Vnaha 70-luvun 20HP Johnson käynnistyy vaivalloisesti ja paukkuu. Jos joskus sattuu käymään jotenkuten, niin välillä kierroksen nousee itsekseen tyhjäkäynnillä.
Olen vaihtanut uudet sähköosat, tulpat, bensapumpun, bensaletkut, kaasari purettu ja puhdistettu monta kertaa ja siellä uudet tiivisteet, kaikki letkuklemmarit uusia. Kaasarin koho säädetty niin että on vaakatasossa kaasarin runkoon nähden kuten ilmeisesti pitääkin. Kaasarin neulaventtiili pitää, eikä vuoda. Kone saa bensaa ja tulppiin tulee hyvä kipinä. Kaasuläpän olen säätänyt ennakkolirpakkeeseen nähden. Ennakkolirpakkeessa on merkki, josta saakka vasta kaasarin kaasuläpän pitää aueta. Näin olen ymmärtänyt että pitäs olla. Magneetossa uusi kiila ja se ei liiku tai ole väljä paska.
Mikään ei auta. perämoottori paukkuu, välillä käy ja hyytyy tyhjäkäynnillä. Vaihteen kun laittaa päälle niin ottaa kyllä kierroksia. Ongelma on tyhjäkäynti/käynnissä pysyminen. Eli ongelma kai ennakossa. Pitääkö ennakkolärpäkkeen olla jäykkä, vai onko normaalia että jossain asennossa se on sellainen löysä, eli jos kone on "start" asennossa, niin se liikkuu helposti sormella takaisinpäin, eli käytännössä kai myöhentää sytytyst. Ajattelin vain että jos se on tuollainen löysä ja kone tärisee, niin ennakkolevylärpäke saattaa liikkua koneen käydessä holtittomasti.
Voiko tuota ennakkoa säätää, vai onko se vain kiinteä ja ainoa säätö on kaasuläpän säätö ennakkolärpäkkeeseen?
En tiedä onko kone koskaan käyny kuinka hyvin ku ostin tän "sika säkissä".
Johnson paukkuu ja sätkii
48
6244
Vastaukset
- Paa
Metallinkeräykseen nuo vanhat savukoneet kuuluu
- NIINSINÄKIN
Ja pysy kaukana koneista, kun emäntäsi korjaa ruohonleikkurisikin.
- Tuohuojunta
Viittaisi kyllä ilmavuotoon bensalinjalla. Kierrokset yleensä nousee, kun seos laihenee tyhjäkäynnillä, ja aiheuttaa myös käynnistysongelmia.
Katoppa, ja myös vaihda tankin sisässä oleva letkunpätkä uuteen.Taitaa olla aika vanaha, ja pykiny huokoiseksi, josta vetää kuplia letkuun.- Jonssoni
Tankki on uusi, kaasarin ja lohkon väliin laitoin tiivisteliimamassat, joka kestää 250c, eli sitä mikä tälläsiin on tarkoitettukin, eli ei pitäs vuotaa ilmaa siitäkään. Aluksi epäilin ilmavuotoa itekkin....
- Ehkäpä
Kaasarin ja sylinteri välillä imuvuoto? Kaasarit ei synkassa keskenään?
- Jonssoni
Oma koneeni käy juuri kuten tässä videossa : https://www.youtube.com/watch?v=80L3-aDPgwk
Koneeni ei käy liian laihalla, samaa tapahtuu, vaikka ruiskutan suoraan kurkkuun bensaa. Samaa rykimistä ja paukuttelua tapahtuu. - Argon86
Kyllä ainakin Evinrude/Johnson 70hv koneessa pystyy muuttamaan ennakkoa. Ajoituslamppu maksaa esim. Biltemassa 30e jolla pääsisi tutkimaan sytytystä tarkemmin. Aika jännältä kyllä oire vaikuttaa.. Oliko sulla tulppina Champpionit?
Tommy
https://moottoriveneily.foorumi.eu/ - Jonssoni
Tulppina NGK:n tulpat jotka uudet ja oikeat tähän koneeseen.
- Argon86
Suosittelen kuitenkin Champpionin tulppia, voi aiheuttaa kummallisia mysteeri vikoja, vaikka olisivat listan mukaan korvaavia.
- Argon86
Tarkennan vielä, että muun merkkiset kuin Champpionit voi aiheuttaa...
- KäytännössäVoitLaittaa
Paaliin.
- OOTSINÄ
AIKAKÖPÖ.
ETosaa mitää korjata. Taatusti lyöt nauloistakin puolet kumoon, ja isket vaan.
jakun nelaristasi loppuu bensa, viet huoltoon, ja kyselet, että mikä helevetin vika !
- hummat
Eiköhän ne syyt vain löydy virtapuolelta, paas kattoen vain.
- vm41
Kyseessä on luultavasti katkojan kärjillä varustettu 70 luvun 20 hp malli.
Vanhuuttaan alkavat puolan eristykset halkeilemaan, joten suosittelen puolien vaihtoa katkojankärkien uusimista kondensaattoreineen.
Osia saa näihin vanhoihin Ameriikkalaisiin malleihin todella hyvin, joten kannattaa "gooklata" netistä edullisin ostopaikka.
Voimakone on kiitettävästi ollut palvelun tarjoajana.
Valmistenumero vain tilauksen mukaan niin tulee oikeat osat.- Jonssoni
Nuo puolat vois kattoo ja vaihtaa kunhan kerkeää. Tarttee hommata jostain ulosvetäjä tohon koneeseen.
- Vointehäsulle
Jonssoni kirjoitti:
Nuo puolat vois kattoo ja vaihtaa kunhan kerkeää. Tarttee hommata jostain ulosvetäjä tohon koneeseen.
Vauhtipyörän ulosvetäjän ihan helposti, jos haluat ?
- OikeaOsoite
Kuusakoski 'huoltaa'.
- hummat
Perinteisellä kolmijalka, tai kaksijalkaisella ulosvetäjällä vauhtipyörän reunoista nostamalla, saa pienellä vailla tehtyä entisen vauhtipyörän.
- Paaliin
Niin saa jos on ihan "käsi" eikä osaa mitään. Muilla homma onnistuu normi ulosvetäjällä.
- Ykä2
Tuon ikäisessä myllyssä voi vikaa löytyä todella monesta paikasta, joten tällainen "kaukoapu" tuppaa olemaan melko arvotonta, mutta voihan sitä yrittää.
Jos kone vetää kuitenkin normaalisti, niin ilmavuoto jossain kaasuttimen-läppäventtiilie tai kampiakselin tiivisteissä on mahdollinen.
Kone käy laihalla. Jättää välillä sytyttämättä ja jolloin palamatonta polttoainetta menee pakoputkeen ja seuraavassa vaiheessa se syttyy ja poksahtaa. Laihalla käynti aiheutta myös sen, että seos palaa hitaasti jolloin palorintama pääsee imukanavia pitkin kampikammion puolelle ja kone aivastaa, usein myös pysähtyy, koska paine tulee väärälle puolelle mäntää.
Itselle ei ole sattunut, mutta viallinen läppäventtiili voi aiheuttaa myös epämääräistä hidaskäyntiä. Ei teräsläpät ole ikuisia, varsinkaan jos joku on halunnut myllystä enemmän teha ja vääntänyt rajoittimia enemmän auki.
Vian hakuna tyhjäkäynti seoksen säätöä, eli rikkaammalle, edellyttäen että kaasarin seoksen säätö toimii. Ne pienet reijät kaasarissa on todella hankalia saada auki.
Kuten jo joku mainisikin, voi koneesi olla vielä kärkikone. Tämä ja ikä voi aiheuttaa sen että sytysennakko ei pysy vaan vaeltaa. Puolat kärjet ja konkat tarkastukseen ja tarpeen mukaan vaihtoon.
Puristukset kannattaa mitata. Oikeita arvoja en muista, mutta kummankin sylinterin arvot tulee olla lähellä toisiaan.
Syöpymät voi myös aiheuttaa ongelmia. Kansitiiviste voi vuotaa ja lohkon tai kannen tiivistepinta olla pilalla. Vettä sylinterissä.
Kyseisten koneiden helmasyntinä oli pakosarjan kannen ruuvien löystyminen ja ruostuminen. Vettä vuotaa ulos ja mahdolliseti sisään.
Magneeton levyn kiinnityruuvit löystyivät omissa koneissa ainakin kolmessa yksilössä. Seuraksena kaksi kappaletta magneeton osittainen tuho.
Pakoputken torven syöpyminen aiheuttaa käyntihäiriöitä, tehon laskua, mutta ei yleensä tyhjäkäynnillä.
Siitä vauhtipyörän ulosvetäjästä: Vauhtipyörässä on kolme kierteytettyä reikää, joihin löytyy koneesta irroittaen sipivat ruuvit. Eli ainoa oikea ulosvetäjä on kolmihaara, jossa ruuvien paikat voi säätää sopivalle etäisyydelle reikiin nähden. Kampiakselin pää toimiin tukipisteenä kiristettäessä vauhtipyörää irti.
Aikoinaan tein itselle tukevasta terälevystä ulosvetäjän jossa reijät sopivalla etäisyydellä silloiseen koneeseeni. Iloksen totesin myöhemmin että kävi muihinkin myöhempiin OMC:n laitteisiin tehovälillä 3-35hv.
Ulosvetäjää käytettäessä kannattaa varoa etteivät vautipyörän läpi menevät ruuvit osu puoliin, jotka voivat tällöin rikkoontua.- Jonssoni
Kiitos viestistäsi. ostan uuden veneen ja moottorin. Säästän tän koneen ja kun kerkeen, niin ehkä harrastusmentaliteetilla yritän. Mutta tosiaan, ostan uuden moottorin, nii siin ainakin takuu.
- hummat
Unohdit ohjeistaa ulosvedettäessä laittaa kampiakselin päähän mutterin löyhästi suojaksi, ettei irroitus vaiheessa akselin pää vahingoitu.
- Argon86
Irroitan Yamahasta lähes samalla tavalla vauhtipyörän (kts kuva). Tuossa on kampiakselin mutteri löysästi paikoillaan ja kiristän 10mm alumiini levyn tasaisesti kolmella pultilla vauhtipyörään, kierteet on vauhtipyörässä valmiina. Kun pänni on päällä niin kuminuijalla muutamia kertoja iskuja niin vauhtipyörä irtoaa.
https://moottoriveneily.foorumi.eu/download/file.php?id=94&mode=view
Kun joskus aloitat harrastusmielessä taas tutkimaan konetta niin suosittelen 3. kerran niitä alkuperäisiä Champparin tulppia ;)
- Perssil
Mikähän järki on rassata jotain ikivanhaa ympäristökatastrofia? Kyllä Kuusakoski on noille se oikea paikka.
- Töitäkorjaamoille
Kertakäyttökultturia. Sille sanon jyrkästi EI.
Mitä järkeä on aina ostaa uutta, kun vanhankin voi korjata.
Töitä Suomalaisille korjaajille, ei Kiinalaisille tehdastyöläisille.
- Varsinaista-arvailua
Kyllä kai pitäisi olla selvää että jos ongelma on vain tyhjäkäynnillä, niin sytytyshäiriöt ei voi olla syynä kierrosten kontrolloimattomaan vaihteluun .
Vika on siis tyhjäkäyntiseoksen ongelmassa ja kokemuksen sanelemalla varmuudella vika on kaasuläpän akselin läpivientien väljyys, joka ilmavuotonsa ja läpän epämääräisen asennon vuoksi sotkee tyhjäkäyntiseoksen. - remonttimies
Monenlaisia vastauksia, mutta 99% prosentin varmuudella kampiaksen akselitiivisteet "stefat" vuotaa ja vika on siellä, ne kun vaihdat, niin käy sen jälkeen nätisti tyhjäkäynnillä kunha säädät seokset oikein..
- Voipi-olla
Patskahtelun ja huonon käynnistymisen tuo kyllä voi aiheuttaa, mutta voitko selittää miten tiivisteiden vuoto voi nostaa hetkellisesti kierroksia ?
- ilmavuoto
Voipi-olla kirjoitti:
Patskahtelun ja huonon käynnistymisen tuo kyllä voi aiheuttaa, mutta voitko selittää miten tiivisteiden vuoto voi nostaa hetkellisesti kierroksia ?
Enemmän ilmaa-laihempi seos-korkeammat kierrokset. Noin se menee.
Kampuran stefojen vuotoa minäkin epäilen. Ei ole sytkävika. Liian laiha seos aiheuttaa juuri tuota kierrosvaeltelua ja aivastelua. - pokstsuptsuf
ilmavuoto kirjoitti:
Enemmän ilmaa-laihempi seos-korkeammat kierrokset. Noin se menee.
Kampuran stefojen vuotoa minäkin epäilen. Ei ole sytkävika. Liian laiha seos aiheuttaa juuri tuota kierrosvaeltelua ja aivastelua.Edelleen vahvasti samaa mieltä. Seos liian laihalla syystä tai toisesta. Yleensä imuvuoto ja mahdollisia vuotokohtia on täällä jo aika hyvin lueeltu.
- Urbaanilegendaa
ilmavuoto kirjoitti:
Enemmän ilmaa-laihempi seos-korkeammat kierrokset. Noin se menee.
Kampuran stefojen vuotoa minäkin epäilen. Ei ole sytkävika. Liian laiha seos aiheuttaa juuri tuota kierrosvaeltelua ja aivastelua.Jos seos on normaalialueella niin laiheneminen ei lisää kierroksia.
- Kkknvihfhnn
Urbaanilegendaa kirjoitti:
Jos seos on normaalialueella niin laiheneminen ei lisää kierroksia.
Miksi puhut paskaa? Kierrä neulaventtiilistä laihemmalle, niin kierrokset nousee vaikka et koske mihinkään muuhun. Kierrä lisää, niin lopulta alkaa juuri tuo "aivastelu".
- Juurikin.näin
Kkknvihfhnn kirjoitti:
Miksi puhut paskaa? Kierrä neulaventtiilistä laihemmalle, niin kierrokset nousee vaikka et koske mihinkään muuhun. Kierrä lisää, niin lopulta alkaa juuri tuo "aivastelu".
Kun neulaventtiilistä säädetään tyhjäkäyntiseosta ja haetaan kohta jossa kierrosluku on korkein, seos on silloin miltei tarkkaan stoikiometrinen ja kun laihennetaan, tai rikastetaan, kierrokset laskee.
Paskanpuhumisesta sen verran että asiasta ja yleisestä käsityksestä lyötiin pientä vetoa, niin mitata se tietenkin täytyi.
Joissain kaasuttimissa tyhjäkäynnin lisäilmaan sekoittuu mukaan polttoainetta ja kun polttoainehana suljetaan niin hieman ennen sammumista kierrokset voi nousta, se ei johdu seoksen lauhenemisesta vaan bensapinnan laskiessa venturi-ilmiön vastus vähenee ja määrä lisääntyy, toinen tapaus jos jostain pääsee lisäilmaa seokseen, sylinterin täytös kasvaa ja kierrokset nousee, seos luonnollisesti myös laihenee, mutta kierrosten nousu johtuu täytöksen lisääntymisestä, ei seoksen laihuudesta.
Kkysäisen siis näiltä tietäjiltä että mistä syystä laiha seos tuottaisi enemmän energiaa kuin stoikiometrinen ?
No, tiedän kyllä että kun 'tee-se-itse-osaajat' on vähän itse säätäneet, niin kaikki on mahdollista. - Blaahblaahblaah
Juurikin.näin kirjoitti:
Kun neulaventtiilistä säädetään tyhjäkäyntiseosta ja haetaan kohta jossa kierrosluku on korkein, seos on silloin miltei tarkkaan stoikiometrinen ja kun laihennetaan, tai rikastetaan, kierrokset laskee.
Paskanpuhumisesta sen verran että asiasta ja yleisestä käsityksestä lyötiin pientä vetoa, niin mitata se tietenkin täytyi.
Joissain kaasuttimissa tyhjäkäynnin lisäilmaan sekoittuu mukaan polttoainetta ja kun polttoainehana suljetaan niin hieman ennen sammumista kierrokset voi nousta, se ei johdu seoksen lauhenemisesta vaan bensapinnan laskiessa venturi-ilmiön vastus vähenee ja määrä lisääntyy, toinen tapaus jos jostain pääsee lisäilmaa seokseen, sylinterin täytös kasvaa ja kierrokset nousee, seos luonnollisesti myös laihenee, mutta kierrosten nousu johtuu täytöksen lisääntymisestä, ei seoksen laihuudesta.
Kkysäisen siis näiltä tietäjiltä että mistä syystä laiha seos tuottaisi enemmän energiaa kuin stoikiometrinen ?
No, tiedän kyllä että kun 'tee-se-itse-osaajat' on vähän itse säätäneet, niin kaikki on mahdollista.Amis yrittää muistaa parhaansa mukaan mitä ope sanoi silloin kun tuli piirteltyä kirkkoveneitä pulpetin kanteen heh heh...
Kuka väitti että korkeammat kierrokset merkitsisivät enemmän energiaa???
Vedä vaikka ruiskumoottorin lisäilmaluistin putki irti niin kierrokset nousee kun kone saa enemmän ilmaa muttei enemmän bensaa.
Kaasarikoneissa ei optimisäätö löydy siitä missä neulaventtiilin säädöllä saavutetaan korkein kierrosluku... - Että-Mitä-Häh
Blaahblaahblaah kirjoitti:
Amis yrittää muistaa parhaansa mukaan mitä ope sanoi silloin kun tuli piirteltyä kirkkoveneitä pulpetin kanteen heh heh...
Kuka väitti että korkeammat kierrokset merkitsisivät enemmän energiaa???
Vedä vaikka ruiskumoottorin lisäilmaluistin putki irti niin kierrokset nousee kun kone saa enemmän ilmaa muttei enemmän bensaa.
Kaasarikoneissa ei optimisäätö löydy siitä missä neulaventtiilin säädöllä saavutetaan korkein kierrosluku...Oletko ottanut jotain, nuo juttusihan ovat täysin sekopäisiä.
" Kuka väitti että korkeammat kierrokset merkitsisivät enemmän energiaa??? "
- En tiedä, mutta tiedän että asia on toistaiseksi niin, ikiliikkujaa ei vielä ole keksitty !
"Vedä vaikka ruiskumoottorin lisäilmaluistin putki irti niin kierrokset nousee kun kone saa enemmän ilmaa muttei enemmän bensaa. "
- Totta kai, koska täytös suurenee !
"Kaasarikoneissa ei optimisäätö löydy siitä missä neulaventtiilin säädöllä saavutetaan korkein kierrosluku.."
- Entä sitten, suurimman kierrosluvun seos on stoikiometrinen , ei laiha !
Jäikö se amis kesken ? - remonttimies
Voipi-olla kirjoitti:
Patskahtelun ja huonon käynnistymisen tuo kyllä voi aiheuttaa, mutta voitko selittää miten tiivisteiden vuoto voi nostaa hetkellisesti kierroksia ?
Se seos on oltava silloin rikkaammalla, että yleensä käy ja sitten kun siinä bensiinissä on öljyä se tukkii hetkellisesti ilmavuotoa ja näin käynti on epätasaista. Monta konetta korjannut, siis vaihtanut noita akselitiivisteitä ja sen jälkeen kone käy myös rikkaalla seoksella tasaisesti tyhjäkäyntiä vain savutus reilumpaa
- Et.sitten.ymmärrä.mitään
Että-Mitä-Häh kirjoitti:
Oletko ottanut jotain, nuo juttusihan ovat täysin sekopäisiä.
" Kuka väitti että korkeammat kierrokset merkitsisivät enemmän energiaa??? "
- En tiedä, mutta tiedän että asia on toistaiseksi niin, ikiliikkujaa ei vielä ole keksitty !
"Vedä vaikka ruiskumoottorin lisäilmaluistin putki irti niin kierrokset nousee kun kone saa enemmän ilmaa muttei enemmän bensaa. "
- Totta kai, koska täytös suurenee !
"Kaasarikoneissa ei optimisäätö löydy siitä missä neulaventtiilin säädöllä saavutetaan korkein kierrosluku.."
- Entä sitten, suurimman kierrosluvun seos on stoikiometrinen , ei laiha !
Jäikö se amis kesken ?Mitä vittua tämä amiksen reputtanut idiootti luulee stoikiometrisen seoksen liittyvän vanhanaikaisen öljysekoitteisen kaksitahtimoottorin tomintaan?
- Tuskin.mitään
Et.sitten.ymmärrä.mitään kirjoitti:
Mitä vittua tämä amiksen reputtanut idiootti luulee stoikiometrisen seoksen liittyvän vanhanaikaisen öljysekoitteisen kaksitahtimoottorin tomintaan?
Yritti kai vain selittää tälle papukaijalaumalle amiksia että vanhat tarinat laihasta seoksesta ei taida kestää tarkempaa analyysia, vaikka on kuullut jutun ihan omin korvin kavereilta.
- Aika-tyypillistä
Tuskin.mitään kirjoitti:
Yritti kai vain selittää tälle papukaijalaumalle amiksia että vanhat tarinat laihasta seoksesta ei taida kestää tarkempaa analyysia, vaikka on kuullut jutun ihan omin korvin kavereilta.
Tuotahan se näiden mopopoikien kanssa on.
Säätävät seosta ylirikkaalle kylmäkäynnin ja suuremman tehon toivossa ja sitten laihentaessa seosta uskovat itsekin juttuihin laihan seoksen suuremmasta tehosta, vaikka tuskin edes tietävät mitä seossuhteella tarkoitetaan.
Täällä on helppo esittää asiantuntijaa ja väittää kuulemiaan juttuja ainoaksi totuudeksi, mutta kun joku kysyy syytä tai perusteita väitteelle, menee sormi suuhun ja alkaa vitt...lu.
- taneli43
saa siitä hyvän ankkurin kuitenkin vielä..
- LyöLekalla
Jos se vielä sätkii, niin lopeta jo sen kärsimykset.
- Santahamina
Ei ole tarkoitus moittia moottoriharrastustasi, mutta oletko ajatellut että mitäpä koneella teet kun saat sen käyntiin ja käymään mielestäsi hyvin? Ajelet suvituulissa tukka hulmuten ja kärpäsiä hampaidenraossa tyttönen kainalossa pitkin saaristoa ja meriä? Mitä suurimmalla todennäköisyydellä se vanha paska hajoaa juuri silloin kuin sitä vähiten toivoisit. Eli ei lähde käyntiin kun on kesän komein päivä ja koko viikon olette suunnitelleet retkeä Kaunissaaren keskilaituriin? Sammuu odottamatta juuri silloin kun tuuli nousee je navakaksi, vettäkin vähän satelee ja vene ajelehtii kohti kivikkoa?
Jos saat sen raadon käyntiin niin etsi jostain joku vanhojen moottorien harrastaja ja myy se sille. Älä lähde sillä merelle tai soutumatkaa kauemmas laiturista kuitenkaan. Älä vaaranna itseäsi ja metkustajia. Nettivene on hyvä paikka kaupitella puolikelvotonta tavaraa. - veätrollitroolia
Millä todennäköisyydellä se 30vuotta vanha KORJATTU paska hajoaa, verrattuna esim 10 vuotta vanhaan paskaan jota EI ole korjattu.
- Antti-Juhani
Suurella todennäköisyydellä
- Argon86
Hyvin korjattu kestää saman tai paremmin kuin uusi. Korjaamaton vain odottaa ensimmäistä hajoamistaan.
- lirtti_penkola
Maailmassa myydään miljoona muovipulloa joka minuutti ja vain n.14% kierrätetään. Siis minuutissa. Loput päätyy tod.näk mereen.
Tuossa linkkiä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/01/maailmassa-ostetaan-miljoona-muovipulloa-joka-minuutti-31-syyta-miksi-sinunkin
Täällä nelariuskovaiset itkee parin öljytipan ja savupöllähdysken olevan ympäristökatastrofi.
Onkohan fokus nyt ihan kohdillaan?- Kyllä
On.
- ootkoAloittaja
Koettanu keikuttaa vauhtipyörän reunan alta näkyvää kääntyvää "sytytyslevyä", että keikkuuko se paljon, kun reunasta nostat ylösalas. Sen liika keikkuminen vauhtipyörässä olevien magneettien nykimänä todennäköisesti vaikuttaa sytytyksen tarkkuuteen.
Oon korjannu pari sellaista keikkumista hyvällä menestyksellä. Vauhtipyörä irti, ja myös sytytysennakkolevy.
Leikkasin olutpurkista sentin levyisen nauhan ja taivutin siitä tiiviimmän laakeripinnan, ja vesivaseliin kanssa keikkuminen loppui, ja tyhjäkäynti parani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661546eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1421526En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311262Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä611204- 421055
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100870Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60719Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42657Mikä siinä on, että kun Kokoomus on hallituksessa...
... niin talous menee ihan päin helvettiä? 1980-luku Holkeri, 1990-luku Viinanen, 2008 finansssikriisi Katainen ja nyt O94624