Täällä keskustellaan uskostamme, silloin kun sitä voi kutsua keskusteluksi, ainakin kahdella eri tasolla.
1. Ensimmäinen taso on, että mikä lestadiolaisporukka on aito ja alkuperäinen lestadiolaisuuden muoto.
2. Toinen taso on, että kuka kuuluu tai kenellä on oikeus kuulua Kristuksen seurakuntaan.
Kun asettelemme tarkastelutasot näin, niin huomaamme, että ensimmäinen eli lestadiolaisuuden perintö on täysin maallinen eli lihallinen. Yhteenkuuluvuus siltäosin on sukupolvien perintönä saatu painottuen monella eri tavalla. Onhan sillä kuitenkin oma arvonsa meille jokaiselle, jotka jossakin lestadiolaisuudesa olemme mukana.
Toinen eli Kristukseen uskovien taso on hengellinen ja yhteys toisiimme on myös hengellinen, Jumalan Sanan kautta saatu. Taivaallinen yhteys, joka kestää ja kantaa yli kuoleman virran.
Me kuitenkin tarvitsemme ympärillemme uskovien ihmisten joukon, joiden kanssa on turvallista kulkea ja missä Jumalan Sana ruokkii meitä.
Mutta miksi ihmeessä meidän tarvitsee työntää muut, jotka eivät kuulu juuri minun joukkooni, ulos Jumalan valtakunnasta? Eikö se ole useimmiten hyvin lihallista touhua, kuten monista tämän palstan kirjoituksistakin sen huomaa?
Vaikka me emme saa, emmekä halua, hyväksyä syntiä missään muodossa, niin syntisiä meidän tulee rakastaa niinkuin Jeesuskin rakasti meitä - sinua ja minua.
Aito lestadiolaisuus - voiko sitä ollakkaan?
47
1743
Vastaukset
- Toinenrivi
Viimeinen lauseesi paljasti sinut joka syntinen et tunne olevasi.
Taitaa olla yleistä seurakunnissa tuo synnittömyyden harha vai kuinka?
Totuus on että niinkauan kuin hengität, syntinet olet.
Jeesus rakasti on väärin sillä Jeesus rakastaa sinua tänäkin päivänä.
Vastaus...- sekottajalle
Miksi et anna Jeesuksen puhdistaa itseäsi kaikesta synnistä?
vai eikö teidän Raamatussanne olekkaan sellaista lupausta? - kerrosenyt
sekottajalle kirjoitti:
Miksi et anna Jeesuksen puhdistaa itseäsi kaikesta synnistä?
vai eikö teidän Raamatussanne olekkaan sellaista lupausta?9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
miksi tämä ei toimi lestalaisilla? - Vuorenvarmasti
kerrosenyt kirjoitti:
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
miksi tämä ei toimi lestalaisilla?Kyllä toimii!
- Toinenrivi
kerrosenyt kirjoitti:
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
miksi tämä ei toimi lestalaisilla?Jos me tunnustamme syntimme...
Mitkä synnit? - EiVoiOllaTosi
Toinenrivi kirjoitti:
Jos me tunnustamme syntimme...
Mitkä synnit?Johan ainakin yksi synnitön jo löytyi, onko muita...?
- eikömikäänpesuauta
Miksi te haluatte olla kaiken aikaa syntisiä, mitä järkeä siinä on !?
MINUN Jeesukseni meni Golgatalle sen vuoksi että pääsisin eroon synneistäni, miten se teillä lestoilla menee?- RakkausOnSuurin
Synneistä et pääse eroon täällä ajassa!
- Ydobon
Syntisyydestä ja synnintekoon taipuvaisesta turmeltuneesta luonnosta eli lihasta ei ihminen pääse eroon koko elinaikanansa. Joka aamu on armo uus. Joka päivä on syntisenä uskottava.... Kun tämä maja meidän maallinen huoneemme puretaan ... saamme lentää uskon siivillä kuoleman sillattoman virran yli kirkkaampaan ilmaan...
- mikähänkirjateillä
Ydobon kirjoitti:
Syntisyydestä ja synnintekoon taipuvaisesta turmeltuneesta luonnosta eli lihasta ei ihminen pääse eroon koko elinaikanansa. Joka aamu on armo uus. Joka päivä on syntisenä uskottava.... Kun tämä maja meidän maallinen huoneemme puretaan ... saamme lentää uskon siivillä kuoleman sillattoman virran yli kirkkaampaan ilmaan...
Minun Raamatussani on ihan toisenlainen näkökulma.
Siinä kehotetaan laittamaan liha ristille eli kuoleman paikalle. Ei sitä vastaan tarvitse taistella sen enempää kuin eläintarhan leijonaa, riittää kun se on häkissä,
Ei Jeesus kenenkään lihaa tullut pelastamaan, vaan antamaan voiman Pyhän Hengen kautta pitää oma liha ristillä, eikä niitä ihmisen ja Jumalan välisiä komapstuksia kenenkään kauloista tarvitse hakea anteeksi, ne kerrotaan rukouksessa Jeesukselle ja Hän puhdistaa kaikesta taaskin.
Näin Minun Raamatussani sanotaan.
Ei kukaan uudestisyntynyt ole syntinen, se on väärin sanottu ja halventaa Jeesuksen työtä.
Lihallisuus on kokonaan eri asia kuin syntinen, miettikää sitä. - olismukavakuulla
mikähänkirjateillä kirjoitti:
Minun Raamatussani on ihan toisenlainen näkökulma.
Siinä kehotetaan laittamaan liha ristille eli kuoleman paikalle. Ei sitä vastaan tarvitse taistella sen enempää kuin eläintarhan leijonaa, riittää kun se on häkissä,
Ei Jeesus kenenkään lihaa tullut pelastamaan, vaan antamaan voiman Pyhän Hengen kautta pitää oma liha ristillä, eikä niitä ihmisen ja Jumalan välisiä komapstuksia kenenkään kauloista tarvitse hakea anteeksi, ne kerrotaan rukouksessa Jeesukselle ja Hän puhdistaa kaikesta taaskin.
Näin Minun Raamatussani sanotaan.
Ei kukaan uudestisyntynyt ole syntinen, se on väärin sanottu ja halventaa Jeesuksen työtä.
Lihallisuus on kokonaan eri asia kuin syntinen, miettikää sitä.Sitten Raamattuni sanoo että täyttykää Hengellä, niin ette lihan himoa täytä!
Miten lestaloissa täytytään Hengellä? - emme_ole_synnittömiä
mikähänkirjateillä kirjoitti:
Minun Raamatussani on ihan toisenlainen näkökulma.
Siinä kehotetaan laittamaan liha ristille eli kuoleman paikalle. Ei sitä vastaan tarvitse taistella sen enempää kuin eläintarhan leijonaa, riittää kun se on häkissä,
Ei Jeesus kenenkään lihaa tullut pelastamaan, vaan antamaan voiman Pyhän Hengen kautta pitää oma liha ristillä, eikä niitä ihmisen ja Jumalan välisiä komapstuksia kenenkään kauloista tarvitse hakea anteeksi, ne kerrotaan rukouksessa Jeesukselle ja Hän puhdistaa kaikesta taaskin.
Näin Minun Raamatussani sanotaan.
Ei kukaan uudestisyntynyt ole syntinen, se on väärin sanottu ja halventaa Jeesuksen työtä.
Lihallisuus on kokonaan eri asia kuin syntinen, miettikää sitä.Juuri sanoit ettei liha uudestisynny, nyt kuitenkin väität ettei uudestisyntynyt kristitty ole enään syntinen. Tuo väite on saatanan valetta. Kaikki me syntimme tuntevat uskovat tiedämme, että uskovat eivät ole sen synnittömämpiä kuin muutkaan ihmiset (joiskus paljon kurjemmassa tilassa kun epäuskoiset konsanaan). Kaikki se miten uskovat toimivat keskenään, ajattelevat ja himoitsevat ja hekumoivat, sekä sekstailevat omin käsin onneen, todistaa vääjäämättä, ettei meistä synti ole kuollut, valitettavasti.
- näinonasiatjaaamen
emme_ole_synnittömiä kirjoitti:
Juuri sanoit ettei liha uudestisynny, nyt kuitenkin väität ettei uudestisyntynyt kristitty ole enään syntinen. Tuo väite on saatanan valetta. Kaikki me syntimme tuntevat uskovat tiedämme, että uskovat eivät ole sen synnittömämpiä kuin muutkaan ihmiset (joiskus paljon kurjemmassa tilassa kun epäuskoiset konsanaan). Kaikki se miten uskovat toimivat keskenään, ajattelevat ja himoitsevat ja hekumoivat, sekä sekstailevat omin käsin onneen, todistaa vääjäämättä, ettei meistä synti ole kuollut, valitettavasti.
Tarinasi kertoo ettet ol e koskaan omakohtaisesti uudestisyntynyt Jumalan Hengestä.
Olet vain eri syistä ajautunu t mukaan tuohon lestaporukkaan, ja siksi kysymyksen laatu on sitä mitä se on eli olet täysin pihalla asianytimestä.
Tekstisi loppuosa on aivan surkeaa ropaskaa sitä en viitsi edes lukea kuin harppomalla.
Et edes tajunnut mitä tarkoittaa syntinen vaan hoet sitä sinne tänne eestaa.
Lyhyesti sanoen, Uudestisyntynyt yksilö pitää lihansa ristille naulittuna ja hänen jokapäiväinen elämänsä on Pyhän Hengen vallan alla, jolloin se EI ole lihan eikä lain alla.
Raamattu sanoo ettei ihmisen liha koskaan tee parannusta ja vielä ettei se voi edes tehdä sitä!
Eli kun ihminen uudestisyntyy, sen seurakuksena on kaksi eri ihmsitä sisäkkäin ja vierekköäin kaiken aikaa joka sekunti olemassa.
Se osa jonka Pyhä Henki teki uudeksi, se ei varmasti ole syntinen, ja sen kuuluu hallita. Se osa joka on lihaa se on pidettävä ristille naulittuna eli hiljaa ja toimettomana.
Jos ei näitä asioit aymmärrä kirkkkaasti, silloin ei ymmärrä mitään koko uskomisen asiasta. - Ydobon
No nuo asiat lestalainen juuri ymmärtääkin kirkkaasti. Juuri siitä syystä, kun se osa, jonka Pyhä Henki teki uudeksi tuntee surua, kun täytyy raahata mukana sitä osaa, mikä ei voi koskaan tehdä parannusta, niin tuntee itsensä syntiseksi, kuolemaan asti. Tulee mieleen pistin, mistä Paavali mainitsee.
- KaidanTienKuIkija
mikähänkirjateillä kirjoitti:
Minun Raamatussani on ihan toisenlainen näkökulma.
Siinä kehotetaan laittamaan liha ristille eli kuoleman paikalle. Ei sitä vastaan tarvitse taistella sen enempää kuin eläintarhan leijonaa, riittää kun se on häkissä,
Ei Jeesus kenenkään lihaa tullut pelastamaan, vaan antamaan voiman Pyhän Hengen kautta pitää oma liha ristillä, eikä niitä ihmisen ja Jumalan välisiä komapstuksia kenenkään kauloista tarvitse hakea anteeksi, ne kerrotaan rukouksessa Jeesukselle ja Hän puhdistaa kaikesta taaskin.
Näin Minun Raamatussani sanotaan.
Ei kukaan uudestisyntynyt ole syntinen, se on väärin sanottu ja halventaa Jeesuksen työtä.
Lihallisuus on kokonaan eri asia kuin syntinen, miettikää sitä.Hebr 12
I. Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,
2. Ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jesuksen päälle*, joka, vaikka hän olis kyllä taitanut iloita, kärsi ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikialla kädellä Jumalan istuimella.
3. Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.
Kyllä uudestisyntyneen tulee taistella syntiä vastaan, ja uudestisyntyneen halu on taistella syntiä vastaan, eli ristiin naulita lihaansa ristille joka päivä. Ei omasta voimastaan vaan Jumalan PyhänHengen voimalla, niin paljon kuin voi. Ja siinä missä joutuu vikaan, hän haluaa panna sitä pois, Jeesuksen veren voimalla!
Vanhurskauttamis kysymys se ei ole, sillä pelkkä usko syntisenä ihmisenä, Herraan Jeesukseen, syntiemme sovittajana on ainoa turva ja pelastus.
Hebr 12
4. Sillä ette ole vielä hamaan vereen asti kilvoitellen syntiä vastaan olleet,
5. Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin kuin lapsille puhuu*: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
6. Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
7. Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.
9. Ja kuin meillä ovat lihalliset isät olleet kurittajana, niin me olemme niitä kavahtaneet: eikö meidän siis paljoa enemmin pidä hengelliselle Isälle alamaiset oleman, että me eläisimme?
10. Sillä ne tosin ovat meitä kurittaneet harvoina päivinä luulonsa jälkeen; mutta tämä meidän tarpeeksemme, että me hänen pyhyytensä saisimme.
Uudessa käännöksessä viimeinen jae on selvemmin sanottu:
10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
Näin Jumala sallii lastensa joutua syntiin, ja tuntea sen ettei ole muuta tietä taivaaseen kuin Herran Jeesuksen lunastustyö ja armo meitä syntisiä ihmisraukkoja kohtaan.
Mutta joka ei tätä tunne, vaan pitää että on tullut hyväksi ja on synnitön, niin hän on äpärä ja ei Jumalan lapsi. - Ydobon
Siinähän sitä tekstiä tulikin. Suoraan raamatusta. Olen lukenut paljon tekstejäsi täältä KTK. Kuka sitten lienetkin. Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta kaksi asiaa ahdistaa. Se mitä tapahtui seurakunnassa pari vuotta sitten ja en kestä tuomarointia. Jumalan Sana saa tuomita, mutta muita tuomioperusteita ei saa olla. Et ehkä itse ole tuomari pahimmasta päästä, elät todennäköisesti uskosi mukaisesti, mutta tuomarointia ulkomuodon perusteella löytyy seurakunnasta..En ole henkilökohtaisesti saanut epäystävällistä käytöstä osakseni, mutta olen kuul l ut julkisilta paikoilta toisinaan aivan pöljiä möläyksiä. Siis olen tällä hetkellä tuuliajolla ja odotan Herran tulemista joka päivä.
- NähdäänSeuroissa
Ydobon kirjoitti:
Siinähän sitä tekstiä tulikin. Suoraan raamatusta. Olen lukenut paljon tekstejäsi täältä KTK. Kuka sitten lienetkin. Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta kaksi asiaa ahdistaa. Se mitä tapahtui seurakunnassa pari vuotta sitten ja en kestä tuomarointia. Jumalan Sana saa tuomita, mutta muita tuomioperusteita ei saa olla. Et ehkä itse ole tuomari pahimmasta päästä, elät todennäköisesti uskosi mukaisesti, mutta tuomarointia ulkomuodon perusteella löytyy seurakunnasta..En ole henkilökohtaisesti saanut epäystävällistä käytöstä osakseni, mutta olen kuul l ut julkisilta paikoilta toisinaan aivan pöljiä möläyksiä. Siis olen tällä hetkellä tuuliajolla ja odotan Herran tulemista joka päivä.
Tule vaan seuroihin!
- miten_on
Ydobon kirjoitti:
Syntisyydestä ja synnintekoon taipuvaisesta turmeltuneesta luonnosta eli lihasta ei ihminen pääse eroon koko elinaikanansa. Joka aamu on armo uus. Joka päivä on syntisenä uskottava.... Kun tämä maja meidän maallinen huoneemme puretaan ... saamme lentää uskon siivillä kuoleman sillattoman virran yli kirkkaampaan ilmaan...
Uskot saarnaajien jutut vain, itse et tajua mitään? Onko näin, mieti ennen kuin vastaat.
- yritä_edes
NähdäänSeuroissa kirjoitti:
Tule vaan seuroihin!
Ole itse vaikka pari kuukautta menemättä sinne manipuloitavaksi, pyydän ihan oikeasti. Voit silloin jo nähdä mitä valhetta siellä syötetään.
- ajattele_itse
emme_ole_synnittömiä kirjoitti:
Juuri sanoit ettei liha uudestisynny, nyt kuitenkin väität ettei uudestisyntynyt kristitty ole enään syntinen. Tuo väite on saatanan valetta. Kaikki me syntimme tuntevat uskovat tiedämme, että uskovat eivät ole sen synnittömämpiä kuin muutkaan ihmiset (joiskus paljon kurjemmassa tilassa kun epäuskoiset konsanaan). Kaikki se miten uskovat toimivat keskenään, ajattelevat ja himoitsevat ja hekumoivat, sekä sekstailevat omin käsin onneen, todistaa vääjäämättä, ettei meistä synti ole kuollut, valitettavasti.
Saatanan valhetta? Mieti mitä kirjoitat.
- Ydobon
Aloitukseen viitaten vastauksista näkyy, miten ihmisillä on voimakas tarve osoittaa, kuinka toinen on ymmärtänyt raamattunsa väärin ja kuinka ylivertainen oma raamatun tulkinta on muihin nähden.
Syytetään yhtä yhdistystä asiasta, mikä on silmiinpistävä kaikissa kirjoituksissa. Tässäkin viestiketjussa on jokunen itseriittoinen, toista mollaava teksti.
Olen elänyt useamman vuoden niin, että olen käynyt n. Kahden kuukauden välein tai vielä harvemmin eri yhdistysten sekä kirkon kokouksissa kuuntelemassa Jumalan Sanaa, eikä missään käsitetä, miksi en älyä pitää juuri heidän tulkintojaan ylivertaisina muihin nähden. - Ainiinkö
Room. 6:2 room. 6:11 Paavalin epistola 6 lukiessa noissa kohdin hiukan eroa Biblia ja Kr33/38 käännöksissä.
- UusiaSyntejäTulee
RakkausOnSuurin kirjoitti:
Synneistä et pääse eroon täällä ajassa!
Syntisyydestä emme pääse eroon tässä ajassa, mutta katuva saa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ha veressä.
- Känniääliö
KaidanTienKuIkija kirjoitti:
Hebr 12
I. Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,
2. Ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jesuksen päälle*, joka, vaikka hän olis kyllä taitanut iloita, kärsi ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikialla kädellä Jumalan istuimella.
3. Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.
Kyllä uudestisyntyneen tulee taistella syntiä vastaan, ja uudestisyntyneen halu on taistella syntiä vastaan, eli ristiin naulita lihaansa ristille joka päivä. Ei omasta voimastaan vaan Jumalan PyhänHengen voimalla, niin paljon kuin voi. Ja siinä missä joutuu vikaan, hän haluaa panna sitä pois, Jeesuksen veren voimalla!
Vanhurskauttamis kysymys se ei ole, sillä pelkkä usko syntisenä ihmisenä, Herraan Jeesukseen, syntiemme sovittajana on ainoa turva ja pelastus.
Hebr 12
4. Sillä ette ole vielä hamaan vereen asti kilvoitellen syntiä vastaan olleet,
5. Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin kuin lapsille puhuu*: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
6. Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
7. Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.
9. Ja kuin meillä ovat lihalliset isät olleet kurittajana, niin me olemme niitä kavahtaneet: eikö meidän siis paljoa enemmin pidä hengelliselle Isälle alamaiset oleman, että me eläisimme?
10. Sillä ne tosin ovat meitä kurittaneet harvoina päivinä luulonsa jälkeen; mutta tämä meidän tarpeeksemme, että me hänen pyhyytensä saisimme.
Uudessa käännöksessä viimeinen jae on selvemmin sanottu:
10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
Näin Jumala sallii lastensa joutua syntiin, ja tuntea sen ettei ole muuta tietä taivaaseen kuin Herran Jeesuksen lunastustyö ja armo meitä syntisiä ihmisraukkoja kohtaan.
Mutta joka ei tätä tunne, vaan pitää että on tullut hyväksi ja on synnitön, niin hän on äpärä ja ei Jumalan lapsi.http://raamattu.fi/1992/Hepr.html
Jokainen kykenee kopsailemaan Raamatuita mutta selityksesi on omiasi ja niistä vastaat. - Känniääliö
Känniääliö kirjoitti:
http://raamattu.fi/1992/Hepr.html
Jokainen kykenee kopsailemaan Raamatuita mutta selityksesi on omiasi ja niistä vastaat.Kehotus kestävyyteen
1 Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, 2 katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. 3 Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi.
4 Vielä te ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne taistelussa syntiä vastaan. 5 Te olette unohtaneet tämän sanan, joka rohkaisee teitä kuin isä poikiaan:
-- Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
älä masennu, kun hän ojentaa sinua --
6 jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.
7 Teidän kärsimyksenne on kasvatusta: Jumala kohtelee teitä omina poikinaan. Onko sellaista poikaa, jota isä ei kurittaisi? 8 Jos te siis olette jääneet vaille kuritusta, josta kaikki muut ovat osansa saaneet, te olette äpäriä, ette laillisia lapsia.
9 Kun maalliset isämme kurittivat meitä, me emme tohtineet vastustaa. Vielä paljon suurempi syy meillä on alistua taivaallisen Isämme tahtoon, sillä se takaa meille elämän. 10 Isämme kurittivat meitä vain lyhyttä aikaa varten ja niin kuin heistä näytti hyvältä, mutta Jumalan kuritus koituu meidän todelliseksi parhaaksemme: me pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään. 11 Vaikka kuritus ei sitä vastaan otettaessa koskaan tunnu iloiselta vaan ikävältä asialta, se lopulta antaa näin valmennetuille hedelmänsä: rauhan ja vanhurskauden.
12 Oikaiskaa siis hervonneet kätenne ja halvaantuneet polvenne! 13 "Kulkekaa suoria polkuja", jottei ontuva jalka menisi sijoiltaan vaan pikemminkin parantuisi. - Evl.Lut.1938
Känniääliö kirjoitti:
Kehotus kestävyyteen
1 Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, 2 katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. 3 Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi.
4 Vielä te ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne taistelussa syntiä vastaan. 5 Te olette unohtaneet tämän sanan, joka rohkaisee teitä kuin isä poikiaan:
-- Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
älä masennu, kun hän ojentaa sinua --
6 jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.
7 Teidän kärsimyksenne on kasvatusta: Jumala kohtelee teitä omina poikinaan. Onko sellaista poikaa, jota isä ei kurittaisi? 8 Jos te siis olette jääneet vaille kuritusta, josta kaikki muut ovat osansa saaneet, te olette äpäriä, ette laillisia lapsia.
9 Kun maalliset isämme kurittivat meitä, me emme tohtineet vastustaa. Vielä paljon suurempi syy meillä on alistua taivaallisen Isämme tahtoon, sillä se takaa meille elämän. 10 Isämme kurittivat meitä vain lyhyttä aikaa varten ja niin kuin heistä näytti hyvältä, mutta Jumalan kuritus koituu meidän todelliseksi parhaaksemme: me pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään. 11 Vaikka kuritus ei sitä vastaan otettaessa koskaan tunnu iloiselta vaan ikävältä asialta, se lopulta antaa näin valmennetuille hedelmänsä: rauhan ja vanhurskauden.
12 Oikaiskaa siis hervonneet kätenne ja halvaantuneet polvenne! 13 "Kulkekaa suoria polkuja", jottei ontuva jalka menisi sijoiltaan vaan pikemminkin parantuisi.Kirje heprealaisille 12
1. Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
2. silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.
3. Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
4. Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
5. ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
6. sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
7. Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
9. Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
10. Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
11. Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
12. Sentähden: "Ojentakaa hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne";
13. ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
- vanha_kehno_asialla
Juuri näin kun avaaja kuvasi.
Mikä on sitten tuo voima joka kaikin voimin pyrkii tyntämään Kristukseen uskovat pois hänestä?
Vastaus: OMAVANHURSKAUS PERKELE!- Tuplatenkehno
Kerrotko lisää tästä omanvanhurskauden perkeleestä että mikä ihmeen olio se oikein on?
Kuvaile se sanoin ja kerro mitä se tekee?
Missä se piileksii? - SinuakinSeKiusaa
Tuplatenkehno kirjoitti:
Kerrotko lisää tästä omanvanhurskauden perkeleestä että mikä ihmeen olio se oikein on?
Kuvaile se sanoin ja kerro mitä se tekee?
Missä se piileksii?Korottaa itsensä toisten yläpuolelle,
Ei antaisi uskoa vapaasti,
Yrittää omilla hyvillä töillään ansaita armoa,
Se kuule piileksii meissä jokaisessa, ainakin ajoittain,
Oletko näistä vapaa...et varmasti!
- Riittääjo
Lässyn lässyn vaan sullekki
"aito ja alkuperäinen" on vaikea sanoa... "Vain me" tai "oikea seurakunta"-opit ovat suurempi kuin uudestisyntymisen ja uskon-oppi nykyään.
' Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista? Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät; mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä. Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään. Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet? Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.'
Matteus 7:16-23- mitä_nä_horiset
Sinä ja sun fikunis tomppeli :))))
Armossa ei ole mitään järjestyksiä koskaan ollut. JUMALA Kristuksen tähden armahtaa kenet HÄN armahtaa. SE ei ole ihmisten vallassa eikä mikää ihmisten luoma järjestys. Pelastus on JUMALAN teko Kristuksessa Jeesuksessa, ja tämä lahja otetaan uskolla vastaan.- Kirjanoppinut
Aito Lestadiolaisuus on aito Luterilaisuus aito Luterilaisuus on aito Katodilaisuus ja aito Katodilaisuus on sama kuin Vapahtajan uudestisynnytämä seurakunta lukittujen ovien takana ja se seurakunta oli sama kuin Jumala perusti seurakuntansa maan päälle lupaamalla Vaimon siemenen joka rikki polkee käärmeen pään. Niinhän me uskomme että siemen säilyy aina mailman alusta mailmanrakkautta loppuun saakka. Kaikki jotka uskoo Sanan eli Pojan päälle on Jumala luvannut koota siihen yhteen lammashuoneeseen . Me ei voida tietää Jumalan tietä ja tahtoa, muuta kuin että Raamatussa lukee että Jumalan tahto on että kaikki ihmiset tulisi autuaaksi. Olisi uskovainen sitten minkä niminen tahansa jos Jumala on hänet vetänyt Poikansa tykö niin meillä ei ole siihen mitään sanomista, vaan meidän täytyy tyytyä siihen osaan minkä Jumala on meille valmistanut. Olisi se sitten mikä tahansa. Yksin Uskosta yksin Armosta yksin Kristuksen tähden.
- Sadunkeus
Kirjanoppinut kirjoitti:
Aito Lestadiolaisuus on aito Luterilaisuus aito Luterilaisuus on aito Katodilaisuus ja aito Katodilaisuus on sama kuin Vapahtajan uudestisynnytämä seurakunta lukittujen ovien takana ja se seurakunta oli sama kuin Jumala perusti seurakuntansa maan päälle lupaamalla Vaimon siemenen joka rikki polkee käärmeen pään. Niinhän me uskomme että siemen säilyy aina mailman alusta mailmanrakkautta loppuun saakka. Kaikki jotka uskoo Sanan eli Pojan päälle on Jumala luvannut koota siihen yhteen lammashuoneeseen . Me ei voida tietää Jumalan tietä ja tahtoa, muuta kuin että Raamatussa lukee että Jumalan tahto on että kaikki ihmiset tulisi autuaaksi. Olisi uskovainen sitten minkä niminen tahansa jos Jumala on hänet vetänyt Poikansa tykö niin meillä ei ole siihen mitään sanomista, vaan meidän täytyy tyytyä siihen osaan minkä Jumala on meille valmistanut. Olisi se sitten mikä tahansa. Yksin Uskosta yksin Armosta yksin Kristuksen tähden.
Mantrat on hallussa, onko ymmärrys?
- tallella.on
Aidon lestadiolaisuuden tunnistaa loputtomista riidoista, jakautumisista ja "oikeassa olemisesta".
Näillä palstoilla sen tunnistaa hyvin. Rumia sanoja, vihaa ja katkeruutta haarasta riippumatta. On iisaksonnit, lapinpaavit, homokirkkolaiset ym. Aito lestadiolaisuus näyttää voivan väkevästi edelleen!- TunnistaSePiru
Vihollinen on kimpussa, ei se omiansa kiusaa!
- IhalainenIte
Aito lestadiolaisuus? Olisiko se ollut se joukko, joka 1825 papiksi vihityn Lars Levin kuulijoina olivat noina vuosina Karesuvannon kirkossa?
Tai ehkä lestadiolaisuus syntyi pastori Brandellista, jota Jumala käytti välineenä tämän vapauttaessaan erään tytön uskomaan. Laestadius tapasi saman tytön, mutta ei kerro uudestisyntyneensä tai vapautuneensa, eikä kerro Jeesuksesta, vaan kertoo tunteistaan, hän kertoo tunteneensa taivaallisen ilon esimakua.
Laestadius kertoo Mariasta, jolla oli kokemuksia armonjärjestyksestä ja joka sai istua Jeesuksen jalkain juuressa. Mitä Jeesukseen jalkain juuresta julistetaan? Varmaankin sitä, että saat syntisi anteeksi, uskomalla Jeesukseen pelastut.
Ehkä aidoin lestadiolainen oli pastori Brandell? Tai tämä tyttö, jonka kokemuksiin Laestadius viittaa. Uskomme ei perustu kokemuksiin.
Tai ehkä aidoin lestadiolainen on se ihminen, joka korostaa Laestadiuksen tavoin kokemuksiaan ja perustaa uskonsa kokemuksiinsa. Olemme monesti törmänneet termiin "kristityn kokemukset", niihin usko ei kuitenkaan voi perustua, vaan siihen, mitä Jeesus teki. Viimeisellä tuomiolla emme voi vedota siihen, millaisen armonjärjestyksen olemme läpikäyneet, vaan siihen, keneen me turvaamme.
Pitäisikö aidon lestadiolaisen enemmän siteerata opetusisää Laestadiusta? Tälläkin palstalla on hiukan "harhaanjohtavasti" siteerattu Raamattua.- Juujusti
Lestadiolainen on alunperin haukkumanimi tietyssä uskossa olevista. otettu käyttöön myöhemmin.
- totuus_hukassa
Juujusti kirjoitti:
Lestadiolainen on alunperin haukkumanimi tietyssä uskossa olevista. otettu käyttöön myöhemmin.
Kyllä lestadiolaisuus on isiltä opittu tapa harjoittaa uskontoa, tietyin muotomenoin. Tässä on vaan ydin nyt kadonnut, pelastajaksi on noussut voimakkaan sosiaalisesti ylhäältä päin johdettu yhteisö, ja pelastuksen ydin Jeesus Kristus joka on JO SOVITTANUT SYNTIVELKAMME YHDELLÄ AINOALLA UHRILLAAN,jää kakkostilalle. Uskon ja JUmalan rauhan tilalle ovat tulleet sadat keksityt "synnit" ja liikkeen jäsenistöä poliisin tavoin vahtiva ryhmä lakihenkisiä henkilöitä, jotka haarhaanjohtavatsti kutsuvat itseään "hengelliseksi hallitukseksi". Tämä porukka on liikettä johtavalle Jellivaarassa asuvalle diktaattorille uskolliset alaiset.
- Juujusti
etkö lue Raamattua kuten seuroissa kehotetaan.
- yksplusyksonkaks
Tämä aidon ja alkuperäisen lestadiolaisuuden tavoittelu johtaa ja on johtanut jo kauan sitten ns. 'kilpavarusteluun'.
Minä olen Apollon, minä olen Pietarin, minä olen Paavalin. Minä olen Kristuksen. Tätä Paavali ihmetteli, kun korinttolaiset alkoivat muodostaa eriseuroja jo pian uskoon tulon jälkeen.
Nyt on pari vuosituhatta kulunut noista ajoista ja olemme päässeet pisteeseen, että nyt minä olenkin Lestadiuksen. Mutta Lestadiuskin on jaettu jo monelle eri joukolle.
Kukahan on saanut parhaan palan?
Jokainen voi tahtoessaan korinttolaiskirjeestä tarkistaa mitä Paavali heille vastasi ja opetti. Mielestäni asia tulee oikein hyvin selville kaikista käytössämme olevista Raamatun käännöksistä.
Ilm. 1:3 Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä! - Juujusti
poliisi vahtii että nimi pidetään kun on totuus hukassa.
- luuliskiinnostavan
Pääsiköhän kukaan Apostoleista taivaan perille kun kukaan ei ollut minkään sortin lestalainen, onko tätä kysmystä pohdisttu siellä lestoissa!
ja jos pääsi niin mihin sitä lestalaisuutta sitten tarvitaan, kertokaa?- kaikkivoipaJumala
Lestadiolaisuutta ei tarvita mihinkään.Näin kirjoitti Lestadiuskin aikanaan omaelämä kertomassaan, toivoi, että hanen nimensä alla ei koskaa tultaisi kokoontumaan. vaan ainoastaan Kristuksen nimen alla.
Lestadius sai sydämmelleen omakohtaisen uskon ja pappina alkoi siitä uskosta julistamaan. Näin on moni muu ympäri maapallon puhunut ja julistanut saatuaan eläväksi tekevän uskon sydämelleen.
Lestadius on ollut" lapin profeetta" ja vaikuttanut aika isolla alueella, mutta kuitenkin vaan pienellä alueella verraten koko maailmaan.
Jumala toimii ja on toiminut joka paikassa ja koonnut kansaansa, milloi kenenkin saarnan tai puheen kautta, eikä ole unohtanut muuta maailmaa Lestadiuksen heräykseen ja uudestisyntymiseen.
- NäitOnLukematonMäärä
Tietyt pienryhmät ovat tarvinneet Lestadiuksen nimen keulakuvakseen. Tosiasiassa päävaikuttaja liikkeen kehityksessä oli kategeetta Raattamaa. Raattaman kuoleman jälkeen Joonas Purnu alkoi leikkiä paavia Jellivaarassa, vaatien koko liikkeen johtavan paavin asemaa itselleen.
Lestadius kuoli jo vuonna 1861 Hänen vaikutuksensa liikkeeseen kesti vain 17 vuotta. Liike syntyi vuonna 1844.
Pelastuksen kannalta kaikki muista kristityistä eristäytyneet liikkeet ovat haitanneet kristinuskon uskottavuutta, myös siis kaikki kirkon ulkopuolella toimivat vapaakirkot ja vapaaseurakunnat, joille lähinnä kastekysymyksestä tuli kompastuskivi ja pahernnuksen kallio. Vain perkele hyötyy kristinuskon hajaannuksesta. Ja tietenkin ne tahot, jotka pääsevät eri liikkeissä toteuttamaan vallanhimoisia pyrkimyksiään, toisten määräilijöinä rahastajina ja joukkojejn komentajina.- vallanhimo
Eipä ole hoitokokouksia ollut.
- 9ii9uu9
vallanhimo kirjoitti:
Eipä ole hoitokokouksia ollut.
En tiedä mitä kokouksia on ollut tai ei ole ollut mutta olen kyllä pannut merkille että kaikenlaisia rahalla käypiä ja uskonasioissa erehtymättömiä kekkuloita on kyllä kateedereille marssinut viimevuosina. Tiedä niistä sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206