Olin tässä taannoin metrossa ja huomasin, että yhtäkkiä eräs matkustaja alkoi selvästi pelkäämään, jännittäään, häntä ahdisti aika selkeästi olla siellä metrossa ja ihmisten keskellä. Hän alkoi keinuttaa itseään hitaasi edestakaisin ja tuijotti lattiaa. Ajattelin, että olisiko hänelle iskenyt paniikkikohtaus tms. SItten mietin, että jos siirtyisin hänen viereensä ja alkaisin rauhallisesti juttelemaan niitä näitä. Mutta sitten mietin, että jos hän ahdistuu siitä vielä enemmän. Te joilla on tuollaisia oireita ja jännitystiloja, että saatte em. kaltaisen kohtauksen esim. julkisessa kulkuneuvossa, niin voiko kanssamatkustaja teitä jotenkin auttaa, vaikka juuri noin, että tulee ystävällisesti viereen, esittäyty ja juttelee vai pahentaako se tilannetta? MIten toivoisitte minun jatkossa toimivan, jos huomaan tuollaisen tilanteen?
Miten auttaa, jos tuntemattomalla paniikkokohtaus?
8
354
Vastaukset
- Pysy.kaukana
Tyyppi on ollut delirium-tilassa.
Kannattaa pysyä kaukana moisista huume/alkoholihörhöistä.
Saat vielä "keklun keuhkoihin"; kansanomaisesti sanottuna.
Juoppo/huumehullut ovat arvaamattomia - yx.sivullinen
Aloitus ja sen ystävällinen asenne innosti itseäni ihmettelemään ettei kukaan paniikkikohtauksista kärsivä ole halunnut vastata. Minulla ei ole tuota sairautta.
- mirra
olen laaja-alaisesti paniikihäiriöinen itse. kun joudun kyseiseen tilaan toivoisin että joku tulisi vain viereen ja juttelisi ihan muita asioita kuin silloista tilaani,puhuisi rauhallisesti ja olisi läsnä niin että unohtaisin sen tilanteen. ei siis hössötystä tyyliin "mikä sul on,voinx mä auttaa,tarviitsä jotain" j.n.e kysyis vaikka "kellonaikaa" tms. rauhallinen kontakti rauhoittaa..
- mirra
ja niin.. unohtu kirjottaa.. paniikkikohtaukset eivät ole päihde-tai huumeongelmia!! ja niistä oikeasti kärsivillä on todellakin paniikkiolo ihan selvinpäinkin. itse en voi olla ns.pysähtyneissä paikoissa joista en pääse pois- eli kaupan kassajonossa(kaupassa kuitenkin) en voi matkustaa julkisilla kulkuvälineillä-taksissakin tunnen pientä ahdistusta- jne. voisin jatkaa listaa loputtomiin.
eli elämäni on todella rajoitettua ja itse tiedän rajani.masennus-tai psyykenlääkkeitä en käytä koska ne eivät todellakaan auta. tarvittaessa otan vain todella pienen määrän sydämen sykettä hillitsevää lääkettä lähinnä rentoutuakseni. ei siihen alkoa tai huumeita tarvita!!!
- ummam
Voisi tosiaan auttaa että juttelee jotain ihan tavallista ystävällisesti. Olo normalisoituu jos saa (ajoissa) kontaktin johonkuhun. Ainakin itseäni vieraan kosketus tai liika läheisyys voisi ahdistaa lisää.
PS. puukotukset ja tuntemattomien hyökkäykset ovat harvinaisia, eniten äkillisesti kuollaan liikenteen ja kodin onnettomuuksissa, mutta niissä harva pelkää :) - Panikoinut
No jos tosiaan on paniikkikohtauksesta kyse, niin itse ainakin toivoisin että joku tulisi juttelemaan. Jos siinä tilanteessa jää yksin eikä kukaan ole auttamassa, tulee vielä pelottavampi olo. Ja varsinkin, jos ei ole ennen saanut paniikkikohtausta eikä ehkä ymmärrä mistä on kyse, niin silloin tietenkin toivoo saavansa apua.
- paniikkimetrossa
Itseäni saattaisi parhaiten auttaa, jos joku juttelisi ystävällisesti ja positiivisesti jostain ihan muista asioista kuin siitä olostani. Tärkeintä olisi juuri saada huomio pois niistä omista pelottavista ajatuksista, tavallaan kiinni johonkin ihan "tavalliseen" ja mielellään iloiseen tai positiiviseen asiaan. Vaikeahan tuollaista on ehkä ulkopuolisen osata tarjota, ja paniikkihäiriöisiäkin on erilaisia, en tiedä auttaisiko sama muita.
- Pysy.kaukana
Hah Hah!
Hullu ja tollo olet kun menet "muka-auttamaan" tuota höperöä paniskohtauksessa.
Turpiin tulee ja lujasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269