Edessä arka kuljettaja

vilkun.vilaus.sport

Huomaat varmaan että nyt ei ole edellä menevä autoilija se paikkakunnan kuumakalle repijä eikä kiireinen sohvalle makaamaan kiirehtijä. Kuinka toimit kun edellä menevä ajaa vähän ehkä hiljempaa kuin mitä tällä x tiellä yleensä ajellaan?

28

3329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BemarillaTaivaaseen

      Minulle kasvaa sarvet päähän ja vetäsen hampaat irvessä hidastelijan ohi. Kilometrin päästä käännyn kyllä sivutielle mutta olenpahan perillä vähintää 20 sekunttia aikaisemmin kuin olisin kupeksijan takana ajanut. Näin toimin tietysti muutenkin jos saavutan hitaammin ajavan. On tärkeetä ja silleen siististi cool mennä muista ohi, silleen keulille you know. Ei minulla, keskivertoa paremmalla kuljettajalla ole aikaa kupata muiden takana. Jonkun on näytettävä menemisen mallia muille.

      • Nou_hätä

        Jos oman matkani joutuminen sitä vaatii, ohitan turvallisen paikan tullen. Enkä ajattele tapahtunutta yhtään sen enempää.

        Jos ei ole kiire, ajan perässä kunnes käännyn sivuun tai pysähdyn tauolle.

        Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi.


      • Nou_hätä kirjoitti:

        Jos oman matkani joutuminen sitä vaatii, ohitan turvallisen paikan tullen. Enkä ajattele tapahtunutta yhtään sen enempää.

        Jos ei ole kiire, ajan perässä kunnes käännyn sivuun tai pysähdyn tauolle.

        Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi.

        Kyllä sinä niitä tapahtumiakin voit valita.

        Minä esimerkiksi en valitse jonossa ajamista ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ajan omaa nopeuttani ja ohitan hyvän hetken tullen. Jonossa on kaikkein turvattominta ajaa ja lisäbonarina tuulilasi menee vaihtokuntoon huomattavan nopeasti.

        En myöskään tykkää seistä vihreissä valoissa, mikäli eteenpäinkin pääsisi. Koukkaan tukokset, tööttään tai muutoin yritän viestiä, että muitakin olisi liikenteessä...

        Tänään esimerkiksi työmatkalle osui oikein kunnolla tukkoinen liikenneympyrä. Ympyrän keskireunaa ajeli audikusku, jolla ei ollut vilkku päällä. Itse taas olin poistumassa heti oikealle, joten kun tilaa oli, eikä kukaan ollut samaan tilaan tulossakaan, ajoin audin vierelle, siihen oikealle puolelle. Kovin hämmästyneeltä tuo näytti ja tuli sitten kuitenkin sinne samaan suuntaan...

        Liikenteessä pitää soveltaa aina. Turvallisuus ja sujuvuus edellä mennään. Nimimerkki BemarillaTaivaaseen taisi yrittää jonkinnäköistä ironiaa, mutta kyllähän sekin pitää paikkansa, että hitaaammasta on helpompi mennä ohi isommalla kuin pienemmällä tiellä, joten ohi vaan, vaikka olisikin kääntymässä jo vähän matkan päästä. Toki järkeä käyttäen, eli jos on kääntymässä 100 metrin päästä vasemmalle sinne mökkitielle, jonka varrella ei muita asu, on ehkä vähän turha mennä pienen nopeuseron takia kenestäkään ohi. Traktoreista ja vastaavista tietysti, ettei jäädä itse jonoa tuohon tekemään.


      • JaTaasArvotaan
        TheRat kirjoitti:

        Kyllä sinä niitä tapahtumiakin voit valita.

        Minä esimerkiksi en valitse jonossa ajamista ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ajan omaa nopeuttani ja ohitan hyvän hetken tullen. Jonossa on kaikkein turvattominta ajaa ja lisäbonarina tuulilasi menee vaihtokuntoon huomattavan nopeasti.

        En myöskään tykkää seistä vihreissä valoissa, mikäli eteenpäinkin pääsisi. Koukkaan tukokset, tööttään tai muutoin yritän viestiä, että muitakin olisi liikenteessä...

        Tänään esimerkiksi työmatkalle osui oikein kunnolla tukkoinen liikenneympyrä. Ympyrän keskireunaa ajeli audikusku, jolla ei ollut vilkku päällä. Itse taas olin poistumassa heti oikealle, joten kun tilaa oli, eikä kukaan ollut samaan tilaan tulossakaan, ajoin audin vierelle, siihen oikealle puolelle. Kovin hämmästyneeltä tuo näytti ja tuli sitten kuitenkin sinne samaan suuntaan...

        Liikenteessä pitää soveltaa aina. Turvallisuus ja sujuvuus edellä mennään. Nimimerkki BemarillaTaivaaseen taisi yrittää jonkinnäköistä ironiaa, mutta kyllähän sekin pitää paikkansa, että hitaaammasta on helpompi mennä ohi isommalla kuin pienemmällä tiellä, joten ohi vaan, vaikka olisikin kääntymässä jo vähän matkan päästä. Toki järkeä käyttäen, eli jos on kääntymässä 100 metrin päästä vasemmalle sinne mökkitielle, jonka varrella ei muita asu, on ehkä vähän turha mennä pienen nopeuseron takia kenestäkään ohi. Traktoreista ja vastaavista tietysti, ettei jäädä itse jonoa tuohon tekemään.

        Omatoiminen liikennesääntöjen soveltaminen jos joku aiheuttaa epätietoisuutta ja arpomista muissa liikenteessä oleville. Liikennesääntöjen tarkoitushan on määrätä miten liikenteessä tulee toimia. Liikennesääntöjen kautta jokaisen tulisi myös voida luottaa ja olettaa miten muutkin tulevat eri tilanteissa toimimaan. Kun Rotan kaltainen, vain omaa ajamistaan ja etenemistä miettivä kuljettaja, päättääkin toimia aivan eri lailla kuin säännöissä sanotaan jää muille vain keinoksi odottaa ja ihmetellä mitä tapahtuu. Minä aina ensin ja vain oma etenemiseni kiinnostaa minua-tyyppinen ajatustapa liikenteessä on riskejä lisäävä tapa toimia. Ikävä kyllä Rotan kaltaiset eivät itse aiheuttamaansa ongelmaa huomaa eikä tiedosta.


      • JaTaasArvotaan kirjoitti:

        Omatoiminen liikennesääntöjen soveltaminen jos joku aiheuttaa epätietoisuutta ja arpomista muissa liikenteessä oleville. Liikennesääntöjen tarkoitushan on määrätä miten liikenteessä tulee toimia. Liikennesääntöjen kautta jokaisen tulisi myös voida luottaa ja olettaa miten muutkin tulevat eri tilanteissa toimimaan. Kun Rotan kaltainen, vain omaa ajamistaan ja etenemistä miettivä kuljettaja, päättääkin toimia aivan eri lailla kuin säännöissä sanotaan jää muille vain keinoksi odottaa ja ihmetellä mitä tapahtuu. Minä aina ensin ja vain oma etenemiseni kiinnostaa minua-tyyppinen ajatustapa liikenteessä on riskejä lisäävä tapa toimia. Ikävä kyllä Rotan kaltaiset eivät itse aiheuttamaansa ongelmaa huomaa eikä tiedosta.

        Jännästi löysit viestistäni jonkin laittomuuden? Hmm... punaisissa valoissa seisovalle tööttäys taisi olla ainut.

        Olette te trollit lutuisia.


      • TheRat kirjoitti:

        Kyllä sinä niitä tapahtumiakin voit valita.

        Minä esimerkiksi en valitse jonossa ajamista ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ajan omaa nopeuttani ja ohitan hyvän hetken tullen. Jonossa on kaikkein turvattominta ajaa ja lisäbonarina tuulilasi menee vaihtokuntoon huomattavan nopeasti.

        En myöskään tykkää seistä vihreissä valoissa, mikäli eteenpäinkin pääsisi. Koukkaan tukokset, tööttään tai muutoin yritän viestiä, että muitakin olisi liikenteessä...

        Tänään esimerkiksi työmatkalle osui oikein kunnolla tukkoinen liikenneympyrä. Ympyrän keskireunaa ajeli audikusku, jolla ei ollut vilkku päällä. Itse taas olin poistumassa heti oikealle, joten kun tilaa oli, eikä kukaan ollut samaan tilaan tulossakaan, ajoin audin vierelle, siihen oikealle puolelle. Kovin hämmästyneeltä tuo näytti ja tuli sitten kuitenkin sinne samaan suuntaan...

        Liikenteessä pitää soveltaa aina. Turvallisuus ja sujuvuus edellä mennään. Nimimerkki BemarillaTaivaaseen taisi yrittää jonkinnäköistä ironiaa, mutta kyllähän sekin pitää paikkansa, että hitaaammasta on helpompi mennä ohi isommalla kuin pienemmällä tiellä, joten ohi vaan, vaikka olisikin kääntymässä jo vähän matkan päästä. Toki järkeä käyttäen, eli jos on kääntymässä 100 metrin päästä vasemmalle sinne mökkitielle, jonka varrella ei muita asu, on ehkä vähän turha mennä pienen nopeuseron takia kenestäkään ohi. Traktoreista ja vastaavista tietysti, ettei jäädä itse jonoa tuohon tekemään.

        "Liikenteessä pitää soveltaa aina. "

        Ei todellakaan. Liikenteessä ei sovelleta mitään vaan mennään täsmälleen sääntöjen mukaan. Se on ainoa turvallinen tapa. Suuri osa onnettomuuksista johtuu siitä, että "sovelletaan" mutta eri kuljettajien "sovellukset" eivät osukaan yhteen.

        Liikenne on kone. Koneen osien pitää toimia samojen speksien mukaan. Ei sellainen moottorikaan toimi kunnolla, jonka yksi sylinteri päättääkin käytä eri rytmissä kuin muut.


      • Lflflflflflflflf
        10-14 kirjoitti:

        "Liikenteessä pitää soveltaa aina. "

        Ei todellakaan. Liikenteessä ei sovelleta mitään vaan mennään täsmälleen sääntöjen mukaan. Se on ainoa turvallinen tapa. Suuri osa onnettomuuksista johtuu siitä, että "sovelletaan" mutta eri kuljettajien "sovellukset" eivät osukaan yhteen.

        Liikenne on kone. Koneen osien pitää toimia samojen speksien mukaan. Ei sellainen moottorikaan toimi kunnolla, jonka yksi sylinteri päättääkin käytä eri rytmissä kuin muut.

        No sanon suoraan, etten tuohon pysty. Niin usein hyvinkin hitaalla käyvät tukkivat liikennettä, ja syntyy tilanteita, joissa pääsen soveltamalla sukkelammin eteenpäin. Usein tämä on vielä aivan laillista soveltamista, joskus pitää vähän ylittää sulkuviivaa tai vastaavaa. Riskejä en muista näin aiheuttaneeni.
        En sinänsä rottaa puolustele, hänen sovelluksensa perustuvat muilta varastamiseen esimerkiksi jonoissa kiilaten, omat sovellukseni taas sellaisia, joista ei haittaa kenellekään, vaan pelkkää hyötyä minulle ja usein muillekin, kun lievitän ruuhkaa ajamalla ohi siitä.


      • Lflflflflflflflf kirjoitti:

        No sanon suoraan, etten tuohon pysty. Niin usein hyvinkin hitaalla käyvät tukkivat liikennettä, ja syntyy tilanteita, joissa pääsen soveltamalla sukkelammin eteenpäin. Usein tämä on vielä aivan laillista soveltamista, joskus pitää vähän ylittää sulkuviivaa tai vastaavaa. Riskejä en muista näin aiheuttaneeni.
        En sinänsä rottaa puolustele, hänen sovelluksensa perustuvat muilta varastamiseen esimerkiksi jonoissa kiilaten, omat sovellukseni taas sellaisia, joista ei haittaa kenellekään, vaan pelkkää hyötyä minulle ja usein muillekin, kun lievitän ruuhkaa ajamalla ohi siitä.

        "Sukkelammin eteenpäin" ei ole peruste, joka oikeuttaisi lain rikkomiseen.


      • Lffkfkfkdkdkfkfk
        10-14 kirjoitti:

        "Sukkelammin eteenpäin" ei ole peruste, joka oikeuttaisi lain rikkomiseen.

        Kyllä se minun moraalillani oikeuttaa, sori siitä.

        Kerropa missä kohtaa sinä sitten saat ylittää sulkuviivan tai ajaa punaisia päin? Eli jos olet puoli tuntia punaisissa istunut, niin joko saat alkaa harkitsemaan, etteivät ne ehkä toimi? Tai samoin ruuhkaa tekevän jumipään perässä ollessa, saako lopulta ylittää sulkuviivan päästäkseen ohi vai onko kärsittävä toisen jumittuneesta aivolohkosta loppupäiväkin?


      • Lffkfkfkdkdkfkfk kirjoitti:

        Kyllä se minun moraalillani oikeuttaa, sori siitä.

        Kerropa missä kohtaa sinä sitten saat ylittää sulkuviivan tai ajaa punaisia päin? Eli jos olet puoli tuntia punaisissa istunut, niin joko saat alkaa harkitsemaan, etteivät ne ehkä toimi? Tai samoin ruuhkaa tekevän jumipään perässä ollessa, saako lopulta ylittää sulkuviivan päästäkseen ohi vai onko kärsittävä toisen jumittuneesta aivolohkosta loppupäiväkin?

        Jos sinun moraalisi oikeuttaa rikkomaan yhtä lainkohtaa, et oikeastaan voi valittaa, jos jonkun muun moraali oikeuttaa rikkomaan jotain toista lainkohtaa. Vaikkapa sellaista, joka kieltää iskemästä sinulta kalloa halki, ottamasta lompakkoasi ja polttamasta autoasi.

        Jos liikennevalot ovat jumissa, niin oikeastaan niistä ei saa silloinkaan ajaa läpi. Pitää lähteä siitä, että ne onkin ehkä pantu pysyvälle punaiselle jostain syystä, jota sinä et tiedä. Jos et halua odottaa, niin ympäri ja toiseen suuntaan. (Tuollainen liikennevalojen vikaantuminen ei muuten tunnu kovin todennäköiseltä.) Ja sulkuviivaa et saa ylittää eli vastaus molempiin kysymyksiisi on kielteinen. Jos siitä aivoverisuonesi puhkeaa, niin se on sinun ongelmasi.


      • Jnkkkkkkll
        10-14 kirjoitti:

        Jos sinun moraalisi oikeuttaa rikkomaan yhtä lainkohtaa, et oikeastaan voi valittaa, jos jonkun muun moraali oikeuttaa rikkomaan jotain toista lainkohtaa. Vaikkapa sellaista, joka kieltää iskemästä sinulta kalloa halki, ottamasta lompakkoasi ja polttamasta autoasi.

        Jos liikennevalot ovat jumissa, niin oikeastaan niistä ei saa silloinkaan ajaa läpi. Pitää lähteä siitä, että ne onkin ehkä pantu pysyvälle punaiselle jostain syystä, jota sinä et tiedä. Jos et halua odottaa, niin ympäri ja toiseen suuntaan. (Tuollainen liikennevalojen vikaantuminen ei muuten tunnu kovin todennäköiseltä.) Ja sulkuviivaa et saa ylittää eli vastaus molempiin kysymyksiisi on kielteinen. Jos siitä aivoverisuonesi puhkeaa, niin se on sinun ongelmasi.

        Johan meni lässytykseksi, kunnon assburger-tyyliin.

        Siitä valoistahan ei saa myöskään kääntyä pois ilman liikennesääntöjen rikkomista. Kai sitten pitää soittaa 112:een, että tuovat pizzaa ja kokista ja pissapullon? Tavan Pizzataksihan jäisi samaan jumiin.

        Eihän minulta mikään puhkea, kun otan iisisti ja ajan punaisia päin ja valkoisten maalien yli.


      • JaTaasArvotaan
        TheRat kirjoitti:

        Jännästi löysit viestistäni jonkin laittomuuden? Hmm... punaisissa valoissa seisovalle tööttäys taisi olla ainut.

        Olette te trollit lutuisia.

        Mitä mahdat selittää?? Minä kritisoin omatoimista sääntöjen soveltamista jollaista toimintaa olet vuosia täällä yrittänyt suositella. Kerroin mitä soveltaminen aiheuttaa, en maininnut mitään yksittäistä soveltamista. Yritä lukea kirjoitukset ensi kerralla oiein ajatuksen kanssa.


      • JaTaasArvotaan kirjoitti:

        Mitä mahdat selittää?? Minä kritisoin omatoimista sääntöjen soveltamista jollaista toimintaa olet vuosia täällä yrittänyt suositella. Kerroin mitä soveltaminen aiheuttaa, en maininnut mitään yksittäistä soveltamista. Yritä lukea kirjoitukset ensi kerralla oiein ajatuksen kanssa.

        Jos tarkoituksesi on vastata johonkin kirjoitukseeni, niin kokeilepa ensi kerralla vastata siihen, eikä johonkin muuhun kirjoitukseeni.


    • nenysvääaina

      Minä ohitan, sitten pudotan nopeutta 10-20kmh alemmaksi kun nysvärillä on. Näin saa hänkin kirota autossaan "perkeleen nysväri"..

    • HelppoHomma

      Ohitan tuo Toyotan ensimmäisessä mahdollisessa kohtaa ja häviän horisonttiin.

    • Xkxkkfkfkfkfkf

      No jos on siisti ohituspaikka, niin ohi vaan. Mutta jos ei, niin kiltisti perässä pitkän turvavälin päässä.

      Tänään oli muuten yksi vähän tuollainen. Lopulta jäi toiseksi valoihin, itse kolmantena. Ensimmäinen ryhmittyi kääntyäkseen yksikaistaiselta vasemmalle. Hänen oikealle puolelle olisi tämä kupeksija mahtunut päästäkseen nopeammin suoraan, mutta ei, kupeksija ryhmittyi keskelle tietä. Ajattelin ajaa puoliksi jalkakäytävää hyväksikäyttäen paalulle, sen ensimmäisen viereen ja jättää kupeksijan taakseni. No, jäi tekemättä tällä kertaa. Mikä kostautui niin, että jäin seuraavissakin punaisissa kupeksijan takia valoihin, joista muuten olisin päässyt vihreillä nopeampana.

      No, tällaista se täällä maakuntakeskuksessa on, autisteja ja maalaistolloja kaupunki täynnään, vaikka sinänsä suomalaisittain iso kaupunki onkin. Helsingissä liikenne paljon sujuvampaa, koska kuskit nopeaälyisempiä ja kokeneempia.

      • hhgghhjj

        Hienoa, että jätit tuon typerän ajatuksen toteuttamatta.


      • Jbbjjhbbbbb
        hhgghhjj kirjoitti:

        Hienoa, että jätit tuon typerän ajatuksen toteuttamatta.

        Ai miksi?

        Eilen toteutin vastaavan, kun edessämennyt halvaantui lakaisukoneen nähdessään, jolloin ohitin hänet risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta.


      • hhgghhjj
        Jbbjjhbbbbb kirjoitti:

        Ai miksi?

        Eilen toteutin vastaavan, kun edessämennyt halvaantui lakaisukoneen nähdessään, jolloin ohitin hänet risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta.

        Koska jalkakäytävällä ajaminen on laitonta ja etenkin vaarallista.


      • Flfkfkfkfkf
        hhgghhjj kirjoitti:

        Koska jalkakäytävällä ajaminen on laitonta ja etenkin vaarallista.

        No ei ole, jos ajaa kuusi metriä kävelyvauhtia toiset renkaat jalkakäytävällä, eikä missään näy ainoatakaan jalankulkijaa.


      • hhgghhjj
        Flfkfkfkfkf kirjoitti:

        No ei ole, jos ajaa kuusi metriä kävelyvauhtia toiset renkaat jalkakäytävällä, eikä missään näy ainoatakaan jalankulkijaa.

        Mikä laki sallii noin ajamisen?


      • Fjjccghjjk
        hhgghhjj kirjoitti:

        Mikä laki sallii noin ajamisen?

        Käytännössä kaikki lait.


      • hhgghhjj
        Fjjccghjjk kirjoitti:

        Käytännössä kaikki lait.

        Et sitten osannut täsmentää. Eikä ihme, koska väitteesi on valhe.


    • Pakumies671

      Eihän kukaan ajokuntoinen aja selvästi alle nopeusrajoitusten näillä suomen alimitoitetuilla rajoituksilla. Soitto poliisille että nyt on rattijuoppo tai joku muu vastaavilla kyvyillä ratissa.

      • sgrgsr

        Tämä minullakin tulee ekaksi mieleen, ei taideta olla ihan selvinpäin jos hyvillä keleillä ajetaan alinopeutta.


      • Rela_x
        sgrgsr kirjoitti:

        Tämä minullakin tulee ekaksi mieleen, ei taideta olla ihan selvinpäin jos hyvillä keleillä ajetaan alinopeutta.

        Muista: Alinopeutta ei ole. On vain suurin tielle sallittu ajonopeus. Hitaammin SAA ajaa. Lujempaa ei saa.


      • muistetaan
        Rela_x kirjoitti:

        Muista: Alinopeutta ei ole. On vain suurin tielle sallittu ajonopeus. Hitaammin SAA ajaa. Lujempaa ei saa.

        "Hitaammin SAA ajaa."
        Hyvällä kelillä huomattavasti sallittua hitaammin ajavaa on syytä epäillä joko juovuksissa olevaksi tai vastaavalle tasolle taantuneeksi. Hyvä tehdä Ilmoitus poliisille .


    • ohittaja

      Taitaa aloittaja itse olla varsin kokematon ja arka liikenteessä, kun ei osaa tai uskalla ohittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      170
      3400
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2822
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2692
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2157
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1997
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1617
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1595
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1538
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1409
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1301
    Aihe