Julkisia joukkoliikennepalveluita tuotetaan verovaroin. Eli kansalaiset ja osittain yritykset rahoittavat näiden tuottamisen verovaroin ja erilaisin maksuin ja tariffein.
Jos julkiset joukkoliikennepalvelut olisivat maksuttomia tai niiden hintoja laskettaisiin nykyisiin hintoihin verrattuna niin palveluiden kysyntä lisääntyy. Samalla vähenisi yksityisautoilun aiheuttavat päästöt vähenisivät olennaisesti ja mm. ilmanlaatu ja saatuminen vähenisi.
Miltä mieltä olet, voisiko julkiset joukkoliikennepalvelut olla käyttäjille maksuttomia. Verovaroin niitä kuitenkin myös jatkossa tuotetaan.
Voisiko julkinen joukkoliikenne olla maksutonta?
14
196
Vastaukset
Tietysti voisivat, katso vaikka Tallinnan esimerkkiä.
Ongelma tulee siitä, että esimerkiksi Helsingissä päätettiin jostain käsittämättömästä syystä yksityistää tuo liikenne. Puhdas julkinen rahoitus yhdistettynä yksityiseen voittoa takovaan firmaan on aika tuhoontuomittu yhdistelmä. Toisaalta, eipä olisi ihan helppoa sosialisoida tuota palveluakaan enää...
Tavoite ja idea hyvä, toteutusmahdollisuudet vähän heikot.- tättärääpippijuu
No, tuolla Tallinnassahan joukkoliikenne on kunnan asukkaille maksutonta. On tutkittu ilmaisuuden vaikutusta, ja havaittu, että yksityisautoilu ei ole vähentynyt oikeastaan ollenkaan, mutta pyöräilijät ja kävelijät ovat siirtyneet busseihin. Miten tuo sitten vaikuttaa ilman laatuun.
- emlas
Hyvä idea, kumpa bussit kulkisi useammin
- okkorip
Kyllä minun mielestäni joukkoliikenteen pitäisi olla maksutonta
- eyx1
kouvolanaluekeskusten välinen joukkoliikenne maksuttomaksi !
- yex1
kyllä
- Muuanmummo
Kannattaisin ettå se olisi maksut
- RaiKi
Minä kannatan kyllä asiaa,varsinkin vanhuksille ritoten
- AJARA
Okei!Hienoahan se olisi!
- lasettilate
hyvä idea kannatan
- fillaristi
tarkoittanet paikallislähiliikennettä.Tokko Rovaniemelle halki suomen pääsisi maksutta. Olen jo viisivuotta jankannut viranomaisille että rollaattorilla liikkuva pääsisi maksutta lähiliikenteessä kuten lastenvaunuja ja lastenrattaita kuljettavat pääsevät.Ikääntyvät pysyisivät virkeänä pitempään kun hakeutuisivat ihmisten ilmoille,eikä katselisi "tyhjiä seiniä"ja odottaisi palveluja kotiinsa.Suuret ikäluokat ovat oppineet niukkuuteen ja pieniin eläkkeisiin eivät malta kuluttaa "joutaviin matkoihin"10E päivittäin.Kumpi tulee edukkaammaksi tukea liikennettä tai järjestää kotipalveluja.
- amroj
voi olla maksutonta
- ajrim
hyvä ajatus.mutta vuoroja pitäisi olla lisää. syrjäseuduilla.
- Justjoo69
Mistä sopii leikata, että rahoitettaisi tämä liikenne? Vai nostetaanko veroja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman501653Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761365- 321199
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊891114Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1591007- 891006
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee198964Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20871Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?71844- 82831