päivystysvelvollisuus???

extaksari

Viitsiskö joku nykyinen taksiyrittäjä kertoa miten ja missä kohtaa liikenneluvassa määritellään päivystysvelvollisuus

22

5858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • extaksari

      Alla linkki taksiliikennettä ohjaavaan lakitekstiin:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070217#Pidp450849712

      Päivystysvelvollisuudesta ko tekstissä sanotaan näin:
      Maaseutumaisissa kunnissa liikennettä harjoittavien taksiluvan haltijoiden on sovittava sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystysvelvollisuudesta, joina kysyntä on vähäistä

      Että se siitä paljonpuhutusta päivystysvelvollisuudesta.

      • Noustenmaa

        Ei kaikki tule lakitekstistä. Päivystysvelvollisuus tulee myös ajovälityksen jäsenyyden mukana. On tilauskeskuksen etujen mukaista että taksin saa aina tilatessaan. Siksi liikkeellä pitää aina olla joku määrä taxeja. Jotta kaikki jäsenet osallistuisivat tuon palvelutavoitteen mukaiseen saatavuuden varmistamiseen tulee autoille määritellä päivystysvuorot.


      • extaksari
        Noustenmaa kirjoitti:

        Ei kaikki tule lakitekstistä. Päivystysvelvollisuus tulee myös ajovälityksen jäsenyyden mukana. On tilauskeskuksen etujen mukaista että taksin saa aina tilatessaan. Siksi liikkeellä pitää aina olla joku määrä taxeja. Jotta kaikki jäsenet osallistuisivat tuon palvelutavoitteen mukaiseen saatavuuden varmistamiseen tulee autoille määritellä päivystysvuorot.

        Eihän jonkin ajovälityksen säännöt voi mennä lakitekstin yli ja vaikka menisikin niin miten päivystysvelvollisuus määritellään sellaisille takseille mitkä eivät kuulu mihinkään ajovälitykseen. Niitä on meinaan aika paljon niin kaupungeissa kuin maaseudulla.
        Saisinko perustelut tähän.
        Edelleenkin, se siitä paljonpuhutusta päivystysvelvollisuudesta


      • johannes22
        extaksari kirjoitti:

        Eihän jonkin ajovälityksen säännöt voi mennä lakitekstin yli ja vaikka menisikin niin miten päivystysvelvollisuus määritellään sellaisille takseille mitkä eivät kuulu mihinkään ajovälitykseen. Niitä on meinaan aika paljon niin kaupungeissa kuin maaseudulla.
        Saisinko perustelut tähän.
        Edelleenkin, se siitä paljonpuhutusta päivystysvelvollisuudesta

        Miten niin "Se siitä paljonpuhutusta päivystysvelvollisuudesta"?
        Vaikkei sinulle vielä osattukaan antaa oikeaa vastausta, ei se tarkoita etteikö sellaista olisi.

        Jos olisit lukenut sitä voimassa olevaa lakia, etkä ainoastaan kaivanut sitä pykälää, joka näennäisesti vastaisi kysymykseesi, olisit ehkä huomannut pykälän 13.

        Tuossa pykälässä säädetään ajovuorojärjestyksen laatimisesta ja määrätään, että sitä (ajovuorojärjestystä) on noudattettava. Lukaisepa pykälä, niin tiedät miksi puhutaan päivystysvelvollisuudesta. Lukeminen kannattaa aina,,,


      • extaksari
        johannes22 kirjoitti:

        Miten niin "Se siitä paljonpuhutusta päivystysvelvollisuudesta"?
        Vaikkei sinulle vielä osattukaan antaa oikeaa vastausta, ei se tarkoita etteikö sellaista olisi.

        Jos olisit lukenut sitä voimassa olevaa lakia, etkä ainoastaan kaivanut sitä pykälää, joka näennäisesti vastaisi kysymykseesi, olisit ehkä huomannut pykälän 13.

        Tuossa pykälässä säädetään ajovuorojärjestyksen laatimisesta ja määrätään, että sitä (ajovuorojärjestystä) on noudattettava. Lukaisepa pykälä, niin tiedät miksi puhutaan päivystysvelvollisuudesta. Lukeminen kannattaa aina,,,

        Luin uudestaan koko pykälän 13 ja siinä luki sanatarkasti näin:
        13 §
        Ajovuorojärjestys
        Ajovuorojärjestyksen tarkoituksena on varmistaa taksin saatavuus vuorokauden kaikkina aikoina ja yleisesti ohjata tarjonnan määrää kysynnän vaihtelujen edellyttämällä tavalla.
        Lääninhallitus päättää ajovuorojärjestyksestä taksiluvan haltijoiden aloitteesta. Ehdotuksen ajovuorojärjestykseksi voi tehdä myös taksiluvan haltijoita edustava yhteisö. Ajovuorojärjestystä suunniteltaessa ja siitä päätettäessä luvan haltijoita on kohdeltava tasapuolisesti ja niin, ettei heidän oikeuttaan liikenteen harjoittamiseen rajoiteta.
        Ajovuorojärjestystä on noudatettava tilausliikennettä harjoitettaessa. Luvan haltijalla on oikeus olla ajossa myös ajovuoron ulkopuolella.

        Mikäli tarkoitat, että päivystysvelvollisuus tulee hyväksytyn ajovuorojärjestyksen myötä niin kerrotko mistä sellaiset taksit saavat ajovuorojärjestyksen ketkä eivät kuulu minkään tilauskeskuskusen piiriin vaan ajavat kyydin silloin kun joku soittaa suoraan kuskille


      • Johannes22
        extaksari kirjoitti:

        Luin uudestaan koko pykälän 13 ja siinä luki sanatarkasti näin:
        13 §
        Ajovuorojärjestys
        Ajovuorojärjestyksen tarkoituksena on varmistaa taksin saatavuus vuorokauden kaikkina aikoina ja yleisesti ohjata tarjonnan määrää kysynnän vaihtelujen edellyttämällä tavalla.
        Lääninhallitus päättää ajovuorojärjestyksestä taksiluvan haltijoiden aloitteesta. Ehdotuksen ajovuorojärjestykseksi voi tehdä myös taksiluvan haltijoita edustava yhteisö. Ajovuorojärjestystä suunniteltaessa ja siitä päätettäessä luvan haltijoita on kohdeltava tasapuolisesti ja niin, ettei heidän oikeuttaan liikenteen harjoittamiseen rajoiteta.
        Ajovuorojärjestystä on noudatettava tilausliikennettä harjoitettaessa. Luvan haltijalla on oikeus olla ajossa myös ajovuoron ulkopuolella.

        Mikäli tarkoitat, että päivystysvelvollisuus tulee hyväksytyn ajovuorojärjestyksen myötä niin kerrotko mistä sellaiset taksit saavat ajovuorojärjestyksen ketkä eivät kuulu minkään tilauskeskuskusen piiriin vaan ajavat kyydin silloin kun joku soittaa suoraan kuskille

        Voinhan minä kertoa, vaikka ihmettelenkin, että miten se ei käynyt jo selväksi.

        Aluksi kuitenkin huomautus, että kannattaisi lukea ajantasaista lainsäädäntöä, eikä alkuperäisiä säännöksiä. No, tässä tapauksessa sillä ei ollut suurta väliä...

        Niin ja se vastaus on tietenkin ELYstä, sieltä samasta paikasta kuin välityskeskukseen kuuluvatkin.


    • Työsuojeluakehiin

      Täysin ilman korvausta ollaan töissä kylläkin, mutta saahan olla kravatti kaulassa. Ja nimenomaan työnantajan eli tilauskeskuksen etujen mukaista toimintaa.

      "Työnantajalla tarkoitetaan sitä, joka teettää työtä työsuhteessa taikka virka- tai siihen rinnastettavassa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa, sekä sitä, joka tosiasiallisesti käyttää työnantajalle kuuluvaa päätösvaltaa."

      Asiaa erinäisistä työnantajan velvollisuuksista tutkitaan parhaillaan

    • Jeissi

      Kohta on mennyttä maailmaa, mutta varmaan ajovuorolista ja sitä myötä päivystys jotenkin määräytyy pykälien perusteella, kahlaa lakiteksti jos kiinnostaa.

      • yxtaksari

        olen kahlannuyt sen jo läpi, muuta ei siellä asian tiimoilta ole

        Eli siis, päivystysvelvollisuutta ei uuteen lakiin tule, eikä sitä ole siellä koskaan ollutkaan, siis lakitasolla


      • kallioaivo
        yxtaksari kirjoitti:

        olen kahlannuyt sen jo läpi, muuta ei siellä asian tiimoilta ole

        Eli siis, päivystysvelvollisuutta ei uuteen lakiin tule, eikä sitä ole siellä koskaan ollutkaan, siis lakitasolla

        Kun ei mistään mitään tiedä,ei kannata jankuttaa.


    • ajettava-on

      Taksiliikennlaki, 12 §
      Velvollisuus harjoittaa taksiliikennettä ja ilmoitusvelvollisuus päivystyksestä (26.6.2009/482)

      Taksiluvan haltija on velvollinen harjoittamaan liikennettä taksiluvan mukaisesti. Luvan haltija saa toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen suostumuksella keskeyttää liikenteen harjoittamisen enintään kolmen kuukauden ajaksi, jos hänen sairautensa estää häntä toimimasta taksinkuljettajana ja jos muita kuljettajia ei ole saatavilla. Toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi perustellusta syystä luvan haltijan pyynnöstä jatkaa liikenteen keskeyttämistä kolmea kuukautta pidemmäksi ajaksi, jos luvan haltija on edelleen sairas eikä hän sairauteensa liittyvästä tai muusta syystä ole kyennyt toimimaan taksinkuljettajana tai kyennyt saamaan tilalleen palkattua kuljettajaa. (22.12.2009/1314)

      Taksiluvan haltija on pyydettäessä velvollinen suorittamaan luvan mukaisen henkilökuljetuksen pääasiallisella toiminta-alueellaan, jollei muu ajotehtävä, vapaavuoro, kuljettajan sallitun työajan ylittyminen, luvan haltijan oma tai hänen perheenjäsenensä äkillinen sairaus, kuljettajan sairaus, ajoneuvon rikkoontuminen tai muu näihin rinnastettava erityinen syy estä kuljetusta. Lisäksi luvan haltijalla on oikeus kieltäytyä kuljetuksesta tilanteessa, jossa kuljettaja voi työntekijänä pidättäytyä työstä työturvallisuuteen vedoten.

      Taksiluvan haltija, joka harjoittaa liikennettä maaseutumaisessa kunnassa tai jonka lupa on myönnetty asemapaikalle, jonka etäisyys kuntakeskuksesta on vähintään 20 kilometriä tai liitetyn kunnan alueelle, ja joka ei kuulu vahvistetun ajovuorojärjestyksen piiriin, on velvollinen ilmoittamaan itse tai yhdessä muiden paikkakunnan autoilijoiden kanssa sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on vähäistä. Päivystystiedot on ilmoitettava julkaisemalla ne ajantasaisesti luvanhaltijan tai taksiluvan haltijoita edustavan yhteisön tai asemapaikan puhelinpalveluna taikka Internet-sivuilla. Tiedot voidaan julkaista myös paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä. (22.12.2011/1423)

      • yx_taksari

        Ajattelin, että en jaksa enää jaaritella tästä asiasta mut täähän muuttuukin oikeesti mielenkiintoiseksi. Alla kyssäri lakitekstin välissä ISOLLA FONTILLA
        Taksiluvan haltija, joka harjoittaa liikennettä maaseutumaisessa kunnassa tai jonka lupa on myönnetty asemapaikalle, jonka etäisyys kuntakeskuksesta on vähintään 20 kilometriä tai liitetyn kunnan alueelle, ja joka ei kuulu vahvistetun ajovuorojärjestyksen piiriin, on velvollinen ilmoittamaan itse tai yhdessä muiden paikkakunnan autoilijoiden kanssa sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on vähäistä. SIIS PÄIVYSTYSVELVOLLISUUS KOSKEEKIN VAIN VÄHÄISEN KYSYNNÄN AIKAA, MITENKÖHÄN TÄMÄ MÄÄRITELLÄÄN?????????????????????????
        Päivystystiedot on ilmoitettava julkaisemalla ne ajantasaisesti luvanhaltijan tai taksiluvan haltijoita edustavan yhteisön tai asemapaikan puhelinpalveluna taikka Internet-sivuilla. Tiedot voidaan julkaista myös paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä. (22.12.2011/1423)


      • Johannes22
        yx_taksari kirjoitti:

        Ajattelin, että en jaksa enää jaaritella tästä asiasta mut täähän muuttuukin oikeesti mielenkiintoiseksi. Alla kyssäri lakitekstin välissä ISOLLA FONTILLA
        Taksiluvan haltija, joka harjoittaa liikennettä maaseutumaisessa kunnassa tai jonka lupa on myönnetty asemapaikalle, jonka etäisyys kuntakeskuksesta on vähintään 20 kilometriä tai liitetyn kunnan alueelle, ja joka ei kuulu vahvistetun ajovuorojärjestyksen piiriin, on velvollinen ilmoittamaan itse tai yhdessä muiden paikkakunnan autoilijoiden kanssa sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on vähäistä. SIIS PÄIVYSTYSVELVOLLISUUS KOSKEEKIN VAIN VÄHÄISEN KYSYNNÄN AIKAA, MITENKÖHÄN TÄMÄ MÄÄRITELLÄÄN?????????????????????????
        Päivystystiedot on ilmoitettava julkaisemalla ne ajantasaisesti luvanhaltijan tai taksiluvan haltijoita edustavan yhteisön tai asemapaikan puhelinpalveluna taikka Internet-sivuilla. Tiedot voidaan julkaista myös paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä. (22.12.2011/1423)

        Et jaksa jaaritella enää? No, selvisikö sinulle jo, mistä ne välityskeskuksiin kuulumattomat autot saavat ajovuoronsa? Miksi edelleen jätät huomiotta pykälän 13 vaikka asia käy siitä aivan yksiselitteisesti selväksi.

        Koska epäilen, että asia ei sinulle vielä ole selvä, niin väännän vielä kerran rautalangasta..

        Pykälässä 13 säädetään, että ELYkeskus laatii ajovuorolistan jota luvanhaltijan, siis taksiyrittäjän, on noudatettava. Tekstissä ei millään tavalla erotella välityskeskuksiin kuuluvia ja kuulumattomia takseja. Toisin sanoen laadittu lista koskee kaikkia yrittäjiä.

        Eihän tässä voi enää olla mitään epäselvää?


      • enpäivystä

        Näin teoriassa. Ely-keskukset eivät ole laatineet yhtäkään ajovuorolistaa, ovat vahvistaneet vain heille lähetetyt listat. Minulla on ollut auto jo neljä vuotta poissa ajovälityksestä. Ei ole tullut yhtään ajovuorolistaa Elyltä. Auto on liikenteessä silloin kun on asiakkaita.


      • yx_taksari
        Johannes22 kirjoitti:

        Et jaksa jaaritella enää? No, selvisikö sinulle jo, mistä ne välityskeskuksiin kuulumattomat autot saavat ajovuoronsa? Miksi edelleen jätät huomiotta pykälän 13 vaikka asia käy siitä aivan yksiselitteisesti selväksi.

        Koska epäilen, että asia ei sinulle vielä ole selvä, niin väännän vielä kerran rautalangasta..

        Pykälässä 13 säädetään, että ELYkeskus laatii ajovuorolistan jota luvanhaltijan, siis taksiyrittäjän, on noudatettava. Tekstissä ei millään tavalla erotella välityskeskuksiin kuuluvia ja kuulumattomia takseja. Toisin sanoen laadittu lista koskee kaikkia yrittäjiä.

        Eihän tässä voi enää olla mitään epäselvää?

        On pakko vielä jaaritella. Ely-keskus ei tosiaankaan te mitään ajovuorolistaa, eikä mikään muukaan viranomaistaho. Sen tekee paikallinen taksiyhdistys, hyväksyttää sen viranomaisella ja koskee vain ko ajovälityksen alaisia takseja. Tää oli pakko kysyä alan asiantuntijoilta eli paikalliseta taksilta. Sen sijaan asiantuntija ei osannut sanoa mikä aika jolloin kysyntä on vähäistä, kun ilmeisesti siitä on jonkinmoinen kirjaus laissa.


      • Johannes22
        yx_taksari kirjoitti:

        On pakko vielä jaaritella. Ely-keskus ei tosiaankaan te mitään ajovuorolistaa, eikä mikään muukaan viranomaistaho. Sen tekee paikallinen taksiyhdistys, hyväksyttää sen viranomaisella ja koskee vain ko ajovälityksen alaisia takseja. Tää oli pakko kysyä alan asiantuntijoilta eli paikalliseta taksilta. Sen sijaan asiantuntija ei osannut sanoa mikä aika jolloin kysyntä on vähäistä, kun ilmeisesti siitä on jonkinmoinen kirjaus laissa.

        Et voi olla tosissasi, Että oikein asiantuntijalta kysyit. Taksiyrittäjähän se nimen omaan on lain asiantuntija, vai mitä. Ja senhän huomaa varsinkin tällä palstalla.

        Ethän sinä ollut kiinnostunut siitä, miten asia on käytännössä hoidettu, vaan siitä, mistä se päivystysvelvollisuus tulee. Tosin aivan alussa puhuit liikenneluvasta.

        Pykälässä 13 määrätään, että ajovuorojärjestyksestä päättää ELYkeskus. Siis ajovuorojärjestyksen on allekirjoituksellaan vahvistanut virkavastuulla virkamies. Se, että konkreettisesti ehdotuksen ajovuorojärjestykseksi on laatinut jokin muu taho on yhdentekevää. Koska allekirjoituksen paperiin laittava virkamies voi joutua vastuuseen, mikäli lakia ei toteudu (esim. tasapuolinen kohtelu), luulisi hänen ainakin jonkin verran perehtyvän listaan ennen nimensä rustaamista paperiin . Joka tapauksessa se on ELYkeskuksen päätös, aivan kuten laki sanoo. Laki myös sanoo, että sitä ELYkeskuksen päätöstä on noudatetteva.

        Lue pykälä 13 vielä kerran ajatuksella läpi. Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että puhutaanko siellä tilauskeskukseen kuulumisesta mitään, Se tilausvälitykseen kuulumatonkin taksi tarvitsee toiminnan harjoittamiseen liikenneluvan ja on näin ollen luvanhaltija. Pystyt varmaan näyttämään pykälästä kolmetoista kohdan jossa ajovuorojärjestys rajataan koskemaan vain tilausvälitykseen kuuluviin luvanhaltijoihin?

        Taidat vain olla sellainen henkilö, joka on jo päättänyt oman kantansa riippumatta siitä, mitä todisteet osoittavat. Tai sitten et vain pysty myöntämään olleesi väärässä.


    • otax

      Te puhutte nykyisestä taksiliikennelaista mutta uusi laki tulee voimaan 1.7.2018 ei siinä ole päivystysvelvollisuutta eikä siinä puhuta asuinpaikasta mitään. Se vanha laki kumotaan uudella lailla. Sopimukset minkä teettä siellä voidaan vaatia vuorojärjestelmää vaikka laissa sitä kohtaa ei ole. Autoilijasopimus kumoaa uuden taksiliikennelain joka sellaisen kirjoittaa ja se on vapaaehtoinen.

      • LepäänLaakereillani

        Joka vanhaa muistaa, sitä tikulla silmään. Nyt uudet lait tulossa, jokainen, joka haluu fyrkkaa, päivystää, rikkaammat makaa. Kiva nähdä automäärän kasvaessa ( myös laskuvuoren kasvaessa) miten paljon on varaa olla pois ajosta ja siitä muuten pitää kilpailukin huolen. Kilpailutilanne siis ja siitähän suomalaiset tykkää. 👍


    • outstöktök

      Siis onko niin, että kun lähden lomareissulle Helsinkiin, voin ajella siellä taksillani kyytejä!
      Vai pitääkö kortissa olla Helsingin paikallistuntemus suoritettuna?

      • Jeissi

        Kai se sulta sujuu siinä kuin tummemmiltakin, ehkä jopa paremmin. 1.7 jälkeen siitä vaan.


      • Gdgmlt

        Perheesi on varmaan tyytyväinen kun muut huvittelee Lintsillä niin faija istuu perse homeessa kusenpolttamassa pirssissä asematunkiolla


    • Jeissi

      Alkuperäinen kysymys taisi koskea nykyisen lain tilannetta. Osa vastaajista kirjoittaa uudesta laista. Hienosti sekoitettu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe