seurustelusta

Ahdistunut

mun porukat on menny kolmen kympin kieppeillä naimisiin ja ne pitää tosi pahana nuorena seurustelemista..mä ite aloin seurustella 17 vuotiaana ja oon seurustellu kohta puol toista vuotta..

ollaan mun jätkäkaverin kaa puhuttu jo jotai että kohta mentäis kihloihi ja sillee.mut pelottaa ku meiän isä on nii "ankara" ja eniten vastaan meiän seurustelua, ni se ei varmaa anna "lupaa"..vaikka se ei nyt oo ees mikää este..mut ahistaa joka päivä ajatella että mite ne suhtautuu siihe sit ku kihlaudutaan jne..

meiän perheestä ei oo viel kukaa avioitunu ja vanhin on 26 vuotta..varmaa vanhempien sana on ollu paljon vaikuttamassa siihe ettei ne oo viel naimisis..muutama kyl ihme seurustelee mun lisäks...mun poikakaverin porukat kokoaja haluaa että me mentäis pian kihloihin..mukava aina niillä haaveilla mun ja rakkaani tulevaisuudesta mutta kotona masentaa ja ehkä vähä pelottaa..

mä oon niinku lukiosta kohta valmistumassa..seki on kauhee iso juttu mun vanhemmille, että jos kerkeen mennä naimisiin enne ku mulal on ammatti..ja mä oon viel iha varma että me mennään vuoden siällä naimisiin (toivottavasti) ni porukat aattelee että mä seurustelisin viel jotai 4 vuotta..ei onnistu ainakaa mun luonteiselta ihmiseltä!ammatti on mun porukoille tärkein,..ite ne melkee "pakotti" mut ekaks lukioon tai muita vaihtoehtoja en saanu varmaa ees aatella..sit ku ei ammattii tuu lukiosta, ni pitäis käydä viel se joku 4 vuotta kouluu ja sit vasta mennä naimisiin..hohhoijaa..kyllästyttää..

mun oma asiahan tää seurustelu on ja oon onnkes täysikänen ni ei oo naimisiin menoon mitää esteitä =) kertokaa jotai omia kokemuksia jos teil on samanlai ollu joskus.. suuri kiitos!!

6

964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikuinen vl

mutta se, että on 18 ja paperilla täysi-ikäinen, ei tarkoita, että olisi kypsä avioliittoon. Se on ALAikäraja eikä todellakaan mikään suositus.

Mutta...itse teet ratkaisunne teette eikä seurustelua kannata muiden takia lopettaa (eikä aloittaa). Vanhempienne huolen ymmärtää siinä mielessä, että ei ole välttämättä kovin ruusuista alkaa heti kasvattamaan perhettä kun itsekin on vielä aika lapsi mitä 18-vuotias yleensä on.

• isosisko

Olen 26v. ja naimisis, kolme lasta tullu putkeen. Ei olis menty niin nuorena naimisiin mut oli "pakko", kävi vahinko.. Eli jos tosissaan siltä tuntuu ettei housut pysy jalois vaikka kaikkensa yrittää, niin kokemuksesta voin sanoa ettei sitä kovin hyvällä katsota jos lapsi ilmoittaa tulostaan ennen avioliittoa. Mutta mutta.. tunnetko olevas valmis ottaan vastaan lapsia mahd. vuoden välein, jo noin nuorena? Tiedän ettei kaikille tule niin tiuhaan lapsia mut hyvin monelle kyllä.. Ja tiedätkö, kuin raskasta on olla monen pienen vanhempi? Se on todella raskasta. Ihan sen takia, sinun parastasi ajatellen sun vanhenpasi toivoo, ettet niin nuorena menisi naimisiin. Ehkä heillä on itsellään kovia kokemuksia? mutta se on varmaa että sama mitä teet niin kyllä he sen hyväksyvät, he vain toivovat että et tekisi liian hätiköityä päätöstä niin isosta asiasta. Ja lapsenahan he sinua varmasti vielä pitävät, sen tajuaa sitte kun on itse viitisen vuotta vanhenpi, ettei sitä vielä ihan aikuinen siinä iäs ollutkaan..
      Mun pikkusisko on 19v. ja menos pian naimisiin, hirvittää sen puolesta.. se ei tosiaankaan tajua mitä on tekemäs. Nimittäin aina ku oon lapsineni hänen seuras ja jos pyydän jotenki autteleen niin ei millään jaksais. Mitenhän sit ku joutuuki joka sekunti oleen niissä kiinni!? Oon hänelle kyllä kertonu millasta elämä pienten kans on, että pikku lenkki päiväs tai kaupassa käynti saattaa olla ainoa meno viikkoon.. Mut tietysti oon sanonu että ite saa valintansa tehdä, eihän se minun elämääni vaikuta. Ehkä tarvin joskus valtavasti itsekuria etten päästäisi suustani sanoja: "mä oon tainnut sua joskus varoitella.."
      Mutta toivon sinulle kaikkea hyvää, mitä sitte päätätteki. Nuoren uskovaisen elämä on niin vaikeaa.. Rukoile Jumalaa että päätöksesi olisi oikea, yksin ei niitäkään tarvitse tehdä! :)

• xxx

Eikö siellä opeteta kirjoittamaan.

• Luota siihen, että meet just oikealla ajalla naimisiin. Jos olette epävarmoja naimisiin menosta, niin eihän sitä ole pakko mennä. Eihän seurustelu voi olla niin tiivistä ja pakkopullaista, että just pitäs häät ja naimisiinmeno olla tiedossa. Jos tuntuu, että ottaa taukoa seurusteluun, niin miksei sitä vaihtoehtoa käyttäis? Mutta sitten kun tietää, että tuossa se oikea on (sen kans viihtyy, tuntee olonsa kivaksi, on samalla aaltopituudella jne) ja tuota rakastan, ja tahdon sen kans naimisiin, niin miksei sitten vois suunnitellakin häitä ja yhteistä elämää? Miksi ei? Ihmiselämä on kuitenkin rajallinen.

• Kicki 112

Sinä olet pian 18 vuotias ja silloin olet aikuinen ainakain paperilla. Ja sinulla on oikeus päättää itse. Mutta vanhempien huolen ymmärrän kuitenkin. Olet vielä nuori.
      Mutta on siinäkin omat vaaransa jos on yksin.
      Sitä kun on kahdestaan, sitä on vahvempi kuin yksin.

• Aikuinen vl

avioliittoon paeta, jos ei ole vielä henkisesti aikuinen? Pitäisikö olla aikuinen ja vahva ensin eikä paeta teiniongelmiaan elinikäiseen liittoon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3125
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1132
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      981
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      70
      959
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      891
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      169
      889
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      850
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe