Puuveneen kuidutus

Roope

Tarjotaan vanhaa puista 5,5x2m TL-venettä, jossa saumat sen verran jo vuotaa, että pitäisi kuiduttaa.

Katselin netistä kuidutusvinkkejä, mutta en löytänyt selkeitä ohjeita. Jos jollain on tälläinen kuidutussivusto tiedossa, niin laittaisitteko linkkejä niihin?

Kansi ja tuulilasi ovat hyvässä kunnossa, joten rungon kuidutus riittäisi. Materiaalikustannukset?

11

2002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fendert

      Jos vene vuotaa niin laudoitus ei enää ole kunnolla kiinni kaarissa.
      Notkuvaa ja muotoaan muuttavaa runkoa ei kannata
      kuiduttaa ellet sitten laminoi niin paksulti että
      teet uuden rungon vanhan päälle.
      Laminointi ei ole vaikeaa mutta kuidun tarttuminen pohjaansa vaatii niksejä.

      • tero

        joo, hionta puule välttämätön-tasaisesti.

        miten saat moottorin alta puuhun imeytyneen oljyn pois, että hartsi imeytyy puuhun.

        TÄRKEÄ neuvo-kun puuta kuidutat,kyllästä puu ensin hartsilla, muuten jos lyöt rättiä heti hartsin päälle, imeytyy hartsi puuhun ja kuiva rätti(lasikuitumatto) jää runkoon, eikä tule pysymään.
        parempi vaihtoehto voisi olla saumojen avaaminen, ja rimoittaminen

        sellaista.

        onko fendertillä ohlson ?


      • Ande

        Moro,
        Terpolin sivuilta http://www.terpol.fi saat ohjeet ja hinnan kuulet kun soitat sinne ja kerrot mitä olet tekemässä :)


    • Mikke

      Kuidutus ei kannata, mutta joku pieni isä poika ja peräkärrymetallipaja varmaan päällystäisi ruuhesi merialumiinilla.Kannatta kysellä tarjous.

      • Tappio

        En ole ennen kuullutkaan merialumiini päällystyksestä. Voisiko saada lisätietoa; kuulostaa mielenkiintoiselta ja kuidutukselle jos on vaihtoehto, niin se on otettava vakavasti.


    • Elä mies pilaa venettäsi

      1. Saumojen aukeilu ei ole syys kuidutukseen, parempiakin konsteja löytyy, mikäli raot eivät turpoa umpeen.

      2. Jos nyt jostain kumman syystä päädyt kuiduttamaan, niin älä tee sitä ainakaan ao. mainitulla perinteisellä hartsi-katkomatoilla, vaan epoksilla ja nykyaikaisilla kankailla.

      • Mile

        Hyvän mallista ja kohtuullisessa kunnossa olevaa puuvenettä ei missään nimessä kannata pilata millään kuidutuksilla! Aina ensisijassa restauroitava - eli uuttaa lautaa vanhan tilalle jos tarpeen.

        Onkohan turvotuskaan ihan järkevää? Eiköhän olisi parempi raapata kaikki vanha lakkaus pois, vaihtaa lahot laudat, tai korjata pienehköt lahovauriot injektoimalla niihin epoksia ja kyllästää vene uudelleen - ja sen jälkeen uusi kaunis lakka pintaan.

        Jos taas kyseessä on täysi raato, eikä mikään historiallisesti arvokas entisöimiskohde, ei sellaiseen kannata haaskata aikaa eikä rahaa, vaan käyttää ruuhi vaikka kukkaistutusten alustana, tai polttaa kokossa.

        Jos ihan pakko kuiduttaa, niin sitten syytä todellakin käyttää kunnon materiaaleja, epoksia ja kuitukangasta eikä mitään mattorättejä , aivan kuten edellinen kirjoittaja sanoi.

        Se vanha öljykylläste pitäisi saada ennen laminointia pois pesemällä pintaa liuttimilla esim. asetonilla ... ei se epoksikaan sitä puuta kovin syvältä kyllästä, imeytyy n. 0.3 mm puuhun, joten sisältä joka tapauksessa syytä kyllästää kunnolla uudelleen, ellei sitten koko komeutta kapseloida epoksiin.

        HUOM. epoksi EI ole KYLLÄSTE ! Puu saadaan säilöttyä epoksilla kun se on jokaiselta pinnaltaan täysin umpinaisesti kapseloitu epoksin sisään. Menetelmä ei siis ole kyllästystä , vaan lähinnä vesieristeen tekoa.


      • Sattis
        Mile kirjoitti:

        Hyvän mallista ja kohtuullisessa kunnossa olevaa puuvenettä ei missään nimessä kannata pilata millään kuidutuksilla! Aina ensisijassa restauroitava - eli uuttaa lautaa vanhan tilalle jos tarpeen.

        Onkohan turvotuskaan ihan järkevää? Eiköhän olisi parempi raapata kaikki vanha lakkaus pois, vaihtaa lahot laudat, tai korjata pienehköt lahovauriot injektoimalla niihin epoksia ja kyllästää vene uudelleen - ja sen jälkeen uusi kaunis lakka pintaan.

        Jos taas kyseessä on täysi raato, eikä mikään historiallisesti arvokas entisöimiskohde, ei sellaiseen kannata haaskata aikaa eikä rahaa, vaan käyttää ruuhi vaikka kukkaistutusten alustana, tai polttaa kokossa.

        Jos ihan pakko kuiduttaa, niin sitten syytä todellakin käyttää kunnon materiaaleja, epoksia ja kuitukangasta eikä mitään mattorättejä , aivan kuten edellinen kirjoittaja sanoi.

        Se vanha öljykylläste pitäisi saada ennen laminointia pois pesemällä pintaa liuttimilla esim. asetonilla ... ei se epoksikaan sitä puuta kovin syvältä kyllästä, imeytyy n. 0.3 mm puuhun, joten sisältä joka tapauksessa syytä kyllästää kunnolla uudelleen, ellei sitten koko komeutta kapseloida epoksiin.

        HUOM. epoksi EI ole KYLLÄSTE ! Puu saadaan säilöttyä epoksilla kun se on jokaiselta pinnaltaan täysin umpinaisesti kapseloitu epoksin sisään. Menetelmä ei siis ole kyllästystä , vaan lähinnä vesieristeen tekoa.

        Mites muuten kuidutetun puuveneen rullaaminen? Eikö ominaisuudet muutu?


      • Mile
        Sattis kirjoitti:

        Mites muuten kuidutetun puuveneen rullaaminen? Eikö ominaisuudet muutu?

        Rullaus? Tarkoittaa sitä rullausta alloilla?

        Nyt mentiin sellaselle alueelle että loppui kokemus sekä tieto.

        Mutta arvauksena heitän että toki pinnan sileydellä voi olla jotakin merkitystä - siksi ainakin jos aiemmin on ollut siliä pinta, niin ei missään tapauksessa kannata käyttää paksua lasimattoa , jolla sileää ei saa kuin hirvittävällä hionnalla ja spaklauksella. Limisaumaveneen kuidutuksessa voi vielä käydä niin, että jos lautojen portaat liikaa pyöristyvät , niin niiden keinuntaa vaimentava vaikutus pienenee ... että voinee vaikuttaa siihen rullaukseenkin.

        Semmonen hommahan toi on, että ei mitään ihan kamalaa raatoa kannata alkaa kuiduttamaan, pelkkää ajan vaivan ja rahan haaskuuta. Että jos rungon kunto on siinä pisteessä että kuitua tarvitaan sen koossapitämiseksi eikä pelkästään vesitiiviiksi saamiseksi, niin sitten kannattaa unohtaa koko juttu.

        Muuten kohtuukuntoisen kiulun pintaan riittää aika ohut lasikerros tiivistykseksi ; raot tukkeeseen ja elämättömiksi paksunnetulla epoksilla ( paksuntamiseen täyteainetta , esim. piituhkaa) , ja pintaan ohut lasikangas , niin paatti säilyttää alkuperäisen asunsa mahdollisimman tarkkaan.

        Pinta pitää sitten pestä asetonilla että lähtee rasvainen kylläste pois ( usea pesukerta koska kyllästettä ajautuu pintaan syvemmältä).


      • werneri
        Sattis kirjoitti:

        Mites muuten kuidutetun puuveneen rullaaminen? Eikö ominaisuudet muutu?

        Kuiduttaminen lisää rungon painoa ja liikkeet hidastuvat. Jos yläpainoa pysyy samana, ei rullaus lisäänny.


    • Materiaalikustannukset

      Yhen veneen olen jostain syystä piruuttani kuiduttanut.

      Materiaaleja esim:

      http://www.terpol.fi

      Oliskohan rungon pinta-ala jotain 16,5 m^2 (voi olla ihan jotain muutakin...)

      Valitse matoksi vaikka Ahlström M 601 pulverisidottu matto 300 g/m^2. Laita vaikka kolme kerrosta. Silloin sitä menis noin 50 m^2, eli noin 15 kg. 50 m^2 maksaisi 95 euroa. Toisaalta 117 eurolla saisit sitä 30 kg rullan, josta jäisi vielä noin puolet yli.

      Valitse hartsiksi vaikkapa Norpol Polylite 540-800, joka on yleispolyesterihatsi veneenrakennukseen. Selvinnet noin 40 kg hartsimäärällä, joka maksaa 164 euroa.

      Laminaatti pitää vielä sulkea kosteudelta jotenkin. Siis ainakin tarvitaan epoksiprimeri. Gelcoatistakaan ei haittaa olisi. Valitse jelkkariksi vaikkapa GS Gelcoat. 3 kg:lla saanet jonkinlaisen kerroksen aikaiseksi. Se maksaa 36,50. Epoksitervaa mennee jonkin verran. Laita pintaan joko Inerta tai sitten epoksiprimeri mallia Hempel. Maksaa mitä maksaa. Hinnat löytänet.

      Jahah, mitäs pirua mä tässä kirjottelen, kun kerran Terpolilla olis ollu valmiit kuidutusohjeet:

      http://www.terpol.fi/puuvene.html

      Hartsia mennee sellainen 45 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe