Lapsemme ja lapsenlapsemme ovat eurooppalaisia

Suomen Kuvalehdessä kerrotaan suuresta eurooppalaisesta tutkimuksesta jossa suomalaiset nuoret kunnostautuivat erittäin hyvin EU-myönteisyydessä, kielitaidossa ja paljon matkustaneina. 81% 16-29-vuotiaista suomalaisnuorista suhtautui myötämielisesti EU:hun kun keskiarvo maaassa on vain 57%.
"Jopa 89 prosenttia suomalaisista nuorista identifioi itsensä EU:n kansalaisiksi, selviää kansalaisjärjestö Eurooppanuoret ry:n tutkimuksesta.
Eurooppalainen identiteetti on kyselyn mukaan jopa voimakkaampi kuin oman paikkakunnan identiteetti...."
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/eurooppa/suomalainen-nuori-on-eun-eurooppalaisimpia-pitaa-unionista-matkustaa-paljon-ja-osaa-kielia/?shared=1015453-7dbda2b3-999

Eppu taisi olla sittenkin oikeassa: nuorissa on Suomenkin tulevaisuus.

45

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo tulos ei ainakaan minua yllätä.
      Vaikka EU vielä rämpii lapsen kengissä ja jos se hajoaa, niin ei eurooppaidentiteetti mihinkään nuorilta häviä, se leviää ja lisääntyy.
      He luovat tilalle jotain parempaa.
      Eikös ne Englantilaiset nuoretkin sanoneet, että vanhat veivät heiltä euroopan unioniin kuulumisen.
      Olen yhä sitä mieltä, niinkuin olen sanonut, että uusi sukupolvi on aina vanhaa vähän viisaampi, muuten tulisi taantumus ja huonommat asiat saisivat lisää voimaa.

• korppis11

Minäkin vanha ihmimen olen koko ikäni ollut eurooppalainen ja tarkemmin pohjoismaihin kuuluvan euroopan maan kansalainen.

Olipa uutinen.

• No enmä tiedä oliko se mikään suuri uutinen. Että suomalaisen nuoren kielitaito on lisääntynyt näiden 45 vuosien aikana kun olen ollut poissa Suomesta olin itsekin huomannut. Mutta hienoa että suomalainen nuori tuntee itsensä ensisijaisesti jopa eurooppalaiseksi. Kyllä me varmaan tunsimme itsemme itsemme ensisijaisesti suomalaisiksi ja pohjoismaalaisiksi tuossa ikähaarukassa.

• Bengalitikku

Suomessa asuva muu-eurooppalainen manaa sitä, ettei opi suomenkieltä, kun kaikki puhuvat hänen kanssaan englantia.

• Korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

No enmä tiedä oliko se mikään suuri uutinen. Että suomalaisen nuoren kielitaito on lisääntynyt näiden 45 vuosien aikana kun olen ollut poissa Suomesta olin itsekin huomannut. Mutta hienoa että suomalainen nuori tuntee itsensä ensisijaisesti jopa eurooppalaiseksi. Kyllä me varmaan tunsimme itsemme itsemme ensisijaisesti suomalaisiksi ja pohjoismaalaisiksi tuossa ikähaarukassa.

Joku jo mainitsi, että englannilla nuoriso menee. Ruotsiakaan ei tarvitse enää kirjoittaa. En ole nyt ihan varma onko vielä joku kolmas vaihtoehto kielissä. Itse luin pitkän englannin, ruotsin ja lyhyen saksan.

Sinäkin kuulut meidän ikäluokkaan ja puhut useampaa kieltä.

Poikani ovat kirjoittaneet englannin ja ruotsin. Kumpikaan ei ole juurikaan ruotsin kieltä tarvinnut. Nyt keväällä kuopus kertasi yliopiston ruotsin kursseja.

Englannin kielitaito on lisääntynyt, mutta ymmärtääkseni me luimme laajemmin kieliä. Muuten luitko latinaa lukiossa?

• kylmätotuus
        Korppis11 kirjoitti:

Joku jo mainitsi, että englannilla nuoriso menee. Ruotsiakaan ei tarvitse enää kirjoittaa. En ole nyt ihan varma onko vielä joku kolmas vaihtoehto kielissä. Itse luin pitkän englannin, ruotsin ja lyhyen saksan.

Poikani ovat kirjoittaneet englannin ja ruotsin. Kumpikaan ei ole juurikaan ruotsin kieltä tarvinnut. Nyt keväällä kuopus kertasi yliopiston ruotsin kursseja.

Englannin kielitaito on lisääntynyt, mutta ymmärtääkseni me luimme laajemmin kieliä. Muuten luitko latinaa lukiossa?

Kuopuksesi on suunnilleen poikani ikäinen ja sinä et tiedä, mitä kieliä peruskoulussa ja lukiossa voi opiskella ja kuinka laajasti. Ihmettelen sitä suuresti.

Kielivalikoima on huomattavasti monipuolisempi kuin meidän aikanamme, jos oppilaalla intoa opiskeluun riittää.
        Lisätietoa opetussuunnitelmasta ja ainevalinnoista saat netistä.

Taidankin ryhtyä kehumaan monilahjakasta lastani oikein olan takaa.

Hän on opiskellut englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa, latinaa ja venäjää. Unohdinkohan jonkin kielen, siitä en ole aivan varma.
        Ylioppilaskirjoituksissa hän kirjoitti englannin, ruotsin ja ainoana koko piirikunnassa venäjän. Arvosanat olivat loistavat.

Eikä siinä kaikki. Edellämainittujen aineiden lisäksi hän kirjoitti laajan matematiikan. laajan kemian ja laajan fysiikan, jonka opiskeli itsenäisesti. Arvosanat olivat tietysti erinomaiset.
        Tämä ei aloitukseen kuulu, mutta kerron silti, koska alkuun pääsin.

Oletko kade?
        Älä ole, koska minulla ei ole osuutta eikä arpaa kertomaani. Itse hän opintonsa suoritti, en minä.

Ei tuo nuori mies itseään eurooppalaiseksi miellä. Hän on suomalainen ja osittain myös savolainen.
        EU-kriittinenkin hän on.

• Korppis11 kirjoitti:

En lukenut latinaa. Olin kielilinjalla kylläkin ja pitkän englannin ja ruotsin lisäksi luin lyhyen ranskan ja lyhyen saksan. En kyllä voi väittää osaavani ranskaa tai saksaakaan.
        Rapakon toisella puolen espanja on automaattisesti se toinen kieli joka on hyvä osata.
        Siskojen ja serkkujen lapset Suomessa kaikki puhuvat järjestään kohtalaisen hyvää englantia, mutta en tiedä heidän muusta kielitaidostaan. Venäjää, kiinaa ja arabiaa voisi olla hyvä olla tarjolla kouluissa valinnaisina, saksan ja ranskan ohessa. Englanninkielen opiskelun voisi alkaa jo esikouluissa ja ruotsin samoin.

• kylmätotuus kirjoitti:

Kuopuksesi on suunnilleen poikani ikäinen ja sinä et tiedä, mitä kieliä peruskoulussa ja lukiossa voi opiskella ja kuinka laajasti. Ihmettelen sitä suuresti.

Kielivalikoima on huomattavasti monipuolisempi kuin meidän aikanamme, jos oppilaalla intoa opiskeluun riittää.
        Lisätietoa opetussuunnitelmasta ja ainevalinnoista saat netistä.

Taidankin ryhtyä kehumaan monilahjakasta lastani oikein olan takaa.

Hän on opiskellut englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa, latinaa ja venäjää. Unohdinkohan jonkin kielen, siitä en ole aivan varma.
        Ylioppilaskirjoituksissa hän kirjoitti englannin, ruotsin ja ainoana koko piirikunnassa venäjän. Arvosanat olivat loistavat.

Eikä siinä kaikki. Edellämainittujen aineiden lisäksi hän kirjoitti laajan matematiikan. laajan kemian ja laajan fysiikan, jonka opiskeli itsenäisesti. Arvosanat olivat tietysti erinomaiset.
        Tämä ei aloitukseen kuulu, mutta kerron silti, koska alkuun pääsin.

Oletko kade?
        Älä ole, koska minulla ei ole osuutta eikä arpaa kertomaani. Itse hän opintonsa suoritti, en minä.

Ei tuo nuori mies itseään eurooppalaiseksi miellä. Hän on suomalainen ja osittain myös savolainen.
        EU-kriittinenkin hän on.

Vähän tähän kommentoin vain koska asia ei minulle kuulu:
        ilmeisesti poikasi kuuluu siihen prosenttiosuuteen joka ei miellä itseään ensisijaisesti eurooppalaiseksi ja mahdollisesti tutkimuksen otos on Etelä-Suomesta ja kaupungeista (6000 nuorta mainitaan jossain kohtaa) joissa EU-myönteisyys on muutenkin korkeampi. En mene sanomaan tutkimuksen perusteista tai tulosten todenpitävyydestä. Kuitenkin esim. suomalaisnuorten kielitaito tuli esille artikkelissa olleesta linkistä joka johtaa toiseen tutkimukseen.

• mustikat
        Paloma.se.co kirjoitti:

Vähän tähän kommentoin vain koska asia ei minulle kuulu:
        ilmeisesti poikasi kuuluu siihen prosenttiosuuteen joka ei miellä itseään ensisijaisesti eurooppalaiseksi ja mahdollisesti tutkimuksen otos on Etelä-Suomesta ja kaupungeista (6000 nuorta mainitaan jossain kohtaa) joissa EU-myönteisyys on muutenkin korkeampi. En mene sanomaan tutkimuksen perusteista tai tulosten todenpitävyydestä. Kuitenkin esim. suomalaisnuorten kielitaito tuli esille artikkelissa olleesta linkistä joka johtaa toiseen tutkimukseen.

Niettä tähänkin piti tehdä taas tutkimus. Vuosia/vuosikymmeniä sitten aasialaiset, saksalaiset, englantilaiset ym. turistit ovat hehkuttaneet suomalaisten kielitaitoa. "Täällä kaikki puhuu englantia". Puhutaanhan me, eleettömät ja hiljaiset suomalaiset, jos meiltä kysytään.
        Tuosta eurooppalaisuudesta en ole satavarma. Nuoriso matkustelee globaalisti ympäri maailmaa ja siellä kaukana jossain ollaan eurooppalaisia. Se on iisimpää. Noh, kyllä nykyisin "siellä" tiedetään jo Scandinaviakin.

• mustikat kirjoitti:

Niettä tähänkin piti tehdä taas tutkimus. Vuosia/vuosikymmeniä sitten aasialaiset, saksalaiset, englantilaiset ym. turistit ovat hehkuttaneet suomalaisten kielitaitoa. "Täällä kaikki puhuu englantia". Puhutaanhan me, eleettömät ja hiljaiset suomalaiset, jos meiltä kysytään.
        Tuosta eurooppalaisuudesta en ole satavarma. Nuoriso matkustelee globaalisti ympäri maailmaa ja siellä kaukana jossain ollaan eurooppalaisia. Se on iisimpää. Noh, kyllä nykyisin "siellä" tiedetään jo Scandinaviakin.

Kohteliaisuudesta varmaankin ne on hehkuttaneet, koska suomalaisten kielitaito paljosta opiskelusta huolimatta on ollut varsin vaatimatonta; ainakin minun kanssani keskustelleiden ulkomaalaisten arvioinnin mukaan. Tosin useimmat heistä ovat ystäviä, tuttuja ja tai sukulaisia eivätkä hehkuta vieraskohteliaisuudesta tai sitten se riippuu siitä mihin verrataan. Esim. Espanjassa on aivan ihan viime aikoihin sakka puhuttu todella heikosti englantia; verrattuna taas esim listan kärkeen, hollantilaisiin ja ruotsalaisiin niin heidän englanninkielen osaamisensa on ollut kokonaan toisella tasolla esim. Suomeen verrattuna. Ja tää ei sitten ole mitään Suomen mollaamista; minä puhun omista sukulaisnuoristani ja oman kyläni asukkaista ja miten esim. tyyppi Jämsänjokilaakson marketeissa henkilökunta on puhunut englantia kolmekymmentä vuotta sitten ja miten ne puhuu tänään; minulla on runsaasti empiiristä kokemusta asiasta.
        Toisaalta uskon että huono itseluottamus ja ujous ja toisaalta taas kielemme foneettinen erilaisuus (tekee ulkomaan mongerruksen vaikeaksi ja luonnottomaksi kun ne omasta kielestä puuttuvat äänteet ja vivahteet ja intonaatiot ja korostukset eivät helpolla paikannu ulkomaan kieleenkään) kaikki muistanemme ne surullisenkuuluisat tankerovitsit. Takavuosinakin suomalainen koulujakäynyt yksilö osasi englantia mutta ulosanti oli heikkoa.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Kohteliaisuudesta varmaankin ne on hehkuttaneet, koska suomalaisten kielitaito paljosta opiskelusta huolimatta on ollut varsin vaatimatonta; ainakin minun kanssani keskustelleiden ulkomaalaisten arvioinnin mukaan. Tosin useimmat heistä ovat ystäviä, tuttuja ja tai sukulaisia eivätkä hehkuta vieraskohteliaisuudesta tai sitten se riippuu siitä mihin verrataan. Esim. Espanjassa on aivan ihan viime aikoihin sakka puhuttu todella heikosti englantia; verrattuna taas esim listan kärkeen, hollantilaisiin ja ruotsalaisiin niin heidän englanninkielen osaamisensa on ollut kokonaan toisella tasolla esim. Suomeen verrattuna. Ja tää ei sitten ole mitään Suomen mollaamista; minä puhun omista sukulaisnuoristani ja oman kyläni asukkaista ja miten esim. tyyppi Jämsänjokilaakson marketeissa henkilökunta on puhunut englantia kolmekymmentä vuotta sitten ja miten ne puhuu tänään; minulla on runsaasti empiiristä kokemusta asiasta.
        Toisaalta uskon että huono itseluottamus ja ujous ja toisaalta taas kielemme foneettinen erilaisuus (tekee ulkomaan mongerruksen vaikeaksi ja luonnottomaksi kun ne omasta kielestä puuttuvat äänteet ja vivahteet ja intonaatiot ja korostukset eivät helpolla paikannu ulkomaan kieleenkään) kaikki muistanemme ne surullisenkuuluisat tankerovitsit. Takavuosinakin suomalainen koulujakäynyt yksilö osasi englantia mutta ulosanti oli heikkoa.

Luonnollisesti se, että olemme lukeneet koulussa useampaa kieltä ei kerro osaammeko kieltä käytännössä. Olen kertonutkin, että ruotsi kärsi tappion, joutui väistymään ykköspaikalta kun aloitin englanninkielen päivittäisen käytön.

Saksan alkeet olivat hyvä pohja ymmärtää hollanninkieltä, jota en puhu, mutta ymmärrän jonkin verran.

Hollannissa poikkeuksetta lähes kaikki ikäluokasta riippumatta puhuvat englantia. Taustalla historia siirtomaakaudelta.

Ihailen kykyäsi kommunikoida usealla kielellä.

Molemmat poikani puhuvat hyvää englannin kieltä. Esikoinen on varsinainen maailmankiertäjä, kuopus ei, mutta on vieraillut useammassa eri Euroopan maassa ja Afrikan mantereeĺla.

Jälkikasvuni kuuluu tutkimuksen EU-kansalaisiin. Saan heiltä aika ajoin palautetta vanhoiĺisista ajatuksistani, hyvä niin pakko oppia sopeutumaan.

Sitten tavan bloggailua.

Lähden kohta mökille siivoamaan. Tilasin romunkeräysauton hakemaan vanhan kiukaani pois. Kuopus tulee viikonlopulla siirtämään uuden kiukaan paikoilleen. Samaĺla hän auttaa isompien kalusteiden siirroissa. Kun muutin niitä kertyi mökin pirtin ja saunamökin nurkkiin. Nyt alkaa puhdistus.

Seuraavan viikon lopulla en sitten siivoa, en siirtele mitään, en kanna kiloa painavampaa vaan istun auringossa. Toimeliaisuuteni ansiosta leikkausjonot lyheni vauhdilla.

"Paloma.se.co"

Toivokaamme että D.Trump saa sen muurin aikaiseksi.
        Ehkäpä sitten saamme Suomeen Etelä-Amerikastakin ihmisiä, jotka huomaavat Suomalaisten osaavan todellakin käyttää kieliään.
        Tietenkin he ryntäävät ensin Ruotsiin.
        Mutta Sitten taas avataan Haapa-rannan rajat levälleen.
        Muka Ruotsin pyynnöstä.
        Ja ihan vahingossa.

H.

• mustikat
        Paloma.se.co kirjoitti:

En oikein usko tuohon kohteliaisuuteen pelkästään. Minulla tosin on otanta vain pääkaupunkiseudulta ei Jämsänkoskelta eikä Juupajoelta. Viimeisin ihan omakohtaisen "kehun" sain argentiinalaisturististilta pari viikkoa sitten. Olivat olleet lapissa ja sitten pk-seudulla. Kyseli mikä rakennus "Klippan" on jne. Uskallan väittää, että kyllä jopa me 60 osaamme sujuvasti puhua englanniksi, ainakin. Olemme päässeet matkustelemaan vuosikymmeniä ja meillä ei ole tv-ohjelmat dupattuja :)
        Heh, tulipa mieleen erään austraaliaisen kanssa keskustellessa ja anteeksipyydellessäni supisuomalaiseen tapaan huonoa ääntämistäni. Tämän pariskunnan rouva oli varsin huvittunut "ole ylpeä kielitaidostasi, minä (siis hän) en osaa sanaakaan suomea" :)

• Ei.muuta

Yhtenäinen eurooppa on paras mitä voimme toivoa, jos yhteisö hajoaisi olisi tulevaisuus tuntematon. Britanniassa on heränny vaatimus uusinta äänestyksestä eu-erosta, mielipide kertoo kansan olevan eu:sa pysymisen kannalla.
      Suomessa ollaan erittäin tyytväisiä yhteisöön.

• siltäsenäyttää

Nuorissa keskimäärin yhä tummaihoisemmissa on Suomen tulevaisuus.

• Tästä kommentistani Paloma teki kopion aloituksekseen.
        Ei laittanut edes lainaus-merkkejä :)
        -
        "Eri-arvoisuus tuo kulttuureihin sitä kuuluisaa rikkautta.
        Mitä ulko-mailla, vanhenpiensa rahoilla ranpanneet lapsemme ovat nuoresta pitäen jankuttaneet.
        Vanhemmilla ei ole enää rahaa kaikkiin tarpeisiin.
        Eikä iso-äitejä eikä iso-isiä kohta enää ole.
        Joiden rahan-arvoista perintöä odotella.
        Henkisestä perinnöstäänkin alkaa loputkin haihtua taivaan tuuliin."

H.

• hunksz kirjoitti:

Tästä kommentistani Paloma teki kopion aloituksekseen.
        Ei laittanut edes lainaus-merkkejä :)
        -
        "Eri-arvoisuus tuo kulttuureihin sitä kuuluisaa rikkautta.
        Mitä ulko-mailla, vanhenpiensa rahoilla ranpanneet lapsemme ovat nuoresta pitäen jankuttaneet.
        Vanhemmilla ei ole enää rahaa kaikkiin tarpeisiin.
        Eikä iso-äitejä eikä iso-isiä kohta enää ole.
        Joiden rahan-arvoista perintöä odotella.
        Henkisestä perinnöstäänkin alkaa loputkin haihtua taivaan tuuliin."

H.

Kyllä taitaa valtaosa suomalaista nuorisoa rampata ulkomailla ihan omilla rahoillaan. Mitä nyt välillä käyvät sinun lompakollasi :)
        Suomalaisista nuorista (haastatelluista) 96% oli tehnyt turistimatkan viime vuonna, joko ulkomaille tai Suomessa, kun vertauksen vuoksi esim kreikkalaisista nuorista vain 36 % Maiden taloudellinnen asema ja nuorisotyöttömyyden prosentiti vasikuttavat suuresti noihin lukuihin. Ruotsalaiset ja sakasalaiset nuoret matkustavat myös paljon.
        Kielitaidossa (englanti) Suomi oli kuudennella sijalla, mikä on loistavaa. Hollanti johti tilastoa ja Ruotsi oli toisena.

• En minä ole havainnut mitään keskimäärin syvempää päivetystä Suomen nuorisossa.
        Minä tarvisin syventää vähän päivetystä ja lisää pigmenttiä ihoon kun talven jäljeltä kalmankalpea iho näyttää lähes sairaalta. Nyt kun kevätaurinko paistaa niin on pakko melkein laittaa bb-voidetta pärstään kun lähtee kaupoille ettei näyttäisi kävelevältä ruumiilta. Ja olen ihan ehta 100% valkoihoinen suomalainen :)

• tutki

Olipa uutinen. Lapsenlapseni eivät osaa puhua suomenkieltä ei minua haittaa.

Erään suuren tutkimuksen mukaan Skandinaviassa älykkyys vähenee.

• Toivottavasti viisaus lisääntyy.

• Hehe, laitappa linkkiä siihen "suureen tutkimukseen".

• tutki
        Paloma.se.co kirjoitti:

Hehe, laitappa linkkiä siihen "suureen tutkimukseen".

Oli jossain uutinen luen yleensä vain netissä voi olla myös TV. Uusiseelantilainen tutkimus ovat tutkineet asiaa monia vuosia. Huvittava- ajattelin kuinka ovat tulleet siihen tulokseen.

Ehkä voi löytyä netissä en ole tutkinut, ei kiinnosta.

mvh.

• kuolevatkielet

Kielitaidosta puheenollen, näyttää olevan yleisesti vallalla se käsitys, että mitä useammat puhuvat esim. Englantia, sitä parempi on kielitaito. Maailman kielitaito on kuitenkin heikentynyt ja heikkenee samalla kun vaikka juuri englanninosaaminen lisääntyy. Kielitaito nimittäin todellakin vähenee silloin, kun kielien määrä vähenee, ja sitä tapahtuu koko ajan. Maapallolla puhuttujen kielien määrä taitaa vähentyä noin yhden kielen päivävauhdilla: Esim. meidän kantasuomalaisten kanssa paljon yhteistä geeniperimää omaavia nganasaneja on jäljellä 600- 700, ja heistäkin vanhaa omaa kieltä puhuu enää tuskin kukaan.

• ka.me

Oli kuinka tahansa olemme tulleet Volganmutkasta yhdessä Unkarilaisten kanssa me kuljimme pohjoiseen.
        Tunnen ungarilaisia meillä on samoja sanoja kielessä. Näkyy juuri nyt yhtäläisyys maahanmuutossa.

Ei tule venäjältä muuttajia kun Niistö kävi Putinin puheilla.

On turhaa puhua paskaa.

• kuolevatkielet
        ka.me kirjoitti:

Oli kuinka tahansa olemme tulleet Volganmutkasta yhdessä Unkarilaisten kanssa me kuljimme pohjoiseen.
        Tunnen ungarilaisia meillä on samoja sanoja kielessä. Näkyy juuri nyt yhtäläisyys maahanmuutossa.

Ei tule venäjältä muuttajia kun Niistö kävi Putinin puheilla.

On turhaa puhua paskaa.

Tuo on juuri se vanha uskomus, olet vielä sen pauloissa ja selvästi tykkäätkin olla. Tuo uskomushan on syntynyt juuri siitä oletuksesta, että asiat määrittelee lähes orjallisesti vaikka miten lievä sanojen samankaltaisuus. Uskot väitteisiin jotka sinua miellyttävät, ei se sen kummempaa ole.
        Nykyään tutkitaan noitakin asioita kuitenkin hieman eri tekniikoilla kuin vielä vaikkapa 50 vuotta sitten, aiempien uskomusten sijaan ovat tulleet lahjomattomat tieteelliset menetelmät.

En muuten väittänyt meillä kantasuomalaisilla, perussuomalaisilla tai miksi itseämme sitten haluammekin nimittää, olevan erityisen paljon yhteistä venäläisyyden ja Venäläisten kanssa. Siis en väitä meillä juuri olevan yhteistä liioin niiden ns. Volgan mutkan Venäläistenkään kanssa, sinähän sellaisia toiveita eli uskomuksia elättelet! Yhtä vähän kuin meillä, esim. Nganasaneilla on yhteistä perimää venäläisten kanssa, eskimoiden jne. kanssa sitäkin enemmän.

Aivan totta on, että on turhaa puhua jos puhuu vain sitä yhtä. Ja turhaa on kirjoittaakaan, jos kirjoitustaitokin on kuin olisi itse .yssällä.

• Hjklll

Eivät nganasanit ole kantasuomalaisten sukua, vaan mongoloidisen N1c- porukoiden, joita sattui tulvimaan Suomenkin alueelle mongoli-invaasiosta lähtien 1200- luvulta.

Eurooppaan on aika pitkä matka vielä, ainakin jos puhutaan sivistyksestä. Ei toisen kansan statuksella loisiminen ole sitä sivistystä, vaikka mongertaisi mitä kieltä.

• mani-mani

Tänään on kansa pohjolassa apinan tasolla näin on totuus ex Suomessa <<<<<<intiasta tulee johtajat ja kun virheitä vastaan ex usa tulee vain raha esille apinoille siis suomalaisille.... kukaan ei muista... .

• val.ta
      • ayyyy

ei toimi valo apinalla!

• kylmätotuus

Tutkimuksen on tehnyt Eurooppanuoret ry, joten kyseenalaistan koko tutkimuksen tuloksen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eurooppanuoret

Jos tutkimuksen olisi tehnyt joku puolueeton taho niin uskon, että tulos olisi aivan erilainen.

On tosi tärkeää tietää, ketkä tutkimuksia tekevät ja mitkä heidän kytköksensä ja motiivinsa tutkittavaan asiaan ovat.

• Teetin DNA-testin, aika arvattavissa Skandinaavi, Suomalainen ja Itä-eurooppalainen, eniten Skandinaavia sitten suomalaista ja vähän Itä-Eurooppalaista.
      Aloitus tarkoitti eri asiaa, kunhan laitoin.

• Olen ajatellut myös tuota testiä, mutta toisaalta tuntuu aika tarkoituksettomalta, koska tiedän että DNA:ni ei ole kovin laajalta alueelta: itää ja pohjoista ja sen taas tiedän maksmattakin siitä. Mutta pojalle olis mukava teettää toi testi kun sen DNA tulee kahdesta niin erilaisesta poolista ja sitten tuo eteläamerikkalainen DNA on myös erittäin sekoittumutta (Iberian niemimaa, alkuperäiskansoja, maureja, visigootteja, pohjoisafrikkalaisia...ja sitten vielä isoäidin puolelta vahva saksalainen perimä. Minun puoleltani itäsuomalainen ja pohjoiskalotin DNA poronhoitaja- ja mahdollisesti ripaus tundran tai taigan asukkaita.

Olen ajatellut myös tuota testiä, mutta toisaalta tuntuu aika tarkoituksettomalta, koska tiedän että DNA:ni ei ole kovin laajalta alueelta: itää ja pohjoista ja sen taas tiedän maksmattakin siitä. Mutta pojalle olis mukava teettää toi testi kun sen DNA tulee kahdesta niin erilaisesta poolista ja sitten tuo eteläamerikkalainen DNA on myös erittäin sekoittumutta (Iberian niemimaa, alkuperäiskansoja, maureja, visigootteja, pohjoisafrikkalaisia...ja sitten vielä isoäidin puolelta vahva saksalainen perimä. Minun puoleltani itäsuomalainen ja pohjoiskalotin DNA poronhoitaja- ja mahdollisesti ripaus tundran tai taigan asukkaita.

"Paloma.se.co"

Älä mainitse nimeä.
        Eli älä ala mainostaa.
        Mutta.
        Oletko löytänyt DNA-Tutkimus-laitoksen/Laboratorion johon täysin luotat?

H.

• vähänsitäjatätä

Miten kauan sitten eläneisiin ihmisiin siinä teettämässäsi testissä sinun tietojasi verrattiin? Oliko verrokkina edes 1500 vuotta vanhoja näytteitä? Olet varmaan tyytyväinen tuloksiin edes em. asioita tietämättä, tyhjän nimittäin saa pyytämättäkin, ja maksamattakin: Useammat meistä näillä kulmilla vaikka vain 200- 300 vuotta eläneiden jälkeläisistä kun ovat yllättäen sekä suomalaisia että skandinaaveja ja ripaus ryssääkin löytyy sieltä täältä.
        Mutta entä sitten, kun haetaan vastausta siihen, ketkä ja mistä tulleet alkujaan asuttivat maatamme ensimmäisen kerran? Siitäkin alkaa olla yhä parempaa tietoa, mutta ihan jokamiehenDNA- testeillä niitä asioita ei selvitellä.

Aloitus ei suoraan koskenut tätä, kunhan kirjoitin minäkin!

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Älä mainitse nimeä.
        Eli älä ala mainostaa.
        Mutta.
        Oletko löytänyt DNA-Tutkimus-laitoksen/Laboratorion johon täysin luotat?

H.

Ajattelin luottaa tuohon DNA-laboratorioon joka mainostaa paljon Facebookissa:)
        Tässä alempana tuli sekin kysymys mikä minulta jäi pois kun vastasin mielikille: minkälainen historiallinen perspektiivi siinä analyysissä oli ja kuinka paljon taaksepäin ajassa mennään. Että meissä (lähes) kaikissa on fennoskandia, keskieurooppalaista ja ryssää on aika tarkka arvio lonkalta noin vain. Hitunen samojedia, kveeniä ja turkkilaista ....hehe olishan se mageeta jos mun esi-isät tulisi vaikka Naurusaarilta tai ei varmaan kun ei mulla oo mulkosilmiäkään...

Tässä alempana tuli sekin kysymys mikä minulta jäi pois kun vastasin mielikille: minkälainen historiallinen perspektiivi siinä analyysissä oli ja kuinka paljon taaksepäin ajassa mennään. Että meissä (lähes) kaikissa on fennoskandia, keskieurooppalaista ja ryssää on aika tarkka arvio lonkalta noin vain. Hitunen samojedia, kveeniä ja turkkilaista ....hehe olishan se mageeta jos mun esi-isät tulisi vaikka Naurusaarilta tai ei varmaan kun ei mulla oo mulkosilmiäkään...

"Paloma.se.co"

Lopeta nyt kuitenkin tuo toive-unesi perimästäsi.
        -
        Juu.
        Facebook on NIIN luotettava.
        -
        Minustakin olisi kivaa jos...
        Mutta minä en enää ole lapsellinen.
        Ehkäpä tulevaisuus, ennen kuolemaani tuo eteeni uuden Hawkingin luomia totuuksia.

H.

• hehehehee
        Paloma.se.co kirjoitti:

Täältä kautta kantsii tilata, ja samalla liittyä https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background

Minkä testin aiot tilata?
        Family Finder "serkkutesti" ?
        Miesten Y-DNA-testi antaa mielenkiintoisinta, mun mielestä.
        On myös äitilinjan mtDNA-testi.

Täältä löytyy paljon perustietoa https://www.kurrinsuku.net

Mie olen kaikki testit ostant itselle, muutamalle sukulaiselle. myös suvun miehille mieslinjan Y-DNA-testejä.
        Ostaminen on helppoa. Testin tuloksen tulkitseminen vaativaa.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Lopeta nyt kuitenkin tuo toive-unesi perimästäsi.
        -
        Juu.
        Facebook on NIIN luotettava.
        -
        Minustakin olisi kivaa jos...
        Mutta minä en enää ole lapsellinen.
        Ehkäpä tulevaisuus, ennen kuolemaani tuo eteeni uuden Hawkingin luomia totuuksia.

H.

Loisi vaikka kirjan:
        Rotujen pitkä historia ja merkitys.

H.

• hunksz kirjoitti:

Loisi vaikka kirjan:
        Rotujen pitkä historia ja merkitys.

H.

Saako rasismin vastustaja tehdä itsestään DNA-testin?
        Jos saa, onko se ihan naurettavaa?
        Luotettavaakin?

H.

• hunksz kirjoitti:

Saako rasismin vastustaja tehdä itsestään DNA-testin?
        Jos saa, onko se ihan naurettavaa?
        Luotettavaakin?

H.

Tarkoitan että nehkerin ei varmaan tarvi?

H.

• hehehehee
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kun olet facebookissa, niin siellä voi jo ennen tilaamista liityä tähän ryhmään ja siellä kysellä
        https://www.facebook.com/groups/FinlandDNA/
        Suomi DNA-projekti / Finland DNA Project / Finland DNA-projektet

• valitettavasti

Eiköhän ne ajatukset siitä järkiinny,kun siirtyvät maksumiehiksi.

• Suomikunniaan

Että jotkut jaksaa korostaa geenejään, jos ovat sekaantuneet ulkomaalaisiin. Huonon itsetunnon merkkejä nuo kaikki.

• Höpö höpö, me olemme suomalaisia kaikkialla, ja olemme siitä ylpeitä.

Ulkona paukkuvat raketit, kaukana suomalaisen joulun hartaasta tunnelmasta, mutta so what?
        Maailma on suurempi, kuin mitä peräkylän räppänästä näkyy.

• Eivät suinkaan vain lapsemme ja lapsenlapsemme, olemme sitä jo itsekin. Olemme matkustaneet paljon enemmän kuin vanhempamme, äitini tosin omaa ikäluokkaansa paljon enemmän. Isämme joutuivat vierailemaan tuolla naapurimaassa ja Lapissa häätämässä "muukalaisia" niin paljon, etteivät halunneet mennä minnekään.

Joskus moitin äitiäni siitä, miksi antoivat minulle niin suomalaiset etunimet, mihin äitini vastasi: "Ei silloin oltu vielä niin kansainvälisiä." Ajat ovat parantuneet, lasteni ja lastenlasteni nimet voidaan lausua ja tunnistaa miltei millä kielellä tahansa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3325
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1899
    3. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1891
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1441
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1391
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1296
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1207
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      955
    Aihe