xsara 2002 VTR 1,6 lämmöt ?

vikaako

Moottorin lämpömittari kohoaa 90 asteen tienoille kun auton pysäyttää matka-ajon jälkeen ja antaa käydä hetken paikallaan. Onko muilla xsara kuskeilla samanlaisia havaintoja vai onkohan autossani jotain vikaa?

8

2086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viimasuojusta?

      Jos käytäät tuota sitikoille tyypillistä viimasuojusta talvella, niin pysähdyksissä kun ei viimaa ole niin jäähdyttimen tuuletin ei saa kylmää ilmaa työnnettäväksi jäähdyttimelle ja lämmöt nousee.

      • vikaako

        Auto on ollut käytössäni vasta muutaman päivän ja huomasin tämän lämmön nousun kun ajoin autokatokseen 70km pituisen ajolenkin jälkeen, ja annoin sen käydä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, pakkasta oli noin 6 asetetta.
        Autokatos ihan normaalin mallinen monen auton rivikatos jossa on seinät alhaalta auki, mutta suojaahan se tuulelta silti aika hyvin.
        Olisi pitänyt ilmeisesti kuunnella tarkemmin, että lähteekö jäähdyttimen fletti pyörimään, olisi siitä voinut päätellä jotain moottorin kuumuudesta.


      • vikaako
        vikaako kirjoitti:

        Auto on ollut käytössäni vasta muutaman päivän ja huomasin tämän lämmön nousun kun ajoin autokatokseen 70km pituisen ajolenkin jälkeen, ja annoin sen käydä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, pakkasta oli noin 6 asetetta.
        Autokatos ihan normaalin mallinen monen auton rivikatos jossa on seinät alhaalta auki, mutta suojaahan se tuulelta silti aika hyvin.
        Olisi pitänyt ilmeisesti kuunnella tarkemmin, että lähteekö jäähdyttimen fletti pyörimään, olisi siitä voinut päätellä jotain moottorin kuumuudesta.

        Onkohan tuossa xsarassa viimasuoja kaksiosainen, eli toinen osa tulisi etupuskuriin ja toinen puskurin alareunan ja moottorin välille? Auton peräkontissa oli osto hetkellä suoja joka kiinnitetään etupuskuriin painamalla, mutta kun katsoin auton puskurin alta niin siinä näytti olevan jokin suojan tapainen, voisiko se olla viimasuoja vai onko se vaan pöly/kurasuoja?


      • tulee
        vikaako kirjoitti:

        Onkohan tuossa xsarassa viimasuoja kaksiosainen, eli toinen osa tulisi etupuskuriin ja toinen puskurin alareunan ja moottorin välille? Auton peräkontissa oli osto hetkellä suoja joka kiinnitetään etupuskuriin painamalla, mutta kun katsoin auton puskurin alta niin siinä näytti olevan jokin suojan tapainen, voisiko se olla viimasuoja vai onko se vaan pöly/kurasuoja?

        puskurin alle ja jos termostaatti on 88 asteinen ni lämmöt nousee välillä 90 asteeseen eli ei mitään vikaa


      • vikaako
        tulee kirjoitti:

        puskurin alle ja jos termostaatti on 88 asteinen ni lämmöt nousee välillä 90 asteeseen eli ei mitään vikaa

        Siis onko xsaraan kahdenlaisia viimasuojia? se on ainakin varmasti viimasuoja joka naksautetaan edestäpäin etupuskuriin, mutta onko vielä toinen suoja sielä puskurin alareunan ja jäähdyttän alla joka laitettaisiin alhaaltapäin paikoillee?


      • siellä
        vikaako kirjoitti:

        Siis onko xsaraan kahdenlaisia viimasuojia? se on ainakin varmasti viimasuoja joka naksautetaan edestäpäin etupuskuriin, mutta onko vielä toinen suoja sielä puskurin alareunan ja jäähdyttän alla joka laitettaisiin alhaaltapäin paikoillee?

        alhaalla on joku suoja joka on kiinteästi asennettu ainakin -03 vtr mallissa


      • vikaako
        siellä kirjoitti:

        alhaalla on joku suoja joka on kiinteästi asennettu ainakin -03 vtr mallissa

        Katsoin oman VTR puskurin alle aamulla taskulampun avustuksella ja suoja sielä näyttää olevan ja tukevasti onkin asennettu, sitä ei ilmeisesti ole tarkoitus ottaa kesäksi pois?


    • kyllä ole mikään vika.On aivan normaalia jos autoa käyttää tyhjäkäynnillä moottorin lämpö nousee,jos lämmityslaitteen puhallin ei ole päällä ja nestekierto ei ole läh.maksimia.Jäähdyttäjän puhallin lähttee vasta pyörimään kun jäähdyttäjän oma lämpötila nousee.)90 astetta ei ole välttämättä edes tarkka lukema,koska mittareissa kalibrointi saattaa olla muuttunut jänite häviöiden yms.vuoksi.Jos ei ole muita "oireita", niin ole tyytyväinen että moottori lämpiää kunnolla.Kiehumispiste on n.120 asteen vaiheella,jos jäähdyttäjän korkki on kunnolla suljettu.Moottorille esim 90 asteen käyntilämpötila on aivan kohdallaan ja lämmin moottori kestää kulumatta ja toimii paremmalla hyötysuhteella.kuin alilämpöinen moottori.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe