Vaikutti nurmeksessa? Onko tietoa kellään?
Miten kansalaissota
8
2119
Vastaukset
- AbdelSmellass
Me 👴🏿👶🏿👨🏿 tarjota teile kerrma pirakkan kermmat!
- KunKysyit
Tietoa on. Oletko koskaan elämässäsi käynyt kirjastossa?
- Työlästä
Jos nyt kirjottelisit tänne vaan. Ei jaksa kirjastolle asti löllertää.
- KunKysyit
Työlästä kirjoitti:
Jos nyt kirjottelisit tänne vaan. Ei jaksa kirjastolle asti löllertää.
Unohda koko juttu.
- rogii
Tuskin tämä kansalaissota vaikutti mitenkään Nurmeskeläisiin. Mitä nyt sitten muutamat tapahtumat saunan takana olivat yksittäistapauksia.
- oleihminenihmselle
Ei itsellenikään ole elämäni aikana tullut vastaan sellaista kirjallisuutta, jossa olisi kirjoitettu Nurmeksen sisällisodasta. Ne ns. valkoiset ja punaiset ovat käsittääkseni eniten tappaneet toisiaan Eteläisen suomen alueilla. Ainakin Helsingissä, Lahdessa, Tampereella ja mitä muita paikkoja niitä olikaan. Karmeinta on ollut se, kun aikuiset ovat tappaneet lapsia. Siihen aikaan lapsiksi valkoiset ovat luokitelleet alle viisitoistavuotiaat "punaiset" eli työväestön lapset. Aika hävettävä historia siis Suomellakin on.
Nurmeksessakin on varmasti myös sisällisodan aikoihin ollut myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat tunteneet olevansa ns. parempia ihmisiä eli valkoisia. Muistan erään opettajan, joka röyhkeästi luokitteli toiset lapset alempiarvoiseksi kuin toiset. Minä ainakin pelkäsin kyseistä opettajaa ja olin helpottunut, kun opettaja vaihtui. Opin myös kaihtamaan minkkiturkiksissa liikkuvia, koska siitä aina on tulee mieleen kyseessä oleva naisopettaja.
Nykyäänhän asioista päätetään salaisesti joissakin "looseissa". Olisi mielenkiintoista tietää, mistä ne siellä keskustelevat ja miten. Sitä vain en ymmärrä, miten demokraattiseksi itsensä luokittelevat hyväksyvät tällaisen loosi- ja keinottelijoiden tavan hoitaa asioita ja tehdä päätöksiä huom! vain heidän etujensa mukaisesti.
Lieksassa oli teloituksia.Nurmes siis säästyi?
- sairastameininkiä
Kävihän ne kahjot telomassa Ruokolaisen veljekset korpimökin saunaan Lieksan välillä,olihan se lehdessä tarkempikin paikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645200Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti672415- 2622362
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362349Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191634Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191468Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491058- 891016
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v13983- 66937