Tyypillisin potku

Morgan

Moro!

Millä jalan osalla kontakti tapahtuu kun vedetään fudulla kylkeen vastustajaa ottelutilanteessa? Tarkoitan sitä yleisimmin käytettyä potkua ja ainakin itsestäni näyttää osuma tapahtuvan jalkapöydän tai sääriluun kohdalta. Kumpi on ihannetapaus?

Nyrkkeillä kyllä osaan, mutta nuo potkut ovat vain sellaista harjoittelun piristystä ja olenkin treenannut niitä vain säkkiin toisinaan.

8

2682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad-hd

      ..kannattaa harjoitella ihan jonkun opastuksella joka sen hallitsee, ei vain huvikseen säkkiin kun silloin herkästi vain loukkaa itsensä ja ei ole edes varma mikä on potkun japotkun ero...
      Vertauksena esim. suora ja (ylä-)koukku, mikä on lyönnin rata ja mihin se tähdätään sekä mikä on osuessa lyönnin suunta jne.

    • AndyS

      Se potku non nimeltään kiertopotku ja se on tarkoitus tehdä sääriluulla. Jalkapöytä ja nilkka ei oikein kestä. Mutta noin yleisesti kannattaisi kyllä hankkia joku opastamaan siinä potkimisessa ennen kuin särkee itsensä. Ei ole kovin hyödyllistä huitoa osaamatta mitään.

    • Morgan

      Osaan kyllä suurinpiirtein teknisesti vetää mae-, sokuto- ja mawashigerin (vai miten ne kirjoitetaan). Tukijalan asennot ja kaikki muu on hallussa. Kukaan ei kylläkään ole mua neuvonut, vaan olen kattonu esimerkkiä kakeäijiltä niiden treenatessa. Vaikka tekniikka meneekin jotenkin, niin kamppailussa potkuista ei ole tätä nykyä hyötyä, koska nopeus ja elastisuus puuttuu, eli pitäis treenata potkuja enemmän.

      Mulla ei ole mahiksia saada opetusta tuolla potkuosastolla, kun olen jo liian vanha tyyppi menemään alkeiskursseille ja treenaan kotisalilla omaksi iloksi, tosin aika säännöllisesti. Siksi joutuu kyselemään asioista, kun ei kaikkea voi tietää. Nyrkkeily on mun ykköslaji ja potkuja aion opetella piristyksen ja kehon vuoksi, onhan se monipuolisempaa kuin pelkkä iskeminen ja puntti.

      • AndyS

        Siis kuinka vanha oikein olet? En ole ikinä nähnyt karaten tai potkunyrkkeilyn peruskursseilla yläikärajaa. Ainoa, mikä on niin vakuutusta on hankala saada, jos on yli seitsemänkymmenen.

        Pelkästään katsomalla ei todennäköisesti juuri opi potkimaan, vaan tarvitsisit jonkun, joka korjaa ne virheesi. Lisäksi jos katsot karatekoiden potkuista mallia,ei tuloksena välttämättä ole potkunyrkkeilyä.


      • Morgan
        AndyS kirjoitti:

        Siis kuinka vanha oikein olet? En ole ikinä nähnyt karaten tai potkunyrkkeilyn peruskursseilla yläikärajaa. Ainoa, mikä on niin vakuutusta on hankala saada, jos on yli seitsemänkymmenen.

        Pelkästään katsomalla ei todennäköisesti juuri opi potkimaan, vaan tarvitsisit jonkun, joka korjaa ne virheesi. Lisäksi jos katsot karatekoiden potkuista mallia,ei tuloksena välttämättä ole potkunyrkkeilyä.

        No sanotaan vaikka niin, että pienessä tuppukylässä ei katota hyvällä 36-vuotiasta tyyppiä, joka pakkautuu nassikoiden kanssa alkeiskurssille. Tiedän et kuulostaa typerältä, mutta näin se on täällä susirajalla. Eikä täällä edes ole muuta kuin kake valittavana enää.

        Jos asuisin isossa kaupungissa, niin tietysti alkaisin ohjatun treenin jossain seurassa. Nyt on vain pakko menetellä näin ja olenhan aikoinaan kuulunut nyrkkeilyseuraan, joten se laji on jotenkin hallussa. Uskon kyllä oppivani potkuja yksinkin, joskin hitaammin kuin kunnon opissa.

        Olenko muuten vanha näihin hommiin? Paljos sulla on ikää?


      • AndyS
        Morgan kirjoitti:

        No sanotaan vaikka niin, että pienessä tuppukylässä ei katota hyvällä 36-vuotiasta tyyppiä, joka pakkautuu nassikoiden kanssa alkeiskurssille. Tiedän et kuulostaa typerältä, mutta näin se on täällä susirajalla. Eikä täällä edes ole muuta kuin kake valittavana enää.

        Jos asuisin isossa kaupungissa, niin tietysti alkaisin ohjatun treenin jossain seurassa. Nyt on vain pakko menetellä näin ja olenhan aikoinaan kuulunut nyrkkeilyseuraan, joten se laji on jotenkin hallussa. Uskon kyllä oppivani potkuja yksinkin, joskin hitaammin kuin kunnon opissa.

        Olenko muuten vanha näihin hommiin? Paljos sulla on ikää?

        Olen 28, mutta olen treenannut kamppailulajeja nassikasta asti, joten se ei ehkä ole ihan sama asia oppimisen kannalta. Mutta tuossa syksyllä meidän kurssilla vanhin taisi olla 38-vuotias oli ja porukan kovakuntoisimpia äijiä. Jujutsussa olen nähnyt yli viisikymppisenä aloittaneita harrastajia, jotka treenaavat aivan säännöllisesti muiden mukana.

        Paikallisen karateseuranne käytännöistä en tietenään voi sanoa mitään, kun en edes tiedä, mikä seura on kyseessä. Pitäisin kuitenkin kummallisena, jos jotakuta katsottaisiin kieroon 36v. iän takia. Kilpauraa ei kannata ehkä haaveilla, mutta harrastamista ja esim. mustan vyön saamista karatessa ei tuo ikä suinkaan estä, jos vain viitsii treenata.

        Mutta yksin et kyllä kovinkaan kummoista potkutaitoa saavuta, se on varma. Tietty sitä säkkiä voi monottaa, mutta lantion käyttö, vartalon asento, suojaus jne. ei oikein kehity ilman opastusta.


      • Misrec
        AndyS kirjoitti:

        Olen 28, mutta olen treenannut kamppailulajeja nassikasta asti, joten se ei ehkä ole ihan sama asia oppimisen kannalta. Mutta tuossa syksyllä meidän kurssilla vanhin taisi olla 38-vuotias oli ja porukan kovakuntoisimpia äijiä. Jujutsussa olen nähnyt yli viisikymppisenä aloittaneita harrastajia, jotka treenaavat aivan säännöllisesti muiden mukana.

        Paikallisen karateseuranne käytännöistä en tietenään voi sanoa mitään, kun en edes tiedä, mikä seura on kyseessä. Pitäisin kuitenkin kummallisena, jos jotakuta katsottaisiin kieroon 36v. iän takia. Kilpauraa ei kannata ehkä haaveilla, mutta harrastamista ja esim. mustan vyön saamista karatessa ei tuo ikä suinkaan estä, jos vain viitsii treenata.

        Mutta yksin et kyllä kovinkaan kummoista potkutaitoa saavuta, se on varma. Tietty sitä säkkiä voi monottaa, mutta lantion käyttö, vartalon asento, suojaus jne. ei oikein kehity ilman opastusta.

        Joo, olen kyllä samoilla linjoilla, että tuskin se ikä on este, vaikka en teidän seurasta tiedä. Itse olen vasta 18-vuotias ja vasta aloittanut, mutta olen huomannut, että ei noita potkuja kyllä opi kunnolla muuta kuin kunnon opastuksella, vaikka liikeradat eivät sinäänsä ole vaikeita, mutta joitan teknisesti tärkeita pikkuasioita ei opi ilman opastusta.
        Jos et halua seuraan mennä, niin ehkä on mahdollista, että joku tuttusi harrastaa potkunyrkkeilyä ja on valmis sinua opastamaan?
        Mutta suosittelen kumminkin harjoittelua opettajan/valmentajan/tjsp kanssa!


      • Eino Leino
        Misrec kirjoitti:

        Joo, olen kyllä samoilla linjoilla, että tuskin se ikä on este, vaikka en teidän seurasta tiedä. Itse olen vasta 18-vuotias ja vasta aloittanut, mutta olen huomannut, että ei noita potkuja kyllä opi kunnolla muuta kuin kunnon opastuksella, vaikka liikeradat eivät sinäänsä ole vaikeita, mutta joitan teknisesti tärkeita pikkuasioita ei opi ilman opastusta.
        Jos et halua seuraan mennä, niin ehkä on mahdollista, että joku tuttusi harrastaa potkunyrkkeilyä ja on valmis sinua opastamaan?
        Mutta suosittelen kumminkin harjoittelua opettajan/valmentajan/tjsp kanssa!

        Kyllä ne tarvittavat potkut oppii itsekin. Hommaa jostain netistä videoita ja katso niistä mallia. Pane se tukijalka maahan siten, että varpaat osoittavat viistosti ulos päin, noissa kiertopotkuissa siis. Eli ei niin kuin karatekat tekevät.

        Sitten katsot vaikka Aertsin videoilta kombinaatioita, ja treenaat niitä, kun sulla on jo tuota nyrkkeilykokemustakin. Pääsääntöisesti niin, että potku tulee viimeisenä, ja siten että yleensä vaihtuu aina puoli. Eli vaikkapa näin, se yksinkertaisin kombo, etukäden jab ja toisen puolen matala potku reiden sivuun. Jabin jälkeen siis se etujalan terä käännetään ulos viistoon ennen potkua. Vaikka se hieman hidastaakin.

        Säkkiin noita komboja on vähän heikko treenata, joten kaveri olisi jees, mutta ilmaankin onnistuu. Varo kuitenkin jalan liiallista ojentumista polvesta, koska siitä tulee pipi. Ja potkaiset aina "läpi".

        Nyrkkeilyasento on huono, koska kaveri vetää sulta etujalan tönköksi heti kättelyssä, trust me. Sen asennon täytyy olla enemmän eteen suuntautunut, jottei reiden tausta ole esillä.

        Venyttely on tärkeää, hommaa netistä stretching-faq vaikka.

        Kickboxing tai muay thai -seura sitten vain pystyyn paikkakunnalle, niin saat kavereita. Varmaan sieltä jotain porukkaa löytyy, joilla näistä on kokemusta. Tai vaikka yrität saada jostain treenikaverin bunkkeriisi.

        Ja ei kun snagarille heilumaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      22
      1269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1069
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1048
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      936
    8. 4
      932
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    Aihe