Miksi epäluuloisuus lisääntyy ikää myöten ?

veneentappi

Pyöriessäni oman ikäluokkani keskuudessa olen ollut huomaavinani, että ihmiset (osa ihmisistä) on vähän epäluuloisempia kuin nuoremmat (vielä työiässä) olevat.
Epäluuloisuutta ja luottamuksen puutetta on vähän kaikkea ja kaikkia kohtaan ja mielipiteet ovat jonkun verran jyrkkiä.
Asiasta kun asiasta on varma mielipide, vaikkei asiaan olisi perehtynyt juuri lainkaan.

Mikä mahtaa muuttaa asenteita ?
Johtuneekohan se jostain pelosta, epävarmuudesta tai turvattomuudentunteesta ?
Itse tunnen vähän pelkoa miten tulen pärjäämään, kun kunto sen kun heikkenee,
mutta en (ainakaan vielä) epäile mitään enkä ketään lähes koko ajan.

Läheisyydessäni on ihmisiä, jotka tuntuvat ajattelevan, että muut haluavat heille jotain pahaa ja että muut ovat huonoja ihmisiä, he itse vain hyviä.

Kuulukohan "nämä oireet" johonkin geriatriseen sairauteen, jota ei itse huomaa ?

31

3535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos veneentappi!
      No minä olen tavallaan niin kaukana ajattelevista ihmisistä,etten ole sitä lainkaan huomannut?

      Tottakai meillä ajattelusuuntaus,mielipidesuuntaus muuttuvat,mutta en näe itsessäni vielä geneettistämuutosta,että alkaisin pelätä ympäristöäni?

      Kriittisyys eri asiota kohtaan ei mielestäni viittaa vielä Alzheimeriin,joten ama jatkaa omaa mielipidelinjaansa,vaikka minun toivotaankin siirtyvän seuraavalle askelmalle?
      Jopa korpilla peloitellaan? Aivojenkäyttö ei tunnu olevan tälle yhteisölle suotavaa,sen olen todennut?

      • hönö3

        Geneettinen muutos on eri asia kuin geriatrinen muutos.


    • papa.pa

      veneentappi on veneentappi ei muuta elämässä----veneentappi!!!!

    • eiihme

      Oli nuori tai vanha epäluuloisuus on rajusti lisääntynyt. Mikähän olis se syy?? Yksinäisyys. Toimeentulo epävarmaa (köyhyysrajan alapuolella jo moni). Sairaudet. Huolet niin moninaiset

      • riitelynhalua.on

        Poliittinen hajonta ja erimielisyydet on ainakin yksi syy.


    • luotanlähellänioleviin

      Itsehän itsestäsi luot kuvan toisten mieleen.
      Kun et ole luotettava, eihän sinun puheisiisi luoteta ja kun yksi puhuu palturia, puhuvat muutkin.

      Vai luuletko että vain ne ympärilläsi olevat ihmiset eivät luota toisiinsa?
      Eivät luota sinuun ja sen näet, hyvä niin.

      Täällä ei kannata uskoutua kenellekkään, pettäviä emäntiä täällä on! Vuotavat salaisuudetkin, nimen ja sähköposti osoitteenkin! Todettu on.

      • luotanlähelläoleviin!
        Toi epäluottamus pettäviä emäntiä kohtaan,herätti kiinnostukseni?
        Todennäköisesti luottamuksesi kohde on ollut väärääkaliperia?

        Kerran jouduin kostotoimenpiteenuhriksi puolustettuani Murreketjussa syyttömästi
        alasajettua puolustamaan,no hänestä,siis vetäjästä sain jatkuvan puskisvihamiehen,joka katsoo oikeudekseen jatkuvasti alasajaa aloituksiani!

        Jos ja kun ne inkkarit eivät mahdu kaikki siihen kanoottiin,jolla vihamieheni yrittää yrittää rantautua,niin ogelma on hänen ,ei minun?


    • tätämieltä

      Mielestäni nuo oireet kuuluvat vain vanhuuten ja vanhuus kuulemma ei ole sairautta. Luulen, että kokemukset kovettavat meitä kaikkia. Mitä ikävämmin elämä kohtelee ja iskuja tulee tuontakaa, voi olla, että se ennenpitkää tekee epäluuloiseksi kaikkea kohtaan. Tavanomainen meno on tavallaan turvallista, mutta tämä nykyinen aika ei tavallista menoa sulata vaan kaikki muuttuu kaiken aikaa. Vanhemmalle oppiminen toki onnistuu, mutta hitaammin ja ehkä sekin tuskastuttaa, kun voimat vähenevät.

      Aikaisemman vanhan tukena olivat sukulaiset ja lapset, nykyisin vanha monasti saa pärjätä omillaan jaksoi tai ei. Uutisista saamme lukea rikollisista, jotka milloin minkin kontsein ovat ryöväämässä tai pahoinpitelemässä. Yhteiskunta muuttuu kovaa vauhtia ja rikollisuus myös siellä rehottaa niin päättäjien kuin virkamiesten keskuudessa. Vanhalle ei enää olla kohteliaita vaan usein (ainakin minä) saan kuulla jopa kadulla, kuinka olen vaivaksi nuoremmille, kun en älyä kuolla pois.

      En tiedä, onko Suomi koskaan ollut lintukoto, mutta nyt ainakaan se ei sitä ole, varovainen pitää olla enemmän kuin ennen ja kaikenaikaa. Tekee se tehtävänsä.

      • rituliini_38ek

        Kyllä minusta tervejärkinen epäluuloisuus on hyve,ei pahe!
        Ei mainoksenuhrinaolo ole mielestäni tervejärkistä?

        Meille tuputetaan luontaistuotteita,ihonhoitotuotteita ja ties vaikka mitä sähköpostiimme.
        Yhdelle tuttavalleni tulee lähes kymmenen aikakauslehteä,joita hän ei edes lue.
        Nämä ,mukamas ilmaiset "lahjat",saavat vanhukset tilaamaan lehtiä!

        Minulle soittivat aikoinaan,horminkorjausfirmat,putkiliikefirmat,jopa ikkunalaseja sama firma kauppas jolta olin muutama vuosi aikaisemmin asentanut ne Skalaikkunat mökkiini,että kyllä meitä vanhuksia yriteteetään todella kusettaa,sanan varsinaisessa merkityksessä!


    • ilo.pintaan

      Minua ei ole ikäni vuoksi kukaan halveksinut, eikä karttanut seuraani.

      Ehkä se inhoaminen ja luulotauti ovat sairauskia joita en ole saanut vanhuuteni myötä

      Kadullakaan ei kukaan ole huudellut perääni, paitsi joku mies viheltänyt.
      Kysyin miksi vihelsit ja hän vastasi, olit niin herttainen ja piristävä poikkeus katumuodista ja oletin sinut keski-ikäiseksi.
      Kiitos, nuorruin kymmenen vuotta!

      Oikaiskaa selkänne ja pyyhkikää ikävyys pois naamalta, elämähän alkaakin vasta 65 vuotta täyttäneille, vanhuus on silloin kaukana ja kaukana se on liki kahdeksankymppiselläkin!

    • matkamies

      Hyvin paljon riippuu siitä, että kehitämmekö ystävyyden taitoja.
      Ihminen voi kokea koko joukon tunteita jäämällä kotiin lukemaan tai katselemaan
      televisiota; se on elämää mutta ei juurikaan elämistä.
      Suurin osa elämän tärkeistä asioista liittyy kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa. Jos on osannut olla hyödyksi, jos olen saanut nähdä vilauksen lisää perimmäisen hyvän luonteesta ja laadusta, jos olen saanut kipinän etsiä ajatuksen
      ja toiminnan avarampia ympyröitä, jos olen rauhassa itseni kanssa, päiväni ovat
      onnistuneet ja epäluuloisuus vähentynyt.

    • Lieneekö ehkä yleistäkin kokemus, jonka mukaan meikäläinen syntyään sota-ajan pieniin ikäluokkiin kuuluva poika opetettiin lapsena ja nuorena kiltiksi ja kuuliaiseksi, tottelevaiseksi sekä siinä samalla jopa lapsellinen hyväuskoisuuskin näyttäytyi hyveenä?

      Vuosikymmenien aikaansaannoksena olen saanut oppia jopa aivan kantapään kautta semmoista toisiin ihmisiin suhtautumista, mitä suhtautumista voi luonnehtia realismiksi eli arvioin oikeaksi entisajan sanonnan: "Ei maailmalla liho, mutta viisastuu".

      Tässäkin ajatusten vaihtamisen ketjussa on jo edellä tuotu esille näkemys, jonka mukaan meidän ympärillämme oleva ilmapiiri on muuttunut. Kyllä se saattaa olla aivan totta, että ihmisiä, niin ikäväkeä kuin nuorempiakin, monet hyväksikäyttäjät, oman edun tavoittelijat ja suoranaiset petkuttajat yhä laajentuvana joukkona yrittävät siirtää itselleen toisen omaa eli meidän, ikäihmisten ja nuorempienkin, aineellista omaisuuttamme. Maaseudullakaan ei tietääkseni enää pidetä ulko-ovea auki lukitsemattomana niin kuin entisaikaan auki pidettiin.

      • rituliini_38ek

        Kyllä minä olen yrittänyt kaikkeni Leiriniekka!
        Olen jättänyt ulkooven säpiinpanematta,mutta ei kukaan ole seksuaalista
        väkivaltaa edes yrittänyt?

        Olin töissä työyhteisössä Valmetilla,joten työyhteisöni koostui 90% miehistä ja jäin vaille seksuaallistaahdistelua??
        No tietty olin äitihahmo ja tavallaan olin "kovajätkä",siis samaudun joukkioon!
        Pomoni kanssa soittelemme toisillemme,enkä näe siinä mitään epäolennasista?


    • noinkin

      Lukot ovat varkaita varten, menevät sisään lukoista huolimatta!

      Omakotitalossani ovi on lukitsematta yölläkin, pääsee heti sisään ja ulos kun tulee hätä. Niin oli rivitalossanikin, eikä kukaan tunkenut sisään soittamatta kelloa!

      Vain epärehellinen epäilee muita, sanoi isäni, eikä meiltä ole koskaan muut, kuin omat lapset ,mitään varastaneet.

    • tyyppi-virhe-vaki

      Iän lisääntyessä muuttuu elintavat, ruokailu ja ystävätkin, eikä ole mitenkään haitaksi jos siitä ei joku lähimmäinen tee numeroa. Olenkin omat mokani osannut pitää itselläni kertomatta niistä kenellekään perheen jäsenille, olen sivusta seurannut muutamia ihmisiä jotka pitävät vanhusten tekemiä unohduksia suurena ilona kertoilla tutuilleen? Minusta se ei ole hauskaa kuultavaa.

      Voimat vähenee ja maailmassa paha lisääntyy.
      Mikä ihme se on jos maallakin ovet nykyisin pidetään lukossa? Kaupungissa ne on pidetty kautta aikain. Jokainen elää tavallaan jotkut pitävät kodin siistinä järjestyksessä vanhempanakin. Viime vuosina olen ollut havaitsevinani että lattia on se paikka missä löytyy vaatteet ja työkalut ;-))!

      Viime aikoina olen ollut havaitsevinani että kun järjestän puhtaan pyykin niille kuuluville hyllyille on vaikeuksia kuitenkin löytää jotain määrättyä vaatekappaletta? (mistähän johtuu?)
      Ajatukset eivät pysy siinä hommassa mikä on meneillään.

      Epäluuloisuudessa voi olla syynä oma huolimattomuus, ajattelee muuta kuin mitä tekee ja menee kupit ja kattilat samaan paikkaan, ja siitä voi kehittyä mielessä että joku on tehnyt kiusaa??

      • amavain

        Muistin jatkuvuutta voi lisätä keskittymyskyvyllä.Siis jos tehtävänäsi on tietty toimenpide,keskity siihen:tee se toimenpide lopuun,siis jos olit hakemassa jostain jotakin.

        Anna ajatusten kulkea,älä hätiköi jos tunnet,että nyt muisti pätkii?
        Rentoudu,tunne olemassaolosi,kaikki hyvin!
        Sinä tunnet omankotisi,sinä tunnet turvallisuuden


    • noinhan.asia.oli

      Näkeehän tälläkin palstalla silloin tällöin melkoista epäluuloisuutta. Hyvä esimerkki siitä on ollut muutaman kuukauden takainen nimimerkki ruorik..ki, joka sittemmin onnekseen osasi lopulta vaieta.

      • oliko.se.niin.kivaa

        On sinulla otsaa, yhä uudelleen ja uudelleen yrität ärsyttää ko. samaan piilosleikkiin jota harjoitit.
        Olet kyllä melkoinen lapsi!


    • luottomennyt

      Kusettaja Sipilääkin kohtaan. Niin paljon kusettanut, että aina ajattelee; mikä kusetus tässä päätöksessä?

    • Gannu

      Ehkä epäluuloille ei aina ole todellisuuspohjaa ?
      Iän tuomat erilaiset (aivojen) rappeumasairaudet alkavat usein pienillä epäluuloisuuden oireilla.
      Voi luulla, että tavaroita tai rahaa varastetaan, kun itse ei muista käyttäneensä rahaa johonkin
      tai ei muista minne on jonkun tavaran laittanut.
      Voi alkaa epäillä jopa ystäviä.
      Se on vaikeaa lähipiirille.

      • rituvain

        Gannu!
        Olin aikoinaan omaishoitaja! En suosittele sinulle,enkä kenellekään,ryhtymistä Alzheimerpotilaan,siis muistisairaan omaishoitajaksi!
        Hänen,rakkaasi hoitotaakasta,et koskaan selviyty,kuolemankaan jälkeen,puhtainpaperein.
        voin sen todistaa ama


    • kokeillut

      Suomessa ei pitäisi joutua hoitamaan muistisairasta. Se on ammattilaisten työtä.
      Muistisairaan lähiomaisen hoitamisesta ei itsekään selviä pää terveenä.
      Jos joku haluaa hoitaa, sen saa tietysti tehdä. En suosittele, vaikka olisi kuinka rakas ihminen.
      Siinä ei tiedä mihin joutuu, kun aloittaa.

    • huhhuh

      Ihan turhia väittämiä, etteikö siitä terveenä selviäisi. Suomen maaseudulla on hoidettu vanhukset kotona paljon ennen sosiaaliturvan aikaa.
      Kaikki vaan yhteiskunnanko hoidettavaksi, sairaat ja vanhuksetkin? Rakkaudentonta ja itsekästä ajattelua, ehkä kun itse on avun tarpeessa tajuaa miten väärin on ajatellut turhassa katkeruudessaan. Epäluulojen lisääntyessä käyvät vanhukset myös itsekkäiksi.

      • yyno

        Nyt ei eletä agraariaikaa, jolloin eri ikäpolvet asuivat samassa pihassa, eikä ihmiset silloin eläneet niin vanhaksi, että ehti useinkaan tulla vaikeita muistisairauksia ym. kuten nyt.

        Ei kukaan jaksa eikä pysty yksin hoitamaan karkailevaa häijyä häirikkökäyttätyvää muistinsa menettänyttä ihmistä vuorokaudet ympäriinsä vuosikausia ehkä vuosikymmeniä.
        Siihen nääntyy.
        Puhumme siis vakavista sairauksista kärsivistä ihmisistä, joitten paikka on olla alan ammattilaisten hoivassa.


      • ritunajatelmia

        Kuinka monta vuorokautta "huhhuh"
        Olet ollut omaishoitajana?

        Jollei mieheni Alzhemerikkö olisi ollut terveyskeskuksessa,saadessaan raivokohtauksensa,en kirjoittaisi tätä sanomaani teille!

        Siis missä maaseudulla? Ai siellä lakeuksilla?
        Jos sinä pystyt arviomaan jokaisen Alzhaimeria saisastavan sielunelämän,niin minkätähden et ole osallistu vapaaehtoistyöhön?

        Jatkuvasti paasaat tota samaa ,että kuinka vanhukset on hoidettu kotona?
        Elätkö nykyaikaa,vai onko jäänyt menneisyys päälle?

        Me olemme maksaneet sosiaalimaksuina aikoinaan,siis työikäisinä vanhuuteen kohdistuvat hoidot,että jos sinäkin sieltä perimmäisestä kammaristas voisit alkaa elämään tätä päivää.
        Nyt on vuosi 2018 ja jätä toi turha asioden pohtiminen,turha kuluttaa aivojen vähäisintä kapasiteettia,joka sinulla jo hiipumassa! Tsemppiä


    • lukija

      Tilanteita lienee monenlaisia, toiset varmaan helpompia. Näillä palstoilla on kuitenkin lupa muidenkin kertoa omia kokemiaan.

      • kauhistunut

        Ei tuolle uskalla omia mielipiteitä ilmaista, kun leimaa vähä-älyiseksi.


    • Huomaatkos

      Kanssakuntaan ei pidä luottaa , varaus pitää säilyttää sillä petollisuutta ilmenee tilanteen salliessa .

    • Katt..leija

      Yhdyn tuohon mitä rituliini_38 sanoi:
      "Kyllä minusta tervejärkinen epäluuloisuus on hyve,ei pahe!"

      On erotettava sairaaloinen epäluuloisuus normaalista kriittisyydestä, sillä hyväuskoinen hölmöhän on se joka nykyaikana kaikki uskoo mitä eri tuuteista tulee. Erilaisia kun olemme, jotkut vaan intoutuvat pitämään turhaan meteliä kun mikään ei ole niinkuin ennen. Sivullisesta saattaa kuulosta epäluuloiselta marmatukselta.

      Sairaaloinen epäluuloisuus ei kuulu terveeseen vanhenemiseen, kyllä silloin on kyseessä jo paha dementoituminen, Aizheimer tai muu aivorappeutuminen, jota vanhus itsekään ei enää tajua.

    • Luottamuspula

      Olisikohan epäluuloisuudella jotakin tekemistä luottamuksen kanssa? Jos ei kykene luottamaan oikein mihinkään niin tulee auttamatta epäluuloiseksi. Jopa tällainen täydellisen 'sini'silmäinen tyyppi.

    • Per-kel

      Mitä nyt Lindman? Epäröintiäkö ? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe