Astma koulun sisäilmasta?

astmaatikkoko

Heips!

Olen alle 30-vuotias perusterve nainen. Minulla on ollut hengenahdistusta viime vuoden lopulta saakka. Oireita ei ollut ennen kuin aloitin uudessa koulussa.
Lämpöilyä, huimausta, päänsärkyä, väsymystä ja lopulta hengenahdistusta. Keuhkoja on vaikea vetää täyteen, tunnen jatkuvaa tarvetta haukotella ja suurin osa haukotuksista jää vajaaksi tai kesken. Hengitykseni vinkuu hieman uloshengittäessä (ei selvästi, pitää kuunnella tarkkaan). Leukosyytit ovat olleet hieman koholla (8,60-12) joulukuusta asti.
Hajuaistini ei ole koskaan ollut näin tarkka. Haistan aivan kaiken ja voimakkaat hajuvedet yms. ovat alkaneet pahentaa hengenahdistusoireita.

Olin tänään koululla pitkästä aikaa (takana on 9 viikon työharjoittelujakso, jonka aikana yhtä pahoja oireita ei ole ollut kuin koululla), hengittäminen oli todella haastavaa. Jouduin haukkomaan henkeäni monta kertaa. Haukottelut onnistuivat harvoin. Kävin ruokailun jälkeen ulkona haukkaamassa happea, siellä hengittäminen oli huomattavasti helpompaa.

Tänään kävin myös spirometria -tutkimuksessa ja hoitaja sanoi, että tulokset ovat normaalit eikä hän ainakaan usko, että minulla olisi astmaa. No, hän oli aivan tuntematon hoitaja enkä ole hänen kanssaan keskustellut oireistani. Hän kuitenkin sanoi, että lääkäri katsoo tulokset loppuviikosta ja tekee lopullisen arvion tuloksista. Spirometria -tutkimuksessa sain ventolinea ja nyt olen jo muutaman tunnin ajan pystynyt hengittämään normaalisti (saan vedettyä keuhkot täyteen ilman jatkuvaa haukottelua tai yritystä haukottelusta).

Mietin tässä, että uskallanko ottaa ventolinea itsekseni (sitä on minulla PEF-puhallustutkimuksia varten, jotka aloitan loppuviikosta). Pakkasselosteessa luki, että ei saa käyttää, jos on rytmihäiriöitä. Tiheälyöntisyyttä minulla on omasta takaa ja tästä oli myös maininta pakkasselosteessa. Sydämeni myös muljahtelee usein. Ainakaan tässä muutaman tunnin aikana ei ole ollut mitään tuntemuksia sydämessä.

Tämä on minulle aivan uusia asia enkä juurikaan tiedä astmasta mitään (netistäkään en löydä mielestäni kovin kattavaa tietoa).

4

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poutt

      Ei kannata käyttää muuta kuin puhallusten aikana, koska voi vääristää tulosta. On normaalia sisäilmaoireilua, mikä harvoin on astmaa. Paras olisi häipyä koulusta. Onko siellä ollut epäilyä sisäilmaongelmista?

      • astmaatikkoko

        Juu, kyllä on ollut epäilyjä sisäilmaongelmista. Jotkut opiskelijat eivät ole voineet jatkaa, koska ovat olleet jatkuvasti keuhkokuumeessa. Osa opettajista ei voi opettaa enää noissa tiloissa, ovat siirtyneet viereseen rakennukseen (jossa onneksi puhdas sisäilma, siellä ei oireita ja helpompi hengittää).

        Kiitos vinkistä!

        Koulun jatkamista tässä juuri pohdin...


      • Pasi_40v

        Koulu taitaa olla homeessa pahasti


    • terveystakaisin

      Pystytkö vaihtamaan koulua/käymään opinnot muualla tai vaikka etänä?
      kuulostaa kovasti siltä että syy on koulussa, hae paperit lääkäriltä ja näytä ne myös koulussa. Itse saan tuollaisia oireita mm. tupakoivista naapureista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe