kk päästä ala ei ole kuten ennen. Perinteinen isäntä-renki suhde ei tule olemaan toimintamalli enää. Nyt sinunkin täytyy ymmärtää tämä ja sopeutua uuteen tilanteeseen. Mikään ei tule olemaan alalla kuten vuonna -84

        Kysymys onkin lähinnä, että ne jotka menevät palkollisena ajamaan Kovaselle, Kajonille tai mille tahansa, ottavat turhaan vastaan työnantajansa yrittäjänriskin jos suostuvat vanhaan provikkamalliin, joka ei tule tarjoamaan kuskille elinkelpoista ansiotasoa tulevaisuudessa.


      • koiro

        Best in ja koirat kiittää best in ja siitä riittää, kotimaista koiranmakkaraa!


      • tyhmänahkatakki
        Rovikka kirjoitti:

        Ala yrittäjäautoilijaksi, palkkaa itsellesi kuski. Sen jälkeen alat ymmärtämään, miksi alalla on käytäntönä provikkapalkka (tulospalkkaus).

        Mitä vittua sä tolpparunkkaaja lässytät?

        Sitten pyydetään kyydistä sellaista hintaa, että voi maksaa kuskille tes-palkkaa?


      • Zavanderos
        alamuuttuueskoseni kirjoitti:

        aivan aivan aivan..

        tämä onkin ollut hyvä käytäntö tähän asti, mutta mikäli et ole vielä huomannut, niin 3kk päästä ala ei ole kuten ennen. Perinteinen isäntä-renki suhde ei tule olemaan toimintamalli enää. Nyt sinunkin täytyy ymmärtää tämä ja sopeutua uuteen tilanteeseen. Mikään ei tule olemaan alalla kuten vuonna -84

        Kysymys onkin lähinnä, että ne jotka menevät palkollisena ajamaan Kovaselle, Kajonille tai mille tahansa, ottavat turhaan vastaan työnantajansa yrittäjänriskin jos suostuvat vanhaan provikkamalliin, joka ei tule tarjoamaan kuskille elinkelpoista ansiotasoa tulevaisuudessa.

        Kyllähän nuo isot saa kuljettajia, mutta äijien pitää pitää tiukka linja, minimi / takuupalkka pitää tulla, itse aijon kyllä ajaa lain tultua voimaan, mutta en alle 15E/h ilta ja viikonloppu lisät


      • JuupasEipäsMoney
        tyhmänahkatakki kirjoitti:

        Mitä vittua sä tolpparunkkaaja lässytät?

        Sitten pyydetään kyydistä sellaista hintaa, että voi maksaa kuskille tes-palkkaa?

        Ei keikkoja, ei palkkaa, niin se vaan menee, mistä se "isäntä" saa ne palkkarahat, jos ei ole keikkoja tarpeeksi.


      • Anonyymi
        alamuuttuueskoseni kirjoitti:

        aivan aivan aivan..

        tämä onkin ollut hyvä käytäntö tähän asti, mutta mikäli et ole vielä huomannut, niin 3kk päästä ala ei ole kuten ennen. Perinteinen isäntä-renki suhde ei tule olemaan toimintamalli enää. Nyt sinunkin täytyy ymmärtää tämä ja sopeutua uuteen tilanteeseen. Mikään ei tule olemaan alalla kuten vuonna -84

        Kysymys onkin lähinnä, että ne jotka menevät palkollisena ajamaan Kovaselle, Kajonille tai mille tahansa, ottavat turhaan vastaan työnantajansa yrittäjänriskin jos suostuvat vanhaan provikkamalliin, joka ei tule tarjoamaan kuskille elinkelpoista ansiotasoa tulevaisuudessa.

        Kovasen liiketoiminta nyt vaan perustuu aivan kaikkeen muuhun kuin taksiautoiluun. Kerran juttelin yhden Kovasen kuskin kanssa, joka kertoi että firmalla on osassa autoista taksijärjestelmä kattamaan kaluston kustannuksia. (Ja varmaan myös henkilöstön palkkakuluja...)


    • Ffffffffjkk

      Kaikki ryhtyy yrittäjiksi ja sitten alkaa ennennäkemätön paalutus

    • kovamuutos

      Jatkossa nykyinen renki-isäntä konsepti tosiaan on historiaa. Kaikki ovat ennen pitkää yrittäjiä ja pudotuspeli on jatkuvaa. Hintoja pitää polkea normaaliajossa ja niinä muutamana sesonkipäivänä vuodessa hinnat on ihan arvoituskorkeat. Pikkujouluista kotiin...kuka maksaa eniten-basaarit isoissa keskustoissa tulee olemaan oikeaa villiä tappelutannerta. Mutta sitä on vain pari tuntia yössä ja kolme päivää vuodessa kuuden tunnin sessiot. Vai vielä AKT-palkkataulukot?

    • Ååääööyy

      Tähän asti kuljettajana ajamiseen on motivoinut tulevaisuudessa häämöttää liikennelupa. Provisiopalkka on toiminut siksi että tuuraajat ovat ajaneet lähinnä viikonloppuöinä jolloin keikkaa on niin, että palkka ylittää joka tapauksessa tes palkan. Päätoimisilla taas hyvät vuorot tasoittavat huonojen vuorojen tuloja siten että provikalla jää plussalle jos vähänkään osaa jotain. Tulevaisuudessa palkattuja kuljettajia on vain isoilla taloilla, joilla on varaa maksaa jonkinlaista takuupalkkaa. Ala on muuttumassa suurelta osin ammatinharjoittamiseksi. Työpaikat eivät siis todellakaan lisäänny,vaikka niin väitettiinkin. Tai onhan niitä, mutta ei sellaisella palkalla jolla eläisi.

      • laskutaitokunniaan

        Jos väittää provikalla jäävän plussalle, niin kannattaa opetella laskemaan.
        10 tunnin päivässä pitää kokeneella kuskilla olla kassa 40% provikalla 421€ ja 12 tunnin vuorossa 574€. Siis arkipäivisin ja silti jää vielä pekkaset (100 tuntia) ja lomarahat (120 tuntia) saamatta, eli n. 3600€.
        Jos kuski sattuu saamaan vain 36%, niin vastaavat päiväkassat pitää olla 468€ ja 638€. Siis vähintään ja joka arkipäivä.
        Jos tekee normaalia 8 tuntia päivä työtä, niin kokeneen kuskin kassan pitää olla 306€. Lisäksi tietenkin lomat ja pekkaset.


      • JuupasEipäsMoney

        Niinpä, tässäkohtaa pitää muistaa, että ahkera kuljettaja on pärjännyt aina, mutta ne laiskat huutelevat TES-palkkojen perään.


    • Hehheh

      Tulevaisuudessa myös kuskien tulee vaatia pyhätyölisät,pekkaset yms.Meinaako joku oikeasti että taksat tippuu?Ei kukaan täysjärkinen enää millään provisiopalkalla aja tietenkään.

    • ggrgrg

      Eihän tuo ole mikään ongelma, alhainen perusprosentti ja siihen kaikki lisät oikein laskettuna, jotta päästään suunnilleen siihen, mitä nykyään maksetaan palkkaa. Vähän voi arkena päivävuoroa ajavaa kuskia rokottaa, mutta siihen työaikaan tuntuu olevankin enemmän tarjokkaita.

      • spessimissi

        Voi voi...ei kukaan teitä tuu töihin palkkaamaan, ainakaan millään järkevällä palkalla. Rengit on täällä vuosia kurkku suorana huutaneet että luvat vapaaks. Kohta on luvat vapaat ja kaikista teistä tulee yrittäjiä. Liikuttavia höpönassuja ootte lisinenne ja aikapalkkoinenne.
        Ei muuta kun sama orjuus jatkuu, mut vähän eri spekseillä.


    • toveritolppahomo

      Vai mennäänkö tässä malliin, että vanhat(tai uudet) rengit perustavat toiminimiä ja vuokraavat autoja laitteistoineen vanhoilta isänniltään.

      Eli olen TMI:taksirenki, joka vuokraa Taksi Helsingin välitykseen kuuluvan auton laitteistoineen isännältä A maanantaiksi ja Isännältä B torstaiksi, jolloin autot muutoin seisoisivat. Vuokra voi olla kiinteä päivävuokra tai sitten vaikka sovittu, tietty % nettokassasta.

      Vituttaa kun on niin paljon spekulaatioa, arvailuja, luuloa, mutta kukaan ei tiedä oikeasti yhtään mistään yhtään mitään, vaikka luvat ovat vapaana parin kk päästä.

      • sjjkkjjhj

        "Vituttaa kun on niin paljon spekulaatioa, arvailuja, luuloa, mutta kukaan ei tiedä oikeasti yhtään mistään yhtään mitään, vaikka luvat ovat vapaana parin kk päästä. "

        Älä anna vitutukselle valtaa, sillä ennustaminen on vaikea laji ja tulevaisuuden
        ennustaminen on vielä vaikeampi.


      • Taksikeisari

        Tuo on amerikassa käytetty malli, mutta Suomen lainsäädäntö ei salli sitä, eikä sen lain muuttaminen tapahdu ihan heittämällä. Et voi ajaa taksia alihankkijana yhdelle tai kahdelle auton omistajalle, vaan se katsotaan työsuhteeksi, jos työ on suhteellisen säännöllistä. Tällaista systeemiä on yritetty, mutta siitä tuli ongelmia eläkemaksujen ja verotuksen kautta. Et voi olla henkilövuokrausyrittäjä yksin, vaan pitää olla samassa jamassa useampi ja sitten taas tulee ongelmaksi alv.

        Jos vuokraat itsesi ja kaverisi töihin taksiin, niin joudut tilittämään 24% alvin, mutta ei ole mitään vähennettävää. Siinä ei paljoa hinnalla kilpailla sitten.

        Toinen malli, mikä periaatteessa tuntuisi kätevälle on, että ajaisit omalla autollasi työsuhteisesti taksia ja saisi siitä 42 senttiä verotonta kilometrikorvausta on laiton. Sehän kuulostaisi mahtavalle, että voisi omalla autolla käydä heittämässä keikkaa kaverin yrityksessä pikkujouluissa tai tapahtumissa olematta yrittäjä ja kaverin firma hoitaisi yrittämisen ja saisi siitä siivun, mutta niin ei saa tehdä.


    • Taksikeisari

      Kerrankin on ketju, jossa on oikeaa asiaa.

      Minä olen myös sillä kannalla, että isoilta taloilta on vaadittava kiinteä palkka, joko niin , että on takuu ja provisio, tai sitten ajetaan tuntihinnalla.

      Sen verran tiedän kulissien takaa, että noin 20% nykyisistä rengeistä on siirtymässä autoilijoiksi ja sitten on x määrä alan ulkopuolelta tulevia uusia yrittäjiä. "Minä ainakin lopetan"-miehiä on yllättävän vähän.

      Pääkaupunkiseudulla tulee markkinoille iso määrä osakeyhtiöiden rahoilla mellastavia yrityksiä, joilta sietää rokottaa palkka tehdystä työajasta. Markkinaosuustaistelu pitää käydä niiden lompakoilla, jotka voittaessaan sitten palkinnotkin pokkaavat, eikä niihin kannata lähteä ilmaiseksi. Itse näkisin, että jos tarjotaan bemari ja välitys, niin tekemällä viisi päivää viikossa töitä, pitää tulla myös 2000€ rahaa, jonka voi sitten vähentää ylimenevästä osasta, jos välitys on niin hyvä, että sillä pärjää markkinoilla.

      En vaan usko, että Kovanen tai muut saavat niin paljon keikkaa autoilleen, että sillä pärjäisi ilman tukirahoja. Taksin ajamisesta ei kannata jatkossakaan maksaa mitään, vaan siitä pitää saada elanto.

      • Zavander

        Juuri noin, täysjärkiset kuskit pyytää täyden palkan ja Kovanen tai Kajon sitten joko maksaa tai ei saa fiksuja kuskeja. Asiakkaan kannalta tilanne on kyllä se että hinnat väkisin nousee. Eipä kuski kahta keikkaa enempää tunnis kekimäärin pysty ajamaan jolloin keikasta saatava korvaus täytyy olla min 20€, jotta palkkaa ja sivukuluihin jää rahaa. Nyt kun tuota kahta keikkaa vaan aina ei saa täytyy rahaa saada enemmän muuten on edessä pankrotti :)


    • tuuleemuutosta

      Lakiin pitäisi saada raja, jonka ylittyessä olisi maksettava työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa. Esimerkkinä voisi pitää, että kun yhtiössä on enemmän kuin 50 kuljettajaa tulisi siirtyä taulukkopalkkaan. Ja tämä 50 tarkottaisi vaikka olisi alihankkijoita tai osa-aikaisia mutta kuitenkin samaa brändiä tai välitystä edustavat. Nykyisinhän taksit eivät ole edes järjestäytyneet joten meno on ihan pelkkää pelleilyä. Taksiyrittäjät pelkäävät yrittäjän riskiä. Silti heitä pitäisi kunnioittaa yrittäjinä. Ilman uutta lakia muutosta ei tule tapahtumaan. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä, että taksiala ei kanna vastuutaan vaan sälyttää sen yksittäisen kuljettajan vastuulle. Orjat on kyllä kielletty mutta mitenkäs niiden määritelmä menikään? Samoin kuljetussopimusten kilpailuttajia pitäisi rajoittaa antamasta sopimusta yhtiölle joka ei maksa taulukkopalkkaa. Vastuunkantajien vastuuta tulee ohjeistaa vastuullisemmaksi eikä niin, että ajetaan korvaikset vaan niin halvaksi kuin vaan saadaan. Porvarihallitukset tekevät aina näin. Surkeaa ja taas surkeaa vastuunkantamista, jossa työntekijät syyllistetään.

      • Taksikeisari

        Vasemmistohallitukset tekevät ihan samalla tavalla. Vasemmisto itseasiassa halvempaa taksia käyttäjille on kinunnutkin, eikä oikeisto.

        Nyt on syntynyt käsitys, että kilpailu vapautuu ja se ei pidä paikaansa. Ainoastaan lupien määrä ja hinnittelu vapautuu. Ei tässä mikään markkinatalous vieläkään voimiinsa pääse ja verottajalla vielä on isoin siivu poolissa.


    • Supertaksi

      Ei saa hätäillä. Kyllä kaikki saa vähintään 20 €/h palkkaa, keikkoja riittää kaikille oikein mukavasti ja ilmapiiri on leppoisa. Sellainen on taksimaailma 1.7. jälkeen.

    • kohannes22

      Mitenköhän aloittaja ajattelee, että työnantajapuoli saadaan pakotettua tuohon sopimukseen? Lakkoilemallako? Mitä luulet, kummalta loppuvat rahat ensin, duunarilta vai isännältä? Duunarin rahantulo loppuu, mutta isäntä voi edelleenkin ansaita, vaikkakin vähemmän.
      Ja vaikka työmarkkinaosapuolet pääsisivätkin sopimukseen, niin tuo sopimus ei koskisi käytännössä ketään, vaikka 100% duunareista kuuluisi AKThen, koska se toinen osapuoli ei ole järjestäytynyt. Mikään ei siis muuttuisi nykyisestä.
      Eikä pyhä- tai ylityökorvauksista edes tarvitse mitenkään sopi, ne kun kuuluu maksaa jo ihan olemassa olevan lainsäähännön perusteella.

    • Oikeus

      Tes mukainen palkkaus on kaikkien työntekijöiden oikeus. Palkkoja voi vaatia laki teitse taannehtivasti takaisin. Tosi on

      • johannes22

        Tessin mukainen palkkaus on työntekijän oikeus jos alalla on yleissitova työehtosopimus, ei muiden. Taksialalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, joten työehtosopimuksen mukaiseen palkkaan ovat oikeutettuja vain ne työntekijät, jotka työskentelevät sellaisen työantajan palveluksessa joka kuluu sopimuksen allekirjoittaneeseen työnantajaliittoon, eivät muut. Näitä palkkoja ei siis voi, ainakaan menestyksekkäästi, vaatia oikeusteitse sellainen kuljettaja joka ei niihin ole oikeutettu.

        Toki ylityö- ja sunnuntaityökorvausta voi oikeusteitse vaatia kuka tahansa, jos ne on jätetty maksamatta.


    • Kastaja33

      Vain lomarahat, ylityöt ja sunnuntaikorvaukset kuuluu maksaa

      • Noustenmaa

        Lomaraha on TESsin alainen eikä sitä makseta taxin kuljettajalle.
        En tosin tiedä ketään joka saisi ylityö- tai pyhäkorvaustakaan.


      • MinäKuolenKehari

        LomaKORVAUS, ylitöt ja pyhät määrittelee LAKI. Eli ne saa oikeuden kautta mukinoitta jos haluaa.

        Taasen taksikuskin tuntipalkan määrää AKT:n tes


    • Etelänrunkkarit

      Tehdään kuulkaas semmoinen ratkaisu et ajetaan vaan taksia arkipäivinä...eihän lakikaan pakota mihinkään yö päivystyksiin ...olis sama etelän runkkarille saisivat kävellä öisin niin ku maalla🤮

    • Anonyymi

      tai..tai pomo siirtyy palkanmaksussa 2-viikon jaksoihin eikä mennä perinteisellä kuukauden jälkeen maksetaan täyspalkka vaan palkkaa maksetaan 2viikon välein.pyritään 70h tehdä muttta se ylittyy 100prosenttisen varmasti ja siitähän iloksi muuttuu kun maksetaan ylityökorvauksia plus yölisät siihen päälle. eikä tähän muuta vaadi kuin C-kortin :D

    • Anonyymi

      Kannattaisiko vaatia ennemmin lääkärin palkkaa. on meinaan isompi kuin akt,. n tes palkka.
      Kumpaakaan kun ei kuitenkaan saa, niin on ihan sama vaatia kerralla kunnon palkkaa.

    • Anonyymi

      Miten saa kahden tuuman paskan menemään tuuman putkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe