Terveellinen elämä?

noohjooh

Luonnon antimet terveyden ylläpitämiseen on alkanut kiinnostaa yhä enemmän. Tuntuu että niin paljon lääkkeitä ja synteettisia apukeinoja löytyy, itelläni ainakin on tullut suuri halu irtautua niistä.

Onko sulla mitään niksejä takataskussa? Mulla on nyt kokeilussa inkiväärishotit. Keittelin satsin ja nyt pääsee irvistämään naamaa aamuisin, kai sekin jotain hyvää jumppaa on kasvoille :) Pitäisi rauhoittaa stressivatsaa, antaa vastuskykyä, parantaa maksan toimintaa ja aineenvaihduntaa.

Kohta kuuri loppuu, mitähän seuraavaksi?

81

7050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makeuttamaton puolukkamehu aamuisin on pirteä täsmäisku elimistölle, karpalomehu myös hyvä, ellei jopa parempi.
      Kuusenkerkkiä voi pureskella ja pian alkavat nokkoset nostaa päitään ja sitten tulee voikukkien aika.
      Siinä nyt alkuun jotain syötäväksi kelpaavaa.

      • noohjooh

        Puolukan tunnistan. Kuusenkerkästä olen ymmärtänyt että uusi hitti, mutta eikö sekin jossain vaiheessa luokiteltu karsinogeeniksi? Mikä sen terveysvaikutus on? Ja miten sä syöt voikukkia? Ja miksi? :)


      • noohjooh kirjoitti:

        Puolukan tunnistan. Kuusenkerkästä olen ymmärtänyt että uusi hitti, mutta eikö sekin jossain vaiheessa luokiteltu karsinogeeniksi? Mikä sen terveysvaikutus on? Ja miten sä syöt voikukkia? Ja miksi? :)

        Enhän itse syömällä syö kuusenkerkkiä, joskus olen kokeeksi maistanut.
        Muutama vuosi sitten keräsin ja kuivasin nokkosia, syömättä taisivat nekin jäädä.
        Voikukkiakaan syö, mutta kun niitä kovasti kehuvat, niin aattelin jos sinua kiinnostaa kokeilla :) Lehdet salaattiin ja juurista voisi jotain väkertää, etipä ohjeita.


      • noohjooh
        Ancie kirjoitti:

        Enhän itse syömällä syö kuusenkerkkiä, joskus olen kokeeksi maistanut.
        Muutama vuosi sitten keräsin ja kuivasin nokkosia, syömättä taisivat nekin jäädä.
        Voikukkiakaan syö, mutta kun niitä kovasti kehuvat, niin aattelin jos sinua kiinnostaa kokeilla :) Lehdet salaattiin ja juurista voisi jotain väkertää, etipä ohjeita.

        Pitää pyytää saisiko mennä naapurin puolelle keräämään voikukkia, heillä ei ole koiria :) Heillä ei käy myöskään peuroja ja kauriita.

        Koirista puheen ollen, niin kuivasin myös nokkosta ja syötin sille. Ruokalusikallinen päivässä piti virtsatietulehdukset loitolla.


      • noohjooh kirjoitti:

        Pitää pyytää saisiko mennä naapurin puolelle keräämään voikukkia, heillä ei ole koiria :) Heillä ei käy myöskään peuroja ja kauriita.

        Koirista puheen ollen, niin kuivasin myös nokkosta ja syötin sille. Ruokalusikallinen päivässä piti virtsatietulehdukset loitolla.

        Meidän pelloilta saat tulla keräämään kaikki voikukat, lannoitusta ei ole laitettu pitkiin aikoihin.
        Nokkosetkin on tietyissä paikoissa puhtaita ;)
        Koirat taitavat ymmärtää terveellisen ruoan päälle, syöväthän ne marjatkin pensaista, siskoni koirat ainakin.
        Muukin "luonnontuote" kelpaa :(


      • noohjooh
        Ancie kirjoitti:

        Meidän pelloilta saat tulla keräämään kaikki voikukat, lannoitusta ei ole laitettu pitkiin aikoihin.
        Nokkosetkin on tietyissä paikoissa puhtaita ;)
        Koirat taitavat ymmärtää terveellisen ruoan päälle, syöväthän ne marjatkin pensaista, siskoni koirat ainakin.
        Muukin "luonnontuote" kelpaa :(

        Nokkosista tulee muuten hyvää lannoitetta ja kirvojen torjunta-ainetta. Harmi vaan kun haisee kamalalle.

        Joo, niin syövät, mokomat hurtat. Ovat huijanneet ihmisiä aikojen saatossa, että ovat mukamas lihansyöjiä. Kirsikatkin kelpaa, vaikka kivet ilmeisesti lievästi myrkyllisiä. Ei parane näyttää mistä porkkanat tulee, tai sekään penkki ei saa olla enää rauhassa. Antavat uuden tarkoituksen sanalle tomaattivarkaat.

        Ja niitä suklaapapanoita... Joku olisi ikionnellinen jos keräisin ja valmistaisin illallisen niistä.


      • noohjooh kirjoitti:

        Nokkosista tulee muuten hyvää lannoitetta ja kirvojen torjunta-ainetta. Harmi vaan kun haisee kamalalle.

        Joo, niin syövät, mokomat hurtat. Ovat huijanneet ihmisiä aikojen saatossa, että ovat mukamas lihansyöjiä. Kirsikatkin kelpaa, vaikka kivet ilmeisesti lievästi myrkyllisiä. Ei parane näyttää mistä porkkanat tulee, tai sekään penkki ei saa olla enää rauhassa. Antavat uuden tarkoituksen sanalle tomaattivarkaat.

        Ja niitä suklaapapanoita... Joku olisi ikionnellinen jos keräisin ja valmistaisin illallisen niistä.

        Olen minä nokkoslannoitetta tehnyt, haju on ihan hirveä.


      • noohjooh
        Ancie kirjoitti:

        Olen minä nokkoslannoitetta tehnyt, haju on ihan hirveä.

        Kasvit kasvaa varmaan vauhdilla että pääsis happitasolle.


      • Ancie kirjoitti:

        Meidän pelloilta saat tulla keräämään kaikki voikukat, lannoitusta ei ole laitettu pitkiin aikoihin.
        Nokkosetkin on tietyissä paikoissa puhtaita ;)
        Koirat taitavat ymmärtää terveellisen ruoan päälle, syöväthän ne marjatkin pensaista, siskoni koirat ainakin.
        Muukin "luonnontuote" kelpaa :(

        Nuorista nokkosista tulee ihana muhennos, tehdään samoin kuin pinaattimuhennos. Nokkosla voi käyttää myös lettutaikinaan, herkullisia tulee. Minä niitä marjapuskien alta kävin saksilla napsimassa siivilään, huuhtelun jälkeen ryöppäsin, ja olivat sitten valmiita käytettäväksi. Nokkoskeitto tehdään samoin kuin pinaattikeitto, munanpuolikas lautaselle ja paahdettua leipää, hyvältä maistuu.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Nuorista nokkosista tulee ihana muhennos, tehdään samoin kuin pinaattimuhennos. Nokkosla voi käyttää myös lettutaikinaan, herkullisia tulee. Minä niitä marjapuskien alta kävin saksilla napsimassa siivilään, huuhtelun jälkeen ryöppäsin, ja olivat sitten valmiita käytettäväksi. Nokkoskeitto tehdään samoin kuin pinaattikeitto, munanpuolikas lautaselle ja paahdettua leipää, hyvältä maistuu.

        Nyt ei tarvitse muuta kuin odottaa nokkosten kasvua ja innostua tekemään niistä ruokaa.

        Aamulla tarjosin pojalle puolukkakiisseliä, kun ei mikään muu hänelle maistunut.
        Löpsötti pehmopupunsa korvia siinä kiisselissä, niin että koko pöytä oli roiskeissa :) ja minä kun niin pidän puolukkakiisselistä.


      • Ancie kirjoitti:

        Nyt ei tarvitse muuta kuin odottaa nokkosten kasvua ja innostua tekemään niistä ruokaa.

        Aamulla tarjosin pojalle puolukkakiisseliä, kun ei mikään muu hänelle maistunut.
        Löpsötti pehmopupunsa korvia siinä kiisselissä, niin että koko pöytä oli roiskeissa :) ja minä kun niin pidän puolukkakiisselistä.

        Puolukkakiisseli on hyvää. Minäkin teen sitä, nyt vaan on harvinaisen aikaisin viime kesän puolukat loppuneet. Pitää odottaa uusien kypsymistä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Puolukkakiisseli on hyvää. Minäkin teen sitä, nyt vaan on harvinaisen aikaisin viime kesän puolukat loppuneet. Pitää odottaa uusien kypsymistä.

        On vielä pitkä aika uuden puolukkasadon kypsymiseen, meillä on reilusti jäljellä.
        Olen tehnyt marjoista kiisseliä, soppaa ja laittanut rahkaan, saisi vähemmäksi ennen uutta marjankeruukautta.
        Herukoita syödään maustamattoman jogurtin seassa.
        Äidille on viety mustikoita ja puolukoita pitkin talvea ja sisarenikin ovat halutessaan saaneet.


    • Salaisuudet

      No, enpä ala mummovainaan kassakaappia nyt availemaan.
      Rohtoreseptit pysyköön piilossa.
      Mutta ei hän heiniä syönyt eikä syöttänyt, ihmisille.
      Enemmän hänellä oli lääketieteellisiä kuin kulinaristisia kikkoja.
      - Nyt lähden ruokakauppaan

      • noohjooh

        Jaa, siellä vaan pantataan tärkeää tietoa, eikä paranneta maailmaa vaikka voisi :)


    • estrogeeni.ei.sovi

      Hormonikorvaushoidon sijaan olen nyt muutama päivä sitten aloittanut salviakuurin. Purkista tosin. Jos koen luvattua helpotusta, niin saatampa kylvää salvian siemeniä ja napsia niitä sitten.

      • noohjooh

        Riittääkö ruuan maustaminen sillä, vai pitääkö syödä paljonkin?


      • estrogeeni.ei.sovi
        noohjooh kirjoitti:

        Riittääkö ruuan maustaminen sillä, vai pitääkö syödä paljonkin?

        Olen vielä ihan noviisi tuon salvian kanssa. Lukenut olen siitä jonkun verran. Auttaa pitäisi paitsi hikoiluun, niin myöskin aivotoimintaan (?). Nyttemmin tutkitaan mahdollisuuksia Altzheimerin hoitoon.
        Ihana yrtti esim. lihan ja kalan maustamiseen. Voi heittää smoothienkin sekaan.


      • noohjooh
        estrogeeni.ei.sovi kirjoitti:

        Olen vielä ihan noviisi tuon salvian kanssa. Lukenut olen siitä jonkun verran. Auttaa pitäisi paitsi hikoiluun, niin myöskin aivotoimintaan (?). Nyttemmin tutkitaan mahdollisuuksia Altzheimerin hoitoon.
        Ihana yrtti esim. lihan ja kalan maustamiseen. Voi heittää smoothienkin sekaan.

        Ainakin se on nätti puutarhassa, ja talvehtiikin etelässä. Yleensä. Mulla on kylläkin yksi kupsahtanut, harmitti, se oli oikein kunnon puska. Keräsin lehtiä pakkaseen, mutta en tainnut käyttää koskaan. Olisi pitänyt kysyä täällä silloinkin.

        Eipä sulla ollut edes kirjoitusvirheitä, että ehkä on tepsinyt aivotoimintaan :) Tai enhän mä tiedä kuinka tarkasti kirjoitit ennen salvia-aikaasi..


      • jokoleikkaa
        estrogeeni.ei.sovi kirjoitti:

        Olen vielä ihan noviisi tuon salvian kanssa. Lukenut olen siitä jonkun verran. Auttaa pitäisi paitsi hikoiluun, niin myöskin aivotoimintaan (?). Nyttemmin tutkitaan mahdollisuuksia Altzheimerin hoitoon.
        Ihana yrtti esim. lihan ja kalan maustamiseen. Voi heittää smoothienkin sekaan.

        Jos hikoilu pysyy kohtuudessa, eli elimistö ei sen seurauksena ala kuivua, ei sitä hikoilua ole edes syytä yrittää hillitä.
        Aivoille parhaana energianlähteenä pidetään kananmunaa, siinä on paketissa valtaisan monipuoliset ainekset. Pari- kolme kananmunaa viikossa, kyllä leikkaa...


      • estrogeeni.ei.sovi

        Ei se hikoilu pysynyt kohtuudessa. Tai mikä nyt on kohtuutta. Minulle 3-4 kertaa yössä hikilätäkköön herääminen oli rampauttavaa.
        Tuo kananmuna on kyllä hyvä pakkaus. Proteiiniakin mukavasti.

        Jatkampa vielä tähän, että nokkosia keräilen keväisin. Teen nokkoslettuja ja munakasta. Ryöpsäytän ja laitan pakastimeen jääpalamuotteihin talven varalle.

        Sitten vielä, että huomenna vietetään koirapäivää.


      • noohjooh
        estrogeeni.ei.sovi kirjoitti:

        Ei se hikoilu pysynyt kohtuudessa. Tai mikä nyt on kohtuutta. Minulle 3-4 kertaa yössä hikilätäkköön herääminen oli rampauttavaa.
        Tuo kananmuna on kyllä hyvä pakkaus. Proteiiniakin mukavasti.

        Jatkampa vielä tähän, että nokkosia keräilen keväisin. Teen nokkoslettuja ja munakasta. Ryöpsäytän ja laitan pakastimeen jääpalamuotteihin talven varalle.

        Sitten vielä, että huomenna vietetään koirapäivää.

        Onko salvia vielä tehonnut yhtään? Olen kuullut että ginseng auttaa myös, mutta jos on korkea verenpaine ei kannata käyttää.

        Tuollainen hikoilu on kohtuutonta, eihän siinä tule edes levättyä tarpeeksi.


      • estrogeeni.ei.sovi
        noohjooh kirjoitti:

        Onko salvia vielä tehonnut yhtään? Olen kuullut että ginseng auttaa myös, mutta jos on korkea verenpaine ei kannata käyttää.

        Tuollainen hikoilu on kohtuutonta, eihän siinä tule edes levättyä tarpeeksi.

        On tehonnut. Nyttemmin on ollut vain yksi herääminen yössä. Toki tässä samalla on tullut fiksattua tuota iltapuolen syömistä. Ei mausteisia ruokia, ei mitään kuumottavaa kuten kahvia tai teetä.
        Tuon ginsengin olin unohtanut. Kiitos kun muistutit. Sitähän hypetettiin muutamia vuosia sitten kovin terveellisenä juurena.


    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

      • noohjooh

        Kas, ihan ennennäkemätön lista ilmoilla :)

        Onhan tuo terveellistä. Hairahdatko koskaan? Suklaapalaseen? Sipseihin? Mihinkään epäterveelliseen?


      • Tarvitsisit sie hunksz vispilää, miul olis hyvä vispilä kaupattavana?


      • noohjooh kirjoitti:

        Kas, ihan ennennäkemätön lista ilmoilla :)

        Onhan tuo terveellistä. Hairahdatko koskaan? Suklaapalaseen? Sipseihin? Mihinkään epäterveelliseen?

        Olen paljastellut siitäkin.
        Kysele palstalaisilta.
        -
        Inki-vääri tulee Ruotsin-kielen sanoista:
        Inget värde

        H.


      • noohjooh
        hunksz kirjoitti:

        Olen paljastellut siitäkin.
        Kysele palstalaisilta.
        -
        Inki-vääri tulee Ruotsin-kielen sanoista:
        Inget värde

        H.

        :)) Kuuluuko inkivääri samaan luokkaan kuin insinööri? Ingen gör.

        Entäs jos se ei olekaan inki-vääri, vaan in-kivääri? Ainakin kitalaessa tuntuu tuo aamushotti.


    • Hyvä aika suunnitella luonnonantimienkäyttöä.
      Ensin kannattaa hankkia kumpparit. Kesällä kypsyy monenlaisia marjoja. Ne on vähän työläitä kerättäviä, mutta on minulla niitä pakastimessa vieläkin kymmeniä litroja.
      Marjoissa on hyvä puoli, ne ovat hyvänmakuisia. Ei tarvitse irvistellä niin kuin sen inkiväärin kanssa. Luultavasti inkiväärinteho perustuu sen pahaan makuun.

      • "k-kotton"

        Olet varmaankin huomannut kumpparittoman vaihto-ehdon.
        Kuvaan sitä tuossa kommentissani.
        Mitenkä katsot sitä versiota?

        H.


      • noohjooh

        Hah! Sinä sen sanoit :) Voiko marjat olla terveellisiä jos ovat hyvänmakuisia? Pitää liottaa karpalotkin sitruunassa, niin sitten...

        Mitään tylsempää ei ole kuin marjojen keräily. Sieniä on hauskempaa poimia. Saa tripin metsässä ja jos huonosti käy, toisen kun syö :)


      • noohjooh kirjoitti:

        Hah! Sinä sen sanoit :) Voiko marjat olla terveellisiä jos ovat hyvänmakuisia? Pitää liottaa karpalotkin sitruunassa, niin sitten...

        Mitään tylsempää ei ole kuin marjojen keräily. Sieniä on hauskempaa poimia. Saa tripin metsässä ja jos huonosti käy, toisen kun syö :)

        Kyllä pitää olla kova usko inkiväärintehoon, jos sitä pidemmän ajan alkaa käyttää.
        Sieniä en tunne, ja eikö ne ole isotöisiä.
        Enemmän ajattelisin mielialan vaikuttavan terveyteen. Ei se kokoaikainen valmiustilassaoleminen hyväksi ole. Mikä sitten on, en tiedä.
        Eikö ne sano, että jo metsässä liikkuminen edistää terveyttä.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kyllä pitää olla kova usko inkiväärintehoon, jos sitä pidemmän ajan alkaa käyttää.
        Sieniä en tunne, ja eikö ne ole isotöisiä.
        Enemmän ajattelisin mielialan vaikuttavan terveyteen. Ei se kokoaikainen valmiustilassaoleminen hyväksi ole. Mikä sitten on, en tiedä.
        Eikö ne sano, että jo metsässä liikkuminen edistää terveyttä.

        Puolikin tuntia metsässä korvaa kaikenlaiset mietiskelyt, terapiat, joogat ja yliluonnolliset ilmiöt.
        Eikä maksa mitään.


      • noohjooh
        k-kotton kirjoitti:

        Kyllä pitää olla kova usko inkiväärintehoon, jos sitä pidemmän ajan alkaa käyttää.
        Sieniä en tunne, ja eikö ne ole isotöisiä.
        Enemmän ajattelisin mielialan vaikuttavan terveyteen. Ei se kokoaikainen valmiustilassaoleminen hyväksi ole. Mikä sitten on, en tiedä.
        Eikö ne sano, että jo metsässä liikkuminen edistää terveyttä.

        Ei se sen pahempi maku ole (inkiväärillä) kuin viinallakaan. Siihenkin jotkut jää koukkuun.

        Jos on kuiva päivä, sienet on helppo puhdistaa.

        Se on totta, että mieliala vaikuttaa. Stressi ja unettomuus. Luonto on siinä kyllä ihan paras, samaa mieltä Ancie. Perhe ja se että saa näprätä jotain. Ne ei kyllä tosin kovin halpoja ole, ne viimeiset.


      • noohjooh kirjoitti:

        Ei se sen pahempi maku ole (inkiväärillä) kuin viinallakaan. Siihenkin jotkut jää koukkuun.

        Jos on kuiva päivä, sienet on helppo puhdistaa.

        Se on totta, että mieliala vaikuttaa. Stressi ja unettomuus. Luonto on siinä kyllä ihan paras, samaa mieltä Ancie. Perhe ja se että saa näprätä jotain. Ne ei kyllä tosin kovin halpoja ole, ne viimeiset.

        Kaverin ja kahden koiransa kanssa ylitettiin eilen vanha, lahonnut silta.
        Sovittiin että painavin menee ensin, jos silta hänet kestää, niin muut tulevat perässä.
        Et varmaan ikinä arvaa kuka meni ensin ;)

        Nukkuminen on terveellistä, viime yönä unet jäivät vähiin, kun poika valvoi ja riekkui puoli neljään saakka.
        Vähän on tillintallintöötti olotila, mutta ei kun ulos, jos ehtisin metsässä käymään.


      • noohjooh
        Ancie kirjoitti:

        Kaverin ja kahden koiransa kanssa ylitettiin eilen vanha, lahonnut silta.
        Sovittiin että painavin menee ensin, jos silta hänet kestää, niin muut tulevat perässä.
        Et varmaan ikinä arvaa kuka meni ensin ;)

        Nukkuminen on terveellistä, viime yönä unet jäivät vähiin, kun poika valvoi ja riekkui puoli neljään saakka.
        Vähän on tillintallintöötti olotila, mutta ei kun ulos, jos ehtisin metsässä käymään.

        Koirako meni ensin :)

        Yöunet ovat kyllä tärkeät, ja jos ei aina saa nukkua, käy nopeasti niin ettei nukuta kun saisi. Elimistö ei vaan enää kestä sellaista, nuorempana keho sentään teki jotain korjausliikettä. Ei parane päikkäreitäkään ottaa kovin montaa, menee hyvä (valvomis-)rytmi ihan sekaisin.


      • noohjooh kirjoitti:

        Koirako meni ensin :)

        Yöunet ovat kyllä tärkeät, ja jos ei aina saa nukkua, käy nopeasti niin ettei nukuta kun saisi. Elimistö ei vaan enää kestä sellaista, nuorempana keho sentään teki jotain korjausliikettä. Ei parane päikkäreitäkään ottaa kovin montaa, menee hyvä (valvomis-)rytmi ihan sekaisin.

        Jumbo on melko pulska koira, mutta kyllä se olin minä joka johti ryhmän sillan yli :(

        Kausittaisia nuo valvomiset, mietin auttaisiko melatoniini, toisaalta viime yön nukkui hyvin, nukuimme kaikki.


      • noohjooh
        Ancie kirjoitti:

        Jumbo on melko pulska koira, mutta kyllä se olin minä joka johti ryhmän sillan yli :(

        Kausittaisia nuo valvomiset, mietin auttaisiko melatoniini, toisaalta viime yön nukkui hyvin, nukuimme kaikki.

        Jumbo kuulostaa pulskalta koiralta :) Meillä on nykyisin myös pieni chihuahua, se on lentävä koira, välillä hyppää korkealta ja kerää tassut alleen jotta pääsisi mahdollisimman pitkälle lennolle. Jumbo olisi sopinut nimeksi sillekin.

        Poika sai jossain vaiheessa melatoniinia reseptillä, 5 mg. Nuo kaupan 1-2 mg ovat melko tehottomia. Auttaa kyllä nukahtamaan jos ei stressi ole kovin suuri.


      • noohjooh kirjoitti:

        Jumbo kuulostaa pulskalta koiralta :) Meillä on nykyisin myös pieni chihuahua, se on lentävä koira, välillä hyppää korkealta ja kerää tassut alleen jotta pääsisi mahdollisimman pitkälle lennolle. Jumbo olisi sopinut nimeksi sillekin.

        Poika sai jossain vaiheessa melatoniinia reseptillä, 5 mg. Nuo kaupan 1-2 mg ovat melko tehottomia. Auttaa kyllä nukahtamaan jos ei stressi ole kovin suuri.

        Noh, lapinkoiralla kun on tuuhea turkki, niin näyttää massiivisemmalta kuin ehkä onkaan.

        Hyvä tietää että voi pyytää reseptinkin, katselin jostain melatoniinivalmisteita, 1 mg vahvuinen näytti olevan yleinen käsikauppavalmiste.


    • ks.-tutkimukset-epäilijä

      Venyttele, laihduta ja elä niukalla ravinnolla. Nuku ja älä riko itseäsi.

      Korjaa puutteet, esim. silmälasit, huonot laitteet (mikro, jääkaappi, tietokone, puhelin, internet operaattori, sähkö). Ole tarkka rahan kanssa (älä tilaa puhelinmyynnin tuotteita, tarvitsetko todellakin sanomalehden jos voit lukea netistä, myös apua ilmaiseksi netistä. Ei tarvitse ostaa.).

      Opettele englantia, sillä se valaisee internetin täydet mahdollisuudet.

      • noohjooh

        Nukkumisen kohdalla nyökkäys. Mutta netti kyllä vie viimeisetkin mielenterveysrippeet...

        Sua ei ainakaan olisi poltettu roviolla noita-aikoina, sun rohdot ovat ihan eri luokkaa :)


    • Olen alkanut syödä P:n tavoin terveellisesti. Maustamatonta jugurttia marjojen, myslin ja erilaisten siementen kanssa. Olen vähentänyt punaisen lihansyöntiä. Porsaanlihaleikkeet leivällä olen vaihtunut naudan paistileikkeeseen. Kanaa ja kasviksia, juureksia ja vihanneksia, hedelmiä olen lisännyt. Annokset ovat pienentyneet ja kahvia juon vain aamulla. Leivän syönti on vähentynyt.
      Ulkoilen monta tuntia päivittäin. Nukun keskimäärin 8-tuntia yössä.
      Voin hyvin, olen pirteä ja toipumisenikin etenee hyvin. Nyt ylös sängysta ja aamiaisen tekoon. Hyvää päivän jatkoa, tänään autoni lähtee renkaanvaihtoon ja huoltoon.

      • noohjooh

        Kuulostaa siltä että elät vielä kauan.

        Laskiskelin että nukun keskimäärin 6 h. Kyllä se terveyteen vaikuttaa, painonhallintaan, sydämeen, aivojen toimintaan. Stressi nakertelee unta, pitäisi saada jotain aikaiseksi että saa ajatukset katkaistua.


      • eigrilliruokaa

        Nautakin on punaista lihaa ja siinä on enemmän kovaa rasvaa, kuin siassa.


    • tööttt

      - nokkosilla korkea typpipitoisuus - samoin herneillä , kasvien valkuaisaineilla voi korvata vaikka
      lihan tai kananmunien eläimistä saatavia va-aineita
      - itse ihastunutherneenversoihin , viljelykin helppoa ja hyvin ja nopesti ikkkunalaudallakin tuottaa satoa - rapeaa salaattiainesta eikä maksa maltaita.

      • Kukka-Kaalilla on korkea Valkuais-aine-pitoisuus...

        H.


      • noohjooh

        Normaaleista kasvatusherneistäkö kasvatat?


    • En mää mitään inkiväärishotteja rupee juomaan tai mitään synteessia apukeinoja tarvi, luomutuotteetkin on kalliimpia eikä mitään näkyvää hyötyä saavuteta!

      Olen sitä mieltä, että joka kerran kun avaa suunsa ja työntää sinne jotain ruokaa, pitäisi ajatella onko minulla ihan oikeasti nälkä vai syönkö muuten vaan? Sillä jokainen suun avaaminen lihottaa ja tässä iässä ne liikakilot ovat kaikkein vahingollisimpia terveeliselle elämälle. Piste.

      • noohjooh

        Etkö sä syö ollenkaan muuten vaan? Ikinä?

        Onhan se myös yksi keino palkita itseään. Syöminen siis.


      • Minulla muutama tuttava/ystävä, jotka ovat selkeästi ja roimasti ylipainoisia. Olen huomannut, että kun heillä vierailee, koko ajan on jotain kuppia, niksua ja naksua käden ulottuvilla.

        Selkeät ruoka-ajat, ja silloin syödään lautasmallin mukaan. Ja hyvä neuvo, vaikka olisi kuinka hyvää, ei ota lisää, ellei ole himoliikkuja, siis viiden tunnin vuorivaellusta päivittäin, silloin energiankulutus on eri tasolla.

        Ei tarvita mitään erikoisruokavalioita, ellei ole kyse sairaudesta, normaalia, tavallista ruokaa kohtuullisesti, säännöllisesti. niin ei ole mitään laihdutettavaa, ja ihminen voi hyvin.

        Tämän ikäisillä, säännöllinen päivittäinen kävelylenkki tekee hyvää, lähtee aineenvaihdunta liikkeelle. Mikä tässä on vaikeaa?


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Minulla muutama tuttava/ystävä, jotka ovat selkeästi ja roimasti ylipainoisia. Olen huomannut, että kun heillä vierailee, koko ajan on jotain kuppia, niksua ja naksua käden ulottuvilla.

        Selkeät ruoka-ajat, ja silloin syödään lautasmallin mukaan. Ja hyvä neuvo, vaikka olisi kuinka hyvää, ei ota lisää, ellei ole himoliikkuja, siis viiden tunnin vuorivaellusta päivittäin, silloin energiankulutus on eri tasolla.

        Ei tarvita mitään erikoisruokavalioita, ellei ole kyse sairaudesta, normaalia, tavallista ruokaa kohtuullisesti, säännöllisesti. niin ei ole mitään laihdutettavaa, ja ihminen voi hyvin.

        Tämän ikäisillä, säännöllinen päivittäinen kävelylenkki tekee hyvää, lähtee aineenvaihdunta liikkeelle. Mikä tässä on vaikeaa?

        Tuo on ihan hyvää asiaa.
        Tuosta luomuruuasta sanoisin sen, että vaikka hyötyjä ei voi arjessa todentaakaan, niin se mitä viljelyssä käytetään tai ei käytetä, vaikuttaa siihen mitä suustamme menee sisään.
        Esim. lannoitteiden ja hyönteismyrkkyjen vaikutus.


    • Luomuruokaa syön etupäässä. Talvisin en paljon lihaa ja makkaroita en juuri ollenkaan.
      Kesäisin on hiukan epäterveellisempi, tulee tuota grillimakkaraa syötyä.
      No vastapainoksi on kiva napsia suuhunsa kuusen kerkkiä, horsman lehtiä, voikukan lehtiä (pieniä) koivun lehtiä summuuta.
      Viimevuotiset marjat on ja mehut ovat kaikki menneet jo suihin.
      Sanovat jotkut, että kurkuma on teveellistä maksalle.
      Tuo H mainitsi tuon kukkakaalin. Otin kerran lehtileikkeen, kun olin yllättynyt sen monipuolisuudesta.
      Siinä kerrotaan mm.
      Tuon proteiinin lisäksi se on varsinainen vitamiinipommi eri B-vitamiinenja C:tä, K:ta ja E:tä. Myös mineraaleja ja omega-3.
      Ancie mainitsi tuon nokkosvesilannoitteen, olen joskus tehnyt sitä, mutta haju on todella kaamea.

      • noohjooh

        Horsmaa! Voiko sitäkin syödä? Kukkiakinko vaiko lehtiäkö vainko.

        Kyllä, kurkumaatakin on ylistetty. Ja kukkakaalia ja kesäkurpitsa käytetään jauhojen sijasta vaikka mihin. Yritin kerran tehdä kukkakaalipohjainen pizza, mun kokkaustaidot ei riittänyt.


      • noohjooh kirjoitti:

        Horsmaa! Voiko sitäkin syödä? Kukkiakinko vaiko lehtiäkö vainko.

        Kyllä, kurkumaatakin on ylistetty. Ja kukkakaalia ja kesäkurpitsa käytetään jauhojen sijasta vaikka mihin. Yritin kerran tehdä kukkakaalipohjainen pizza, mun kokkaustaidot ei riittänyt.

        Kaikki maitohorsman osat ovat syötäviä.
        Pienet versot ovat hyviä. Kaikkikin syötävät kasvit vanhemmiten tulevat kitkerämmiksi.
        Luonnossa on paljon syötäväksi kelpaavia kasveja, usein ongelmaksi muodostuu varma tunnistaminen, koska on myös tappavia.


      • noohjooh
        eppu2 kirjoitti:

        Kaikki maitohorsman osat ovat syötäviä.
        Pienet versot ovat hyviä. Kaikkikin syötävät kasvit vanhemmiten tulevat kitkerämmiksi.
        Luonnossa on paljon syötäväksi kelpaavia kasveja, usein ongelmaksi muodostuu varma tunnistaminen, koska on myös tappavia.

        Kiva tietää, meillä on siskoni kanssa pieni epävirallinen voileipäkakkukisa, vuoroin tehdään ja ollaan kateellisia. Kotiin takaisin keittiöön ja panemaan paremmaksi. Nyt lyön hänet kyllä laudalta.

        Jotkut kasvit ovat sellaisia, että pienen määrän voi syödä, mutta ei mitään isoja annoksia tai usein. Kuten kallioimarre, tai sen juuret lähinnä. Ja mesiangervosta voi tehdä rohtoa päänsärkyä vastaan. Mutta jostain luin ettei kovin paljon kannata käyttää.


    • tööttt

      noooh....
      -ihan tavallisia kaupan ruokaherneitä - liotus vedessä24h
      - biolanmultaa muutama sentti muovivuokien phjalla - tiiivisti herneet mullan pintaan ja kastelua puhtaalla vedellä - aurinkoisia päiviä....

      • noohjooh

        Pitää kokeilla, kiitos vinkistä.


      • mukillapäähän

        Muovia, muovia, muovia, luonnollisesti muovia..


      • saitkohepulin
        mukillapäähän kirjoitti:

        Muovia, muovia, muovia, luonnollisesti muovia..

        Luulisin, että hyvinkin käy tavallinen lautanenki


      • noohjooh
        mukillapäähän kirjoitti:

        Muovia, muovia, muovia, luonnollisesti muovia..

        Onhan se hyvä että hyötykäyttää kaupan muovit, kierrätys kunniaan.


    • de-meter

      Terveellinen elämä on työläs..)) Kun nämä vegejutut ovat nyt kovasti pinnalla markkinatkin ovat heränneet ja alkaneet tuottaa sellaista, mikä helpottaa vegetaristin/vegaanin elämää. On härkistä ja nyhtökauraa, nettikin on pullollaan erilaisia reseptejä ja dieettiohjeita. Toista se oli silloin "ennenvanhaan", kun yritti syödä terveellisesti ja piti itse ynnätä erilaisten tuotteiden ravintosisaltöjä...

      Yrttitietouteni taitaa olla päivityksen tarpeessa vaikka kurssit on käyty,/kokeiltu ja
      ja keräilty. Niin pitkälle en koskaan päässyt, että kaikki kerätyt/kuivatut/pakastetut tuotteet olisivat tulleet käytetyiksi. Juuri hävitin ryöpätyt nokkoset pakkasesta - vuodelta 2016. Marjat meillä tulevat kyllä aina käytetyiksi, kun ne kelpaavat jälkikasvullekin.

      Tuttu kertoi kuulleensa erään kokeneen lääkärin esitelmän sydänterveydestä. Tämä katsoi, että paras sydänlääke on kiitollisuus. Että ihminen tuntee sitä. Luultavasti se myös auttaa tuohon stressinhallintaan, mihin toinen kirjoittaja viittasi, ja mitä pidetään ainakin osasyynä useiden sairauksien syntyyn.

      • Stressi ja ainainen tyytymättömyys ovat suuri syy sairauksien syntyyn.
        Keho reagoi hyvään ja huonoon viestiin. Solumme ´´kuulevat,´´
        Ihmiskehot reagoivat aika tavalla samanlailla, riippumatta siitä missäpäin maailmaa asuu.


      • Bengalitikku

        Huomaan, että kesää kohden ruokailu muuttuu yhä salaattipitoisemmaksi.
        Tomaatti ja kurkku tuoksuvat voimakkaammin.
        Pakkasilla lämmin, tuhti ruoka on ainakin itselleni tarpeen.
        Luonnon yrttejä en harrasta, koska en luota alueen ilman puhtauteen.
        No, kaupan tuotteitakin voisi epäillä, mutta on pakko luottaa niihin, mitä sieltä saa. Tietääkseni tulli tekee pistareita tuoduista eristä ja valvoo laatua, terveellisyyttä näinkin.
        Mielestäni mm. Manner-Espanjassa on jotain alueita, missä tuotetut tomaatit eivät olleet ok. Aika vähän on mitään suosituksia - korkeintaan määrissä.
        Raparperi, parsa jne.
        Pidän tärkeimpänä ravinnossa laatua.


      • noohjooh
        Bengalitikku kirjoitti:

        Huomaan, että kesää kohden ruokailu muuttuu yhä salaattipitoisemmaksi.
        Tomaatti ja kurkku tuoksuvat voimakkaammin.
        Pakkasilla lämmin, tuhti ruoka on ainakin itselleni tarpeen.
        Luonnon yrttejä en harrasta, koska en luota alueen ilman puhtauteen.
        No, kaupan tuotteitakin voisi epäillä, mutta on pakko luottaa niihin, mitä sieltä saa. Tietääkseni tulli tekee pistareita tuoduista eristä ja valvoo laatua, terveellisyyttä näinkin.
        Mielestäni mm. Manner-Espanjassa on jotain alueita, missä tuotetut tomaatit eivät olleet ok. Aika vähän on mitään suosituksia - korkeintaan määrissä.
        Raparperi, parsa jne.
        Pidän tärkeimpänä ravinnossa laatua.

        Meillä oli koko talven läpi pelkästään kotimaista kurkkua myynnissä yhdessä Shitymarketissa. Minusta oli ihan loistava idea. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se kurkun hinta niin hirvittävän kallis ole.


    • Luomukahvi on hyvä ja piristävä luonnon annin aamuisin vesilasillista ennen

      • olenluomu

        Mitä eroa on kahvilla ja luomukahvilla? Erottaisitko ne toisistaan maun perusteella sokkotestissä...


      • Miksi kysyt?


      • Oikeajärjestys

        Aamun pari vesilasillista juodaan tyhjään vatsaan. Siis ennen kuin suuhun pannaan mitään muuta.


      • Minä juon ensin kahvin ja vedellä huuhdon kahvin maun ja hajut suustani, niinkuin on opetettu
        Muut tehköön niinkuin itsestä hyvälle ja oikealle vatsassa tuntuu


      • Kylläkommentoin

        Huuhtelun voi tehdä silti vaikka aamunesteet kippaa ensin. Vesi herättää elimistön paremmin kuin kahvi, joka kuivattaa.


      • lempeäpötsi

        Mieluusti ei sitten jääkylmää vettä tyhjään mahaan aamulla.


      • noohjooh
        lempeäpötsi kirjoitti:

        Mieluusti ei sitten jääkylmää vettä tyhjään mahaan aamulla.

        Olen myös lukenut tuon, että huoneenlämpöistä pitäisi juoda. Meneekö jo vähän hifistelyn puolelle :)


      • olenluomu
        Nocomment2 kirjoitti:

        Miksi kysyt?

        Koska oletan etten itse erottaisi. Luulen ettet sinäkään erottaisi, mutta valitset nyt kuitenkin sen luomukahvin syystä tai toisesta, tietämättä miltä osin se on luomumpaa?
        Ainakin kotimaisten kahvinvalmistajien useissa tuotteissa alkaa olla koodi, jonka perusteella kuluttaja voi jäljittää kahvin alkuperän aina viljelytilalle asti. Tämä ei tee siitä välttämättä luomua, mutta on kuitenkin yhdenlainen tae siitä, että esim. kahvitilan työntekijöillä on inhimilliset työolot yms.


      • Syö kaurapuurosi


    • Vitamiinit.talteen

      Keväisin teen sauvasekoittimella joka toinen päivä marjasmoothieta aina kahden päivän annoksen kerrallaan. Vitamiinit säilyy kun ei tarvitse keittää eikä tarvitse mitään muita vitamiinipillereitä.
      Pakastan talveksi aina paljon erilaisia marjoja ja talven mittaan valmistan niistä erilaisia hilloja, marmeladia ja hyytelöitä. Smoothieen makeuttajaksi vain hunajaa tai mausterahkaa, banaanikin käy makeutta antamaan. Lisäksi mehua tai rasvatonta maitoa. Smoothieita voi tehdä salaateistakin jos tykkää ja voi maustaa millä tahtoo, vaikka inkiväärillä tai kurkumalla.
      Olen valmistanut kuusenkerkkäsiirappia, se on miellyttävämpää käyttää teessä. Kuusenkerkkä ei sovi kuitenkaan kaikille. Monet yrtit voi hauduttaa teeksi ja hunajaa lisämakua antamaan.
      Nokkosista en tee muuta kuin lannoitevettä kasvimaalle.

      • Ostan torilta tai kaupasta marja-ja vihannespakasteet, joista sitten valmistan keittiölaitteiden ja -välineiden avulla eri ruokia. Kuin myös tuoreita hedelmiä, marjoja, juureksia, vihanneksia, perunoita sieniä ostan kaupasta, sillä viljely ei oo mun juttu


      • noohjooh

        Smoothiet ovat kivoja, oletko kokeillut pinaattia tai lehtikaalia niissä? Ei edes huomaa mausta että on terveellistä :)

        Naapuri tarjosi teetä joka oli pelkästään omasta kuivatusta mintusta. Sehän leviää puutarhassa kuin kulovalkea, nyt annankin levitä. Oli sen verran hyvää.


    • teepensasonteepensas

      ...Monet yrtit voi hauduttaa teeksi...mutta kun ei vaan voi. Teetä voidaan edelleenkin valmistaa ainoastaan ja vain teepensaan lehdistä, esim. nokkosesta valmistettu tuote ei voi olla teetä, se on jotain nokkosuutetta, - juomaa tms. mutta ei teetä.

      • noohjooh

        Saivartelua. Vähän kuin sanoisi että suklaa ei ole karkkia. Eihän se mikään varsinainen karamelli ole, mutta makeinen kuitenkin.

        Kaikki tietää paremmin mitä juo kun sanoo juovansa teetä, oli se sitten mikä haudute tahansa.

        Rooibospussissakin lukee tee.


    • tööttt

      Suomenkin vanha pyhä puu - voi kuivata lehtiä ja marjojakin - kuin myös vatun marjojaja lehtiä
      ynnä ruusun kiulukoineen - hyvänmakuista juomaa kuumana - myös kylmänä.

      • noohjooh

        Kyllä sitä saisi paljon kaikkea luonnosta kun viitsisi. Perin muutama vuosi sitten ison vihanneskuivurin, kaappimainen, missä oli neljä hyllyä. Mä hölmö myin sen.


    • samakuied

      - pihlajaa tarkoitin - karkkejakin siitä kai valmistetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe