Verikokeet ja syöpä?

xxx

Näkyykö syöpä jollakin tavalla verikokeissa? Pelkään imusolmukesyöpää, molemmissa soliskuopissa olevien pattien (olleet puolisen vuotta, noin sentin kokoiset, toinen ehkä hieman suurempi ja pitkulainen, muljahtelevat kuitenkin vapaasti,) ja muiden epämääräisten oireiden (pari viikkoa kestänyt pahoinvointi, väsymys, huimaus..) takia. Lisäksi kaulallani on molemmilla puolilla useita imusolmukkeita tms patteja, isompia ja pienempiä, jotka ovat olleet siinä jo useita vuosia ja pysyneet samoina joten niiden takia en enää huolehdi.

Lääkärissä kävin tuon pahoinvoinnin takia, tunnusteli vatsan ja imusolmukkeet. Vatsa oli normaali, kainaloissa ei turvonneita imusolmukkeita. Soliskuoppien patteja lääkäri epäili myös tavallisiksi jänteiksi tai verisuoniryppäiksi (olen sen verran hoikka että kuulemma voivat tuntua), mutta en tiedä miten varma oli asiastaan. Nivuset tunnusteli ja tunsi kai jotain pientä, tosin jälleen veikkasi myös suoniksi tms. ja viittasi hoikkuuteen.

Verikoe (maksa-arvot, kilpirauhasarvot ynnä muut, perus-verenkuva kai oli) otettiin ja se oli kuulemma täysin normaali: valkosoluarvot normaalit, samoin tulehdusjutut jne. Voinko vihdoin luottaa, verikokeen perusteella, olevani terve?

50

20181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mettera

Et voi täysin luottaa verikokeisiin. Hyvin harvoin ne paljastavat syövän. Muuhun kirjoitukseesi en ota kantaa.

• ...nyt..

että ne soliskuopan patit ultrataan ja niistä otetaan biopsia.
      Verikokeet harvemmin paljastavat syöpää,toki esim. leukemia näkyy tietyissä verikokeissa mutta esim. markkeriarvot saattavat nousta kystien ym. takia.
      Perusverenkuvaan ei kuulu kilpirauhaskokeet.
      Vai tarkoititko että ne otettiin erikseen?

Lääkärin epäilys ei tuo vastausta vaan tutkimukset.

• tonttu

Mutta...entäs sitten,jos käy niinkuin minulle,että ultran tehnyt radiologi sanoi,että imusolmukkeeni ovat normaaleja,kooltaan,muodoltaan ja kuulemma pahanlaatuiset muuttuvat ultrassa "toisennäköisiksi".Biopsiaa ei otettu,kuulemma niin pieniä,että vaikea edes saada näytettä.

• ihmeeeen..............

Mikä ihmeen imusolmukesyöpä-hysteria tällä palstalla on?Kaikki kirjoittelevat pateistaan ja useilla niitä tuntuu olevan,joka ihmisellähän (lähes) on jossain päin kehoa joku turvonneeksi jäänyt imusolmuke(niitä ihmisessä n.500-1000kpl kaikkiaan,joten kyllä siinä on varaa muutaman jäädä suurentuneeksikin ilman mitään hälyyttävää). Jos on imusolmukesyöpä,niin kyllä ne imusolmukkeet kasvavat ja niitä tulee lisää ja ne ovat suurempia kuin sentin mittaiset,jotka katsotaan normaaleiksi.Vasta n.1,5-2cm kokoiset voivat antaa aiheen ultraan.Jos jokaisen pieniä imusolmukkeita alettaisiin ultrata,ruuhkautuisi koko terveydenhoitosysteemi.
        Jo todennäköisyys imusolmukesyövälle on pieni.

• ja tunnusteli

Mutta ei lääkäri tunnustelemalla pysty sanomaan , ettei ole syöpä. Jos sanoo, kannattaisi mennä uudelleen opiskelemaan. Halusi ehkä rauhoittaa potilasta. Siihen asti kun syöpä on edennyt niin pitkälle, että sitä ei voida parantaa. Monelle tutulle on käynyt juuri niin. Ovat luottaneet lääkäriin- ja kuolleet.

Verikokeet eivät syöpää paljasta, ehkä sitten loppuvaiheessa veriarvot huononevat.
      Jos pelkää suurentuneita rauhasia/imusolmukkeita, ainoa keino selvittää onko syöpä kyseessä, on ottaa koepala.
      Liikaa ei kannata kuitenkaan miettiä ja luulla sairastavansa syöpää, jos epäilee tutkimuksiin vain, suosittelen menemään johonkin muualle kuin terveyskeskukseen.

• titi

Oikeassa olet! Eihän lääkäritkään todellakaan voi ilman kokeita titää onko syöpä vai ei.minä sen varsin hyvin tiedän kun sokeasti luotin tk.lääkäreihin joten menkää ihmeessä tälläisten epilyjen takia oikealle lääkärille!

• ??????????
        titi kirjoitti:

Oikeassa olet! Eihän lääkäritkään todellakaan voi ilman kokeita titää onko syöpä vai ei.minä sen varsin hyvin tiedän kun sokeasti luotin tk.lääkäreihin joten menkää ihmeessä tälläisten epilyjen takia oikealle lääkärille!

Missä suhteessa luotit tk-lääkäreihin sokeasti?tai siis,jos voit kertoa,mikä sinulla oli?ja miten diagnoosi meni pieleen????Kiitos jos vastaat,itsellä samantyyppisiä ongelmia lääkärien suhteen!!!

• titi
        ?????????? kirjoitti:

Missä suhteessa luotit tk-lääkäreihin sokeasti?tai siis,jos voit kertoa,mikä sinulla oli?ja miten diagnoosi meni pieleen????Kiitos jos vastaat,itsellä samantyyppisiä ongelmia lääkärien suhteen!!!

Puolitoista vuotta kuljin näyttämässä soliskuoppien suurentuneita imusolmukkeita tk.lääkäreille ja aina vastaus ei mitään vakavaa ja antibiootteja muka tulehdukseen.Kerran ultrattiinkin mut sama tulos kunnes vihdoinkin menin yksityiselle niin johan rupesi tapahtumaan.imusolmukesyöpä oli ja nyt hoidoista kulunut 5 vuotta.minulla oli kaikki oireet mitkä yleisesti tähän tautiin kuuluukin eli yöhikoilu,kutina etenkin jaloissa,lämpöily,laihtunut en kylläkään ollenkaan,yleinen uupumus.Kyllä jälkeenpäin on ollut todella katkera mieli näitä turhia lääkärikäyntejä miettiessä mutta tästä ainakin opin jotakin eli osaan nykyisin olla terveesti itsekäs ja vaatia itselleni ja perheelleni kunnon kohtelua lääkärien suunnalta...

• semisami
        titi kirjoitti:

Puolitoista vuotta kuljin näyttämässä soliskuoppien suurentuneita imusolmukkeita tk.lääkäreille ja aina vastaus ei mitään vakavaa ja antibiootteja muka tulehdukseen.Kerran ultrattiinkin mut sama tulos kunnes vihdoinkin menin yksityiselle niin johan rupesi tapahtumaan.imusolmukesyöpä oli ja nyt hoidoista kulunut 5 vuotta.minulla oli kaikki oireet mitkä yleisesti tähän tautiin kuuluukin eli yöhikoilu,kutina etenkin jaloissa,lämpöily,laihtunut en kylläkään ollenkaan,yleinen uupumus.Kyllä jälkeenpäin on ollut todella katkera mieli näitä turhia lääkärikäyntejä miettiessä mutta tästä ainakin opin jotakin eli osaan nykyisin olla terveesti itsekäs ja vaatia itselleni ja perheelleni kunnon kohtelua lääkärien suunnalta...

Minkä tutkimuksen kautta tulivat imusolmukesyöpäepäilyt, kun kävit yksityisellä lääkärillä. Epäilikö se heti tunnusteltaessa pahanlaatuisiksi vai selvisikö se vasta poistetusta imusolmukkeesta tai ohutneulanäytteestä. Ajattelin vaan kun mul on kans kaulan imusolmukkeet ollut turvoksissa pari vuotta ja on ultrattu ja otettu 2x ohutneulanäytteet, mut ei niist oo löytynyt mitään pahanlaatuista.

• titi
        semisami kirjoitti:

Minkä tutkimuksen kautta tulivat imusolmukesyöpäepäilyt, kun kävit yksityisellä lääkärillä. Epäilikö se heti tunnusteltaessa pahanlaatuisiksi vai selvisikö se vasta poistetusta imusolmukkeesta tai ohutneulanäytteestä. Ajattelin vaan kun mul on kans kaulan imusolmukkeet ollut turvoksissa pari vuotta ja on ultrattu ja otettu 2x ohutneulanäytteet, mut ei niist oo löytynyt mitään pahanlaatuista.

Siinä vaiheessa soliskuopissa oli niin suuret ryppäät että näkyi päällepäin ja tämä lääkäri jo tunnustelemalla oli aavistanut mitä on..koepalahan se toi varmuuden,puoli vuotta aiemmin otetussa ohutneula näytteessä ei ollut "mitään"...

• ja tunnusteli
        titi kirjoitti:

Siinä vaiheessa soliskuopissa oli niin suuret ryppäät että näkyi päällepäin ja tämä lääkäri jo tunnustelemalla oli aavistanut mitä on..koepalahan se toi varmuuden,puoli vuotta aiemmin otetussa ohutneula näytteessä ei ollut "mitään"...

Jatkuvasti lähetti sukupuolitautipolille, siinä ramppas sairas puoli vuotta, sitten yksityislääkäri totesi imusolmukesyövän, potilas eli sen jälkeen vuoden.

• patti kaula

Kiva, että toit kiihtyvään imusolmukekeskusteluun myös realistista näkökulmaa, eli kaikilla niitä hieman suurentuneita on jossain päin kehoa, monet eivät vaan tutki niin tarkasti itseään kuin toiset...minullakin kaulan molemmin puolin n sentin kokoiset imusolmukkeet, ja olen näyttänyt kolmelle lääkärille, kaikki sanoneet, että ovat vaarattomia, kun ovat irrallaan, pitkulaisia, VÄLILLÄ PIENENEVÄT, sitten taas esim kurkkukivun yhteydessä suurenevat jne.Eiköhän jokainen aika hyvin tunne kroppansa ja voi silloin tällöin itsekin tarkkailla solmukkeitaan, kyllä kasvun ja kiinnittymisen tuntee selvästi. Soikea muoto viittaa vaarattomaan.Jäitä hattuun!

• tosielämästä

Hei kaikille pattien pelkääjille!

Imusolmukesyöpä voi olla niin piilossa, että patteja ei tunnustelemalla edes löydy. Omalla kohdalla edeltäviä epämääräisiä oireita - ihon kutinaa, väsymystä. Veriarvoissa ainoastaan CRP n.30 ja leukkarit vähän koholla eikä antibiootit auttaneet. Tauti löytyi sitten vahingossa muun syyn takia otetussa keuhkokuvassa keuhkojen välikarsinasta.

Suurentuneena imusolmuketta pidetään vasta yli sentin suuruisena ja silloinkin yleisin syy on ihan viaton.

Elämää ei kannata pilata sairautta etukäteen pelkäämällä, etenkin syöpä nuorella on kuitenkin hyvin harvinainen. Mutta jos omassa olossa on selvästi poikkeavaa, kannattaa mennä rohkeasti lääkäriin - ajoissa aloitettu hoito tehoaa parhaiten.

Oma sairaus on uusinut jo kolme kertaa, mutta hyvinä jaksoina olen aina pyrkinyt unohtamaan koko sairauden seuraavaan kontrolliin asti. Olen päättänyt olla terve siihen saakka kun muuta todistetaan.

• bibi

Hei,
        tuo on totta,olen kuullut ennenkin,että imusolmukesyöpä voi lymyillä vaikka suolistossa,keuhkojen välikarsinassa....missä tahansa sisäelimessä jne.joten voi olla vaikea diagnosoitava.
        Toisilla näkyy verikokeissa jotain,kuten sinulla,toisilla ei,vaikka levinnyt jo pitkälle.eli salakavala on,niinkuin syöpä yleensäkin.
        Olisin kysynyt,millaista oli tuo väsymyksesi ja ihon kutina?Oliko väsymys totaalista,uuvuttavaa vai millaista?entä ihon kutina?oliko se jotenkin erityisen voimakasta?vai osaatko kuvailla sitä?kun rupeaa ajattelemaan,niin apua,iho kutisee..mutta minulla kutisee aina joka talvi,kun iho kuivaa kovasti.
        Kaikkea hyvää sinulle elämääsi!kiitos jos vastaat.

• pelotusjuttu
        bibi kirjoitti:

Hei,
        tuo on totta,olen kuullut ennenkin,että imusolmukesyöpä voi lymyillä vaikka suolistossa,keuhkojen välikarsinassa....missä tahansa sisäelimessä jne.joten voi olla vaikea diagnosoitava.
        Toisilla näkyy verikokeissa jotain,kuten sinulla,toisilla ei,vaikka levinnyt jo pitkälle.eli salakavala on,niinkuin syöpä yleensäkin.
        Olisin kysynyt,millaista oli tuo väsymyksesi ja ihon kutina?Oliko väsymys totaalista,uuvuttavaa vai millaista?entä ihon kutina?oliko se jotenkin erityisen voimakasta?vai osaatko kuvailla sitä?kun rupeaa ajattelemaan,niin apua,iho kutisee..mutta minulla kutisee aina joka talvi,kun iho kuivaa kovasti.
        Kaikkea hyvää sinulle elämääsi!kiitos jos vastaat.

Hei!

Epämääräisiä oireet olivat - vasta myöhemmin osasi ne yhdistää löytyneeseen tautiin. Kutina oli kuitenkin erilaista - jotenkin hankalampaa- keskittyi aina samalle alueelle, raapimista oli vaan jatkettava kunnes iho jotenkin pistli. Iho tuli punaiseksi, mutta siihen ei noussut nokkosrokkomaista ihottumaa (siitäkin oli kokemusta). Tyypillisintä oli se, että mitkään antihistamiinit eivät auttaneet. Kuivaihoisena minäkin vain rasvailin itseäni kuukausikaupalla kun lääkärikään ei pitänyt sitä minään.

Väsyminen oli kanssa outoa, kävelylenkillä tuli yhtäkkiä väsyttävä olo, joka vaati hetkeksi pysähtymään. Lisäksi paino putosi yllättävän helposti - olen ollut iän kaiken dietillä. Olin vaihtanut työpaikkaa ennen sairauden löytymistä ja ikääkin oli lähes 50, joten tämä kaikki "selitti" oudot tuntemukset.

"Pelottelulla" haluan enemmän korostaa sitä, että aina löytyy jokin kolotus tai muu vaiva josta ihmismieli pystyy kehittelemään vaikka mitä. Turhalla pelkäämisellä pilaa ainoan elämänsä. Mutta jos kuitenkin kohdalle osuu huono arpa, hoitokeinot ovat etenkin imusolmukesyövän kohdalla parantuneet huimasti.

• bibi
        pelotusjuttu kirjoitti:

Hei!

Epämääräisiä oireet olivat - vasta myöhemmin osasi ne yhdistää löytyneeseen tautiin. Kutina oli kuitenkin erilaista - jotenkin hankalampaa- keskittyi aina samalle alueelle, raapimista oli vaan jatkettava kunnes iho jotenkin pistli. Iho tuli punaiseksi, mutta siihen ei noussut nokkosrokkomaista ihottumaa (siitäkin oli kokemusta). Tyypillisintä oli se, että mitkään antihistamiinit eivät auttaneet. Kuivaihoisena minäkin vain rasvailin itseäni kuukausikaupalla kun lääkärikään ei pitänyt sitä minään.

Väsyminen oli kanssa outoa, kävelylenkillä tuli yhtäkkiä väsyttävä olo, joka vaati hetkeksi pysähtymään. Lisäksi paino putosi yllättävän helposti - olen ollut iän kaiken dietillä. Olin vaihtanut työpaikkaa ennen sairauden löytymistä ja ikääkin oli lähes 50, joten tämä kaikki "selitti" oudot tuntemukset.

"Pelottelulla" haluan enemmän korostaa sitä, että aina löytyy jokin kolotus tai muu vaiva josta ihmismieli pystyy kehittelemään vaikka mitä. Turhalla pelkäämisellä pilaa ainoan elämänsä. Mutta jos kuitenkin kohdalle osuu huono arpa, hoitokeinot ovat etenkin imusolmukesyövän kohdalla parantuneet huimasti.

Kiitos vastauksestasi!olet aika "sitkeä sissi",kun olet uusiutumisista huolimatta jaksanut!!!tehoaako hoidot vaikka uusiutuu???
        Minulla kyllä iho ihan kuiva,näkyykin noita kuivia alueita ja suihkun jälkeen etenkin kuivaa kovasti.Toivon,että on vain todellakin kuivaihoisuutta,onhan tätä ollut joka talvi.
        Väsynyt en oikeastaan ole,tai väsyneempi kuin yleensäkään talvisin.Paino ei ole pudonnut,ei grammaakaan,senkin tiesin kuuluvan oireisiin.
        Mutta...ultrattu nuo imusolmukkeet on ja kuulemma normaaleja.Toivon niin.
        Nostan "hattua" sinulle,olet selvinnyt monesta vaikeasta asiasta(uusiutumiset)jne.Toivotan iloista ja tervettä keväänodotusta!!

• xxx

Soitin yksityiselle lääkäriasemalle ja kyselin ultraäänikuvauksen hintaa, koska en saa mielenrauhaa asiasta ellen ole täysin varma. Hinta Kelan korvausten jälkeen 90 euroa, ainoa tuloni tällä hetkellä yleinen asumistuki, joten pitää tuollaisia toimenpiteitä punnita hieman perusteellisemmin. Terveyskeskukseen soittaessani totesivat vain, että uä-lähetteen saa kunhan käy ensin lääkärin katsottavana (olen odottamassa lääkäriaikaa, maaliskuun aikana pitäisi saada) ja vain jos tulee jotakin akuutimpaa muutosta niin voi sottaa päivystykseen ja sitä kautta (ehkä) päästä eteenpäin.

Parina viime päivänä olen mitannut kuumeen (alunperin päätin, etten ala siihen koska se vaan lisäisi pelkoa ja murehtimista), ja lämpö on ollut 37,1. Ei varsinaisesti kuumetta, mutta luulisin normaalilämpöni olevan ennemmin siinä 36,5 paikkeilla. Vilunväristyksiä on pitkin päivää, tosin niitä on mielestäni ollut enemmän tai vähemmän niin kauan kuin muistan, olen kuitenkin aika hoikka. Viime yönä heräsin ja huomasin hikoilevani ja tietysti pelästyin, jonka seurauksena sydän pamppaili ja tuskanhiki vain yltyi. Se meni kuitenkin ohi, mutta kun lukee imusolmukesyöpää sairastaneilta että päivisin viluttaa ja yöllä hikoillaan kuin pienet porsaat niin totta kai pelottaa. Vatsakin on iltaisin täyden oloinen, joka sekin voisi hyvin liittyä ko. syöpään.

Yritän järkeillä, että noista soliskuoppien imusolmukkeista suurempi on pitkulainen ja molemmat liikkuvat jonkin verran ynnä muuta, mutta kaikki muut oireet sopivat taudinkuvaan joten mielenrauhaa en saa. Kun vain pääsisi siihen ultraan niin saisi tietää edes jotain varmaksi.

• minullakin..........

Minulla myös soliskuopassa 2 pientä imusolmuketta,ultrattu on, ja lääkäri sanoi olevan normaaleja,ei mitään patologista.En tiedä voinko luottaa tuohon,kun vain ohutneulebiopsia tai imusolmukkeen poisto ja patologin tutkinta antaisi täyden varmuuden...toisaalta ultran tehnyt lääkäri sanoi epäilyttävien imusolmukkeiden muuttuvan toisennäköisiksi ultrassa.Mulla nuo liikkuu ja eivät ole kiinni missään,ovat pieniä,0,5cm noin ultran mukaan.
        Itsellä kans aina kylmä päivällä (tosin aina talvisin palelen,vuosia ollut näin...),yöllä kuuma(tosin aina ehkä ollut näin---nyt vain kiinnittänyt asiaan huomiota).
        Tuskanhiki tulee kun ajatteleekin,mutta toisaalta---mun imusolmukkeet on 4 eri lääkäriä tutkineet,kolme tunnustellut ja neljäs ultrannut.Tiedän,että tunnustelu ei riitä,mutta kai jotain kokemusta on lääkäreilläkin..???
        no täytyy katsoa,tuleeko oloon jotain muutosta,imusolmukkeet ei ainakaan ole kasvaneet(n.5kk aikana).
        epätoivoista....

• pelotusjuttu

Hei xxx!

Mielenrauhan kannalta voi olla hyvä käydä lääkärillä, mutta todennäköisesti pattisi ovat ihan vaarattomia. Imusolmukkeetkin muuten ärtyvät, jos niitä alinomaa painelee ja tutkii.

• Kakku
        minullakin.......... kirjoitti:

Minulla myös soliskuopassa 2 pientä imusolmuketta,ultrattu on, ja lääkäri sanoi olevan normaaleja,ei mitään patologista.En tiedä voinko luottaa tuohon,kun vain ohutneulebiopsia tai imusolmukkeen poisto ja patologin tutkinta antaisi täyden varmuuden...toisaalta ultran tehnyt lääkäri sanoi epäilyttävien imusolmukkeiden muuttuvan toisennäköisiksi ultrassa.Mulla nuo liikkuu ja eivät ole kiinni missään,ovat pieniä,0,5cm noin ultran mukaan.
        Itsellä kans aina kylmä päivällä (tosin aina talvisin palelen,vuosia ollut näin...),yöllä kuuma(tosin aina ehkä ollut näin---nyt vain kiinnittänyt asiaan huomiota).
        Tuskanhiki tulee kun ajatteleekin,mutta toisaalta---mun imusolmukkeet on 4 eri lääkäriä tutkineet,kolme tunnustellut ja neljäs ultrannut.Tiedän,että tunnustelu ei riitä,mutta kai jotain kokemusta on lääkäreilläkin..???
        no täytyy katsoa,tuleeko oloon jotain muutosta,imusolmukkeet ei ainakaan ole kasvaneet(n.5kk aikana).
        epätoivoista....

Kun imusolmuke muuttuu syöväksi, se ei kyllä kiinnity mihinkään. Yhtä liikkuvainen se on kuin ennenkin. Eli siitä ei hyvänlaatuisuutta pysty päättelemään.

• bibi
        Kakku kirjoitti:

Kun imusolmuke muuttuu syöväksi, se ei kyllä kiinnity mihinkään. Yhtä liikkuvainen se on kuin ennenkin. Eli siitä ei hyvänlaatuisuutta pysty päättelemään.

Olen nyt tosi kiukkuisella päällä ja epätoivoinen.Eli siis meillä kaikilla "Pattisilla"täällä palstalla on siis syöpä(kun kerran ei-kiinnittynyt imusolmuke on pahanlaatuinen---------kas kun neljä eri lääkäriä on toista mieltä?).Eli se siitä sitten.Kaikki vaan koepalojen ottoon ja ohutneulabiopsiaan.ja sitten hoitoihin.Tuskin meistä monikaan selviää.Joku ehkä.eli tervemenoa elämä.elinaikaa ehkä vuosi.tätä olen aina pelännyt,nyt se toteutuu.taivaassa nähdään.t.Elämänhalunsa menettänyt Bibi.

• maija
        bibi kirjoitti:

Olen nyt tosi kiukkuisella päällä ja epätoivoinen.Eli siis meillä kaikilla "Pattisilla"täällä palstalla on siis syöpä(kun kerran ei-kiinnittynyt imusolmuke on pahanlaatuinen---------kas kun neljä eri lääkäriä on toista mieltä?).Eli se siitä sitten.Kaikki vaan koepalojen ottoon ja ohutneulabiopsiaan.ja sitten hoitoihin.Tuskin meistä monikaan selviää.Joku ehkä.eli tervemenoa elämä.elinaikaa ehkä vuosi.tätä olen aina pelännyt,nyt se toteutuu.taivaassa nähdään.t.Elämänhalunsa menettänyt Bibi.

Veit sanat suustani, samaa mieltä olen että ei kyllä voi yleistää asioita jos omalla kohdalla näin on ollut.Samoin minulle on sanonut Syöpäyhdistyksen lääkäri kun ultrasi kainalossa olevia imusolmukkeita että alle 1,5 cm pitkulat ja IRRALLAAN olevat imusolmukkeet ovat normaaleja, pakkohan tässä on lääkäriä uskoa, ei kaikkia patteja aina voi turhaankaan alkaa poistattamaan. Täällä kuitenkin käy aina joku asiasta tietoinen kertomassa omia mielipiteitään ja taas saa ihmiset olemaan peloissaan.Tietenkin kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta kyllä vähän voisi miettiä miten ne tälläisellä palstalla tuo esille ja minä ainakin uskon ammatti-ihmistä eli tässä tapauksessa lääkäriä ja kehoitan myös sinua.

• Kakku
        bibi kirjoitti:

En todellakaan sanonut että liikkuva imusolmuke on AUTOMAATTISESTI syöpä!!! Ettekö te osaa lukea? Toin julki nimenomaan sen että siitä ei pysty päättelemään onko hyvä vai paha.Jos imusolmuke muuttuu syöväksi, se VOI silti olla liikkuvainen.Tiedän asian kokemuksesta. VÄÄNNETÄÄN NYT VIELÄ RAUTALANGASTA: Terve imusolmuke on liikkuva, mutta sairas imusolmuke VOI MYÖS OLLA LIIKKUVA. Yleisestihän pahanlaatuiset kasvaimet kiinnittyvät ympäristöönsä ja "istuvat tiukasti paikoillaan", se on ihan totta, mutta imusolmukkeitten kohdalla tämä ei päde. SELKISKÖ?

• bibi
        Kakku kirjoitti:

En todellakaan sanonut että liikkuva imusolmuke on AUTOMAATTISESTI syöpä!!! Ettekö te osaa lukea? Toin julki nimenomaan sen että siitä ei pysty päättelemään onko hyvä vai paha.Jos imusolmuke muuttuu syöväksi, se VOI silti olla liikkuvainen.Tiedän asian kokemuksesta. VÄÄNNETÄÄN NYT VIELÄ RAUTALANGASTA: Terve imusolmuke on liikkuva, mutta sairas imusolmuke VOI MYÖS OLLA LIIKKUVA. Yleisestihän pahanlaatuiset kasvaimet kiinnittyvät ympäristöönsä ja "istuvat tiukasti paikoillaan", se on ihan totta, mutta imusolmukkeitten kohdalla tämä ei päde. SELKISKÖ?

Miksi lääkärit sitten aina puhuvat imusolmukkeidenkin kohdalla tuosta liikkuvuudesta??näin kaikki täällä palstalla olevat ainakin sanoneet,ja itsellä kokemusta neljästä lääkäristä.No,enää en luota mihinkään,maanantaina varaan ajan lääkäriin,VAADIN uuden ultran ja imusolmukkeen poiston(kun kuulemma ohutneulenäyte ei aina ole luotettava!!!)ja sillä hyvä.Saanpahan tietää totuuden,loppuu tämä miettiminen.

• Niksukka
        Kakku kirjoitti:

Kakku varmasti tarkoitti hyvää kertoessaan omaa kokemukseen perustuvaa tietoaan. Eikös ollut kuitenkin niin, että poikasi pahanlaatuinen imusolmuke oli myös aika iso ja muodoltaan hyvin pyöreä, sitä en kyllä muista missä se oli? Kuitenkin, Bibi ja muut pelokkaat, kuulun myös itse edelleen pelkääjiin, minulla molemmilla puolilla kaulaa n sentin kokoiset imusolmukkeet, olen neljälle eri lääkärille niitä näyttänyt, ja kaikki sanoivat, että lähes jokaisella on sellaisia. Kuitenkin niitä tarkkailen, ja kokemuksesta voin sanoa senkin, että jatkuva imusolmukkeen mittailu ja painelu, jota itse harrastin, sai sen ärtymään ja tulehtumaan, niikuin kovenemaan, ja sitten kun maltoin jättää sen rauhaan, pieneni parissa viikossa, luulisin että omaan kokoonsa, eli olen lukenut, että joillain ne voivat jäädä hieman suurentuneiksi vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Toisaalta olen ajatellut, että hyvä että ovat kaulalla, jossa niitä voi itse aika helposti tarkkailla, voisihan ne olla esim keuhkoissa, jolloin ei itse yhtään tietäisi, missä mennään. Tunnistan kyllä äärettömän hyvin paniikin mikä aina välillä syöpäpelossa iskee, eikä lääkäriäkään usko kuin hetken....jaksamista JOKAISELLE!

• Kakku
        bibi kirjoitti:

Miksi lääkärit sitten aina puhuvat imusolmukkeidenkin kohdalla tuosta liikkuvuudesta??näin kaikki täällä palstalla olevat ainakin sanoneet,ja itsellä kokemusta neljästä lääkäristä.No,enää en luota mihinkään,maanantaina varaan ajan lääkäriin,VAADIN uuden ultran ja imusolmukkeen poiston(kun kuulemma ohutneulenäyte ei aina ole luotettava!!!)ja sillä hyvä.Saanpahan tietää totuuden,loppuu tämä miettiminen.

Sitä en tiedä, miksi lääkärit niin sanovat tuosta liikkuvuudesta. Totuus on kuitenkin se, että se liikkuvuus ei aina takaa hyvänlaatuisuutta.Pojaltani löytyi viime kuussa non hodkin 3 ja pääpatti oli nivusessa. Patti muljahti punnerruksen yhteydessä pintaan ja hyvä niin, koska muuten sitä ei olisi löydetty ajoissa. Se oli tunnusteltavissa pari päivää ja muljahti sitten takaisin piiloonsa. Leikkauksessakin lääkärit oikeasti meinasivat tiputtaa sen lattialle, koska se lähti niin helposti irti. Emme kukaan vielä siinä vaiheessa osanneet pelätä pahinta, koska minullakin oli käsitys että syöpä aina niittaa itsensä ympäristöönsä lujasti. No, tämä nyt on yksi tapaus, mutta kerroin tämän siksi, että näinkin voi olla. Tarkoitus ei ollut pelotella ketään, vaan kertoa faktaa. Se mikä sitten puhui kyseisessä patissa pahan puolesta, oli se että se oli yhtä säännöllisen pyöreä, kuin harpilla piirretty. Kooltaan se oli tuoreen luumun luokkaa, eli ei mikään pienokainen. Silti se ei ollut ehtinyt levitä näkyvästi minnekään. Se mikä imusolmukesyövässä on hyvää, on se että sen paranemisprosentti on todella korkea. Pahasti levinneitäkin saadaan tosi hyvin parannettua. Ei sitä kannata ruveta paniikilla pelkäämään,koska useimmilla ne joskus turpoilevat ja kipeytyvät, ovathan ne kehon "turvallisuuspoliiseja". Mutta jos solmuke tasaisen varmasti koko ajan kasvaa, niin sitten voi jo alkaa vähän epäillä.

• bibi
        Kakku kirjoitti:

Sitä en tiedä, miksi lääkärit niin sanovat tuosta liikkuvuudesta. Totuus on kuitenkin se, että se liikkuvuus ei aina takaa hyvänlaatuisuutta.Pojaltani löytyi viime kuussa non hodkin 3 ja pääpatti oli nivusessa. Patti muljahti punnerruksen yhteydessä pintaan ja hyvä niin, koska muuten sitä ei olisi löydetty ajoissa. Se oli tunnusteltavissa pari päivää ja muljahti sitten takaisin piiloonsa. Leikkauksessakin lääkärit oikeasti meinasivat tiputtaa sen lattialle, koska se lähti niin helposti irti. Emme kukaan vielä siinä vaiheessa osanneet pelätä pahinta, koska minullakin oli käsitys että syöpä aina niittaa itsensä ympäristöönsä lujasti. No, tämä nyt on yksi tapaus, mutta kerroin tämän siksi, että näinkin voi olla. Tarkoitus ei ollut pelotella ketään, vaan kertoa faktaa. Se mikä sitten puhui kyseisessä patissa pahan puolesta, oli se että se oli yhtä säännöllisen pyöreä, kuin harpilla piirretty. Kooltaan se oli tuoreen luumun luokkaa, eli ei mikään pienokainen. Silti se ei ollut ehtinyt levitä näkyvästi minnekään. Se mikä imusolmukesyövässä on hyvää, on se että sen paranemisprosentti on todella korkea. Pahasti levinneitäkin saadaan tosi hyvin parannettua. Ei sitä kannata ruveta paniikilla pelkäämään,koska useimmilla ne joskus turpoilevat ja kipeytyvät, ovathan ne kehon "turvallisuuspoliiseja". Mutta jos solmuke tasaisen varmasti koko ajan kasvaa, niin sitten voi jo alkaa vähän epäillä.

Kiitos kakku.Ei ollut tarkoitus olla ilkeä,olin vain tässä niin masentunut ja stressaantunut,että tuli kirjoiteltua kaikkea "ilkeää".Anteeksi.Tämä syöpäpelko vaan saa kaikkea aikaan,ymmärrät varmaan.Ja tosiaan,aion mennä uudelleen lääkäriin ja pyytää jatkotutkimuksia,eihän tällainen jatkuva pelko johda mihinkään hyvään.Voimia sinulle ja pojallesi!!!!

• Kakku
        bibi kirjoitti:

Kiitos kakku.Ei ollut tarkoitus olla ilkeä,olin vain tässä niin masentunut ja stressaantunut,että tuli kirjoiteltua kaikkea "ilkeää".Anteeksi.Tämä syöpäpelko vaan saa kaikkea aikaan,ymmärrät varmaan.Ja tosiaan,aion mennä uudelleen lääkäriin ja pyytää jatkotutkimuksia,eihän tällainen jatkuva pelko johda mihinkään hyvään.Voimia sinulle ja pojallesi!!!!

Ymmärrän hyvinkin ja saat tottakai anteeksi. Syövänpelko jos mikä on kamalaa. Minä olen ikäni ollut syövänpelkääjä number one, mutta nyt kun se oikeasti tuli lähelle, asenne on ihme kyllä muuttunut. Ei se olekaan niin kamala mörkö, miksi sen aina kuvitteli. Siinä kun on kuitenkin aina se mahku parantua. Ja mitä enemmän on tietoa, sen vähemmän se ahdistaa. Itse tosiaankin olen ikäni pelännyt milloin mitäkin syöpää, mutta nyt on asenne se, että elämä menee "puolivaihteella", jos koko ajan sitä pelkää. Se tulee jos on tullakseen, pelkää sitä tai ei. Sellainen terve kehonsa kuuntelu on ihan paikallaan, mutta kokoaikainen kyttääminen vie mehut. Jos on todella aihetta epäillä sellaista, on silloin parasta mennä otatuttamaan siitä 100%:sesti selvää. Muuten se kalvaa mielen pohjalla, eikä anna rauhaa ja nauttia elämästä. Toivon että saat selon vaivoistasi ja pääset jatkamaan täysillä eteenpäin. Useimmat solmukepatit ovat kuitenkin ihan viattomia ja voivat olla pitkäänkin "pulleina" ihan muista syistä kuin syövästä. Yhdellä pojistani oli yksi solmuke kaulalla turvonneena melkein vuoden, mutta kun se ei kasvanut, ei hän huolestunut. Siitä se sitten vihdoin häipyi. Kaikkea hyvää sinulle ja muille palstalaisille! Kevät tulee kohta ja se jos mikä on kivaa. Niksukkakin tuossa poikkesi ja erityisterkut hänelle!

• bibi
        Kakku kirjoitti:

Ymmärrän hyvinkin ja saat tottakai anteeksi. Syövänpelko jos mikä on kamalaa. Minä olen ikäni ollut syövänpelkääjä number one, mutta nyt kun se oikeasti tuli lähelle, asenne on ihme kyllä muuttunut. Ei se olekaan niin kamala mörkö, miksi sen aina kuvitteli. Siinä kun on kuitenkin aina se mahku parantua. Ja mitä enemmän on tietoa, sen vähemmän se ahdistaa. Itse tosiaankin olen ikäni pelännyt milloin mitäkin syöpää, mutta nyt on asenne se, että elämä menee "puolivaihteella", jos koko ajan sitä pelkää. Se tulee jos on tullakseen, pelkää sitä tai ei. Sellainen terve kehonsa kuuntelu on ihan paikallaan, mutta kokoaikainen kyttääminen vie mehut. Jos on todella aihetta epäillä sellaista, on silloin parasta mennä otatuttamaan siitä 100%:sesti selvää. Muuten se kalvaa mielen pohjalla, eikä anna rauhaa ja nauttia elämästä. Toivon että saat selon vaivoistasi ja pääset jatkamaan täysillä eteenpäin. Useimmat solmukepatit ovat kuitenkin ihan viattomia ja voivat olla pitkäänkin "pulleina" ihan muista syistä kuin syövästä. Yhdellä pojistani oli yksi solmuke kaulalla turvonneena melkein vuoden, mutta kun se ei kasvanut, ei hän huolestunut. Siitä se sitten vihdoin häipyi. Kaikkea hyvää sinulle ja muille palstalaisille! Kevät tulee kohta ja se jos mikä on kivaa. Niksukkakin tuossa poikkesi ja erityisterkut hänelle!

Anteeksi vielä kerran!Sinulla on varmasti ollut tarpeeksi raskasta jo poikasi sairastumisen kanssa(vaikka aikuinen "lapsi"onkin,niin silti oma lapsi on kaikki kaikessa,itsekin äitinä tiedän sen ja mieluummin sairastun itse,kuin lapsi,sekin on helpompi kestää).Mutta kaikkea hyvää sinulle ja iloa kevääseen!!

• taas kerran
        maija kirjoitti:

Veit sanat suustani, samaa mieltä olen että ei kyllä voi yleistää asioita jos omalla kohdalla näin on ollut.Samoin minulle on sanonut Syöpäyhdistyksen lääkäri kun ultrasi kainalossa olevia imusolmukkeita että alle 1,5 cm pitkulat ja IRRALLAAN olevat imusolmukkeet ovat normaaleja, pakkohan tässä on lääkäriä uskoa, ei kaikkia patteja aina voi turhaankaan alkaa poistattamaan. Täällä kuitenkin käy aina joku asiasta tietoinen kertomassa omia mielipiteitään ja taas saa ihmiset olemaan peloissaan.Tietenkin kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta kyllä vähän voisi miettiä miten ne tälläisellä palstalla tuo esille ja minä ainakin uskon ammatti-ihmistä eli tässä tapauksessa lääkäriä ja kehoitan myös sinua.

Äärettömän typerää tulla tänne keskustelemaan pateistaan onko vai ei syöpää. KUKAAN ei täällä voi sitä tietää.

• a.v.a

>>>Verikoe (maksa-arvot, kilpirauhasarvot ynnä muut, perus-verenkuva kai oli) otettiin ja se oli kuulemma täysin normaali: valkosoluarvot normaalit, samoin tulehdusjutut jne. Voinko vihdoin luottaa, verikokeen perusteella, olevani terve?>>>

Ole vain luottavaisella mielellä =) Laboratoriokokeittesi tulokset eivät anna aihetta huolestuneisuuteen.

• xxx

...a.v.a.lle rauhoittavasta kommentista, vaikka muiden kommentit ovat huolille lisäpotkua antaneetkin. Tuon verikokeen määrännyt lääkäri tosiaan tuolloin sanoi jotain siihen suuntaan, että "katsotaan nyt nämä valkosolu/tulehdus/tms-arvot sen lymfooman varalta", koska silloin asiasta mainitsin ja osoitin huoleni. Olen kuitenkin muutaman päivän päästä menossa yksityiselle kaulan ultraäänitutkimukseen, ja jos siellä sanovat kaiken olevan kunnossa niin päätin uskoa. Kaikki tällä hetkellä huolettavat oireet saattavat aivan yhtä hyvin olla oman pääni tuotoksia, pelon aiheuttamia. Saa nähdä.

• a v a
        xxx kirjoitti:

...a.v.a.lle rauhoittavasta kommentista, vaikka muiden kommentit ovat huolille lisäpotkua antaneetkin. Tuon verikokeen määrännyt lääkäri tosiaan tuolloin sanoi jotain siihen suuntaan, että "katsotaan nyt nämä valkosolu/tulehdus/tms-arvot sen lymfooman varalta", koska silloin asiasta mainitsin ja osoitin huoleni. Olen kuitenkin muutaman päivän päästä menossa yksityiselle kaulan ultraäänitutkimukseen, ja jos siellä sanovat kaiken olevan kunnossa niin päätin uskoa. Kaikki tällä hetkellä huolettavat oireet saattavat aivan yhtä hyvin olla oman pääni tuotoksia, pelon aiheuttamia. Saa nähdä.

Koska huoli sinulla terveydentilastasi kuitenkin on, on hyvä asia ettet jäänyt kotiin murehtimaan, vaan hakeuduit reippaasti kaiken varalta tutkimuksiin. On hyvin, hyvin epätodennäköistä että mitään/mikään olisi vialla (sinulle tehtyjen kokeiden tulosten perusteella), mutta tärkeintä on - mielenrauhasi kannalta - että voit itse luottaa siihen, ettet ole sairas.

Parempi hakeutua tutkimuksiin ja saada varmuus, kuin lykätä lääkärin pakeille menoa ja pelätä yksin - pelätä turhaan (oli sairautta tai ei).

Kerropa sitten myöhemmin kuinka kävi. Jos tahdot.

Lykkyä tykö =)

• bibi
        xxx kirjoitti:

Hyvä xxx,että menet siihen ultraan,eihän näistä muuten mielenrauhaa saa.Itse tilasin lääkärin ensi viikoksi ja pyydän lähetteen uudestaan ultraan.Mullekin lääkäri sanoi tammikuussa kun viimeksi verikokeet otettiin,että muka näkyisi verikokeessa,jos ois imusolmukesyöpä tai leukemia tai vastaava.Mulle tehtiin vielä b-diffi=valkosolujen erittelylaskenta,jossa näkyi paljonko mitäkin valkosoluja on=lymfosyytit,monosyytit,neutrofiilit jne.jne.---ymmmärsin,että lymfosyytit=lymfoomassa koholla????mulla normaalit???olenko hakoteillä---toiset sanoo ettei näy veressä,toisilla näkyy????miksi sitten tuo b-diffi tehtiin,jos siitä mitään hyötyä ei ole?tuo tehtiin muiden verikokeiden lisäksi,ei kuulu normaaliin pieneen verenkuvaan,jossa näkyy valkosolujen määrä,muttei paljonko "mitäkin"valkosolua on.voisko joku valaista,mitä hyötyä tosta sitten on,jossei siitä näe "mitään"?????
        mulla on viime syksyn aikana otettu kaikenmaailman kokeita,maksa,haima,sappi,munuais,kilpirauhas,veren-
        sokeri,bilirubiini,natrium-kaliumarvot,trombosyytit
        eli verihiutaleet,pieni verenkuva n.20kertaa,pissakokeet monta kertaa,sukupuolitautitestit,papa-koe,olen käynyt gynekologilla ultrassa,lisäksi vatsan alue ultrattu,tehty paksusuolen tähystys,virtsarakon tähystys,munuaiset ultrattu 2 kertaa,mammografia tehty rintojen,kainaloiden ja kaulan ultra.Nyt vielä tulossa gastroskopia eli vatsalaukun tähystys(närästyksen takia) ja gynelle aika maaliskuulle(haluan varmistaa taas ettei mitään ole).Eli mua on kyllä tutkittu,mutta silti....no,haluan varmuuden noista imusolmukkeista ja sillä hyvä.
        Ilmoittele,jos haluat,kun olet käynyt ultrassa,samassa veneessähän tässä vähän ollaan,me kaikkip "pattiset",eikö.tsemppiä.

• bibi
        bibi kirjoitti:

Hyvä xxx,että menet siihen ultraan,eihän näistä muuten mielenrauhaa saa.Itse tilasin lääkärin ensi viikoksi ja pyydän lähetteen uudestaan ultraan.Mullekin lääkäri sanoi tammikuussa kun viimeksi verikokeet otettiin,että muka näkyisi verikokeessa,jos ois imusolmukesyöpä tai leukemia tai vastaava.Mulle tehtiin vielä b-diffi=valkosolujen erittelylaskenta,jossa näkyi paljonko mitäkin valkosoluja on=lymfosyytit,monosyytit,neutrofiilit jne.jne.---ymmmärsin,että lymfosyytit=lymfoomassa koholla????mulla normaalit???olenko hakoteillä---toiset sanoo ettei näy veressä,toisilla näkyy????miksi sitten tuo b-diffi tehtiin,jos siitä mitään hyötyä ei ole?tuo tehtiin muiden verikokeiden lisäksi,ei kuulu normaaliin pieneen verenkuvaan,jossa näkyy valkosolujen määrä,muttei paljonko "mitäkin"valkosolua on.voisko joku valaista,mitä hyötyä tosta sitten on,jossei siitä näe "mitään"?????
        mulla on viime syksyn aikana otettu kaikenmaailman kokeita,maksa,haima,sappi,munuais,kilpirauhas,veren-
        sokeri,bilirubiini,natrium-kaliumarvot,trombosyytit
        eli verihiutaleet,pieni verenkuva n.20kertaa,pissakokeet monta kertaa,sukupuolitautitestit,papa-koe,olen käynyt gynekologilla ultrassa,lisäksi vatsan alue ultrattu,tehty paksusuolen tähystys,virtsarakon tähystys,munuaiset ultrattu 2 kertaa,mammografia tehty rintojen,kainaloiden ja kaulan ultra.Nyt vielä tulossa gastroskopia eli vatsalaukun tähystys(närästyksen takia) ja gynelle aika maaliskuulle(haluan varmistaa taas ettei mitään ole).Eli mua on kyllä tutkittu,mutta silti....no,haluan varmuuden noista imusolmukkeista ja sillä hyvä.
        Ilmoittele,jos haluat,kun olet käynyt ultrassa,samassa veneessähän tässä vähän ollaan,me kaikkip "pattiset",eikö.tsemppiä.

Lisäisin vielä,että viime syksynä joutuessani keskussairaalan päivystykseen(muusta syystä)sanoin lääkärille pelkääväni syöpää.Hän sanoi,että näiden verikokeiden(sillonkin otettiin IIIISO läjä kaikkia kokeita)perusteella hän voi ainakin sulkea pois imusolmukesyövän ja leukemian,koska ne olisivat tehneet muutoksia joihinkin veriarvoihin.No,en tiedä miksi lääkärit näin käyttäytyvät,rauhoittaakseen varmaankin potilasta.mutta toisaalta,eikö se vähän ole lääkärin ammattietiikan vastaista "valehdella"potilaalle,jos ei ole asiasta varma?vai mikä tässä on takana?

• titi
        bibi kirjoitti:

Lisäisin vielä,että viime syksynä joutuessani keskussairaalan päivystykseen(muusta syystä)sanoin lääkärille pelkääväni syöpää.Hän sanoi,että näiden verikokeiden(sillonkin otettiin IIIISO läjä kaikkia kokeita)perusteella hän voi ainakin sulkea pois imusolmukesyövän ja leukemian,koska ne olisivat tehneet muutoksia joihinkin veriarvoihin.No,en tiedä miksi lääkärit näin käyttäytyvät,rauhoittaakseen varmaankin potilasta.mutta toisaalta,eikö se vähän ole lääkärin ammattietiikan vastaista "valehdella"potilaalle,jos ei ole asiasta varma?vai mikä tässä on takana?

...olet tutkimuksissa kulkenut joten kyllähän niistä periaatteessa ois jotkin pitänyt löytyä jos on löytyäkseen mut ymmärrän kyllä että mielenrauhaa ei kyllä saa ennen kuin on faktatietoo.Itse kyllä luotan edelleen erikoislääkäreihin ilman varausta kyllä ne niin paljon on nähneet..

• bibi
        titi kirjoitti:

...olet tutkimuksissa kulkenut joten kyllähän niistä periaatteessa ois jotkin pitänyt löytyä jos on löytyäkseen mut ymmärrän kyllä että mielenrauhaa ei kyllä saa ennen kuin on faktatietoo.Itse kyllä luotan edelleen erikoislääkäreihin ilman varausta kyllä ne niin paljon on nähneet..

Kieltämättä olen ollut koko viime syksyn terveydenhuollon palveluiden suurkuluttaja!!:)Unohtui vielä,että laktoosi-intoleranssi ja keliakiakin on tutkittu verestä,laktoosi-int.löytyi...Niin, on kyllä muutama lääkärikin sanonut,että minua on tutkittu niin paljon...että ei pitäisi olla kovin suurta syytä mihinkään huoleen...ylipäätänsä.Mutta syöpä kun on kovin salakavala,mistä sitä kukaan tietää kenellä se on.Tosin eipä jatkuva tutkimuksissakaan ravaaminen kivaa ole,stressaavaa kylläkin!inhoan sitä jo tuon viime syksyn jälkeen.no, voimia kaikille palstalaisille ja tervettä kevättä!!!

• xxx
        bibi kirjoitti:

Kieltämättä olen ollut koko viime syksyn terveydenhuollon palveluiden suurkuluttaja!!:)Unohtui vielä,että laktoosi-intoleranssi ja keliakiakin on tutkittu verestä,laktoosi-int.löytyi...Niin, on kyllä muutama lääkärikin sanonut,että minua on tutkittu niin paljon...että ei pitäisi olla kovin suurta syytä mihinkään huoleen...ylipäätänsä.Mutta syöpä kun on kovin salakavala,mistä sitä kukaan tietää kenellä se on.Tosin eipä jatkuva tutkimuksissakaan ravaaminen kivaa ole,stressaavaa kylläkin!inhoan sitä jo tuon viime syksyn jälkeen.no, voimia kaikille palstalaisille ja tervettä kevättä!!!

Tuli käytyä ultrassa ja mitään epänormaalia ei löytynyt. En ole edes lukenut saamaani lausuntoa tai katsonut ultrassa otettuja kuvia, olen vain tyytyväinen kun sain asian pois harteilta. Päätin uskoa yksityisen radiologia sen verran, että jos sanoo kaiken olevan ok niin silloin kaikki myös on. Toivottavasti kaikki epämääräiset oireeni häviävät myös kun pääsen eroon tästä stressistä. Sen verran vielä, että nytkin soliskuopan patit ovat turvonneet, johtuu ilmeisesti tuosta ultrasta ja painelusta, oikein pelästyin kun kotona nopeasti vielä kokeilin.. Mutta asia lienee nyt selvä, ja yritän unohtaa koko jutun.

• bibi
        xxx kirjoitti:

Tuli käytyä ultrassa ja mitään epänormaalia ei löytynyt. En ole edes lukenut saamaani lausuntoa tai katsonut ultrassa otettuja kuvia, olen vain tyytyväinen kun sain asian pois harteilta. Päätin uskoa yksityisen radiologia sen verran, että jos sanoo kaiken olevan ok niin silloin kaikki myös on. Toivottavasti kaikki epämääräiset oireeni häviävät myös kun pääsen eroon tästä stressistä. Sen verran vielä, että nytkin soliskuopan patit ovat turvonneet, johtuu ilmeisesti tuosta ultrasta ja painelusta, oikein pelästyin kun kotona nopeasti vielä kokeilin.. Mutta asia lienee nyt selvä, ja yritän unohtaa koko jutun.

Mulla ois se lääkäriaika ens viikolle,jossa aioin vaatia uusintaultraa,mutta nyt noi mun imusolmukkeet tuntuu jotenkin "pienentyneen"kun en oo niitä hiplaillu!!!joten mietin nyt menenkö ollenkaan ens viikolla lääkäriin,kun tuntuvat pienemmiltä..ihana,et sulla kaikki normaalia.pitänee uskoa lääkäreihin,niin taidan minäkin uskoa.Viime ultrassa imusolmukkeet normaalit ja nyt vielä pienentyneet.eli ei taida meillä(sulla mulla)olla syytä huoleen!!!!jeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• a.v.a
        xxx kirjoitti:

=o)

• kummaa touhua

joo ei noi tk lääkärit ees halua tutkia
      imusolmukkeita.laitetaan vaan potilas kotiin
      kuolemaan kun ei verikokeissa näy mitään.
      sitte potilas tulee 15 vuoden kuluttua ja lääkärit
      voi todeta että 15 vuotta sitten olis voitu
      vielä tehdä jotain.MITEN KAUHEAA!!!!!!

ei julmettu sentään.ei niistä pateista ota
      selvää ennenkuin ne on poistettu ja tutkittu
      kunnolla ja jos niitä patteja on siellä
      täällä niin ei riitä että tutkii vaan yhen
      koska se voi olla just se terve imusolmuke
      ja suurentunut muusta syystä.

ne patit saattaa kasvaa niin hitaasti
      vaikka kymmenen vuoden kuluessa että sitä ei
      edes ite huomaa ja siinä vaiheessa tauti on jo
      pitkälle levinnyt.

älkää luottako tk lääkäreihin jotka sanoo että
      ei sulla mitään oo vaan menkää johonkin
      missä leikkaavat ne pois ja tutkivat kunnolla.

• terppa

Onko tuo sun oma kokemuksesi? Patit 15 vuotta kaulalla pahanlaatuisina. Kuulostaa aikas rankalta jos voi muka niin kauan olla.. kyllä pahanalaatuiseen imusolmukkeisiin liittyy yleensä se, että ne kasvavat ja 15 vuodessa ne olisivat jo kyllä aikas hurjan kokoiset, vaikka kasvvauhti olisi kuinka hidasta..

• Syöpää sairastava
        terppa kirjoitti:

Onko tuo sun oma kokemuksesi? Patit 15 vuotta kaulalla pahanlaatuisina. Kuulostaa aikas rankalta jos voi muka niin kauan olla.. kyllä pahanalaatuiseen imusolmukkeisiin liittyy yleensä se, että ne kasvavat ja 15 vuodessa ne olisivat jo kyllä aikas hurjan kokoiset, vaikka kasvvauhti olisi kuinka hidasta..

Kerronpa nyt omasta kokemuksesta. Mulla imusolmukesyöpä. Todettiin joulun alla, kyhmy kaulalla, ultrassa näkyi enemmänkin kasvaneita imusolmukkeita kaulalla ja solisluukuopissa. Syöpä imusolmukkeessa on yleensä kova, pyöreä ja liikkumaton. Arviolta syöpä alkanut 2004 keväällä. Jouluna siis useita suurentuneita imusolmukkeita ja
        välikarsinassa lähes nyrkinkokoinen kasvain.
        Joten vaikka mulla rauhallinen syöpä, 15 vuotta..? Tuskin vaan. Mulla verikokeissa oli silloin jouluna kun lääkärille menin valkosolut erittäin korkeat, samoin tulehdusarvot..

• Pelokas
        Syöpää sairastava kirjoitti:

Kerronpa nyt omasta kokemuksesta. Mulla imusolmukesyöpä. Todettiin joulun alla, kyhmy kaulalla, ultrassa näkyi enemmänkin kasvaneita imusolmukkeita kaulalla ja solisluukuopissa. Syöpä imusolmukkeessa on yleensä kova, pyöreä ja liikkumaton. Arviolta syöpä alkanut 2004 keväällä. Jouluna siis useita suurentuneita imusolmukkeita ja
        välikarsinassa lähes nyrkinkokoinen kasvain.
        Joten vaikka mulla rauhallinen syöpä, 15 vuotta..? Tuskin vaan. Mulla verikokeissa oli silloin jouluna kun lääkärille menin valkosolut erittäin korkeat, samoin tulehdusarvot..

No nyt iski paniikki..paljonko Sinulla oli valkosolut ja crp koholla? Itselläni oli pitkittyny flunssa ja tulehdusta keuhkoputkessa ja valkosolut oli 9,2 ja crp tasan 7..onko nyt aihetta epäillä et mulla syöpä muhii jossain..? Olen 20 vuotias...Lääkäri sanoi et veriarvot normaalit...leukkarit aavistuksen koholla...Nyt pelästyin...Pitäsikö alkaa tarkkailla nyt imusolmukkeita...

Kuulin myös,että tulehdusarvot yleensä nousee syöpäsairauksissa..Kai toi crp 7,0 on ok..?

• Syöpää sairastava
        Pelokas kirjoitti:

No nyt iski paniikki..paljonko Sinulla oli valkosolut ja crp koholla? Itselläni oli pitkittyny flunssa ja tulehdusta keuhkoputkessa ja valkosolut oli 9,2 ja crp tasan 7..onko nyt aihetta epäillä et mulla syöpä muhii jossain..? Olen 20 vuotias...Lääkäri sanoi et veriarvot normaalit...leukkarit aavistuksen koholla...Nyt pelästyin...Pitäsikö alkaa tarkkailla nyt imusolmukkeita...

Kuulin myös,että tulehdusarvot yleensä nousee syöpäsairauksissa..Kai toi crp 7,0 on ok..?

Valkosolut oli muistaakseni jotain yli 20 ja tulehdusarvot oli yli 50. Eli jo reilusti yli normaalin. Älä nyt hätiköi, nuo arvothan ovat melko normaalit, ja johtuvat varmasti flunssasta. Kuten näet, minulla arvot oli jo melko korkeat (valkosolu viite-arvot 3.4-8.2 ja CRP

• Pelokas

Valkosolut oli muistaakseni jotain yli 20 ja tulehdusarvot oli yli 50. Eli jo reilusti yli normaalin. Älä nyt hätiköi, nuo arvothan ovat melko normaalit, ja johtuvat varmasti flunssasta. Kuten näet, minulla arvot oli jo melko korkeat (valkosolu viite-arvot 3.4-8.2 ja CRP

Toivottavasti sä jaksat jo paremmin. Mulla vana on ollut ihmeellistä pahoinvointia nyt jonku aikaa joten mä pelkään et se johtuu jostain syövästä,esim.juuri imusolmukesyövästä mut kaiketi se on sitten jotain muuta..
        Oliko Sinulla pahoinvointia? Ja syöpä ei todellakaan katso ikää...

Voimia Sinulle.

• Syöpää sairastava
        Pelokas kirjoitti:

Toivottavasti sä jaksat jo paremmin. Mulla vana on ollut ihmeellistä pahoinvointia nyt jonku aikaa joten mä pelkään et se johtuu jostain syövästä,esim.juuri imusolmukesyövästä mut kaiketi se on sitten jotain muuta..
        Oliko Sinulla pahoinvointia? Ja syöpä ei todellakaan katso ikää...

Voimia Sinulle.

Pahoinvointi ei kyllä tietääkseni liity mitenkään imusolmukesyövän oireisiin, ei ainakaan minulla.Enkä ole aiheesta lukiessani koskaan sellaiseen törmännyt, joten pahoinvointisi ei varmastikaan liity syöpään. Pahoinvointia tulee vasta solumyrkkyhoitoihin liittyen. Voi kun voisinkin sanoa voivani paremmin, mutta hoidot ovat vasta puolivälissä, sairastamista jatkuu ainakin kesäkuun loppuun asti..Onhan tämä erittäin rankkaa ja masentavaa, mutta kyllä tästä selvitään :)
        Älä nyt turhaan murehdi, jo pelkkä stressi voi aiheuttaa pahoinvointia. Nauti elämästäsi, minunkin puolestani. Hyvää kevättä sinulle!

Hyvää kevättä!

• Pelokas

Pahoinvointi ei kyllä tietääkseni liity mitenkään imusolmukesyövän oireisiin, ei ainakaan minulla.Enkä ole aiheesta lukiessani koskaan sellaiseen törmännyt, joten pahoinvointisi ei varmastikaan liity syöpään. Pahoinvointia tulee vasta solumyrkkyhoitoihin liittyen. Voi kun voisinkin sanoa voivani paremmin, mutta hoidot ovat vasta puolivälissä, sairastamista jatkuu ainakin kesäkuun loppuun asti..Onhan tämä erittäin rankkaa ja masentavaa, mutta kyllä tästä selvitään :)
        Älä nyt turhaan murehdi, jo pelkkä stressi voi aiheuttaa pahoinvointia. Nauti elämästäsi, minunkin puolestani. Hyvää kevättä sinulle!

Hyvää kevättä!

Kiitoksia kun jaksoit vastata. Ehkä mä nyt vaan yritän unohtaa tämän koko pahoinvoinnin.
        Sinä oot nuori ihminen ja voitat takuulla sen sairauden!
        Voimia ja jaksamista.
        Upeaa huomata et sä pystyt suhtautumaan noin järkevästi ja vieläpä hymyileen tekstissäsi.
        Kiitos vielä kerran!

• myös pelokas
        Pelokas kirjoitti:

Kiitoksia kun jaksoit vastata. Ehkä mä nyt vaan yritän unohtaa tämän koko pahoinvoinnin.
        Sinä oot nuori ihminen ja voitat takuulla sen sairauden!
        Voimia ja jaksamista.
        Upeaa huomata et sä pystyt suhtautumaan noin järkevästi ja vieläpä hymyileen tekstissäsi.
        Kiitos vielä kerran!

Hei ja oletpa valoisan oloinen, vaikka niin kovia kokenut!
        Olisin kysynyt, kun kerroit, että sinulle oli useita 2-5 cm imusolmukkeita, mitä niille tehtiin, kun sairautesi selvisi?Leikataanko ne vai hoidetaanko sytostaateilla?Miten lääkäri on perustellut, että on arvioinut sairautesi alkaneen keväällä, eli n 8 kk diagnoosista, onko se vaarallisten imusolmukkeiden kasvuvauhti sellainen tms?Olivatko sinun imusolmukkeesi tosiaan pyöreitä, kovia ja kiinnittyneitä?
        Anteeksi kun kyselen, mutta itsellekin kaulalla ollut 5 kk ainakin n sentin kokoisia imusolmukkeita kaksi kappaletta, ovat liikkuvia ja soikeita, toinen välillä pienenee ja taas suurenee, olen näyttänyt neljälle lääkärille ja sanovat aina, että kaikilla ihmisillä on sellaisia.Olen sitten ajatellut, että pääasia kai on, että itse tarkkailee ajoittain solmukkeitaan, ja jos huomaa kasvua tms, sitten reagoi, koska eikö ole niinkin, että hyvänlaatuinenkin turvonnut imusolmuke voi muuttua pahanlaatuiseksi?

• Syöpää sairastava
        myös pelokas kirjoitti:

Hei ja oletpa valoisan oloinen, vaikka niin kovia kokenut!
        Olisin kysynyt, kun kerroit, että sinulle oli useita 2-5 cm imusolmukkeita, mitä niille tehtiin, kun sairautesi selvisi?Leikataanko ne vai hoidetaanko sytostaateilla?Miten lääkäri on perustellut, että on arvioinut sairautesi alkaneen keväällä, eli n 8 kk diagnoosista, onko se vaarallisten imusolmukkeiden kasvuvauhti sellainen tms?Olivatko sinun imusolmukkeesi tosiaan pyöreitä, kovia ja kiinnittyneitä?
        Anteeksi kun kyselen, mutta itsellekin kaulalla ollut 5 kk ainakin n sentin kokoisia imusolmukkeita kaksi kappaletta, ovat liikkuvia ja soikeita, toinen välillä pienenee ja taas suurenee, olen näyttänyt neljälle lääkärille ja sanovat aina, että kaikilla ihmisillä on sellaisia.Olen sitten ajatellut, että pääasia kai on, että itse tarkkailee ajoittain solmukkeitaan, ja jos huomaa kasvua tms, sitten reagoi, koska eikö ole niinkin, että hyvänlaatuinenkin turvonnut imusolmuke voi muuttua pahanlaatuiseksi?

Hei! Pakkohan sitä tässä on jaksaa, ei sitä voi vaan jäädä surkuttelemaan kohtaloaan, se on tärkeää jo paranemisen kannalta.
        Imusolmukkeita ei leikata, vaan hoidetaan sytostaatein. Tarkkaa arviotahan sairauteni alkamisesta on vaikea antaa, mutta todennäköisesti siinä kevään aikana, kun heinäkuussa alkoi oireilu, joista ensimmäisenä kova kutina. Ja kuitenkin minun syövässäni hoito alettiin hyvissä ajoin, jolloin se ei ollut vielä kerennyt kovin pitkälle levitä, eli kuitenkin kasvuvauhdiltaan melko rauhallinen syöpä. Ja tosiaan kuten sanoit, pahanlaatuiset imusolmukkeet ovat pyöreitä, kovia, ja "kiinni alustassaan" ja yleensä ne eivät ole kipeitä.
        Sinun imusolmukkeesi kuulostavat ihan normaaleilta, koon puolesta ja soikeitahan niiden kuuluu olla. Kyllähän imusolmukkeet saattavat turvota aina esim flunssan yhteydessä.Kannattaa tosiaan tarkkailla tilannetta. Minä en ikina osannut vielä oireidenkaan alettua ajatella sairastavani syöpää, olin varma että se oli vain stressiä, kunnes sitten lopulta menin hyvälle lääkärille joka huomasi kaulassani kyhmyn ja pisti
        kiireelliset tutkimukset alulle. Harmittaa näin jälkeenpäin miten en itse sitä kyhmyä koskaan kaulallani huomannut, vaikka se oli jo melko iso, yli 5 cm mittainen. Saan kiittää paljosta ko. lääkäriä! (Oli muuten yksityinen lääkäri, olen huomannut ettei nämä terveyskeskuslääkärit oikein ota vakavasti nuorta, vähätellään kaikkea. Parhaimman hoidon saa yksityiseltä.)
        Hyvää kevättä sinulle, toivottavasti osasin vastata tarpeeksi selventävästi kaikkiin kysymyksiin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6424
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3220
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      989
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe