Savonlinnaan muutto

Turustasavoon

Hei.

Olen muuttamassa Turusta Savonlinnaan mahdollisesti tämän vuoden loppupuolella. Kiinnostaisikin tietää minkälaista se asuminen ja ilmapiiri siellä todella on? Nettipalstoilla nyt aina haukutaan kaikki paikkakunnat alimpaan suohon, mutta voisiko joku kertoa aitoja oikeita kokemuksia? Siellä asuneet ja erityisesti sinne muuttaneiden mielipiteitä.

Onko se todella niin ankea paikka mitä palstoilla puhutaan? Voiko siellä olla yhtään tervetullut olo, vai syleksitäänkö muualta tulleta paljonkin? Tiedän, kaupunki on pieni ja tiedostan mitä se tarkoittaa. Olen ennenkin asunut pienemmälläkin paikkakunnalla, jossa olen viihtynyt. (tämä kylä sai myös täyden tyrmäyksen ja kritiikit ankeudestaan ja junttien paratiisina). Tulin oikein hyvin toimeen monien ihmisten kanssa. Pieni sisäänpäinlämpöisyys ja varautuneisuus on toki yleisempää pikkukaupungeissa. Itse olen synnynnäinen turkulainen. Kaupungista, josta myös puhutaan ankeana paikkana, jossa ihmiset ovat yleistäen epäystävällisiä mulkkuja.

Miksi kysyn? Koska tämä turkulainen(joita mulkuiksikin sanotaan) ei oikein jaksa uskoa että Joensuu nyt ihan niin karmea paikka on, mitä puhutaan. Toki jokaisessa kaupungissa on huonot puolensa. Ois kiva saada asiallisiakin vastauksia tulevien törkyviestienkin lisäksi. :)

Muuttaminen on silti vielä peruutettavissa. Ajattelin kesälomalla pistäytyä siellä tunnustelemassa paikallista menoa. Mulla ei ole pienintäkään kokemusta savolaisista kaupungeista. En tunne ketään sieltä päin, enkä edes käynyt läpiajoja lukuunottamatta. Tosin vanha naapurini oli Turussa savolainen. Vähän omanlaisensa paikallisiin verrattuna, mutta hiton mukava ja auttavainen, alueen sosiaalisin kaveri. Joka muuten kritisoi sitten taas länsirannikon ujoutta sisäänpäinlämpeävyyttä. Noh.. itsestäänhän se tietysti on paljon kiinni, miten kuhunkin suhtaudutaa.

32

1978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Assfg

Ihan hyvä paikka asua ja elää kunhan et ole sossupummi.

• 98798798797

Ei todellakaan kannata muuttaa. Savonlinnan seudulla on Suomen lyhyin eliniän odote. Varmasti en osaa sanoa mistä johtuu. Huonosta terveydenhuollosta, vesijohtovedestä, muuten vain vihaisista ihmisistä? Ei kannata muuttaa.

• Jäbä34vkellarpelto

Olen asunut.3v. Ihan paska paikka on ollut.
      Vaikea tutustua keneenkään.
      Masennukseen sairastuin täällä.
      Muuta vaikka Mikkeliin ennemmin.

• Älä_Kysele_Täällä

Totta turiset... Mikkeli tai Joensuu... käyppä vieraillee niissä ja vertaa Savonlinnaan... ei tätä paikkaa turhaan ääslinnaksi kutsuta. Mikään paikka ei ole auki klo 23 jälkeen. Jos haluut mennä hampurilaiselle, niin ei onnistu Savonlinnassa, Mikkelis ja Joensuus onnistuu, ja on burger kingit, mäkkärit... kauppojakin eri lailla... joensuus esim. puuilo, jokikone (älä puhu ees samana päivänä koneveturin kans...heh), biltema, power jne....
        Vertaile ja päätä itse.

• hesburger-fastfood
        Älä_Kysele_Täällä kirjoitti:

Totta turiset... Mikkeli tai Joensuu... käyppä vieraillee niissä ja vertaa Savonlinnaan... ei tätä paikkaa turhaan ääslinnaksi kutsuta. Mikään paikka ei ole auki klo 23 jälkeen. Jos haluut mennä hampurilaiselle, niin ei onnistu Savonlinnassa, Mikkelis ja Joensuus onnistuu, ja on burger kingit, mäkkärit... kauppojakin eri lailla... joensuus esim. puuilo, jokikone (älä puhu ees samana päivänä koneveturin kans...heh), biltema, power jne....
        Vertaile ja päätä itse.

Saa siellä päivällä burgeria, mutta parhaimmillaan odotat sitä yli 20min.

• Ääslinnan_todellisuus
        hesburger-fastfood kirjoitti:

Saa siellä päivällä burgeria, mutta parhaimmillaan odotat sitä yli 20min.

Ja Savonlinnassa odotat hesessä päivällä 30-40 minuuttia, kun työntekijöitä on keittiössä yksi ja asiakaspalvelussa yksi. Ehkä oikeampi työntekijä määrä olisi kaksi keittiössä ja neljä asiakaspalvelussa, ettei asiakkaan tarvitse odottaa EDES 5 minuuttia. Se on oikeaa pikaruokaa. Vastaan kitisijöille neuvon vierailua esim. Joensuussa tai Mikkelissä, tai pikariuuan kehdossa jenkeissä! Joensuussa yölläkin mäkkärissä 4-6 työntekijää... Revi siitä.

• SavostaTurkuun

Keskustelun aloittaja Savonlinnalainen....

• huastettaahhammyökkii

Ae mahotonta!:D Tiällä kommentoejjaan ihan pokkana vaekka pien lapssii jo tuon alotuksen älyvvää rovoks ja veikiks:D:D:D No, suappahan alottaja aennae makkeet naarut teijjän kustannuksella:D:D:D:D Ja meekäpoeka tietennii siinä sivussa:D:D:D:D:D

• Aloittajalle

Pelkästään tämän yhden öyhöttäjän takia tänne ei kannata muuttaa. Tai sitten jos pitää kylähulluista niin ok. Pieni paikka tämä on ja talvella hiljainen mutta muuten mukava kun oma porukka ja hyvä asunto oikealta alueelta löytyy. Vältä kaupungin vuokrataloja.

• Juurinäin

Ehkä juuri tämä ap ja hänen aloitukseensa tulleet vastaukset (mukaanlukien hänen oma heitto keskustelun väliin) kuvaavat Savonlinnaa. Juuri näin. Tällaista täällä.

• Aloittajalle_

Kesällä mukava kaunis paikka asua. Talvisin hiljaisempaa. Hyvinä alueina keskusta alue kauttaaltaan sekä miekkoniemi, nojanmaa

• Pablo_Escobar

• tutkivalukija

Tuota noin, siis kertoo olevansa muuttamassa Savonlinnaan ja kyselee minkälainen paikka tämä on, mutta ei jaksa uskoa, että Joensuu on sitä ja tätä:

"Olen muuttamassa Turusta _Savonlinnaan_" ja sitten "ei oikein jaksa uskoa että _Joensuu_ nyt ihan niin karmea paikka on, mitä puhutaan"

Ilmeisesti aloittaja on postannut näitä eri paikkakuntien nimillä useampiakin eri keskusteluihin ja tähän nyt jäi sitten vaihtamatta toinen.

• ydyd

Aloitus on provo.
      Kuka hullu nyt muuttaisi vapaaehtoisesti Savonlinnaan? Ei kukaan!

• Laine_J

Ei niin, kun entisetkin muuttaa pois...

• Turustasavoon

Itseasiassa ei ollut mikään provo. Tuo Joensuu tuli vahingossa vaikka piti Savonlinna siihen kirjottaa. Enkä keskustellut itseni kanssa.

Näköjään paikkakunnalla on pahoja ongelmia, mutta silti ei vaan jaksa uskoa etteikö siellä voisi olla muutakin kuin vittuuntuneita, kyllästyneitä kyylääjiä nistit ja pultsarit. Mulle tosiaan puhuttiin ihan samananlailla silloin kun muutin nykyiseen paikkakuntaani. Jopa muuttomatkalla tuli äijä huolttiksella juttelemaan ja sanoi et "kyllä vittumaiseen paikkaan muutat" Uskoin jo hetken että taitaa todella olla ankea paikka. Silti olen piireihin päässyt ja hyviä kavereitakin löytänyt.

Nyt alkaa olla sama fiilis Savonlinnasta. Alan todella uskoa että paikka on läpimätä ihmisten puheiden perusteella. Siltikin, tunnen varautuneisuutta toiseenkin suuntaan, joka ei usko että paikka olisi noin karmea. Voi olla et otan sen riskin toisen kerran. Muutan riskillä, kuten silloinkin vaikka paljon "peloteltiin". Jos siis päätän muuttaa. Päätös ei perustu pelkästään paikkakunnan saaneen ankaran kritiikin johdosta.

Kukahan on Raskin Pia?

• Kertoo_kaupungista

En ole koskaan ymmärtänyt tätä savonlinnalisten sairasta höpötystä...

• Annakaikkikestää

Sama henkilö tuo on joka provoilee joka ketjuun näitä neronleimauksia. Voi sen elämän noinki käyttää

• pkkgtdgvbnkhj

"Annakaikkikestää" on provoja viljelevä Mother Fucker....

• lörtsy.mesta

Jos on asunut Turussa ja muuttaa Savonlinnaan, putoaa todella korkealta. Lörtsyjen lisäksi ei kylässä ole muuta positiivista.

• ihghkjhkjh8iou

Ja nekkii pittää olla Laarikaisten.

• Tervetuloa

Täällä on ihmisen ihan hyvä olla ja hengittää. Älä anna sairauksien tarttua tästä kylästä. Tervetuloa.
      T:Siirtolainen

• uusisavonlinnalainen

Mitä ihmettä? Jopa sitä Savonlinnaa nyt mollataan. Vuoden päivät olen täällä kohta asunut, ei mitään muuta vikaa ole kuin heikonlaiset kulkuyhteydet muualle. Nättiä on, luonto lähellä. Talvella hiljaista, mutta missäpä ei olisi?
      PS. Tulin vapaaehtoisesti.

• Nuorinainen

Hei nimimerkki turustasavoon!

Olet ajatellut Savonlinnaan muuttamista. On hyvä muistaa, että saamiesi kommenttien totuudellisuudesta et voi saada täyttä varmuutta täällä, koska keskustelu tapahtuu anonyymisti ja kommenttien taustoihin liittyvät motiivit ovat varsin erilaisia. Lisäksi jokaisen mielipiteet ovat yksilöllisesti värittyneitä erilaisen elämänhistorian, asenteiden ja näkemysten mukaan. Suosittelen sinua käymään kesän aikana Savonlinnassa, kuten olet ajatellutkin ja tunnustelemaan omia ajatuksiasi ja tuntemuksiasi, joita paikkakunta sinussa herättää. Yksilön valitseman kaupungin perusteluun vaikuttaa paljon omaksi tunnustetut arvot ja asiat, joihin voi kokea samaistumista oikeassa ympäristössä. Voit miettiä minkälaisen ympäristön koet omaksesi? Väärässä ympäristössä ihminen helposti kadottaa omaa minuuttaan ja voi omaksua itselleen sopimattoman tavan elää, eikä pysty toteuttamaan itseään.

Olen itse asunut vuosia Etelä-Suomessa ja myös vuosia Joensuussa. Etelä-Suomeen en kokenut juurtuvani. Ihmisten ajatukset ja käyttäytymismallit eivät tuntuneet omilta. Joensuussa viihdyin paremmin ja ihmisissä oli huomattavissa erilaista autenttisuutta ja iloisuutta, tunsin vapautta. Kaupunki on kaunis ja viihtyisä.

Koen kuitenkin olevani iloinen, että voin nimetä Savonlinnan kotikaupungikseni, josta olen lähtöisin ja asunut myös siellä. Savonlinna on tunnetusti aivan todella kaunis kesäkaupunki, johon kuuluu ooperakulttuuri, Saimaan vesistöt, Punkaharjun upeus ja luonnonläheisyys. Ihmiset ovat enemmän yhteisöllisiä ja siellä ilma on erilaista hengittää, koska Savonlinna on saarikaunki. Olen huomannut tämän eron. Vuosia siellä ja täällä vietetyn ajan jälkeen muut paikkakunnat eivät ole tuntuneet niin oikeilta kuin mitä tunteita Savonlinnassa vietetty aika on tuonut ja on siksi alkanut tulemaan erittäin vahva tunne siitä, että haluan kokeilla Savonlinnassa asumista uudemman kerran, ja myös itse suunnittelen sinne muuttamista. Miten itse päätätkin valita, kuuntele vain omia ajatuksiasi. Kukaan toinen ei oikeastaan voi vaikuttaa tai antaa siihen ohjeita, koska kukaan muu ei voi tietää mitä juuri sinä elämältäsi haluat. :)

• KerranKokeillut

Asuin itse stadilaisena kaupungissa.

Palvelut lähellä, riippuen tietysti siitä, missä asut. Punkaharjun Pohjalankilan puoleinen pääkin on nykyään Savonlinnaa.
      Ympäristö kiva. Kaikki luontoon liittyvä oikein hyvää.
      Mökki oli lähellä ja harrastukset
      Asumaan pääset edullisestikin
      työmatka yleensä sujuu nopeasti

- Ihan järkyttävä kunnalisvero. Laske paljon menetät vuosiansioissasi.
      - Työpaikkoja niukalti ja olet mahdollisesti sen yhden varassa.
      - Edellä mainittu voi vaikuttaa työympäristöösi, jos pomo kohtelee sinua paikkakuntasidonnaisena ja kuvittelee, että sinä et kuitenkaan lähde mihinkään.
      - Asuinkustannukset eivät ole mahdollista asunnonhankintaa lukuunottamatta yhtään sen pienemmän kuin muuallaan. Verotuksen takia voi olla päin vastoin.
      - Jos neuvottelet palkkasi, niin älä ainakaan em viitaten myy itseäsi liian halvalla töihin.
      - Ihmiset ihan uskomattoman uteliaita. Juorut kiertävät ja yksityisasiat ovat vähissä. Varsinkin, jos annat käytökselläsi puheisiin aihetta.

Jos muutat jostain "suur"-kaupungista, niin kokemus voi olla avartava.

• KerranKokeillut

On virhe tutustua Savonlinnaan kesällä oopperajuhlien aikaan. Loka-marraskuun vaihde voisi antaa realistisemman kuvan.

• huonolta_näyttää

Savonlinnassa joskus asuneena tulee paikkakunnan asioita vielä satunnaisesti seurattua. Jos jossain isommassa mediassa Savonlinnasta jotain on, niin kyllähän se - Oopperat poislukien - on aina negatiivista. Milloin loppuu OKL ja milloin puretaan satoja asuntoja että jäljellä olevilla olisi edes jotain arvoa. Kunnanvero ei ole enää Suomen korkein, taitaa olla nykyään vain Suomen toiseksi korkein(?). Yksi sikäläinen kansanedustaja oli juuri paljon esillä, ja kyllähän sekin oli lähinnä pilkan kohteena.

Ja pitää tuotakin tarkentaa: "Asuinkustannukset eivät ole mahdollista asunnonhankintaa lukuunottamatta yhtään sen pienemmän kuin muuallaan." Kyllä ne asuinkustannuksetkin on kaukana pienistä. Omakotiliitto juuri laskeskeli että 120 m2 talon kustannukset (kiinteistöverot, lämmitys, sähkö, vesi ja jäte) ovat Savonlinnassa Suomen neljänneksi kalleimmat.

• Raaseporissa
        KerranKokeillut kirjoitti:

On virhe tutustua Savonlinnaan kesällä oopperajuhlien aikaan. Loka-marraskuun vaihde voisi antaa realistisemman kuvan.

Olen samaa mieltä. Marraskuulta tuonne maaliskuulle olevalla aikajanalla kun käy viettämässä vaikka viikon loman Savonlinnassa niin huomaa ettei siellä juurikaan ole mitään. No jos pakkasia on pidellyt niin pääsee Pullinlahdelle luistelemaan tai hiihtämään, ai että on ihkua... hehe... Kyllä se niin on että kesällä upea ja kiva kaupunki, tosin hintataso on korkea. Syksyllä talvella ja keväällä kylmä ja kuollut kuin kivi. Samalla rahalla millä vietät Savonlinnassa viikonlopun, vietät viikon Virossa jossain kylpylässä. Et kannattaa miettiä mihin fyffet laittaa. Ja palvelu Savonlinnassa... pakkohymy kasvoilla väännetään... Ei kiitos kolmatta kertaa Savonlinnaan.

• Montakertaakokeillut

Hmmm mä näkisin et aiva jokasessa kaupungissa on loka-marraskuu ja talviaikaa hiljasempaa, koska on pimeetä ja sateista ja kylmää. Eikä savonlinna ole ympärivuoden loka-marraskuuta :D Mutta miks keskittyy muutamii huonoihi kuukausii kun kesä on vuoden parhainta aikaa oli missä tahansa ja savonlinna on kansainvälisin kesäkaupunki. Itele jääny oikei positiivine kuva paikasta ympäri vuoden

• KerranKokeillut

Oletko asunut?

• Montakertaakokeillut

Olen kumppanin kanssa asunut :)

• Robame

Älä muuta yrittäjät juonii sun seläntakana!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe