Mikä ihmeen katevaraus?

ååååååååw

Auttakaa tyhmää. Ihmettelen, kun käyttötililläni on hieman yli 20 euron "katevaraus". Tuntuu vähän isolta summalta, ei se ainakaan mikään perusmaksu ole, eikä minulla ole myöskään sellaisia maksuja, jotka olisivat lähiaikoina erääntymässä. Mistähän mahtaa olla kysymys?

5

4229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9-6

Olet ostanut jotain maksukortilla kyseisellä määrällä. Katevaraus tulee heti, rfaha lähtee tililtä myöhemmin.

• kiop

tyhmä juttu on tuo katevaraus, parempi olisi kun menisi heti kun maksu tapahtuu. Niin minulla ainakin menee.

• kylänviisain

Ei tuollaisia reaaliaikaisia kortteja ole vielä olemassakaan. Tiliotteissa näkyy nykyään päivämäärän kohdalla ostopäivämäärä eikä tililtäveloituspäivämäärä. Aktuaalinen tililtäveloitushetki riippuu kovasti siitä kuinka nopeasti pankki saa maksuaineiston. Mahdollinen katevaraus voi joissakin harvinaisissa tapauksissa ehtiä purkautumaan ennen tililtäveloitusta, jos kauppias on hidas.

• Käteinenkunniaan
        kylänviisain kirjoitti:

Ei tuollaisia reaaliaikaisia kortteja ole vielä olemassakaan. Tiliotteissa näkyy nykyään päivämäärän kohdalla ostopäivämäärä eikä tililtäveloituspäivämäärä. Aktuaalinen tililtäveloitushetki riippuu kovasti siitä kuinka nopeasti pankki saa maksuaineiston. Mahdollinen katevaraus voi joissakin harvinaisissa tapauksissa ehtiä purkautumaan ennen tililtäveloitusta, jos kauppias on hidas.

Minulla on Visa Electron kortti, jolla maksan ostoksia. Suurimman osan ostoksista teen silti käteisellä ja jatkossa entistä enemmän.
        Minulla oli katevaraus muutaman päivän takaa ja tänään tässä huomasin, että tilin saldo on miinuksella. Eikä mitään laskuja ole mennyt näinä päivinä. Visa Electron vaatii aina tilillä saldon, jotta ostoksia voi tehdä. Muutamassa päivässä oli purkautunut yhden katevaraus, joten silloin on raha "palautunut" käytettäväksi. Ja nyt sitten on mennyt sen katevarauksen saldo vaikka sitä ei enää ollut varauksessa. Kuulemma näin voi käydä, mutta jos aika on muutama päivä niin on kyllä lyhyt aika. Ei näin nopeasti ennen ole purkautunut vaan jopa 1 viikon katevaraus on pysynyt.
        Ei tässä joka päivä ehdi katsomaan onko katevaraukset menneet vai ei. Aikanaan hankin Visa Electronin juuri tuon takia, että aina näkyy tilillä mikä on käytettävissä.

Luotan vielä enemmän käteiseen, sillä silloin ei tilit mene miinukselle!

• Selitys

Minun verkkopankkisivuillani näkee, että tilin saldo ja ja tilin käyttövara ovat kaksi eri asiaa: ne ilmoitetaan tiliote-sivulla erikseen.
      Käyttövara = saldo vähennettynä siirtoa odottavien maksujen yhteissummalla.

Maksettu maksu ei näy aina heti tilisiirtona koska siirto tapahtuu pankin järjestelmästä maksun saajan järjestelmään, jotka usein toimivat hiukan eri aikatauluilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe