Vanhemmat piilotti määrätyt lääkkeet... Laillista?

15-vtyttö

Onks se laillista, jos vanhemmat piilottaa lääkärin määräämiä lääkkeitä kertomatta niiden olemassa olosta?
Mulla oli tossa vuosi sitten todella paha olla, joten päädyin lääkärille, joka määräs mulle ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. No sitten äiti toi apteekista mulle Propral-nimisiä beettasalpaajia, joita lääkäri oli määränny. No eihän ne yhtään auttanu. Hidasti vaan sykettä. Kävin tuolloin todella syvällä.
Edellenkään en ole kunnossa. Mutta tärkein pointti on nyt se, että pari päivää sitten löysin yhdestä laatikosta, joka oli kaapin päällä piilossa toisen avaamattoman lääkepurkin. Otin sen käteen ja kappas, siinä oli mun nimi. Katoin sitten Omasta Kannasta kuka lääkkeet oli määränny ja sieltä selvis, että sama lääkäri oli ne määrännyt ja myös se selvis, että ne oli haettu apteekista samana päivänä, kun beettasalpaajat.
Mietin vaan, että eikö ne sitten uskonu, kuinka paljon kärsin... Vai mitä? En oo vielä ottanut asiaa esille, sillä viha on aika suuri... Määrätty lääke oli siis Opamox. Kuuluu kyllä kolmiolääkkeisiin, mutta silti. Olisin saattanu säästyä paljolta, jos olis ollu jotain, mikä olis helpottanut oloa...

Mitä mun kannattais nyt tehdä?

4

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivoopi.aate

      Kannattaa kiittää ja kumartaa vanhempia! Hyö teki miehen työn, että piilotit sun lääkkeesi! Jos olisit niitä popsinut, olisit kahelinpi kuin nyt!
      Käy seurakuntasi papin puheilla, hän antaa oikean suunnan elämällesi!
      Siunattua kevättä!

      • Parempi_vaihtoehto

        Eiköhän lääkäri ja hänen määräämänsä lääkkeet auta paremmin kuin uskisten ohjeet käydä papin puheilla.


    • 354r

      Luulis että lapselle vanhemmat saa vielä päättää mitä lääkettä antaa lapselleen. En tiedä onko mitään ikärajaa laissa olemassa tälle. 18 vuotias jo aika korkea raja, esim. 15 vuotias jo varmaan itse pystyy päättämään.

      Mene yksin lääkärille jos piilottavat sinulta lääkkeitä. Ellei rahaa heru lääkkeisiin/lääkäriin, voi ilmoittaa vanhemmista sosiaalitoimistolle.

    • Z-lääkekoukussa

      Pidät lääkkeet ja käytät niitä ohjeen mukaan tarvittaessa. Sinulla on oikeus asioida lääkärissä yksin, joten seuraavan kerran jätä vanhemmat oven taakse. Mene itse apteekkiin ja osta lääkkeet. Jos vanhemmat eivät anna rahaa (opamoxit ovat hyvin halpoja, alle 10 e), tee heti ilmoitus sosiaalitoimistoon ja kerro lääkärille, että et saa lääkkeitäsi.

      Vanhempasi ehkä halusivat "suojella" sinua mahdolliselta bentso-riippuvuudelta. Jos käytät lääkettä vain satunnaisesti, riippuvuuden kehittyminen on epätodennäköistä. Jos kuitenkin huomaat vieroitusoireita yrittäessäsi lopettaa opamoxin käytön, lopeta käyttö hitaasti määrää vähentämällä, esim. puolittamalla tabletteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe