Olin tässä taannoin metrossa ja huomasin, että yhtäkkiä eräs matkustaja alkoi selvästi pelkäämään, jännittäään, häntä ahdisti aika selkeästi olla siellä metrossa ja ihmisten keskellä. Hän alkoi keinuttaa itseään hitaasi edestakaisin ja tuijotti lattiaa. Ajattelin, että olisiko hänelle iskenyt paniikkikohtaus tms. SItten mietin, että jos siirtyisin hänen viereensä ja alkaisin rauhallisesti juttelemaan niitä näitä. Mutta sitten mietin, että jos hän ahdistuu siitä vielä enemmän. Te joilla on tuollaisia oireita ja jännitystiloja, että saatte em. kaltaisen kohtauksen esim. julkisessa kulkuneuvossa, niin voiko kanssamatkustaja teitä jotenkin auttaa, vaikka juuri noin, että tulee ystävällisesti viereen, esittäyty ja juttelee vai pahentaako se tilannetta? MIten toivoisitte minun jatkossa toimivan, jos huomaan tuollaisen tilanteen?
Miten auttaa, jos tuntemattomalla paniikkokohtaus?
8
380
Vastaukset
- Pysy.kaukana
Tyyppi on ollut delirium-tilassa.
Kannattaa pysyä kaukana moisista huume/alkoholihörhöistä.
Saat vielä "keklun keuhkoihin"; kansanomaisesti sanottuna.
Juoppo/huumehullut ovat arvaamattomia - yx.sivullinen
Aloitus ja sen ystävällinen asenne innosti itseäni ihmettelemään ettei kukaan paniikkikohtauksista kärsivä ole halunnut vastata. Minulla ei ole tuota sairautta.
- mirra
olen laaja-alaisesti paniikihäiriöinen itse. kun joudun kyseiseen tilaan toivoisin että joku tulisi vain viereen ja juttelisi ihan muita asioita kuin silloista tilaani,puhuisi rauhallisesti ja olisi läsnä niin että unohtaisin sen tilanteen. ei siis hössötystä tyyliin "mikä sul on,voinx mä auttaa,tarviitsä jotain" j.n.e kysyis vaikka "kellonaikaa" tms. rauhallinen kontakti rauhoittaa..
- mirra
ja niin.. unohtu kirjottaa.. paniikkikohtaukset eivät ole päihde-tai huumeongelmia!! ja niistä oikeasti kärsivillä on todellakin paniikkiolo ihan selvinpäinkin. itse en voi olla ns.pysähtyneissä paikoissa joista en pääse pois- eli kaupan kassajonossa(kaupassa kuitenkin) en voi matkustaa julkisilla kulkuvälineillä-taksissakin tunnen pientä ahdistusta- jne. voisin jatkaa listaa loputtomiin.
eli elämäni on todella rajoitettua ja itse tiedän rajani.masennus-tai psyykenlääkkeitä en käytä koska ne eivät todellakaan auta. tarvittaessa otan vain todella pienen määrän sydämen sykettä hillitsevää lääkettä lähinnä rentoutuakseni. ei siihen alkoa tai huumeita tarvita!!!
- ummam
Voisi tosiaan auttaa että juttelee jotain ihan tavallista ystävällisesti. Olo normalisoituu jos saa (ajoissa) kontaktin johonkuhun. Ainakin itseäni vieraan kosketus tai liika läheisyys voisi ahdistaa lisää.
PS. puukotukset ja tuntemattomien hyökkäykset ovat harvinaisia, eniten äkillisesti kuollaan liikenteen ja kodin onnettomuuksissa, mutta niissä harva pelkää :) - Panikoinut
No jos tosiaan on paniikkikohtauksesta kyse, niin itse ainakin toivoisin että joku tulisi juttelemaan. Jos siinä tilanteessa jää yksin eikä kukaan ole auttamassa, tulee vielä pelottavampi olo. Ja varsinkin, jos ei ole ennen saanut paniikkikohtausta eikä ehkä ymmärrä mistä on kyse, niin silloin tietenkin toivoo saavansa apua.
- paniikkimetrossa
Itseäni saattaisi parhaiten auttaa, jos joku juttelisi ystävällisesti ja positiivisesti jostain ihan muista asioista kuin siitä olostani. Tärkeintä olisi juuri saada huomio pois niistä omista pelottavista ajatuksista, tavallaan kiinni johonkin ihan "tavalliseen" ja mielellään iloiseen tai positiiviseen asiaan. Vaikeahan tuollaista on ehkä ulkopuolisen osata tarjota, ja paniikkihäiriöisiäkin on erilaisia, en tiedä auttaisiko sama muita.
- Pysy.kaukana
Hah Hah!
Hullu ja tollo olet kun menet "muka-auttamaan" tuota höperöä paniskohtauksessa.
Turpiin tulee ja lujasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232578- 1351974
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151301Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631286HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271143En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771141Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351132Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451099- 961093
Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841058