Kerrataan vielä mallini kansalaistilistä.

Työtön mnee esim. risusavottaan josta saadusta "palkasta" puolet saa puhtaana käteen ja toinen puoli "pakkotalletetaan" kansalaistilille eräänlaiseksi sosiaaliturvaksi. Tämän sitten saa tiettyjen edellytysten täyttyessä nostaa edelleen verottomana. Työttömyyskorvaukset luonnollisesti saisi normaalisti.

62

1678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varsinainen.osaaja

Heeeehhhhhehhhehhhheeeeeeeh.

• Osaamisestasi ketoo kaiken kommenttisi.

• OikeistoSosDem kirjoitti:

Osaamisestasi ketoo kaiken kommenttisi.

MITEN VEROT SITTEN. ENTÄPÄ MITEN TYÖLLISET SITTEN VEROTUKSEN SUHTEEN, ELÄKELÄISET YMS.
        ON TUO HEHHHEHHEHHEEEEHHHEHHEE AIKA OSUVA KOMMENTTI TYPERYYDELLESI.

• OUTOA.TOIMINTAA.HAVAITTU kirjoitti:

MITEN VEROT SITTEN. ENTÄPÄ MITEN TYÖLLISET SITTEN VEROTUKSEN SUHTEEN, ELÄKELÄISET YMS.
        ON TUO HEHHHEHHEHHEEEEHHHEHHEE AIKA OSUVA KOMMENTTI TYPERYYDELLESI.

Niin sekavaa huutamista Hakaniemen trollilta etten viitsi vastata tuollaisiin.

Niin sekavaa huutamista Hakaniemen trollilta etten viitsi vastata tuollaisiin.

SEE ON SITÄ SUN KANSALAISTILI MALLIASI. YHTÄ TYHJÄN KANSSA ON SUNKIN TOISTUVA HUUTOSI HÖLMÖILYSTÄ.

SEE ON SITÄ SUN KANSALAISTILI MALLIASI. YHTÄ TYHJÄN KANSSA ON SUNKIN TOISTUVA HUUTOSI HÖLMÖILYSTÄ.

Kuvastaa hyvin Punavihreän opposition argumentaation tasoa.

Kuvastaa hyvin Punavihreän opposition argumentaation tasoa.

NIIN TIETYSTIKIN. SAMAA TASOA KANSALAISTILI MALLISI KANSSA.

NIIN TIETYSTIKIN. SAMAA TASOA KANSALAISTILI MALLISI KANSSA.

Eiköhän tuo huutaminen kerro kaiken oleellisen. Tyypillistä vasemmistolaista möykkäämistä vailla ajatusta.

Eiköhän tuo huutaminen kerro kaiken oleellisen. Tyypillistä vasemmistolaista möykkäämistä vailla ajatusta.

LUEPAS OMIA JUTTUJASI. KESKUSTELLAAN SITTEN SIITÄ MÖYKKÄÄMISESTÄ ILMAN AJATUSTA. EI SE OLE AJATUS, ETTÄ NIMEÄÄ TYPRYYDEN KANSLAISTILIKSI.

• Ei.hassumpi.malli

Kyllä tuo malli olisi yksi avaus näille hankalimmille, joille ei työ ole maistunut. Jos hyvä vetäjä, hän saa paljon aikaan henkisesti -lähinnä. Niin saattaa sitten kiinnostaa muukin työ, joka selvästi takana aloittajalla. Nimittäin meidän on itsekunkin pakko ollut työtä tehdä, siitä pienestä se alkoi monellakin, ja pienellä palkalla, siitä nousi sitten vuosien saatossa, kun tuli työssä vastuuta lisää yhdessä palkan kanssa. Kun edut ja muutamat puolueet vielä toitottaneet, että älä tee työtä, kun saat saman sossustakin, täältä pitäisi osata antaa kannustusta. Mutta politiikka on julmaa ! OMA ETU POLITIIKASSA PAINAA NIIN PALJON. Ei risusavotta nyt niin vaarallista ole, hyödyllistä kylläkin, etteikö sitäkin voisi näin tehdä.

Noille toisille sanoisin, että rahasta joka tulee menee aina vero. Sitten kun ja jos eduskunta säätää lain, että pienpalkkaiset on verotta, siihen asti. mm ostoksistamme kaupassa mene aina ALV. Ja se ei ole mikään pienisumma, pääosin 24 %, joitain sitten joissa halvempi ALV. Läsättäköön tähän esim Kiinan ostoksista menee ALV kun ostos matkakuluineen ylittää 22 €, mutta siinä on 5 € pienin summa joka peritään. Tullimaksu menee kun ostos ylittää 150 €, se noin 3-4 % hinnasta. Tulli perii myös ALV:n. Netissä helppoa ja kätevää tehdä tulli-ilmoitus. Itse olen Kiinasta ostanut paljonkin vuosien saatossa, nytkin pari tilausta tulossa. Kaikki toimii hienosti, ja tavara on ensiluokkaista. Postimaksu on melkein nolla/vaaja euro, ilmankos posti päivitteleekin, että tappiota tulee maksuissa, mutta se heidän pitää laittaa päiväjärjestykseen. Näyttää jotain tapahtuvankin, ainakin aika on jo.

Näin..vähän muutakin, kun samalla menee.
      Nyt lähden naapurin Ford vanhukseen laittamaan kesärenkaat, jotka hänelle lupasin, ja Kiinalaisella hyvällä akku ruuvinvääntimellä sen teen. Sama ruuvinväännin, hoitaa myös tunkin käytön, siinä linkkutunkki jossa pultti, josta vääntö, pieni suraus, ja auto ylhäällä.

Päivän jatkoja !

• Kiitos. Saatiin yksi järkikommenttikin Punavihreän Opposition möykkäämisen lisäksi. Kyllähän tuo möykkääminen kertoo siitä ajatusharhasta että sosiaaliturva mielletään jonkinlaiseksi vaihtoehdoksi palkkatyölle.

• Välikysymys

Keväisin on autoille jos jonkinmoista puuhaa tiedossa, kuten renkaiden ja öljyn vaihtoa. Kerroit hiljattain vaihtaneesi autoosi sellaisen öljynsuodattimen, jonka voi käytön jälkeen heittää talousjätteen sekaan...

Mikä mahtaa olla suodattimen merkki ja mistä sellaisen voisi ostaa? Normisuodattimet kun ovat vaarallista jätettä ja siksi olisi hyvä vaihtaa ympäristöystävällisempään suodattimeen.

• Osaatko edelleenkään perustella, miksi työttömänä olleiden, mutta sittemmin työllistyneiden palkasta puolet pitäisi pakkotallettaa heidän ulottumattomiinsa ilman takeita, että saavat tuon palkanosan omalle käyttötililleen edes myöhemmin? Käytithän ilmaisua että rahat on nostettavissa myöhemmin vain "tiettyjen edellytysten täyttyessä".

Sekö kannustaa hakeutumaan töihin, että saa vähemmän rahaa käyttöönsä kuin ollessaan työtön?

• Lukihäiriö

Kai Pystyyn_kuollut osaat lukea ? Lue uudestaan, laitan kopsun aloittajalta. Lue se hartaudella, niin hyvää tulee. Jos et huomannuut tätä tilaipäisjärjestelyä työttömän kohdalla, nin funtsi uudelleen aloitusta. Huomaa, että puhutaan "työttömästä".
        "Työtön mnee esim. risusavottaan josta saadusta "palkasta" puolet saa puhtaana käteen ja toinen puoli "pakkotalletetaan" kansalaistilille eräänlaiseksi sosiaaliturvaksi. Tämän sitten saa tiettyjen edellytysten täyttyessä nostaa edelleen verottomana. Työttömyyskorvaukset luonnollisesti saisi normaalisti."

KYLLÄ SINÄ OSAAT KUN FUNTSIT, AINAKIN NIIN LUULEN.
        Kaikki työ on arvokasta, se pitäsi saada päälimmäiseksi, se sitten innostaa työtä hakemaan, ja vaikka jäisi malliksi. huom! ei tämä risusavotta nyt ainoa työmuoto ole, mallina vain monista, jokainen tekee osaamisensa mukaan.

• sepä.siitä
        Lukihäiriö kirjoitti:

Kai Pystyyn_kuollut osaat lukea ? Lue uudestaan, laitan kopsun aloittajalta. Lue se hartaudella, niin hyvää tulee. Jos et huomannuut tätä tilaipäisjärjestelyä työttömän kohdalla, nin funtsi uudelleen aloitusta. Huomaa, että puhutaan "työttömästä".
        "Työtön mnee esim. risusavottaan josta saadusta "palkasta" puolet saa puhtaana käteen ja toinen puoli "pakkotalletetaan" kansalaistilille eräänlaiseksi sosiaaliturvaksi. Tämän sitten saa tiettyjen edellytysten täyttyessä nostaa edelleen verottomana. Työttömyyskorvaukset luonnollisesti saisi normaalisti."

Kaikki työ on arvokasta, se pitäsi saada päälimmäiseksi, se sitten innostaa työtä hakemaan, ja vaikka jäisi malliksi. huom! ei tämä risusavotta nyt ainoa työmuoto ole, mallina vain monista, jokainen tekee osaamisensa mukaan.

Lue uudestaan Pystyn kommentti "työttömästä", Lue se hartaudella, niin ehkä ymmärrät. Funtsi uudelleen. KYLLÄ SINÄ OSAAT KUN FUNTSIT, AINAKIN NIIN LUULEN.

• hohhooohhoooo
        Lukihäiriö kirjoitti:

>>>Kaikki työ on arvokasta, se pitäsi saada päälimmäiseksi<<<

Kyllä! Etenkin minun työni on arvokasta. Ei kannata pikkurahalla edes kysellä töihin.

• Lukihäiriö kirjoitti:

Mitä tarkoittaa termisi "työtön"? Avaaja ei puhunut "työttömistä" vaan työttömistä. Hänellä ei siis ollut sitaatteja sanan ympärillä.

Sanan palkka hän oli kyllä pistänyt sitaatteihin ties mistä syystä, mutta se ei ollut kysymykseni pointti, vaan se, että miksi ihmeessä työttömän (joka ei kylläkään ole enää työtä saatuaan työtön) palkan luonteisesta vastineesta pitäisi puolet leikata pois ja tallettaa johonkin hänen ulottumattomiinsa. Sekö kannustaa työhön, työharjoitteluun tai vastaavaan, että saa käteen vähemmän rahaa kuin eläessään työttömyyskorvauksella?

• Lukihäiriö
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Mitä tarkoittaa termisi "työtön"? Avaaja ei puhunut "työttömistä" vaan työttömistä. Hänellä ei siis ollut sitaatteja sanan ympärillä.

Sanan palkka hän oli kyllä pistänyt sitaatteihin ties mistä syystä, mutta se ei ollut kysymykseni pointti, vaan se, että miksi ihmeessä työttömän (joka ei kylläkään ole enää työtä saatuaan työtön) palkan luonteisesta vastineesta pitäisi puolet leikata pois ja tallettaa johonkin hänen ulottumattomiinsa. Sekö kannustaa työhön, työharjoitteluun tai vastaavaan, että saa käteen vähemmän rahaa kuin eläessään työttömyyskorvauksella?

Huono selitys. Lue vielä uudelleen ja ole hiljaa jos et ymmärrä.

Nämä venkuloidut selitykset niin lapsellisia.

https://www.youtube.com/watch?v=I5RM3utByjs

• Lukihäiriö kirjoitti:

Huono selitys. Lue vielä uudelleen ja ole hiljaa jos et ymmärrä.

Nämä venkuloidut selitykset niin lapsellisia.

https://www.youtube.com/watch?v=I5RM3utByjs

Pystyyn_kuollut esitti kyllä aivan aiheellisen ja pätevän kysymyksen, joka kai olosi oikeutettu vastaukseenkin, kun tuollainen "korkealuokkainen" ajatelma on palstalle ympätty.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Palkka oli sitaateissa siksi että kyse on työttömyysturvan lisäksi tulevasta vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Äläkä teeskentele ettet ymmärtänyt mitä tarkoitin.

• Juurihan esitin että tämä "palkka" tulee työttömyyskorvauksen lisäksi. Miten se voi olla vähemmän?

• Lukihäiriö kirjoitti:

Pysty teeskentelee ettei ymmärrä.

• Hoksottimet.hukassa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Pysty teeskentelee ettei ymmärrä.

Voi olla ettei ymmärtänyt heti, kuin sitten seuraavana päivänä.
        Muistan ennen oli yksi työkaveri, hän käytti paljon tuota, kun oli kiverä
        Asia " ETTÄ SEN HOKSAA HUOMENNA VASTA".
        Ei kuitenkaan, kuin Mannella oli kiverä kurvi, niin kiverä, että hevonen
        söi reestä heiniä.

On Pysty ennenkin hoksahtanut monestikin, joskus jopa sen myöntänyt.
        Kaikki me erehdytään, jopa nyt Väyrynenkin. Eikä se nyt häpeäksi ole
        jos ei aina kaikkea tiedä. Tietoa on niin valtavasti, mahdoton aina pysyäkkään
        kärryillä. Itsekkin tuossa muutaman erehdyin sellaisessakin yksinkertaisessa
        asiassa kuin 1 1 tai 1-1. Ja asiana oli naapurin autoon vilkkuviiksen laittaminen,
        sanoin että voin sen laittaa, ja laitoinkin, piti purkaa ratin edustaa, ja siitä irti vilkkuviiksi.
        Siinä höpötettiin, ja eneköhän laittanut vanhan viiksen takaisian, siinä hetki ihmeteltiin
        ettei toimi nytkään, kunne hoksaus tuli, että..perkule ! meni entinen osa takaisin. Sanoinkin, etää nakkaan heti kartanolle vanhan osan kun on irti, ettei toitu. Me vain ollaan tälläisiä, varmaan itsekukin voi elämästään löytää hetken hoksottomien karkausta.

Juurihan esitin että tämä "palkka" tulee työttömyyskorvauksen lisäksi. Miten se voi olla vähemmän?

Et kirjoittanut avauksessa, että työttömyysturvaa saisi myös siinä tapauksessa, että on töissä. Ehdotuksesi on vielä oudompi, jos noin todellakin tarkoitat. Oletan siis, että tarkoitat työllä TE-toimistojen välittämää työharjoittelua, josta nykyäänkin maksetaan työttömyysturvan kaltaista tukea, mutta toisella nimellä.

Ok, nykyinen tuki jatkukoon minun puolestani, mutta et ole vieläkään osannut selittää, miksi kyseisen toiminnan parissa olevilta pitäisi pidättää tuen lisäksi maksettavasta "palkasta" puolet pois. Eikö olisi järkevämpää, että sitä "palkkaa" maksetaan alunperinkin puolet vähemmän ilman mitään pidätyksiä? Valtiokin siinä säästäisi.

• Lue.vielä.pariinkertaan
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Et kirjoittanut avauksessa, että työttömyysturvaa saisi myös siinä tapauksessa, että on töissä. Ehdotuksesi on vielä oudompi, jos noin todellakin tarkoitat. Oletan siis, että tarkoitat työllä TE-toimistojen välittämää työharjoittelua, josta nykyäänkin maksetaan työttömyysturvan kaltaista tukea, mutta toisella nimellä.

Ok, nykyinen tuki jatkukoon minun puolestani, mutta et ole vieläkään osannut selittää, miksi kyseisen toiminnan parissa olevilta pitäisi pidättää tuen lisäksi maksettavasta "palkasta" puolet pois. Eikö olisi järkevämpää, että sitä "palkkaa" maksetaan alunperinkin puolet vähemmän ilman mitään pidätyksiä? Valtiokin siinä säästäisi.

Lue viimeinen rivi ! Kyllä se ottaa kiinni, kun oikein jankkaa. Älä itse oleta mitään, ja perusta siihen olettamaa.

>Työtön menee esim. risusavottaan josta saadusta "palkasta" puolet saa puhtaana käteen ja toinen puoli "pakkotalletetaan" kansalaistilille eräänlaiseksi sosiaaliturvaksi. Tämän sitten saa tiettyjen edellytysten täyttyessä nostaa edelleen verottomana.
        Työttömyyskorvaukset luonnollisesti saisi normaalisti.<

Kyllä tuo pantti olisi ihan hyvä, jos ei täytä niitä kriteerejä, se jää saamatta. Ainakin itse näkisin, että pantin saamisen edellytys olisi työn jatkumo. Siihen luoda malli, kun se täyttyy, niin avot ! rahaa tulee "ovista ja ikkunoista " Kuin optiot laukeaa, nämä vain mitättöminä siihen verraten
        mitä he saa jotka päässeet itse lakinsa tekeen. Kuin peruna istutetaan maahan, siitä ei saa tulosta jos ei ole istuttanut, jos istunut istutus ajan bubissa.

Pitääkö minun vääntää "Majurin" kanssa sinulle rautalangasta! Minähän nimenomaan kirjoitin että työttömyyskorvauksen saa tämän "palkan" lisäksi. Etkö osaa lukea vaiko0 kuten ennenkin olen huomannut tartut lillukanvarsiin etkä hahmota suuria kokonaisuuksia.
        Selitin myös että tuo "palkasta" pidätettävä puolet olisi vastikkeellista sosiaaliturvaa jonka esim. sairauden kohdatessa saisi nostaa. Näin ihmiset vastaisivat myös itse sosiaaliturvastaan. Taidat olla tuollainen tyypillinen hyvinvointivaltion kasvatti jolle tällainen ajatus on täysin vieras.
        "Majuri" muuten hokasi mitä tarkoitin.

Pitääkö minun vääntää "Majurin" kanssa sinulle rautalangasta! Minähän nimenomaan kirjoitin että työttömyyskorvauksen saa tämän "palkan" lisäksi. Etkö osaa lukea vaiko0 kuten ennenkin olen huomannut tartut lillukanvarsiin etkä hahmota suuria kokonaisuuksia.
        Selitin myös että tuo "palkasta" pidätettävä puolet olisi vastikkeellista sosiaaliturvaa jonka esim. sairauden kohdatessa saisi nostaa. Näin ihmiset vastaisivat myös itse sosiaaliturvastaan. Taidat olla tuollainen tyypillinen hyvinvointivaltion kasvatti jolle tällainen ajatus on täysin vieras.
        "Majuri" muuten hokasi mitä tarkoitin.

Jos pidät ideaasi hyvänä, miksi et ulottaisi sitä muihinkin palkansaajiin. Meidän jokaisen palkasta pidätettäisiin puolet valtion ylläpitämän pankin tilille "sairauden kohtaamisen" varalta. Jokainen vastaisi näin itse omasta sosiaaliturvastaan.

Joo, olen tyypillinen hyvinvointivaltion kasvatti ja ylpeä siitä!

Mutta "Postipankkia" en jäänyt ikävöimään.

Jos pidät ideaasi hyvänä, miksi et ulottaisi sitä muihinkin palkansaajiin. Meidän jokaisen palkasta pidätettäisiin puolet valtion ylläpitämän pankin tilille "sairauden kohtaamisen" varalta. Jokainen vastaisi näin itse omasta sosiaaliturvastaan.

Joo, olen tyypillinen hyvinvointivaltion kasvatti ja ylpeä siitä!

Mutta "Postipankkia" en jäänyt ikävöimään.

Palkkatyöläinen vastaa kyllä sosiaaliturvastaan maksamalla veroja. Älä nyt ota liian tosissasi mutta olen monesti miettinyt että ns. suuret ikäluokat ja sitä seuraava sukupolvi ovat päässeet paljon helpommalla kuin oma ensimmäinen markkinatalouteen kasvanut sukupolveni. Inflaatio hoiti lainanne, hyviin virkoihin pääsi pelkällä yo-todistuksella ym. ym. Hyysäävä hyvinvointivaltio jakoi katteettomia shekkejä.

Palkkatyöläinen vastaa kyllä sosiaaliturvastaan maksamalla veroja. Älä nyt ota liian tosissasi mutta olen monesti miettinyt että ns. suuret ikäluokat ja sitä seuraava sukupolvi ovat päässeet paljon helpommalla kuin oma ensimmäinen markkinatalouteen kasvanut sukupolveni. Inflaatio hoiti lainanne, hyviin virkoihin pääsi pelkällä yo-todistuksella ym. ym. Hyysäävä hyvinvointivaltio jakoi katteettomia shekkejä.

Miksi emme luopuisi verotuksesta kaikkien osalta ja korvaisi sitä kansalaistili-ideallasi?

En kuulu suuriin ikäluokkiin.

Miksi emme luopuisi verotuksesta kaikkien osalta ja korvaisi sitä kansalaistili-ideallasi?

En kuulu suuriin ikäluokkiin.

Siksi että tulot jäisivät verotuloja pienemmäksi. Olet siis sitä mieltä että on ihan ok haaskata verorahoja sosiaaliturvaan jonka sijasta ihmiset kykenisivät auttamaan itse itseään. Tämä on oleellista.

Siksi että tulot jäisivät verotuloja pienemmäksi. Olet siis sitä mieltä että on ihan ok haaskata verorahoja sosiaaliturvaan jonka sijasta ihmiset kykenisivät auttamaan itse itseään. Tämä on oleellista.

Ei se ole verovarojen haaskaamista, jos pidetään ihmiset kohtalaisesti normaali elämän syrjässä kiinni. Työttömyys vähenee kun talous paranee, niin kuin aina. Vuokratuki on verovarojen
        haaskausta, niin kuin yritystuet suur-yrityksille jotka jakavat ne osinkoina.

Kansalaistilissähän veroprosentti olisi 50. Kyllä se riittää.

Kansalaistilissähän veroprosentti olisi 50. Kyllä se riittää.

Niin tietysti. Sekosin sanoissani ja arvasin että tartut tuohon. Syy olisi tietysti se että jos palkasta pidätettäisiin kansalaistilille sillä olisi työhaluja rapauttava vaikutus.

Niin tietysti. Sekosin sanoissani ja arvasin että tartut tuohon. Syy olisi tietysti se että jos palkasta pidätettäisiin kansalaistilille sillä olisi työhaluja rapauttava vaikutus.

Työhalut rapautuvat työharjoittelijoiltakin, jos heidän nykyisin saamastaan 9 euron päiväpalkastaan puolet pakkotalletettaisiin "postipankin" tilille eli käteen jäisi vain 4,50 euroa.

Työhalut rapautuvat työharjoittelijoiltakin, jos heidän nykyisin saamastaan 9 euron päiväpalkastaan puolet pakkotalletettaisiin "postipankin" tilille eli käteen jäisi vain 4,50 euroa.

Mutta kansalaistilimallissa kyse olisi verottomasta lisästä työttömyyskorvaukseen. Luulisi sen motivoivan.

Mutta kansalaistilimallissa kyse olisi verottomasta lisästä työttömyyskorvaukseen. Luulisi sen motivoivan.

Se nykyinen yhdeksän euron lisä työttömyyskorvaukseen on verotonta tuloa. Kulkeekin kulukorvauksen nimellä, jotta verottomuus olisi juridisesti mahdollista.

Se nykyinen yhdeksän euron lisä työttömyyskorvaukseen on verotonta tuloa. Kulkeekin kulukorvauksen nimellä, jotta verottomuus olisi juridisesti mahdollista.

Eihän tässä nyt tuosta yhdeksästä eurosta ole edes ollut kysymys. Tuo lisä työttönyyskorvaukseen voisi olla vaikka 180 euroa kuussa josta sitten puolet pakkotalletettaisiin sosiaaliturvaksi. Tuolla olisi sikälikin tervehdyttävä vaikutus että ihmiset alkaisivat ymmärtää ettei ilmaisia lounaita ole. Tosiasia mikä on hämärtynyt puolisosialistisessa hyvinvointivaltiossamme.

• Varmasti liittyy enemmän kuin harhanäkysi MunakarvaVanhuksesta. Kerro toki miten se liittyy Keskustan politiikkaan?

Eihän tässä nyt tuosta yhdeksästä eurosta ole edes ollut kysymys. Tuo lisä työttönyyskorvaukseen voisi olla vaikka 180 euroa kuussa josta sitten puolet pakkotalletettaisiin sosiaaliturvaksi. Tuolla olisi sikälikin tervehdyttävä vaikutus että ihmiset alkaisivat ymmärtää ettei ilmaisia lounaita ole. Tosiasia mikä on hämärtynyt puolisosialistisessa hyvinvointivaltiossamme.

Nykyinen lisä eli kulukorvaus on 22 tp x 9 e = 198 euroa kuukaudessa puhtaana käteen.

Nykyinen lisä on, kuten jo totesin, verotonta tuloa. Liittyy asiaan sikäli, että annoit 25.4.2018 14:36 ymmärtää, ettei se olisi verotonta tuloa, vaan ainoastaan kansalaistilimallissasi mukainen lisä.

Kansalaistilimallissasi lisän määrä päivää kohden olisi 8 euroa eli nykyistä pienempi, minkä lisäksi siitä käytännössä pidätettäisiin 50 prosenttia. Käteen jäisi vain 90 euroa.

Jos tarjoaisit lisän suuruudeksi 18 euroa päivässä 50 prosentin pidätyksellä tilille, työtön saisi käteensä nykyisen määrän. En silti ymmärrä, miten se olisi vaikutuksiltaan nykyistä systeemiä motivoivampi ja tervehdyttävämpi. Valtion työharjoittelumenot kaksinkertaistuisivat, joten ei olisi motivoiva valtiollekaan. Ei tietysti sekään, että valtio joutuisi aloittamaan uudelleen pankkitoiminnan.

Nykyinen lisä eli kulukorvaus on 22 tp x 9 e = 198 euroa kuukaudessa puhtaana käteen.

Nykyinen lisä on, kuten jo totesin, verotonta tuloa. Liittyy asiaan sikäli, että annoit 25.4.2018 14:36 ymmärtää, ettei se olisi verotonta tuloa, vaan ainoastaan kansalaistilimallissasi mukainen lisä.

Kansalaistilimallissasi lisän määrä päivää kohden olisi 8 euroa eli nykyistä pienempi, minkä lisäksi siitä käytännössä pidätettäisiin 50 prosenttia. Käteen jäisi vain 90 euroa.

Jos tarjoaisit lisän suuruudeksi 18 euroa päivässä 50 prosentin pidätyksellä tilille, työtön saisi käteensä nykyisen määrän. En silti ymmärrä, miten se olisi vaikutuksiltaan nykyistä systeemiä motivoivampi ja tervehdyttävämpi. Valtion työharjoittelumenot kaksinkertaistuisivat, joten ei olisi motivoiva valtiollekaan. Ei tietysti sekään, että valtio joutuisi aloittamaan uudelleen pankkitoiminnan.

Tietysti laskit jo tuonkin. Rispektit pikkutarkkuudesta. Summa voisi toki olla suurempikin ja se voisi kasvaa työttömän osoitettua riittävää aktiivisuutta sosiaaliturvansa ansaitsemiseen. Sitäpaitsi kai tuo 90 euroakin olisi iso raha peruspäivärahalla elävälle. Järjestelmä olisi tietysti vapaaehtoinen jolloin tietysti vastikkeeton sosiaaliturva laskisi jos ei tähän suostuisi. Eikä kyse ole pakottamisesta. Jokaisella olisi oikeus valita haluaako enemmän vai vähemmän sosiaaliturvaa.

Tietysti laskit jo tuonkin. Rispektit pikkutarkkuudesta. Summa voisi toki olla suurempikin ja se voisi kasvaa työttömän osoitettua riittävää aktiivisuutta sosiaaliturvansa ansaitsemiseen. Sitäpaitsi kai tuo 90 euroakin olisi iso raha peruspäivärahalla elävälle. Järjestelmä olisi tietysti vapaaehtoinen jolloin tietysti vastikkeeton sosiaaliturva laskisi jos ei tähän suostuisi. Eikä kyse ole pakottamisesta. Jokaisella olisi oikeus valita haluaako enemmän vai vähemmän sosiaaliturvaa.

Ei ole pelkästään verotustekninen juttu, että 9 euron lisärahaa työttömyyskorvaukseen kutsutaan kulukorvaukseksi. Se on tarkoitettu työmatkoihin, lounasruokailuun ja asiallisiin vaatteisiin, joilta kotonaan makava työtön välttyy, mikäli valmistaa itse lounaansa. Ehdottomasi 90 euron korvaus ei riittäisi enää mitenkään normaaleihin töissä käynnistä syntyviin kuluihin.

Ei ole pelkästään verotustekninen juttu, että 9 euron lisärahaa työttömyyskorvaukseen kutsutaan kulukorvaukseksi. Se on tarkoitettu työmatkoihin, lounasruokailuun ja asiallisiin vaatteisiin, joilta kotonaan makava työtön välttyy, mikäli valmistaa itse lounaansa. Ehdottomasi 90 euron korvaus ei riittäisi enää mitenkään normaaleihin töissä käynnistä syntyviin kuluihin.

Puhuit tuosta motivoinnista. Miksi ihmeessä kaiken pitäisi aina olla nykypäivän veltolle ihmiselle motivoivaa ja kivaa. Olen opiskeluaikoina ollut sahalla parina kesänä pinoamassa kakkosnelosta. Ei sekään aina ollut motivoivaa ja kivaa. Työnantaja kyllä oli tiukka mutta reilu ja porukka teki tosissaan töitä. Eikä siellä ollut kommunistista pääluottamusmiestä työilmapiiriä myrkyttämässä ja agitoimassa.

• aktiivimallieimotivoi

Puhuit tuosta motivoinnista. Miksi ihmeessä kaiken pitäisi aina olla nykypäivän veltolle ihmiselle motivoivaa ja kivaa. Olen opiskeluaikoina ollut sahalla parina kesänä pinoamassa kakkosnelosta. Ei sekään aina ollut motivoivaa ja kivaa. Työnantaja kyllä oli tiukka mutta reilu ja porukka teki tosissaan töitä. Eikä siellä ollut kommunistista pääluottamusmiestä työilmapiiriä myrkyttämässä ja agitoimassa.

"Miksi ihmeessä kaiken pitäisi aina olla nykypäivän veltolle ihmiselle motivoivaa"

Etkö kannatakaan Sipilän aktivointimallia? Eikö silllä haeta motivaatiota? Jos ei , mitä sillä haetaan?

• sanojesilisäksi

Päästäsi sinä olet seonnut.

• NaturalNews

• sanojesilisäksi kirjoitti:

Päästäsi sinä olet seonnut.

Voi kun älykästä ja omaperäistä.

Voi kun älykästä ja omaperäistä.

Yhtä älykästä ja omaperäistä kuin kansalaistili mallisi.

• Anonyymi
        sepä.siitä kirjoitti:

Lue uudestaan Pystyn kommentti "työttömästä", Lue se hartaudella, niin ehkä ymmärrät. Funtsi uudelleen. KYLLÄ SINÄ OSAAT KUN FUNTSIT, AINAKIN NIIN LUULEN.

Funtsitaan !

• EhdottajaltaEnsin

Siis tietynlaiset ihmiset (millaiset?) pakotettaisiin tietynlaisiin töihin (millaisiin?), joista ei maksettaisi palkkaa, vaan muutama euro. Siitä sitten otettaisiin vielä puolet pois ja käytettäisiin sitä kiristysvälineenä tuota henkilöä kohtaan tulevaisuudessa.

Sinusta siis risusavottamies ei ole oikea työntekijä eikä ansaitse palkkaansa? Hänet pitäisi irtisanoa ja pakottaa entiseen työhönsä leikkipalkalla? Ja minkälainen ihminen sinun mielestäsi olisi immuuni tuolle tyrannialle? Sinä? Ketkä muut? Mitä muita töitä Sinun mielestäsi on, joista ei pitäisi enää maksaa tekijälleen kunnon palkkaa? Miksi ihminen mielestäsi tekee työtä, jos ei saadakseen palkkaa?

Sinun (tai äitisi) palkasta voitaisiin toki ottaa puolet pois ja laittaa se tilille, jolta sitä sitten nihkeästi makseltaisiin, kun olet työtön. Ehdottajalta ensin.

• Ei.työntekemine.pure

Sinä resssukka jo äitisikin siihen vedit.
        Et ymmärrä lainkaan. Juuri teidän laisille työn vastustajille pitäsi olla tämän suuntainen malli.
        Saataisiin edes jotain tekemään, näkee että muutkin tätä tekee, ja millaista se on. Risusavotta vain suuntaa antavana, muutakin työtä on, ihan jokaiselle osaamisensa mukaan. Kesä tulee, kaikkine sotkuineen, myös jos osaamaton on työhön yleensä, se sitten haravan varteen kiinni, se ei vaadi suuria opettelluja, ja sekin on tärkeää, ulkotilojen siistiminen, kuten tapa ja malli on nykyään.

• sepä.siitä
        Ei.työntekemine.pure kirjoitti:

Sinä resssukka jo äitisikin siihen vedit.
        Et ymmärrä lainkaan. Juuri teidän laisille työn vastustajille pitäsi olla tämän suuntainen malli.
        Saataisiin edes jotain tekemään, näkee että muutkin tätä tekee, ja millaista se on. Risusavotta vain suuntaa antavana, muutakin työtä on, ihan jokaiselle osaamisensa mukaan. Kesä tulee, kaikkine sotkuineen, myös jos osaamaton on työhön yleensä, se sitten haravan varteen kiinni, se ei vaadi suuria opettelluja, ja sekin on tärkeää, ulkotilojen siistiminen, kuten tapa ja malli on nykyään.

Sinun ymmärryksen taso on kohtuuttoman alhainen, kun luulet hänen kirjoittaneen omasta äidistään. Sinua lainaten "Et ymmärrä lainkaan".

• SäästäEiPerheenKoiraakan

• Itse.sinä.kirjoitit
        sepä.siitä kirjoitti:

Sinun ymmärryksen taso on kohtuuttoman alhainen, kun luulet hänen kirjoittaneen omasta äidistään. Sinua lainaten "Et ymmärrä lainkaan".

Miksi sanot että hänen kirjoittaneen äiidistään, kun sinä juuri sen kirjoitit, et sinä ole " hänen".
        Sulle äiti niin rakas, se hienoa, kun olet ollut äidin poikana, kyllä se paistaa läpi. Mutta siitä on aikaa, eikös?

En nyt laita sinua #äiti" TUNNE TILAAN MITENKÄÄN, AINAKAAN TARKOITUS EI SE.

• sepä.siitä
        Itse.sinä.kirjoitit kirjoitti:

Miksi sanot että hänen kirjoittaneen äiidistään, kun sinä juuri sen kirjoitit, et sinä ole " hänen".
        Sulle äiti niin rakas, se hienoa, kun olet ollut äidin poikana, kyllä se paistaa läpi. Mutta siitä on aikaa, eikös?

En nyt laita sinua #äiti" TUNNE TILAAN MITENKÄÄN, AINAKAAN TARKOITUS EI SE.

"Sinä ressukka jo äitisikin siihen vedit".

Sinun on turha kieltää kirjoittaneesi noin.

Tuossa ylempänä sinulta kyseltiin ympäristöystävällisen öljynsuodattimen merkkiä ja mistä sellaisen voi ostaa. Nyt on jokaisella hyvä hetki alkaa ekoautoilijaksi, kunhan ensin kerrot ko. suodattimen ostopaikan.

• Kovin.yksinkertainen
        sepä.siitä kirjoitti:

"Sinä ressukka jo äitisikin siihen vedit".

Sinun on turha kieltää kirjoittaneesi noin.

Tuossa ylempänä sinulta kyseltiin ympäristöystävällisen öljynsuodattimen merkkiä ja mistä sellaisen voi ostaa. Nyt on jokaisella hyvä hetki alkaa ekoautoilijaksi, kunhan ensin kerrot ko. suodattimen ostopaikan.

Mitä kummaa suodatin tähän juttuun liittyy ? Kun jutun aihe oli
        "Kerrataan vielä mallini kansalaistilistä.
        Työtön mnee esim. risusavottaan josta saadusta "palkasta" puolet saa puhtaana käteen ja toinen puoli "pakkotalletetaan" kansalaistilille eräänlaiseksi sosiaaliturvaksi. Tämän sitten saa tiettyjen edellytysten täyttyessä nostaa edelleen verottomana. Työttömyyskorvaukset luonnollisesti saisi normaalisti."

• tökkiiköpuoluehanke

Paljonko tuo systeemi tulisi maksamaan yhteiskunnalle? Mihin ne pakkotalletut rahat sijoitettaisiin, jos työllistetty ei ehdi niitä koskaan nostamaan? Sattuu vaikka kuolemaan ennen aikojaan. Mutta miksi ihmeessä ylipäätään täällä ehdottelet tuollaisia? Sinähän kerroit perusteilla olevasta puolueestasi. Liitä tuollaiset mietteet sen puolueen puolueohjelmaan. Natojäsenyyshankkeen lisäksi.

• ei-varaste-toisen-idistä

AamuTVssä kerrottiin Lepomäen kirjassa esitetyn kansalaistili-mallista. Oletkos varatanut ideaa sieltä.

PS. en ole pahemmin itse tutustunut

• En ole sen koommin perehtynyt Lepomäen malliin. Tämä malli on ihan itse kehittelemäni.

• JärkiOhoi

Kerrataan vielä mallini kansalaistilistä.

.

Jos työtön menee töihin niin eihän se työtön enää ole vaan työläinen jonka pitää saada tessin mukainen palkka työstään. Toinen vaihtoehto on tietenkin se että kaikilta tulonsaajilta menee saadusta "palkasta" ja "voitoista" se puolet "pakkotalletuksena" kansalaistilille eräänlaisena sosiaaliturvana. Tämän sitten saa tiettyjen edellytysten täyttyessä nostaa edelleen verottomana. Työttömyyskorvaukset luonnollisesti saisi normaalisti.

Miten joku voi olla niin pahvi että laittaa ihmisen työtuloille kahdet standardit, varsinkin kun kyseessä on työtulot, ei siis laiskan tulot eli makaamalla saadut pääomatulot, lahjat ja perinnöt?

• MitäMieltäAvaaja
      • Koskaan en ole ottanut kantaa työntekijöiden järjestäytymisoikutta vastaan. Kuten en myöskään oikeutettuja lakkoja vastaan. Poliittiseksi mielenilmaukseksi kutsutta vetelehtimistä työajalla vastaan olen sen sijaan jyrkästi.
        Vaikea ottaa kantaa pelkän lehtiartikkelin perusteella mutta tässä tapuksessa tuntuu että työsuhteen purku on ollut perusteeton.

• Paikallaan.oli.erotus

Koskaan en ole ottanut kantaa työntekijöiden järjestäytymisoikutta vastaan. Kuten en myöskään oikeutettuja lakkoja vastaan. Poliittiseksi mielenilmaukseksi kutsutta vetelehtimistä työajalla vastaan olen sen sijaan jyrkästi.
        Vaikea ottaa kantaa pelkän lehtiartikkelin perusteella mutta tässä tapuksessa tuntuu että työsuhteen purku on ollut perusteeton.

Ei luottamustoimi saa vaikuttaa, etteikö voi erottaa.
        Ei sillä saa olla vaikuta, jos epäkurantti työntekijä on.
        Sattunut hihhuli pääsemään luottomieheksi Ay-liikkeessä.
        Kuvittelevat vain itsestään liian suuria. Työ se on joka näyttää
        mitä osataan, ei Ay-liike kokoukset.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      272
      3388
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1683
    3. 68
      1249
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1077
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      58
      1041
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      50
      986
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      971
    8. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      199
      871
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      817
    10. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      792
    Aihe