Julkisia joukkoliikennepalveluita tuotetaan verovaroin. Eli kansalaiset ja osittain yritykset rahoittavat näiden tuottamisen verovaroin ja erilaisin maksuin ja tariffein.
Jos julkiset joukkoliikennepalvelut olisivat maksuttomia tai niiden hintoja laskettaisiin nykyisiin hintoihin verrattuna niin palveluiden kysyntä lisääntyy. Samalla vähenisi yksityisautoilun aiheuttavat päästöt vähenisivät olennaisesti ja mm. ilmanlaatu ja saatuminen vähenisi.
Miltä mieltä olet, voisiko julkiset joukkoliikennepalvelut olla käyttäjille maksuttomia. Verovaroin niitä kuitenkin myös jatkossa tuotetaan.
Voisiko julkinen joukkoliikenne olla maksutonta?
14
209
Vastaukset
Tietysti voisivat, katso vaikka Tallinnan esimerkkiä.
Ongelma tulee siitä, että esimerkiksi Helsingissä päätettiin jostain käsittämättömästä syystä yksityistää tuo liikenne. Puhdas julkinen rahoitus yhdistettynä yksityiseen voittoa takovaan firmaan on aika tuhoontuomittu yhdistelmä. Toisaalta, eipä olisi ihan helppoa sosialisoida tuota palveluakaan enää...
Tavoite ja idea hyvä, toteutusmahdollisuudet vähän heikot.- tättärääpippijuu
No, tuolla Tallinnassahan joukkoliikenne on kunnan asukkaille maksutonta. On tutkittu ilmaisuuden vaikutusta, ja havaittu, että yksityisautoilu ei ole vähentynyt oikeastaan ollenkaan, mutta pyöräilijät ja kävelijät ovat siirtyneet busseihin. Miten tuo sitten vaikuttaa ilman laatuun.
- emlas
Hyvä idea, kumpa bussit kulkisi useammin
- okkorip
Kyllä minun mielestäni joukkoliikenteen pitäisi olla maksutonta
- eyx1
kouvolanaluekeskusten välinen joukkoliikenne maksuttomaksi !
- yex1
kyllä
- Muuanmummo
Kannattaisin ettå se olisi maksut
- RaiKi
Minä kannatan kyllä asiaa,varsinkin vanhuksille ritoten
- AJARA
Okei!Hienoahan se olisi!
- lasettilate
hyvä idea kannatan
- fillaristi
tarkoittanet paikallislähiliikennettä.Tokko Rovaniemelle halki suomen pääsisi maksutta. Olen jo viisivuotta jankannut viranomaisille että rollaattorilla liikkuva pääsisi maksutta lähiliikenteessä kuten lastenvaunuja ja lastenrattaita kuljettavat pääsevät.Ikääntyvät pysyisivät virkeänä pitempään kun hakeutuisivat ihmisten ilmoille,eikä katselisi "tyhjiä seiniä"ja odottaisi palveluja kotiinsa.Suuret ikäluokat ovat oppineet niukkuuteen ja pieniin eläkkeisiin eivät malta kuluttaa "joutaviin matkoihin"10E päivittäin.Kumpi tulee edukkaammaksi tukea liikennettä tai järjestää kotipalveluja.
- amroj
voi olla maksutonta
- ajrim
hyvä ajatus.mutta vuoroja pitäisi olla lisää. syrjäseuduilla.
- Justjoo69
Mistä sopii leikata, että rahoitettaisi tämä liikenne? Vai nostetaanko veroja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem402740- 171575
Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k231241Helvetistä ei ole paluuta
Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku3411153- 591113
- 45924
Järjetön Topi-ilta
Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan20909- 46818
- 45800
Miksi nainen nukut huonosti
Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo61794