Luoja-sana

AamukahviaKohtaKeitän

Mietitäänpä hetki Luoja-sanaa, mitä tarkoittaa "luominen?"

Kreationismi on joidenkin mielestä vakavastiotettavaa tiedettä.

Kaivetaan esiin maailman vakavastiotettavin Big Bangin ja ensimmäisen sekunnin kosmologinen tieteellinen tutkimusmateriaali ja Maa-planeetan ja sen elämän syntyhistoriaa kuvaava tieteellinen tutkimusmateriaali?

Laitetaan ne kirjoituspöydälle odottamaan (eivät mahdu, isollekaan kirjoituspöydälle, raakataan rajusti ja jätetään vähän lattialle kirjapinoja).

Sitten pyydetään luoda-sanan etymologiasta vastaavaa kirkolta?

Suomen kielessä sana on mukavasti kaksimerkityksinen, voi tietääkseni ikäänkuin "tuoda olemassaolevaksi tyhjästä", tai sitten "luoda lunta", "luoda lantaa"...

Kuinka paljon mahtaa tiedemies saada vielä kirjoituspöydälleen aineistoa siitä, mitä oikeastaan tarkoittaa "luominen"?

Vai onko todettava että uskonnollisessa puheenparressa "luominen" on tullut tieteellä syrjäytetyksi?

8

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieteenharrastaja

      Kuulostaa vähän siltä, että sanojen merkityksillä on mielestäsi jotakin taikavoimaa, jolla voidaan todistella asioita. Nehän ovat vain kirjainrimpsuille sovittuja tai syntyneitä tarkoituksia, joista on sovitttava tarkemmin ennen logiikan ripustamista niiden varaan.

      Suomenkielessä voi yliluonnollinen olento luoda useammalla eri tavalla. Myös ihminen voi luoda vaikkapa taidetta tai lunta, ja lehmäkin vasikkansa keskenmenossa.

      • Sanamagia on muuten erittäin tärkeää uskonnollisuudessa, ja mm. ns. primitiivisten kansojen parissa.

        Kirjassa 'The Golden Bough' mm. kerrotaan eräästä kansasta jonka kielessä sanat muuttui niin nopeasti tabuiksi, että parin sukupolven jälkeen koko kielen sanasto oli vaihtunut. Ja se kansa eli koko ajan siinä sanojenvaihtamiskriisissä.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Sanamagia on muuten erittäin tärkeää uskonnollisuudessa, ja mm. ns. primitiivisten kansojen parissa.

        Kirjassa 'The Golden Bough' mm. kerrotaan eräästä kansasta jonka kielessä sanat muuttui niin nopeasti tabuiksi, että parin sukupolven jälkeen koko kielen sanasto oli vaihtunut. Ja se kansa eli koko ajan siinä sanojenvaihtamiskriisissä.

        Ihan asiaan vain lievästi liityvään tangenttikulmaan: Isäni aikanaan kertoili, että pyhänä pidetty karhu oli muinais-suomessa tämmöisen sanamagian kohteena. Ko. eläimen alkuperäistä nimeä ei kielitieteilijätkään tiedä, kun se on täysin korvautunut peitenimillä kuten karhu, otso ja mesikämmen. Hän oli äidinkielen ope, joten olen olettanut että ihan tiedosta oli kyse.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Sanamagia on muuten erittäin tärkeää uskonnollisuudessa, ja mm. ns. primitiivisten kansojen parissa.

        Kirjassa 'The Golden Bough' mm. kerrotaan eräästä kansasta jonka kielessä sanat muuttui niin nopeasti tabuiksi, että parin sukupolven jälkeen koko kielen sanasto oli vaihtunut. Ja se kansa eli koko ajan siinä sanojenvaihtamiskriisissä.

        Olisiko kyse ihmisten hallinnasta eikä sanamagiasta, kun kielletään jumalan nimen turhaan lausuminen?


      • tieteenharrastaja
        Nimi_Ja_Merkki kirjoitti:

        Ihan asiaan vain lievästi liityvään tangenttikulmaan: Isäni aikanaan kertoili, että pyhänä pidetty karhu oli muinais-suomessa tämmöisen sanamagian kohteena. Ko. eläimen alkuperäistä nimeä ei kielitieteilijätkään tiedä, kun se on täysin korvautunut peitenimillä kuten karhu, otso ja mesikämmen. Hän oli äidinkielen ope, joten olen olettanut että ihan tiedosta oli kyse.

        Kielitieteilijäin mielestä karhun edellinen peitenimien piilottama nimi oli oksi. Alkuperäisnimi ugrien kielessä on tuskin tiedettävissä.


    • Suomenkielen luoda/luonto -sanan etymologialla ei tässä ole juurikaan merkitystä vaan pitää pureutua Hepprean bara -verbin etymologiaan. Monet tutkijat toteavat, ettei se tarkoita modernia käsitystä luomisesta ja tyhjästä luomisesta ex-nihilo. Se tarkoittaa erottelua, järjestelyä ja roolien määrittämistä. Tämä oli tyypillinen rooli antiikin jumalilla.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Genesis_1:1

    • Exevokki

      Noinhan se menee, siis eokki ei tajua Raamatusta puolta sanaa.

      • Luoja/luominen/luonto -sanalla ei ole mitään merkitystä. Heprean bara -verbillä tarkoitetaan erottamista, järjestämistä ja roolittamista. Bara on täsmälleen samaa kuin antiikin jumalat ovat tehneet koko ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe