Grillikauden avajaiset

Hei ystävät!

Eikös kohta pitäisi alkaa suunnittelemaan grillikauden avajaisia? Maa on jo lumesta vapaata ja leskenlehdet kukkivat.

Ehdotan vappujuhlia. Ne voisivat olla nyyttikestit, jokainen toisi tullessaan jotain pientä. Ehdotuksia ruokien ja juomien suhteen otetaan vastaan.

Niin ja se paikka. Kartanon mailla on tilaa. Jos sattuisi tulemaan kylmä vappu, laitatan vanhan tallin kuntoon siltä varalta, sinne voi sitten mennä lämmittelemään, se on lämmin ja kodikas paikka.

Ikäraja voisi olla 100 vuotta, sen vanhempia ei huolita mukaan paitsi erikoistapauksissa.

Nyt siis vain joukolla suunnittelemaan!

108

1676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Netti.ilona

      Yhteiset vappujuhlat kuulostaa hyvälle. Voisin tuoda ilmapalloja, serpentiiniä ja simaa, jos vaan kelpaa.

      Pitääkö ottaa henkkarit mukaan iän tarkistamista varten?

      • Kaikki vappuun liittyvä roina ja rompe kelpaa, eikä ole mitään etikettiä pukeutumisen tai minkään muunkaan suhteen.

        Etenkin naisilla iän arvioiminen on mahdotonta, joten luotan siihen ettei paljoakaan yli satavuotiaita tule. Ei tarvita henkkareita.


    • mulla on kans täällä vanhassa heinätallissa pubi
      ja ihan aikuisten oikeesti
      vähän on hatarat seinät mutta jos on paljon porukkaa niin lämpöö on
      vosin keskittyä siihen juomien tuomiseen
      tuntuu täällä olevan niin paljon alkoholi kielteisiä ihmisiä
      että varmaan meille jotka tykätään tissutella niin juomaa riittää
      toiset voi sit paistaa munkit ja tuoda tippaleivät
      napsuvia nakkeja ja perunasalaattia
      niistä on kunnon vappukekkerit tehty.

      • Paronin juhlissa tissuttelu on sallittua, jopa toivottavaa. Mitä enemmän porukka on juhlatuulella, sitä vapautuneempaa keskustelua saamme aikaseksi. Olisiko mitään toiveita musiikin suhteen?


      • Bengalitikku

        No nyt. Voisin tuoda 14 - 16 pulloa whiskyä useampia merkkejä. Mitä m i n ä niillä teen? Tuhotaan. Kait niistä jonkin lämpimän juoman saisi, jos vihmoo tai tuulee.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Paronin juhlissa tissuttelu on sallittua, jopa toivottavaa. Mitä enemmän porukka on juhlatuulella, sitä vapautuneempaa keskustelua saamme aikaseksi. Olisiko mitään toiveita musiikin suhteen?

        jos ei oo karaokelaitteita tuon tullessani
        ja välillä voin lauleskella ja uskon että löytyy muitakin laulajia
        mun musiikkitoive on muuten suomipoppia
        1970-2018 luvuilta kaikki käy kunhan ei olavi virtaa eikä lontoon kieltä.


      • viivatiina kirjoitti:

        jos ei oo karaokelaitteita tuon tullessani
        ja välillä voin lauleskella ja uskon että löytyy muitakin laulajia
        mun musiikkitoive on muuten suomipoppia
        1970-2018 luvuilta kaikki käy kunhan ei olavi virtaa eikä lontoon kieltä.

        Kyllä suomipoppi on ihan kovaa kamaa, itse alkanut kuuntelemaan viime aikoina myös Nostalgiaa, että eivät ulkomaalaiset kappaleet ihan unohtuisi. Karaokelaitteet ovat hyvä ja ihan yes!


      • Bengalitikku kirjoitti:

        No nyt. Voisin tuoda 14 - 16 pulloa whiskyä useampia merkkejä. Mitä m i n ä niillä teen? Tuhotaan. Kait niistä jonkin lämpimän juoman saisi, jos vihmoo tai tuulee.

        Bengalitikku
        whisky on tosi kova juttu, eikä niitä kaadeta mihinkään booliin, vaan otetaan on the rocks!


      • Bengalitikku
        viivatiina kirjoitti:

        jos ei oo karaokelaitteita tuon tullessani
        ja välillä voin lauleskella ja uskon että löytyy muitakin laulajia
        mun musiikkitoive on muuten suomipoppia
        1970-2018 luvuilta kaikki käy kunhan ei olavi virtaa eikä lontoon kieltä.

        Voin laulaa dirlandaan, kun aurinko on laskenut ja muut voivat säestää puhaltelemalla tyhjiin pulloihin. Patarummut olisi pakko olla. Joops.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Voin laulaa dirlandaan, kun aurinko on laskenut ja muut voivat säestää puhaltelemalla tyhjiin pulloihin. Patarummut olisi pakko olla. Joops.

        Ja akustisia kitaroita myös säestämään, ne soivat ulkoilmassa niin heleästi. Ja auringon laskiessa:

        Sua eilen lähdin seuraamaan (daa dirlan dirlan daa)
        En tiedä minne jouduinkaan (daa dirlan dirlan daa)
        Vain kaaduin paikkaan pehmeään (daa dirlan dirlan daa)
        Ja päätin: yöksi tähän jään (daa dirlan dirlan daa)


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ja akustisia kitaroita myös säestämään, ne soivat ulkoilmassa niin heleästi. Ja auringon laskiessa:

        Sua eilen lähdin seuraamaan (daa dirlan dirlan daa)
        En tiedä minne jouduinkaan (daa dirlan dirlan daa)
        Vain kaaduin paikkaan pehmeään (daa dirlan dirlan daa)
        Ja päätin: yöksi tähän jään (daa dirlan dirlan daa)

        voin tuoda mukanani ystävän joka soittaa kitaraa
        jos ei täältä löydy.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Voin laulaa dirlandaan, kun aurinko on laskenut ja muut voivat säestää puhaltelemalla tyhjiin pulloihin. Patarummut olisi pakko olla. Joops.

        hyvä että joku muukin laulaa.


      • viivatiina kirjoitti:

        voin tuoda mukanani ystävän joka soittaa kitaraa
        jos ei täältä löydy.

        Tottakai, ilman muuta muusikkoja mukaan.


      • viivatiina kirjoitti:

        hyvä että joku muukin laulaa.

        Ja illalla vedetään kuorossa kuuskymppisten laulu!


      • ö-Öö
        Bengalitikku kirjoitti:

        Voin laulaa dirlandaan, kun aurinko on laskenut ja muut voivat säestää puhaltelemalla tyhjiin pulloihin. Patarummut olisi pakko olla. Joops.

        Mitään patarumpuja

        Viulisti, Kuuntele kerrankin piisin viulu, aivan huikeaa revittelyä joutavassa käännösrallissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=LK3G4pyEMQs

        =DW=


      • Bengalitikku

        No niinpäs.


      • Bengalitikku

        Anteeksi aiheen vierestä: Miksei Kuju ole muuten ollut "Vain elämää" -ohjelmassa? Lähtikö hänkin eräoppaaksi?


      • KuuskymppinenMie
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ja illalla vedetään kuorossa kuuskymppisten laulu!

        Millainen on kuusikymppisten laulu?
        Saisko tänne sanat?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Anteeksi aiheen vierestä: Miksei Kuju ole muuten ollut "Vain elämää" -ohjelmassa? Lähtikö hänkin eräoppaaksi?

        Itsestä tuntuu, että "Väin Elämää" ohjelmassa on jotain ikärasismia? Puuttuu sieltä Markku Aron ja Eino Grönin kaltaiset ihan oikeat suursuosikit. Sitten joka ohjelmaan tulee Nikke Ankaran tyyppisiä heppuja, joista ei ole koskaan kuullutkaan.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mitään patarumpuja

        Viulisti, Kuuntele kerrankin piisin viulu, aivan huikeaa revittelyä joutavassa käännösrallissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=LK3G4pyEMQs

        =DW=

        Joo, kuuntelin ihan samaa. Aivan sairaan kovaa viulun revittelyä! Hyvä meininki.


      • KuuskymppinenMie kirjoitti:

        Millainen on kuusikymppisten laulu?
        Saisko tänne sanat?

        Ei sellaista varmaan ole edes vielä tehty. Varmaan yhdessä mietitään sellaista sopivaa, joka kuvaisi ikäisiämme. Ehdotuksia?


    • DancingMatilda

      Tarvitsetteko ohjelmaa juhliinne? Ryhmälläni on uusi, upea kabareenumero, jolla vierailimme tammikuussa Las Vegasissa kilpailemassa. Olimme viidensiä, ryhmiä kilpailussa oli ympäri maailmaa yhteensä 88.

      Emme ole nykyisin mikään halpa ryhmä, mutta arvelen, että juhlien järjestäjällä on varaa maksaa korkeatasoisesta nautinnosta.

      • Esiityjäryhmät ovat tietenkin aina tervetulleita. Pitänee vain kysyä osallistujilta, ovatko valmiit pulittamaan noin tasokkaan ryhmän kustannukset, jollei sponsoria löydy.


      • DancingMatilda
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Esiityjäryhmät ovat tietenkin aina tervetulleita. Pitänee vain kysyä osallistujilta, ovatko valmiit pulittamaan noin tasokkaan ryhmän kustannukset, jollei sponsoria löydy.

        Minun ryhmäni ei menekään tanssimaan mihin tahansa tupajuhliin. Olen ollut aistivinani hra paronissa sellaista hienostuneisuutta ja vanhan rahan tuomaa hillittyä arstokratiaa, että mieluusti toisin ryhmäni esiintymään hänen juhliinsa.
        Hän osaa antaa arvoa naiskauneudelle.

        Terveisin Matilda ja Dancing Cats.


      • DancingMatilda kirjoitti:

        Minun ryhmäni ei menekään tanssimaan mihin tahansa tupajuhliin. Olen ollut aistivinani hra paronissa sellaista hienostuneisuutta ja vanhan rahan tuomaa hillittyä arstokratiaa, että mieluusti toisin ryhmäni esiintymään hänen juhliinsa.
        Hän osaa antaa arvoa naiskauneudelle.

        Terveisin Matilda ja Dancing Cats.

        Kartano onkin alunperin Kustaa Mauri Armfeltin omistama ja se on ollut sukumme omistuksessa jo vuodesta 1784.

        "Talli" on kaunis vanha rakennus, jossa on tilaa noin 400 m2. Se on sisustettu vanhaa kunnioittaen, makuuhuoneita on yli kymmenen ja muuta tilaa, kuten salonkeja on kolme. Niissä on hyvä lepäillä jos tulee vilu tai väsy, myös naisihmisten ja esiintyjien.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kartano onkin alunperin Kustaa Mauri Armfeltin omistama ja se on ollut sukumme omistuksessa jo vuodesta 1784.

        "Talli" on kaunis vanha rakennus, jossa on tilaa noin 400 m2. Se on sisustettu vanhaa kunnioittaen, makuuhuoneita on yli kymmenen ja muuta tilaa, kuten salonkeja on kolme. Niissä on hyvä lepäillä jos tulee vilu tai väsy, myös naisihmisten ja esiintyjien.

        Heti putkahti mieleen, sen Magdalenan kohtalo.


      • eppu2 kirjoitti:

        Heti putkahti mieleen, sen Magdalenan kohtalo.

        Joo, se oli Maurin rakastajattaria ja huonostihan sillä kävi Ruotsissa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Joo, se oli Maurin rakastajattaria ja huonostihan sillä kävi Ruotsissa.

        Huomaatko, kyllä on paroni historiansa lukenut.

        Mutta ei täällä vanhoja murehdita, eikä itketä lauantaina!


      • Bengalitikku

        Eikä laiteta tikkuja silmiin, ei ainakaan bengali, nehän saisi stideillä tuikkimaan...


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Eikä laiteta tikkuja silmiin, ei ainakaan bengali, nehän saisi stideillä tuikkimaan...

        Ei tikulla silmään, vaan hyvällä kevät mielellä mennään kohti kesää.


    • No, kun kerran grillijuhlat, niin tarviihan sitä olla grillimakkaraa, passaisko semmoinen. Ja olutta palan painikkeeksi ja prosentteja vieroksuville, ilman niitä.
      Olisi se hienoo, jos kaunis ilma olisi, siellä kertanon puistossa käyskennellä, muttei se tallikaan hassumpi idea ole.

      • Hieman on nurmikot vielä pehmeänä, mutta ihan hyvin nurmella voi istua tai maata, seisoa päällään tai käsillään, kaikki on sallittua.

        Eikä vappujuhlat ole mitään ilman grillimakkaroita ja nakkeja. Kyllä!
        Ja olutta olla pitää, sekä myöskin simaa.


      • Bengalitikku

        Tulviiko Porvoonjoki? Pitääkö ottaa Kontiot? Voiko jossain laskea koskea?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Tulviiko Porvoonjoki? Pitääkö ottaa Kontiot? Voiko jossain laskea koskea?

        Ei tulvi Porvoonjoki ja muutenkin ihanteelliset olosuhteet. Puistoissa oleva hiekkakäytävät on nyt haravoitu kauniiksi ja viime syksyn lehdet kerätty pois. Ei mitään kumisaappaita, eikä koskenlaskua. Laitat korkkarit jalkaan ja kannat kattoon!


      • Bengalitikku

        Korkkareilla voi hyvin ankkuroitua pehmeään nurmeen..
        Noista makkaroista mietin, että jos on iso lössi, niin voisiko ostaa Kyröä, jos sitä saa ja laittaa vartaaseen pyörimään. Ei tarvitsisi jatkuvasti kääntää pikkupikkumakkaroita. Ei mitään kokemusta Kyröstä grillissä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Korkkareilla voi hyvin ankkuroitua pehmeään nurmeen..
        Noista makkaroista mietin, että jos on iso lössi, niin voisiko ostaa Kyröä, jos sitä saa ja laittaa vartaaseen pyörimään. Ei tarvitsisi jatkuvasti kääntää pikkupikkumakkaroita. Ei mitään kokemusta Kyröstä grillissä.

        Ei ole meitzilläkään kokemusta Kyröstä, kun itsellä useimmiten Tapolaa tai Kivikylän makkaraa.


    • kun.uutta.pukkaa

      Jokos ne edelliset bileet on pidetty??

      • Ne olivat ehkä suuruuden hulluja suunnitelmia, joten nyt järjestetään pienemmät ensin ja sitten palataan ehkä niihin bileisiin.


    • En etuile melkein koskaan. Etuajassa.
      Siis. Grilli avautuu juhannuksena.
      Sähkögrilli. Keraaminen arina.
      Tefloni joka tapauksessa. Urat.
      Töpseli pistokkeeseen, kupu kiinni.
      Säätö pykälälle 4. Odotus 5 min.
      Kupu auki. Makkarat arinalle. Kupu kiinni.
      Odotusta kunnes savu nousee, rätisee tai poksahtelee.
      Tai tuoksu on liian hyvää ollakseen totta.
      Makkarat nautin milloin mitenkin. Joskus raakanakin.

      • Liian modernia minun mielestäni. Riittää aivan hyvin tiilistä muuratut grillipaikat ja koivuklapit ovat verrattomia lämmöntuojia. Ei ritisi, eikä pauku ja savuntuoksu on mieto ja lämpö tasalaatuinen. Oma mielipiteeni on, että liialla hienostelulla voi olla jopa negatiivista vaikutusta grillaamiseen. Ulkona oleva grillipaikat ovat aina käyttövalmiina. Toisin kuin nykyajan hienon elektroniset laitteet, joihin tulee vikoja helposti, varsinkin jos ne unohtuvat talveksi takapihalle, hahaa.


      • Bengalitikku

        Olin 15 vuotta sitten addiktoitunut hk-blööhön raakana, ilman lisäaineita = ei sinappia, ei ketsuppia. Lopetin. En muista mitään vierotusoireita.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Liian modernia minun mielestäni. Riittää aivan hyvin tiilistä muuratut grillipaikat ja koivuklapit ovat verrattomia lämmöntuojia. Ei ritisi, eikä pauku ja savuntuoksu on mieto ja lämpö tasalaatuinen. Oma mielipiteeni on, että liialla hienostelulla voi olla jopa negatiivista vaikutusta grillaamiseen. Ulkona oleva grillipaikat ovat aina käyttövalmiina. Toisin kuin nykyajan hienon elektroniset laitteet, joihin tulee vikoja helposti, varsinkin jos ne unohtuvat talveksi takapihalle, hahaa.

        Voisin ottaa ainakin yhden grillipaikan hoitaakseni, jos apua tarvitaan.
        Omassa kaveripiirissänikin vastuu grillaamisesta lankeaa kuin luonnostaan minulle.
        Grillaaminen vaatii malttia, eikä ole ollenkaan hätäisten hommaa.

        Eppu lupasi tuoda grillimakkaroita ja nakkeja. Nam, nam.
        Minä voisin tuoda grillikastikkeen, jonka olen itse valmistanut, erilaisia Koskenlaskija sulatejuustoja antamaan lisäpotkua grillituotteille ja mansikoita booliin.

        Alkuverryttely tanssi-iltaan voitaisiin tehdä tämän kappaleen tahdissa ja ohjeilla.

        https://www.youtube.com/watch?v=OM9y59dYYJk

        T. Savon paronitar


      • kylmätotuus
        kylmätotuus kirjoitti:

        Voisin ottaa ainakin yhden grillipaikan hoitaakseni, jos apua tarvitaan.
        Omassa kaveripiirissänikin vastuu grillaamisesta lankeaa kuin luonnostaan minulle.
        Grillaaminen vaatii malttia, eikä ole ollenkaan hätäisten hommaa.

        Eppu lupasi tuoda grillimakkaroita ja nakkeja. Nam, nam.
        Minä voisin tuoda grillikastikkeen, jonka olen itse valmistanut, erilaisia Koskenlaskija sulatejuustoja antamaan lisäpotkua grillituotteille ja mansikoita booliin.

        Alkuverryttely tanssi-iltaan voitaisiin tehdä tämän kappaleen tahdissa ja ohjeilla.

        https://www.youtube.com/watch?v=OM9y59dYYJk

        T. Savon paronitar

        Jatketaan tanssimista.
        Askeleet saa jokainen valita aivan itse. Pääasia, että pysytään vielä pystyssä, eikä kontata pitkin nurmikkoita.
        Ei kun menoksi!

        https://www.youtube.com/watch?v=IqzMLhV52JI


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Jatketaan tanssimista.
        Askeleet saa jokainen valita aivan itse. Pääasia, että pysytään vielä pystyssä, eikä kontata pitkin nurmikkoita.
        Ei kun menoksi!

        https://www.youtube.com/watch?v=IqzMLhV52JI

        Aivan huikea tunnelma sinun viesteissä kylmätotuus.

        Nuo grillikastikkeet ja jälkiruuat helposti unohdetaan grillaamisessa, kun vaan mätetään makkaraa naamaan siihen malliin, että napa paukkuu. Kiitos sinulle muistamisesta.

        Ja musiikki ehdotuksesi ovat enemmän kuin oikeita. Juuri tällaista monipuolisuutta tavoitellaan, sekä erityyppisiä nuotiopiirejä. Mukava sukkuloida sitten leirinuotiolta toiselle ja tutustua jengiin.


    • Kiitos vaan, mutta nyt en pääse mukaan, olemme toistaiseksi vielä porvoolaisen kaverini kanssa suunnitelleet luontoretkeä vapuksi.
      Hänen miehensä ajelee moottoripyörällään Intiassa, joten keksitään omaa puuhaa.

      Hauskaa Vappua!

      t. entinen ansalanka ( typerä nimimerkki )

      • Ei se mitään, ei se mitään haittaa.

        Ja olipa mukava, kun tulit näkymisiin ja uunituoreella nimimerkillä, joka tuo mieleeni kappaleen, joka on hyvin lähellä nimerkkiäsi - Rolling Stones, Angie:

        https://www.youtube.com/watch?v=K5_EBAzIPJM


      • "Ancie"

        Noniin.
        Tyttönen.
        Toivotahan sinäkin tässä aloituksessa kehu-musalla jollekin toiselle hyvää Vappua :)
        Näyttäen hyvää esi-merkkiä. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancie"

        Noniin.
        Tyttönen.
        Toivotahan sinäkin tässä aloituksessa kehu-musalla jollekin toiselle hyvää Vappua :)
        Näyttäen hyvää esi-merkkiä. :)

        H.

        No mutta, minun ei sallita laittaa hunkszille musiikkia, hauskaa vappua kuitenkin!


      • kylmätotuus
        Ancie kirjoitti:

        No mutta, minun ei sallita laittaa hunkszille musiikkia, hauskaa vappua kuitenkin!

        Kauniisti Terhi Kokkonen tulkitsi tuon laulun Vain elämää-ohjelmassa.

        Nopeasti hävisi viestisi. Miksiköhän?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kauniisti Terhi Kokkonen tulkitsi tuon laulun Vain elämää-ohjelmassa.

        Nopeasti hävisi viestisi. Miksiköhän?

        Kuuntelin Terhin tulkinnan päivällä, todella kaunis esitys.
        "Joku" kai halusi viestini poistaa, syystä tai toisesta, en ala arvailemaan.


    • Kiitos olis kiva tulle mutta kun joidenkin pitää olla vappuna töissäki et toiset pääsee rellestelemään :). Mut Glada vappen kuitenhii.

      • Kiitos siilenämää!

        Myös sinulle Oikein Hauskaa Vappua, vaikka sitten töidenkin merkeissä. Minä kyllä tiedän mitä se on ja miltä tuntuu olla raadannassa, kun muut juhlivat.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiitos siilenämää!

        Myös sinulle Oikein Hauskaa Vappua, vaikka sitten töidenkin merkeissä. Minä kyllä tiedän mitä se on ja miltä tuntuu olla raadannassa, kun muut juhlivat.

        Juup. Kai siihen jolleesti on tottunutkin ku jotain 33v painanut putkeen.


      • siilenämää kirjoitti:

        Juup. Kai siihen jolleesti on tottunutkin ku jotain 33v painanut putkeen.

        Kaivelen ehkä pallogrillin talvitelolta ja paistan takapihalla yhden grillimakkaran jos sää sallii.


      • siilenämää kirjoitti:

        Juup. Kai siihen jolleesti on tottunutkin ku jotain 33v painanut putkeen.

        Aikalailla samanlainen työhistoria meillä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Aikalailla samanlainen työhistoria meillä.

        Minä olen alkanu jo vähän jarrutella työtahtia monestakin syystä mutta en kuitenkaan kokonaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Minä olen alkanu jo vähän jarrutella työtahtia monestakin syystä mutta en kuitenkaan kokonaan.

        Niin minäkin jarruttelen ja olen myös tehnyt päätöksen koska jään eläkkeelle. Eikä sitä päivämäärää muuteta, vaikka kuinka pyytäisivät.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Niin minäkin jarruttelen ja olen myös tehnyt päätöksen koska jään eläkkeelle. Eikä sitä päivämäärää muuteta, vaikka kuinka pyytäisivät.

        Hienoa tuollainen päättäväisyys. Minun eläke-asiani riippuvat monista asioista- Eläkeyhtiöni päättänee lopullinen eläkeellejäämispäivämäärän.


    • Voi ihanaa, kiitos kutsusta, näin ne asiat hovissa muuttuvat.

      Ei mene pellehattumme, ei tekoviikseni ei serpentiinit ja ilmapallot saati munkkirinkilät hukkaa. Me tulemme mielellämme juhlaasi, sattui näet ennalta arvaamaton yllätys meidän vappujuhlasuunnitelmiimme.

      Suomalaisista marjoista rakkauvdella valmistettu kotiviinini päättikin jatkaa käymistään, eihän kesken pantua voi nautiskella. Mitenkähän tujua siitä mahtaa tukkakaan Taitaa mennä koko kesä persiet olalla vaan onhan siellä se laho laituri jossa voi maata retkottaa.

      Me yritetään olla ihmisiksi, otamma omat taskumatit, käymmä navetan takana naukuilla. Tokihan sinulla navetta on?

      Omat tippaleivätkin mukana tuomme.

      Kävin juuri tiluksillani. Olit lumet tipotiessään, järvi oli vapautunut osittain jäistä ei kuitenkaan vielä rantani lainehtinut, mutta tulevalla viikolla jo.

      Nyt pitää tilata kiukaan asentaja niin päästään saunomaan.

      Ei sulla kuitenkaan ole kuin sähkökiuas, etkä raskisi huuvattaa sitä juhlan aikana kun sähkön hintakin on ainakin siirto-ossuudeltaan huikean korkea.

      Joko eukko kävellä köpöttää vai vieläkö makkaa selallään?

      Käräjillä tavataan.

    • Ennenkuin

      Päivämäärä kello aika ja osoite esille, muuten en ala lärpättää joutavia.

      • Homman.nimi

        Tietysti oltava osoite tiedossa, jos kyse on lastenomaisesta virtuaali grillijuhlasta nii anti olla ei vanhus taivu leikkimään.


      • Olisiko ylihuomenna puolen päivän jälkeen hyvä?


    • henrjii

      Mä osaan grillata maiman parhimmat possun grillipivit, tai ainakin Euroopan parhaat.
      Liekitän ne voilla, ja tarjoilen jaloviina snpsejen kanssa tasaiseen tahtiin.
      Heikkohermoisille voisin laittaa broirelin paistileikkeitä ja sf vihanneksia, tai siis heikkomahaisile.
      pieni alku savustus tekee paistilekkeistä syntisen hyviä

      • ö-Öö

        Hickory-savustuslastu

        Joskus hokasin, kun tipauttaa kaasugrilliin pari vedessä kasteltua puulastua grillatessa, siinäpä sitä savuaromia tulee. Monet narisee, kaasugrilliruoka ei maistu oikealta grilliruualta, pikkasen savuaromia saa noinkin, erittäin helposti. Jos haluaa reilusti savustettua, se on sitten savustettava.

        Savupuilla, siis puulla on makueroja. Mä ostin pussukan hickorylastua, se kai riittää tolleen käytettynä muutamalle sukupolvelle. Kalan kanssa normi leppä/haapa parempi. Näitä kotimaisia puulajejahan nyt saa muutenkin, kuin kaupasta, pikku oksaa vuoleskelee grilliin....

        =DW=


      • Bengalitikku

        Onko tuo lastu tuotu Australiasta?


      • henrjii

        lapinmies savustaa vaivaiskoivun oksalla, se ei syty, savuaa vain
        ja siksi ei tule kitkerää makua


      • ö-Öö
        Bengalitikku kirjoitti:

        Onko tuo lastu tuotu Australiasta?

        Kai jenkeistä, halpaa kamaa, kallista puuksi, kuitenkin. Kato netistä.

        =DW=


      • ö-Öö
        henrjii kirjoitti:

        lapinmies savustaa vaivaiskoivun oksalla, se ei syty, savuaa vain
        ja siksi ei tule kitkerää makua

        Jep. märkä savuttaa, kuiva palaa. Vähän kuin makkaranuotio.

        =DW=


      • Minä tiesin tämän ikäluokan joukosta löytyvän grillauksen osaajia ja experttejä. Ja se pieni savun maku tulee ehdottomasti saada grillattuun lihaan, se on se koko ulkona ruuanlaittamisen juju ja tekee siitä erityistä.


      • Bengalitikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Kai jenkeistä, halpaa kamaa, kallista puuksi, kuitenkin. Kato netistä.

        =DW=

        Katoin. Pohjois-Amerikka, Meksiko ja Kiina.


      • ö-Öö
        Bengalitikku kirjoitti:

        Katoin. Pohjois-Amerikka, Meksiko ja Kiina.

        Noin mainiten.

        Puuvartisten vasaroitten varret usein hikkorya. Vanhan vasaran varresta vuolee melko paljon puulastua :D

        =DW=


    • Voitaisiinko grillata jonkin tai joidenkin vapaana eläneiden eläinten lihaa? Poron, hirven, jäniksen tai lampaan grillipihvejä tai grillivartaita kasvislisäkkeiden kanssa?

      Kotisimaa ja teetä tai kahvia voitaisiin tarjota kaikille, alkoholijuomat voisi jokainen halutessaan ottaa mukaan omassa taskumatissa. Vai mitä mieltä te olette?

      Miten kuljetus? Pitääkö tulla omalla autolla tai polkupyörällä vai pääseekö juhlapaikalle yleisillä?

      • Ei tarvitse miettiä kuljetusta, Liimatainen on edelleen kuljettajani ja hän hakee teidät kotoa.

        Vapaana eläneiden lihan grillaaminen sopii oikein hyvin, kuten myös kalan grillaaminen onnistuu. Keittiömestri Miettinen on oikea velho loihtimaan sapuskaa tyyliin "jokaiselle mieluisaa".

        Simaa ja kahvia ehdottomasti ja samovaariin teetä. Tuo taskumatti ajatus on houkuttelevat, koska jos järjestämme yleiset tarjoilut, niin alkoholilupia ei ehdi millään järjestemään kuntoon. Kun jokainen huolehtii itse omasta päihtymyksestään, niin on myös siitä vastuussa?


    • En ole saanut vastausta en vahvistusta, että olisimme tervetulleita edes suunnittelemaan.

      Mitkä ne sellaiset kutsut ovat jonne ei kaikkia tervetulleeksi toivoitettaisi.

      Organisaatiokyvyn heikkoutta.

      Me pitkään kirjoittaneet vanhemmat naisihmiset puolisoinemme voisimme saada oman teltan, sinunkaan ei välttämättä tarvitsisi passata me kun osaamme itsekin hakea syötävämme repuistamme ja jutustella mukavia keskenämme..

      Konflikteja ei synny.

      Siili ilmoitti olevansa töissä. Leski ei tule voipi vaikka ratketa joko riitelemään tai juomaan. Jepjipjoo tykkää suomalaisesta lihaisasta makkarasta hänet voit sijoittaa makkararemmiin takavasemmalle.

      No, miten on alammeko pakkaamaan reppujamme?

      • Lueppas viestisi ja mieti mikset ole tervetullut. Yleensä juhlien järjestäjään ei suhtauduta ylimilisesti ja ojentavasti. Joten sinä seurueinesi voit pystyttää teltän ihan muualle kuin paronin juhliin ;).


      • älä-suotta-ala

        ei taida olla paljon kavereita kun joutuu noin kovasti tyrkyttämään itseään tykö


      • älä-suotta-ala kirjoitti:

        ei taida olla paljon kavereita kun joutuu noin kovasti tyrkyttämään itseään tykö

        voi tsiisus teitä ei yhtä ketjua ettei pahaa korppiksesta
        sori vaan paroni perun tuloni
        uskoisin etten tule kaikkien vieraiden kanssa toimeen
        ja miksi pilata niinkin mukavaa päivää kun vappu
        pitäydyn perinteissä rakkaan mieheni ja ystävä pariskunnan kanssa.


      • viivatiina kirjoitti:

        voi tsiisus teitä ei yhtä ketjua ettei pahaa korppiksesta
        sori vaan paroni perun tuloni
        uskoisin etten tule kaikkien vieraiden kanssa toimeen
        ja miksi pilata niinkin mukavaa päivää kun vappu
        pitäydyn perinteissä rakkaan mieheni ja ystävä pariskunnan kanssa.

        Etkä peru tuloasi, tällaisten juhlien poikkeuksellinen tilanne aiheuttaa aina epätietoisuutta, kun ihmiset eivät vielä tunne toisiaan, mutta kyllä meininki siitä lämpeää.


      • Juu, pakatkaa vaan tavaroitanne. Olette tervetulleita juhliimme ja saatte haluamanne majoituksen. Kaikki järjestyy, minulla on paljon henkilökuntaa ja erittäin komea ja hyväkäytöksinen pehtoori.


      • ryppynaru
        siilenämää kirjoitti:

        Lueppas viestisi ja mieti mikset ole tervetullut. Yleensä juhlien järjestäjään ei suhtauduta ylimilisesti ja ojentavasti. Joten sinä seurueinesi voit pystyttää teltän ihan muualle kuin paronin juhliin ;).

        haista sinä väkäleuka persie.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Juu, pakatkaa vaan tavaroitanne. Olette tervetulleita juhliimme ja saatte haluamanne majoituksen. Kaikki järjestyy, minulla on paljon henkilökuntaa ja erittäin komea ja hyväkäytöksinen pehtoori.

        Huomenta@

        Kiitos kutsusta.

        Itseironia on helppolaji kirjoittaa kun tuntee itsensä, mutta itsensä huonoon valoon tahallinen laittaminen tuottaakin sen lajin huumorintajuttomille vaikeuksia ja ymmärtäminen ontuu. Huumori ja hauskanpito poikkeaa hyvin paljon toinen toisistamme. Tällainen sinun huumorisi uppoaa suureen osaan lukijoista. Jokaisesta osallistujasta puhkeaa näyttämön prinsessa/prinssi.

        Toisen ihmisen huonoon valoon kirjoittaminen tuonee osalle iloa kun taas niiden kirjoituksien toistaminen kääntyikin esim. Perinteinen Vappu aloituksessani panetteluksi heitä itseään kohtaan.

        Eli näin ne asiat hovissa muuttuu. Osoitit olevasi mies ja sanojesi takana.


      • ryppynaru kirjoitti:

        haista sinä väkäleuka persie.

        Pakosta joutuu haistamaan tänäkin vappuna ;DDD


      • korpi
        Minuthan melkein jo kutsutaan aloituksessa kun lesken sana mainitaan.
        Sehän on selvästi piiloviesti.
        Tottakai lähden vappuna Porista Porvooseen.
        Kraappaan Neumannin tai Ollin mukaani.
        Kuunnellaan Autiotalo tai Rakkaus on lumivalkoinen-biisejä.
        Otan kahvitermarin föliin enkä aio hiiltyä kenellekään.
        Yövyn myöhemmin Haikossa.


      • vippua
        siilenämää kirjoitti:

        Pakosta joutuu haistamaan tänäkin vappuna ;DDD

        Kerroitkin olevasi töissä vapun. Apuhoitajanako joudut noihin haisevampiin hommiin? No, työniloa.


      • 2lesken kirjoitti:

        korpi
        Minuthan melkein jo kutsutaan aloituksessa kun lesken sana mainitaan.
        Sehän on selvästi piiloviesti.
        Tottakai lähden vappuna Porista Porvooseen.
        Kraappaan Neumannin tai Ollin mukaani.
        Kuunnellaan Autiotalo tai Rakkaus on lumivalkoinen-biisejä.
        Otan kahvitermarin föliin enkä aio hiiltyä kenellekään.
        Yövyn myöhemmin Haikossa.

        Ek’s tiä, tua noi!

        Ai sää huomasit tuon mun koodin, vaikka yritin olla niin ovela?

        Ei Haikkoossa mitään vikaa ole, ehkä vähän ruotsalainen Edefeltteineen. täällä meilläkin on kyllä tilaa, ulkosalla ei jää ketään.

        Olli on ihan oikesti minun tuttujani nuoruudestani, Neumanni oli vähän sellainen sifonkihuivi jätkä, mutta otetaan vaan koska musiikki puhuu puolestaan. Olisi siellä vielä Tero Vaarakin vielä.


      • vippua kirjoitti:

        Kerroitkin olevasi töissä vapun. Apuhoitajanako joudut noihin haisevampiin hommiin? No, työniloa.

        Apuhoitaja ei ole nimikkeenä ollut käytössä enää vuosikymmeniin.


    • marjasaara

      Ilmoittaudun mukaan, en mistään hinnasta jäisi sivuun, kun on juhlista kysymys.
      Sopisiko, että tuon vaikka makkaroita, saataisiin siihen grillin päällekin jotain;)?

      • Tervetuloa marjasaara! Makkarat sopii hienosti grillijuhliin, tuo niitä. Paljon on jo porukkaa tulossa, mutta vielä mahtuu. Kartanon kenttä on suuri ja leveä.


      • DancingMatilda
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Tervetuloa marjasaara! Makkarat sopii hienosti grillijuhliin, tuo niitä. Paljon on jo porukkaa tulossa, mutta vielä mahtuu. Kartanon kenttä on suuri ja leveä.

        Niin, riittäkö raha? Unohdin kertoa, että meillä on Special VappuTarjous, yksi ylimääräinen numero samaan hintaan.

        Ehkä minäkin voisin juhlan jälkeen olla Matilda-rakas?


      • DancingMatilda kirjoitti:

        Niin, riittäkö raha? Unohdin kertoa, että meillä on Special VappuTarjous, yksi ylimääräinen numero samaan hintaan.

        Ehkä minäkin voisin juhlan jälkeen olla Matilda-rakas?

        Kyllä raha riittää, tervetuloa vappupirskeisiin pääesiintyjiksemme. Sponsoreita ei ole ilmaantunut, mutta en usko, että menen konkurssiin jos kustannan palkkionne itse.

        Ja kukapa sitä vapun jälkeistä elämää vielä tietää, we can only hope, dear Matilda.


      • DancingMatilda
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä raha riittää, tervetuloa vappupirskeisiin pääesiintyjiksemme. Sponsoreita ei ole ilmaantunut, mutta en usko, että menen konkurssiin jos kustannan palkkionne itse.

        Ja kukapa sitä vapun jälkeistä elämää vielä tietää, we can only hope, dear Matilda.

        Olen tilannut uudet esiintymisasut ryhmällemme Milanosta ja sen voin sanoa, että jos jollakulla on vappuna vähemmän vaatetta yllä kuin meillä, hänellä ei ole muuta kuin korkeintaan hattu.

        Sparraus, entistä kovempi alkaa nyt.


      • DancingMatilda kirjoitti:

        Olen tilannut uudet esiintymisasut ryhmällemme Milanosta ja sen voin sanoa, että jos jollakulla on vappuna vähemmän vaatetta yllä kuin meillä, hänellä ei ole muuta kuin korkeintaan hattu.

        Sparraus, entistä kovempi alkaa nyt.

        Mielenkiintoista.

        Kröhh...kiinnostuneena.


    • kylmätotuus

      Esivalmistelen täällä täytettyjä grilliperunoita, niin ei tarvitse siellä niitä rueta kohmeisin käsin väsäämään. Lämmitän ne vaan huomenna grillissä jahka pääsen perille. Joskus puolen päivän jälkeen............
      Löytyykö kartanosta silikonihanskat, essu ja myssy, vai pitääkö tuoda omat mukanani?

      Kuka tekee salaatit ja kasvisruuat? Kokkisiko? Ei kai ole tarkoitus, että kasvissyöjien pitäisi nälässä vappunsa viettää?

      Tässäpä vähän musiikkia, jossa oiotaan vääriä historiankirjoituksia.

      https://www.youtube.com/watch?v=iVLWm6Yoo-w

    • kylmätotuus

      Esivalmistelen täällä täytettyjä grilliperunoita, niin ei tarvitse siellä niitä rueta kohmeisin käsin väsäämään. Lämmitän ne vaan huomenna grillissä jahka pääsen perille. Joskus puolen päivän jälkeen............
      Löytyykö kartanosta silikonihanskat, essu ja myssy, vai pitääkö tuoda omat mukanani?

      Kuka tekee salaatit ja kasvisruuat? Kokkisiko? Ei kai ole tarkoitus, että kasvissyöjien pitäisi nälässä vappunsa viettää?

      Tässäpä vähän musiikkia, jossa oiotaan vääriä historiankirjoituksia.

      https://www.youtube.com/watch?v=iVLWm6Yoo-w

      • Kartanolta kyllä löytyy kaikki tarvittavat apuvälineet ja tarvikkeet grillaukseen.

        Kasvisruuat eivät ole vahvinta osaamisaluettani, mutta pyydän kylmäkkömme rva Sieväsen hoitamaan asiaa, hän on itsekin vegaani joten uskon asian olevan hyvissä käsissä.

        Tässä alkaakin olla juhlan tuntua, aurinko paistaa lämpimästi ja elämä hymyilee.


      • Kartanolta kyllä löytyy kaikki tarvittavat apuvälineet ja tarvikkeet grillaukseen.

        Kasvisruuat eivät ole vahvinta osaamisaluettani, mutta pyydän kylmäkkömme rva Sieväsen hoitamaan asiaa, hän on itsekin vegaani joten uskon asian olevan hyvissä käsissä.

        Tässä alkaakin olla juhlan tuntua, aurinko paistaa lämpimästi ja elämä hymyilee.


      • kylmätotuus

        Harittavatko silmäni, kun minusta näyttää, että viestejämme on kaksin kappalein?
        Jos näin on, niin huomenna on parasta pysytellä vesilinjalla.

        Täällä on sadellut ajoittain vettä ja lämmintä huikeat 7 astetta.

        Musasta vastaa nyt Irwin.
        https://www.youtube.com/watch?v=Im2OyHWmNUY


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Harittavatko silmäni, kun minusta näyttää, että viestejämme on kaksin kappalein?
        Jos näin on, niin huomenna on parasta pysytellä vesilinjalla.

        Täällä on sadellut ajoittain vettä ja lämmintä huikeat 7 astetta.

        Musasta vastaa nyt Irwin.
        https://www.youtube.com/watch?v=Im2OyHWmNUY

        Kyllä se on juuri niin, että kaksin kappalein lähetämme viestejä toisillemme.

        Tule tyttö tänne etelään, täällä paistaa ja on kevät, mutta myöhemmin ehkä minäkin saavun sinne savon sydänmaille?

        Kake Randelin - Tarja: https://www.youtube.com/watch?v=teDEwNUw1JE


      • kylmätotuus

        Tulipas tyttömäinen olo. Ei paha,ei ollenkaan.

        Huomenna kuunnellaan Anssi Kelaa. Olen suorastaan ihastunut häneen ja hänen musiikkiinsa. (Muistuttaa poikaani.)
        Olemmekohan mekin tällaisia, joita hän tässä laulussaan kuvailee? Ehkä.

        https://www.youtube.com/watch?v=WJXVm7Z4cGw

        Jos satut Savossa käymään, niin piipahda Tuusniemellä Seinävuoren rotkolaaksossa. Siellä on tosi mahtavat maisemat.

        Pitänee ryhtyä pakkaamaan.


    • Tänään on sitten Kartanon vappujuhlat. Olkaahan kaikki valmiina, tavataan klo 12 jälkeen joen rannassa olevan Tallin edessä, opastekyltit ovat hyvät, löydätte kyllä perille.

      Toivon, että rentoudutte mukavassa ilmapiirissä, nautitte grillijuhlista ja hyvästä musiikista. Tallin makuuhuoneet ovat nyt kaikki remontteerattuja ja kauniisti sisustettuja. Jokainen voi valita huoneensa siinä järjestyksessä, kun saapuvat ja viedä tavaransa sinne.

      Erittäin pettynyt olen Ancelin poissaoloon. Mutta kaikkia ei voi ainaa saada paikalle, tuleehan Kartanoon kauniita naisia, joissa silmä lepää esim. Netti.ilona, viivatiina, Bengalitikku, eppu2, kylmätotuus, korpikirjailija, optimisti-orvokki, marjasaara, 2lesken ja kaikki muut ihanuudet.

      Vielä kerran kaikille tervetuloa nauttimaan Kartanon antimista!

      • Korjaan heti tuon Ancien nimimerkin...taisi tulla jostain kaukomuistista vanhan mallinen?


      • Niin ja unohdin vielä siilenämään, pahoittelut myös siitä. Vanhuus ei tule yksin.


      • Hedwiina

        Miutako ei lasketa kauniiks? Just laitoin vähä ripparii, nyt on kaikki valunu, tään itkun takia! Mie oon herkkä ihmine ja miuta sattuu nyt tuo. Kaikkeni oon yrittäny, et silmä mius ees vähä leppäis. Ens viikol saan rauvat pois suust, Hiusistutukset laitettii eile(vähä viel punottaa) ja suurin osa luomistakkii on poistettu. Kyttyrä seläst poistettii jo toissavuonna, jos kingkale satut muistammaa? Noh, mie tuun silti ja yritän hymmyillä, läpi kyynelten.


      • satu

        ... ja serpentiinejä tuliaisinani!

        Ilmapalloja voin myös tuoda, suuria, läpikuultavia, ei niitä kammottavia nahkamaisen paksuja, kuviollisia,
        niissähän ei ole oikeata vappuhenkeä ollenkaan!

        Tuonko myös naamareita, vai onko teillä omasta takaa? :)))

        Kyse on kai virtuaalisista vappujuhlista, joten paikka ei paljoa maksa, juomiset eivät myöskään,
        eikä kukaan eksy, toivottavasti!


      • satu kirjoitti:

        ... ja serpentiinejä tuliaisinani!

        Ilmapalloja voin myös tuoda, suuria, läpikuultavia, ei niitä kammottavia nahkamaisen paksuja, kuviollisia,
        niissähän ei ole oikeata vappuhenkeä ollenkaan!

        Tuonko myös naamareita, vai onko teillä omasta takaa? :)))

        Kyse on kai virtuaalisista vappujuhlista, joten paikka ei paljoa maksa, juomiset eivät myöskään,
        eikä kukaan eksy, toivottavasti!

        Meillä kaikilla on naamarit, joten ei tarvitse, kiitos. Mutta serpentiinit ja ilmapallot tuovat tosi vapun tullessaan. Ei maksa mitään ja eksyneet opastetaan oikealle tielle. Tervetuloa!


      • Hedwiina kirjoitti:

        Miutako ei lasketa kauniiks? Just laitoin vähä ripparii, nyt on kaikki valunu, tään itkun takia! Mie oon herkkä ihmine ja miuta sattuu nyt tuo. Kaikkeni oon yrittäny, et silmä mius ees vähä leppäis. Ens viikol saan rauvat pois suust, Hiusistutukset laitettii eile(vähä viel punottaa) ja suurin osa luomistakkii on poistettu. Kyttyrä seläst poistettii jo toissavuonna, jos kingkale satut muistammaa? Noh, mie tuun silti ja yritän hymmyillä, läpi kyynelten.

        Hedwiina
        Älkääs nyt kuninkaaksi ruvetko tituleeraamaan ja täällä kaikki ovat kauniita kuin kevään ensi kukkaset. Tasapuolisesti.


    • Toivottavasti tuo lumisade loppuu ; (

      • Kyllä loppuu, kun pääset Kartanon pihapiiriin huomaat taivaallisen kevään tuoksun ja aurinkoisten ihmisten läsnäolon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3716
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      225
      3224
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2623
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2135
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2132
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1977
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1775
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1752
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      296
      1488
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1372
    Aihe