Vanhemmat piilotti määrätyt lääkkeet... Laillista?

15-vtyttö

Onks se laillista, jos vanhemmat piilottaa lääkärin määräämiä lääkkeitä kertomatta niiden olemassa olosta?
Mulla oli tossa vuosi sitten todella paha olla, joten päädyin lääkärille, joka määräs mulle ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. No sitten äiti toi apteekista mulle Propral-nimisiä beettasalpaajia, joita lääkäri oli määränny. No eihän ne yhtään auttanu. Hidasti vaan sykettä. Kävin tuolloin todella syvällä.
Edellenkään en ole kunnossa. Mutta tärkein pointti on nyt se, että pari päivää sitten löysin yhdestä laatikosta, joka oli kaapin päällä piilossa toisen avaamattoman lääkepurkin. Otin sen käteen ja kappas, siinä oli mun nimi. Katoin sitten Omasta Kannasta kuka lääkkeet oli määränny ja sieltä selvis, että sama lääkäri oli ne määrännyt ja myös se selvis, että ne oli haettu apteekista samana päivänä, kun beettasalpaajat.
Mietin vaan, että eikö ne sitten uskonu, kuinka paljon kärsin... Vai mitä? En oo vielä ottanut asiaa esille, sillä viha on aika suuri... Määrätty lääke oli siis Opamox. Kuuluu kyllä kolmiolääkkeisiin, mutta silti. Olisin saattanu säästyä paljolta, jos olis ollu jotain, mikä olis helpottanut oloa...

Mitä mun kannattais nyt tehdä?

4

516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivoopi.aate

Kannattaa kiittää ja kumartaa vanhempia! Hyö teki miehen työn, että piilotit sun lääkkeesi! Jos olisit niitä popsinut, olisit kahelinpi kuin nyt!
      Käy seurakuntasi papin puheilla, hän antaa oikean suunnan elämällesi!
      Siunattua kevättä!

• Parempi_vaihtoehto

Eiköhän lääkäri ja hänen määräämänsä lääkkeet auta paremmin kuin uskisten ohjeet käydä papin puheilla.

• 354r

Luulis että lapselle vanhemmat saa vielä päättää mitä lääkettä antaa lapselleen. En tiedä onko mitään ikärajaa laissa olemassa tälle. 18 vuotias jo aika korkea raja, esim. 15 vuotias jo varmaan itse pystyy päättämään.

Mene yksin lääkärille jos piilottavat sinulta lääkkeitä. Ellei rahaa heru lääkkeisiin/lääkäriin, voi ilmoittaa vanhemmista sosiaalitoimistolle.

• Z-lääkekoukussa

Pidät lääkkeet ja käytät niitä ohjeen mukaan tarvittaessa. Sinulla on oikeus asioida lääkärissä yksin, joten seuraavan kerran jätä vanhemmat oven taakse. Mene itse apteekkiin ja osta lääkkeet. Jos vanhemmat eivät anna rahaa (opamoxit ovat hyvin halpoja, alle 10 e), tee heti ilmoitus sosiaalitoimistoon ja kerro lääkärille, että et saa lääkkeitäsi.

Vanhempasi ehkä halusivat "suojella" sinua mahdolliselta bentso-riippuvuudelta. Jos käytät lääkettä vain satunnaisesti, riippuvuuden kehittyminen on epätodennäköistä. Jos kuitenkin huomaat vieroitusoireita yrittäessäsi lopettaa opamoxin käytön, lopeta käyttö hitaasti määrää vähentämällä, esim. puolittamalla tabletteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      83
      1708
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1349
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      117
      1125
    4. Vanhemmalle naiselle

Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      77
      1016
    5. Siltojen varjoissa

Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      207
      994
    6. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      892
    7. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      885
    8. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      870
    9. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      824
    10. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37