Pyhä Henki vaikuttaa

Miksi te palstan kirjoittelijat olette niin negatiivisia meitä kohtaan? Kaikista puutteista huolimatta tässä liikkeessä vaikuttaa Pyhä Henki, sen voimasta saarnataan syntejä anteeksi. Olemme onnellisia ihmisiä.

35

903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KritisoidaanAsioita

Kyseessä ovat ne kuuluisat yksittäistapaukset. Aloituksesi provosoimana luin vanhoja juttuja sieltä & täältä. Teitä kohtaan ei yleensä olla negatiivisia (pl. pomoMIEHET). Negatiivinen kritiikki kohdistuu pääosin käyttäytymismalleihin ja opillisiin harhoihin.

• Kiitos vastauksesta! Tällä palstalla on muutenkin negatiivita kirjoittelua.

ELÄVÄ USKO ON ILOINEN ASIA!

• OnkoSRKKieltänytTuonkin
        TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Tällä palstalla on muutenkin negatiivita kirjoittelua.

ELÄVÄ USKO ON ILOINEN ASIA!

Tuota iloa soisi vanhoillislestadiolaisten lähtevän jakamaan Jeesuksen ohjeen mukaisesti teille ja aitovierille. Helsingin Asematunnelin seuduilla notkuu maahanmuuttajanuorisoa, joka ei ole koskaan kuullutkaan Jeesuksesta.

• Kyllä niinkin voi tehdä, tehdäänhän me lähetystyötä eri tavoin, Internet on kasvava lähetystyön muoto. On menty muun muassa Israeliin.

• ernneni
        TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:

Kyllä niinkin voi tehdä, tehdäänhän me lähetystyötä eri tavoin, Internet on kasvava lähetystyön muoto. On menty muun muassa Israeliin.

Eihän Israel tarvi pelastusta ku ovat Jumalan kansa. Tosin te vl:t luulette olevanne tuo pyhä kansa mutta jos luet raamattua niin sieltä kyllä selviää että kotisiion on Israel eikä Pohjoispohjanmaa

• näinasiaRaamatussa

Tiedätkö aloittaja että missään vapaan kristillisyyden kentässä ei saarnata syntejä anteeksi uskoville!

Ja tiedätkö miksi ei?

minä kerron, siksi koska Pyhä Henki asuu jokaisen Jeesuksen oman sydämessä, eli on tosi lyhyt matka saada anteeksi mahdollisia lankeemuksia, ei tarvitse mennä ruksalle asti ollenkaan, ajattele nyt vaikka sairasta keskellä yötä, pitäisikö sen lähteä seuroihin saamaan jotain anteeksi!

kyllä teillä olisi kompassia syytä kalibroida pikkuhiljaa noissa opeissanne.

• Kyllä Jeesus pesi uskovien opetuslasten jalat ja sanoi, että teillä ei ole muuten osallisuutta minun kanssani. Vesi on evankeliumin vertauskuva Raamatussa ja sen ydintä on synninpäästö. Siitä tulee onnellinen olo, kun on synnit anteeksi.

• TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:

Kyllä Jeesus pesi uskovien opetuslasten jalat ja sanoi, että teillä ei ole muuten osallisuutta minun kanssani. Vesi on evankeliumin vertauskuva Raamatussa ja sen ydintä on synninpäästö. Siitä tulee onnellinen olo, kun on synnit anteeksi.

En halua tyrmätä synninpäästöäkään, mutta tuo kohta, johon viittasit koskee jalkojen pesua ehtoollisella. No, jokainen voi minun puolestani tulkita tuon niin kuin haluaa, mutta minä osallistun kyllä ehtoollisella jalkojen pesuun. Siihen liittyy myös autuuslupaus.

Alla on Raamatunkohta, jossa Jeesus pesee opetuslastensa jalat. Jeesus sanoi: "12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
        "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat. "

Joh. 13:1-19
        1 Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
        2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. 3 Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. 4 Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. 5 Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.
        6 Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät." 8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." 9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää." 10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." 11 Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.
        12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
        "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
        18 "Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: 'Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.' 19 Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. 20 Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt."

• Tane_vel
        TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:

Kyllä Jeesus pesi uskovien opetuslasten jalat ja sanoi, että teillä ei ole muuten osallisuutta minun kanssani. Vesi on evankeliumin vertauskuva Raamatussa ja sen ydintä on synninpäästö. Siitä tulee onnellinen olo, kun on synnit anteeksi.

Älä hengellistä typerys.

• vl-mies

TÄHTIRYHMÄn kirjoitukset vastaavat Henkeen. On ilo lukea tällaisia Jumalan elävän lapsen kirjoituksia. Mieleeni tulee tässä aivan tämä Raamatun paikka Emmauksen tien matkustavaisista:

Luuk. 24:32
      Ja he sanoivat keskenänsä: eikö meidän sydämemme meissä palanut, kuin hän tiellä meitä puhutteli ja selitti meille kirjoitukset?

• saaherätäjo

Sen kyllä uskon, mutta kun veeällä alkaa selittää kirjoituksia, silloin ollaan pitkospuilla saman tien.
        täällä kotosuomessa ei pahemmin liikuta sandaaleilla kamelinpascakasojen seassa, joten se jalkojen peseminen on hiukan huvittavaa touhua, varsinkin kun naisten sukkahousut ovat hiukan hankalat riisua ruksan eteisessä ja muumot saattaa kaatua kunhan alkaa jalkaa nostaa pesuvatiin.

kyllä jokin toinen palvelusmuoto pitää osata keksiä sen tilalle.

• niin_no

Olisihan papeille ja puhujille hauskaa riisua naisilta sukkahousuja jalkojenpesun yhteydessä...

• saaherätäjo kirjoitti:

Sen kyllä uskon, mutta kun veeällä alkaa selittää kirjoituksia, silloin ollaan pitkospuilla saman tien.
        täällä kotosuomessa ei pahemmin liikuta sandaaleilla kamelinpascakasojen seassa, joten se jalkojen peseminen on hiukan huvittavaa touhua, varsinkin kun naisten sukkahousut ovat hiukan hankalat riisua ruksan eteisessä ja muumot saattaa kaatua kunhan alkaa jalkaa nostaa pesuvatiin.

kyllä jokin toinen palvelusmuoto pitää osata keksiä sen tilalle.

<<täällä kotosuomessa ei pahemmin liikuta sandaaleilla kamelinpascakasojen seassa, joten se jalkojen peseminen on hiukan huvittavaa touhua, varsinkin kun naisten sukkahousut ovat hiukan hankalat riisua ruksan eteisessä ja muumot saattaa kaatua kunhan alkaa jalkaa nostaa pesuvatiin.>>

Pietari ei tuolloin ymmärtänyt, mitä varten Jeesus pesi heidän jalat. Pietarin kommenttiin Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas..."

Jeesus siis pesi opetuslasten jalat ja jätti siinä meille esimerkin eikä tämä ollut puhdistumista, vaikka itämailla saattoikin olla tapana jalkojen pesu. Voisiko tämä olla nöyryyden asetus? Jokainen voi sitä miettiä. Minun mielestäni ehtoollisesta puuttuu jotain ilman jalkojen pesua.

Mitä jalkojen pesuun tulee, niin se on vapaehtoinen. Jos ei halua siihen osallistua, niin ei tarvitse, eli jos mummot eivät jaksa nostaa jalkaa, niin ei tarvitse osallistua. Naisten sukkahousut eivät ole lainkaan hankalia. Tietenkin miehet ja naiset pesevät jalkoja eri tiloissa. Aviopuolisot voivat pestä toistensa jalat. No, mielestäni tämä tapa on yksi kauneimmista tavoista ja itse tulen aina kovin siunatuksi.

• etsivä-xxx

Olet ilmaissut vähän eri sanoituksin sitä pohjaa mitä minä ajattelen. Kun Jeesus on kutsunut ehtoolliselle ne joiden hän sanoo jo kylpeneen hän kutsuu ehtoolliselle ne jotka jo uskovat. Kun ihmisellä on usko hänellä on luterilaisenkin uskomme mukaan jo syntien anteeksiantamus. Jalkojen pesu on palvelutehtävä, ei se että jalkojen pesulla annettasiin syntejä anteeksi vaan että on osallinen nöyryydellä. Minusta esimerkiksi katolinen kirkko on tässä säilyttänyt alkuperäistä kristillistä perintöä enemmän kuin vanhoillislestadiolaisuus. Kun Paavi meni ja pesi vankien jalkoja on siinä taustalla toinen palvelemisen ja nöyryyden sekä rakkauden perinne. Uskon toisaalta että Jeesuksen jalkojen pesu ja hänen sanansa ovat samaa juurta kuin toiset ehtoollisen sanat.
        Joh. 13
        1 Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
        7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät."
        12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein?
        13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen.
        14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. [Luuk. 22:27; 1. Tim. 5:10]
        15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. [Fil. 2:5; 1. Piet. 2:21; 1. Joh. 2:6]
        16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. [Matt. 10:24 ]
        17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat. [Matt. 7:24; Jaak. 1:25]

Samasta Luukkaan evankeliumissa 22
        27 Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee.

Varhaisen kristikunnan käsitys tästä tulee ilmi mm tästä:
        1. kirje Timoteukselle 5
        10 Hänen on oltava tunnettu hyvistä teoista, siitä että hän on kasvattanut lapsia, majoittanut kotiinsa matkalaisia, pessyt uskovien vieraidensa jalat, auttanut vaikeuksissa olevia ja kaikin tavoin harrastanut hyvää. [Luuk. 7:44; Joh. 13:14; Hepr. 13:2; 1. Piet. 4:9]

Kyse on palvelemisesta. Eri tulkinnalla kuin mitä vanhoillislestadiolaisuudessa on tästä.

• >>Miksi te palstan kirjoittelijat olette niin negatiivisia meitä kohtaan? ** Etkö ole lukenut vastuksia. Kaikki on kiinni omista törkeyksistänne. Pedofiliat, salailut, valehtelut, tupakointi ja väärä opetus.

Mainitsetko missä se näkyy, että Henki on paikalla. Mitään noista ei tapahtuisi, jos olisi paikalla.

Hengellä ei ole mitään tekemistä pakanallisella syntienne anteeksi antamisella, vilkuttelulla ja sen tapaisella muulla.

Henki antaa myös armolahjoja, kristityillä niitä on, mutta ei ole Kerholla. Ajattele, 70,000 ”kristittyä”, eikä kukaan puhu kielillä, kukaan ei paranna Hengen voimalla.

Joku on pielessä ja pahasti.

> Olemme onnellisia ihmisiä.** Oletteko? Miksi teidän jäsenkato on suurin seurakunnista, sama kun EvLut Kirkolla.

• Olipa_törkeä

kirjoitus. En tiedä mitä tiedät, mutta sen tiedän mitä et tiedä.

• Tane_vel
        Olipa_törkeä kirjoitti:

kirjoitus. En tiedä mitä tiedät, mutta sen tiedän mitä et tiedä.

Missä se törkeys on?

• koetelkaa.henget

Törkeyksiin ei kantaa, mutta tuo kielilläpuhuminen ja ihmeparannukset, niistä ei ole Raamatussa vahvistusta, sillä siellä sanotaan, että ne lakkasivat niiden kuoltua, jotka olivat ne seurakunnan syntyessä saaneet. Ne toimivat tarkoituksellisesti silloin, kun kaikki alkoi lähteä eteenpäin, ja evankeliumi saattoi levitä eri kieliä puhuvien alueelle. Niiden tarkoitus lakkasi, kun seurakunta kasvoi aikuiseksi ja vakiintui.
        Mitä tubessa on silmään osunut joitain nykyisiä kielilläpuhumisia, niin ne tuntuvat aika oudoilta. Puhujien käytös pistää silmään ja mitä Jumalan tarkoitusta se edistää.
        Mikä henki sen saa aikaan?

• koetelkaa.henget kirjoitti:

Törkeyksiin ei kantaa, mutta tuo kielilläpuhuminen ja ihmeparannukset, niistä ei ole Raamatussa vahvistusta, sillä siellä sanotaan, että ne lakkasivat niiden kuoltua, jotka olivat ne seurakunnan syntyessä saaneet. Ne toimivat tarkoituksellisesti silloin, kun kaikki alkoi lähteä eteenpäin, ja evankeliumi saattoi levitä eri kieliä puhuvien alueelle. Niiden tarkoitus lakkasi, kun seurakunta kasvoi aikuiseksi ja vakiintui.
        Mitä tubessa on silmään osunut joitain nykyisiä kielilläpuhumisia, niin ne tuntuvat aika oudoilta. Puhujien käytös pistää silmään ja mitä Jumalan tarkoitusta se edistää.
        Mikä henki sen saa aikaan?

Eikö? Kukan ne on pois ottanut?

Matt. 10:8
        Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Luuk. 10:9
        ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle'.

Ap. t. 10:46
        sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa

Ap. t. 2:4
        He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi

Taas lakkaamisesta ei puhunut kukaan. Jeesuksen Seurakuntahan on vieläkin, ja laajentuu nopeaa vauhtia.

Jeesuksen maallisen ajan jälkeen kirjoitettiin näin

1. Kor. 12:31

Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.
        1. Kor. 14:1

Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
        1. Kor. 14:39

Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista.

Ei ollut poistunut, ainakaan minun Kirjasta.

• koetelkaa.henget

Tuolloin kristillisen seurakunnan alkuaikoinakaan ei kaikilla ollut esimerkiksi kielillä puhumisen lahjaa, eli se ei ole todiste aidosta Kristuksen opetuslapseudesta.
        1.Korinttilaisille 12:29.30
        "Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?"

Se mistä Jeesuksen opetuslapset tunnistettaisiin olisi rakkaus.
        1. Korinttilaisille 13
        "1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa (Kirjm. ”se tullaan tekemään tehottomaksi”)."

Tuolloin kristillisen seurakunnan alkuaikoinakaan ei kaikilla ollut esimerkiksi kielillä puhumisen lahjaa, eli se ei ole todiste aidosta Kristuksen opetuslapseudesta.
        1.Korinttilaisille 12:29.30
        "Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?"

Se mistä Jeesuksen opetuslapset tunnistettaisiin olisi rakkaus.
        1. Korinttilaisille 13
        "1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa (Kirjm. ”se tullaan tekemään tehottomaksi”)."

Hyvä kirjoitus, mutta muutama täsmennys.

Ei ollut kaikilla, sama on nyt, uudestisyntyneillä se pääosin on, mutta itseään kristityiksi kutuvilla (kerhollahan on ”tämän seurakunnan” evankeliumi, syntien anteeksi antaminen, joka ei ole totta.

A. Evankeliumi on Jeesus
        B. Kukaan ei ole todistetusti koskaan antanut Raamatussa toiselle ihmiselle syntejä anteeksi.

Jo se vie opetuksen harhaan. Henki lähti pois, pappien lähdön mukana.

Ei kaikilla, eihän kaikki ollut mm. kalastajia, jutut jakautuvat kuitenkin aina, joskin alkuseurakunnassa marginaalisesti.

Mutta aika vahvaa se oli, Mark 16; 17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.

Se toimi jopa tunnusmerkistönä, näin on nytkin.

Apt 10;
        44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
        45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
        46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi:
        47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?

Siinä taas puhui kaikki.
        Kuten kerroin, kaikki ei ole kaikkia, mutta vieroksuttaa se, että Lahko, joka kertoo olevansa maailman ainoa pelastava usko, niin heiltä nämä armolahjat uupuvat tyystin?
        Se kertoo siitä, että myös Pyhä Henki puupuu, joka antaa armolahjansa jokaiselle, kenelle Hän parhaaksi näkee.

Hän ei näe Kerhoa ”parhaana”.
        Jeesus taas opetti armolahjoista seuraavaa;
        Joh. 5:20
        Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee. Hän näyttää Pojalle vielä suurempiakintekoja, sellaisia, että hämmästytte.
        Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.Minä menen Isän luo,

Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Voiko suurempaa armolahjaa olla, kun kielilläpuhuminen, ja parantaminen.
        Pavekin sanoo;
        Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista.

Tunnetaan kuitenkin, vaikka heillä olikin suuria riitoja välillä keskenään.

Sitten tuo 8 jae.
        8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa??

Tiedätkö mikä sen konteksti?
        Tämä on tilanne Jumalan Valtakunnassa, Uudessa Jerusalemissa.

Siellä ei ennustella, siellä ei käytetä muitakaan armolahjoja eikä vanhoja muisteta.
        Ilm 21
        1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

Lue tarkasti jae 4, entinen on jäänyt taakse.

Hyvä kirjoitus.
        Kiitos, täydensin vain hieman.

• koetelkaa.henget

Pieni kommentti: Muistaakseni myönsit aiemmin, että Mark.16. luku päättyy jakeeseen 8.
        Miksi nyt sitten taas lisäsit nuo "Mutta aika vahvaa se oli, Mark 16; 17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä."
        Ne eivät kuulu henkeytettyyn Raamattuun.
        Muun muassa Käsikirjoitus L 019 (Codex Regius, 700-luvulta) sisältää jakeen 8 jälkeen sekä pitkät että lyhyet loppusanat; lyhyet loppusanat ovat ensin, ja kumpienkin loppusanojen alussa on huomautus, jossa sanotaan, että nämä tekstit ovat yleisiä joillakin alueilla, mutta ei ilmeisesti tunnusteta kumpiakaan arvovaltaisiksi loppusanoiksi.

Tuo Korneliuksen tapaus oli poikkeuksellinen, kun ensimmäiset pakanat hyväksyttiin ja kastettiin Hengellä, niin että heistä tuli Jumalan lapsia. Tätä Jumalan tarkoituksen muutosta ei millään tahdottu hyväksyä eikä oikein välttämättä ymmärretä tänäkään päivänä. Jumala valmisteli sitä huolellisesti. Pietari sai näyn, jotta hänen mielensä alkaisi taipua. Häntä tultiin noutamaan ja otettiin juutalaiskristittyjä todistajia mukaan. Kun Korneliuksen sydän otti vastaan opetuksen Jeesuksesta, Jumala todisti hänestä vuodattamalla Henkensä ja tuo Henki todisti samoin kuin helluntaina vuonna 33 Jeesuksen juutalaisille opetuslapsille. Todistajat eivät voineet muuta kuin myöntää tosiasian Jumalan tarkoituksessa.

Rakkaus ei koskaan häviä.
        Mutta ensimmäisen vuosisadan ihmelahjat ovat hävinneet, ne ovat täyttäneet tarkoituksensa. Siksi tavoitelkaamme Paavalin kehotuksen mukaisesti rakkautta.

Pieni kommentti: Muistaakseni myönsit aiemmin, että Mark.16. luku päättyy jakeeseen 8.
        Miksi nyt sitten taas lisäsit nuo "Mutta aika vahvaa se oli, Mark 16; 17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä."
        Ne eivät kuulu henkeytettyyn Raamattuun.
        Muun muassa Käsikirjoitus L 019 (Codex Regius, 700-luvulta) sisältää jakeen 8 jälkeen sekä pitkät että lyhyet loppusanat; lyhyet loppusanat ovat ensin, ja kumpienkin loppusanojen alussa on huomautus, jossa sanotaan, että nämä tekstit ovat yleisiä joillakin alueilla, mutta ei ilmeisesti tunnusteta kumpiakaan arvovaltaisiksi loppusanoiksi.

Tuo Korneliuksen tapaus oli poikkeuksellinen, kun ensimmäiset pakanat hyväksyttiin ja kastettiin Hengellä, niin että heistä tuli Jumalan lapsia. Tätä Jumalan tarkoituksen muutosta ei millään tahdottu hyväksyä eikä oikein välttämättä ymmärretä tänäkään päivänä. Jumala valmisteli sitä huolellisesti. Pietari sai näyn, jotta hänen mielensä alkaisi taipua. Häntä tultiin noutamaan ja otettiin juutalaiskristittyjä todistajia mukaan. Kun Korneliuksen sydän otti vastaan opetuksen Jeesuksesta, Jumala todisti hänestä vuodattamalla Henkensä ja tuo Henki todisti samoin kuin helluntaina vuonna 33 Jeesuksen juutalaisille opetuslapsille. Todistajat eivät voineet muuta kuin myöntää tosiasian Jumalan tarkoituksessa.

Rakkaus ei koskaan häviä.
        Mutta ensimmäisen vuosisadan ihmelahjat ovat hävinneet, ne ovat täyttäneet tarkoituksensa. Siksi tavoitelkaamme Paavalin kehotuksen mukaisesti rakkautta.

>>Pieni kommentti: Muistaakseni myönsit aiemmin, että Mark.16. luku päättyy jakeeseen 8.** Näin on. Tutkivat teologit ovat kautta linjan samaa mieltä.
        Myöskään alkuperäisessä sitä ei ole.
        Markus päättää evankeliuminsa (kuten aloittaakin myöhemmistä tapahtumista, Johannes kastajasta, naisten paosta tyhjästä haudasta.

Miksi lisään. Siksi kun se on Hengen hengeyttämänä sinne liitetty konsiinissa.

Eihän Mooseskaan ole kirjoittanut viimeistä lukua itse, omasta hautaamisestaan, ei Jesaja koko kirjaa, ns deutero kirjoitti luvusta 40 eteenpäin.

Minulle kuitenkin kaikki nämä ovat Jumalan Sanaa. Ilmeisesti joku varhaishistoriallinen Messiaani on sen kirjoittanut ja konsiini piti sitä luotettavana.

Minä vain uskon Raamatun Jumalallisuuden, ei ole aihetta muuttaa sitä.

>>Ne eivät kuulu henkeytettyyn Raamattuun.** Ne on kirjoitettu sinne, kuten useat muutkin asiaa koskevat kohdat.
        En tiedä hermeneuttista viisuttasi, mutta varovainen tulee olla, jos joksikin muuksi asian väittää.

Korneliuksen kohdalla Jumalaan uskova ihminen teki parannuksen Jeesukseen ja uudestisyntyi kasteessa, kuten koko perhekuntakin. Näin asia vahvistetaan Vuorisaarnassa Matt 5; 9, Hänhän oli rauhantekijä myös toimessaan.
        Hyvä kohde palstalle. Kannattaa lukea koko 5 luku, 3-9 jakeen välistä.

>>Tätä Jumalan tarkoituksen muutosta ei millään tahdottu hyväksyä eikä oikein välttämättä ymmärretä tänäkään päivänä. *** Jos tarkoitat Jeesuksen roolin nousun Jumalan yli, niin sama oli Paavalilla, Korneliuksella ja myös minulla varhais- iässäni.

Olet oivaltanut oikein. Kun Hän antoi kaiken vallan Pojalleen, otti Hän erikoisen roolin, valmistelun ja vetämisen ihmistä Poikansa seuraajaksi, josta Jeesus Johanneksessa.
        Joh. 6:44
        Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.

Kumpihan se valmisteli Pietarin uuden työn pakanoiden keskuudessa. Kysymyksessä oli Jeesuksen vapaus Häneen Messiaana, myös pakanoille.

Missään siinä kertomuksessa ole kysymys Jumalasta, vaan Herrasta (Jeesus) jae 14. Ei Jumala itseään ole koskaan yleisnimellä kutsunut, Hän on ”minä olen” Jumala.

Jumala oli puhdistanut kylläkin aikanaan kieltämät ruoat.

> Kun Korneliuksen sydän otti vastaan opetuksen Jeesuksesta, Jumala todisti hänestä vuodattamalla Henkensä ja tuo Henki todisti samoin kuin helluntaina vuonna 33 Jeesuksen juutalaisille opetuslapsille. Todistajat eivät voineet muuta kuin myöntää tosiasian Jumalan tarkoituksessa. *** Amen.

>>Rakkaus ei koskaan häviä.
        Mutta ensimmäisen vuosisadan ihmelahjat ovat hävinneet, ne ovat täyttäneet tarkoituksensa. Siksi tavoitelkaamme Paavalin kehotuksen mukaisesti rakkautta.** Juuri näin. Ilmestyksen 21 luvussa, kun Jumala tulee Jerusalemiin, ja perustaa Valtakuntansa, valona on Kolmiyhteinen Jumala, olemuksena on ilo ja rakkaus.

Tuppaa hieman mieli harhailla, kun katson samalla Tapparan ja Kärppien peliä. Pelasin ja valmensin Kärpissä yhteensä 43 vuotta, eri tasoilla, mutta päätin tällä kaudella siirtyä lentopalloon ja punttisalille, jossa olen kulkenut ikäni.

Aika aikaansa kutakin.

Kes.

• etsivä-xxx

Parahin Kes.

Nyt olen kanssasi eri mieltä siitä mitkä ovat "mittareita".
        Sinä mittaat yleensä kahdella ja vain kahdella kielilläpuhumisella ja sairaiden parantamisella.

Ensinnäkin pitää olla koko se lista minkä Raamattu tunnustaa Hengen lahjoiksi, monet niistä pavelevat seurakuntaa.

Mitä sairaiden parantamiseen tulee yleensä se mitä väitetään parantumiseksi yhtäkkiä jossakin altarilla yleisötilaisuudessa on täyttä humpuukia. Vaarallista sellaistakin.

Sensijaan kristitty voi luottaa toiseen Raamatun ohjeeseen vanhurskaan rukouksesta.
        14 Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot hänen puolestaan, [Mark. 6:13]
        15 ja rukous, joka uskossa lausutaan, parantaa sairaan. Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä, hän saa sen anteeksi. [Mark. 2:5]

Mutta sen jälkeen me rukoilemme Isä meidän sanoin:
        Tapahtukoon sinun tahtosi.
        Jumala ei ole automaatti, emme todista uskoamme oikeaksi sen mukaan paraneeko joku vai ei.

• Nyt olen kanssasi eri mieltä siitä mitkä ovat "mittareita".
        Sinä mittaat yleensä kahdella ja vain kahdella kielilläpuhumisella ja sairaiden parantamisella.

Armolahjat eivät ole mittareita, vaan osituksia missä Pyhä Henki toimii.
        Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa
        Luuk. 10:9
        parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.'

Sitten Saul;
        1. Kor. 12:31
        Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.

1. Kor. 14:1
        Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
        Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista

”uskovainen” hyvänsä, mutta ei ole Hengen voitelua, asian on Hänen osaltaan tavoittamaton.

Nyt XXX olet hieman harhateillä. Hengen lahjoissa ei listata, Hän antaa heille, joita kirkastaa Jeesuksessa, ja toimii Hänen ohjeidensa valossa, parantaa sairaita, herättää kuolleita yms.

Ensinnäkin pitää olla koko se lista minkä Raamattu tunnustaa Hengen lahjoiksi, monet niistä palvelevat seurakuntaa.

>>Mitä sairaiden parantamiseen tulee yleensä se mitä väitetään parantumiseksi yhtäkkiä jossakin altarilla yleisötilaisuudessa on täyttä humpuukia. Vaarallista sellaistakin.** Näin voi sanoa vain ihminen, jossa ei ole Henki. Valitan.
        Jeesus on sanonut;
        Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.Minä menen Isän luo,

Niistä on paljon näyttöä, mm. TV7;ssa ja maailman uutisissa.
        Minä uskon ja saarnaan niin kuin Jeesus opetti. En ole koskaan Hänen sanomaansa kyseenalaistanut.

Totta kai voi luottaa, mutta ei panna niitä arvojärjestykseen, mutta Rukous ilman Henkeä on kuiva sekä mitätön.

Raamattu ei tunnen käsitettä ”sen sijaan”.

Oletko maallistunut XXX?

Tarkoitatko tuota Johanneksen rukousta, joka oli vielä Vanhan Liiton aikana, ennen Jeesuksen Uutta liittoa.

Ei Jeesus sitä ole kehittänyt, vaan serkkunsa Johannes. Luuk. 11:1

Ja kun hän oli eräässä paikassa rukoilemassa ja oli lakannut, sanoi eräs hänen opetuslapsistansa hänelle: "Herra, OPETA MEITÄ RUKOILEMAAN, KUTEN JOHANNES OPETTI OMIA OPETUSLAPSIAAN.

Näin se vaan on.

Kes.

• Eikiitosjeesus

Pyhä henki haisee tunkiosta. Aivan uskomattomalla ei ole paineita synneistä eikä jostain hiton anteeksiannosta. En ole velkaa kenellekään.
      Mitä muuten kuuluu keijuille ja menninkäisille?

• Etkö edes puhelioperaattorille?

• Kesitas kirjoitti:

Etkö edes puhelioperaattorille?

Kesitas, kesitas! Annat väärän todistuksen lähimmäisestäsi, mitä sanoo epäjumalaasi mainostava fiktiivinen raamattusi asiasta?

• he-ma kirjoitti:

Kesitas, kesitas! Annat väärän todistuksen lähimmäisestäsi, mitä sanoo epäjumalaasi mainostava fiktiivinen raamattusi asiasta?

En todista kaverista mitään, mutta kun rehvastelee velattomuudella, niin kysyin, eikö operaattori laskuta, se on velka, vai pitääkö elää prepaidin varassa? Tiedä häntä.

Mutta mitään en ole todistanut, kysynyt ainaostaan.

• Kesitas kirjoitti:

En todista kaverista mitään, mutta kun rehvastelee velattomuudella, niin kysyin, eikö operaattori laskuta, se on velka, vai pitääkö elää prepaidin varassa? Tiedä häntä.

Mutta mitään en ole todistanut, kysynyt ainaostaan.

Sori, väärin teit ja sen ymmärrät. Taivaspaikkasi on nyt menetetty ja kohtaat ateistisen persoonani siellä kuumassa paikassa.

Jospa sovimme treffit grilliin, jossa sinä käristyt ja minä otan viilentäviä drinkkejä itsensä saatanan kanssa baaritiskillä?

Enhän sentään pilkannut epäjumalaani antamalla väärää todistusta lähimmäisestäni, enkä todellakaan sortunut koskaan uskomaan kristinuskon epäjumalaan.

• Pystytkö todistamaan että on sellainen asia kuin synti ja että Pyhän Hengen voimalla sellainen saarnataan anteeksi. Uskonnottomalle tämä kuulostaa siltä että ensin ihmiselle valehdellaan että hän on sairas ja sitten myydään homeopaattista lääkettä.

• Pystyn, mutta todistustaakka on sillä, joka niin kirjoitti.
        Hyväksyn Raamatun jaekokonaisuuden.

• Kesitas kirjoitti:

Pystyn, mutta todistustaakka on sillä, joka niin kirjoitti.
        Hyväksyn Raamatun jaekokonaisuuden.

Mitä pystyt?

Eikö pitäisi aloittaa ns. pyhän hengen sekä jumalan ja jeesuksen olemassaolon todistamisesta?

Todistustaakkahan on väitteen esittäjällä, kuten aivan oikein sanoit.

Siis missä todisteet kristinuskon epäjumalasta tai edes yhdestä kolmasosasta?

• Melperi_kuittaa

Pyhä Henki on virallisesta vl-herätysliikkeestä ja sen opeista yhtä kaukana kuin itä on lännestä.

Yksittäisessä vanhoillislestadiolaisessa voi olla Pyhä Henki ja hän voi tehdä matkaa Pyhän Hengen johdatuksessa ja ohjauksessa, jos hän ottaa onkeensa Raamatun opetukset eikä virallisia vl-herätysliikkeen oppeja.

Hänen tulee hylätä mm. saatanallinen VAIN ME -oppi.

VAIN ME.

• 13 "Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, 14 on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia, 15 tutkikaa asiaa ja selvittäkää se tarkoin. Jos käy ilmi, että sellainen iljettävä teko todella on tapahtunut, 16 teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa. 17 Kaikki sieltä saatu saalis on koottava keskelle toria. Sitten koko kaupunki samoin kuin kaikki saalis on poltettava kokonaisuhrina Herralle, teidän Jumalallenne. Sellainen kaupunki pysyköön ikuisesti rauniokasana; sitä ei saa enää koskaan rakentaa uudestaan.

Olette onnellisia kun saatte tappaa väärä uskoisia?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      194
      5741
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      141
      2758
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2267
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      1971
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      1969
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1345
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      75
      1289
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      11
      1247
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      4
      1187
    10. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      279
      1165
    Aihe