Pelko papa-kokeessa

idiootti

Hei!

Olen kohta kolmekymppinen ihan normaali nainen muuten, mutta pelkään papa-koetta todella paljon jonka vuoksi välttelen sitä. Olen nyt ollut käymättä papa-kokeessa 5-vuotta ja nyt minun on pakko mennä, koska tarvitsen e-pillerit. Syy pelkoon on alkanut jo ennen kun täytin 20-vuotta, kun ensimmäisestä papa-kokeesta minulla löydettiin pahanlaatuisia solumuutoksia ja minulle tehtiin loop-hoito. Silti edes pelko syövästä ei ole saanut minua menemään papa-kokeeseen ja nyt vihdoin sain varattua ajan ja pelkään niin, etten saa nukuttua.

Pelko varmaan pääosin johtuu siitä, että pelkään tuloksia. Jopa neuvolassa oltiin suorastaan vihaisia kun viime papa-kokeesta on niin pitkä aika. Tuntuu, että minulla on saattanut olla jopa oireita joiden vuoksi hoitoon olisi pitänyt hakeutua, mutta en ole silti niin tehnyt.

Onko ketään, jotka tuntee samoin? Miten olette päässeet yli peloista? Ja onko ketään kuka olisi ollut yhtä tyhmä kuin minä ja jättänyt vuosittaiset papa-kokeet käymättä vaikka tausta on tämä..?

5

1291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonttutyttö

      Pelko on ihan normaalia ja ahdistus ,mutta pelossa eläminen vielä raskaampaa. Parempi tietää kuin miettiä....mene vaan sinne,mulla edessä kolposkopia kohta ja jännittää,,,solumuutoksia siis hpv takia. Olen käynyt läpi pipellen,hysteroskopian useiden vuoto-ongelmieni takia ja polyyppien vuoksi,mitkä poistettiin---ja ei sattunut mikään noista vaikka pipelleen meninkin karseassa verenvuodossa ,ihan ok meni ..pakko oli saada tietää mikä vaivasi verenvuotoje takia. Ainoa mitä ei ole tehty vielä tällä alueella siis kolposkopia...kait sekin sit menee kun yrittää olla rento....mutta pelossa ei kannata elää,,,viime kesänä verenvuotoa tuli pitkästä aikaa yllättäen seksin jälkeen,samana iltana pinkaisin gynelle jka polyyppi taas...onneksi vain se. Nuorena oli ikävä ylläri synnytyksen jälkitarkastuksessa,lääkäri oli kovakourainen ja joku siellä repesi kun vuodin kaksi päivää verta että pyyhe piti laittaa,,onneksi loppui itekseen ja parani,,,ja oli kipeä. Eli papahan ei satu ja siitä on hyvä tietää tuloksia,,,se vaivaa kuitenkin päässä jos ei käy siellä.

    • Labratestaaja

      Yli 30-vuotiaat voi tehdä papa-kokeen sijaan HPV-testin! Ite kans inhosin käydä papa-kokeissa mutta nyt oon oikeestaan vaan seurannu tilannetta HPV-testillä, koska haluun silti tsekkaa et kaikki ok. :) Testin voi siis tehdä itse kotona ja postittaa labraan! Oon tilannu täältä: www.medixlab.fi

      Tuolla sivuilla lukee infoa asiasta:
      "HPV-testi on suomalaisen Käypä hoito -suosituksen mukaan herkkyydeltään ja tarkkuudeltaan vähintään pelkän Papa-kokeen veroinen selkeiden solumuutosten osoittamisessa. HPV-testi on tarkoitettu yli 30-vuotiaille, koska sitä nuoremmilla virus on hyvin yleinen ja paranee yleensä itsestään. Tästä johtuen alle 30-vuotiaiden on suositeltavampaa käydä papa-kokeessa.

      HPV-infektiota ei voi itse havaita, siksi sitä pitää etsiä laboratoriotesteillä. Viruksen aiheuttamia solumuutoksia on seulottu perinteisesti Papa-kokeella. Vaihtoehtoisesti seulontaan ja seurantaan voidaan käyttää HPV-testiä, jolla löydetään kaikki korkean riskin syöpävaaralliset virustyypit. HPV-testin kyky löytää sairastuneet on jopa Papa-koetta parempi ja sitä käyttämällä ehkäistään paremmin kohdunkaulan syöpää."

      • Pelkkää_rapsuttelua

        Firman myyntimainontaa. Eiköhän kunnan järjestämä ilmainen papa-seulonta ole parempi vaihtoehto, eikä tuo niin kovin kauhea ole.

        Näissä kauhukertomuksissa esitellään enemmänkin jatkotutkimuksia kun papa-kokeessa on löydetty jotain poikkeavaa.


    • Systemgenital

      Oma kauhukertomukseni papakokeesta on totta. Kokeen otto oli järkyttävä kokemus, eikä sitä pystytty tekemään loppuun, sillä kipu meinasi viedä tajun. Joukkotestin tyyli on kai kaikille sama, suuret instrumentit ja ronskit otteet. Hyödyllinen koe, mutta mitä tehdä jos kipu vain on liian kova.
      Miehet eivät kestäisi ikimaailmassa tuollaista koetta, kun pyörtyilevät jo pikkuhaavasta. Eikä testejä tietty kehitetä niiden mukaan, jotka eivät ole väljäaukkoisia tyydytys- tai synnytyskoneita.

    • Värkki32v

      Pelkäsin papa-koetta ensimmäisen hirveän kokemuksen jälkeen jossa sattui ja itkin hoitajan huutaessa & kiroillessa kuinka vaikea minulta on ottaa papa-koetta kun kohdunsuu on niin kaukana. Olin silloin 26-vuotias.

      Seuraavan kerran papa-koetta yritettiin ottaa kun olin 30-vuotias, kaksi terveyskeskuslääkäriä eivät onnistuneet joten tunnin yrittämisen jälkeen todettiin kaikki kolme että annetaan olla ja sain LÄHETTEEN yksityiselle puolelle gynekologille missä ammattitaitoisella asiantuntijalla ei ollut mitään ongelmaa ottaa papakoe, en tuntenut missään vaiheessa mitään kipua tai epämukavuutta!

      Nyt 32-vuotiaana minulta otetaan papakoe vain sellaisten ammattilaisten toimesta, joiden luotan tietävän mitä tekevät!
      Kuukausi sitten sairaalassa naisten polilla otettiin papakoe.

      En pelkää papakoetta, pelkään epäammattimaista sairaanhoitajia ja terveyskeskuslääkäreitä joiden en anna enää koskea alakertaani millään laitteella, ainoastaan kumihanskat kädessä saa tunnustella ja sitten lähetteellä eteenpäin.

      Ei ole minun syyni että synnyttämätön kohtuni on kallellaan ja kohdunsuu ylhäällä.

      En ihmettele yhtään että papakoetta pelätään, jos on joutunut samanlaisten paskiaisten ropeksimaksi kuin minä terveyskeskuksessa!!!
      Kun papakoetta otetaan yli tunti, rakas, se ei ole normaalia: vaadi itsellesi ammattitaitoinen papakokeen ottaja. Älä alistu terveydenhuollossa epäpätevien tiuskijoiden leikkikaluksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe