Ferratum perintään?

Velkainen

Ihan ensimmäiseksi sanon, etten tarvise saarnaa siitä miten idiootti olen. Tiedän sen itsekin, ja nyt yritän selvitä tästä itseaiheuttamastani suosta.

Olen tässä sössinyt raha-asioitani oikein olan takaa, mutta nyt yrittänyt ryhdistäytyä. Isomman yhdistelylainan ottaminen ei opiskelijalta luonnistunut, joten oli aika puuttua lainojen kk-eriin.
Ferratumille ”lyhennän” lainaa siis 200 €/kk, johon minulla ei tosiaan ole tällä hetkellä mahdollisuuksia. Ilmoittivat vain, ettei maksusuunnitelman teko onnistu ja kysyivät heti perään, koska voin maksaa viime kk:n erääntyneen erän. Jep jep.
Olenkin lukenut kokemuksia, joissa Ferratumin joustoluotto on siirretty suosiolla perintään. Tässä asiassa mieltäni askarruttaa:

1. Menetänkö luottotietoni? Ferratumin ehdoissa sanotaan, että voin saada maksuhäiriömerkinnän, kun maksu on 60 vrk myöhässä? Olen näinkin pitkälle selvinnyt ilman merkintöjä, eikä tilanne ole niin paha, että yhden lainan takia kannattaisi sellaista hankkia.

2. Mikä firma hoitaa heidän perinnän? Millaisia maksusopimuksia voi saada 2000 € luotolle? (kun tavoitteena tosiaan olisi saada reippaasti alle tuon 200...)

3. Pitäisikö minun olla etukäteen yhteydessä Ferratumiin/perintäfirmaan? Vai vain odottaa?

En tiedä onko tämä tarkoituksella perintään jättäminen mitenkään fiksua, mutta jos kyseinen firma ei pysty tarjoamaan maksusuunnitelmaa pienemmissä erissä, enkä minä pysty edes heidän minimilyhennykseen, niin ei kai tässä muutakaan vaihtoehtoa ole. Eniten nyt huolestuttaa se maksuhäiriömerkintä... Tuntuu epäreilulta saada sellainen, kun kuitenkin olisin enemmän kuin halukas maksamaan tätä(kin) taakkaa pois.

Kiitos, jos jaksoit lukea vuodatukseni!

13

6974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakehh

      Hei.

      Ferratumin lainoja perii ok perintä, onnistuu saada 2000€ lainalle 24kk maksusuunnitelma n 125€/kk. Ei tule maksuhäiriömerkintää kun siirtyy perintään

    • BeenThereSeenThat

      Heippa täältäkin!Kestää tosiaankin yli 75 vrk eli n. 3 kk ennenkuin siirtyy perintään. Odottelet sitten vaan rauhassa kun Ok-perinnältä tulee kirje. Omaok-palvelussa voit tehdä maksusuunnitelman itse netissä. Jos sen ehdottama erä on liian suuri niin soittamalla sinne saat sovittua pidemmän suunnitelman pienemmällä erällä. Itse maksanut Ferratumin lainan sitä kautta pois. Ja mitään merkintää ei tule kunhan noudatat maksusuunnitelmaa. Jos tulee tilapäinen vaikeus niin siirtävät eräpäivää, olen kyllä saanut sieltä hyvää palvelua kun joutunut eräpäiviä välillä muuttelemaan. Ja sitten siinä on vielä semmoinen juttu, ihan laissakin että merkintää ei saa laittaa kun velasta on tehty maksusuunnitelma.

    • Velkainen

      Noh, joku muistutus tänään juuri tuli missä oli sitten tämä lainmukainen maininta siitä, että merkintä tulee, jos erä on 60 päivää myöhässä... Ja niinhän se on ensi kuun alussa. Tilanne ahdistaa jotenkin niin hirmuisesti. Tiedän, että maksuhäiriömerkintä ei ole maailmanloppu, mutta kahden vuoden sisällä pitäisi muuttaa muualle töihin/opiskelemaan, joten tuleehan se yhdessä jos toisessa asiassa väistämättä vastaan. Huojentavaa kyllä kuulla ettei merkintää tule, jos perinnän kanssa asiat hoituvat. Toivon, että asia menee omalla kohdalla myös näin.

    • Itsekinselvinnyt

      Hei,

      Tee kuluttajalautakuntaan valitus ja pyydä heitä auttamaan koron kohtuullistamisen kanssa. Minulta Ferratum joutui mitätöimään kaikki korot ja kulut ja jouduin maksamaan pelkän pääoman takaisin siinä vaiheessa kun olin valmis viemään asian kuluttajariitalautakuntaan. Tsemppiä!

      • Dicepu

        Mitä koron kohtuullistaminen käytännössä tarkoitti? Oliko jo perinnässä. Sama tilanne täällä myös..


      • VippiPeikko
        Dicepu kirjoitti:

        Mitä koron kohtuullistaminen käytännössä tarkoitti? Oliko jo perinnässä. Sama tilanne täällä myös..

        Taitaa olla melko suuri osa Ferratumilta lainanneista samassa veneessä. Sitä vaan ei voi uskoa että kun se 2000 euroa on tapissa niin vaikka lyhentäisit sitä sen 150-200 kuussa niin pääoma ei lyhene ollenkaan. Tai ehkä muutamalla eurolla. Ferratumin laina on ikiliikkuja. Kyllä se on oikeus ja kohtuus jos ne joutuu tyytymään sellaiseen korkoon mikä ei täytä kiskonnan rikosnimikettä.


    • ohionferra

      Mullakin kokemusta Ferran lainan siirtymisest%C3%A4 perint%C3%A4%C3%A4n. Ei tullut merkint%C3%A4%C3%A4 ja hyv%C3%A4 puoli oli ett%C3%A4 tuo %C3%A4lyt%C3%B6n korko aleni heti 7%AAn. Vaikka toki joutui maksamaan perint%C3%A4kuluja laskin ett%C3%A4 varmaan p%C3%A4%C3%A4si noin tonnin halvemmalla kuin jos olisi maksanut lainaa Ferratumin koroilla. OK perint%C3%A4 on my%C3%B6s joustava%2C kannattaa soittaa ja sopia maksusuunnitelmasta. Itse maksoin noin 100 eur%2Fkk. Pit%C3%A4%C3%A4 vain muistaa maksaa t%C3%A4sm%C3%A4llisesti muutoin soppari raukeaa.

    • Tinttarella

      OK perintä on ihan reilu paikka, saa sovittua maksusuunnitelmat ja asiakaspalvelu ystävällistä!

    • Anonyymi

      Onkohan vielä sama firma? Tää Ferrarin kusettaa niin paljon. Lähden viemään kuluttajariitalautakunnalle. Mut se et onko tää okperintä edelleen heidän vai joku muu?

      • Anonyymi

        Samaa pohtinu.Ois kiva tietää.Kans maksellu Ferralle korkoo ja velka ei lyhene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa pohtinu.Ois kiva tietää.Kans maksellu Ferralle korkoo ja velka ei lyhene.

        Velka ei lyhene, jos maksaa pelkkää korkoa. Lyhennä myös pääomaa.

        Tarkista sopiva lyhennyserä jollain nettilaskurilla.

        Esim. 3000 euron laina ja vaatimaton 100 prosentin korko:

        Haluat maksaa lainan takaisin säällisessä ajassa, joka tässä esimerkissä olkoon 2 vuotta.

        Oikea lyhennysmäärä on 24 kk x 292,90 € = yhteensä 7029,60 € 🤑


    • Anonyymi

      Ferralle 2000e luotto tullut maksamaan 12-14k.

      Tietty kanne oikeuteen koronkiskontaan vIreillä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe