Miksi se on niin suuri synti ajaa moottorilla?

satunnainen_purjehtija

Tovin tätä palstaa seuranneena ihmettelen, miksi (purjeveneellä) moottorilla ajoon suhtaudutaan niin penseästi?

Itse kun parasta aikaa mietin veneen hankintaa, niin pieni moottoripurjehtija tuntuisi melko kivalta kompromissilta purjehtimisen ja "kelluvan mökkeilyn" välillä. Sillä voisi aidosti purjehtia, vaikka ei nousekaan kisaveneiden tapaan tuuleen. Mutta sillä voisi myös ajaa koneella, jos vastatuuleen on jostain syystä pakko päästä.

Huonompien purjehdusominaisuuksien kääntöpuolena olisi sitten isommat ja valoisammat sisätilat ja ehkäpä jopa sisäohjaus, jolloin sadepäivinä voisi körötellä (tai purjehtia) moottoriveneen tapaan. Mikä tällaisessa veneilyssä on niin väärin?

68

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luovipetteri

      Ei mikään, teet niinkuin parhaaksi näet.

    • Nynnynnyy

      "Mikä tällaisessa veneilyssä on niin väärin?"

      Väärin on se, että olet etuajassa. 25 vuoden päästä kaikilla, joilla vain rahaa piisaa, on koppi pään päällä.

      • enpä.usko

        Olisit takuulla erinäisiä vuosikymmeniä sitten yhtä vakaasti väittänyt, että 25 v päästä kukaan ei enää hiiihdä, kaikki ajavat moottorikelkalla.


    • Kryssiminen.on.turhaa

      Ongelma on siinä, että purjehdusta pidetään edelleen yläluokkaisena jalona harrastuksena. Kryssi on tämän ajettelun ylin ja puhtain ilmenemisen muoto. Kysymys on samasta asiasta, kun metsästyspiireissä suurriistan kaatamiseen liittyvät mielikuvat. Uskottavuus syntyy tekojen kautta - eikö vain?

      Kuitenkin kryssiminen on epämukavaa, hidasta ja myös varsin vaativaa ainakin jos tavoitteena on edetä nopeasti. Tämän vuoksi on ymmärrettävää, että juuri tämä purjehdusmuoto aiheuttaa konflikteja useimmissa perhemiehistöissä; onhan vastakkain kipparin ajatus täydellisestä luonnonvoimien kesyttämisestä ja muun miehistön, yleensä lähipiirin, vaatimuksista mukavuuden ja viihtyvyyden suhteen.

      Tämän vuoksi on erinomaista, että venekalusto kehittyy avotuuli- ja mukavuuspainotteisesti ja toisaalta näyttäviä laadukkaita purjehdusvarusteita kuten offshore goretex -asut saa ostettua kohtuuhintaan. Perhe viihtyy ja kippari näyttää todelliselta peräänatamattomalta ja päättäväiseltä merenkävijältä palvelusataman laiturilla. Kaikki voittavat.

      • Peltigenoa

        Kryssiinen on vanhanaikainen etenemismuoto ajalta jolloin ei ollut moottoria. Vastatuuleen edetään nykyisin moottorilla, koska se on mahdollista. Tuuli vie pakokaasut mukanaan ja nykyiset laatukoneet on hiljaisia eikä täristä. Jos kone on väärä, niin epämukava.


      • satunnainen_purjehtija
        Peltigenoa kirjoitti:

        Kryssiinen on vanhanaikainen etenemismuoto ajalta jolloin ei ollut moottoria. Vastatuuleen edetään nykyisin moottorilla, koska se on mahdollista. Tuuli vie pakokaasut mukanaan ja nykyiset laatukoneet on hiljaisia eikä täristä. Jos kone on väärä, niin epämukava.

        Olen hieman samaa mieltä. Miksi ei asiaan voisi asennoitua pragmaattisesti, eli käyttämällä sitä tapaa, joka kulloinkin on paras. Ei liene enää mikään itseisarvo vain purjehtia, kun purjeveneisiin kumminkin asennetaan se moottori.

        Tällöin esim. pitkäkölinen, perinteinen purjevene nousee taas arvoonsa, kun sillä on hyvä purjehtia muihin suuntiin kuin kovasti vastaiseen. Se puute korjataan sitten moottorilla ja nautitaan veneen muista eduista (tunnelma, matala ja kiville ajon kestävä köli, jne. )

        Monilla sisäväylillä tämä on jopa turvallisuutta parantava asia, kun ei turhaan (ja pakonomaisesti) luovita niitä kapeikkoja läpi.


      • Deusexmasiina

        Enemmän näyttää koneajopropagandisteja ajatus toisten luovimisesta häiritsevän kuin purjehtijoita muiden koneajosta.


      • Itseskuuttavafokka

        Ei ongelmia ole olemassa...on vain erillaisia käsityksiä asioista....tiedoksi Peltigenoalle !


    • Jeudjej

      Pienet moottoripurjehtijat liikkuvat aina moottorilla, joten hanki suoraan moottorivene. Ero on vähän sama, kuin jos joku ajaisi Paavo Nurmen maratonin polkupyörällä.

      • MitaanTietamaton

        Moottoriveneistä poiketen moottoripurjehtija kulkee purjeilla silloin, kun moottori on rikki. Uskoisin myös, että rullaustaipumus on pienempi maston ja kölin hitausmomentin vuoksi ja varmasti pienempi, jos nostaa pikkasenkin purjetta ylös.


      • satunnainen_purjehtija

        Eikö rullaaminen johdun enimmäkseen liian kantavasta perästä, joka nostaa venettä, kun aalto tulee takaa, pyrkii sitten kääntymään poikittain aallon päällä.


      • Purjehtija12
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Eikö rullaaminen johdun enimmäkseen liian kantavasta perästä, joka nostaa venettä, kun aalto tulee takaa, pyrkii sitten kääntymään poikittain aallon päällä.

        Rullaaminen johtuu pyöreästä pohjan muodosta, matalasta kölistä sekä vähäisestä purjepinta-alasta. Nämä ovat moottoripurjehtijalle tyypillisiä omianaisuuksia.


      • eijohdu
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Eikö rullaaminen johdun enimmäkseen liian kantavasta perästä, joka nostaa venettä, kun aalto tulee takaa, pyrkii sitten kääntymään poikittain aallon päällä.

        Perällä ei ole mtään tekemistä rullauksen kanssa.


    • Olenrobotti

      Ihme vertaus, miksei Paavo Nurmen maratonia voisi hyvin ajaa polkupyörällä?

      Alkuperäiselle kysyjälle, koneajossa ei ole mitään pahaa tai väärää. Kun ostat pienen moottoripurjehtijan, ota huomioon, että monissa purjehdusominaisuudet jokaisella tuulikulmalla ovat melko vaatimattomat. Tarkoittaa käytännössä, että venevauhti jää purjehtiessa selvästi alle koneella-ajovauhdin. Meillä ainakin gasti ryhtyy valittamaan, jos nopeus ei tyydytä. Sama muuten kryssiessä. Tai enhän tiedä minkälaista pientä moottoripurtta tarkoitat. Tuli mieleen Marina-Degerö tyyppiset. Varmasti paremmin purjehtivia löytyy jos vain sopivat budjettiin. Jos siis meinaat myös purjehtia, on edes kohtuulliset purjehdusominaisuudet tärkeät. Purjeveneitäkin löytyy mukavilla ja toimivilla avotiloilla, esimerkiksi vaikka Targa 96.

      • satunnainen_purjehtija

        On toki täysin selvää, ettei moottoripurjehtija (kompromissina) pääse oikean purjeveneen suorituskykyyn, mutta ei ole tarkoituskaan. Molemmilla voi kuitenkin viettää sama 12h päivässä purjehtien ja 12h satamassa lilluen.

        Avomerikäyttöön tehty nopea purjevene on myös hieman korni näky sisäsaariston satamissa. Miksi sillä ollaan siellä, kun ominaisuudet riittäisivät karibialle asti?


      • Huonosääkin
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        On toki täysin selvää, ettei moottoripurjehtija (kompromissina) pääse oikean purjeveneen suorituskykyyn, mutta ei ole tarkoituskaan. Molemmilla voi kuitenkin viettää sama 12h päivässä purjehtien ja 12h satamassa lilluen.

        Avomerikäyttöön tehty nopea purjevene on myös hieman korni näky sisäsaariston satamissa. Miksi sillä ollaan siellä, kun ominaisuudet riittäisivät karibialle asti?

        Justiinsa. Karibialla sopii purjehtia hyvin purjehtivalla veneellä, täällä se sen sijaa on kornia.


      • satunnainen_purjehtija

        Ei vaan kornia on se, että ostetaan vene, joka on optimoitu pallonkiertämiseen ja käytetään sitä saaristossa mökkeilyyn ja grillaamiseen. Ei se toki kiellettyä ole, mutta noin näkökulmana tähän "oikeaan tapaan" veneillä. ;)


      • sekalaista
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Ei vaan kornia on se, että ostetaan vene, joka on optimoitu pallonkiertämiseen ja käytetään sitä saaristossa mökkeilyyn ja grillaamiseen. Ei se toki kiellettyä ole, mutta noin näkökulmana tähän "oikeaan tapaan" veneillä. ;)

        Yhtä samaa venettä käytetään myös molempiin tarkoituksiin, niin ei tarvitse vaihtaa venettä aina reissun vuoksi. Saaristoveneellä olisi huonompi lähteä valtamerille kuin mennä valtameriveneellä saaristoon.


      • optimoidaan
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Ei vaan kornia on se, että ostetaan vene, joka on optimoitu pallonkiertämiseen ja käytetään sitä saaristossa mökkeilyyn ja grillaamiseen. Ei se toki kiellettyä ole, mutta noin näkökulmana tähän "oikeaan tapaan" veneillä. ;)

        Olen minä täällä pari pallonkiertoon optimoitua venettä nähnyt. Niillä on myös kierretty pallo. Todella harvinaisuuksia sellaiset veneet vain ovat, Sellaisia, joilla pallonkierto on mahdollinen taas ovat melkein kaikki, mutta enemmän ne ovat optimoituja mökkeilyyn ja grillailuun.


    • Len-Setä

      Moottori on kiva mutta meluisa. Siksi purje. Kun keksitään äänetön, hajuton, kuluttamaton, vuotamaton moottori jossa riittää ajoaikaa viikoksi, lopetan kryssimisen. Ehkä. Ainakin hetkeksi.

    • ThePurjehtija

      Jos ajat koneella et ole se oikea THE PURJEHTIJA ja siksi halveksittava yksilö. Sama asennevamma on mm. kaikessa harrastustoimissa joihin jotkut ylihurahtaa, jolloin jos muut harrastaa eri tavalla, ne harrastaat väärin ja ovat hylkiöitä.

      • satunnainen_purjehtija

        Aika harvoin näkee, että nuo "the purjehtijat" ajaisivat satamaan tai sieltä ulos purjeilla. Eli moottori kelpaa silloin kun oma vene ei ole hallittavissa ilman, mutta silti mollataan niitä, jotka eivät jakasa vastatuuleen pärskyyttää.


      • Ajelehtelija

        Ei vastatuuleen koneella-ajelijoita kukaan mollaa. Ainoat tällaiseen viittaavat kommentit ovat nämä surkean ironiset ”tosipurjehtijan rooliin” kirjoitetut kärjistykset.

        Nämä ketjut menevät samoja ratoja, rakennellaan jotain fantasioita toisten veneilytottumuksista ja -asenteista.


      • satunnainen_purjehtija

        Mä opettelin H-veneellä purjehtiessani sekä rantautumaan (laituriin ja luonnonsatamaan), että lähtemään liikeelle pelkillä purjeilla. Ja voin väittää, että olin harvinainen poikkeus tässä asiassa.


      • Supliikku

        On eri lähteä purjeilla H-veneellä ,joka on melkoinen puikula...jos vertaat vaikka 38 jalkaiseen Bavariaan!Tiedoksi sille H-veneilijälle ja monelle muullekin!


      • satunnainen_purjehtija

        Varmasti on, mutta nyt puhuttiinkin purjeilla liikkumisesta. On aika tekopyhää, että ihminen, joka ei pääse 38 jalkaisella veneellään satamaan ja sielä pois ilman apukonetta, kritisoi jotakuta, joka ajaa sillä vastatuuleen tai laiskuuttaan körötteleen tyvenen ylitse.

        Mutta tietty, kun nämä samat "tosipurjehtijat" määrittelevät, mikä on oikea tapa purjehtia, niin apukone sallitaan siellä missä se heille itselleen sopii.


      • ei.se.koko
        Supliikku kirjoitti:

        On eri lähteä purjeilla H-veneellä ,joka on melkoinen puikula...jos vertaat vaikka 38 jalkaiseen Bavariaan!Tiedoksi sille H-veneilijälle ja monelle muullekin!

        38-jalkaisen perästä keulaan on pidempi matka ja massaa on käsivoimiin verrattuna enemmän kuin H:ssa. Muuten sen hallinta purjeilla ei ole sen kummempaa. 8mR puolestaan on isompi, painavampi ja paljon kankeampi kääntymään kuin Bavaria 38 ja silti niillä tullaan ja lähdetään purjein.

        Se "tosipurjehtija" silti on satunnaisten_purjehtijoiden keksimä satuolento, jonka suuhun ja ajatuksiin voi syöttää mitä vain.


      • Panssarilaiva
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Varmasti on, mutta nyt puhuttiinkin purjeilla liikkumisesta. On aika tekopyhää, että ihminen, joka ei pääse 38 jalkaisella veneellään satamaan ja sielä pois ilman apukonetta, kritisoi jotakuta, joka ajaa sillä vastatuuleen tai laiskuuttaan körötteleen tyvenen ylitse.

        Mutta tietty, kun nämä samat "tosipurjehtijat" määrittelevät, mikä on oikea tapa purjehtia, niin apukone sallitaan siellä missä se heille itselleen sopii.

        Kokeilepa sattunainen purjehtija lähteä 38 jalkaisella 7000 kg painavalla veneellä esimerkiksi Nauvosta 100 muun veneen keskeltä purjeilla ulos....muuta 100 ihmettelevät,että mitä tuo pöllöilee???eli johtopäätös....satunnainen purjehtija ei ole koskaan purjehtinut livenä!!


      • Sataviiskytheppanen
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Varmasti on, mutta nyt puhuttiinkin purjeilla liikkumisesta. On aika tekopyhää, että ihminen, joka ei pääse 38 jalkaisella veneellään satamaan ja sielä pois ilman apukonetta, kritisoi jotakuta, joka ajaa sillä vastatuuleen tai laiskuuttaan körötteleen tyvenen ylitse.

        Mutta tietty, kun nämä samat "tosipurjehtijat" määrittelevät, mikä on oikea tapa purjehtia, niin apukone sallitaan siellä missä se heille itselleen sopii.

        Jos satunnainen purjehtija tiedät jonkun ihmisen joka tekopyhästi väittää sitä tai tätä,niin mene kertomaan se hänelle henkilökohtaisesti...älä täällä raivoa ja pyri esittämään tähtioppilasta...sillä puheistasi päätellen olet 4,5 metrisellä perämoottrivetoisella alumiiniveneellä liikkuva katkeroitunut kansalainen!


      • antakee.olla

        Satunnainen_purjehtija selvästi tietää itsekin oman asiaosaamattomuutensa, jonka hän on tuonut ilmi kovin monta kertaa tässä keskustelussa. Kyse voi siis olla ainoastaan tarkoituksellisesta trollauksesta.


    • Mielestäni se ei ole synti ollenkaan. Itse olin juuri harkitsemassa moottoripurtta, varsinainen asuntovaunu ilman pyöriä :-) Kohdalle tuli kuitenkin sopiva purkkari ja päädyin siihen. Moottoripurressa olennainen juttu on se pilot house eli koppi josta venettä voi ohjailla huonolla säällä sisätiloista. Jos purjehdus on ajanvietettä, varsinaista laatu-aikaa, niin miksi siitä ei voisi nauttia myös huonommalla kelillä, pikkuisen hitaamalla vauhdilla ja lämpmässä sisätilassa?

      Sopivalla tuulella ja hyvässä kelissä moottoripurjevene on ihan jees purjepaatti jota voi tietty ohjailla ulkoa.

      Jos veneilyn tarkoitus on nauttia matkasta pisteestä a pisteeseen b, niin kiireen voi unohtaa ja ajella purjeilla tai moottorilla ihan miten kukin parhaaksi sen kokee.

      • Pelkkä sisäkoppi ei tee purjeveneestä moottoripurjehtijaa, vaan niitä on oikeissa purjeveneissäkin. Moottoripurjehtija on sellainen purjevene, jolla onn pääosin tarkoitus edetä moottorilla.


    • mittakaava

      Aloittajan tekstissä on yksi mittakaavavirhe. Moottoripurjehtijan ja kisaveneen välillä on todella iso rako, johon sijoittuvat C/R-veneet lähempänä kisavenettä ja monenlaiset matkaveneet laajana kirjona lähempänä moottoripurjehtijaa.

    • Luovikuningas

      Ei ole synti ajaa koneella vastatuuleen. Ei ole myöskään synti luovia vastatuuleen ja nauttia siitä. Tähän tarvitaan kuitenkin purjevene, on turhauttavaa sahata 60 asteen tosituulikulmilla edestakaisin, kun voisi mennä 40 asteella paremmin purjehtivalla veneellä. Luoviminen saaristossa on mielenkiintoista, kun huomioon otettavia muuttujia on lukuisia. Siitä saamani onnistuminsen tunne on sanoinkuvaamaton.

      Jos veneily on sinulle liikkumista paikasta a paikkaan b mahdollisimman helposti ja pienellä vaivalla, valitset varmaan moottoroinnin vastatuuliosuuksille usein. Mutta älä koe siitä alemmuudentunnetta, ole onnellinen valitsemallasi tiellä.

      Tässä, kuten useimmissa muissakaan ihmisen huvikseen tekemissä asioissa, joita myös harrastuksiksi kutsutaan, ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa, on vain erilaisia tapoja nauttia vapaa-ajastaan. Mistä kukin tykkää.

      Sanottakoon kuitenkin selvyyden vuoksi, että jos ei koskaan luovi, et voi kutsua itseäsi purjehtijaksi kovinkaan isolla p:llä. Veneilijäksi kyllä, isolla V:llä.

      • ravintoketjun.huipulla

        Tekee tarpeeksi vendoja niin homma hoituu?

        Jos tekee riittävästi voi käyttää arvonimeä VP, Vendoja aJaVa Purjehtija. Tällöin Itämerenportin huoltorakennuksessa aina joku avaa sinulle oven.


      • satunnainen_purjehtija

        "Sanottakoon kuitenkin selvyyden vuoksi, että jos ei koskaan luovi, et voi kutsua itseäsi purjehtijaksi kovinkaan isolla p:llä. Veneilijäksi kyllä, isolla V:llä. "

        Miksi pitää kutsua itseään Purjehtijaksi? Tulee mieleen,e ttä onko se vene enää tuossa tapauksessa olennainen asia, vai jutut ja mielikuva maissa?


      • niin.kukapa.ei
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        "Sanottakoon kuitenkin selvyyden vuoksi, että jos ei koskaan luovi, et voi kutsua itseäsi purjehtijaksi kovinkaan isolla p:llä. Veneilijäksi kyllä, isolla V:llä. "

        Miksi pitää kutsua itseään Purjehtijaksi? Tulee mieleen,e ttä onko se vene enää tuossa tapauksessa olennainen asia, vai jutut ja mielikuva maissa?

        Purjehtija on näissä piireissä lähes arvonimi. Pienilukuisen eliitin etuvartio ja soihdunkantaja maailman myrskyisillä vesillä. Väsymätön, taitava ja arvostettu merenkävijä, jota kauppalaivatkin usein väistävät kapeillakin saaristoväylillä.

        Kukapa ei nyt haluaisi olla Purjehtija?


      • satunnainen_purjehtija

        Jos vain sen takia pitää istua kaatosateessa ulkona, eikä voi ohjailla lämpöisestä kopista, niin en halua olla the purjehtija. Tosin ei minulla ole varaakaan moiseen arvonimeen, joten joutunen tyytymään (veneettömän) veneilijän arvonimeen. Kipparilätsään kahdella tähdellä olisi oikeus. Pitänee suorittaa se kolmaskin, niin voi istahtaa edes hetkeksi oikeiden purjehtijoiden pöytään.


      • Kirjakipparius

        Kummallinen ryhmä on tutkintokipparit jotka "seilaavat" vain maissa


      • satunnainen_purjehtija
        Kirjakipparius kirjoitti:

        Kummallinen ryhmä on tutkintokipparit jotka "seilaavat" vain maissa

        Ovat vielä ryökäleet seilissä silloin tällöin!

        ...eli pitänee pikimmiten hankkia se kolmas tähti ja alkaa mollaamaan plotterin käyttäjiä. Mikä purjehtija se on, joka plotteria tarvitsee? Tosipurjehtijalla on vain kompassi ja sekstantti!


      • tutkintolätsäily
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Ovat vielä ryökäleet seilissä silloin tällöin!

        ...eli pitänee pikimmiten hankkia se kolmas tähti ja alkaa mollaamaan plotterin käyttäjiä. Mikä purjehtija se on, joka plotteria tarvitsee? Tosipurjehtijalla on vain kompassi ja sekstantti!

        Tutkintokeräilijä kipparoi vain kanootteja jotka ovat hänen jaloissaan.


      • et.ihan.ymmärtänyt
        ravintoketjun.huipulla kirjoitti:

        Tekee tarpeeksi vendoja niin homma hoituu?

        Jos tekee riittävästi voi käyttää arvonimeä VP, Vendoja aJaVa Purjehtija. Tällöin Itämerenportin huoltorakennuksessa aina joku avaa sinulle oven.

        Täsmälleen päinvastoin, se Purjehtija hoitaa homman oikealla trimmillä ja reitinvalinnalla hyvin vähillä vendoilla.


    • Mielenkiintohdintaa

      Kun tuolla väitetään, että sisäkoppi ei tee veneestä moottoripurjehtijaa, niin listatkaapa tähän kopillisia veneitä ja nimetkää niistä moottoripurjehtijat ja purjeveneet.

      Kun ero ei ole kopissa, niin missä se sitten on?

      Mitä esimerkiksi Degerö 28:lle tulisi tehdä, jotta se muuttuisi moottoripurjehtijasta purjeveneeksi?

      • satunnainen_purjehtija

        Kyllä se ero mun nähdäkseni on pääosin tuossa kopissa. Toki veden alapuolinenkin osa on usein moottoripurjehtijoissa matalampi, ja sitämyöden purjealakin pienempi.

        Tosin mikäänhän ei estä rakentamasta purjeveneeseen "koppia", jolloin purjeala ja köli säilyy samana, vain ilmanvastus ja sisätilat kasvavat.

        Nauticat 52 on aika hyvä esimerkki hyvin purjevenemäisestä moottoripurjehtijasta.


      • satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Kyllä se ero mun nähdäkseni on pääosin tuossa kopissa. Toki veden alapuolinenkin osa on usein moottoripurjehtijoissa matalampi, ja sitämyöden purjealakin pienempi.

        Tosin mikäänhän ei estä rakentamasta purjeveneeseen "koppia", jolloin purjeala ja köli säilyy samana, vain ilmanvastus ja sisätilat kasvavat.

        Nauticat 52 on aika hyvä esimerkki hyvin purjevenemäisestä moottoripurjehtijasta.

        Niin, oma veneeni on ollut 20 vuotta ilman koppia, sitten edellinen omistaja rakennutti siihen dog housen. Ei se vene siinä muuten muuksi muuttunut. Minusta suurin ero on purjealan suhde uppoumaan, kuten tuossa toisessa viestissä esitin. Moottoripurjehtijoissa purjealaa on vähän, koska niillä ei ole tarkoitus edetä purjehtien kuin juuri sopivalla tuulella.


      • satunnainen_purjehtija

        Purjeilla kulkevia aluksia löytynee koko kirjo uppouman ja purjealan suhteessa. Missä raja menee, on sitten katsojan pääteltävissä oleva asia. joissain Colin Archereissa on varsin vaatimaton purjeala suhteessa uppoumaan, mutta purjeveneitä kai silti.

        Yksi kriteeri MOOTTORIpurjehtijalle voisi myös olla akselirakenne. Purjeveneen vetolaite ei ole tehty pitkää ajoa varten ja siten moottoripurjehtijassa akseliveto on paikallaan. Usein varmaan myös kiinteä potkuri, joka parempi moottoriajossa, mutta vastavasti jarruna purjehtiessa. Samoin koneteho/uppouma suhde on mitoitettu matka-ajoon.


      • bavabebejeneau
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Purjeilla kulkevia aluksia löytynee koko kirjo uppouman ja purjealan suhteessa. Missä raja menee, on sitten katsojan pääteltävissä oleva asia. joissain Colin Archereissa on varsin vaatimaton purjeala suhteessa uppoumaan, mutta purjeveneitä kai silti.

        Yksi kriteeri MOOTTORIpurjehtijalle voisi myös olla akselirakenne. Purjeveneen vetolaite ei ole tehty pitkää ajoa varten ja siten moottoripurjehtijassa akseliveto on paikallaan. Usein varmaan myös kiinteä potkuri, joka parempi moottoriajossa, mutta vastavasti jarruna purjehtiessa. Samoin koneteho/uppouma suhde on mitoitettu matka-ajoon.

        ELi useat BavaBeneJenneaut on moottoripurjehtijoita? Useissa olen nähnyt kiinteän akselin ja monissa kiinteän potkurin.


      • Joakim1
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Purjeilla kulkevia aluksia löytynee koko kirjo uppouman ja purjealan suhteessa. Missä raja menee, on sitten katsojan pääteltävissä oleva asia. joissain Colin Archereissa on varsin vaatimaton purjeala suhteessa uppoumaan, mutta purjeveneitä kai silti.

        Yksi kriteeri MOOTTORIpurjehtijalle voisi myös olla akselirakenne. Purjeveneen vetolaite ei ole tehty pitkää ajoa varten ja siten moottoripurjehtijassa akseliveto on paikallaan. Usein varmaan myös kiinteä potkuri, joka parempi moottoriajossa, mutta vastavasti jarruna purjehtiessa. Samoin koneteho/uppouma suhde on mitoitettu matka-ajoon.

        Mistä olet keksinyt, ettei purjevenevetolaite olisi tarkoitettu pitkää ajoa varten?


      • satunnainen_purjehtija
        Joakim1 kirjoitti:

        Mistä olet keksinyt, ettei purjevenevetolaite olisi tarkoitettu pitkää ajoa varten?

        Varmaan mielikuva. Pari (vanhaa) hajonnutta kun on tullut vastaan. Onhan kulmavaihde noin periaatteessa heikompi ja hankalampi ratkaisu kuin suora akseli. Lisäksi niissä on aika arveluttava se kumimansetti, jonka rikkoontuminen aiheuttaa koko veneen uppoamisen. Jokunen kai uponnutkin sen takia.


      • satunnainen_purjehtija
        bavabebejeneau kirjoitti:

        ELi useat BavaBeneJenneaut on moottoripurjehtijoita? Useissa olen nähnyt kiinteän akselin ja monissa kiinteän potkurin.

        Jos niin haluat sanoa. Mitään oikeaa määritelmää ei moottoripurjehtijalle ole kai olemassa.


      • vastakäännökset

        Vastakäännös. Moottoripurjehtija ei tee vastakäännöstä.
        Moottoripurjehtijalla ei olisi mielekästä purjehtia saaristomerellä, kun pitäisi jatkuvasti nostaa ja laskea purjeita, käynnistää ja sammuttaa konetta. Purjehtiessa kiinnostaa purjehtia.


      • satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Purjeilla kulkevia aluksia löytynee koko kirjo uppouman ja purjealan suhteessa. Missä raja menee, on sitten katsojan pääteltävissä oleva asia. joissain Colin Archereissa on varsin vaatimaton purjeala suhteessa uppoumaan, mutta purjeveneitä kai silti.

        Yksi kriteeri MOOTTORIpurjehtijalle voisi myös olla akselirakenne. Purjeveneen vetolaite ei ole tehty pitkää ajoa varten ja siten moottoripurjehtijassa akseliveto on paikallaan. Usein varmaan myös kiinteä potkuri, joka parempi moottoriajossa, mutta vastavasti jarruna purjehtiessa. Samoin koneteho/uppouma suhde on mitoitettu matka-ajoon.

        Ei taida olla hyvää tarkkaa määritelmää moottoripurjehtijalle. Koko nimitys on etenkin nykyisin keinotekoinen, kun samanlaiset koneet on niin moottoripurjehtijoissa kuin purjeveneissäkin.


      • bavabebejeneau
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Varmaan mielikuva. Pari (vanhaa) hajonnutta kun on tullut vastaan. Onhan kulmavaihde noin periaatteessa heikompi ja hankalampi ratkaisu kuin suora akseli. Lisäksi niissä on aika arveluttava se kumimansetti, jonka rikkoontuminen aiheuttaa koko veneen uppoamisen. Jokunen kai uponnutkin sen takia.

        "Onhan kulmavaihde noin periaatteessa heikompi ja hankalampi ratkaisu kuin suora akseli."

        Miten sitten luulet moottoriveneiden perävetolaitteen käytön? Nekö ei ole tehty jatkuvaan ajoon, vaan satunnaiseen käyttöön. Ja loppu ajasta perävetolaitteella varustetulla moottoriveneillä ajelehditaan?


      • Joakim1
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Varmaan mielikuva. Pari (vanhaa) hajonnutta kun on tullut vastaan. Onhan kulmavaihde noin periaatteessa heikompi ja hankalampi ratkaisu kuin suora akseli. Lisäksi niissä on aika arveluttava se kumimansetti, jonka rikkoontuminen aiheuttaa koko veneen uppoamisen. Jokunen kai uponnutkin sen takia.

        No onhan merikytkimessäkin rattaita. Joskus suoraan akseliin liittyy myös kulmavaihde, jolla potkuriakseli käännetään taakse koneen etupuolelta.

        Olen kuullut ainoastaan yhdestä purjevenevetolaitteen kauluskumin hajoamisesta. Se oli nostokölinen katamaraani, jonka vetolaite hakkasi suoraan pohjaan veneen ollessa ankkurissa huonossa paikassa.


      • satunnainen_purjehtija

        Ei rattaiden (hammaspyörien) olemassaolo ole ratkaisevaa, vaan sen konstruktion kokonaisuus. Vetolaiteessa, jos esim. potkuriakselin tiiviste vuotaa, niin koko vaihteisto hajoaa tuota pikaa öljyn ja veden sekoittuessa. Toki hyvällä huollolla tämäkin on käytännössä ehkäistävissä.

        Noita mansetteja on hajonnut sen verran, että vakuutusyhtiöt vaativat nykyään, että on vaihdettu (muistaakseni) viiden vuoden välin. Pääosin ovat kai olleet satamaan uponneita, kun kukaan ei ole ollut vahtimassa venettä. Mutta siitä huolimatta, en kyllä oman veneeni turvallisuutta laskisi yhden tuollaisen kumiläpyskän varaan.


      • jäykistetty

        Se onkin käytännössä kumivene, kun pohja on paljekumi.


      • Joakim1
        satunnainen_purjehtija kirjoitti:

        Ei rattaiden (hammaspyörien) olemassaolo ole ratkaisevaa, vaan sen konstruktion kokonaisuus. Vetolaiteessa, jos esim. potkuriakselin tiiviste vuotaa, niin koko vaihteisto hajoaa tuota pikaa öljyn ja veden sekoittuessa. Toki hyvällä huollolla tämäkin on käytännössä ehkäistävissä.

        Noita mansetteja on hajonnut sen verran, että vakuutusyhtiöt vaativat nykyään, että on vaihdettu (muistaakseni) viiden vuoden välin. Pääosin ovat kai olleet satamaan uponneita, kun kukaan ei ole ollut vahtimassa venettä. Mutta siitä huolimatta, en kyllä oman veneeni turvallisuutta laskisi yhden tuollaisen kumiläpyskän varaan.

        Näytä esimerkki edes yhdestä ko. kumin takia uponneesta köliveneestä. Ko. kumin vaihtotarpeesta on täällä usein keskusteltu ja toistaiseksi kukaan ei ole kertonut ainoastakaan uppoamistapauksesta lukuunottamatta tuota yhtä katamaraania. Kukaan ei myöskään ole kertonut, että vakuutusyhtiö olisi jättänyt jotain korvaamatta, kun ko. kumi on "yli-ikäinen", mikä on erittäin tavallinen tilanne Suomen venekannassa.

        Vaihtovaatimus on valmistajien huolto-ohjeissa ei vakuutusyhtiöltä tullut. Ei ole mitenkään erikseen mainittu vakuutusehdoissa ja ainakaan minulle vakuutusyhtiö ei ole mitenkään informoinut tuollaisesta vaateesta.

        En ole myöskään kuullut tapauksesta, jossa vaihteisto olisi hajonnut stefan vuodon takia, jos öljyn väri tarkistetaan edes talven aikana ja ongelmaan reagoidaan silloin. Stefat eivät ala vuotaa yleensä tolkuttomasti ja pieni vesimäärä riittää tekemään öljystä emulsion, jonka väri on helposti havaittavissa.


      • satunnainen_purjehtija
        Joakim1 kirjoitti:

        Näytä esimerkki edes yhdestä ko. kumin takia uponneesta köliveneestä. Ko. kumin vaihtotarpeesta on täällä usein keskusteltu ja toistaiseksi kukaan ei ole kertonut ainoastakaan uppoamistapauksesta lukuunottamatta tuota yhtä katamaraania. Kukaan ei myöskään ole kertonut, että vakuutusyhtiö olisi jättänyt jotain korvaamatta, kun ko. kumi on "yli-ikäinen", mikä on erittäin tavallinen tilanne Suomen venekannassa.

        Vaihtovaatimus on valmistajien huolto-ohjeissa ei vakuutusyhtiöltä tullut. Ei ole mitenkään erikseen mainittu vakuutusehdoissa ja ainakaan minulle vakuutusyhtiö ei ole mitenkään informoinut tuollaisesta vaateesta.

        En ole myöskään kuullut tapauksesta, jossa vaihteisto olisi hajonnut stefan vuodon takia, jos öljyn väri tarkistetaan edes talven aikana ja ongelmaan reagoidaan silloin. Stefat eivät ala vuotaa yleensä tolkuttomasti ja pieni vesimäärä riittää tekemään öljystä emulsion, jonka väri on helposti havaittavissa.

        Ok, mä olen kuullut erilaista tietoa, että valmistajat suosittelevat vaihtoa 8v välein, mutta vakuutusyhtiöt vaativat 5v välein. Mahtoikohan olla Ruotsista tämä tieto. En jaksa alkaa googlettamaan asiasta.

        Mitä tulee tekniikan pettävyyteen, niin eipä se koskaan petä, kun on uudehkoa ja hyvin huollettua. Siitä huolimatta tuossa konstruktiossa on jo kaksi sisäänrakennettuna epävarmuuskohtaa, eli tiivisteen vuoto ja kumin hajoaminen. En ole väittänyt, että ne eivät mitään kestäisi, mutta eipä tuollaisia ratkaisuja juuri uppoumarunkoisissa moottoriveneissä näe. Uskoakseni yksi syy siihen on perinteisen pitkän akselin yksinkertaisuus ja luotettavuus jatkuvassa käytössä.

        Kolmantena käytännön ongelmana on usein moottoritilan ahtaus, etenkin jos kone on sijoitettu vetolaitteen taakse. Jos sijoitus on toisinpäin, on vetolaite vaikea huollettava ja öljyt jää helposti tarkistamatta. Yhdessä pienemmässä purjeveneessä oli tila niin ahdas, ettei moottoria voinut irroittaa ilman vetolaitetta, mikä tarkoittaa veneen telakointia mahdollisten moottoriongelmien takia.


      • Micce52__

        Vaihdettiin saildriven kumi, kun vene oli ollut meillä kymmenkunta vuotta. Tiivisteen merkintöjen perusteella kumilla oli ikää vajaat15 vuotta. Puhtaaksi kun pyyhki, ei vanhaa tiivistettä erottanut uudesta. Näppituntumalla kumin elastisuudessa ei ollut mitään selvää eroa.

        S120:n akselin stefa on vaihdettu kaksi kertaa, kun kesän aikana vaihteistoöljyyn oli ilmestynyt vettä. Tuntuu kestävän 5-6 vuotta.

        Luulen, että meidän huolto-ohjelman painopiste on parempi pitää läpivienneissä ja kiinteän rikin kunnossa.


      • Joakim1
        Micce52__ kirjoitti:

        Vaihdettiin saildriven kumi, kun vene oli ollut meillä kymmenkunta vuotta. Tiivisteen merkintöjen perusteella kumilla oli ikää vajaat15 vuotta. Puhtaaksi kun pyyhki, ei vanhaa tiivistettä erottanut uudesta. Näppituntumalla kumin elastisuudessa ei ollut mitään selvää eroa.

        S120:n akselin stefa on vaihdettu kaksi kertaa, kun kesän aikana vaihteistoöljyyn oli ilmestynyt vettä. Tuntuu kestävän 5-6 vuotta.

        Luulen, että meidän huolto-ohjelman painopiste on parempi pitää läpivienneissä ja kiinteän rikin kunnossa.

        Onpa usein stefa pettänyt. Paljonko on tullut tunteja? Oletko varma, että vesi tuli stefan kautta eikä esimerkiksi huolimattomasti kiristetyn tai huonolla tiivisteellä varustetusta tyhjennyspropusta?

        Omassa veneessä alkaa 14. kausi hyvin todennäköisesti alkuperäisellä stefalla. Ainakaan sitä ei ole 2010 jälkeen vaihdettu. Tunteja alkaa olla 1000, joista 600 tullut minun omistusaikana.


    • poiuytrewqasdfg

      Mikäs järki siinä purjealan säästelyssä on? Miksi ei samalla vaivalla pistetä sitä enemmän?

      • MitaanTietamaton

        Voi purjealaa laittaa enemmänkin. Vene on aina kompromissa. Purjealan tehokas kasvatus nostaa maston korkeutta ja helposti myös kölin syvyyttä. Etenkin sisävesillä nuo aiheuttavat joitakin rajoitteita kulkemisen ja rantautumisen suhteen.


      • satunnainen_purjehtija

        Oisko niin, että valmistajat pelaavat varman päälle? Vai tuleeko venedirektiivistä joku maksismi, minkä vene saa kallistua tietyllä tuulella? Itsehän voi purjealaa kasvattaa, kun vain sitten älli mukana, mitä vene kestää.

        Maston korkeutta voi jossain tapauksissa kompensoida esim. kahdella mastolla, jos vaikka sisävesillä enemmän liikkuu. Ei ole kovin yleinen ratkaisu, mutta onhan tällaisiakin. Puumastojen aikakaudella melko yleinenkin ratkaisu. Nykyään kaikki vaan tuntuu apinoivan kilpaveneitä näkemättä mitään muita arvoja veneilyssä.


      • ms_sy

        Maston pidentämisestä saatava hyöty vähenee kun vene kallistuu silloin enemmän, eli kölin syvyyttä ja kölipainoa tulisi sitten myös lisätä. Onkohan tuollaisia veneitä?


      • satunnainen_purjehtija

        Ei ole noin suoraviivaista. Isoa purjealaa tarvitaan yleensä hiljaisella tuulella, jolloin kallistuminen ei ole ongelma. Jos aikomus kasvattaa veneen nopeutta kovallakin tuulella, tarvitaan toki lisää kolipainoa/syvyyttä.


      • Purjevalinnatkin

        Pitkäkölisessä veneessäni on kevyitä tuulia varten "ylisuuri" kevyen tuulen genoa. Se on valmistettu ohuesta kevyestä materiaalista. Heikoimmissa tuulissa tavallisesti menen sillä purjeella ohi rullagenoalla varustetuista vastaavan kokoisista eväköliveneistä. Tällaisesta purjeesta on vastaavaa hyötyä kuin korkeammasta mastosta olisi.


    • Luovija12

      Mitä vähemmän kuljetaan moottorilla, sitä harvemmin joutuu kärsimään tankkaamisen aiheuttamasta vaivasta. Riippumattomuus polttoaine asemista on mukavuutta parhaimmillaan.
      Purjevene menee aallokossa mukavemmin kuin moottoripurjehtia, jota vaivaa helpommin rullaustaipumus.

    • Aprilliaaprilliasyö

      Mikä synti? Teologi vastaisi, että kuolemansynti. Älä pidä muita Jumalia. Jumala luo tuulen ja on syntiä olla käyttämättä sitä. Mailma tuhoutuu paskaan, jos syntiset jatkavat saastutusta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe