Sijoitusasunto Berliinistä?

Vuokraisäntä

Törmäsin tuollaiseen juttuun että voisi ostaa sijoitusasunnon Berliinistä. Siellä ne ovat yli kaksi kertaa halvempia kuin stadin alueella. Vuokrataso on noin 2/3 stadin vuokrista.

Lisäksi Berliinissä on huutava pula asunnoista joka on näkynyt asuntojen hintojen voimakkaana nousuna muutaman viime vuoden aikana. Eli jos asunnon ostaa niin vuokralainen on ja pysyy.

Mutta onko teillä kenelläkään kokemusta Berliinin ja yleisimmin Saksan sijoitusasunnoista? Mitä hyvää, mitä huonoa? Tuossa olisi ainakin listalla yksi mielenkiitoinen kohde. Ja ihan vielä Berliinin keskustassa...

http://campitec.fi/kohteet/?id=92

13

1119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trolallaallaallaallaa

Onko teidän välitystoimisto jo haaveilemassa Berliiniin laajentumisesta kun kauppa ei käy Suomessa? Voi tulla kyllä äitiä ikävä sillä markkinalla kun teillä ei homma käy täälläkään ja trollauskin on kuin ala-asteen apuluokan tasoa :D

• Vuokra 338 ei todellakaan ole kovin kova. Hinta 95 000 euroa. Olettaen, ettei tuosta olisi mitään kuluja (heh), olisi sijoituksen takaisinmaksuaika 23 vuotta ja 5 kuukautta. Vuokra tulee nousemaan jatkossa, mutta tuskin alle 12 vuoden takaisinmaksuaikaan pääsee. Ja tämä edelleen olettaen, ettei asunnon omistamisesta ole kuluja. Veikkaan että on.

Sijoituksena tuo perustuu pelkästään arvonnousuun. Epäilyttävän alhainen vuokra ja hinta viittaavat siihen, ettei alue ole kovin haluttu. Olisin hyvin varovainen.

• trolallaallaallaallaa

Kannattaa ottaa vaarin palstan pitkäaikaisimman välittäjän neuvoista.

Niillä ei tosin pääse pitkälle vaan tippuu aika lähelle :D

• Vuokraisäntä

No en minä sitä heti olekkaan ostamassa. Ulkopäin katsottuna kyse on varmasti vanhoista DDR.n aikoina Berliinin itäpuolelle rakennetuista luukuista. Ei mikään arkkitehtuurin "helmi", kaukana siitä. Kuitenkin tiedän että Berliini on tällä hetkellä yksi kaikkein vetovoimaisimmista kaupunkeissa Euroopassa.

Saksan talous junnaa myös hyvin vahvalla kasvu-uralla. Taas toisaalta nykyisessä Itä-Berliinissä on muutamia paikkoja joissa on vahvoja uusnatsiporukoita.Niiden seurauksena jopa asuntojen hinnat ovat kääntyneet kuulemma laskuun, koska ulkomaalaiset sijoittajat eivät uskalla ostaa alueelta asuntoja.

Kyseessä on suomalainen välittäjä, jonka olen tavannut kun ostin stadista yhden luukun. Hänellä on varmaan luotettavaa tietoa miksi asunnon vuokra on noin halpa ja miten paljon sitä voi nostaa. Saksan lainsäändäntöhän suojelee vuokralaista tehokkaasti. Hänet saa "ulos" vain jos jättää vuokransa maksamatta.

• 347777999666

Juuri näin. Hyviä huomioita nuo yllä. Lisäisin vielä sen, että kohde on maantieteellisesti kaukana. Ja jos ei muutoin asiaa sinne päin ole, niin eipä sitä tosiaankaan kannata yhden vuokrakämpän vuoksi sinne mennä. Ei ainakaan yhden pienen vuokrakämpän vuoksi, jonka vuokra on vain 338. Epäilen kyllä että Saksassakin vuokralainen maksaa vuokran lisäksi juoksevat hoitokulut, mutta ei siitä silti paljon tule. Jo esim. Tallinnassakin vuokralainen yleensä maksaa sovitun vuokran lisäksi asunnosta koituvat juoksevat hoitokulut.

• eikiitosei

Asuntosijoittamisessa on tärkeää, että toimii alueella, jonka erityispiirteet tuntee ja on riittävän lähellä. Jo 150 km on liian pitkä etäisyys, ei todellakaan huvittaisi haaskata aikaa ja rahaa sellaiseen matkaan. Tuo Berliini taisi olla ääneen ajattelua, ei kukaan järkevä sellaiseen alkaisi, vieraan maan lakiasiat vaikeita ja kun tarpeeksi pitkään harjoittaa asuntosijoitusta, tulee niitäkin tapauksia, että istutaan käräjillä vuokralaisten tekemisten takia, siinä olisikin haastetta Berliinissä.

• Vuokraisäntä

Onhan se tietenkin näinkin. Taas toisaalta elämme nyt EU-aikaa ja Saksakin on oikeusvaltio, jossa pitää noudattaa lakia. Sen sijaan juuri nuo alueen erityispiirteet, niissä olet aivan oikeassa.

Etenkin tuo että asunto on vanha DDR:n puolella panee kyllä miettimään että ketähän siellä ihan tosissaan on naapurina? Joku paikallinen ääripersujen rypäs ei kyllä kiinnosta ollenkaan.

Mutta moni muukin suomalainen on sijoittanut juuri Berliiniin ja saanyt ihan kivan tuoton. Onhan Berliini myös suurin Suomea lähellä oleva todellinen läntinen suurkaupunki. Ei mikään kauppala....

• eikiitosei
        Vuokraisäntä kirjoitti:

Onhan se tietenkin näinkin. Taas toisaalta elämme nyt EU-aikaa ja Saksakin on oikeusvaltio, jossa pitää noudattaa lakia. Sen sijaan juuri nuo alueen erityispiirteet, niissä olet aivan oikeassa.

Etenkin tuo että asunto on vanha DDR:n puolella panee kyllä miettimään että ketähän siellä ihan tosissaan on naapurina? Joku paikallinen ääripersujen rypäs ei kyllä kiinnosta ollenkaan.

Mutta moni muukin suomalainen on sijoittanut juuri Berliiniin ja saanyt ihan kivan tuoton. Onhan Berliini myös suurin Suomea lähellä oleva todellinen läntinen suurkaupunki. Ei mikään kauppala....

Mielummin ääripersuja naapureina, kuin vihervasemmistolaisia ja maahantunkeutujia, jotka romuttavat alueen hintatason, kun tietty prosentti ylittyy. Ääripersut voisivat toimia alueen puhdistavana suodattimena, joka hillitsee tuota tuhoisaa kehitystä.

Itse lukeudun mielummin persuihin, kuin vihervasemmistoon. Olen sijoittanut asuntoihin, metsään ja yrityksiin, taitaa olla harvassa vihervasemmistolaiset sijoittajat.

• Vuokraisäntä
        eikiitosei kirjoitti:

Mielummin ääripersuja naapureina, kuin vihervasemmistolaisia ja maahantunkeutujia, jotka romuttavat alueen hintatason, kun tietty prosentti ylittyy. Ääripersut voisivat toimia alueen puhdistavana suodattimena, joka hillitsee tuota tuhoisaa kehitystä.

Itse lukeudun mielummin persuihin, kuin vihervasemmistoon. Olen sijoittanut asuntoihin, metsään ja yrityksiin, taitaa olla harvassa vihervasemmistolaiset sijoittajat.

Kuten tuolla jo aikaisemmin kerroin niin uusnatsialueella Berliinissä hinnat ovat laskeneet juuri tämä porukan vuoksi. Ja mitä tulee niihin "mamuihin" niin heitä on turkkilaisten ja vanhojen jugojen kautta ollut Berliinissä jo iät ja ajat.

Itse asiassa jos haluat kunnon ja hyvän taksikyytin Berliinssä niin kannattaa etsiä turkkilainen kuski. He sentään osaavat englantia toisin kuin paikalliset, jotka eivät osaa kuin saksaa. Edes pankissa ei puhuta lontoota.

• Vuokraisäntä
        eikiitosei kirjoitti:

Kuten tuolla jo aikaisemmin kerroin niin uusnatsialueella Berliinissä hinnat ovat laskeneet juuri tämä porukan vuoksi. Ja mitä tulee niihin "mamuihin" niin heitä on turkkilaisten ja vanhojen jugojen kautta ollut Berliinissä jo iät ja ajat.

Itse asiassa jos haluat kunnon ja hyvän taksikyytin Berliinssä niin kannattaa etsiä turkkilainen kuski. He sentään osaavat englantia toisin kuin paikalliset, jotka eivät osaa kuin saksaa. Edes pankissa ei puhuta lontoota.

• eikiitosei
        Vuokraisäntä kirjoitti:

Jos nyt rehellisiä ollaan, niin asuinaluiden hintoja ovat romahduttaneet ghettoutumiskehityksellä Afrikasta ja Lähi-idästä tulleet. Tämä kehitys on jo pitkällä Ruotsissa ja monissa muissa keskisen euroopan maissa ja vauhti tuntuu vain kiihtyvän. Se on todellinen uhka, jos sijoittaja ei sitä ymmärrä, itse en ole ostanut lähiöistä juuri siksi yhtään asuntoa.

Mitä taksikuskeihin tulee, niin nämä ulkomaita tulleet alkavat olla vitsaus Suomessakin, tästä ihan omakohtaisia kokemuksia, kun kuljettaja ei osaa kirjoittaa kerrottua osoitetta navigaattoriin, eikä edes tiedä mihin suuntaan pitäsi lähteä. Saa itse neuvoa jokaisen riteyksen perille ja silti täysi veloitus tietysti, onneksi oli itsellä paikallistuntemusta, aina ei välttämättä niin ole. Sitäkin on tapahtunut, että taksikuski alkaa raiskaamaan naisasiakasta. Huolestuttavaa kehitystä.

• mielestäni

Berliinissä on kai asuntojen hinnat ihan viime aikoina laskeneet vähäsen.

• ehpr0uvjgf

Berliini ei olisi ollenkaan hassumpi paikka elää ja asua. Asumis- ja elantokulut ovat aika edullisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7150
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2510
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1947
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      949
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe