Oppisopimuksen purkaminen

?!?

Entäpä jos syystä tai toisesta haluaa purkaa oppisopimuksen - joutuuko esim. työnantaja maksamaan takaisin opiskelijasta saamansa etuudet (lue: rahat)? Mahdolliset seuraamukset opiskelijalle?

9

11246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutussuunnittelija

Ensinnäkin, yksipuolinen purkaminen ei ole mahdollista kuin koeaikana (yleensä 4 kk.) Tuon jälkeen työnantaja ja opiskelija voivat yhteisestä sopimuksesta purkaa oppisopimuksen. Kyseessä on paitsi oppisopimus, niin myös määräaikainen työsopimus ja se tarkoittaa, että työnantaja ja opiskelija ovat määräajaksi sitoutuneet toisiinsa.

Työnantaja ei joudu maksamaan takaisin saamiaan tukeja.

Opiskelija voi joutua karenssiin, eli ei saa muutamaan kuukauteen työttömyyspäivärahaa.
      Periaatteessa jos työnantaja haastaa käräjille opiskelijan yksipuoleisesta oppisopimuksen purusta, voi opiskelija joutua maksamaan korvauksia. Tosin tää viimeisin saattaa olla erittäin todennäköistä - mutta mahdollista ainakin lain mukaan.

• wsdkasö

Voihan työantaja haastaa riitaa mutta voit olla töissä tekemättä yhtään mitään ja eiköhän sitä kenkää ala tulemaan. Ei tule karenssiakaan =P

• itsesi!

Määräaikaisesta työsuhteesta ja näin ollen oppisopimuksesta voi irtisanoutua normaalisti. Sopimuksen purku on eri asia.

• koulutussuunnittelija
        itsesi! kirjoitti:

Määräaikaisesta työsuhteesta ja näin ollen oppisopimuksesta voi irtisanoutua normaalisti. Sopimuksen purku on eri asia.

Määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa, ellei työsopimukseen ole erikseen laitettu mainintaa, että se on irtisanottavissa!!

• voisit

Koulutustarkastaja voi purkaa oppisopimuksen, jos katsoo, että tutkinnon edellytykset eivät työpaikassa toteudukaan.

• pelleile!
        koulutussuunnittelija kirjoitti:

Määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa, ellei työsopimukseen ole erikseen laitettu mainintaa, että se on irtisanottavissa!!

Tottakai voi! Minä olen ainakin irtisanonut itseni kolmesta määräaikaisesta työstä aina paremman löytäessäni (ja koeaika oli jo kaikissa ohitettu)! Yksi niistä oli oppisopimus ja sain silti suorittaa loppusuoralla olevan tutkintoni loppuun! Nyt olen muuten vakkarityössä ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti etsiä parempaa, olen todella tyytyväinen työhöni!

• Sinulla
        pelleile! kirjoitti:

Tottakai voi! Minä olen ainakin irtisanonut itseni kolmesta määräaikaisesta työstä aina paremman löytäessäni (ja koeaika oli jo kaikissa ohitettu)! Yksi niistä oli oppisopimus ja sain silti suorittaa loppusuoralla olevan tutkintoni loppuun! Nyt olen muuten vakkarityössä ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti etsiä parempaa, olen todella tyytyväinen työhöni!

Sinulla on ollut tuuria kun olet saanut purkaa määräaikaiset työsopimuksesi. Onkohan ollut niin, että työnantaja on hiljaa ollut kiitollinen saadessaan sinut siirtymään kilpailijan leipiin.

Työsopimuslain mukaan määräaikaista työsopimusta koskee purkumenettely, ei irtisanominen.

Asian voi kyllä sopia yhteisesti työnantajan kanssa, mutta jos jompikumpi osapuoli haluaa riitauttaa asian sopimusrikkomuksena niin sekin onnistuu kyllä.

• häntä
        Sinulla kirjoitti:

Sinulla on ollut tuuria kun olet saanut purkaa määräaikaiset työsopimuksesi. Onkohan ollut niin, että työnantaja on hiljaa ollut kiitollinen saadessaan sinut siirtymään kilpailijan leipiin.

Työsopimuslain mukaan määräaikaista työsopimusta koskee purkumenettely, ei irtisanominen.

Asian voi kyllä sopia yhteisesti työnantajan kanssa, mutta jos jompikumpi osapuoli haluaa riitauttaa asian sopimusrikkomuksena niin sekin onnistuu kyllä.

kuinka tyytyväisiä, mutta kahdesta paikasta tarjottiin palkankorotusta, että jäisin! Yksi varmasti olikin tyytyväinen, pääsin aivan liian hyville urakoille! Kuulostaa varmaan tyhmän itserakkaalta, mutta tiedän kyllä olevani pystyvä ja ahkera työntekijä! Ja nykyinen työnantajani osaa myös arvostaa työntekijää ja näin ollen minä arvostan takaisin ja teen työni mallikelpoisesti, niin se menee, ikuinen kiertokulku!

• asiamies.
        voisit kirjoitti:

Koulutustarkastaja voi purkaa oppisopimuksen, jos katsoo, että tutkinnon edellytykset eivät työpaikassa toteudukaan.

Kyllä näin on. Mutta siitä seuraa sanktioita työnantajalle joksikin aikaa. Toisin sanoen, paikka ei saa oppisopimusta tehdä sille määrättyyn rangaistus aikaan ja tietenkin epäkohdat täytyy korjata seuraavaan sopimukseen.

Tämän kaltaisiin neuvotteluihin, kun asia on riitainen kannattaa ottaa liitto mukaan jos kuuluu liittoon. Oppisopimus toimisto on jäävi osanottaja eikä ole välttämättä oppari oppilaan puolta jos kenenkään. Joku napakka ihminen mukaan.

Itse olen ollut mukana asiamiehen roolissa tällaisesa tilanteessa, jossa oppari yritetiin saada pois väärin perustein. (Opparin palkka olisi pitänyt nostaa silloin.) Jokaisella on lain suoma oikeus asiamieheen, joka on läsnä kakissa käydyissä keslusteluissa.

Kävikin niin että oppisopimus toimisto purki sopimiksen ja oppilas sai uuden paremman paikan.
        Joten työnantaja jäi näppejään uolemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      789
    Aihe