Ne pääsee sisään talon alta

miesmenneisyydestä

pannuhuoneen lattialta
salaluukun vanhan löysin
katkaistuine lukkoköysin.

Mä aukaisin sen puisen luukun
alhaalla näin suuren ruukun
ruukun täytti luiset pallot
kellastuneet ihmiskallot.

Tunneli vei alle talon
himmeän näin päivänvalon
oven löysin, auki saaden
tulin luokse kivipaaden.

Se vanha oli hautakivi
kirjoitusta pitkä rivi
raaputettu kuva viitan
muistomerkki Jesuiitan.

Huolenaiheen sain mä uuden
kivi kertoi salaisuuden
talo onkin julma ansa
asukkaina kuollut kansa.

En pakoon pääse talon luota
ympärillä pelkkää suota
ruoho viiltää niin kuin miekka
polun peittää juoksuhiekka.

Niin palasin luo makuuhuoneen
kynnykselle jonkun tuoneen
huomaan kuivan leivänpalan,
viinikannun, suolakalan.

Mä syödessäni mietin riimein
tajusin sen itse viimein
ajankulkuun kun mä puutuin
väärään vuosisataan juutuin.

Nyt vankina oon keskiajan
ylitin sen aikajanan
itseni mä kohta löydän
päältä vanhan uhripöydän.

En takaisin voi täältä päästä
uhriaan ei kultti säästä
lyyhistyn luo ruokapadan
takaa neljän vuosisadan.

86

1640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diggari

Ihan vaan äänetönnä luen uudelleen ja uudelleen.
      Kiitos!

• tässä-totuus-

alottajalle:

oletko psyykkisesti sairas,
      näetkö hallusinaatioita,
      vai oletko joskus syyllistyny ihmisen tappoon,
      omituinen runo,
      tiesitkö
      runo kertoo aina myös runoilijan henkisestä maailmasta,
      omasta itsestään,

sinulla on kammottava pimeä maailma sielusi syvyyksissä,

• KiitosMM

tässä-totuus- :lle

ja oma viestisi taas kertoo itsestäsi, pidän enemmän aloittajasta

• pikkusen-naurattaa-
        KiitosMM kirjoitti:

tässä-totuus- :lle

ja oma viestisi taas kertoo itsestäsi, pidän enemmän aloittajasta

heh heh hee,,, iteäsikö kehut,,, no jooo, onhan seki keino jatkaa ketjua,

• Ainesta kauhuelokuvaan tai paha painajainen. Tykkäsin.

• Bengalitikku

Pidin. Kuvitelin tilan, tunsin tunnelman, kuten historiallista romaania lukiessa. En lähde tulkitsemaan.

• Taiteilijalla on vapautensa toteuttaa itseään, olipa tapa ja taiteenala mikä tahansa.
      Reidar Särestöniemen taulutkin ovat erikoisia, niin kuin oli mies itsekin.

• Palasin runosi myötä vuoteen 2004. Olin elämäni käännekohdassa. Olin jättänyt taakseni raskaat työvuoteni. Olin elänyt 13-vuotta työlleni ja lapsilleni. Tuona aikana näin unia tyhjistä kaapeista ja lipastoista. Ne kuvasivat hyvin noita vuosia. Jotain puuttui.

Marraskuussa 2004 aloitin kuntokuurin. Pudotin 30 kg painoa, aloin elämään. Tapasin keväällä 2005 nuoren varatun miehen, joka vei minut ulos tyhjistä kaapeista, mutta toi uniini verisiä uhripöytiä, paloiteltuja kehon osia. Käärmesoita ja lukittuja ovia. Taloja, joissa oli useita kerroksia, ullakoita ja kellareita.

Tulkitsin , että talo unessa on oma kehoni.

Eli tahdon kommentillani kertoa kuinka hereillä oloaikana mielensopukoihimme kopioituu koodeja, jotka yöllä realisoituvat unina.

Pidin unikirjaa. Myöhemmin ymmärsin hyvin selkeästi unieni sanomat.

Me elämme kahdessa ulottuvuudessa valve-ja unimaailmassa.

• kylmätotuus

En ole niin taiteellinen, että näkisin mitään yhteyttä sinun henkilöhistoriallasi tai unimaailmallasi aloitukseen. Valitan!

Elän yhdessä todellisuudessa jalat tiukasti maassa, joten älä lue ainakaan minua tuohon ryhmään, joka elää kahdessa ulottuvuudessa. Ja kaikkien ryhmäläisten on syytä varoa, etteivät sekoita valve-ja unimaailmaa keskenään.

Unet ovat unia ja niiden selittäjiä on pilvin pimein. Jokaisella tulkitsijalla on samasta asiasta omanlaisensa selitys.

"Joka unia uskoo, se tuulta takkoo ajjaa": sanoi viisas isäni.

• Uniennäkijä

Meitsiä kiehtoo kyllä sangen suuresti mitä uni minusta ja elämästäni kertoo. Sillä mistään muustahan ne eivät kerro mitään.

• kylmätotuus kirjoitti:

En ole niin taiteellinen, että näkisin mitään yhteyttä sinun henkilöhistoriallasi tai unimaailmallasi aloitukseen. Valitan!

Elän yhdessä todellisuudessa jalat tiukasti maassa, joten älä lue ainakaan minua tuohon ryhmään, joka elää kahdessa ulottuvuudessa. Ja kaikkien ryhmäläisten on syytä varoa, etteivät sekoita valve-ja unimaailmaa keskenään.

Unet ovat unia ja niiden selittäjiä on pilvin pimein. Jokaisella tulkitsijalla on samasta asiasta omanlaisensa selitys.

"Joka unia uskoo, se tuulta takkoo ajjaa": sanoi viisas isäni.

En kirjoittanut sinulle yrittäen muuttaa maailmaasi. Ilmeisesti olet niin realisti, ettei unetkaan kuulu elämääsi.

Kieltämättä nyt kun olen vahvasti kiinni tapahtumarikkaassa elämässä, en näe unia, olen iltaisin väsynyt, nukahdan heti.

Jos ihminen sekoittaa valve ja unimaailman keskenään silloin on sýytä kysäistä apua.

Taiteilijat tulkitsevat kuten aloittajakin omia, siis ei sinun, vaan omia tunnetilojaan. Enkä uskokaan sinun helposti heittäytyvän luovaan toimintaan vaikka toisaalta osallistuit leikkiin P.P.n festarijuhlassa.

Miten sinäkin realisti sorruit hupajahtamaan.

• kylmätotuus
        korpikirjailija kirjoitti:

En kirjoittanut sinulle yrittäen muuttaa maailmaasi. Ilmeisesti olet niin realisti, ettei unetkaan kuulu elämääsi.

Kieltämättä nyt kun olen vahvasti kiinni tapahtumarikkaassa elämässä, en näe unia, olen iltaisin väsynyt, nukahdan heti.

Jos ihminen sekoittaa valve ja unimaailman keskenään silloin on sýytä kysäistä apua.

Taiteilijat tulkitsevat kuten aloittajakin omia, siis ei sinun, vaan omia tunnetilojaan. Enkä uskokaan sinun helposti heittäytyvän luovaan toimintaan vaikka toisaalta osallistuit leikkiin P.P.n festarijuhlassa.

Miten sinäkin realisti sorruit hupajahtamaan.

Minulla on hyvin vilkas unimaailma, mutta en minä niin tyrkky ole, että alkaisin niistä kertomaan sellaisessa ketjussa, jonka aiheeseen ne eivät yksinkertaisesti mitenkään liity.

Huvittaa tuo kirjoituksesi toinen kappale.....
        Nukkuessani näen unia, enkä valveilla ollessani.
        Olen kyllä kuullut, että jotkut näkevät valveunia. Kuulutko sinä siihen porukkaan?

PorvoonParonin aloitus onkin sellainen, että sinne voi heitellä rajattomasti mielikuvituksensa tuotteita.

Hyvää yötä ja kauniita unia!

• korppis11
        kylmätotuus kirjoitti:

Minulla on hyvin vilkas unimaailma, mutta en minä niin tyrkky ole, että alkaisin niistä kertomaan sellaisessa ketjussa, jonka aiheeseen ne eivät yksinkertaisesti mitenkään liity.

Huvittaa tuo kirjoituksesi toinen kappale.....
        Nukkuessani näen unia, enkä valveilla ollessani.
        Olen kyllä kuullut, että jotkut näkevät valveunia. Kuulutko sinä siihen porukkaan?

PorvoonParonin aloitus onkin sellainen, että sinne voi heitellä rajattomasti mielikuvituksensa tuotteita.

Hyvää yötä ja kauniita unia!

Huomenta@

Me ihmiset omemme onneksi erilaisia. Itse tykkään keskustella ihmismielen monimutkaisista asioista joihin unet kuuluvat kun selitämme tuntojamme.

Et näe aloituksesss mitään uneen liittyvää. Mitä mäet?

Olen miettinyt vastenmielista suhdetta kommentteihini. Miksi, kiinnostaisi tietää, emmehän tiedä juurikaan toisistamme muuta kuin mitä kirjoitamme. Tai ehkäpä teidämmekin.

Tulit kuten kirjoitit uutena palstalle vuonna 2015.
        Tykkäät musiikista.
        Kaksi kirjoittajaa poistui ennen tuloasi hekin tykkäsivät kovasti musiikista. Varsinkin toinen tästä jakautuneesta persoonasta muistuttaa sinua..

Elämääsi kuuluu musiikki. Minä en kuuntele juurikaan musiikkia ainoastaan konserteissa siis livenä.
        Musiikin maailmaan heittäytymistä on kuvattu pakenemista realismistä.
        .

• Seko-seko

Herrran pieaksut sentään ja vielä rouvan kalossitkin: " Tykkäät musiikista. Kaksi kirjoittajaa poistui ennen tuloasi hekin tykkäsivät kovasti musiikista. "

Minäkin tykkää musasta ihan perhanasti, suorastaan rakastan sitä ja oletan että laisiani on puoli muoalimaa pullollaan. Jotta miten se aihe liittyy mitenkään tunnettavuuteen näillä saiteilla?

• Mitämuutajäänytväliin

" Jos ihminen sekoittaa valve ja unimaailman keskenään silloin on sýytä kysäistä apua. "

Jos aikuinen ihminen ei tunnista valve- ja unimaailman eroa ja 'tehtävää', niin on todellakin syytä tarkistuttaa tajuntansa tila.

• Korppis11
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

" Jos ihminen sekoittaa valve ja unimaailman keskenään silloin on sýytä kysäistä apua. "

Jos aikuinen ihminen ei tunnista valve- ja unimaailman eroa ja 'tehtävää', niin on todellakin syytä tarkistuttaa tajuntansa tila.

Menit sitten puskaa, pahalta näyttää.

• Enummarra

Mitähän mahdat tarkoittaa?

• kylmätotuus
        korppis11 kirjoitti:

Huomenta@

Me ihmiset omemme onneksi erilaisia. Itse tykkään keskustella ihmismielen monimutkaisista asioista joihin unet kuuluvat kun selitämme tuntojamme.

Et näe aloituksesss mitään uneen liittyvää. Mitä mäet?

Olen miettinyt vastenmielista suhdetta kommentteihini. Miksi, kiinnostaisi tietää, emmehän tiedä juurikaan toisistamme muuta kuin mitä kirjoitamme. Tai ehkäpä teidämmekin.

Tulit kuten kirjoitit uutena palstalle vuonna 2015.
        Tykkäät musiikista.
        Kaksi kirjoittajaa poistui ennen tuloasi hekin tykkäsivät kovasti musiikista. Varsinkin toinen tästä jakautuneesta persoonasta muistuttaa sinua..

Elämääsi kuuluu musiikki. Minä en kuuntele juurikaan musiikkia ainoastaan konserteissa siis livenä.
        Musiikin maailmaan heittäytymistä on kuvattu pakenemista realismistä.
        .

Hyvää iltaa korpikirjailija täältä Savosta!

Todennäköisesti kirjoitus on sinun kirjoittamasi, vaikket rekattuja nimimerkkejäsi käytäkään. Näin päättelen, koska kommenttisi sisältää kirjoitusvirheitä enemmän kuin "laki ja hyvät tavat sallivat".

Olet oikeassa kirjoittaessasi, että onneksi me ihmiset olemme erilaisia.

En lähde tulkitsemaan aloittajan runoa, koska jokainen ymmärtää tekstin omalla tavallaan. Kenenkään tulkinta ei ole ainoa oikea tulkinta.

On totta, että meidän mielipiteemme eroavat huomattavan paljon toisistaan monissa asioissa . Jos koet sen vastenmieliseksi, niin se on sinun ongelmasi. Itse ajattelen, että mielipide-erot ovat keskustelujen suola ja niistä voidaan vääntää kättä sortumatta kuitenkaan alatyylisiin kirjoituksiin.

Tiedämme toisistamme juuri sen, mitä tänne olemme kirjoittaneet ja muu "tieto" on silkkaa mielikuvitusta.

Voithan tarkistaa kirjanpidostasi, milloin "kylmätotuus" on tänne ilmaantunut.

Täällä on varmaan ollut lukuisia nimimerkkejä, jotka ovat pitäneet musiikista jo vuosikymmenien ajan.
        Uusia nimimerkkejä on tullut ja vanhoja nimimerkkejä poistunut jo sinä aikana, kun itse olen palstalla ollut.

Sinun kannattaisi päivittää tietosi musiikin vaikutuksesta ihmisiin.
        Eikä olisi ollenkaan pahitteeksi, jos lopettaisit myös luulottelusi.

• kylmätotuus
        Korppis11 kirjoitti:

Menit sitten puskaa, pahalta näyttää.

Olethan itsekin myöntänyt kirjoittavasi puskasta, joten älä siitä toisia moiti.

Minä en koskaan piiloudu pensaaseen. Kanttini riittää kuittaamaan sepustukseni nimimerkilläni kylmätotuus.

• Korppis11
        kylmätotuus kirjoitti:

Hyvää iltaa korpikirjailija täältä Savosta!

Todennäköisesti kirjoitus on sinun kirjoittamasi, vaikket rekattuja nimimerkkejäsi käytäkään. Näin päättelen, koska kommenttisi sisältää kirjoitusvirheitä enemmän kuin "laki ja hyvät tavat sallivat".

Olet oikeassa kirjoittaessasi, että onneksi me ihmiset olemme erilaisia.

En lähde tulkitsemaan aloittajan runoa, koska jokainen ymmärtää tekstin omalla tavallaan. Kenenkään tulkinta ei ole ainoa oikea tulkinta.

On totta, että meidän mielipiteemme eroavat huomattavan paljon toisistaan monissa asioissa . Jos koet sen vastenmieliseksi, niin se on sinun ongelmasi. Itse ajattelen, että mielipide-erot ovat keskustelujen suola ja niistä voidaan vääntää kättä sortumatta kuitenkaan alatyylisiin kirjoituksiin.

Tiedämme toisistamme juuri sen, mitä tänne olemme kirjoittaneet ja muu "tieto" on silkkaa mielikuvitusta.

Voithan tarkistaa kirjanpidostasi, milloin "kylmätotuus" on tänne ilmaantunut.

Täällä on varmaan ollut lukuisia nimimerkkejä, jotka ovat pitäneet musiikista jo vuosikymmenien ajan.
        Uusia nimimerkkejä on tullut ja vanhoja nimimerkkejä poistunut jo sinä aikana, kun itse olen palstalla ollut.

Sinun kannattaisi päivittää tietosi musiikin vaikutuksesta ihmisiin.
        Eikä olisi ollenkaan pahitteeksi, jos lopettaisit myös luulottelusi.

Olen pahoillani jos aiheutan tulkitsemisongelmia kirjoitusvirheilläni.

Huomenta kirjoitukset kirjoitan kännykällä sängystäni makuuasennossa. Osan kommenteistani aurinkoisella laiturillani myös pienillä kännykän näppäimillä. Nyt kirjoitan tabletin isoilla näppäimillä, helpompaa kontrolloida kirjoitusta. En näe tarpeelliseksi käyttää oikeinkirjoitusohjelmaa. Luonnollisesti kun kirjoitan artikkeleita julkaisuihin tarkastan tekstin huolella.

"En lähde tulkitsemaan".......jne. kirjoitit, lähdit kuitenkin tulkitsemaan minun saamaani mielikuvaa runosta.

Sinä tulkitsit runon "Kuvaat taidokkaasti ahdistusta ja toivottomuutta." Se on sinun tulkintasi.

Mielestäsi kirjoittamani lähes kaikki kommentit ovat kirjoitusvirheellisiä, väärää tietoa ja ala-arvoista luettavaa ehdotan, että älä enää ota kantaa kirjoituksiini.

• Tuhatnikkinen

Minä en kirjoittele "puskasta" vaikka kirjoitan eri nimimerkeillä, jotka ovat osa kommenttia.

• kylmätotuus
        Korppis11 kirjoitti:

Olen pahoillani jos aiheutan tulkitsemisongelmia kirjoitusvirheilläni.

Huomenta kirjoitukset kirjoitan kännykällä sängystäni makuuasennossa. Osan kommenteistani aurinkoisella laiturillani myös pienillä kännykän näppäimillä. Nyt kirjoitan tabletin isoilla näppäimillä, helpompaa kontrolloida kirjoitusta. En näe tarpeelliseksi käyttää oikeinkirjoitusohjelmaa. Luonnollisesti kun kirjoitan artikkeleita julkaisuihin tarkastan tekstin huolella.

"En lähde tulkitsemaan".......jne. kirjoitit, lähdit kuitenkin tulkitsemaan minun saamaani mielikuvaa runosta.

Sinä tulkitsit runon "Kuvaat taidokkaasti ahdistusta ja toivottomuutta." Se on sinun tulkintasi.

Mielestäsi kirjoittamani lähes kaikki kommentit ovat kirjoitusvirheellisiä, väärää tietoa ja ala-arvoista luettavaa ehdotan, että älä enää ota kantaa kirjoituksiini.

Mikä sinun tulkintasi runosta on? En ole sitä vielä nähnyt.
        Sinähän siirsit keskustelun itseesi ja omien uniesi tulkintaan.

Minä tosiaan kirjoitin, että aloittaja kuvaa taidokkaasti ahdistusta ja toivottomuutta. En kuitenkaan ryhtynyt varsinaisesti analysoimaan runoa.

Älä nyt "pikku-korppis" pahoita mieltäsi siitä, että tulin maininneeksi kirjoitusvirheesi.
        Sattuuhan niitä mokia kirjailijallekin, kun sosiaalinen elämä on niin vilkasta, ettei kaikkeen aika riitä.
        Paineita lisää vielä, kun on kirjoitettava artikkeleita lukuisiin julkaisuihin, joiden lukijamäärät hipovat taivaita.
        Ymmärränhän toki, että niiden artikkeleiden tarkistaminen on työlästä ja aikaavievää.

Toivon, ettet kiireessäsi vääristele minun kirjoituksiani tai niiden sisältöä.
        Olen nimittäin erittäin tarkka siitä, että mikäli joku niitä "lainaa", se on tehtävä ilman muuntelua.

Älä pahastu, kun en aio alistua komentoihisi.
        Minä kommentoin mitä haluan, eikä siinä kenenkään itkukaan auta.

Ethän itsekään ole tosissasi, kun mukamas toivot, etten ottaisi kantaa kirjoituksiisi.
        Tuskinpa osun kovinkaan harhaan ajatuksineni.

Aurinkoista ja keväistä mieltä!
        T. kylmätotuus

• kylmätotuus kirjoitti:

Mikä sinun tulkintasi runosta on? En ole sitä vielä nähnyt.
        Sinähän siirsit keskustelun itseesi ja omien uniesi tulkintaan.

Minä tosiaan kirjoitin, että aloittaja kuvaa taidokkaasti ahdistusta ja toivottomuutta. En kuitenkaan ryhtynyt varsinaisesti analysoimaan runoa.

Älä nyt "pikku-korppis" pahoita mieltäsi siitä, että tulin maininneeksi kirjoitusvirheesi.
        Sattuuhan niitä mokia kirjailijallekin, kun sosiaalinen elämä on niin vilkasta, ettei kaikkeen aika riitä.
        Paineita lisää vielä, kun on kirjoitettava artikkeleita lukuisiin julkaisuihin, joiden lukijamäärät hipovat taivaita.
        Ymmärränhän toki, että niiden artikkeleiden tarkistaminen on työlästä ja aikaavievää.

Toivon, ettet kiireessäsi vääristele minun kirjoituksiani tai niiden sisältöä.
        Olen nimittäin erittäin tarkka siitä, että mikäli joku niitä "lainaa", se on tehtävä ilman muuntelua.

Älä pahastu, kun en aio alistua komentoihisi.
        Minä kommentoin mitä haluan, eikä siinä kenenkään itkukaan auta.

Ethän itsekään ole tosissasi, kun mukamas toivot, etten ottaisi kantaa kirjoituksiisi.
        Tuskinpa osun kovinkaan harhaan ajatuksineni.

Aurinkoista ja keväistä mieltä!
        T. kylmätotuus

8.4.2018 10:54 kommentissani on saamani mielikuvat aloittajan runosta. Kerron aina omia kokemuksiani kun tulkitsen lukemaani. Sinä et pysty tai et halua kirjoituksiani ymmärtää, vaan haluat vääntä kommenttini itseni esiintuintiin ja minäminäminäksi.

Olet stalkkaajani.

Et saa nukuttua öisin kolotuksiltasi et vääntämisiltäsi, mutta sille en voi mitään.
        Johonkinhan se pahaolo on purettava.

Jos kirjoitusvirheitä, sorry naputtelen sängystä. Ihana pitkä yöuni takanani. Lähden mökille siivoamaan.

• niinläpinäkyvää

8.4.2018 10:54 kommentissani on saamani mielikuvat aloittajan runosta. Kerron aina omia kokemuksiani kun tulkitsen lukemaani. Sinä et pysty tai et halua kirjoituksiani ymmärtää, vaan haluat vääntä kommenttini itseni esiintuintiin ja minäminäminäksi.

Olet stalkkaajani.

Et saa nukuttua öisin kolotuksiltasi et vääntämisiltäsi, mutta sille en voi mitään.
        Johonkinhan se pahaolo on purettava.

Jos kirjoitusvirheitä, sorry naputtelen sängystä. Ihana pitkä yöuni takanani. Lähden mökille siivoamaan.

onhan se nyt itsensä "esiintuintia" jos ryhtyy omia värssyjään toisen aloituksissa kilpalaulamaan ja omia riitaoksia rakentamaan
        tässä näitä on taas nähty parin viimeisen menneisyydenmiehen runoketjujen osalta

• niinläpinäkyvää kirjoitti:

onhan se nyt itsensä "esiintuintia" jos ryhtyy omia värssyjään toisen aloituksissa kilpalaulamaan ja omia riitaoksia rakentamaan
        tässä näitä on taas nähty parin viimeisen menneisyydenmiehen runoketjujen osalta

Tarkista ketjusta kuka aloitti vittuilun hän oli stalkkarini kylmätotuus jolle mikään mitä kirjoitan ei kelpaa ilman paskan heittoa päälleni.

• sanoisin-näin

Tarkista ketjusta kuka aloitti vittuilun hän oli stalkkarini kylmätotuus jolle mikään mitä kirjoitan ei kelpaa ilman paskan heittoa päälleni.

fiksu ihminen ei provosoidu ja ala riitelemään sekä pilaamaan toisen ketjua

• jätä.huomiotta

Kannattaa jättää tollanen viuru akka kylmätotuus muhimaan omiin katkeriin liemiinsä.

• jätä.huomiotta kirjoitti:

Kannattaa jättää tollanen viuru akka kylmätotuus muhimaan omiin katkeriin liemiinsä.

Kiitos, koska en komppaa ikinä itseäni, on ihana tunne, että joku ihan oikeesti kannustaa.

• taidat-olla

Kiitos, koska en komppaa ikinä itseäni, on ihana tunne, että joku ihan oikeesti kannustaa.

typyn sielun kumppani

• kylmätotuus

Kauniin päivän kunniaksiko kirjoitit noin tasokkaan ja ylevän kirjoituksen, josta loistaa taiteellisuutesi kaikessa komeudessaan?

Jo toisen kerran tänään väität julkisella keskustelupalstalla minun olevan stalkkaajasi.
        Satutko tietämään, että stalkkaaminen on rikos.
        Jos pysyt väitteesi takana, niin tee rikosilmoitus. Muussa tapauksessa olisi parempi, että lopetattaisit löpinäsi.

Lukemattomia kertoja olet hyökkäillyt luulotteluinesi toisien nimimerkkien kimppuun, syytellen heitä milloin mistäkin.
        Etkö sinä onneton itse huomaa käytöksesi typeryyttä?!
        Herää hyvä ihminen!!

Tässä sinulle laulu.https://www.youtube.com/watch?v=YYeUURXzc6Q

Olen pahoillani siitä, että osallistuin tämän aloituksen pilaamiseen. Raja se on minunkin sietokyvylläni ja jotkin rajat on korpikirjailijallekin löydyttävä.

• RealistiN

Kannatti taas tulla käymään palstalla ;)

• Vaikuttavaa............................

• Howard Carter kaiveli kaikkea vanhaa.
      Hänen työnsä on johtanut myös moneen tarinaan ja elo-kuvaan.
      Dan Brown kirjoitti vanhoista ajoista muutaman kirjan.
      -
      Tällainen "runo" on typerä.
      "Minuus" on kaikki kotoisin kirjoista ja elo-kuvista.
      Joka-ikinen rivi väännetty väkisin yhteisiin loppu-sointuihin.
      -
      Yäk! Ällö!
      Pitää siirtää haukuttavaksi aidolle runo-palstalle.
      Voisiko joku?

H.

• Katteus vie kalatkin vedestä ;)

• siilenämää kirjoitti:

Katteus vie kalatkin vedestä ;)

Höpö höpö.
        Minä tiedän mistä kirjoitan.
        Mikä on Ruusun nimi?

H.

• hunksz kirjoitti:

Höpö höpö.
        Mikä on Ruusun nimi?

H.

No tietämystäs en kielläkään, eka kappale kommentissasi oli ihan kiva. Loppu oli silkkaa skeidaa ja on osoitus kateudesta kun joku osaa sentäs.

Minkä Ruusun?

• aito-kritiikki-

hunkszin kanssa täysin samaa mieltä,
        synkkä väkisin väännetty, oman synkän sielun sisuksista, synnkä on maailma,
        henkilö on kitzofeninen persoona painajaisunieen ja harhoineen,
        skitzofreniaan kuuluu myös harhanäyt,
        joita sairas pitää totena,

• aito-kritiikki- kirjoitti:

Puhutko kokemuksen syvällä rinta-äänellä?

• siilenämää kirjoitti:

No tietämystäs en kielläkään, eka kappale kommentissasi oli ihan kiva. Loppu oli silkkaa skeidaa ja on osoitus kateudesta kun joku osaa sentäs.

Minkä Ruusun?

Löytynee Umberto Econ kirjasta ;)

• tarttuukotauti
        aito-kritiikki- kirjoitti:

mihin sairauteen kuuluu jatkuva vierasperäisten sanojen käyttö vaikka kirjoittaa ne aina väärin :))))))

• synkkyys-kammotti
        siilenämää kirjoitti:

Puhutko kokemuksen syvällä rinta-äänellä?

se on vahva mielipide
        ja tietoa sielun elämästä

• Bengalitikku
        hunksz kirjoitti:

Höpö höpö.
        Mikä on Ruusun nimi?

H.

Eikös se ole "ruusu on ruusu on ruusu"?
        "Ruusun nimi" on romaani Ecolta.

Voi, että Isohoo sua rassaa. En voi käsittää moista pikkumaisuutta, että lyttäät.

Ihan hyvä poljento MM:llä.

• ansalanka kirjoitti:

Löytynee Umberto Econ kirjasta ;)

Ihan outo kirja mulle, ikää kuullukkaa :O.

• synkkyys-kammotti kirjoitti:

se on vahva mielipide
        ja tietoa sielun elämästä

Vain sairas tekee toisesta diagnoosia yhden syvällisen runon perusteella, siitä ajattelin jotta kokemusta sairaudesta.

• tarttuukotauti kirjoitti:

mihin sairauteen kuuluu jatkuva vierasperäisten sanojen käyttö vaikka kirjoittaa ne aina väärin :))))))

"kitzofeninen"
        Tulee mieleen joku.....................:DDDDDDDDDDD

• Bengalitikku
        siilenämää kirjoitti:

Vain sairas tekee toisesta diagnoosia yhden syvällisen runon perusteella, siitä ajattelin jotta kokemusta sairaudesta.

Niin. Eihän jonkun historiallisen romaanin kirjoittajaakaan pidetä pyövelinä, vaikka kuvaa mestausta.

• Mrs.W

Runoilijan "siipiä" ei kenelläkään ole oikeutta katkaista, ei kirjailijankaan. Muutenhan koko kirjallisuus ja myös teatteri olisi vain tosiasioiden jauhamista. Mielikuvitus on tärkeä avu meille kaikille elämässämme - ettemme tallaisi aina vaan niitä samoja, edellisten sukupolvien tekemiä jälkiä. Historiasta ja oman matkan varrelta pitäisi jotain oppiakin!

Pidin runosta, sehän on vähän kuin Grimmin sadut lapsille :)

Outoa että jotkut alkavat heti morkata kirjoittajan mielenterveyttä, jos runo ei ole mieleinen. Pieni kauhu elämässä, ainakin vain luettuna, saa vähintäänkin huomaamaan kuinka iisiä meidän nykyihmisten elämä on. Jokaisella toki on oikeus tulkita runoja tavallaan, mutta runon ns. avainsanan etsiminen on mielenkiintoista. Ja saattaa muuttaa tulkinnan päälaelleen.

Jokunen vuosi sitten mm:n runot olivat sysisynkkiä myös. Ne tuntuivat niin omakohtaisesti koetuilta, että olimme jo varmoja että hän on kuollut vaivoihinsa, kun ei nimmaria eikä runoja pitään aikaan näkynyt. Ollaan iloisia että he's alive and back!

• "Mrs.W"

Sinäkin näemmä huomasit minne aloituksen kaltaiset sadut kuuluvat.
        Tosiaankin...
        Eihän tuo kuulu edes runo-palstalle.
        Ti-Ti-nallekin kuuluu muuttaneen.

H.

• taitoa.ei.tarvi
        hunksz kirjoitti:

"Mrs.W"

Sinäkin näemmä huomasit minne aloituksen kaltaiset sadut kuuluvat.
        Tosiaankin...
        Eihän tuo kuulu edes runo-palstalle.
        Ti-Ti-nallekin kuuluu muuttaneen.

H.

Helpompi on kirjottaa """ mua lemmitkö vielä oi kustaa""" tyylisiä sepustuksia ja heittää mukaan lemmenlaulu, siihen pystyy huonompikin """" runoilija"""".

• taitoa.ei.tarvi kirjoitti:

Helpompi on kirjottaa """ mua lemmitkö vielä oi kustaa""" tyylisiä sepustuksia ja heittää mukaan lemmenlaulu, siihen pystyy huonompikin """" runoilija"""".

Muistanee kuitenkin että minä en ole runoilija.
        En edes yritä.
        Minä olen musiikin riimittelijä.

H.

• taitoa.ei.tarvi
        hunksz kirjoitti:

En edes yritä.

H.

Täysin samaa sarjaa olet.

• maissiiii
        taitoa.ei.tarvi kirjoitti:

Hölölöpötän tähän väiin, sorry...

"Helpompi on kirjottaa """ mua lemmitkö vielä oi kustaa""" tyylisiä sepustuksia ja heittää mukaan lemmenlaulu, siihen pystyy huonompikin """" runoilija"""". "

Ihana kommentti,

taidatkin olla oikea asiantuntija ja niitä on varmaan harvassa.

Annan sulle sulle vihreän lapasen kun kohta kirjaudun, tosin saat sen noista ryhdikkäistä riveistä lainausmerkkejä, keneltä lienes lainannut noin mahtavan kuolemattomat sanat.

• etituosta
        maissiiii kirjoitti:

Hölölöpötän tähän väiin, sorry...

"Helpompi on kirjottaa """ mua lemmitkö vielä oi kustaa""" tyylisiä sepustuksia ja heittää mukaan lemmenlaulu, siihen pystyy huonompikin """" runoilija"""". "

Ihana kommentti,

taidatkin olla oikea asiantuntija ja niitä on varmaan harvassa.

Annan sulle sulle vihreän lapasen kun kohta kirjaudun, tosin saat sen noista ryhdikkäistä riveistä lainausmerkkejä, keneltä lienes lainannut noin mahtavan kuolemattomat sanat.

hölöpötä vuan sehän meiltä sujjuu

https://youtu.be/1VgVp0VX-zs

• kieletön
        hunksz kirjoitti:

En edes yritä.

H.

Kuinka laulajat tulkitsevat tuon tavuviivaänkytyksesi?

• Kielellinen-kin

Mitä tekemistä "tavuviivaänkytyksellä" on laulamisen kanssa?

• sielunkumppanina

Minusta tuntuu että mies menneisyydestä on menneisyyteni mies.

• kylmätotuus
      • kylmätotuus

Runosi nimeksi sopisi mielestäni edellisessä runossasi käyttämäsi ilmaus ajan ansa.

Kiitos teoksestasi!

• Kylmätotuus, kun molemmat pidämme Turkan veljesten musiikista ja jossain halusit tietää, niin tässä sinulle vastaus.
        Se on laulun nimessä ja sanoissa hän oli ihminen hyvä.

https://youtu.be/9edtFBEvHlE

• forssasta
        ansalanka kirjoitti:

Kylmätotuus, kun molemmat pidämme Turkan veljesten musiikista ja jossain halusit tietää, niin tässä sinulle vastaus.

Tarkennus. Ovat Malin veljekset Turkka ja Mika.

• forssasta kirjoitti:

Tarkennus. Ovat Malin veljekset Turkka ja Mika.

Kiitos :) Olin hätäinen.

• kylmätotuus
        ansalanka kirjoitti:

Kylmätotuus, kun molemmat pidämme Turkan veljesten musiikista ja jossain halusit tietää, niin tässä sinulle vastaus.

Tuota laulua en olekaan aiemmin kuullut tai se ei ole jäänyt mieleeni, joten kiitos linkistäsi.

Kysymykseni muistan, mutta laittamasi laulun sanomaa en pidä totuudellisena vastauksena. En nyt kuitenkaan aio lähteä perustelemaan kantaani, koska siitä syntyisi vaan melua tyhjästä.

Tämä Malin veljesten esitys sopinee runoketjuun.

https://www.youtube.com/watch?v=0iaCld1DqHk

Tervetuloa takaisin palstalle!

• kylmätotuus kirjoitti:

Tuota laulua en olekaan aiemmin kuullut tai se ei ole jäänyt mieleeni, joten kiitos linkistäsi.

Kysymykseni muistan, mutta laittamasi laulun sanomaa en pidä totuudellisena vastauksena. En nyt kuitenkaan aio lähteä perustelemaan kantaani, koska siitä syntyisi vaan melua tyhjästä.

Tämä Malin veljesten esitys sopinee runoketjuun.

https://www.youtube.com/watch?v=0iaCld1DqHk

Tervetuloa takaisin palstalle!

Kiitos!
        Katson ja kirjoitin ystävän kannalta, mielipiteeni ei ole toisten palstakirjoittajien välisiin mielipide- ym. eroavuuksiin perustuva.
        Hyvä mikäli asian puiminen jää tähän, kun tilanne on se mikä on.

• kylmätotuus

Jottei runojen tulkinta olisi liian helppoa, niin tässä vielä yksi Vladimir Vysotskin teksti, jonka
        on suomentanut Turkka Mali, kuten edellisetkin Vysotskin laulut. Hän sen myös esittää.

https://www.youtube.com/watch?v=EGYJH_QXIbE

• diggari

Sivusta. Tahdon vain ilmaista kiitokseni noista Vladimir Vysotskin teksteistä ja Malin veljesten tulkinnoista. Innostuin perehtymään laajemmin heidän tuotantoonsa.

• kylmätotuus

• Pahauni-ko

Hieno runokertomus. Jos se on lainattu jostain se pitää osoittaa jotenkin; kertomalla tai lainausmerkeillä.

• Hyytävää tekstiä taas. Kiitos aloittaja. Kun runo on täydellinen siihen on paha kajota mitenkään. Ja ne tunnot mitä se herättää ovat sittenkin aika yksityisiä, ainakin minulla.

• Korppis11
        demeter1 kirjoitti:

Hyytävää tekstiä taas. Kiitos aloittaja. Kun runo on täydellinen siihen on paha kajota mitenkään. Ja ne tunnot mitä se herättää ovat sittenkin aika yksityisiä, ainakin minulla.

Olet varmaankin lukkenut unien merkityksiä. Talon sanotaan unissa olevan ihmisen keho.

Jos ihminen ei pääse "kehonsa kahleista" hän makaa tunntojensa/estojensa/tapojensa vankina talon alla ; ).

• Korppis11
        Korppis11 kirjoitti:

Olet varmaankin lukkenut unien merkityksiä. Talon sanotaan unissa olevan ihmisen keho.

Jos ihminen ei pääse "kehonsa kahleista" hän makaa tunntojensa/estojensa/tapojensa vankina talon alla ; ).

Ps. eikä pääse, vankeudestaan käsittelemään ongelmia talon sisään.

• Vasemmanlaidanlukutaito

Miksi "demeter" vastaa "pahalleunelle" jos kiittää aloittajaa?

• Vasemmanlaidanlukutaito kirjoitti:

Miksi "demeter" vastaa "pahalleunelle" jos kiittää aloittajaa?

No kun en ehdi.. Tässä piti kaupunkireissu tehdä ja nyt pakata matkalaukkua.
        Ajattelin myös, että unista tulee sitä tarinaa paljon jos niistä alkaa.
        Mutta lyhyesti: uniseminaarit on käyty, oppaita ja unikirjoja on hyllyssä, mutta unennäkö on kadonnut..))
        Ei kunnon räiskettä siellä päin. Sanovat että jos on liikaa kiinni arkitodellisuudessa niin unennäkö lakkaa. Pätee ainakin minuun.

Mutta eri tajunnan tasoissahan unissakin liikutaan, kuten ymmärtääkseni myös tässä runossa....

• Unienkertomaa

Tosiaankin; en tullutakaan ajatelleeksi taloa vaikka unenomainen runo kertoi siitä. Itse näin paljon talo- ja rakennusunia silloin aikoinaan kun etsin itseäni. Vahvat, vankat tiilikerrokset huojuivat ja heiluivat kuin pahimmassa myrskyssä ...

• Näin erilaisia taloja, usein ne liittyivät syntymäkotiini.

Tapasin sisällä äidin, äiti hymyili aina. Isän kanssa saatoin vaihtana pari sanaa

Joskus etsin heitä, enkä löytänyt.

Oletko lentänyt unissasi?

Yhteen aikaan lensin usein. Kokemus oli ihana.

• Matalalentoajaloinvain

Olen joskus, mutta siitä on jo kauan. En muista mutta olettaisin että se liittyi matkalle lähtöön lentäen, ehkä silloin ennen ekaa kertaa lentskarilla. Muuten en unissani ole lennellyt.

• vfihimsf

- onhan netissä ollut kuvia eri diktatuurienkin ajoilta - ihmisten pääkallloista rakennettuja muureja ja seiniäkin - yhdessä vanhassa talossakin kellariluukku lattiassa - maton alla piilossa - siellä vanha pistoolikin - mitäs muuta - järvenrantatalossa 8m syvyinen sisäkaivo keittiössä - - joo , lässynlässyt lemmekkäistä veisuista on jokseenkn samanmoisia kuin jatkuva tulitikkujen lainaaminen toisen talosta - koskaan ei voi tietää missä seuraavaksi lieskat leimahtaa lapselllisten touhuissa - silleen älyvpaasti -ja jokseenkin ilkeästi
      - jos ei edes vakuuksiakaan mistään milloinkaan ole - unet yleensä jotenkin työstää myös ihmiseloon mahtuvia ihan traagisia asioita ja koettuja kauhuja tajunnan käsiteltäväksi - jos tapahyuneitten aikana ollu ihminen niin shokissa - että ei edes ajattelemaan pysty
      - runojenkin maailmassa tunneskaalat moninaiset - hienosti tässäkin runossa kuvattu kauhun tunnelmia - takeita mistään turvallisuudesta ei ole eikä unten maailmoissakaan rajoja kuin satujenkaan.

• mielipide-

Tekstistä päätellen olet alotuksen tekijä,
        piehtaroit hallusinaatiotten vallassa,
        skitsifennikot ovat tavallista älykkäämpiä, taiteelisia, mutta myös sekoilevat hallusinaatio unien kanssa,
        pitävät jopa totena näkyjä joita kukaan muu ei näen,
        tämä on totuus skitsofenia sairaudesta,
        siihen on lääkkeet ja hoito, ihminen saadaan käyttäytymään normaalisti hyvän hoidon seurauksena,
        skitzofeenikko voi olla myös vaarallinen henkilö,
        joten hoito on ehdottoman vältämätöntä
        jotta ihminen pärjää normaalielämässään,
        ihmetellä voi kukan noin kammottavia runoja yleensä lukee tai on kiinostunu,
        vaikka olisi kuinka hyvin kirjoitettu,

• tööttt

-- en yleensä harrasta mitään piehtarointia -
      on ihmisiä jotka tekevät useinkin vaarallista työtä ilman mitään takeita turvasta
      - ajattelin että runon sisältö on kuin unimaista kauhu- ja jännityskokemuksen purkua silloin kun elämä on sitä tuottanut---- väkivaltaa lie kymmeniä eri sortteja - maailmassa jossa elämme - jotkut nimittävät sitä viihteeksin - omakohtaisesti koettuna kaikkien kauhujen maailmaa nimittäisin toisin.

• frederik

Aloittajalle, hyvä haluan lisää.

• tid.itiden

Man är där inne, en del det är så hela livet, men du är ute delvis.... inte hela än.

• noohjooh

Olen lukenut tämän runon monta päivää nyt. Käännellyt ja soveltanut, mutta ei. Minua runosi ahdistaa. Otan sen liian kirjaimellisesti, omat luurangot kalisuttavat kellarinluukkuani. Tekee mieli juosta pakoon ja peiton alle.

On kuitenkin hyvin vaikeaa kirjoittaa noin pitkä rimmaava runo, niin että tarina säilyy ehjänä. Missään vaiheessa runoa lukiessa ei tullut sellaista tunnetta että yksikään rivi olisi väkisin keksitty vain jotta riimi ja rytmi säilyisi. Pointsit siitä.

Tuli mieleen Welcome to the Hotel of California.

• tööttt

-elokuvista mieleen mulla tuli vanha usalalainen versio 30-luvulta, näytteljä Annie Webster Kleopatran osassa - johtuu varmaan kirpparilta löytyneestä ihan samanlaista puusta valmistetusta hiuskoristeesta, joka vanhan elokuvan näyttelijällä teatterirekvsiittaa pääosaroolissaan - upea suoritus - mielstäni parempi elokuvana kuin myöhemmät versiot. Katosi kapine multakin monen muun asian ohessa sittemmin.

• mthh

- mitäs tekemistä maalman menoilla on ihmisten laillisten ja laitapuolten biisnesten ja varainhankintojen kanssa - mun mielestä ihmisten sairastumisiin ja psyykenkään häiriöihin ei liity kuvattu kuuluisa "napsahdus päässä" ja sillä siisti sekopää - on aika paljon nk extemisisiä bisnesjuttuja joihin kuuluu rikosten kohteeksi joutuneiden - varsinkin alaikäisten uhkailut, kiristys ja lahjonta, ryöstelyt - kodeista tai eri liikkeistä tms - jos nettiä selatessa joskus avautuu esiin vaikka mukamuka hauskoja - törkypornofilmejä kuten rva lumivalkea ja seisemän pientä pippeliä tai naisia eläinparnedeidensa kerä tms mummuja tosi ankarassa jyystöössä vahhsassa lääkärikeskuksssa tma pornotuubin sisätöä - joita muuten lapsetkin katselevat - eikö kyse ole ihan tuottamuuksellisesta toiminnasta - mitä vahinkoa kohteilleen voi aiheuttaa - uupua ja väsyäkin ihmiset joskus saavat ihan rauhassa ja ihan asioista ja aiheista - ei pelkästään vainoharhoistaan -tai luulemisistaan - tai pelkstä luotiliivitestauksista jos on nikkelille tai lyijyllekin allergista sorttia.

• tabuja

Onko sulta jääny aamulääkkeet ottamatta?

• samakuied

- otin verennpainelääkkeeni kyllä. Mikäs teitä rupesi ahdistamaan - mun tavallinen arki työläistyttönä piti aikoinaan sisällään tommostenkn arkisten asioitten pohtimista ja miten niitä pitäis selvittää ja kenen kanssa.

• juupajaapaaa

Lainatakseni tekstiäsi ...napsahdus päässä ja sillä siisti sekopää....

Täytyy tässä toivoa etten joudu luotiliivitestaukseen... hehheh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      2939
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1310
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1205
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      251
      1062
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1043
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      962
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      846
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      822
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      806
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      763
    Aihe