mielisairas on nykyään mielenterveyskuntoutuja

turkulainens

Erityislapsi? Ei hyviä nimiä?

17

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkksss3

      On hyvä olla kuntoutuja.Ei siinä vikaa ole.Leimaavat nimitykset hankaloittavat ja asettavat sairaan kuin lokeroon josta ei muka pääsisi pois.Olin 15 vuotta mielisairaalassa ja huomasin että kuka tahansa voi joutua käyttämään palveluita siellä ja suuri osa paranee aivan varmasti ja kuntoutuu kohtuulliseen elämään.Niin, oli mulla avaimet.Olin töissä.

      • sinikkkae

        Samaa mieltä. Olin myös kauan hoitopaikassa, mielisairaala se oli nimeltään se paikka.
        Pitkään olin myös sitä ennen kehitysvammalaitoksessa.
        Minullakin oli avaimet.


      • sinikkkae kirjoitti:

        Samaa mieltä. Olin myös kauan hoitopaikassa, mielisairaala se oli nimeltään se paikka.
        Pitkään olin myös sitä ennen kehitysvammalaitoksessa.
        Minullakin oli avaimet.

        Mielisaaraanhoitaja on nykyään mielenterveyshoitaja.


    • löytyyhän näitä nimityksiä ysi on skitsofrenia
      maanis depressiivinen kaksisuuntainen mielialahäiriö
      ja mitä kaikkia muita onkaan en niin hirveen hyvin oo perehtyny
      mutta eiköhän suurin osa näistä sairastuneista
      pysy lääkityksellä sellaisessa kunnossa että pystyvät elämään normaalia elämää
      ovat mukana jopa työelämässä löytyyhän näitä julkkiksistakin
      vähän vaikea sillon on sellaista henkilöä sanoa mielisairaaksi
      ja mielenterveyshoitaja hoitaa paljon muitakin
      kun pelkästään mielenterveysongelmaisia

      ja tää erityislapsi mitäs muuta nimitystä voi käyttää
      lapsesta joka on jollain lailla vammainen vaikka tunnepuolelta
      mun mielestä on ihan hyvä nimitys.

    • Jospa erityislapsesta tulee erityiskuntoutuja, aikuisena hän on sitten aikuiserityiskuntoutuja.

      • "Ancie"

        Miun tyttöinhä sie oot.
        Niin sanasi kiemurrellen elävät jot ei paremmal vällii!
        Saat minulta seiso-peukun.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancie"

        Miun tyttöinhä sie oot.
        Niin sanasi kiemurrellen elävät jot ei paremmal vällii!
        Saat minulta seiso-peukun.

        H.

        Älä sie vispilöi, mie olen väsyksis, kun meijän aikuiserityiskuntoutuja herätti miut kesken unien.


    • ei.äpärä

      Muisti pätkii. Oliko terveyskeskuksilla ennen joku sairautta viittaava nimi.
      Sairastupa? Saas nähdä muuttuuko sairaala -nimitys esim. terveysla.

      Pois minusta tuo puujalkaviisastelu. Mielenterveskuntoutuja on positiivista mielikuvaa luova eli kuntoutuja on toipumassa ja pian jo täyspäinen.

      • pitkäputki

        Entä ellei kuntoudukkaan täyspäiseksi jatkaa lopun ikää kuntoutujana.


      • ei.äpärä
        pitkäputki kirjoitti:

        Entä ellei kuntoudukkaan täyspäiseksi jatkaa lopun ikää kuntoutujana.

        Saa ehkä diagnoosin krooninen mielenterveyskuntoutuja.


    • tööttt

      No ompas kummaa vääntöä -eriarvoisuutta esiintuovaa toki - mitä ihmisten palkkauksessa pitäisi
      huomioida - ettei kaikki ihmiset ole samoilla titteleleillä ja osaamisella varustettuja
      - paljonko se vaikuttaa ihmisten suhtautumseen ja käytökseen esm kanssaihmisiä kohtaan?
      Verottajienkin - silläkään sektorilla jaelämänalueella ei mitenkään tasa-arvoisia ole kansalaiset
      - mun suvussa on aina ollut mielisairaita - erityisherkkiä ihmsiä - joilla maailman raakuus alati "pyyhkii yli hilseen" - jokseenkin satuttavasti.

      • hempppavvn

        """mun suvussa on aina ollut mielisairaita - erityisherkkiä ihmsiä - joilla maailman raakuus alati "pyyhkii yli hilseen" - jokseenkin satuttavasti. """

        Voi että, nykyäänkö mielisairaatkin ovat "Erityisherkkiä"? Ennenvanhaan ne oli hulluja, sitten mielisairaita, sitten psyykkisesti sairaita, sitten mielenterveyskuntoutujia, sitten erityisherkkiä, sittenn......

        Mitä muuten ns. " sekasikiöt" oli niitäkin ennen oli?


      • aaapsiskos
        hempppavvn kirjoitti:

        """mun suvussa on aina ollut mielisairaita - erityisherkkiä ihmsiä - joilla maailman raakuus alati "pyyhkii yli hilseen" - jokseenkin satuttavasti. """

        Voi että, nykyäänkö mielisairaatkin ovat "Erityisherkkiä"? Ennenvanhaan ne oli hulluja, sitten mielisairaita, sitten psyykkisesti sairaita, sitten mielenterveyskuntoutujia, sitten erityisherkkiä, sittenn......

        Mitä muuten ns. " sekasikiöt" oli niitäkin ennen oli?

        eiks kehitysvammaisia ihan virallisesti lääketietteessäkin sanottu muinoin idiooteiksi, niitä vaIKEIMPIA TAPAUKSIA?


    • samakuied

      -- kuormitus ei aina ihan tasaisesti jakaannu maailmassa - eikämielisairaudetkaan ole rikollisuutta
      - eri aineilla petrattua kuntoa kai valvoo poliisit - ainakin liikenteessä.
      Idolit tai terveysihanteet muuttuvassa maailmassa lie muuttuvia käsitteitä nekin.

      • ei.äpärä

        Nykyisin on omilla elintavoillaan eiheutettuja mielenterveysongelmia. Jotkut huumeet laukaisevat psykoosin jne.


    • töötttt

      - kyllähän maailmaan mahtuu ihan kaikenläisia ihmsiä - suomenkielessäkin värikkäitä ilmaisuja iankaiken - poliisi kai myös tutkii niitäkin tapauksia , missä rikosten uhrit esm salaa huumattuja
      - sitäkin raskasta maailmantietä - mitä useatkin elonsa aikana talsineet
      ei kukaan silti sano että suru tappoi ja särki myös ihmisydämiä - jopahan myrkyn lykkäs kun kauniina kevätpäivänä rankkoja aiheita nostaa ihmismielten tuunattavaksi.

    • aikalainenn

      - ennenvanhaan allergikotkin pelkkiä räkärelluja kansan keskuudessa - jotain inhimillistä , -millisempää on nykyajankin hoidoissa . Ei siis pelkkää viiraamisvikaa ihan kaikki sairaudetkaan.
      Kaatumataudin l. epilepsia - mikä ennen vain hullun rempomista -lääkityksellä pystytään hoitamaan - entäs vesikauhua? Monet vuorotyöläiset kärsivät univaikeuksista-nukkuvat lääkkeen avulla . Hankituistavajeista lie helppo heittää läppää - jos omaa terveyttä ei millään tavoin koskaan haastettu kokemaan ihmiselon moninaistaongelmakenttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe