Julkisia joukkoliikennepalveluita tuotetaan verovaroin. Eli kansalaiset ja osittain yritykset rahoittavat näiden tuottamisen verovaroin ja erilaisin maksuin ja tariffein.
Jos julkiset joukkoliikennepalvelut olisivat maksuttomia tai niiden hintoja laskettaisiin nykyisiin hintoihin verrattuna niin palveluiden kysyntä lisääntyy. Samalla vähenisi yksityisautoilun aiheuttavat päästöt vähenisivät olennaisesti ja mm. ilmanlaatu ja saatuminen vähenisi.
Miltä mieltä olet, voisiko julkiset joukkoliikennepalvelut olla käyttäjille maksuttomia. Verovaroin niitä kuitenkin myös jatkossa tuotetaan.
Voisiko julkinen joukkoliikenne olla maksutonta?
14
237
Vastaukset 14
Tietysti voisivat, katso vaikka Tallinnan esimerkkiä.
Ongelma tulee siitä, että esimerkiksi Helsingissä päätettiin jostain käsittämättömästä syystä yksityistää tuo liikenne. Puhdas julkinen rahoitus yhdistettynä yksityiseen voittoa takovaan firmaan on aika tuhoontuomittu yhdistelmä. Toisaalta, eipä olisi ihan helppoa sosialisoida tuota palveluakaan enää...
Tavoite ja idea hyvä, toteutusmahdollisuudet vähän heikot.- tättärääpippijuu
No, tuolla Tallinnassahan joukkoliikenne on kunnan asukkaille maksutonta. On tutkittu ilmaisuuden vaikutusta, ja havaittu, että yksityisautoilu ei ole vähentynyt oikeastaan ollenkaan, mutta pyöräilijät ja kävelijät ovat siirtyneet busseihin. Miten tuo sitten vaikuttaa ilman laatuun.
- emlas
Hyvä idea, kumpa bussit kulkisi useammin
- okkorip
Kyllä minun mielestäni joukkoliikenteen pitäisi olla maksutonta
- eyx1
kouvolanaluekeskusten välinen joukkoliikenne maksuttomaksi !
- yex1
kyllä
- Muuanmummo
Kannattaisin ettå se olisi maksut
- RaiKi
Minä kannatan kyllä asiaa,varsinkin vanhuksille ritoten
- AJARA
Okei!Hienoahan se olisi!
- lasettilate
hyvä idea kannatan
- fillaristi
tarkoittanet paikallislähiliikennettä.Tokko Rovaniemelle halki suomen pääsisi maksutta. Olen jo viisivuotta jankannut viranomaisille että rollaattorilla liikkuva pääsisi maksutta lähiliikenteessä kuten lastenvaunuja ja lastenrattaita kuljettavat pääsevät.Ikääntyvät pysyisivät virkeänä pitempään kun hakeutuisivat ihmisten ilmoille,eikä katselisi "tyhjiä seiniä"ja odottaisi palveluja kotiinsa.Suuret ikäluokat ovat oppineet niukkuuteen ja pieniin eläkkeisiin eivät malta kuluttaa "joutaviin matkoihin"10E päivittäin.Kumpi tulee edukkaammaksi tukea liikennettä tai järjestää kotipalveluja.
- amroj
voi olla maksutonta
- ajrim
hyvä ajatus.mutta vuoroja pitäisi olla lisää. syrjäseuduilla.
- Justjoo69
Mistä sopii leikata, että rahoitettaisi tämä liikenne? Vai nostetaanko veroja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741650- 201124
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321063Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu133871Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189806- 64684
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191607On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48528
- 69510
- 55507
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32498- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 33413
- 16399
- 82398
- 37396