Näin tehtiin sovintoa ennen...

KaidanTienKuIkija

Nyt on minulla se iloinen sanoma kirjoittaa teille, rakkaat
veljet, jotka olette Itä-Norjassa työntekijät Herran viinamäessä,
että Americassa on tehty sovinto, sovintoveren voiman kautta,
saarnaajain välillä, ja tuhanten ja tuhanten kristityitten välillä,
läpi American maata, kuin vanhin Joonas J.Purnu kulki
kumppalinsa kanssa, ja Olof Matoniemen kanssa läpi Pohjois-
American maata, ynnä meitä muita saarnaajia, niin tehtiin kalliita
sovinnoita kahta puolta, ja sitte kutsuttiin saarnaajain kokous
Calumettiin, Michiganissa, johon niitä kokointui viitettä-
kymmentä, ja sitte paljon muitaki kristityitä. Monta päivää tutkit-
tiin riita-asioita, ja tehtiin sydämelliset sovinnot, anteeksi
anomalla ja anteeksi antamalla Jeesuksen nimessä, kahta puolta.
Sitte tehtiin yhteinen sovintokirja, joka tullee ulos
Calumetin hengellisessä lehtessä Siionin sanomat ja Enontekiön
Hengellisessä lehtessä Sanomia Siionista. Siihen ei ole yksityis-
ten synnin ja vikain tunnustusta pantu, vaan jätettiin itsekunki
omantunnon asijaksi, että löytää riitaveljensä likeltä ja kaukaa. Ja
jotka ovat Esikoisseurakunnan vanhimpia häväisseet ja
ylönkatsoneet, niin kokous sääti, että pyytäkäät anteeksi sieltä
asti. Ja monta anteeksirukouskirjaa onki jo mennyt Raattamaa-
vanhukselle asti, y.m.

98

2188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä_edes_yritä

      Kertoo kyllä hyvin miten ihmisten jumaloiminen on toiminut hajaannuksista alkaen esikoislestadiolaisuudessa. Tuollainen ihmisten palvominen on syntiä. Kristinuskossa Kristus on Herra ja kaiken Luoja ja Pää. Häntä yksin JUmalanan kunnioitamme, emme jotakin pientä ylpeydestä paisunutta pohjoismaista yhdistystä joka hajaannuksissa otti nimekseen esikoislestadiolaisuus.

      Mitää vanhimpia ei tunneta, sen jälkeen kun Jeesuksen valitsemat 12 apostolia ovat vaihtaneet "hiippakuntaa".

      MItää sovintoja ei lestadiolaisuudessa ole tehty joukot ovat erillään edelleen ja tuomitsevat toinen toisensa kadotukseen. Vain Rauhan Sana LFF ja Esikoiset ry tekevät tästä muista kristittyjä tuomitsevasta harhaopista eron. Ovat siis oikeasti tehneet parannuksen, liikettä Lastadiuksen kuoleman jälkeen riivanneesta "vain me pelastumme" synnistä. Tämä on fakta!

      • Ainiinkö

        Esikoislestadiolaisilla ei ripittäytyminen ei ole sakramentti. ihan vain luterilaisen opin mukaan.


    • KaidanTienKuIkija

      JONAS PURNU - OLOF MATO NIEMELLE
      Purnunkylä 16/5 1894

      Ja sanokaa minun terveisiä Wuolteen Jaakolle ja Kaalepille, ja Ojanperälle. - Ja sanon vielä rakkaita terveisiä minun rakkaalle matkakumppanille, jonka kanssa olen kulkenut läpiAmeriikan maata, jota olen jäänyt ikuisella rakkaudella muistamaan. Ja minun emäntäni ja rakas tyttäreni Anna-Liisa, ja mykkä poika, ja kaikki lapset sanovat terveisiä Olof Matoniemelle ja hänen emännälle, ja Oskar Eliassonille, ja hänen emännälle, ja Fredrick Sadiolle, ja kaikille totuuden apulaisille ja palvelevaisille vaimoille, ja Nils Olalle ja hänen vaimolle,

      ja teidän kylänyksinkertaiselle maallikkopapille ja armonvälikappalten jakajalle, ja hänen emännälle, joka on oikein Jumalan edessä, ehkä ylönkatsottu maailman edessä. Ja valittu seurakunnalta sakramenttiä jakamaan ja seurakuntaa palvelemaan - lahjaksi saarnaamaan, ja toiset laahaksi antamaan, sillä se on lahja. Ja kuin sillä lailla Jumalaa palvellaan, ei se sitten tule seurakunnalle rasitukseksi. Jonka tähden minä sanon, että te olette oikein vastanneet
      virallista pappeutta vastaan, sillä Merasjärven ja vanhinten kirjalla maallikko-seurakunnan puolesta. Jonka päälle sanon: jolla on korva kuulla, se kuulkoon, ja jolla on ymmärtäväinen sydän, se ymmärtäköön!


      Jonas Purnu

      ------------------------------------

      On sitä tainnut muuten ennenkin maalikot ehtoollista jakaa, virkapappien mielipiteistä huolimatta..

    • KaidanTienKuIkija

      Avauksesta unohtui lähde. Se on tässä:

      JOHAN LUMUÄRVI - O. KOSKAMOLLE JA H.
      HELANDERILLE
      Astoria, Oregon 12/10 1893

      • KaidanTienOlemattomuus

        Olen huvittunut.
        Heräisit jo iki-unestasi, KTK , jotain pölyttyneitä teoksia 1800-luvulta kaivelet jälleen todistellaaksesi jotain, MITÄ?
        Katso vaikka tämä ja mieti vähän missä idiotismissa olet.

        https://areena.yle.fi/1-4292535

        Voi Pyhä Pieru sentään.


      • RakasJumalaAuta
        KaidanTienOlemattomuus kirjoitti:

        Olen huvittunut.
        Heräisit jo iki-unestasi, KTK , jotain pölyttyneitä teoksia 1800-luvulta kaivelet jälleen todistellaaksesi jotain, MITÄ?
        Katso vaikka tämä ja mieti vähän missä idiotismissa olet.

        https://areena.yle.fi/1-4292535

        Voi Pyhä Pieru sentään.

        Ei sinulle voi toivoa ja rukoilla muuta kuin, että armonaikaa vielä annettaisiin!


    • Juujusti

      Matt. 10:2-4 mark.3:6-19 luuk.6:13-16 ap.t.1:20-26 AP.t.17:6 AP.t.4:13 matt.28:18-20

    • älä_petä_ittees

      Esikoislestadiolaisuudessa on juuri tuo sairas, eristäytyneen yhteisön ja sitä johtavien henkilöiden palvonta. Siinä mielessä KTK:an viesti oli hyvä todiste siitä mistä on kysymys.

      " ... Ja jotka ovat Esikoisseurakunnan vanhimpia häväisseet ja
      ylönkatsoneet, niin kokous sääti, että pyytäkäät anteeksi sieltä
      asti. Ja monta anteeksirukouskirjaa onki jo mennyt Raattamaa-
      vanhukselle asti, y.m. ..."

      Siinä on valtava ero kun verrataan Raamatun mukaiseen kristinuskoon, jota M. Lutherkin edusti.
      JEESUS on tuo nimi, ei matoniemen ja muut "vallanhaluiset "nilviäiset", joiden päätarkoitus on teljetä Kristus ja hänen maailmanlaajuinen pelastustekonsa jonkun yhdistyksen yksityisomaisuudeksi.

      Olen hämmästynyt etteivät tämänkään päivän sokeat esikoislestadiolaiset vieläkään homaa keneen me kristityt uskomme. Eivätkä huomaa millaisiin ihmisoppeihin ovat vangeiksi joutuneet.

      Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen,
      ***) joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi *** hänen nimensä kautta ***."

      ***) (Ei siis minkään yhdistysten tai henkilöiden kautta)

      Ap. t. 13:39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

      ***) Jokainen joka uskoo Kristukseen, ei siis vain jonkun hengellisestä yleydestä halki turvonneen yhdistyksen jäsenet.)

      1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

      ***) Kristuksesta syntyneillä on siis keskinäinen rakkaus, yli koko maapallon asuvien kristittyjen kanssa, roduista asuinmaista, heidän ajallisista taustayhteisöistään tai kirkkokunnistaan riippumatta.

      • KaidanTienKuIkija

        Pidätkö minua kristittynä ja Jumalan lapsena?

        Eikö se ole mielestäsi oikein, että tehdä parannusta sinne asti, joita vastaan rikkoo?

        Siis jos puhut pahaa ja valehtelet vanhimmista seurakunnalle, että teet silloin parannusta heille puheistasi?

        Kuten tekstistä ilmeni, että se jäi jokaisen omantunnon asiaksi.


      • KaidanTienKuIkija

        Ja ei, kyllä me näemme mihin uskomme ja vanhat on uskoneet. NIMITTÄIN herraan Jeesukseen.
        Samassa kirjeessä on myös näin:

        ""Olkaamme rohvaistuina Herran työssä. Suuri on palkan
        makso, jolla uskolliset työntekijät kruunataan. Veripunainen
        Kuningas on itse käymässä laumansa edellä, ja kantaa voitosta
        monta kruunua. Ahkeroimme vielä pysyä Kristuksen laissa ja
        anteeksi antaa toisillemme satan penninkin velan, koska olemme
        saaneet kymmenen tuhatta leiviskää anteeksi seurakunnassa.
        Ole hyvässä turvassa, Herran lauma, Norjan rannoilla, rau-
        han tiellä, jotka olette sovinnon, rauhan ja rakkauden päälle työtä
        tekemässä. Net pittää Jumalan pojiksi kutsuttaman taivasten val-
        takunnassa. Katselkaamme häntä, joka henkensä ja verensä on
        edestämme antanut Yrttitarhassa ja Golgatalla. Katselkaamme
        Jeesusta uskossa ja hengessä, hänen haavojansa, jotka veriset
        ovat, ja voima lähtee. Siinä kalliissa nimessä ja veressä on visusti
        meille ja teille kaikki synnit anteeksi annetut, ja se veri on vieläki
        puhumassa parempaa, kuin Aapelin veri.""


        Eikö siinä tullut esiin, mihin me uskomme?


      • Höperöjenhöpöily
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Ja ei, kyllä me näemme mihin uskomme ja vanhat on uskoneet. NIMITTÄIN herraan Jeesukseen.
        Samassa kirjeessä on myös näin:

        ""Olkaamme rohvaistuina Herran työssä. Suuri on palkan
        makso, jolla uskolliset työntekijät kruunataan. Veripunainen
        Kuningas on itse käymässä laumansa edellä, ja kantaa voitosta
        monta kruunua. Ahkeroimme vielä pysyä Kristuksen laissa ja
        anteeksi antaa toisillemme satan penninkin velan, koska olemme
        saaneet kymmenen tuhatta leiviskää anteeksi seurakunnassa.
        Ole hyvässä turvassa, Herran lauma, Norjan rannoilla, rau-
        han tiellä, jotka olette sovinnon, rauhan ja rakkauden päälle työtä
        tekemässä. Net pittää Jumalan pojiksi kutsuttaman taivasten val-
        takunnassa. Katselkaamme häntä, joka henkensä ja verensä on
        edestämme antanut Yrttitarhassa ja Golgatalla. Katselkaamme
        Jeesusta uskossa ja hengessä, hänen haavojansa, jotka veriset
        ovat, ja voima lähtee. Siinä kalliissa nimessä ja veressä on visusti
        meille ja teille kaikki synnit anteeksi annetut, ja se veri on vieläki
        puhumassa parempaa, kuin Aapelin veri.""


        Eikö siinä tullut esiin, mihin me uskomme?

        Etkö jaksa siellä laumassasi kitistä vai eikö siellä välitä kukaan kuunnella sinua.
        Mites on?
        Orpona piruna siellä käyskentelet ihmetellen etteikö kukaan huomaa sinun uskoasi joka on tietysti sitä kaikkein oikeinta, puhtainta, kirkkainta, raikkainta, viisainta jne. aivan erinomaisen ylivoimaista että sinun tekisi kiljua Jeesusta lakkaamatta.


      • AlkaaJoPelottaa
        Höperöjenhöpöily kirjoitti:

        Etkö jaksa siellä laumassasi kitistä vai eikö siellä välitä kukaan kuunnella sinua.
        Mites on?
        Orpona piruna siellä käyskentelet ihmetellen etteikö kukaan huomaa sinun uskoasi joka on tietysti sitä kaikkein oikeinta, puhtainta, kirkkainta, raikkainta, viisainta jne. aivan erinomaisen ylivoimaista että sinun tekisi kiljua Jeesusta lakkaamatta.

        Mistäs seurakunnassa tällaista kieltä käytetään?


      • eikövain_josmietit
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Pidätkö minua kristittynä ja Jumalan lapsena?

        Eikö se ole mielestäsi oikein, että tehdä parannusta sinne asti, joita vastaan rikkoo?

        Siis jos puhut pahaa ja valehtelet vanhimmista seurakunnalle, että teet silloin parannusta heille puheistasi?

        Kuten tekstistä ilmeni, että se jäi jokaisen omantunnon asiaksi.

        Minä en tiedä mitä sinusta KTK ajattelisin, tuomitset aina, siis aina kaikki muut helvettiin, vaikka olet ehkä itse sinne menossa. Eli luulet että sinun käsityksesi on hitusenkaan oikeampi kuin kenen tahansa muun. Juuri näin kirjoitat, että olet oikeassa, Sinä vain tiedät mistä tie menee taivaaseen? Vain sinä ja muutama muu Esikoislestadiolaiset ry:n piirisssä samoieva. Ei toki heistäkään kaikki. Mutta missään muualla se ei edes ole mahdolllista. Niin SIELLÄ vaan saarnataan pyhä pyhän jälkeen.

        Ja jos nyt kiemurtelet taas, että et ole noin kirjoittanut ja AJATELLUT niin minun mielestäni et ole rehellinen.


      • KaidanTienKuIkija
        eikövain_josmietit kirjoitti:

        Minä en tiedä mitä sinusta KTK ajattelisin, tuomitset aina, siis aina kaikki muut helvettiin, vaikka olet ehkä itse sinne menossa. Eli luulet että sinun käsityksesi on hitusenkaan oikeampi kuin kenen tahansa muun. Juuri näin kirjoitat, että olet oikeassa, Sinä vain tiedät mistä tie menee taivaaseen? Vain sinä ja muutama muu Esikoislestadiolaiset ry:n piirisssä samoieva. Ei toki heistäkään kaikki. Mutta missään muualla se ei edes ole mahdolllista. Niin SIELLÄ vaan saarnataan pyhä pyhän jälkeen.

        Ja jos nyt kiemurtelet taas, että et ole noin kirjoittanut ja AJATELLUT niin minun mielestäni et ole rehellinen.

        Kopioi ja julkaise se kirjoitukseni, jossa olen noin kirjoittanut, tai ketään tupominnut, äläkä esitä vain mielipiteitä.

        Näytä myös raamatulla toteen, missä olen väärin puhunut?

        Ja nyt raskauttava kysymys sinulle. Jos pidät etten ole Jumalan lapsi, ja ajattelet minun olevan matkalla helvettiin, niin miksi et sen kaiken haukkumisen ja pilkan sijaan, osoita rakkautta ja yritä ohjata Jumalan sanalla oikealle tielle?

        Eikö Kristuksen rakkauden laki koske sinua?


      • SAATANA
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Kopioi ja julkaise se kirjoitukseni, jossa olen noin kirjoittanut, tai ketään tupominnut, äläkä esitä vain mielipiteitä.

        Näytä myös raamatulla toteen, missä olen väärin puhunut?

        Ja nyt raskauttava kysymys sinulle. Jos pidät etten ole Jumalan lapsi, ja ajattelet minun olevan matkalla helvettiin, niin miksi et sen kaiken haukkumisen ja pilkan sijaan, osoita rakkautta ja yritä ohjata Jumalan sanalla oikealle tielle?

        Eikö Kristuksen rakkauden laki koske sinua?

        Kuules poju, olen jahdannut sinua vuositolkulla.
        Minun ei koskaan tarvitse sinulle todistaa mitään.
        En kuulu joukkoihinne.
        Sinä nimenomaan et ole koskaan osoittanut rakkautta.
        Olet vain yksi surkimus joka itsensä hylkää jonkun yhdistyksen puolesta.
        Olet onneton verihurtta joka ei välitä kenestäkään, raadollinen perkele jolle ei ole sijaa.
        Sinä, raukkaparka olet pahimpia Kristuksen kirouksia jotka pilaavat Hänet.
        Kätkeydyt Jeesuksen sanojen taakse mutta minä näen sinut joka et ole mitään, koskaan.
        Ole Jumalan lapsi ja nöyränä ja autuaasti tee parannus sillä minä en ole.


      • ViisasOnHiljaa
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Kopioi ja julkaise se kirjoitukseni, jossa olen noin kirjoittanut, tai ketään tupominnut, äläkä esitä vain mielipiteitä.

        Näytä myös raamatulla toteen, missä olen väärin puhunut?

        Ja nyt raskauttava kysymys sinulle. Jos pidät etten ole Jumalan lapsi, ja ajattelet minun olevan matkalla helvettiin, niin miksi et sen kaiken haukkumisen ja pilkan sijaan, osoita rakkautta ja yritä ohjata Jumalan sanalla oikealle tielle?

        Eikö Kristuksen rakkauden laki koske sinua?

        Jeesustakin pilkattiin, mutta Hän vain rakasti...olisiko viisaampaa olla vaiti ja kiittää Jumalaa, että saa pilkkaa osakseen!


      • eikövain_josmietit
        eikövain_josmietit kirjoitti:

        Minä en tiedä mitä sinusta KTK ajattelisin, tuomitset aina, siis aina kaikki muut helvettiin, vaikka olet ehkä itse sinne menossa. Eli luulet että sinun käsityksesi on hitusenkaan oikeampi kuin kenen tahansa muun. Juuri näin kirjoitat, että olet oikeassa, Sinä vain tiedät mistä tie menee taivaaseen? Vain sinä ja muutama muu Esikoislestadiolaiset ry:n piirisssä samoieva. Ei toki heistäkään kaikki. Mutta missään muualla se ei edes ole mahdolllista. Niin SIELLÄ vaan saarnataan pyhä pyhän jälkeen.

        Ja jos nyt kiemurtelet taas, että et ole noin kirjoittanut ja AJATELLUT niin minun mielestäni et ole rehellinen.

        Kommentoin omaa kirjoitustani, johon KTK on tuossa alla vastannut.

        En osaa lainata Raamattua ja muita kirjoituksia, kuten KTK. En siis perustella kirjoituksiani Raamatinlauseilla. EN ole kirjanoppinut. Siksi olen kirjoittanut vain mielipiteitä, eli tuntojani uskosta Kristuksen oppiin.

        En myöskään ole ajatellut ja mielestäni kirjoittanutkaan niin, että KTK olisi matkalla Helvettiin.
        Myöskään en ainakaan ole tarkoittanut haukkua tai pilkata KTK:ta. Siis henkilönä tai hänen uskoaan. Jos olen sen tehnyt, pyydän sitä anteeksi.

        Ilman muuta kirjoitukseni oli provosoiva ja hyökkäävä, mutta tarkoituksesani oli saada KTK ajattelemaan asiaa. Siis, että miksi hän pitäää oppiaan ainoana oikeana oppina. Mutta en ole tarkoittanut pilkata tai haukkua.

        Alitinhan silloinkin kirjoitukseni niin, että en tiedä mitä KTK:sat ajattelisin.

        Ja tuon SAATANAn kanssa minulle ei ole tekemistä, vaikka hän provosoituikin minulle kirjoitamastasi vastauksesta tuollaiseen vuodatukseen


    • 00111007

      1 Piet. 2:1-9

    • KaidanTienKuIkija

      JONAS PURNU - J.MUSTOLALLE JA J.LUMI-JÄRVELLE
      Purnunkylä 16/5 1894

      ""Joka onki tosi, että joka tahtoo oman kunniansa ja oman henkensä säästää, niin hän kadottaa sen, mutta joka oman henkensä hukuttaa sen asian tähden, hän löytää sen ja saapi kunnian Jumalalta. Sen tähdenpä viisaista ja oppineista virallisista ei moni tahdo saarnata Jumalan sanaa ihmisten muodon katsomatta, niinkuin Laestadius, Lutheerus ja Hussi, joka poltettiin!

      Mutta usiammat virallisista ja oppineista reistaavat ja pyytävät, suulla ja kielellä saarnata Jumalan Sanaa niin siivosti, ja niin kauniisti ja suloisesti, että kaikki ihmiset kiittäisit heitä, niin kuin fariseuksia. Vaikka Jeesus on sanonut: “Voi, jos maailma teitä
      kiittää!” Mutta mitäpä ne raukat siitä huolivat, koska oma sydän makaa kuolleena heidän rinnoissaan niin kuin kylmä kivi.
      Kuin vain kansa pysyy kuolleena, ja heidän oma kunniansa tallella!

      Sentähden onki tosi, mitä Jeesus on sanonut: “Elleijoku vastauudesta synny, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä, se on: joka ei ole itse uudestasyntynyt, se ei näe Jumalan seurakuntaa maan päällä, eikä tunne yhtään kristittyä olevan, vaan pitää koko kuolleen kristikunnan Jumalan seurakuntana - kuolleessa uskossa, niin kuin het itsekin ovat jumaliset kuolleessa uskossa.

      Mutta suokoon Jumala sen armon heilleki, että heidänki silmät aukenisit kristittyin Raamatunselitysten kautta, niin kuin opetuslasten silmät aukenit Jeesuksen Raamatunselityksen kautta ymmärtämään Raamattua, jota selittäjää koko maailma ja viisaat, ja kirjanoppineet, ja fariseukset, ja ylimmäiset papit, ja kansan vanhimmat y.m.
      pidit vääränä, vieläpä kansan häiritsiänä, ja sanoit Hänellä olevan perkeleen.""

      Jonas Purnu

      • KTKIsikseen

        Menisit tuonne karjumaan että Jumala on Suuri.
        Tietysti sinun Jumalasi omassa päässäsi.
        Saisit siellä lyhennettyä itseäsi pään verran.

        https://areena.yle.fi/1-4246798


      • Ainiinkö

        5mos5:6-22


    • perinneliike_se_on

      On ihan hyvä että tätä kirkastetaan. Jotta kaikki lukutaitoiset voisivat ihan omin silmin nähdä, että esikoislestadiolaisuus on vahvasti harvojen henkilöiden hallitsema perinneliike, jossa monenlaiset ihmisopit määräävät marssijärjestyksen. Raamattua luetaan hyvin harvoista paikoista ja niistäkin asiayhteydestään irroitettuina ja kaikista näistä on oma keksitty selitys.

      Kristinuskon ydinkin jää tällä tavalla hyvin hämärän rajamaille.

      • KaidanTienKuIkija

        Raamatun selitykset on hyvinkin samoja kuin Lutherinkin.


      • Hallitus

        että esikoislestadiolaisuus on vahvasti harvojen henkilöiden hallitsema perinneliike, ........

        Jos nyt ajattelee mitä tahansa järjestyksen pitoa niin aina täytyy olla joku hallitsia. Suomen valtiolla on päämiehensä,piispat hallitsevat seurakuntaa,isä ja äiti hallitsevat kotona jne.... mitä siitä tulisi jos jokainen alkaisi hallitsemaan ja määräämään. Ihmis ylpeys ei tahdo kenenkään orja olla vaan vapaa. Ja hallitus seurakunnassa tapahtuu niin että Kristis hallitsee se on Kristuksem hengellinen hallitus joka hallitsee rakkauden rautaisella vitsalla ja tähän kuuluu parannusta vioista ja armolle avointa sydäntä. Kristityt ovat vapaat lain täyttämisestä ja lihan jälkeen elämisestä,joka syntiä tekee se on orja nimittäin synnin orja eikä siinä ole vapautta.


      • KaidanTienKuIkija

        Aamen.


      • kiratraesiin
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Aamen.

        sanoisit mieluummin höpöhöpö


      • menekirkkosimätävään
        kiratraesiin kirjoitti:

        sanoisit mieluummin höpöhöpö

        Kitarat esiin sullekin


      • Nöio
        menekirkkosimätävään kirjoitti:

        Kitarat esiin sullekin

        kiitos KTK,
        Mieti missä vietät pitkän iankaikkisuutesi.


      • KaidaTienKuIkija
        Hallitus kirjoitti:

        että esikoislestadiolaisuus on vahvasti harvojen henkilöiden hallitsema perinneliike, ........

        Jos nyt ajattelee mitä tahansa järjestyksen pitoa niin aina täytyy olla joku hallitsia. Suomen valtiolla on päämiehensä,piispat hallitsevat seurakuntaa,isä ja äiti hallitsevat kotona jne.... mitä siitä tulisi jos jokainen alkaisi hallitsemaan ja määräämään. Ihmis ylpeys ei tahdo kenenkään orja olla vaan vapaa. Ja hallitus seurakunnassa tapahtuu niin että Kristis hallitsee se on Kristuksem hengellinen hallitus joka hallitsee rakkauden rautaisella vitsalla ja tähän kuuluu parannusta vioista ja armolle avointa sydäntä. Kristityt ovat vapaat lain täyttämisestä ja lihan jälkeen elämisestä,joka syntiä tekee se on orja nimittäin synnin orja eikä siinä ole vapautta.

        Aamen oli tarkoitettu tähän Nim, "Hallitus" kirjoitukseen.


      • eriseurallakyllä
        Nöio kirjoitti:

        kiitos KTK,
        Mieti missä vietät pitkän iankaikkisuutesi.

        Ei huolta taivaantien matkaajalla


      • KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Raamatun selitykset on hyvinkin samoja kuin Lutherinkin.

        Esikoislestadiolaisten oppi kasteesta poikkeaa Lutherin opetuksesta. Oppi on kirjavaa ja moni asia riippuu siitä kuka sattuu puhumaan.

        Kastekäsityksiä on ainakin kaksi, yleisin perustuu vahvaan armonjärjestysajatteluun. Armonjärjestys liitetään siinä jatkoksi kasteeseen, joka käsitetään vain Jumalan kutsuksi, merkiksi tai armon lupaukseksi. Uudestisyntyminen nähdään vesikasteesta alkaneen prosessin huipentumana Pyhän Hengen kasteessa. Tähän prosessiin eli armonjärjestykseen kuuluvat murhe synnistä, katumus, anteeksianominen Pyhän Hengen saaneelta tai saaneilta ihmisiltä, syntien anteeksiantamuksen julistaminen ja usko syntien anteeksiantamukseen. Julistetun syntien anteeksiantamuksen uskomisessa tapahtuu uudestisyntyminen. Ehtona on Pyhän Hengen saaneiden ihmisten julistama synninpäästö. Toisin sanoen Pyhä Henki ei ole sanassa vaan Hengen saaneessa henkilössä ja hänen kauttaan tulleessa sanassa. Merkittävälle osalle liikkeen saarnaajista tämä on ainoa tie armon osallisuuteen. Armonjärjestyksen subjektiksi nähdään yleisesti vain Jumala. Kaikki on hänen armotyötään alusta loppuun. Julistajien enemmistön käsityksen mukaan ihminen siis uudestisyntyy Pyhän Hengen kasteessa. Vähemmistö katsoo, että ihminen palaa siinä takaisin kasteen armoliittoon.

        ”Tee parannus ja palaa kasteeseesi”, sanoo esikoislestadiolaistenkin oppi-isäkseen tunnustama Martti Luther,


      • 00111007

        Jos esikoisten saarnamies on menossa huomenna töihin klo:8:00 ja pääsee klo:16:00 niin voitko olla varma että se on huomenna niin .


      • EiTöihin
        00111007 kirjoitti:

        Jos esikoisten saarnamies on menossa huomenna töihin klo:8:00 ja pääsee klo:16:00 niin voitko olla varma että se on huomenna niin .

        Huomenna on lauantai, vapaapäivä!


      • 007007

        Jos sillä on lauantai lenkillä askelmittari, ja se näyttää 5472. Nii onko se askelten määrä" varma "noin niinku.


      • EiTöihin
        007007 kirjoitti:

        Jos sillä on lauantai lenkillä askelmittari, ja se näyttää 5472. Nii onko se askelten määrä" varma "noin niinku.

        Tottakai se on varma, jos mittari niin näyttää, pitää uskoa eikä epäillä...,
        Onko sulla askelmittari?


      • 007007

        Se loppui toimimasta kun se oli semmonen halpamalli , lehti tilauksen mukana tullu muistaakseni .


    • IhalainenIte

      Jotain hyvääkin:

      Tutkittiin
      "Monta päivää tutkittiin riita-asioita"
      kirjattiin
      "tehtiin yhteinen sovintokirja"
      julkaistiin
      "tullee ulos Calumetin hengellisessä lehtessä Siionin sanomat ja Enontekiön Hengellisessä lehtessä Sanomia Siionista"


      KaidanTienKuIkija 19.4.2018 14:02 "On sitä tainnut muuten ennenkin maalikot ehtoollista jakaa, virkapappien mielipiteistä huolimatta.. "

      Pappi on lainasana, joka tarkoittaa isää. Ortodoksisissa ja katolisissa yhteyksissä käytetään 'isä' termiä. Pastori sanalla taas viitataan paimeneen, jonka taustalla on seurakunnan kaitsija. Timoteuskirjeen kolmas luku alkaakin sanoilla:
      "Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen."
      "Se on totinen sana: jos joku piispan virkaa pyytää, hän hyvää työtä halajaa."

      Suomen ev.lut kirkossa pappisvirka on kirkkolain 5. luvun 1 pykälän mukaan evankeliumin julistamista ja sakramenttien toimittamista varten. Papin erityisenä tehtävänä on jumalanpalveluksen ja messun toimittaminen.

      Pappisviralla tarkoitetaan vihkimyksessä saatua oikeutta olla pappi ja hoitaa papillisia tehtäviä. Pappisvirka säilyy, vaikka hän ei hoitaisi papin virkaa. Virkapapilla KTK tarkoittanee piispan hoitamassa vihkimyksessä saatua oikeutta pappisvirkaan. Papin virka tarkoittaa palvelussuhdetta seurakuntaan, työstä maksetaan palkkaa.

      Augsburgin tunnustuksen 5. artiklan mukaan kirkkoon on asettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka, jotta ihmiset saisivat pelastavan uskon. Pappisviran katsotaan olevan olennainen osa kirkkoa, jota ei voi ottaa kirkosta pois rikkomatta jumalallista säätämystä. Kyse ei ole inhimillisestä vaan kirkon jumalallisesta ja muuttumattomasta järjestyksestä.

      Augsburgin tunnustuksen 14. artiklan tiukka kanta siihen, että kukaan ei saa julkisesti opettaa eikä hoitaa sakramentteja ilman asianmukaista kutsumista on ymmärrettävä. Liikutaan elämän ja kuoleman kysymyksissä, ehtoollisen sakramentissa on kyse itse Jeesuksen ruumiista ja verestä, jonka uskoessamme omalle kohdalle syntiemme sovitukseksi olemme autuaat, ehtoollista nauttiessamme saamme uskoa kaikki syntimme anteeksi.

      Kirjeessä viitataan Matoniemeen. Hän toimi saarnaajana ja papinvirantoimittajana Calumetissa 1896-1899, sekä Lake Nordenissa 1899-1920 ja käsittääkseni myös Roubaixissa 1920-1925. Tuon kirjeen mukainen maininta sovinnosta kesti vain lyhyen aikaa.

      1895 Jellivaaran seurakunnan alueella asuneet lestadiolaissaarnaajat lähettivät Amerikkaan kirjeen, jossa maallikkous ja vapaakirkollinen järjestelmä asetettiin ihanteeksi. Näin tapahtui, vaikka Lannavaaran kokouksessa oli Raattamaan johdolla hyväksytty lausuma, että Skandinavian lestadiolaisuus halusi pitäytyä kirkon "helmassa", jossa lestadiolaiset saisivat olla osallisia sanasta ja sakramenteista. Purnu kuitenkin edusti jyrkempää linjaa ihanteenaan maallikoista koostuva seurakuntarakenne, jota johdettaisiin Jellivaarasta. Tiettävästi Purnun on pitänyt taivuttaa itsensä Lannavaarana kokouksessa "yhteisen ymmärryksen alle". Mahdollisesti Purnun ajatuksia tähän suuntaan vei juuri Amerikan kiertue, vastaavastihan kävi mm Takkiselle ja näin on käynyt myös meidän aikanamme.

      Amerikan vaikutus skandinavian esikoislestadiolaisuuteen on merkittävä. Näinä päivinäkin olen havainnut esikoislestadiolaisissa yrittäjissä Amerikan ihannointia epäraamatullisesti kuvattuna luvattuna maana. Sakramenttiriita juontaa juurensa Amerikkaan tehdyistä lähetysmatkoista.

      Kristillisessä opissa on puhuttu yleisestä pappeudesta. Ajatusta on nostettu 1. piet 2:9
      "Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;"
      "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,"
      Yleisen pappeuden nojalla olemme kaikki kutsuttuja levittämään evankeliumia ja rukoilemaan Jumalaa.

      Erityiseen pappeuteen kuuluu oikeus toimittaa sakramentit, esim luterilainen kirkko Suomessa. Ajatuksen taustana VT:n käytäntö, jossa Jumala oli säätänyt, että vain Aaron ja hänen jälkeläisensä toimivat uhripappeina. Vain heillä oli pääsy Temppelin pyhimpiin osiin. Kaikkein pyhimpään vain kerran vuodessa ja ainoastaan ylimmäinen pappi. Tavallinen kansa ei voinut eikä saanut lähestyä Jumalaa suoraan, sillä heidän epäpuhtautensa ja syntisyytensä olisivat aiheuttaneet heille hengenvaaran Jumalan pyhyyden tähden. Siksi Jumala oli asettanut kansaa palvelemaan papiston.

      • NäinOnNärreet

        On hyvä muistaa, että Lutherilaiset tunnuskitjat, ei rajaa kirkkoa Lutherilaiseen kirkkoon organisaationa.


    • IhalainenIte

      Jeesus teki tarpeettomaksi koko vanhan liiton temppelin ja sen uhripappeuden uhreineen tulemalla itse kertakaikkiseksi uhriksi ristinpuussa. Enää ei siis tarvita ketään ihmistä papilliseksi välimieheksi Jumalan ja ihmisen välillä, paitsi Jeesus Kristus, joka itse on Jumala.

      Yleinen pappeus ei kuitenkaan tarkoita yleistä siten, että se koskisi kaikkia. Myös yleiseen pappeuteen vihitään, se tapahtuu kasteessa. Luther taitaa sanoakin: "Olemme kaikki vihittyjä pappeja kasteen kautta".

      Sen sijaan pastori, paimenvirka johdetaan Jeesuksen asettamasta apostolinvirasta. Pappeja ja papistoa ovat kaikki uskovat, mutta pastorit ovat tämän kuninkaallisen papiston ruokkimiseen ja kaitsemiseen Kristuksen kutsumia ja asettamia palvelijoita. Nämä roolit eivät ole vastakkaisia, vaan ovat Kristuksessa toisiinsa yhdistetty.

      • KaidanTienKuIkija

        Ne on Lutherilaisen kirkon pappi asettanut heräyksen alussa maallikko saarnaajia. Näin on kutsumus tapahtunut.
        Ei kukaan maallikko ruvennut itse saarnaamaan.


        Autsburgin tunnustus

        VII Kirkko
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että yksi, pyhä kirkko on pysyvä ikuisesti. Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan. Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Sen sijaan ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset. Paavali näet sanoo: "Yksi usko, (Ef. 4:5-6) yksi kaste, yksi Jumala, joka on kaikkien Isä jne."

        VIII Mitä kirkko on?
        Vaikka kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö, on kuitenkin jumalattomienkin toimittamien sakramenttien käyttäminen sallittua, koska tässä elämässä myös teeskentelijöitä ja jumalattomia on sekoittunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon. Onhan Kristus sanonut: "Mooseksen (Matt. 23:2) istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset jne." Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin.
        Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset, 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja tehottomia.


      • IhalainenIte

        "Ei kukaan maallikko ruvennut itse saarnaamaan."
        Ei, Takkinenkin ryhtyi papiksi saatuaan kutsun.
        Calumetin lestadiolainen yhteisö perustettiin 21.12.1872. Se sai nimekseen Salomo Kortetniemen Luterilainen Seura. Itsenäinen kirkko laillistettiin 11.1.1873
        Pohjoismaissa oli vaikea ymmärtää vapaakirkkoa. Raattamaa kohdisti arvostelunsa pappeuteen ja pappien elämän virheisiin. Eniten ärsytti väite, että Amerikan seurakunnalla oli "itsellä pesomalja ja Pyhä Hengi ettei he sitä tarvitse Euroopasta hakea"
        Vastauksena Raattamaan kirjoituksissa termi "Euroopan seurakunta" vaihtui "esikoisten seurakunta" termiksi.
        Takkinen ja Nikka lähetettiin Amerikkaan tavoitteena laillistetun lestadiolaisseurakunnan papin viran kumoaminen. Tämän vuoksi Takkinen oli yhteydessä ev.lut seurakunnan pappiin Backmaniin ja suunnitteli jättävänsä tälle mm avioliittoon vihkimiset.
        Johan Takkinen onnistui ja Pohjoismaiden lestadiolaisjohto ilmaisi ilonsa Salomon Kortetniemen "paavin istuimen" kukistumisesta. Ajatus maallikkopapin viran kumoamisesta jäi kuitenkin sivuun, kun Takkista itseä pyydettiin Kortetniemen seuraajaksi. Takkinen ryhtyi toimimaan perustetun seurakunnan pappina.


    • IhalainenIte

      Kyllä kyllä KTK. Esikoislestadiolaisilla on oikeus toimittaa sakramentit maallikkopappien toimesta itse, tähän tehtävään asetettujen "pastorien," paimenten toimesta. Mutta Suomen ev.lut kirkon jäseninä heidän tulee noudattaa jäsenyytensä mukaista järjestystä. Tämä on täysin selvää kristitylle, joka tahtoo seurata Mestarinsa opetusta.
      Et sinäkään seuroissa riko järjestystä häiritsemällä seuratilaisuutta alkamalla veisaamaan kesken saarnan tai lastesi koulun vanhempainillassa julista sopivaa tai sopimatonta parannussaarnaa läsnäolijoille. Järjestys on Jumalan säätämää, Jumalan luomaa, Jumala loi tähän kaaokseen järjestystä, jotta voimme elää joltisesti rauhassa ja rakkaudessa. Näissä asioissa tulee enemmän kuunnella Jumalaa, kuin ihmistä ja hänen kaikkivoipaa järkeänsä.

      • outoa

        Jotkut siellä lahdessakin huutelivat kesken seurojen pitoa


      • IhalainenIte

        outoa: On eri asia spontaanisti tunnekuohuissa nousta pystyyn ja esittää saarnaajalle kysymys, kuin tietoisesti ja toistuvasti rikkoa järjestystä. Jeesukselle esitettiin paljon kysymyksiä, joihin hän vastasi omalla tavallaan. Jos saarnaajalla on paimenen luonnetta, hän myös osatessaan vastaa esitettyihin kysymyksiin vaikka kesken saarnan. Saarnajan pitää seistä sanojensa takana, eikä heilua tuulen mukana ja yleisen mielipiteen seurauksena sinne tänne.

        Synti tietenkin säilyy syntinä, vaikka se tehtäisiin spontaanisti tunnekuohunnassa


      • KaidanTienKuIkija

        Ainakin osa saarnaajista on lupautunut eroamaan kirkosta, jos heidän kirkon jäsenyys, sakramenttejen jakamisen tähden, tulee jollekkin pahennukseksi.

        Mitä huuteluun tulee..... Olipa spontaania tai ei... Kyllä se on niin että kun saarna on valmis, niin voi käydä saarnaajalta kysymässä, että mitä sinä "tuolla, tai tuolla" tarkoitit.
        Varsinkin ojentaminen tulee tehdä kahden kesken, ja tuo toinen, jos on vikaan joutunu, tekee parannusta siitä oman tuntonsa mukaan.


        "koulun vanhempainillassa julista sopivaa tai sopimatonta parannussaarnaa läsnäolijoille"
        Noh, voi olla että menee vähän ohi aiheen, mutta, Niinhän sitä on sanottu, että kristitty on suruttoman raamattu. Eli parannus saarna siellä, voi olla jo se kristityn ulkoinen olemus ja käytös.


      • Juujusti

        Joh. 8:17 5mos.17:6 5mos.19:15 matt.18:15-17 kor.13:1 hebr.10:28


      • IhalainenIte
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Ainakin osa saarnaajista on lupautunut eroamaan kirkosta, jos heidän kirkon jäsenyys, sakramenttejen jakamisen tähden, tulee jollekkin pahennukseksi.

        Mitä huuteluun tulee..... Olipa spontaania tai ei... Kyllä se on niin että kun saarna on valmis, niin voi käydä saarnaajalta kysymässä, että mitä sinä "tuolla, tai tuolla" tarkoitit.
        Varsinkin ojentaminen tulee tehdä kahden kesken, ja tuo toinen, jos on vikaan joutunu, tekee parannusta siitä oman tuntonsa mukaan.


        "koulun vanhempainillassa julista sopivaa tai sopimatonta parannussaarnaa läsnäolijoille"
        Noh, voi olla että menee vähän ohi aiheen, mutta, Niinhän sitä on sanottu, että kristitty on suruttoman raamattu. Eli parannus saarna siellä, voi olla jo se kristityn ulkoinen olemus ja käytös.

        Hei, tuo on hieno kuulla saarnaajien asenteesta. Loistojuttu, arvostan. Meidän tulee noudattaa järjestystä. Samalla tietysti on harmi, että kirkon jäsenyydestä luovutaan. Kirkon merkitys Suomen kansalle on ollut niin valtaisa, että tuskin kukaan meistä kykenee sitä ymmärtämäänkään.
        Saarnaajalta voi toki kysyä kahden kesken, mutta lestadiolaisilla on outo raamatun vastainen Kristuksen kirkkolaki, mitä noudattaen noissakin tilanteissa on toimittu.
        Vaikuttaisi siltä, että monissa asioissa KTK:n kanssa samaa mieltä? Kun vielä tuosta niin salakavalasta hengellisestä ylpeydestä päästään, niin .... :)


      • KirkonOpillaYes
        IhalainenIte kirjoitti:

        Hei, tuo on hieno kuulla saarnaajien asenteesta. Loistojuttu, arvostan. Meidän tulee noudattaa järjestystä. Samalla tietysti on harmi, että kirkon jäsenyydestä luovutaan. Kirkon merkitys Suomen kansalle on ollut niin valtaisa, että tuskin kukaan meistä kykenee sitä ymmärtämäänkään.
        Saarnaajalta voi toki kysyä kahden kesken, mutta lestadiolaisilla on outo raamatun vastainen Kristuksen kirkkolaki, mitä noudattaen noissakin tilanteissa on toimittu.
        Vaikuttaisi siltä, että monissa asioissa KTK:n kanssa samaa mieltä? Kun vielä tuosta niin salakavalasta hengellisestä ylpeydestä päästään, niin .... :)

        Kirkossa ollaan todella iloisia kun noinkin "suuret pahantekijät" saadaan eroamaan evl.jäsenyydestä.
        Nyt meillä on hyvä olla kun me kunnon jäsenet pääsimme heistä eroon.


      • TäydellisetJäsenetJäi
        KirkonOpillaYes kirjoitti:

        Kirkossa ollaan todella iloisia kun noinkin "suuret pahantekijät" saadaan eroamaan evl.jäsenyydestä.
        Nyt meillä on hyvä olla kun me kunnon jäsenet pääsimme heistä eroon.

        Päästiinpä hengellisesti ylpeistäkin samalla.
        Syntiset ovat loppuneet kirkosta, me hyvät jäimme.


      • KaidanTienKuIkija
        IhalainenIte kirjoitti:

        Hei, tuo on hieno kuulla saarnaajien asenteesta. Loistojuttu, arvostan. Meidän tulee noudattaa järjestystä. Samalla tietysti on harmi, että kirkon jäsenyydestä luovutaan. Kirkon merkitys Suomen kansalle on ollut niin valtaisa, että tuskin kukaan meistä kykenee sitä ymmärtämäänkään.
        Saarnaajalta voi toki kysyä kahden kesken, mutta lestadiolaisilla on outo raamatun vastainen Kristuksen kirkkolaki, mitä noudattaen noissakin tilanteissa on toimittu.
        Vaikuttaisi siltä, että monissa asioissa KTK:n kanssa samaa mieltä? Kun vielä tuosta niin salakavalasta hengellisestä ylpeydestä päästään, niin .... :)

        Minä en ajattele että se olisi hengellistä ylpeyttä, jos olemme joistan asioista eri kannalla.

        Toisaalta näen enempi hengellisenä ylpeytenä sen, kun erotaan ja lähdetään eri käsityksiin nojaten rakentamaan uutta parempaa yhdistystä, eli hylätään ne ihmiset joiden käsitys on eri kuin "minulla itselläni".

        Olisi ollut parempi puhua ja keskustella asioista sillä mielellä, että ehkä Jumala Taivaallinen Isä, olisi antanut meille kaikille vähän ymmärrystä ja raottanut hieman silmiämme näkemään totuutta niin, että saisimme yksimielisyyden opissa ja kaikissa kysymyksissä. Ja siellä missä ei täyttä yksimielisyyttä tule, että olisi kuitenkin rakkaus ja anteeksi antamus, toinen toista, kohtaan.

        Ja silloin se ehkä vaatii sen, että enempi kuuntelisimme mitä toinen sanoo, ja vähempi olisi kerrottavaa itselläni.

        Ja silloin myös sakramentti asia, ei tule kristittykjen väliseksi esteeksi, kun se on oman tunnon asia, ja ne jotka tahtovat vain kirkossa sen vastaan ottaa, voivat niin tehdä, mutta toisaalta se mahdollisuus on myös rukoushuoneella.

        Ja mitä lähetystyöhön tulee, niin koskaan ei ole kristillisyyden työ pysähtynyt maailman ja kuolleen uskon vastustukseen. Eikä se pysähtynyt nyttenkään, vaikka kirkko sitä thtoikin hankaloittaa.


      • Koskavalaistut
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Minä en ajattele että se olisi hengellistä ylpeyttä, jos olemme joistan asioista eri kannalla.

        Toisaalta näen enempi hengellisenä ylpeytenä sen, kun erotaan ja lähdetään eri käsityksiin nojaten rakentamaan uutta parempaa yhdistystä, eli hylätään ne ihmiset joiden käsitys on eri kuin "minulla itselläni".

        Olisi ollut parempi puhua ja keskustella asioista sillä mielellä, että ehkä Jumala Taivaallinen Isä, olisi antanut meille kaikille vähän ymmärrystä ja raottanut hieman silmiämme näkemään totuutta niin, että saisimme yksimielisyyden opissa ja kaikissa kysymyksissä. Ja siellä missä ei täyttä yksimielisyyttä tule, että olisi kuitenkin rakkaus ja anteeksi antamus, toinen toista, kohtaan.

        Ja silloin se ehkä vaatii sen, että enempi kuuntelisimme mitä toinen sanoo, ja vähempi olisi kerrottavaa itselläni.

        Ja silloin myös sakramentti asia, ei tule kristittykjen väliseksi esteeksi, kun se on oman tunnon asia, ja ne jotka tahtovat vain kirkossa sen vastaan ottaa, voivat niin tehdä, mutta toisaalta se mahdollisuus on myös rukoushuoneella.

        Ja mitä lähetystyöhön tulee, niin koskaan ei ole kristillisyyden työ pysähtynyt maailman ja kuolleen uskon vastustukseen. Eikä se pysähtynyt nyttenkään, vaikka kirkko sitä thtoikin hankaloittaa.

        Sinä et ymmärrä edelleenkään.
        Kuollut usko ei ole siellä missä sinä otaksut sitä olevan.
        Vaan se on sinussa, vahvana ja niin voimakkaana ettet sinä itse näe ja kuule sitä.
        Jutteles jonkun saarnaajasi kanssa seuraavasta lauseesta ja tee parannus epäjumalien palvonnastasi, jotta heräisit.
        Seurakunta ja sen hengelliset johtajat eivät ole Jumalasi joita kohtaan sinun pitää olla autuas ja nöyrä.
        Vihollisesi emme ole me vaan sinä itse.


      • IhalainenIte
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Ainakin osa saarnaajista on lupautunut eroamaan kirkosta, jos heidän kirkon jäsenyys, sakramenttejen jakamisen tähden, tulee jollekkin pahennukseksi.

        Mitä huuteluun tulee..... Olipa spontaania tai ei... Kyllä se on niin että kun saarna on valmis, niin voi käydä saarnaajalta kysymässä, että mitä sinä "tuolla, tai tuolla" tarkoitit.
        Varsinkin ojentaminen tulee tehdä kahden kesken, ja tuo toinen, jos on vikaan joutunu, tekee parannusta siitä oman tuntonsa mukaan.


        "koulun vanhempainillassa julista sopivaa tai sopimatonta parannussaarnaa läsnäolijoille"
        Noh, voi olla että menee vähän ohi aiheen, mutta, Niinhän sitä on sanottu, että kristitty on suruttoman raamattu. Eli parannus saarna siellä, voi olla jo se kristityn ulkoinen olemus ja käytös.

        mietin tätä lausetta uudestaan : "osa saarnaajista on lupautunut eroamaan kirkosta, jos heidän kirkon jäsenyys, sakramenttejen jakamisen tähden, tulee jollekkin pahennukseksi."

        eihän tämä osoita sitä, että halutaan kunnioittaa Jumalan asettamaa järjestystä. Otan arvostuksen pois
        Jos meidän käsketään yhteiskunnan jäseninä (tai kirkon jäseninä) toimimaan Jumalaa vastaan, silloin kansalaistottelemattomuus saa ymmärrystä.


      • IhalainenIte
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Minä en ajattele että se olisi hengellistä ylpeyttä, jos olemme joistan asioista eri kannalla.

        Toisaalta näen enempi hengellisenä ylpeytenä sen, kun erotaan ja lähdetään eri käsityksiin nojaten rakentamaan uutta parempaa yhdistystä, eli hylätään ne ihmiset joiden käsitys on eri kuin "minulla itselläni".

        Olisi ollut parempi puhua ja keskustella asioista sillä mielellä, että ehkä Jumala Taivaallinen Isä, olisi antanut meille kaikille vähän ymmärrystä ja raottanut hieman silmiämme näkemään totuutta niin, että saisimme yksimielisyyden opissa ja kaikissa kysymyksissä. Ja siellä missä ei täyttä yksimielisyyttä tule, että olisi kuitenkin rakkaus ja anteeksi antamus, toinen toista, kohtaan.

        Ja silloin se ehkä vaatii sen, että enempi kuuntelisimme mitä toinen sanoo, ja vähempi olisi kerrottavaa itselläni.

        Ja silloin myös sakramentti asia, ei tule kristittykjen väliseksi esteeksi, kun se on oman tunnon asia, ja ne jotka tahtovat vain kirkossa sen vastaan ottaa, voivat niin tehdä, mutta toisaalta se mahdollisuus on myös rukoushuoneella.

        Ja mitä lähetystyöhön tulee, niin koskaan ei ole kristillisyyden työ pysähtynyt maailman ja kuolleen uskon vastustukseen. Eikä se pysähtynyt nyttenkään, vaikka kirkko sitä thtoikin hankaloittaa.

        Hengelliseen ylpeyteen viitaten en minäkään ajattele niin, että asioista eri kannalla oleminen sitä aiheuttaa. Ongelmana on tuo mitä kirjoitat. Jos pysähdyt kirjoittamiesi tekstien kohdalla miettimään, millaisena taavi tavallinen lukija ne ymmärtää, hän päätyy toteamaan saman kuin täällä palstalla monet muutkin. Niissä on farisealainen "vain me" henki, ylpeyden henki. Silloin kun siinä on sisällä, sitä on itse todella vaikea havaita. Sama piirre on lukuisissa sananpalvelijoissa, he eivät sitä itse tunnista. Osa pystyy tämän piirteen peittämään opittuna satojen keskustelujen seurauksena, mutta se paljastuu usein, kun yritetään mennä asioissa pintaa syvemmälle.

        Tästä huolimatta keskustelua kannattaa jatkaa. Kyse on tällöin enemmän siitä, kuinka paljon ne, jotka tämän tunnistaa, pystyvät sietämään sitä ylpeyden lemua ja ohittamaan ne tunnistaen kaverin olevan parantumaton.


      • kukalieoliskaan
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Minä en ajattele että se olisi hengellistä ylpeyttä, jos olemme joistan asioista eri kannalla.

        Toisaalta näen enempi hengellisenä ylpeytenä sen, kun erotaan ja lähdetään eri käsityksiin nojaten rakentamaan uutta parempaa yhdistystä, eli hylätään ne ihmiset joiden käsitys on eri kuin "minulla itselläni".

        Olisi ollut parempi puhua ja keskustella asioista sillä mielellä, että ehkä Jumala Taivaallinen Isä, olisi antanut meille kaikille vähän ymmärrystä ja raottanut hieman silmiämme näkemään totuutta niin, että saisimme yksimielisyyden opissa ja kaikissa kysymyksissä. Ja siellä missä ei täyttä yksimielisyyttä tule, että olisi kuitenkin rakkaus ja anteeksi antamus, toinen toista, kohtaan.

        Ja silloin se ehkä vaatii sen, että enempi kuuntelisimme mitä toinen sanoo, ja vähempi olisi kerrottavaa itselläni.

        Ja silloin myös sakramentti asia, ei tule kristittykjen väliseksi esteeksi, kun se on oman tunnon asia, ja ne jotka tahtovat vain kirkossa sen vastaan ottaa, voivat niin tehdä, mutta toisaalta se mahdollisuus on myös rukoushuoneella.

        Ja mitä lähetystyöhön tulee, niin koskaan ei ole kristillisyyden työ pysähtynyt maailman ja kuolleen uskon vastustukseen. Eikä se pysähtynyt nyttenkään, vaikka kirkko sitä thtoikin hankaloittaa.

        Kerrotko, oliko tämä aivan alusta asti (jo kesällä 2015) näin:

        "Ja silloin myös sakramentti asia, ei tule kristittykjen väliseksi esteeksi, kun se on oman tunnon asia, ja ne jotka tahtovat vain kirkossa sen vastaan ottaa, voivat niin tehdä, mutta toisaalta se mahdollisuus on myös rukoushuoneella."


      • KätketäänSydämmeen
        IhalainenIte kirjoitti:

        Hengelliseen ylpeyteen viitaten en minäkään ajattele niin, että asioista eri kannalla oleminen sitä aiheuttaa. Ongelmana on tuo mitä kirjoitat. Jos pysähdyt kirjoittamiesi tekstien kohdalla miettimään, millaisena taavi tavallinen lukija ne ymmärtää, hän päätyy toteamaan saman kuin täällä palstalla monet muutkin. Niissä on farisealainen "vain me" henki, ylpeyden henki. Silloin kun siinä on sisällä, sitä on itse todella vaikea havaita. Sama piirre on lukuisissa sananpalvelijoissa, he eivät sitä itse tunnista. Osa pystyy tämän piirteen peittämään opittuna satojen keskustelujen seurauksena, mutta se paljastuu usein, kun yritetään mennä asioissa pintaa syvemmälle.

        Tästä huolimatta keskustelua kannattaa jatkaa. Kyse on tällöin enemmän siitä, kuinka paljon ne, jotka tämän tunnistaa, pystyvät sietämään sitä ylpeyden lemua ja ohittamaan ne tunnistaen kaverin olevan parantumaton.

        Onko se näin, että kuuntelemme saarnaa sillä mielellä, että voi, kun saisin jostain ’virheestä’ kiinni, se ei ole oikea mieli?!


      • IhalainenIte

        KätketäänSydämmeen: "Onko se näin, että kuuntelemme saarnaa sillä mielellä, että voi, kun saisin jostain ’virheestä’ kiinni, se ei ole oikea mieli?!"

        Saarna on tosiaan tarkoitettu herätykseksi ja virkistykseksi matkallamme taivaan kotiin.
        Tätä samaa inhimillisyyttä toivoisin teiltä, jotka niin hanakasti haluatte takertua jokaiseen kirjoittamaani asiaan pyrkien kääntämään viestini jopa päinvastaiseksi. Olemme kaikki ihmisiä, tästä syystä kaikki erehtyväisiä ja virheellisiä. Meissä kaikissa on lähtökohtaisesti valuvika. Syntymästä alkaen jokin vika koodissa.

        Enemmän kannattaisi virheiden sijasta kiinnittää huomiota siihen, onko keskusteluosapuoli saanut Jumalalta lahjan olla totuudenhakuinen. Jos tämän kyvyn on saanut, keskustelu onnistuu paremmin erilaisista näkemyksistä huolimatta. Aina se ei onnistu tästä huolimatta, koska tämän lisäksi tarvitaan rakkautta, edes sen verran, että viitsii kuunnella vastakkaisen näkemyksen omaavan perusteita.

        Onneksi Jumala lähetti Jeesuksen korjaamaan valuvian. Jumala antaa paljon ohjeita, neuvoja ja sääntöjä. Meille on annettu laki. Mikä on lain tarkoitus? Pelastummeko noudattamalla lakia tarkasti?

        Kyllä, me pelastumme noudattamalla lakia tarkasti. Valitettavasti emme valuvian takia kykene siihen. Laintaulut ja käskyt ovat tienviittoja Kristuksen luo, joka korjasi valuvikamme uhraamalla itsensä kuolemaan. Jeesus voitti kuoleman. Jokainen häneen uskova saa iloita. Voimme tukea toinen toisiamme taivaan tien matkalla erilaisista näkemyksistä ja mielipiteistä huolimatta.


      • Tuntomerkki
        IhalainenIte kirjoitti:

        KätketäänSydämmeen: "Onko se näin, että kuuntelemme saarnaa sillä mielellä, että voi, kun saisin jostain ’virheestä’ kiinni, se ei ole oikea mieli?!"

        Saarna on tosiaan tarkoitettu herätykseksi ja virkistykseksi matkallamme taivaan kotiin.
        Tätä samaa inhimillisyyttä toivoisin teiltä, jotka niin hanakasti haluatte takertua jokaiseen kirjoittamaani asiaan pyrkien kääntämään viestini jopa päinvastaiseksi. Olemme kaikki ihmisiä, tästä syystä kaikki erehtyväisiä ja virheellisiä. Meissä kaikissa on lähtökohtaisesti valuvika. Syntymästä alkaen jokin vika koodissa.

        Enemmän kannattaisi virheiden sijasta kiinnittää huomiota siihen, onko keskusteluosapuoli saanut Jumalalta lahjan olla totuudenhakuinen. Jos tämän kyvyn on saanut, keskustelu onnistuu paremmin erilaisista näkemyksistä huolimatta. Aina se ei onnistu tästä huolimatta, koska tämän lisäksi tarvitaan rakkautta, edes sen verran, että viitsii kuunnella vastakkaisen näkemyksen omaavan perusteita.

        Onneksi Jumala lähetti Jeesuksen korjaamaan valuvian. Jumala antaa paljon ohjeita, neuvoja ja sääntöjä. Meille on annettu laki. Mikä on lain tarkoitus? Pelastummeko noudattamalla lakia tarkasti?

        Kyllä, me pelastumme noudattamalla lakia tarkasti. Valitettavasti emme valuvian takia kykene siihen. Laintaulut ja käskyt ovat tienviittoja Kristuksen luo, joka korjasi valuvikamme uhraamalla itsensä kuolemaan. Jeesus voitti kuoleman. Jokainen häneen uskova saa iloita. Voimme tukea toinen toisiamme taivaan tien matkalla erilaisista näkemyksistä ja mielipiteistä huolimatta.

        Hyvä,minä olen muualta mutta näen ihmisen joka totuuttaan julistaa.
        Hienoa.


      • ajgtuolieto
        kukalieoliskaan kirjoitti:

        Kerrotko, oliko tämä aivan alusta asti (jo kesällä 2015) näin:

        "Ja silloin myös sakramentti asia, ei tule kristittykjen väliseksi esteeksi, kun se on oman tunnon asia, ja ne jotka tahtovat vain kirkossa sen vastaan ottaa, voivat niin tehdä, mutta toisaalta se mahdollisuus on myös rukoushuoneella."

        Juu. Oli näin jo vuoden 2015 alusta. UR sanoi saarnassa Helsingissä, että varmaan aluksi osa käy kirkossa ehtoollisella ja osa rukoushuoneella ja toivoi keskinäistä ymmärtämystä.


      • kukalieoliskaan
        ajgtuolieto kirjoitti:

        Juu. Oli näin jo vuoden 2015 alusta. UR sanoi saarnassa Helsingissä, että varmaan aluksi osa käy kirkossa ehtoollisella ja osa rukoushuoneella ja toivoi keskinäistä ymmärtämystä.

        No näin sopuisia eivät kaikki saarnat toki olleet - mahdotonta on kaikista edes tietää, koska jokainen tietää vain omalta paikkakunnaltaan lähinnä.

        Ehkä ei ole tarvis muistella enää, monia haavoja kuitenkin tuli tämän asian tiimoilta. Jos sukulaispiirissä on hyvin jyrkkiä kannanottoja ollut, ovat jäljet sen mukaisia - karsimakirves heilui aika railakkaasti tuolloin ja miksei nykyäänkin aina kun mahdollista.

        Ehkä nykyisin osataan pysytellä jo etäämmällä, jos käsitykset eivät mene yksiin.


      • riihenperkuuta
        kukalieoliskaan kirjoitti:

        No näin sopuisia eivät kaikki saarnat toki olleet - mahdotonta on kaikista edes tietää, koska jokainen tietää vain omalta paikkakunnaltaan lähinnä.

        Ehkä ei ole tarvis muistella enää, monia haavoja kuitenkin tuli tämän asian tiimoilta. Jos sukulaispiirissä on hyvin jyrkkiä kannanottoja ollut, ovat jäljet sen mukaisia - karsimakirves heilui aika railakkaasti tuolloin ja miksei nykyäänkin aina kun mahdollista.

        Ehkä nykyisin osataan pysytellä jo etäämmällä, jos käsitykset eivät mene yksiin.

        Kuolleet oksat ei kanna hedelmää ja hakataan pois


      • kukalieoliskaan
        riihenperkuuta kirjoitti:

        Kuolleet oksat ei kanna hedelmää ja hakataan pois

        Totta puhut! Mutta kuka karsimakirveen oikea käyttäjä olikaan?


    • aamenx100

      Kiitos Jeesus että en tarvitse ainuttakaan pappia en piispoja enkä lukkareita, hauturin saa tilaamalla jos ei muuten kuoppaa saa järjestettyä.

      En tarvitse sakramentteja enkä muitakaaan kirkollisia taikakaluja en kirkkojärjestystä enkä lakia vaan saan suoraan palvella elävää Jeesusta Hänen Raamatussa ilmoittamallaan tavalla Hengessä ja totuudessa.

      Kiitos vielä siitäkion ettei ool etarvinnut päivääkään ola kirkon orja eikä maksumies kaikenlaiseen sekasotkuun ja humpuukiin katkismuksiin ja tunnustukirjoihin vaan kaikki löytyy Raamatun sanasta mitä elämiseen ja jumalaisuuteen tarvitaan tässä ja tulevassa elämässä.

      • EiVäliKäsilläParane

        Surullisen monet ovat linkittäneet uskonsa pappi-virkaan ja kirkon monopoli sakramentteihin. Jeesuksella ei ollut viimeisellä ehtoollisella mitään kierrätysviiniä ja leipää vaan ne oli aidot ihan vaan Hänen takiaan.


      • Jassoota

        Kiitos Jeesus siitä että pyhän hengen kautta, saamme kaiken mitä tarvitsemme.


      • mihinteuskotte
        EiVäliKäsilläParane kirjoitti:

        Surullisen monet ovat linkittäneet uskonsa pappi-virkaan ja kirkon monopoli sakramentteihin. Jeesuksella ei ollut viimeisellä ehtoollisella mitään kierrätysviiniä ja leipää vaan ne oli aidot ihan vaan Hänen takiaan.

        Ja mitä sen viinin laadulla sitten on muk amerkitystä, sehän on viinirypäleen mehua jota on käytetty viinaksi enempi tai vähempi.

        Silläkö ratkaistaan mailman syntikysmys onko se jotain aitoa vaiko epäaitoa voi hyvänen aika näitä taikauskoisia tarinoita.


    • Ihalainenite

      Kiitos Jeesus siitä, että meillä säilynyt edelleen kansankirkkojemme kautta yhteys sinuun. Sillä on ollut valtava merkitys kaikista kirkon väärinkäytöksistä huolimatta. Kiitos Jeesus, että kirkkojemme kautta yhteiskuntamme on maailman vakain, tasa-arvoisin esimerkiksi tuloerojen suhteen. Kiitos siitä, että kansankirkkojemme kautta kirkkosi edelleen saa vaikuttaa ja tehdä työtä Suomenkin kansassa Sanasi ja Sakramenttiesi kautta. Kiitos näistä asioista, joiden arvoa ei voida mitata rahassa.

      Kiitos myös siitä, että nekin ihmiset, jotka eivät koe tarvitsevansa sakramentteja, saavat elää yhteiskunnassa, jossa on demokraattinen hallintomuoto. Varjele heitä sakramenttien halveksimiselta. Siunaa heitäkin ja kirkasta heillekin heidän paikkansa palvella Sinua.
      amen

      • näinjoviissataavuotta

        Olisko se ihan mahdoton käsittää että ne ns sakramentit ovat pelkästään lutterinne päässä syntyneitä korvikkeita hänen harhaisille opinkäsityksilleen, olisko?!

        Raamatussa EI ole ainuttakaan sakramenttia ei mysteerioita ei talismaaneja eikä taikakaluja, vaan KAIKKI tapahtuu USKON kautta.

        Lue Hebrealaiskirje luku 11 ja kerro missä siinä on sakramentit esillä.

        Mitä työtä kansankirkko tekee kun ei julista kertakaakaan vuoden sunnuntaina evankeliumia niinkujn on kirjoitettu, vaan julistaa luterilaista oppia vaubvakasteista ja ehtoollisen mysteereistä ym humaania höpötystä joka ei anna mihinkään synnintuskaan yhtään mitään.

        Koit amennä ja kysyä papilta mitä minu npitää tehdä kun on niin kova synnintuska!

        Saat satavarmasti vastauksen, ole rauhassa sinut on kasteessa jo otettu Jumalan omaksi jnee jne... lässynläpsytystä!

        Eli "potilas" ei saa yhtään mitään apua mihinkään vaivaansa.


      • valoakinolisi
        näinjoviissataavuotta kirjoitti:

        Olisko se ihan mahdoton käsittää että ne ns sakramentit ovat pelkästään lutterinne päässä syntyneitä korvikkeita hänen harhaisille opinkäsityksilleen, olisko?!

        Raamatussa EI ole ainuttakaan sakramenttia ei mysteerioita ei talismaaneja eikä taikakaluja, vaan KAIKKI tapahtuu USKON kautta.

        Lue Hebrealaiskirje luku 11 ja kerro missä siinä on sakramentit esillä.

        Mitä työtä kansankirkko tekee kun ei julista kertakaakaan vuoden sunnuntaina evankeliumia niinkujn on kirjoitettu, vaan julistaa luterilaista oppia vaubvakasteista ja ehtoollisen mysteereistä ym humaania höpötystä joka ei anna mihinkään synnintuskaan yhtään mitään.

        Koit amennä ja kysyä papilta mitä minu npitää tehdä kun on niin kova synnintuska!

        Saat satavarmasti vastauksen, ole rauhassa sinut on kasteessa jo otettu Jumalan omaksi jnee jne... lässynläpsytystä!

        Eli "potilas" ei saa yhtään mitään apua mihinkään vaivaansa.

        Jeesus sanoo ehtoollisessa mm; " niin usein kun te syötte ja juotte näin, tehkää se Minun muistokseni..:"!

        Eikä kukaan Apostoli puhu sanaakaan ehtoollisen sakramentista eikä syntien anteeksisyömisestä.


      • älä_Jatka_pilkkaamista
        valoakinolisi kirjoitti:

        Jeesus sanoo ehtoollisessa mm; " niin usein kun te syötte ja juotte näin, tehkää se Minun muistokseni..:"!

        Eikä kukaan Apostoli puhu sanaakaan ehtoollisen sakramentista eikä syntien anteeksisyömisestä.

        Lue nyt hyvä mies Raamattua, äläkä täällä tyhjiä horise.

        Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.


      • RukoileParannuksenArmoa
        älä_Jatka_pilkkaamista kirjoitti:

        Lue nyt hyvä mies Raamattua, äläkä täällä tyhjiä horise.

        Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

        Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.


      • KansakunnanIsä

        Kiitos viestistäsi, en ole aikaisemmin kommentoinut kirjoituksiasi.
        Kirkkoa muunmuassa saamme kiittää.

        Parit lainaukset:
        Johan Vilhelm Snellman (1806-1881), hänen syyttävä sormensa osoitti mm. sen ajan sivistyneistöä, joka vähät välitti kansan henkisestä ja aineellisesta tilasta.
        "Näet jo suomalaisen kasvoista ja kuulet hänen lauluistaan, että hän tietää lakanneensa elämästä. Suomi ei voi mitään väkivalloin, sivistyksen voima on sen ainoa pelastus.
        Yksilö voi toteuttaa tarkoituksensa ainoastaan toimimalla jonkin yhteisön, ennen muuta perheen, kansalaisyhteiskunnan ja valtion hyväksi. Jos on välttämätöntä, on hänen uhrauduttava kokonaisuuden hyväksi.
        Yksilön korkeimpana ohjeena on kansan tapa ja laki, sillä niissä nousee esiin kansan oikeustaju.
        Tapa ja laki eivät kuitenkaan ole pysyviä, vaan alituisen kehityksen alaisia.
        Voi syntyä tilanteita joissa laki ei vastaa kansallishenkeä. Silloin se on laillisessa järjestyksessä muutettava. Valtion olemuksena on kaikkien kansalaisten yhteisen hyvän edistäminen, ja sellaisena valtio on ihmishengen korkein ilmenemismuoto."

        Minut on kastettu kirkon jäsenyyteen, silloin kun minä syön ja juon, muistan kiittää pienellä rukouksella Luojaamme.


      • voihyvärakasisä
        RukoileParannuksenArmoa kirjoitti:

        Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

        Voi herraisä tätä kansan yksinkertaisuutta ja muotojumalista ajattelua!

        Koittakaa nyt käsittää ettei Jeesus opeta ihmissyöntiä vaan Hänen syömisensä tarkoittaa Hänen Sanansa ja opetuksensa ottamista elämän suunnaksi.

        Raamattua on kyllä luettu varmasti enemmän kuin yksikään lestalainen!

        Mihin te oikein uskotte huh !!??


      • eiyhtäänmitään
        KansakunnanIsä kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, en ole aikaisemmin kommentoinut kirjoituksiasi.
        Kirkkoa muunmuassa saamme kiittää.

        Parit lainaukset:
        Johan Vilhelm Snellman (1806-1881), hänen syyttävä sormensa osoitti mm. sen ajan sivistyneistöä, joka vähät välitti kansan henkisestä ja aineellisesta tilasta.
        "Näet jo suomalaisen kasvoista ja kuulet hänen lauluistaan, että hän tietää lakanneensa elämästä. Suomi ei voi mitään väkivalloin, sivistyksen voima on sen ainoa pelastus.
        Yksilö voi toteuttaa tarkoituksensa ainoastaan toimimalla jonkin yhteisön, ennen muuta perheen, kansalaisyhteiskunnan ja valtion hyväksi. Jos on välttämätöntä, on hänen uhrauduttava kokonaisuuden hyväksi.
        Yksilön korkeimpana ohjeena on kansan tapa ja laki, sillä niissä nousee esiin kansan oikeustaju.
        Tapa ja laki eivät kuitenkaan ole pysyviä, vaan alituisen kehityksen alaisia.
        Voi syntyä tilanteita joissa laki ei vastaa kansallishenkeä. Silloin se on laillisessa järjestyksessä muutettava. Valtion olemuksena on kaikkien kansalaisten yhteisen hyvän edistäminen, ja sellaisena valtio on ihmishengen korkein ilmenemismuoto."

        Minut on kastettu kirkon jäsenyyteen, silloin kun minä syön ja juon, muistan kiittää pienellä rukouksella Luojaamme.

        Niin sinut on kastettu kirkon veroluetteloon kuten suuri osa suomalaisista, mutat mitä tekemistä sillä on sielun autuudeen kanssa, kas siinä on painopiste jota on syytä pohtia hieman enemmän!


      • KuunteleJoskus
        voihyvärakasisä kirjoitti:

        Voi herraisä tätä kansan yksinkertaisuutta ja muotojumalista ajattelua!

        Koittakaa nyt käsittää ettei Jeesus opeta ihmissyöntiä vaan Hänen syömisensä tarkoittaa Hänen Sanansa ja opetuksensa ottamista elämän suunnaksi.

        Raamattua on kyllä luettu varmasti enemmän kuin yksikään lestalainen!

        Mihin te oikein uskotte huh !!??

        Näitä ’minä tiedän’- ystäviä riittää!


      • NäinOnNärreet
        eiyhtäänmitään kirjoitti:

        Niin sinut on kastettu kirkon veroluetteloon kuten suuri osa suomalaisista, mutat mitä tekemistä sillä on sielun autuudeen kanssa, kas siinä on painopiste jota on syytä pohtia hieman enemmän!

        Ei.
        Kyllä se kaste on yhtä arvokas ja pätevä sakramentti, vaikka sen saaja ei arvostaisikaan sitä kirkon veroluetteloa enempi.


      • voirakasisä
        NäinOnNärreet kirjoitti:

        Ei.
        Kyllä se kaste on yhtä arvokas ja pätevä sakramentti, vaikka sen saaja ei arvostaisikaan sitä kirkon veroluetteloa enempi.

        Niin sinullekkin on opetettu mutta Raamattu ei tiedä asiasta yhtään mitään.

        Siellä EI ole sakramentteja eikä kasteen pätevyyksiä.
        mitään kasteen pätevyyksiä ei ole olem,assakaan, ne ovat katolisuuden perintöjä paavin pallilta kaikki nuo höpötykset sakramenteista.

        Onko vaikeaa uskoa että uskossa on kyse USKOSTA, ei välineistä eikä taikamenoista.


      • Yhdessäkaikki
        eiyhtäänmitään kirjoitti:

        Niin sinut on kastettu kirkon veroluetteloon kuten suuri osa suomalaisista, mutat mitä tekemistä sillä on sielun autuudeen kanssa, kas siinä on painopiste jota on syytä pohtia hieman enemmän!

        Kiitos, osasin odottaa, hyvä että luit kyhäelmäni.
        Arvailet varmaan kuka minä olen.
        Minä olen ihminen joka jatkaa ihmisten auttamista suuntaan tai toiseen.
        Minä ymmärrän, sinä haluat sinun Jumalallesi kumarrettavan ja anteeksipyytelevän.
        Minä en ole tohkeilija joka rakentelee tikkaitaan.
        Minä olen vain ja ainoastaan olemassa. Ole kärsivällinen sillä minä, yksi ihminen , olen täällä.
        Niinkuin muutkin, heilun tuuliviirinä puolelta toiselle.
        Minä niinkuin sinä olemme yhtä, lopussa.


    • juuriMuistutettiin

      "..........älkää itseänne ylen viisaina pitäkö........"

      • SiisJokaPäivä

        ’Juuri muistutettiin’, tämä meidän pitäisi muistaa joka päivä!


    • IhalainenIte

      Mainitsin tuolla Takkisen kääntäneen takkinsa Amerikassa. Vastaavalla tavalla taisi käydä Purnulle? Miksi palata 1800-luvun Amerikkaan ja tonkia tapahtunutta? Ehkä siksi, että joitain vastaavaa tapahtui 1990-luvulla Amerikan lapin lähetyskiertueen jälkeen. Historiaan perehtyneet lapin vanhimmat taisivat ymmärtää, että aito esikoislestadiolaisuus löytyy enemmän Takkisen ja Purnun perinnöistä kuin kirkossa pysymisen puolesta (sakramenttiyhteys) puhuneen Raattamaan?

      • 335577

        ei ollu kirkon tilanne lähellekään, niin Raamatun vastainen kuin nykyään. EUROOPASSA.


      • IhalainenIte
        335577 kirjoitti:

        ei ollu kirkon tilanne lähellekään, niin Raamatun vastainen kuin nykyään. EUROOPASSA.

        Ei ollutkaan, siksi voi vain ihmetellä, miksi esikoislestadiolaisuuden kantaisät Euroopassa ja Amerikassa vaativat nykyistä käytäntöä jo 1890-luvulla?
        Nykyiset Lapin vanhimmat ovat onnistuneet palauttamaan liikkeen esikoislestadiolaisuuden alkujuurille. Tässä välillä oli n. 110-vuotta harha-askelia vähän sinne ja tänne.


      • Miksi_valehtelet
        IhalainenIte kirjoitti:

        Ei ollutkaan, siksi voi vain ihmetellä, miksi esikoislestadiolaisuuden kantaisät Euroopassa ja Amerikassa vaativat nykyistä käytäntöä jo 1890-luvulla?
        Nykyiset Lapin vanhimmat ovat onnistuneet palauttamaan liikkeen esikoislestadiolaisuuden alkujuurille. Tässä välillä oli n. 110-vuotta harha-askelia vähän sinne ja tänne.

        Tuo on paskapuhetta. Ihalaisen nimen käyttäminen nimimerkissään on samaa valheellista pirullisuutta, jota liikkeen toiminta on ollut jo yli 20 vuotta, siitä saakka kun johto Ruotsissa vaihtui iisaksonilaiseksi.

        Sain juuri eile dokumentit. Lestadiolaisuudesta ei ole koskaan tarkoitettu tehdä omaa kirkkoa, sakramentteineen. Issaksonin hurrit Jellivaassa suomaisine huoveineen kooittavat vääntää historioita toiseksi sen jälkeen kun hajoittivat liikkeen.


      • IhalainenIte

        Totta, irrallisena aiemmasta keskustelusta tuolta ylempää tämä näyttää valheelta. Kantaisillä tässä kommentissa viitataan esikoisuuden isään Joonas Purnuun ja Amerikassa vastaavasti Johan Takkiseen. Eli nämä kaksi hemmoa ovat vaatineet jo aikoinaan tätä ehtoolliskäytäntöä, joka esikoislestadiolaisilla on nyt myös Euroopassa, Suomessakin 2015 loppusyksystä alkaen Mikkelin rukoushuoneelta.

        Purnuhan on sillä tavalla arvoitus, kun hän on mukana 1895 Lannavaaran kirjeen allekirjoittajissa, jossa maallikkosakramentti toiminta torjutaan yhteisesti. Purnun osalta tässä on arvailua, mutta sen perusteella, mitä aineistoa Purnusta on jäänyt, niistä syntyy vaikutelma, että hän kannatti maallikkosakramenttia, mutta Raattamaa ym veljet olivat toista mieltä, josta syystä Purnukin olisi yhtenäisyyden säilymiseksi antanut nimensä Lannavaaran kirjeeseen, jossa siis halutaan säilyttää sakramenttiyhteys ev.lut kirkon kanssa. Korostan sitä, että tämä on vähän arvailua, mutta tältä se siis näyttää täältä kaukaa menneisyyteen katsottuna.


      • Takkista
        IhalainenIte kirjoitti:

        Totta, irrallisena aiemmasta keskustelusta tuolta ylempää tämä näyttää valheelta. Kantaisillä tässä kommentissa viitataan esikoisuuden isään Joonas Purnuun ja Amerikassa vastaavasti Johan Takkiseen. Eli nämä kaksi hemmoa ovat vaatineet jo aikoinaan tätä ehtoolliskäytäntöä, joka esikoislestadiolaisilla on nyt myös Euroopassa, Suomessakin 2015 loppusyksystä alkaen Mikkelin rukoushuoneelta.

        Purnuhan on sillä tavalla arvoitus, kun hän on mukana 1895 Lannavaaran kirjeen allekirjoittajissa, jossa maallikkosakramentti toiminta torjutaan yhteisesti. Purnun osalta tässä on arvailua, mutta sen perusteella, mitä aineistoa Purnusta on jäänyt, niistä syntyy vaikutelma, että hän kannatti maallikkosakramenttia, mutta Raattamaa ym veljet olivat toista mieltä, josta syystä Purnukin olisi yhtenäisyyden säilymiseksi antanut nimensä Lannavaaran kirjeeseen, jossa siis halutaan säilyttää sakramenttiyhteys ev.lut kirkon kanssa. Korostan sitä, että tämä on vähän arvailua, mutta tältä se siis näyttää täältä kaukaa menneisyyteen katsottuna.

        14
        se sujumatoin vanha tottuus: Jos ei Herra huonetta rakenna, niin
        hukkaan ne työtä tekee, jotka sitä rakentaa. Mutta sen tiedämme,
        että jos Jumalan evangeliumin nuottaan tarttuu monenlaisia ka-
        loja, toiset verkolle vahingoksi ja vaivaksi apostolein ja
        Lutheruksenki aikana, niin onko toista odottaminen tälläkään
        ajalla? Kristillisyyden vapauden ilman alla syntyy monta tur-
        miollista mieltä pakanallisen viisauden hapatuksesta, ja juutalai-
        suuden juuresta, josta P. Paavali kirjoitti, ettei julmin vaino ja
        verenvuodatukset voineet estää repeilemisiä ja Kristuksen seura-
        kunnasta erkaintumisia, ja samoin kävi Lutheruksen aikana, että
        muutamat paaville suutuksissa, ei tahtonut yhtään lepoa olla,
        kaikki tahoit olla mestaria, että Jumalalta kutsutut palvelijat olit
        monessa vaarassa, ja synty monta Jumalan sallimisesta, evan-
        geliumin väärin käyttämistä.
        Nyt on mennyt Ruottissa ulos valtiokirkosta Walden-
        strömiläiset ja babtistit (Uudesta Kastajat), joka nyt rynttää
        Suomeenki, mutta ne, joille maailmassa on perkele korkonimeksi
        pannut “hihhuli”, ja sivistyneimmät “laestadialaiset”, ei ne ole
        tarvinneet kirkosta erkaintua Ruottissa eikä Suomessa, vaikka
        monella tavalla on kirkko ahdistanut, voimalliset ja voimattomat,
        kirkkosaarnoilla, maailmallisella lailla ja herjauskirjoilla ja m.m.
        Nyt näemme ehdotuksia eriuskolaislaista Suomeen, julis-
        tettuna sanomalehdissä, niin tihiän ja korkian, että tietää olleensa
        ulos potkastun sakramenttein kanssa vanhan kirkon yhteydestä,
        jos ne ehdotukset laiksi. vahvistetaan. Niille ne on hyvät, joilla
        on halu ulospäästä kaikista uskonnollisista siteistä, joita löytyy
        oppineissa ja yhteisessä kansassa; mutta elävä kristillisyys ei sitä
        vaikuta, mutta ulkoa on syyt.
        Jumala loi ihmisen iloon ja kuolemattomuuteen, vapaak-
        si kaikesta työstä ja vaivasta, mutta perkeleen kateudesta tuli
        synti maailmaan, ja synnin kautta kuolema, ja ihminen tuli
        turmelluksi syvästi, alastomaksi ja sokiaksi. Portti tuli avaraksi ja
        tie laviaksi, joka viepi Jumalan vanhurskauden Hengeltä
        sytytettyyn helvettiin, jota sadduseukset tekee turhaksi. Aposto-
        lein aikana hurmasi perkele kristityitäki, ettei ylösnousemusta
        ole, ja toisia, että se on jo tapahtunut, ja m.m.........
        Takkisen kirjoitusta


    • IhalainenIte

      Tarkennetaan vielä sakramenttiyhteyttä. Ne jotka ovat paneutuneet kirkkohistoriaan erityisesti Lutherin aikakauteen ymmärtävät, että sakramenttiyhteys on ratkaisevan tärkeä luterilaisille kirkoille. Ilman sitä yhteyttä ei todellisuudessa ole. Esikoislestadiolainen sakramenttijupakka paljasti Suomen ev.lut kirkolta yllättävän seikan. Kirkon seinät ovat laveat ja katto korkealla. Kirkkoon on mahtunut kaikenlaisia käsityksiä, joskaan ei enää nykyisin, konservatiivit ovat ahtaalla, jopa ajettu ulos. Yllätys oli, että kirkolle sen opin ytimessä olevat sakramentit olivat sittenkin tärkeitä edelleen. Kirkko paimentensa avulla puolusti tärkeintä aarrettaan, yllättävän pontevasti, mutta rakkaudellisesti esikoislestadiolaisia kohdellen. Paikallisesti saarnaajilta kysyttiinkin yhteistyön toimivuudesta kirkon kanssa, vastaukset olivat 10 tyyppisiä. Kirkon huonosta kehityksestä huolimatta, tämä oli kirkolta kiva valonpilkahdus muuten niin synkeässä tilanteessa. On osattu erottaa olennainen roskan seasta.

      • Helvetinruhtinas

        Kirkon tilanne on erittäin tukala.
        Vastaan toistamiseen.
        Aivoni lyövät tyhjää.
        Tärkeää on pitää kirkon status heille jotka häilyvät rajamailla.
        Instituutio joka romahtaa ei tiedä kenellekkään hyvää.
        Kärsimystä ja ihmisistä piittaamattomia ihmislaumoja juoksee kenenkin, fanaattisten uskojen syliin.
        He haluavat vain hallita ja nujertaa ihmisistä viimeisenkin vastarinnan.
        Ihminen TOIVON mukaan on VIISASTUNUT ettei lähde kaiken maailman tuuliviireihin.


      • IhalainenIte

        Totta, kirkon tilanne on tukala, siksi kristittyjä tarvitaan edelleenkin! Tehdään työtä kaikkialla, erityisesti siellä, missä tilanne on tukala. Jeesus sanoo "eivät terveet tarvitse parantajaa"


      • YölläNukutaan

        Tapsa, nuku välillä!


      • IhalainenIte
        YölläNukutaan kirjoitti:

        Tapsa, nuku välillä!

        ;)


    • Oikeita_eroja_on

      Perus syy esikoislestadiolaisten jäsenistön tahdon vastaiseen ratkaisuun oli kuitenkin luterilaisen opin ja pietistis/herrnhutilaisen opin ero. Aivan selkeä opillinen ero, sikäli kun esikoislestadiolaisilla mitään kirjoihin ja kansiin kirjattua oppia edes on. Tämähän on uuslukijaisuuden suora jatkumo tämä lestadiolaisuus kokonaisuudessaankin, puhumattakaan esikoislestadiolaisesta ryhmästä joka perustettiin vuonna 1902 Suomessa.

      "Oppi" vaihteli puhujasta toiseen jo vuosikymmenien ajan, minunkin muistamaltani ajalta. Kun sitten äärilakihenkinen johto asettui valtaan Ruotsissa, tuli liikkeestä erehtymättömän paavin hallitsema yhteisö. Mikäs paaville on hekumallisempaa kun toimiminen erehtymättömänä erehtymättömän lauman ohjaksissa. Hengellisesti sokeille sellainen rooli käy tietenkin loistavasti.

      • IkävääOn

        Voi voi, jättäkää jo rauhaan!


      • 455675

        Ei tuommottii uskontoa tosiaan käsitä, riekutaan vuodesta toiseen toisen uskonnon kimpussa. Ei toista samanlaista pelastusoppia liene vielä keksitty.


      • IhalainenIte

        Tulkitsen keskusteluntarvetta "vuodesta toiseen" myös "sielunhoidollisena" siinä mielessä, että kärsivillä on usein tarve pohtia vastausta kysymykseen, mitä oikein tapahtui?

        Jos tällaisia keskustelutilaisuuksia olisi tarjolla, tilanne menisi nopeammin "ohi"


      • Iso_rikos_kyseessä
        IhalainenIte kirjoitti:

        Tulkitsen keskusteluntarvetta "vuodesta toiseen" myös "sielunhoidollisena" siinä mielessä, että kärsivillä on usein tarve pohtia vastausta kysymykseen, mitä oikein tapahtui?

        Jos tällaisia keskustelutilaisuuksia olisi tarjolla, tilanne menisi nopeammin "ohi"

        Useiden miljoonien eurojen rosvoamisesta on kysymys. Ja rosvo vain hyrisee tyytyväisena heitellen rosvoamiaan ihmisiä helvettiin.


      • OmistajaJäsen
        Iso_rikos_kyseessä kirjoitti:

        Useiden miljoonien eurojen rosvoamisesta on kysymys. Ja rosvo vain hyrisee tyytyväisena heitellen rosvoamiaan ihmisiä helvettiin.

        Pysy jäsenenä , eli omistajana.


      • ottaakopäähän
        Iso_rikos_kyseessä kirjoitti:

        Useiden miljoonien eurojen rosvoamisesta on kysymys. Ja rosvo vain hyrisee tyytyväisena heitellen rosvoamiaan ihmisiä helvettiin.

        Ähäkutti hyvä on istuu hyvillä rukoushuoneillamme


      • etkö_halua_tietää
        IkävääOn kirjoitti:

        Voi voi, jättäkää jo rauhaan!

        Miksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2323
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1834
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      43
      1707
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1455
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1374
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1225
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1099
    9. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      924
    Aihe