Altea XL:n takajousen vaihto

Xaltti2

Toisesta takajousesta oli katkennut yläpäästä n. 8 cm pätkä. Uusi jousi tuli verkkokaupasta ja asentelin sen. Auton takapää n. 25 cm rampeille. Siitä sitten nostin toista takakulmaa tunkilla vielä ja irrotin pyörän. Sitten toinen tunkki alatukivarren alle ja takakulma sen varaan osaksi. Tukivarren kiinnityspultti irti. Sitten lasketaan alatukivarsi vapaaksi ja jousi pois. Uusi tilalle. Sitten nostoa alatukivarteen ja tukivarren pultti kiinni. Kannattaa olla uusi pultti ostettuna, jos vanha vaurioituu tai katkeaa irroitettaessa. Hommassa tarvitaan siis kaksi tunkkia, pari 18 mm avainta, tukipukki ja ajorampit tai autonosturi. Parin kolmen tunnin homma tee se itse-miehelle.

1

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raymondon

Hei, juuri tein tuon homman ja millä ihmeellä sait siihen menemään kolmetuntia?? Mulla oli vasemman puolen vanha takajousi kädessä noin 20min työn aloittamisesta.... :)
      Hyvä pointti tuo uuden pultin varaaminen siihen takatukivarteen,jos se olisi mulla katkennut,niin ei olisi kolmetuntiakaan riittänyt... :)

Ajoramppeja en käyttänyt,vaan nostin tunkilla perän pukeille,ja tunkilla laskin irroitetun tukivarren alas / ylös...eli ilman ramppejakin selviää,ja yhdellä tunkilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3193
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2905
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2152
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1605
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1379
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1369
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1354
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1317
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1275
    Aihe