https://www.nokianuutiset.fi/uutiset/nokian-kaupunki-ostaa-tyontekijoilleen-26-kaasukayttoista-espanjalaista-pikkuautoa-200864828/
Nokian kaupunki ostaa työntekijöilleen 26 kaasukäyttöistä espanjalaista pikkuautoa. Yhtä autoa kohden hinnaksi tuli kilpailutuksen jälkeen 13529 euroa.
Kaasuakin saadaan lähialueelta, kun sitä aletaan tuottaa Koukkujärven jätevedenpuhdistamon yhteyteen rakennettavassa biokaasulaitoksessa.
Biokaasu laittaa kampoihin sähköautoille
27
469
Vastaukset
- Seat124
Juu, tämä on sitä oikeaa vihreyttä. Metaani on sitä itseensä mutta tulevaisuudessa haluttua tavaraa
Ostaisin heti kaasukäyttöisen auton jos sen saisi neliveto-automaattina
- lissääKaasuaKiitos
Kaasuauto on tänä päivänä paljon järkevämpi vaihtoehto yleisautona kuin pelkkä sähköauto. Puhtaalla kaasulla voi ajaa satoja kilometrejä ja tarpeen tullen voi ajaa bensalla. Molempien tankkaaminen on nopeaa. Sähköautoa joutuu lataamaan todella pitkään ja haralla se on kotonaan edes mahdollista. Hybrid on taas sellainen sekasikiö ja välivaihe joka kuolee aikanaan pois nykyisessä muodossaan, koska ainakaan esim. Toyotan hybridillä ei juurikaan pääse pienemmellä päästöillä kuin sattumalta ja pienen osaa matkaa, eli ovat lähinnä veronkiertoautoja.
- dkfjkd
Seatin kaasuautomallisto on hyvä ja käyttökustannuksilta edullinen.
- jokumuu2
Loppusyksystä katosivat vaan kaasumallien hinnat Seatin verkkosivuilta, ja tilalle tuli ensin teksti, että hinnastot julkaistaan marraskuussa, sitten se vaihtui joulukuuksi. Nyt sanotaan vaan että tulevat myöhemmin. Ei oikein edistä kauppaa tällainen panttaus.
- Anonyymi
Siinähän niitä on.
https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/69DC7121699E4C65C22583AD00285F70/$file/HINN Kaasuhybridimallisto 2019_02_26.pdf?open - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän niitä on.
https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/69DC7121699E4C65C22583AD00285F70/$file/HINN Kaasuhybridimallisto 2019_02_26.pdf?openhttps://www.seat.fi/carworlds/kaasuhybridit/kaasuhybridit.html
tai tuossa niitä
- Anonyymi
Miksi puhutaan puhtaasta kaasusta? Ihan yhtälailla sen polttamisesta polttomoottorissa tulee päästöjä. Taitaa olla fuskausta tämäkin kaasun mainostaminen päästöttömänä. Ydinsähkö tai vesivoimalla tuotettu taitaa olla niitä vähäpäästöisempiä. Tosin ydinvoimalan rakentaminen aiheuttaa paljon päästöjä mistä kukaan ei puhu mitään.
- Anonyymi
Et selvästikään ole perehtynyt asiaan. Ensinnäkin jos puhutaan siitä mitä pakoputkesta tulee, niin polttomoottoreissa ei ole kaasukoneen lyönyttä. Hiukkasia ei käytännössä tule ollenkaan, ja häkää ja haitallisia typen oksideita vaihtoehtoihin verran minimaalisen vähän. Ja jos kaasua ostaessa valitsee kotimaisen biokaasun, niin co2:n suhteenkin ollaan liki nollatasoa.
- Anonyymi
Tuo on vain laskennallista kikkailua. Aina tulee CO2 päästöjä kun jotakin poltetaan polttomoottorissa.
Pelosta puhua 0 päästöistä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on vain laskennallista kikkailua. Aina tulee CO2 päästöjä kun jotakin poltetaan polttomoottorissa.
Pelosta puhua 0 päästöistäTotta. Mutta jos ne kaasut tulisivat muuten metsissä tai kaatopaikoilla tai pelloilla mätänevistä puista, jätteistä ja lannasta suoraan ilmakehään, niin parempi tietenkin hyväksikäyttää ne energiaksi.
- Anonyymi
Joo, CO2 tulee kuten bensakoneestakin, mutta luonto osaa erottaa että se on vaaratonta CO2 päästöä. Uskoo ken tahtoo. Poltan talossa öljyä, mutta istutan 2 koivua joka vuosi, näin saadaan talon päästöt nollaan.
- Anonyymi
Kaasuautot ovat bensiiniin halpoja jo ja jos haluaa heti tehdä ilmastoteon ostaa kaasuhybridin, tielle ei jää koskaan koska hätätilassa bensalla pääsee yli sata kilometriä. Kaasun valmistuskin on energiaystävällisempää kuin sähkön. Edullisia kaasuautoja on juuri Seatilla, Seathan on vieläpä hyvä ajaa testien mukaan.
- Anonyymi
Kaasua on poltettu jo jostain 1800-luvulta saakka kotona sisätiloissa valaistuksen, lämmityksen ja ruuanvalmistuksen vuoksi. Kai tyhmempikin tietää tämän.
Ei voi olla kovin vaikeaa ymmärtää että kaasun polttaminen on puhdasta ja ympäristöystävällistä.- Anonyymi
Olipahan argumentti. Siis vetoatko siihen, että koska 1800-luvulla ei puhuttu ilmastonmuutoksesta, niin kaasu ei aiheuta sitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipahan argumentti. Siis vetoatko siihen, että koska 1800-luvulla ei puhuttu ilmastonmuutoksesta, niin kaasu ei aiheuta sitä?
Ei sinne päinkään, keskity vähän. Sanoin vain että kaasun polttaminen on puhdasta touhua bensan tai dieselin polttamiseen verrattuna. Sitä on tehty sisätiloissa hyvinkin pitkään.
Varsinkin silloin kun käytetään biokaasua joka on uusiutuva luonnonvara. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sinne päinkään, keskity vähän. Sanoin vain että kaasun polttaminen on puhdasta touhua bensan tai dieselin polttamiseen verrattuna. Sitä on tehty sisätiloissa hyvinkin pitkään.
Varsinkin silloin kun käytetään biokaasua joka on uusiutuva luonnonvara.Päästöissä on nykyisin pääasiassa kyse hiilidioksidista. Mikä ei ole epäpuhdasta. Uusiutuminen taas ei puhtauteen vaikuta.
Öljyäkin on poltettu iät ja ajat. Ja halkoja vielä pidempään. Silti päästöjä aiheuttavat, niin epäpuhtauksia kuin sitä hiilidioksidiakin.
- Anonyymi
Sinähän hiuksia halot, nimenomaan BIOkaasu on likes 100 % puhdasta ja sitä saa suoraan sanottuna "paskasta" joka muuten haihtuisi täysin "harakoille", eihän sähköautokaan ole 100%" päästötön", sinä katsot vain sitä, että pakoputken päästä ei tule mitään, mutta sähköauton valmistus ja varsinkin akkujen valmistuksella on pitkä hiilijalanjälki. Ja mistä sähkö tuotetaan nykyään? Ja mistä sähköä riittää jos sähköautoja tulevaisuudessa saattaa olla miljonan luokkaa suoemessakin. Puhdasta kaasua
on maapallolla maailman lopppuun asti ja lisää kehittyy maaperässä lisää. - Anonyymi
Vihreäthän paahtavat koko ajan että asialle pitäs tehdä heti jotain, niin, kellä on varaa ostaa kalliita sähköautoja, sitäpaitsi maan kuljetuskalustokin voidaan siirtää puhtaammalle juuri kaasun ansiosta, niinkuin Kuljetusliike Niemi on tehnyt.
https://studio.kauppalehti.fi/gasum-puhtaampaa-energiaa/gasum-muuttoalan-markkinajohtaja-siirtyi-biokaasuun-hiljainen-ja-puhdas
Seatilta löytyy edullisia kaasuautoja joilla ajaa jopa 500 km ja lisäksi yli 100 kilometrin bensavaratankki päälle, ei tule ongelmia pääseekö perille. - Anonyymi
Tuossa maahantuojan maininnat todellisesta matkapituudesta Aronan kohdalla.
Ibizan ja Aronan TGI-versio on varustettu neljällä polttoainesäiliöllä, joista kolme on maa-/biokaasusäiliöitä (13,8 kg) ja neljäs 9 litran bensiinisäiliö. Ne tarjoavat maa-/biokaasulla toimintamatkaa noin 400 km ja bensiinillä lisäksi noin 160 km, kokonaistoimintamatkan ollessa noin 560 kilometriä. - Anonyymi
Seat Arona TGI 1,0 Style alkaen 20.706. Ei ole kallis.
- Anonyymi
Alkaen, siihen lämpöpaketti, loki ja sisätila, 600, talvikumet/vanteet 1300 nurkilla, metalliväri n 900, toimituskulut 600 jne .24- 25 tonnia lähenee aika helposti.
- Anonyymi
Ei lähene.
- Anonyymi
Menee helposti ylikin jos ottaa normiauton varusteilla eikä mitään karvalakkimallia missä ei ole muuta kuin avattavat ikkunat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menee helposti ylikin jos ottaa normiauton varusteilla eikä mitään karvalakkimallia missä ei ole muuta kuin avattavat ikkunat
Vastaapa mitä karvalakkimallista puuttuu mitä sinun "normiautossa" on?
- Anonyymi
Täyssähköauto on aivan liian kallis tällä hetkellä ja sillä on aina vaara jäädä välille sähkön loppumisen takia.
Ja ne on epävarmoja.
Millä sähköautolla ajat 550 kilometriä lataamatta? Talvipakkasilla sähköauton huonous tulee esille vielä enempi, kaasu/bensa autollä pärjää talvellakin hyvin.
Puhdasta pakoputkesta päästävät bio/maakaasuautot peittoaa sähköautot ihan lähiaikoina, ei tarvi edes kotona kerrostalon parkkipaikalla miettiä, että mistähän sitä sähköä saisi nopeasti autoonsa.
Kaasutankkausasemia nousee koko ajan lisää ja valtio tukee tätä hyvin ja kaasua on maan uumenissa maailman tappiin asti. Mistä sähkö vaikkapa niihin pariin kolmeen miljoonaan kulkineeseen jotka pitäs vaihtaa puhtaampiin sähköautoihin saadaan, hullu ajatuskin. - Anonyymi
Sähkö tulee töpselistä ja töpseliin kai uudesta ydinvoimalasta joka joudutaan taatusti rakentamaan suomen sähköistyttyä kokonaan. Ja kuinka sähkön päälinjat kestävät
tulevaisuuden rankkaa sähköistymistä? Nehän joudutaan uusimaan ja sekin maksaa.
Kun mahdolliset kolme miljoonaa sähköautoa latautuu suunnilleen samoihin aikoihin, eli yöaikaan mukaan luettuna kaikki muu sähköistyminen, taloja ei kohta saa lämmittää muulla kun sähköllä, samoin kesämökkejä ym,ym. ollaankin kusessa energian saannin kanssa. Maakaasua riittää maan uumenissa lisäksi tuo biokaasu jota jätteistä saadaan on hyvää ja puhdasta ainakin autoiluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272830Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän302370- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542209Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211822Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901686Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1021622- 3061525
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm141436- 1331428