Paras karttaohjelma tablettiin

EF341veneellä

Kertokaas mikä olisi paras karttapalvelu​ tablettiin ?? Loisto, navionics jne.
Tähän Suomen ja Ruotsin vesistöille
Kiitos.

53

18598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moniamakuja

      Itse tykkään iSailorista. Mutta näyttää jokaisella ohjelmalla olevan oma kannattajakuntansa. Kokemusta lisäksi Loistosta, Navionicsista, 0100100 ja joku viideskin minkä nimeä en nyt muista.

      Kartta ja käyttöliittymä miellyttää silmää. Suurin negatiivinen asia on se että väyläsyvyyden joutuu näppäillä väyläviivalta lisätiertojen kautta esiin.

    • Se vähän riippuu millaista toiminnallisuutta odotat karttaohelmalta. Riittääkö pelkkä kartta vai pitääkö olla reititystä joko käsin tai automaattisesti?

      Sailmatea olen pitänyt kaikkein selkeimpänä rasteripohjaisen kartan takia. Pidän myös siitä, että reititys siirtyy selainversiosta mobiiliin automaattisesti.

      Navionics Boatingissa on vektorikartat ja sen myötä enemmän muuta toiminnallisuutta. Loisto oli mun silmissä liian outo ja sekava, mutta se on makuasia.

    • yliamiraaal

      Itse olen käyttänyt Loistoa ja kyllähän se menettelee vaikkei paras olekkaan, plotterin kaverina ihan riittävä kuitenkin. Etuna on lähinnä vuosimaksuista riippumattomuus. Nyt olisi valinta kuitenkin ehkä Navionics joka tulee pitkän päälle kuitenkin vuosimaksuineen kalliiksi, mutta kartat on ajantasaiset ja paremmat. Tabletissa olen muuten huomannut, että paikan päivittymenen on hyvin verkkaista ja se pyrkii intepoloimaan välipisteitä, eli sijainti on usein arvaus perustuen viimmeiseen havaintoon suunnasta ja nopeudesta.

      • Hoijaa

        Navionicsista on itsellänikin kokemusta, aivan ok softa. Paikannuksen toimivuus taas on kiinni myös tabletin laadusta, esimerkiksi kännykässäni paikannus toimii todella epätarkasti ja hitaasti. Vanhassa tabletissani se sen sijaan toimii aivan ok.


      • Pavariantti

        " Navionics joka tulee pitkän päälle kuitenkin vuosimaksuineen kalliiksi"
        Mitä hä...??? Vuosimaksu???
        Tabletissa on Navionicsin Europe HD eikä kukaan ole kyselly mitään vuosimaksua ja silti se toimii vuodesta toiseen. Ihan hyvin. Ja jos osaa zoomailla niin kyllä ne yksityiskohdat löytyy eikä isomittakaavaisessa ole liikaa krääsää.


      • yliamiraali

        Joo näköjää tabletille ladattuja karttoja voi käyttää vaikka vuosimaksuja ei ole maksettu, mutta tietenkään ne ei päivity.
        "Navionics is a one-year subscription. Go to Menu>Download Map to get detailed maps of specific areas. Renew your subscription with a discount of up to 50%. If you don’t renew, you can still use previously downloaded maps, along with several free features "
        Tuota loppua en vuodatuksestasi oikein ymmärtänyt, kai tablettien karttaohjelmia voi zoomailla joo.


      • Pavariantti
        yliamiraali kirjoitti:

        Joo näköjää tabletille ladattuja karttoja voi käyttää vaikka vuosimaksuja ei ole maksettu, mutta tietenkään ne ei päivity.
        "Navionics is a one-year subscription. Go to Menu>Download Map to get detailed maps of specific areas. Renew your subscription with a discount of up to 50%. If you don’t renew, you can still use previously downloaded maps, along with several free features "
        Tuota loppua en vuodatuksestasi oikein ymmärtänyt, kai tablettien karttaohjelmia voi zoomailla joo.

        Navionics voi olla mitä tahtojaa mutta Navionics Europe HD, ostettu puolenkymmentä vuotta sitten, latailee ainakin vielä karttoja. Tarinasi vuosimaksuista vaikutti niin huolestuttavalta, että kaivoin Samsungin esille, yhdistin wifiin ja latasin sille Itämeren eteläosan. Onko sitten tänään ladattu kartta "päivitetty" vai siltä vuodelta kun tuon Euroopan kattavan merikartan ostin - sitä en osaa sanoa.

        Vuodatus? Ilmeisesti et ole käyttänyt Navionicsia, koska et tajunnut. Siis zoomailla pitää että saa yksityiskohdat näkyviin, suurimittakaavaisena ohjelma hävittää yksityiskohtia, ensin merimerkit, kivet ja kun laajentaa näkymää niin pikku luodot ja sitten saaret häipyvät. Tästä on moni maininnut, osa porukasta ei tykkää, mutta minusta se on OK. Mulla on 8 tuuman tabletti ja ihan hyvä että pikkukrääsä poistuu kun menee laajempiin "reittisuunnittelunäkymiin".


      • Anonyymi
        yliamiraali kirjoitti:

        Joo näköjää tabletille ladattuja karttoja voi käyttää vaikka vuosimaksuja ei ole maksettu, mutta tietenkään ne ei päivity.
        "Navionics is a one-year subscription. Go to Menu>Download Map to get detailed maps of specific areas. Renew your subscription with a discount of up to 50%. If you don’t renew, you can still use previously downloaded maps, along with several free features "
        Tuota loppua en vuodatuksestasi oikein ymmärtänyt, kai tablettien karttaohjelmia voi zoomailla joo.

        Ei toimi myöskää autoreititys ja joitain muita juttuja.


      • Anonyymi
        Pavariantti kirjoitti:

        Navionics voi olla mitä tahtojaa mutta Navionics Europe HD, ostettu puolenkymmentä vuotta sitten, latailee ainakin vielä karttoja. Tarinasi vuosimaksuista vaikutti niin huolestuttavalta, että kaivoin Samsungin esille, yhdistin wifiin ja latasin sille Itämeren eteläosan. Onko sitten tänään ladattu kartta "päivitetty" vai siltä vuodelta kun tuon Euroopan kattavan merikartan ostin - sitä en osaa sanoa.

        Vuodatus? Ilmeisesti et ole käyttänyt Navionicsia, koska et tajunnut. Siis zoomailla pitää että saa yksityiskohdat näkyviin, suurimittakaavaisena ohjelma hävittää yksityiskohtia, ensin merimerkit, kivet ja kun laajentaa näkymää niin pikku luodot ja sitten saaret häipyvät. Tästä on moni maininnut, osa porukasta ei tykkää, mutta minusta se on OK. Mulla on 8 tuuman tabletti ja ihan hyvä että pikkukrääsä poistuu kun menee laajempiin "reittisuunnittelunäkymiin".

        Suumailu on ehdoton jos ajelee tuntemattomilla vesillä.Syväys ja kartan pohjamerkit on tietenkin ne tärkeämmät. Tietenkin ne iskettiin minulle päähän merenkulku opistossa.


    • Kipparska

      Seapilot, hyvin toimii ja Ruotsin kartat on halvat.

      • ÄäniHurreilleHipHei

        Seapilot itselläkin padilla useimmiten auki, joskus myös sailmate. Plotterissa C-Map


    • seppomartti

      "Navionicsista on itsellänikin kokemusta, aivan ok softa.".
      Toistetaan nyt kuitenkin Navioncsin heikkous ja vaara. Alue laajaksi zoomattuna katoaa informatiota vaarallisella tavalla. Saaren paikalla voi olla 200 tai 2000 m syvyyttö ellei aiotun reitin vesialuetta tarkasta asiallisella suurennuksella. Häiritseekö Suomen saaristossa en osaa sanoa mutta suuremmilla vesillä tuo piirre on tiedettävä tai katsottava rasterikarttaa.

      • Uhhkkl

        Voi se täälläkin vähän häiritä. Lauttasaaren silta esimerkiksi näyttää muuttuvan avovedeksi, jos zoomaa liian kauas.

        Tottumuskysymys tuokin.


      • Pavariantti

        Hyvä esimerkki Suomenlahdelta: Kotkasta jos suunnittelee reittiä Viroon Vergi-Eisma paikkeille, niin kannattaa vilkaista ettei mene Vaindloon yli. Se nimittäin ei näy Navionicsin näytöllä jos lahden etelä- ja pohjoisranta näkyvät. Silloin sen paikkeilla näkyy vain "Kagumadal" ja valkoinen karttapohja tosin alle 50 m syvyyskäyrän alueella, mutta ihan oikea luotohan Vaindloo on, noin 300 metriä pitkä särkkä, majakka vielä keskellä.


    • Pilssirotta

      Itse olen käyttänyt Navionicsia jo vuosia Itämeren piirissä. Olen ollut erittäin tyytyväinen käytettävyyteen, karttoihin ja hintaan.

      Navionicsin rinnalla olen alkanut käyttää OpenCPN:ää CM93 kartoilla. Ei hullumpi tämäkään. Plussana edullinen hinta (ilmainen) ja kartat saa laitettua muistikortille. Lisäksi CM93 kartat kattavat koko maailman.

      Ainahan noita sähkösiä karttoja käyttäessä on syytä zoomata suunniteltu reitti ihan maksimiin, jottei tule ylläreitä. Ei tämä ole mielestäni ongelma, kun tottuu käyttämään.

      • Mistä sait kartat?


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Mistä sait kartat?

        Netistä OpenCpn kartat ladataan. Niillä selviää mutteivät ole aina päivitetty ajan tasalle.


      • Pilssirotta

        Uusin CM93 kartta taitaa olla jostain 2010-2012 paikkeilta. Eli ei ole ihan uusinta dataa, mutta toisaalta harvalla on aina uusimmat kartat muutenkaan. Aivan samat karttadatat on ollut mitä Navionicsilla. Tosin ihan hirmuisesti en ole vielä vertaillut.


      • seppomartti kirjoitti:

        Netistä OpenCpn kartat ladataan. Niillä selviää mutteivät ole aina päivitetty ajan tasalle.

        Kiitos neuvoista, kartat tosiaan löytyi ja pelaa hyvin.


    • 36ft

      iSailorille pisteet. Toimii tabletissa ja puhelimessa. Kartat päivittyy useamman kerran vuodessa. Maksat asennetuista kartoista kerran.

    • isailor3453

      Isailor ollut käytössä ja hyvä käyttää. Näyttää myös ais-kohteet kartan päällä.

    • ewgg

      iSailor ja Navionics navigointiin. Näistä aukeaa useimmiten omalla padilla kuitenkin iSailor. Sailmaten rasterikartasta saa paremman kokonaiskuvan, mutta navigointiin vektorikartta soveltuu paremmin. Google mapsin satelliittikuvista voi yrittää katsoa kiviä luonnonsatamista.

    • Pavariantti

      Alandia oli vertaillut eri karttasovelluksia tabletille:
      Kymmenelle tablettitietokoneelle ladattiin navigointisovelluksia (joita kutsutaan jäljempänä sovelluksiksi) ja merikarttoja yleisimmiltä sovellustoimittajilta. Meriturvallisuuden näkökulmasta tarkastelimme merikarttatietoja, grafiikkaa/luettavuutta, käytettävyyttä ja toimintoja. Testi toteutettiin Ruotsin länsirannikolla ja Suomen etelärannikolla. Tabletit asennettiin levyyn, joka sijoitettiin lasikuitupinnoitetusta muovista valmistettuun ohjaushyttiin. Testattujen sovellusten toimittajat olivat: Navionics, iSailor, Jeppesen - C-map, Seapilot, Nautics Sailmate, Karttaselain ja Loisto Mobiili.
      https://www.alandia.fi/henkiloasiakkaat/venevakuutus/vinkit-ja-testit/navigointisovellustesti
      Tuon sivun alalaidassa linkki josta latautuu testitulosten pdf

      • Kehnojuttu

        Ei vaikuta luotettavalta testiltä. Ainakin Navionicsin osalta ominaisuuksia on väärin kerrottu. Esimerkiksi valittavissa Navionicsissa on se onko pohjoinen vai menosuunta ylhäällä, mutta testi väittää, että karttapohjoisella mentäisiin. Asetusmahdollisuuksiakin väitetään rajallisiksiksi, mutta mainitsemani esimerkki viittaa siihen, että asetuksia ei ehkä ole löydetty.

        Jutussa ei myöskään ole sanallista testiosuutta, vaan pelkkä taulukko.


      • eialandiaan

        Alandian testit nyt on muutenkin aika sekundaa. Vakuutusyhtiö testailee asioita joista eivät tiedä yhtikäs mitään.


    • MiteOpenCpn

      Anteeksi mutta miten Open Cpn:llä muka pärjää? Se toki löytää rannan ja väylän mutta syvyyksiähän siinä ei ainakaan Suomessa ole ollenkaan.

      • hkfkhgg

        Saahan OpenCPN:ään muitakin karttoja, esim Suomen ja Ruotsin täydelliset (maksulliset) rannikkokartat tai GE2KAP-ohjelman avulla itse tehdyt tarkat satelliittikartat. Karttoja voi OpenCPN:ssä olla samasta alueesta useita ja niitä voi käytön aikana jouhevasti "nappia painamalla" vaihtaa. OpenCPN:ään saa halutessaan kartan päälle ladattua myös grib-tiedot eli joustavuutta ja mahdollisuuksia on.


      • Toinenjoku

        Niin maksullisista puheen ollen esim. Mapitare.


      • seppomartti

        Joskus on niukasti kuten Navionicsissakin. Jos kaikki syvyystiedot puuttuu niin asetuksista puuttuu täppä kun voit valits, mitä näytetään.


      • WareKuningas

        Waretin cm93-kartan, on siinä samat syvyydet kuin merenkulkulaitoksen materiaalissa muutenkin. Kartta on vuodelta 2011.


      • WareKuningas
        WareKuningas kirjoitti:

        Waretin cm93-kartan, on siinä samat syvyydet kuin merenkulkulaitoksen materiaalissa muutenkin. Kartta on vuodelta 2011.

        Siis waretin OpenCPN:ään...


      • ilmaisuus
        WareKuningas kirjoitti:

        Siis waretin OpenCPN:ään...

        Eikös niiden pitäisi olla ilmaisia? Ainoastaan OpenCPN:n Android-versiosta tablettiin tai puhelimeen joutuu maksamaan Google-Playssä kympin.


      • WareKuningas
        ilmaisuus kirjoitti:

        Eikös niiden pitäisi olla ilmaisia? Ainoastaan OpenCPN:n Android-versiosta tablettiin tai puhelimeen joutuu maksamaan Google-Playssä kympin.

        Mutta ne kartat, siihenhän sopii monenlaiset kartat... Ei pelkällä ohjelmalla tee mitään eikä siinä tule karttaa mukana.


      • seppomartti
        WareKuningas kirjoitti:

        Mutta ne kartat, siihenhän sopii monenlaiset kartat... Ei pelkällä ohjelmalla tee mitään eikä siinä tule karttaa mukana.

        Karttojen löytäminen ja lataaminen on ollut vuosikausia OpeCpn: käytön suurin ongelma.


      • Bugejako

        Missäköhän vika? iSailorin karttakaupasta ei löydy enää Pohjanlahtea eikä Suomenlahtea? Itämereltä ainoastaan Etelä-osa ja Ruotsin & Suomen sisävedet.


      • Hook

        Kk sitten löytyi vielä, mutta nyt todellakin näyttää siltä että ei saa ladattua. Lähetitkö supportiin viestiä?


      • Hook
        Hook kirjoitti:

        Kk sitten löytyi vielä, mutta nyt todellakin näyttää siltä että ei saa ladattua. Lähetitkö supportiin viestiä?

        Lähetin itse sinne viestiä ja sain vastauksen kiitettävän nopeasti.

        Dear Sir,

        Please be informed that currently some charts folio (among those the one you mentioned) are not available in Chart store for purchasing and we are working to bring them back on sales as soon as possible.
        However any previously bought charts can be restored in case of app re-installation or similar.


      • Bugejako

        Jotain tämmöistä päättelin niitten Facebook sivujen perusteellakin, jossa jengin oli kysellyt kadonneet Tanskan ja Balttian karttojen perään. Siellä lupasivat kyllä uuden iPad version appistä kesäkuussa, mutta eipä sekään tarkoita että nuo kartat olisivat välttämättä siinä mukana.


    • PerhePurjehtija

      Tuo OpenCPN:n Android-versiona kiinnostaa. Onko kokemusta ja tietoa muiden karttojen viemisestä ja konvertoinnista OpenCPN:-käyttöön? Millä softalla konvertoiniti? Mikä on fiksuin tapa saada siihen esim Suomenlahden kartat syvyyvtietoineen vai pärjääkö perhepurjehtija open-kartoilla syvyystietoineen jos ei lähde rantakiviä koluamaan?
      Onko siinä ominaisuutena tai koplattavissa vaikkapa NMEA datana tuleva AIS data?

      • Warezzzzz

        Syvyydet löytyy esim. cm93-kartastosta, joka löytyy pienellä googlettelulla. Asetuksista voi säätää mitä näytetään. AIS löytynee, ainakin vhf-ais


    • Anonyymi

      No kertokaa sellainen ohjelma joka edes toimii.
      Loison layasin ja maksoin 30€ iPad tapletille.
      Ei ole edes paikkaa mihin laittaisi kohteen jonne on matkalla.
      Välittömästi kun työntää veneen veteen ruutu muuttu valkoiseksi eikä näy mitään.
      Autonavikaattorilla joudun ajamaan katsoin vain että en aja kiville ja että kohde lähenee.
      Ei ohan helppo silleen kun satoja saaria ja kiviä matkalla.
      Eikö mitään parempaa ohjelmaa ole olemassa.
      Kuinka nuo suuret laivat ajaa sumussa ja rankkasateessa.

      • Anonyymi

        Tutka navigaatiolla mittaamalla tunnettuja kohteita, tietävä missä ovat ja milloin kääntyä tiettyyn suuntaan tutka näytlssä


      • Anonyymi

        Laivat ajaa autopilotilla. Niillä on muutenkin eri ohjelmat, laajemmat kuin yksinkertaiset plotterit. Veneissä Navionics on toimiva. Maksat kerran ja käytät monessa laitteessa kauan. Onhan siinä huonoakin. Autorouting ei taida olla erikoisen hyvä missään mobiilivehkeessä, mutta paperikartta on hyvä yleissuunnitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivat ajaa autopilotilla. Niillä on muutenkin eri ohjelmat, laajemmat kuin yksinkertaiset plotterit. Veneissä Navionics on toimiva. Maksat kerran ja käytät monessa laitteessa kauan. Onhan siinä huonoakin. Autorouting ei taida olla erikoisen hyvä missään mobiilivehkeessä, mutta paperikartta on hyvä yleissuunnitteluun.

        Maanteitä lukuun ottamatta ei autorouting ole hyvä missään. Hauska lelu jos haluaa elvistellä mutta kun oikeasti käytetään väyliä kun ne sopivasti osuu reitille eikä mennä niiden ehdoilla.


    • Anonyymi

      iPad:lle retkeilijän kartasto, josta valitaan merikartat. Toimii, samalla kun saa liudan muita karttoja ilmaiseksi ja lisää ominaisuuksia maksullisena.

      Yllättävän hyvä.

      • Anonyymi

        Jos tarkoita tällä Maastokartta nimistä App storesta saatavaa appia, niin minulla on siitä kokemuksia.
        Olen pitänyt sitä iPadissa jo pidemmän aikaa ja tänä keväänä ostin siihen lisäpalvelun Merikartat.
        Ne ovat aivan saman näköiset kuin perusmerikartat, mutta heikommalla resoluutiolla kuin Sailmatessa.
        Toinen miinus on se, ettei yksikoitä saa muutettua pois metrisistä. Lähetin heti oston jälkeen siihen firmaan sähköpostia ja kyselin missä vika.
        Sieltä vastattiin nopeasti ja vahvistettiin vikaa olevan, mutta nyt kolmen kuukauden kuluttua ei asialle ole mitään tehty.

        Ensi kevään appi siivouksessa poistan tuon lisäpalvelun, mutta jätän sen maastokartan, koska se on ainakin toiminut kuten pitää.

        Lisäksi minulla uutena appina on iSailor, joka näyttää muuten mukavalta, mutta en löydä siitä asetusta, jolla saisin sen kääntämään kartan Course Up asentoon.
        Olen pienestä pitäen oppinut kääntämään kartan aina menosuunnan mukaiseksi, mikä on tietysti vastoin aitojen merenkulkijoiden sääntöä D.

        Minulla on käytössä myös Sailmaten maksullinen palvelu, jossa reitti tehdään netin kautta.
        Se tuntuu minusta kömpelöltä, mutta ne kartat ovat hyviä lukea.

        Aikoinaan hankin ensimmäisenä appina Navionicsin. Pidin sitä n. kymmenen vuotta. Otin ainakin kerran sen heidän tarjouksensa maksullisesta palvelusta, mutta kun se meni vanhaksi, niin en uusinut sitä enää.
        Kun viime talvena vaihdoin uuteen iPadiin, niin se ei antanut enää sitä alkuperäistä ilmaisversiota, joka riitti minulle, sillä käytin sitä näyttämään suurta kuvaa veneen plotterin rinnalla.

        Tämän hetkinen tunnelma on sellainen, että poistan kaikki nuo nykyiset maksulliset palvelut ja ostan uuden Navionicsin.
        Haluan ainakin yhden vektorikartan iPadiin. Toivoin tuon iSailorin hoitavan sen tehtävän mutta tuo kartan kääntö pitäisi saada siihen.
        Jos joku osaa siinä neuvoa, niin otan neuvot nöyränä vastaan.
        T. Kartoittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoita tällä Maastokartta nimistä App storesta saatavaa appia, niin minulla on siitä kokemuksia.
        Olen pitänyt sitä iPadissa jo pidemmän aikaa ja tänä keväänä ostin siihen lisäpalvelun Merikartat.
        Ne ovat aivan saman näköiset kuin perusmerikartat, mutta heikommalla resoluutiolla kuin Sailmatessa.
        Toinen miinus on se, ettei yksikoitä saa muutettua pois metrisistä. Lähetin heti oston jälkeen siihen firmaan sähköpostia ja kyselin missä vika.
        Sieltä vastattiin nopeasti ja vahvistettiin vikaa olevan, mutta nyt kolmen kuukauden kuluttua ei asialle ole mitään tehty.

        Ensi kevään appi siivouksessa poistan tuon lisäpalvelun, mutta jätän sen maastokartan, koska se on ainakin toiminut kuten pitää.

        Lisäksi minulla uutena appina on iSailor, joka näyttää muuten mukavalta, mutta en löydä siitä asetusta, jolla saisin sen kääntämään kartan Course Up asentoon.
        Olen pienestä pitäen oppinut kääntämään kartan aina menosuunnan mukaiseksi, mikä on tietysti vastoin aitojen merenkulkijoiden sääntöä D.

        Minulla on käytössä myös Sailmaten maksullinen palvelu, jossa reitti tehdään netin kautta.
        Se tuntuu minusta kömpelöltä, mutta ne kartat ovat hyviä lukea.

        Aikoinaan hankin ensimmäisenä appina Navionicsin. Pidin sitä n. kymmenen vuotta. Otin ainakin kerran sen heidän tarjouksensa maksullisesta palvelusta, mutta kun se meni vanhaksi, niin en uusinut sitä enää.
        Kun viime talvena vaihdoin uuteen iPadiin, niin se ei antanut enää sitä alkuperäistä ilmaisversiota, joka riitti minulle, sillä käytin sitä näyttämään suurta kuvaa veneen plotterin rinnalla.

        Tämän hetkinen tunnelma on sellainen, että poistan kaikki nuo nykyiset maksulliset palvelut ja ostan uuden Navionicsin.
        Haluan ainakin yhden vektorikartan iPadiin. Toivoin tuon iSailorin hoitavan sen tehtävän mutta tuo kartan kääntö pitäisi saada siihen.
        Jos joku osaa siinä neuvoa, niin otan neuvot nöyränä vastaan.
        T. Kartoittaja

        Niin siis tuossa tarkoitettiin Kartasto nimistä sovellusta Applen App Storessa. Julkaistiin viime syksynä ja aivan eri tasolla kuin muut karttaohjelmat. Voi lisätä kymmenien valmiiden (ilmaisten!) karttojen päälle omia karttoja ihan mistä haluaa. Mukana on sitten Mac ja Apple Watch appit yms. Ladattavissa aivan ilmaiseksi. Eihän tuolle ole voittajaa edes Android-puolella…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis tuossa tarkoitettiin Kartasto nimistä sovellusta Applen App Storessa. Julkaistiin viime syksynä ja aivan eri tasolla kuin muut karttaohjelmat. Voi lisätä kymmenien valmiiden (ilmaisten!) karttojen päälle omia karttoja ihan mistä haluaa. Mukana on sitten Mac ja Apple Watch appit yms. Ladattavissa aivan ilmaiseksi. Eihän tuolle ole voittajaa edes Android-puolella…

        Kiitos tiedoista. Menen heti katsomaan sitä.
        Kartoittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis tuossa tarkoitettiin Kartasto nimistä sovellusta Applen App Storessa. Julkaistiin viime syksynä ja aivan eri tasolla kuin muut karttaohjelmat. Voi lisätä kymmenien valmiiden (ilmaisten!) karttojen päälle omia karttoja ihan mistä haluaa. Mukana on sitten Mac ja Apple Watch appit yms. Ladattavissa aivan ilmaiseksi. Eihän tuolle ole voittajaa edes Android-puolella…

        Kävin lataamassa tuo Kartaston ja tein ensimmäisiä testejä sen kanssa.
        Valitettavasti siinä on sama heikko resoluutio kuin tuossa Maastokartassakin, mutta plussana on se, että tässä saa merimailit näkyviin kun matkoja mittailee.
        Jo näillä perusteilla on selvää, että tuo Maastokartta poistuu minun valikoimistani.
        Se jää sitten harkintaan, otanko siihen myöhemmin tuon Pro lisän mukaan.
        Kiitos vinkistä.
        Kartoittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoita tällä Maastokartta nimistä App storesta saatavaa appia, niin minulla on siitä kokemuksia.
        Olen pitänyt sitä iPadissa jo pidemmän aikaa ja tänä keväänä ostin siihen lisäpalvelun Merikartat.
        Ne ovat aivan saman näköiset kuin perusmerikartat, mutta heikommalla resoluutiolla kuin Sailmatessa.
        Toinen miinus on se, ettei yksikoitä saa muutettua pois metrisistä. Lähetin heti oston jälkeen siihen firmaan sähköpostia ja kyselin missä vika.
        Sieltä vastattiin nopeasti ja vahvistettiin vikaa olevan, mutta nyt kolmen kuukauden kuluttua ei asialle ole mitään tehty.

        Ensi kevään appi siivouksessa poistan tuon lisäpalvelun, mutta jätän sen maastokartan, koska se on ainakin toiminut kuten pitää.

        Lisäksi minulla uutena appina on iSailor, joka näyttää muuten mukavalta, mutta en löydä siitä asetusta, jolla saisin sen kääntämään kartan Course Up asentoon.
        Olen pienestä pitäen oppinut kääntämään kartan aina menosuunnan mukaiseksi, mikä on tietysti vastoin aitojen merenkulkijoiden sääntöä D.

        Minulla on käytössä myös Sailmaten maksullinen palvelu, jossa reitti tehdään netin kautta.
        Se tuntuu minusta kömpelöltä, mutta ne kartat ovat hyviä lukea.

        Aikoinaan hankin ensimmäisenä appina Navionicsin. Pidin sitä n. kymmenen vuotta. Otin ainakin kerran sen heidän tarjouksensa maksullisesta palvelusta, mutta kun se meni vanhaksi, niin en uusinut sitä enää.
        Kun viime talvena vaihdoin uuteen iPadiin, niin se ei antanut enää sitä alkuperäistä ilmaisversiota, joka riitti minulle, sillä käytin sitä näyttämään suurta kuvaa veneen plotterin rinnalla.

        Tämän hetkinen tunnelma on sellainen, että poistan kaikki nuo nykyiset maksulliset palvelut ja ostan uuden Navionicsin.
        Haluan ainakin yhden vektorikartan iPadiin. Toivoin tuon iSailorin hoitavan sen tehtävän mutta tuo kartan kääntö pitäisi saada siihen.
        Jos joku osaa siinä neuvoa, niin otan neuvot nöyränä vastaan.
        T. Kartoittaja

        iSailorin oikeassa reunassa (padilla) on valikko ja siitä kun painaa mittaristowidgettiä (kompassiruusun alla), niin ylhäällä näkyy sijaintitiedot ja siinä vieressä lukee North Up. Kun tätä painaa tai pyyhkäisee oikealta vasemmalle, niin pääset vaihtamaan kartan orientaation. En kyllä ymmärrä mihin näitä tarvitaan autossakaan - karttapohjoinen ylöspäin on aina paljon selkeämpää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iSailorin oikeassa reunassa (padilla) on valikko ja siitä kun painaa mittaristowidgettiä (kompassiruusun alla), niin ylhäällä näkyy sijaintitiedot ja siinä vieressä lukee North Up. Kun tätä painaa tai pyyhkäisee oikealta vasemmalle, niin pääset vaihtamaan kartan orientaation. En kyllä ymmärrä mihin näitä tarvitaan autossakaan - karttapohjoinen ylöspäin on aina paljon selkeämpää

        Suunta ylöspäin ajossa ja karttapohjoinen reitin suunnittelussa. Niin yksinkertaista se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iSailorin oikeassa reunassa (padilla) on valikko ja siitä kun painaa mittaristowidgettiä (kompassiruusun alla), niin ylhäällä näkyy sijaintitiedot ja siinä vieressä lukee North Up. Kun tätä painaa tai pyyhkäisee oikealta vasemmalle, niin pääset vaihtamaan kartan orientaation. En kyllä ymmärrä mihin näitä tarvitaan autossakaan - karttapohjoinen ylöspäin on aina paljon selkeämpää

        Kiitoksia neuvoista.
        En tuota itse osannut mennä muuttamaan.
        Tuo kartan kääntö on mielenkiintoinen asia. Siitä on minullekin huomautettu muutaman kerran kun aloitin eläkkeelle päästyäni purjehduksen viime vuosikymmenellä.

        Aloitin ilmailuharrastuksen 70- luvulla ja siellä opetettiin heti alussa kääntämään kartta menosuuntaan.
        Kun vuodet kuluivat ja nopeudet kasvoivat, niin se on ainoa tapa pysyä ”kartalla” matalalennossa.
        Siinä ei kertakaikkiaan saa kadottaa sijaintiaan sekunniksikaan, sillä jos niin käy on kone vedettävä heti ristiksi taivaalle ja aloitettava homma alusta.

        Tuosta kartan kääntämisestä jäin kerran veneessä kiinni kun olin silloin alussa purjehduskurssilla.
        Kun merikapteeni evp. kouluttajamme näki kuinka käänsin karttani, niin hän totesi siihen, että taitaa olla lentäjä asialla.
        Oli kuulemma havainnut tuon seikan aikaisemminkin.
        T. Kartoittaja


    • Anonyymi

      Kaikkea on kokeiltu ja edelleen padiin aukeaa iSailor veneen lähtiessä liikkeelle. Navionicsin kartasta en saa selvää, kun karttamerkinnöissä on liian vähän kontrastia. Kuka löytää sen liilan ohuen väyläviivan tummansiniseltä vesialueelta? Kotimaiset rasterikartat missaa erikoiskarttojen merkinnät.

      Sailmate tietenkin loistava apu reitinsuunnitteluun ja yleiskuvan tekemiseen. Vektorikartalla ei oikein onnistu reitinsuunnittelu, kun yksityiskohdat katoaa. Pidän myös sailmaten ominaisuudesta esittää Partiolaisten luonnonsatamat kartalla. En kuitenkaan osta lisäosaa, vaan katson mielummin tiedot kirjasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe