metformiinilääkityksestä kokemuksia?

sokeripois

Minulla todettiin vasta 2 tyypin diab ja sain samantien metformiinilääkkeen, nyt otan 1 pv ja vkon päästä nostan 2tbl. On kummallisia oireita en ole varma mitkä lääkkeestä koska flunssakin päällä, ruoka ei juuri maistu mikä on tietysti hyvä koska painoa pitäisi saada pois.
Ihmettelen myös etten ollenkaan saanut lääkärille aikaa vaikka vasta todettu vain diab hoitajalle, onko normi käytäntö..?
Mistähän voisi saada vertaistukea myös painonpudotukseen?

17

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mässytön

      Terveysviranomaiset kyllä opastaa ja prosyyriä riittää, jaettavaksi!

    • VHH-kannatajat

      Kokeile mieluimmin VHH ruokavaliota

      • AISAN-kannattajat

        Kokeile kaikkea muuta kuin VHH ruokavaliota.


      • eimuuta
        AISAN-kannattajat kirjoitti:

        Kokeile kaikkea muuta kuin VHH ruokavaliota.

        Mitä ehdotat? Voitte kertoa mielipiteenne ja minä kyllä halkean uteliaisuudesta. Olen ylittänyt reippaasti metukka määrän ja hiilarit minimiin. Kuiteskin sokerit on turhan korkeella. Orionin opas kyllä on annettu, mutta tuskin muuta oppia .. ei oo annettukaan.


    • Nyt_sitten_jatketaan

      Metformiini voi hieman heikentää ruokahalua ja siksi se myös laihduttaa vähän. Sivuvaikutuksista voi lukea lääkepakkauksen ohjepaperista. Vatsa- ja suolistovaivat (lähinnä hieman ripulia) lienee yleisin sivuvaikutus, mutta ei luultavasti ilmene kovin vakavana noin pienillä annoksilla ja lääkkeeseen tottuu aikanaan (pillerit kannattaa ottaa ruokailun yhteydessä).

      Lääkäriaikaa ei vielä tarvita ja diabeteshoitaja on jopa parempi vaihtoehto kuin lääkäri. Lääkärille vastaanottoaikaa tarvitaan ehkä vuoden kuluttua jos silloinkaan jos verensokerit saadaan laskemaan (labrakokeita otetaan sitten myöhemmin).

      Diabeteshoitaja antaa ohjeita laihdutukseen ja oikeaan ruokavalioon. Jos ja kun saat painoa vähenemään, lääkitystä voidaan vähentää, jopa lopettaa kun opit oikeat ruokailutavat.

      • LääkärinValaEiPaina

        Onko tämä joku nettipalstatohtori tämä nyt jatketaan-tsemppari? Itse olen kuullut metformiinista nimenomaan siitä paljon kokemuksia, että se ei auta painonpudotusta, vaan vaikeuttaa sitä. Itse olen pyytänyt lääkäriltä vaihtoehtoja, vaan keskusteluun ei edes suostuttu. Ilmeisesti tk lääkäreillä on liian hyvät kytkykaupat lääkefirmojen kanssa, että pitäydytään vanhassa, vaikka potilasterveyden kustannuksella. Diabeteshoitajan seurantaa ei tarjota. Resepti kyllä uusitaan kahdeksi vuodeksi kernaasti.


      • jufgjhkhghjkj
        LääkärinValaEiPaina kirjoitti:

        Onko tämä joku nettipalstatohtori tämä nyt jatketaan-tsemppari? Itse olen kuullut metformiinista nimenomaan siitä paljon kokemuksia, että se ei auta painonpudotusta, vaan vaikeuttaa sitä. Itse olen pyytänyt lääkäriltä vaihtoehtoja, vaan keskusteluun ei edes suostuttu. Ilmeisesti tk lääkäreillä on liian hyvät kytkykaupat lääkefirmojen kanssa, että pitäydytään vanhassa, vaikka potilasterveyden kustannuksella. Diabeteshoitajan seurantaa ei tarjota. Resepti kyllä uusitaan kahdeksi vuodeksi kernaasti.

        Metformiini on kelakorvausten muuttumisen jälkeenkin edelleen halpa ja hyvin tunnettu lääke, joten sitä käytetään ensiportaan lääkkeenä. Siinä mielessä pointsit lääkäreille että käytetään tällaista potilaalle halpaa lääkettä, eikä uusia hyvin kalliita diabeteslääkkeitä ellei siihen ole erityistä syytä.

        Terveyskeskuksissa on harvoin erityisiä diabeteshoitajia, yleensä joku sairaanhoitajista on perehtynyt diabetesneuvontaan. Kun ohjeet on annettu uudelle potilaalle, vuosittainen omahoitajalla käynti riittää useimmille. Vastaanotolla tehdään tarvittavat tuntopuutostutkimukset ja muut yksinkertaiset tutkimuset, sekä tarkastellaan omaseurannan tuloksia. Tähän riittää sairaanhoitaja.

        Painonhallintaan on olemassa joissakin kunnissa erillisiä ryhmiä ja niiden ohjaajina toiminee ravintoasioita sairaanhoitajia paremmin tuntevat asiantuntijat.

        Itselläni on viikon kuluttua vuosittainen lääkärikäynti. Hoitajan vastaanottoa ei tänä vuonna tarvittu, koska käsillä oli jo jalkahoitajan ja silmänpohjakuvausten tulokset.


    • hpv27

      Painonpudotuskeskusteluryhmistä ei voi ainakaan näitä Suomi24:sen palstoja suosittaa. Painonpudotus on lisäksi hyvin henkilökohtainen juttu. Kannattaisi ehkä pitää ruokapäiväkirjaa pari viikkoa ja saada aika ravitsemusterapeutille joka pystyy (tai ei) kertomaan mikä syömisessä on vikana.

    • D2-

      Lääkitys aloitettiin 750 mg 2 tablettia illalla ja aamulla.
      Nyt 1 tabletti illalla ja aamulla.
      D2 hyvällä hoitotasolla.

      • kuin.myös

        Lääkitys ollut kolme vuotta metforem 1g aamuin illoin.
        Hoitaso hyvä, marraskuussa mitattu HbA1c 39 mmol/mol.
        Paastosokerit 24 - 40.


      • Hieman_outo_arvo
        kuin.myös kirjoitti:

        Lääkitys ollut kolme vuotta metforem 1g aamuin illoin.
        Hoitaso hyvä, marraskuussa mitattu HbA1c 39 mmol/mol.
        Paastosokerit 24 - 40.

        Minkämaalaisia tuloksia ja millä mittayksiköllä on saatu tuollaiset paastosokeriarvot? Paastosokeriarvot mitataan Suomessa millimoolia litrassa -arvolla ja normaaliarvo on 4.0–6.0 mmol/l.


      • kuin.myös
        Hieman_outo_arvo kirjoitti:

        Minkämaalaisia tuloksia ja millä mittayksiköllä on saatu tuollaiset paastosokeriarvot? Paastosokeriarvot mitataan Suomessa millimoolia litrassa -arvolla ja normaaliarvo on 4.0–6.0 mmol/l.

        Muuntotaulukko löytyy jos haluaa katsoa. Kerrotaan nyt kuitenkin selvennykseksi; paastosokerit 4.3 - 5.8. Tänään aamulla 4.7.


      • Hieman_outo_arvo
        kuin.myös kirjoitti:

        Muuntotaulukko löytyy jos haluaa katsoa. Kerrotaan nyt kuitenkin selvennykseksi; paastosokerit 4.3 - 5.8. Tänään aamulla 4.7.

        Mistä tuo muuntotaulukko löytyy? Oma mittarini näyttää vain mmol/l arvon.
        Tunnen vain HbAc1:n muuntotaulukon.


      • hpv27
        Hieman_outo_arvo kirjoitti:

        Mistä tuo muuntotaulukko löytyy? Oma mittarini näyttää vain mmol/l arvon.
        Tunnen vain HbAc1:n muuntotaulukon.

        Verensokeria mitataan myös yksikössä mg per dl.


    • eipuoskaroinnille

      Minä kyllä kyseenalaistaisin lääketehtaiden puoskarilääkkeet. Kaikki eivät ole hyväksi.

      Olen lukenut metformiinista aikoinaan paljon, itse en uskaltaisi syödä sitä.

      Hae netistä tietoa.

      • iuytioiuyohb

        Miten niin, et uskaltaisi? Metformiinia on käytetty kauan ja todettu hyväksi lääkkeeksi diabeteksen hoidossa. Moni muu uudempi lääke on paljon vaarallisempi (esim. voi johtaa haimatulehdukseen tms.).


      • hpv27
        iuytioiuyohb kirjoitti:

        Miten niin, et uskaltaisi? Metformiinia on käytetty kauan ja todettu hyväksi lääkkeeksi diabeteksen hoidossa. Moni muu uudempi lääke on paljon vaarallisempi (esim. voi johtaa haimatulehdukseen tms.).

        Itse asiassa on olemassa joukko terveitä ihmisiä, jotka käyttävät metformiinia. Kannattaa googlata tämmöinen artikkeli: "Effect of Metformin on Different Non-Diabetes Related Conditions, a Special Focus on Malignant Conditions: Review of Literature".

        Huonoina puolina se, että metformiini saattaa joissain erittäin harvoissa tilanteissa aiheuttaa alkoholin kanssa maitohappoasidoosin ja se heikentää B12-vitamiinin imeytymistä.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe