Hei.
Minkä merkkistä pientä meridieseliä suosittelette 8,5m, 2,3t retkipurjeveneelle nykyisellä S110 VP S-vetolaitteella? Taittolapapotkuri 2-lapaa.
- Nanni Kubota N2.10 S110 sovitusosa?
- Vetus M2.13 S110 sovitusosa?
- Beta Kubota 10, ei kuulemma enää valmista S110 sovitusosaa
- Yanmar 1GM10, löytyykö S110 sovitusosalla?
- Volvo Penta, löytyykö n. 10 Hz S110 sovitusosalla?
- Muu valmistaja?
Onko kokemuksia koneen luotettavuudesta, käyntiäänestä, värinöistä, takuuajan pituuden tärkeydestä, varaosien saatavuudesta, huollettavuudesta, jäähdytys lämmönvaihtimella vai ilman?
Mitä suosittelette, mitä ette suosittele?
Nykyisen S110 vetolaitteen kumi vaihdetaan samalla.
Pieni 10 Hv meridiesel Nanni Kubota, Vetus, Yanmar
25
10697
Vastaukset
- Len-Setä
Älä osta ykspyttystä koska se tärisee luonnostaan enemmän kuin 2-pyttynen. Siksi Yanmar 1GM on huono valinta.
- Kuinka-niin
Mistä päättelet että sylinterien lukumäärä olisi ainoa syy "märitään"
2-pyttyisissä, jos männät liikkuvat eri tahtiin , on epätasainen sytytysväli 0-180-720 , joka aiheuttaa tyhjäkäynnillä poikkeuksellisen inhottavaa vääntövärähtelyä jne.
Dieselissä massavoimien värähtelyt eivät ole kriittisiä vastoin kuin bensiinimoottoreissa, joten joissakin 1-pyttyisissäkin molemmat männät liikkuvat samaan tahtiin tasaisen sytytysvälin saamiseksi. - jottahäh
...joissakin 1-pyttyisissäkin MOLEMMAT männät...?
- Veneeni_ei_tärise
Ei siinä pidetä käsiä kiinni, joten tärinää tai ei on yhdentekevää. Eikä vene tärise pienen moottorin vuoksi, ja moottorit lepäävät kumityynyjensä päällä.
- soleVoisOlla
Kyllä mä myös ottaisin mielummin 2 pyttysen koneen. Käynti on miellyttävämpää ei siitä yli eikä ympäri pääse. Kannattaa tarkastaa oman veneen sopivuus koneelle eli miten eri huoltopisteet tulevat esiin. esim impelleri suodattimet öljytikku. Sole kannattaa myös tarkastaa. Itsellä mini-17 eikä ole valittamista paitsi että noi huoltopisteet on kaikki "väärällä" puolella.
- vetuskin.ok
"...oman veneen sopivuus koneelle eli miten eri huoltopisteet tulevat esiin. esim impelleri suodattimet öljytikku".
Tuo maininta on oleellinen pointti moottorin valinnassa. Itsekin katsoisin 2-sylinterisiä. Takuuajan merkityksestä en osaa sanoa, koska tähänastisen seitsemän omistamani veneen moottoreissa ei ole ollut ongelmia. Nykyinen Vetus on toiminut ilman ongelmia 20 vuotta.
- Oldsailor
Kubotan pienet kaksipyttyiset lienevät kilpailijoitaan hieman halvempia. Käyttäjäkokemukset tuntuvat nekin olevan myönteisiä. Itselläni on kolmepyttyinen Kubota eikä pahaa sanottavaa.
- MitaanTietamaton
Täällä myös yksi 3-cyl Kubota-pohjaisen pannun omistaja eikä vielä moitetta. Komppaan huoltokohteiden esilläoloa ja moottoripedin sopivuutta. Merkeistä en hirveästi piittaisi, kaikki ovat mielestäni kelvollisia. Itse laittaisin Nannin N2.14 myös tutkinnan alle, ellei 3600 maxrpm aiheuta harmaita hiuksia.
- Len-Setä
MitaanTietamaton kirjoitti:
Täällä myös yksi 3-cyl Kubota-pohjaisen pannun omistaja eikä vielä moitetta. Komppaan huoltokohteiden esilläoloa ja moottoripedin sopivuutta. Merkeistä en hirveästi piittaisi, kaikki ovat mielestäni kelvollisia. Itse laittaisin Nannin N2.14 myös tutkinnan alle, ellei 3600 maxrpm aiheuta harmaita hiuksia.
Eikös N2.10 ollut sama 497cc kone kuin N2.14 mutta kiertää vain 3000rpm? Onko tietoa tuleeko N2.10:stä tehokkaampi, N2.14 vastaava, jollain pikkujutulla?
- MitaanTietamaton
Len-Setä kirjoitti:
Eikös N2.10 ollut sama 497cc kone kuin N2.14 mutta kiertää vain 3000rpm? Onko tietoa tuleeko N2.10:stä tehokkaampi, N2.14 vastaava, jollain pikkujutulla?
Ei ole tietoa eikä eväät riitä miettimään. Luulisi, jotta ruiskutuksesta on kyse eli ei mikään pikkujuttu. Sellaisia silmänkääntöjä, kuten kuristuksia pienissä persveivareissa, tuskin on. Vertailin N2.10/14 teho- jä vääntökäyriä: tehokäyrässä on 1-2hp ero ja vääntöä väitetään olevan 14hp pannussa aika paljon enemmän normi matkakierroksilla.
Itse päädyin aikanaan N3.21 (21hp/3600 rpm) kanssa ratkaisuun, jossa pannua käytetään kuin 18hp/3000 rpm kiertävä, vaikka periaatteessa olisi pitänyt rajoittaa oikeasti ruiskukin siihen. Nyt rajoitus on omassa ranteessa ja kuljemme moottorin kanssa maltillisesti runkonopeuteen nähden, jottei pannua ylikuormitettaisi.
- Diesel_Thomsen
Kiitos tähän astisista vastauksista. Kone pitää olla pääosin edestä huollettava. Takaalta huolto hankalaa. VP D1-13 12Hv ei kuulemma saa S110 sovitusosalla, täytyisi hankkia uusi 130S vetolaite samalla.
- Diesel_Thomsen
Onko latausgeneraattorin latauskyvyllä suurta merkitystä?
Nanni Kubota N2.10, 40A
Nanni Kubota N2.14, 70A
Volvo Penta D1-13, 115A- Joakim1
Riippuu akuista ja käyttötavasta. Vene oli siis kevyt 8,3 m retkivene. Siinä tuskin on isoa hupiakustoa, joka kykenisi ottamaan vastaan suurta virtaa (edellyttää reilua purkamista).
Omassa veneessä on 180 Ah hupiakku ja 60 A laturi. Ottaa joskus täyttä virtaa puolisen tuntia, sitten alkaa virta laskea, kun jännite saavuttaa säätöarvonsa. Hiukan nopeammin siis saisi akun täyteen 115 A laturilla, mutta ero ei olisi suuri minun käytöllä.
Jollain ~100 Ah hupiakulla tuskin on havaittavaa eroa 40 ja 60 A laturilla ja 115 A olisi lähinnä haitallinen eli lataisi tyhjää akkua selvästi suositeltua nopeammin.
LiFePo-akut ottaisivat täyden virran loppuun saakka, joten latausaika olisi suoraan verrannollinen laturin kokoon. Lyijyakuilla loppulataus on aina hidas ja laturin tehosta riippumaton. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Riippuu akuista ja käyttötavasta. Vene oli siis kevyt 8,3 m retkivene. Siinä tuskin on isoa hupiakustoa, joka kykenisi ottamaan vastaan suurta virtaa (edellyttää reilua purkamista).
Omassa veneessä on 180 Ah hupiakku ja 60 A laturi. Ottaa joskus täyttä virtaa puolisen tuntia, sitten alkaa virta laskea, kun jännite saavuttaa säätöarvonsa. Hiukan nopeammin siis saisi akun täyteen 115 A laturilla, mutta ero ei olisi suuri minun käytöllä.
Jollain ~100 Ah hupiakulla tuskin on havaittavaa eroa 40 ja 60 A laturilla ja 115 A olisi lähinnä haitallinen eli lataisi tyhjää akkua selvästi suositeltua nopeammin.
LiFePo-akut ottaisivat täyden virran loppuun saakka, joten latausaika olisi suoraan verrannollinen laturin kokoon. Lyijyakuilla loppulataus on aina hidas ja laturin tehosta riippumaton.Joakimin teoria toteutuu käytännössä. Kun laturi on tehokas 115 A latasin 30 min kerrallaan. Luultavasti 270 Ah akusto jäi aina vajaaksi vaikka volttimittari heti tärähtää 14V seutuun. Akun navoilta mittaamalla 13.6 V saavutetaan hitaasti noin tunnin kuluttua lähtöarvosta 12.2V. Tehokas laturi saattaa houkutella haitallisen lyhyisiin latauksiin.
- kak3
Tiedätkö muuten syyn miksi esmes beta ei tuota S110 sovitusosaa enää tee?
Liikaa ongelmia potkurivalintojen kanssa
Tuota S110 tehtiin kahdella eri välityksellä, 1:16:1 ja 2.15:1.
Eli jos sulla on siellä MD5 ja 1.16 suhteinen s110 niin potkuri surraa 2500(md5 max rpm)/1.66 = n. 1500 kierrosta minuutissa. Tilalle 3000RPM kone ja se on 3000/1.66=yli 1800 kierrosta eli alkaa mennä jo aika kovaa.
Jos taas se S110 on 2.15 niin se toimii ok. Tässä vielä betan dokkari aiheesta; https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001246- Joakim1
Hyvä pointti! Tuo toinen välitys on sentään 1.66:1 eikä 1.16:1, kuten välillä kirjoitit. Järkevä potkuriakselikierrosluku on 1300-1500 rpm eli tuo 1.66 ei sovi millekään nykykoneelle ja 2.15 vain enintään 3200 rpm kiertäville. Potkurivalinta menee vaikeaksi kun kierrokset nousevat liikaa ja sopivan löytyessäkin hyötysuhde jää hyvin pienen nousun takia huonoksi.
Saman asian kanssa painiskelin "aikoinaan" kun alla oli vene jossa MD5 ja S110 vetolaite. "Riittävän" matalakierroksista konetta ei kaupasta saa. Silti, homma toimii kevyehköllä veneellä ihan hyvin siten, että potkuri mitoitetaan matkanopeudelle ja tyydytään siihen, että kovempaa ei voi/kannata ajaa. Esim 5,5 solmua, 2200 rpm kampiakselilla jolloin potkuriakselin kierrokset olisi 1325. Liian pienille kierroksille ei kannata potkuria mitoittaa, moottori kuormittuu tarpeettomasti. Käsittääkseni alkuperäisellä MD5 mitoituksella pitäisi toimia ihan hyvin. Siis jos MD5:lla kulki 2200 kierroksilla tiettyä matkanopeutta niin täsmälleen samaa nopeutta se kulkee samoilla kierroksilla uudellakin moottorilla. Jos uudessa moottorissa on enemmän vääntöä käytettävällä kierrosalueella kuin vanhassa niin kaikki ok. Käsittääkseni pikku-Kubotassa on enemmän vääntöä 2200 rpm:llä kuin MD5:ssä.
- kak3
spkoo kirjoitti:
Saman asian kanssa painiskelin "aikoinaan" kun alla oli vene jossa MD5 ja S110 vetolaite. "Riittävän" matalakierroksista konetta ei kaupasta saa. Silti, homma toimii kevyehköllä veneellä ihan hyvin siten, että potkuri mitoitetaan matkanopeudelle ja tyydytään siihen, että kovempaa ei voi/kannata ajaa. Esim 5,5 solmua, 2200 rpm kampiakselilla jolloin potkuriakselin kierrokset olisi 1325. Liian pienille kierroksille ei kannata potkuria mitoittaa, moottori kuormittuu tarpeettomasti. Käsittääkseni alkuperäisellä MD5 mitoituksella pitäisi toimia ihan hyvin. Siis jos MD5:lla kulki 2200 kierroksilla tiettyä matkanopeutta niin täsmälleen samaa nopeutta se kulkee samoilla kierroksilla uudellakin moottorilla. Jos uudessa moottorissa on enemmän vääntöä käytettävällä kierrosalueella kuin vanhassa niin kaikki ok. Käsittääkseni pikku-Kubotassa on enemmän vääntöä 2200 rpm:llä kuin MD5:ssä.
Kyllä. MD5 käyrä http://www.elisanet.fi/jussi.h/mdacurve.gif vs Beta 10 käyrä http://www.elisanet.fi/jussi.h/beta10curve.gif.
Vertailun vuoksi 2200rpm:ssä MD5 antaa n 5kW/7hp. Saman saa betasta 1600 kierroksella.
Nyt tietty päästään siihen että millä kierroksilla sitä moottoria pitää ajaa. Näemmä paljon mielipiteitä asiasta. kak3 kirjoitti:
Kyllä. MD5 käyrä http://www.elisanet.fi/jussi.h/mdacurve.gif vs Beta 10 käyrä http://www.elisanet.fi/jussi.h/beta10curve.gif.
Vertailun vuoksi 2200rpm:ssä MD5 antaa n 5kW/7hp. Saman saa betasta 1600 kierroksella.
Nyt tietty päästään siihen että millä kierroksilla sitä moottoria pitää ajaa. Näemmä paljon mielipiteitä asiasta.Ajaa kannattaa niillä kierroksilla, millä vene kulkee kepeää runkonopeuttaan eikä tee merkittävää aaltoa. Jos on kiire niin vähän, mutta vain vähän kovempaa.
Oikea kysymys ja mitä varmaan tarkoitit, on se, että miten välitys ja potkuri kannattaa mitoittaa? Mitoitus siten, että tuo kepeä runkonopeus saavutetaan suurinpiirtein moottorin huippuväännön kierroksilla, mielellään hiukan yläpuolella. Katsoen tuota edellisessä postaamaasi MD5 suorituskykykäyrää, n. 2100-2200 rpm. Jos vene tehoon nähden suuri ja raskas niin vähän isommille, jos kevytkulkuinen niin vähän pienemmille kierroksille, ettei kuormiteta moottoria tarpeettomasti.
- sei_lai_len
Itse lähtisin pienimmän riesan tielle. Jos saman merkkinen sopii heittämällä paikalleen niin aika paljon vaivaa ja rahaa säästyy. Myös riskit projektin onnistumisessa kasvaa muuttujien lisääntyessä. Isompaa konetta mietittäessa voi tila käydä ahtaaksi. Huoltokohteisiin pääsy kannattaa myös huomioida. Merkkeinä kaikki on varmaan yhtä hyviä tai huonoja. Osien saatavuuden ja matkan varrella tulevien ongelmien takia taitaa volvo ja yanmar olla parhaat vaihtoehdot suomessa. Em merkit on hyviä myös veneen jälleenmyynnin kannalta. Ovat tuttuja turvallisia keskivertoveneilijälle.
- Diesel_Thomsen
Hei ja kiitos vastauksista!
Täytyy selvittää tuo S110 välityssuhde, onko se 1.66:1 vai 2.15:1.
Kuitenkin MD5A ja Nanni Kubotan N2.10 käyrien perusteella näyttäisi siltä, että N2.10 kierrosluvuilla selvittäisiin kummallakin välityssuhteella, kunhan uutta N2.10 ajetaan 2200-2500 kierrosalueella.
Potkuriakselin kierrosnopeus maksimi kierrosnopeuksilla 2500 rpm
1.66:1 välityssuhteella: 2500 rpm / 1.66 = 1506 rpm
2.15:1 välityssuhteella: 2500 rpm / 2.15 = 1163 rpm
Potkuriakselin kierrosnopeus MD5A maksimi vääntöalueella 2200 rpm (23 Nm)
1.66:1 välityssuhteella: 2200 rpm / 1.66 = 1325 rpm
2.15:1 välityssuhteella: 2200 rpm / 2.15 = 1023 rpm
N2.10 antaa saman vääntömomentin 2200 rpm:llä kuin MD5A (n. 23 Nm).
N2.10 lähes maksimi vääntömomentti on 2500 rpm:llä noin 24,1 Nm.
N2.10 maksimi vääntömomentti on 2600 rpm:llä noin 24,2 Nm.
Vanhaa MDA:ta ei tarvinnut ajaa täydellä kaasulla (kierrosluvulla), jotta saavutettiin runkonopeus n. 6,5 solmua.
MD5A:lla runkonopeus taidettiin saavuttaa noin 2200-2300 kierrosnopeudella.
MD5A:n maksimi kierrosnopeutta 2500 rpm ei tullut käytettyä kuin hetkittäin, ei matkantekoon.
Kuvittelisin siis, että uusi N2.10 kone saavuttaa 2200-2500 rpm:llä (riippuen välityssuhteesta) runkonopeuden 6,5 solmua ja kone käy tällöin järkevällä vääntöalueella (lähes maksimi) 23-24 Nm.
N2.10 kampiakselin kierrosnopeudella 2200-2500 saavutetaan siis lähes maksimi vääntömomentti (23-24 Nm) ja hyvä polttoaineen kulutusalue 1.0 - 1.5 l/h.
Ihan turhaan N2.10 konetta ajaisi koneen maksimi kierrosluvulla 3000 rpm.
Tämän perusteella kuvittelisin, että N2.10 on turvallinen konevalinta riippumatta S110 välityssuhteesta. Eli, esim. potkurin vaihdolle ei ole tarvetta. Mitä mieltä olette?- MitaanTietamaton
Näyttää aivan loogiselta päättelyltä. Koska N2.10 maxrpm on 3000 vs. MD5A 2500, niin nykypotkurilla et saavuta 3000 rpm:ää jyrkästi kasvavan vastuksen takia runkonopeuden jälkeen. Tällöin on teoreettinen mahdollisuus moottorin ylikuormittamiseen etenkin raskaissa olosuhteissa, jos pannulta pyydetään enemmän kuin se pystyy antamaan.
Tiedostamalla tämän näen tilanteen samanlaisena kuin meillä pannun vaihduttua maxpm 3000 -> 3600, jolloin uutta pannua käytetään kuin se kiertäisi vain 3000 rpm. Meillä täyden kaasun kierrokset samalla potkurilla tyynessä jäävät karvan verran alle 3000, mutta paatti on silloin jo niin perä kaivautuneena mereen, jotta sen ohjattavuus on ilkeää. Matkakierroksilla reilussa 2000:ssa mennään ihan ok.
Näillä tiedoilla itse uskaltaisin valita N2.10:n, mutta jokainen astelee omilla purjehduskengillään. - Muttakun
Tämä on arvaus, paitsi välityssuhdetta on syytä tarkistaa potkurin kätisyys. Akselivetoisen VP MD6A:n joskus vaihdoin Nannin 14 hepoiseen niin meni myös potkuri vaihtoon. Volvo vasen - nykyvärkit oikea, tiedä sitten saildrivestä...
- soleman
Sole on paras,
- L-77157
Poikkeaako S120 pienemmästä veljestään paljonkin välitysten, moottorisovitteiden tai muun suhteen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924657
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843912Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1463602Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152625Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1302568- 432151
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282067Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261840Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717- 881699