Adaptoitumisen mekanismit

Kertokaapa palstan evoluutiouskovaiset, millä eri mekanismeilla eliöt adaptoituvat muuttuviin olosuhteisiin.

22

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheMainman

      Kerropa sinä ensin, millä mekanismilla voi luoda universumin tyhjästä.

    • Yksilö voi sopeutua hieman toisenlaisiin olosuhteisiin epigenomisesti, mutta tämä potentiaali on melko rajoittunutta ja perustuu siihen, mitä perimässä on. Pidemmällä aikavälillä tässä vaaditaan muutoksia itse perimään, jotta mahdollisuus uusiin ominaisuuksiin olisi. Tämä vaatii enemmän tuuria kuin taitoa, ja tämän vuoksi suurin osa lajeista on kuollut sukupuuttoon (vaikka unohtaisimme globaalit katastrofit, kuten asteroidit).

      • Onko olemassa muita adaptoitumisen mekanismeja, kuin epigeneettinen adaptoituminen? Jos on, niin näytäpä siitä esimerkki.

        Mitä genomille tapahtuu, kun eliö adaptoituu? Pysyykö se samanlaisena, vai tuleeko siihen muutoksia?


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Onko olemassa muita adaptoitumisen mekanismeja, kuin epigeneettinen adaptoituminen? Jos on, niin näytäpä siitä esimerkki.

        Mitä genomille tapahtuu, kun eliö adaptoituu? Pysyykö se samanlaisena, vai tuleeko siihen muutoksia?

        Sanoisin, että seuraava kysymys vastaa tähän koko viestiin. Voiko perimässä, nukleotiditasolla, tapahtuva muutos muuttaa mm. proteiinin toimintaa (positiivisesti tai negatiivisesti)?


      • Riippuu siitä, onko se mekanismiin perustuva tarkoituksellinen muutos vai geneettinen virhe.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Riippuu siitä, onko se mekanismiin perustuva tarkoituksellinen muutos vai geneettinen virhe.

        En tiedä, että mitä sinä tarkoitat "tarkoituksellisella muutoksella", mutta tässä tarkoitin mutaatiota DNA:ssa, eli geneettinen virhe.


      • YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        En tiedä, että mitä sinä tarkoitat "tarkoituksellisella muutoksella", mutta tässä tarkoitin mutaatiota DNA:ssa, eli geneettinen virhe.

        Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat vain kohinaa älykkääseen signaaliin. Joten ei, geenivirheet eivät saa aikaan evoluutiota.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat vain kohinaa älykkääseen signaaliin. Joten ei, geenivirheet eivät saa aikaan evoluutiota.

        "Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat vain kohinaa älykkääseen signaaliin."

        Mitä hittoa tuo muka tarkoittaa? Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat sen, mitä ko. virhe aiheuttaa. Älykkäissä, ja täydellisesti optimoiduissa, järjestelmissä virhe aiheuttaa pääsääntöisesti koko järjestelmän kaatumisen, mutta biologiset järjestelmät eivät ole älykkäitä järjestelmiä, eikä täydellisesti optimoituja, vaan adaptoituvia ja riittävän hyviä vallitseviin olosuhteisiin.

        "Joten ei, geenivirheet eivät saa aikaan evoluutiota."

        Tämä puolestaan väittämä, että koska en usko evoluutioon vaan älykkääseen suunnitteluun, joten evoluutiota ei tapahdu. Vastaat kysymykseen, jota en kysynyt. Eikä tämä vastaa alkuperäiseen kysymykseen: voiko nukleotidivaihdos muuttaa proteiinin toimintaa (positiivisesti tai negatiivisesti)?


      • LäämättyÖnTötsä
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat vain kohinaa älykkääseen signaaliin. Joten ei, geenivirheet eivät saa aikaan evoluutiota.

        Kysymys ei ole älykkäästä järjestelmästä.
        DNAta voi verrata vaikka ruokareseptiin, jättäen nyt pois sen, että ruokaresepti on jonkun tekemä. Siinä on ainesluettelo ja ohjeet, miten ruoka valmistetaan, missä kohti lisätään mitäkin ainesosaa. Ruokareseptiin voi tulla kirjoitusvirhe, jotain ainesosaa tulee liikaa, tai liian vähän, joku valmistusohjeen toimenpide tulee väärään kohtaan. Ruoka voi mennä pilalle. Ruoka voi maistua huonommalta. Ruoka voi olla koostumukselta outoa. Mutta voi tulla myöskin ahaa-elämys, tämähän on hitto vie parempaa tällä tavalla tehtynä!


      • HenkimaailmanHoureita
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        "Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat vain kohinaa älykkääseen signaaliin."

        Mitä hittoa tuo muka tarkoittaa? Älykkäissä järjestelmissä virheet aiheuttavat sen, mitä ko. virhe aiheuttaa. Älykkäissä, ja täydellisesti optimoiduissa, järjestelmissä virhe aiheuttaa pääsääntöisesti koko järjestelmän kaatumisen, mutta biologiset järjestelmät eivät ole älykkäitä järjestelmiä, eikä täydellisesti optimoituja, vaan adaptoituvia ja riittävän hyviä vallitseviin olosuhteisiin.

        "Joten ei, geenivirheet eivät saa aikaan evoluutiota."

        Tämä puolestaan väittämä, että koska en usko evoluutioon vaan älykkääseen suunnitteluun, joten evoluutiota ei tapahdu. Vastaat kysymykseen, jota en kysynyt. Eikä tämä vastaa alkuperäiseen kysymykseen: voiko nukleotidivaihdos muuttaa proteiinin toimintaa (positiivisesti tai negatiivisesti)?

        Nämä "tarkoitukselliset muutokset" ja "älykkäät järjestelmät" ovat melkoisen varma merkki harhaisesta ajattelusta, jossa yksittäisille genomilla oletetaan olevan älykästä ja tarkoitushakuista toimintaa. Jos se ei osoita ROT:n olevan pesunkestävä hörhö, niin mikä sitten. Tuo ei ole enää edes pseudotiedettä. Ei edes väärin.


    • Olet paskalla istuessasi keksinyt kiperän kysymyksen?

    • Miten peltokaali "sopeutuu" tuottamaan toisaalta juureksia eli nauriita ja toisaalta öljyisiä rypsinsiemeniä?

      Mitä muuta on tarvittu kuin perimän satunnainen muuntelu ja valinta?

      Jos kyse olisi epigenetiikasta, niin mistä yksi peltokaalin kanta tiesi että siltä odotetaan mehevää ja isoa juurta, mutta siementen koolla ei ole niin väliä, ja toinen kanta tiesi, että siltä odotetaan suuria öljyisiä siemeniä eikä sen tarvitse varastoida ylenpalttisesti vararavintoa juureensa.

      • hihut.hiljaisiksi

        Ja taas meni hellari-hörhö-hihu hiljaiseksi.


    • Ja tästäkin keskustelusta RoT pakeni! Pistää vihaksi moinen luikurimainen pelkuruus. Etenkin kun se yhdistyy täysin aiheettomaan omahyväisyyteen.

      • JC----

        Eiköhän ollut kuitenkin niin että ROT esitti kysymyksen evoille mutta ei saanut siihen tyydyttävää vastausta.

        Mitä tulee peltokaaliin niin sen erinomainen muuntelukyky ja siten hyödyllisyys ihmiselle kertoo Luojan sen perimään asettamasta rikkaudesta. Myönnät varmaan Ejk itsekin että kyse on lajinsisäisestä muuntelusta, eikä mistään evoluutiosta?


      • hehhhee
        JC---- kirjoitti:

        Eiköhän ollut kuitenkin niin että ROT esitti kysymyksen evoille mutta ei saanut siihen tyydyttävää vastausta.

        Mitä tulee peltokaaliin niin sen erinomainen muuntelukyky ja siten hyödyllisyys ihmiselle kertoo Luojan sen perimään asettamasta rikkaudesta. Myönnät varmaan Ejk itsekin että kyse on lajinsisäisestä muuntelusta, eikä mistään evoluutiosta?

        Ettehän te rotan kanssa saa koskaan teitä tyydyttävää vastausta. Teitä kun tyydyttäisi vain vastaus, että evoluutiota ei tapahdu, koska kissa ei synnytä koskaan koiranpentua.


      • JC---- kirjoitti:

        Eiköhän ollut kuitenkin niin että ROT esitti kysymyksen evoille mutta ei saanut siihen tyydyttävää vastausta.

        Mitä tulee peltokaaliin niin sen erinomainen muuntelukyky ja siten hyödyllisyys ihmiselle kertoo Luojan sen perimään asettamasta rikkaudesta. Myönnät varmaan Ejk itsekin että kyse on lajinsisäisestä muuntelusta, eikä mistään evoluutiosta?

        RoT elää omassa todellisuudessaan, joten hän tuskin tulee saamaan ikinä mieleisiään vastauksia esittämiinsä kysymyksiin, Niinpä hän usein käyttää "lähteenä" itse kirjoittamiaan blogeja. Hyvä että on samaa mieltä edes itsensä kanssa. Kaikki kreationistit eivät pysty edes siihen.

        Oletko sinä jo päättänyt onko metsäjäniksen ja rusakon välinen lajiraja selvä kahden erikseen luodun lajin välinen raja (kuten aikoinaan väitit) vai onko se sittenkin esimerkki kahdesta samasta baramidista kehittyneestä lajista?


      • ÄläJauhaPaskaa
        JC---- kirjoitti:

        Eiköhän ollut kuitenkin niin että ROT esitti kysymyksen evoille mutta ei saanut siihen tyydyttävää vastausta.

        Mitä tulee peltokaaliin niin sen erinomainen muuntelukyky ja siten hyödyllisyys ihmiselle kertoo Luojan sen perimään asettamasta rikkaudesta. Myönnät varmaan Ejk itsekin että kyse on lajinsisäisestä muuntelusta, eikä mistään evoluutiosta?

        Villimaissi ja viljelty maissi eroavat viiden geenin osalta. Ulkonäöltään ne eroavat niin paljon, että tunnistaminen samaksi kasviksi ei maallikolta onnistu. Kyse ei ole lajin sisäisestä muuntelusta, vaan genomin muutoksesta. Kaikki syömäsi viljelykasvit ovat kokeneet geneettisiä muutoksia..


      • ÄläJauhaPaskaa kirjoitti:

        Villimaissi ja viljelty maissi eroavat viiden geenin osalta. Ulkonäöltään ne eroavat niin paljon, että tunnistaminen samaksi kasviksi ei maallikolta onnistu. Kyse ei ole lajin sisäisestä muuntelusta, vaan genomin muutoksesta. Kaikki syömäsi viljelykasvit ovat kokeneet geneettisiä muutoksia..

        Juuri näin.

        Vaikka on muodikasta hehkuttaa "villivihannesten" puolesta, niin keskimäärin niitä kannattaa käyttää maltillisesti ja varoen. Villit, jalostamattomat kasvit eivät ole "suunniteltu" kenenkään syötäväksi (marjoja ja hedelmiä lukuunottamatta), vaan kasveille on ollut edullista tehdä niiden syöjien elämä jollain tavalla hankalaksi.

        https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/kasvinjalostuksen_dosentti_villiruoka_vaarantaa_terveytesi

        Jalostamattomat (kreationistien mielestä "luojan luomat") yrtit ja vihannekset eivät yleensä sovi ihmisen syötäväksi. Jos ne on suunniteltu, suunnittelija on suhtautunut vihamielisesti ihmiseen. Onneksi ihminen on oppinut jalostamaan huonosti ravinnoksi sopivista kasveista parempia.


    • asdfasdfsd

      Palstalla ei ole evoluutiouskovaisia. Saisit kiittää siitä, että jotkut todellisuudentajuiset yleensä vaivautuvat vastaamaan järjettömiin kysymyksiisi.

    • Aaltos.law.hehe

      Enpä ole evoluutiouskovainen, mutta vastaan silti kysymykseesi.

      Eliöt adaptoituvat elinympöristönsä muutoksiin evoluutiomekanismien avulla. Etkö sitä tiennyt vajakki?

    • Mitähän sinäkin mekanismilla mahdat tarkoittaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      230
      1925
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1188
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      998
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      984
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      763
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      709
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      121
      681
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      22
      657
    Aihe