Paluu vanhaan kalustoon?

satumainenmatkaaja

Varasin lennon 11.5 Bkk- Hki. Yllätykseksi tuolle AY142 lennolle on laitettu ikivanha A330.
Voi helvetti. On aika säälittävä konetyyppi tuollaisella yli 10 tuntia kestävällä lennolla.
Onko kaikki A350 koneet remontissa vai mistä tälläinen alasajo johtuu.
Reittihän on yksi finskin kannattavimmista. Koneet yleensä aivan täynnä.
Toivotaan että reitille tulisi kilpailua, nimenomaan suorille lennoille, joten haloo Thai ja Nor, tässä olisi markkinarako jollekkin hyvän palvelun lentoyhtiölle.

41

1510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GBc65d

      Voi hellanduudeli sentään.... Ihan kauheata, kun joutuu istumaan keskimäärin 8,6 vuoden ikäiseen konetyyppiin, joka on "ikivanha"! :o)

      Itse olen lentänyt kaikilla Finnairin pitkän matkan koneilla DC-kasista alkaen. En huomannut mitään käytännön eroa A330:n ja A350:n penkeissä, mitä istumiseen tulee. Koska kuljetan aina mukanani omat viihdeohjelmani, en kaipaa myöskään mitään Finnairin tarjoamaa matkaviihdykettä.

      Mutta murheensa kullakin.

      • A380

        Ehkä sinä et huomaakkaan omien viihdeohjelmiesi kanssa, mutta joku fiksumpi voi huomata ne monet ero mitä koneissa on. Muutama esimerkki: Paineen vaihtelu nousuissa ja laskuissa, jalkatila, istuinten kapeus, ja se sinullekkin tärkeä viihdetarjonta.
        Lisäksi lentoaika on vanhoilla koneilla pitempi.


      • Oma.valinta
        A380 kirjoitti:

        Ehkä sinä et huomaakkaan omien viihdeohjelmiesi kanssa, mutta joku fiksumpi voi huomata ne monet ero mitä koneissa on. Muutama esimerkki: Paineen vaihtelu nousuissa ja laskuissa, jalkatila, istuinten kapeus, ja se sinullekkin tärkeä viihdetarjonta.
        Lisäksi lentoaika on vanhoilla koneilla pitempi.

        No sitten varatessa varaat sellaisen lennon missä on tarkoitus lentää haluamallasi koneella.


      • A380

        Se nyt vaan ei ole niin helppoa kun ko päivänä minä pitää matkustaa, ei ole muita lentoja kyseisellä reitillä. Valitettavasti on tyydyttävä tähän.


      • ToinennopeaoliConcorde
        A380 kirjoitti:

        Ehkä sinä et huomaakkaan omien viihdeohjelmiesi kanssa, mutta joku fiksumpi voi huomata ne monet ero mitä koneissa on. Muutama esimerkki: Paineen vaihtelu nousuissa ja laskuissa, jalkatila, istuinten kapeus, ja se sinullekkin tärkeä viihdetarjonta.
        Lisäksi lentoaika on vanhoilla koneilla pitempi.

        "Lisäksi lentoaika on vanhoilla koneilla pitempi. "

        Riippuu koneesta. Et ole näemmä koskaan lentänyt Convair Coronado 990 -koneella 1960-luvulla.


      • lentoexpertti
        Oma.valinta kirjoitti:

        No sitten varatessa varaat sellaisen lennon missä on tarkoitus lentää haluamallasi koneella.

        Kommentoimatta muuten tätä ketjua, niin tuo valittaja on voinut nimenomaan valita tuon lennon tarkoituksena lentää A350:llä, koska Finnair sen ilmoittaa sen lennon konetyypiksi. Totta kai muutokset ovat mahdollisia, mutta "Oma.valinta" osoittaa olevansa täysi idiootti.


    • satumainenmatkaaja

      Mitä sinä oikein sössötät. Kyse on Bangkokin lennosta. Itse varasin.

    • En minäkään pidä A330-konetta vanhana vielä.
      Toki yritän aina mikäli mahdollista lentää jollain uudemmalla konetyypillä.
      Listasta puuttuvat näistä tavallisista vielä B787, A350 ja yllättäen jo varsin
      vanha B767.
      Pitkä lento Singaporesta Lontooseen ei karvalakkipuolella ollut erityisen mukava,
      vessat tuppasivat täyttymään ja oli ahdasta muutenkin.

      • Näitähänriittää

        Kaikki on suhteellista Finnairin vanhin A330 on vm 2009 ja tuollainen B787 voi olla vm 2011, onko se A330 nyt sitten vanha tuollaiseen nähden...
        Toki eri konesukupolvea, mutta entä vaikka A330 Neo ?

        B767 voi olla jo 35 vuotta vanha.


    • ikivanha_ukko_siellä

      ikivanha? älä vanha pappa naurata.
      mitä ite olet vanha? ainakin yli 60 kun Thaimaa kiinnostaa... tiedetään millä asioilla siellä käyt.

    • herääpäspuoliviideltä

      No mut sehän on yölento. Näillä ohjeilla kaikki menee hyvin: Valmistaudut matkaan ja aikaeroon heräämällä lähtöaamuna tosi aikaisin, niin että illalla koneessa alkaa ajoissa väsyttää. Heti kun iltaruokatarjottimet kerätty pois, kallistat penkin taaksepäin ja alat nukkumaan. Aamulla varhain heräät jossain Nepalin päällä siihen että keittöstä alkaa leijailla kahvin tuoksu. Se tarkoittaa, että ehdit vielä käydä wc:ssä ennen aamuruuhkaa. Kohta saat aamupalan eteesi, nautit, kevennät vähän vaatetusta ... ja olet perillä.

      • A380

        On päivälento eikä yölento.
        Olen tosin lentänyt myös yölennon A330 koneella. Eipä jäänyt paljoa kehuttävää siitä.
        Valitettavasti meidän firma ei maksa businessluokan lentoja, vaikka ei sekään nyt häävi olisi A330 koneessa verrattuna A350.


      • Tauskin_naapuri
        A380 kirjoitti:

        On päivälento eikä yölento.
        Olen tosin lentänyt myös yölennon A330 koneella. Eipä jäänyt paljoa kehuttävää siitä.
        Valitettavasti meidän firma ei maksa businessluokan lentoja, vaikka ei sekään nyt häävi olisi A330 koneessa verrattuna A350.

        Finnairin 350 business on syvältä-


      • 12plus

        Finnairin A330 business ei ehkä näytä yhtä hyvältä, mutta on yölennoillla paljon mukavampi kuin A350.


      • eisamennäsinne
        Tauskin_naapuri kirjoitti:

        Finnairin 350 business on syvältä-

        Älä koskaan mene sinne syvälle, te omia valintoja....


      • Munkka20
        Tauskin_naapuri kirjoitti:

        Finnairin 350 business on syvältä-

        Samaa mieltä. Paras ja tilavin business oli MD 11. 350 bisneksessä ei ruokailun jälkeen ei tarjottu ede kahvia


    • EnLennäEnää

      Minäkin tilasin kullitetun lentokoneen!

      En saanut!

      Petyin!

    • AhdastaOn

      Onko sillä konetyypillä nyt oikeasti mitään väliä. Tosiasiassahan stressaat kuitenkin koko lennon ajan vaimosi perheen tapaamisesta siellä landella.

    • Tauskin_naapuri

      Minulla on huonoja kokemuksia Bangkokin aikuisviihteestä. Miten ne nuoret pojat sitten osaavatkin näyttää näteiltä tytöiltä. Huomasin liian myöhään.

    • AhdastaOn

      Samoin kävi minullekkin. Ei kyllä haitannut. Ladyboyt on niin ihquja.

    • 12plus

      Sain Pattayalla leidiboilta tippurin.

    • Mäkileponen

      Finnairin A350 business class tuote on, sivistyneempien sanojen puutteessa, eeppinen mokaus.

      Sopii mennä FlyerTalkiin lukemaan näpäkkää palautetta. Iso rummutus oli Finnairin puolelta ennen kuin koneet saapuivat, ja tuote olikin lopulta sitten iso pettymys.

      Muut lentoyhtiöt sentään osaavat laittaa yksityiskohdat kohdilleen.

      Finnair lie säästänyt myös seinäpaneelien takaa, tuntuu ainakin Qatarin ja Lufthansan koneet hiljaisemmilta.

      • Braniff

        Tässä hyvin sanottu FAKTAA:

        (AY on siis Finnair, QR Qatar Airways, TG Thai Airways, SQ Singapore Airlines)

        "i have flown B787 from QR and TG
        also flown A350 with SQ, QR, TG and AY
        for some reason the AY 350 is the absolutly most noisy so my ranking will be:
        A350 SQ
        A350 QR
        B787 QR
        A350 TG
        B787 TG
        A350 AY

        in the AY planes there are so many diffenrent noises you dont hear in the other"


    • Iswiiwiiwiw

      Vai vanhaan kalustoon. Esim. BA:lla ja Lufthansalla on kaluston 80-luvulta edelleen käytössä. Itse lensin pari vuotta sitten KLM:n B747:lla jenkkeihin Amsterdamista, koneen oli otettu käyttöön 80-luvun lopulla. Firmoilla on myös aivan tuoretta kalustoa mutta kyllä vanhoillakin koneilla rahaa tehdään.

      • KLMantiikki

        Tällä hetkellä KLMn vanhin käytössä oleva 747 on v 1989.
        Tuon lisäksi 5 kpl 747 koneita mitkä on valmistuneet ennen 1994 tai yli 20 vuotiaita 9 kpl.


      • tohlopin_keisari
        KLMantiikki kirjoitti:

        Tällä hetkellä KLMn vanhin käytössä oleva 747 on v 1989.
        Tuon lisäksi 5 kpl 747 koneita mitkä on valmistuneet ennen 1994 tai yli 20 vuotiaita 9 kpl.

        mitä sitten? mitä merkitystä iällä on?


    • KaatajaMasi

      Se joka kirjoittaa että Finnairin 330 on ikivanha, on aivan kujalla asioista. Tuskin lentää koskaan muuta kun lähiöräkälästä pihalle.

    • Lensin 31.10 Thaimaahan 350-koneella ja 4.5 palasin lennolla 144 Suomeen. Molemmat lennot business-luokassa. Kyllä minä nukuin paremmin 330-koneessa verrattuna uuteen 350-koneeseen. Business-penkki (350) on kapea, lyhyt ja kärjessä on vähän tilaa. Siellä taisi kaikki nukkua kyljellään. Kyllä minä jatkossa lennän Bangkokiin 350-koneella ja tulen takaisin yöllä 330-koneella. Taisin olla paluulennolla ainoa suomalainen matkustaja business-luokassa. Parhain kokemus business-penkistä on Qatarin 777.

    • OldFatVuker

      Vaikka Suomessa onkin hyvin paljon vanhoja pervoja, niin ihan niin paljoa niitä ei kuitenkaan ole, että Helsinki-Vantaalta koskaan pääsisi suorin lennoin Bangkokiin minkään muun lentoyhtiön kuin Finnairin siivin.

      Varsinkaan kun nämä vanhat pervot eivät lipuistaan paljoa maksa, vaan halvimmalla pitää saada, jotta jää rahaa ”palveluihin” matkakohteessa.

      • AY.ukko

        Finskin Bangkokin lentojen suomalainen matkustamohenkilökunta on huomattavasti iäkkäämpää kuin niiden lentojen "vanhat pervot".


      • LeukaJack
        AY.ukko kirjoitti:

        Finskin Bangkokin lentojen suomalainen matkustamohenkilökunta on huomattavasti iäkkäämpää kuin niiden lentojen "vanhat pervot".

        Ei pidä paikkansa. et tiedä asiasta koska olet kelaluuseri ja lenntä ulos vain paikallisesta (Savossa) räkälästä.
        Patttayalla käy ikäloput irstaat pervot


    • vanhakuppe

      Joko kaikki Finnairin tilaajat A350 koneet on toimitettu?
      Finnairilla on niistäkin kahta eri versiota. Myös karjaluokan penkeissä on eroa.
      Tulisiko seuraaviin yllättäviin myös Paremmat busineluokan pennut.
      Itse kyllä pidän A350 llä maalaamista mukavampana kuin pienemmillä konetyypeillä.

      • 777

        A350:ssä sikaosastossa jakkarat on harvemmassa, mutta en havainnut että olisivat leveämpiä. 350:ssä on 11" näytöt selkänojissa, mutta oman täbbärin tarvii silti. Koneen wifistä voi lukea lehtiä pdf-muodossa vain omalla täbillä ilman lisämaksua. Nettiyhteys eetteriin sitä vastoin on maksullinen.


      • Vielä.tulee

        Lentoposti "Jäljellä olevien kahdeksan koneen toimituksista yksi saapuu laivastoon vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä, kaksi vuoden 2019 aikana, kaksi vuonna 2020, kaksi vuonna 2021 ja viimeinen siis vuonna 2022."


      • vanhakuppe

        Toivottavasti tulee vähän paremmat jakkaran näihin uusiin.
        Nykyisin A350 koneisiin on jo jouduttu uusimaan istuimen verhoiluja.
        Samoin kädestä olin nähnyt jesseteipillä kirjattuja versoja. Aika ala-arvoista.


    • Laatu_Eioo

      Finnairin A350-koneet ovat meluisimpia millä minä olen matkannut. Vertauspohjana Cathay Pacific, Qatar Airways ja Singapore Airlines.

      Taas on säästetty väärästä paikkaa.

      • Ellerhur

        Vertailut tehty samoilla istumapaikoilla?


      • Laatu_Eioo

        Kyllä, suurinpiirtein samalla etäisyydellä kummallakin puolella.


      • Maksaisinkolisää

        Eipä niiden äänieristyksessä voi juuri eroa olla koska seinät on just sen vahvuudet kaikissa mitä suunnittelijat ovat päättäneet.
        Meluun vaikuttaa lento-olosuhteet.
        Mutta suurin melu lähtee itkevistä pikkulapsista.
        Siinä olisikin finskille uusi rahastuskeino kun myisivät paikkoja missä ei ole lähistöllä pikkulapsista hoitamassa.


    • Kylmie

      Onko jakkaran sijainnilla merkitystä koettuun lentomeluun ? Istuakko edessä käytävällä vaiko takana akkunalla?
      Miksi vieruspenkit aina varattuna yskiville nuhanenille ja huutaville ipanoille?
      Onko Finnairin tarjoilupolitiikka maksa tonni lennosta, syö sieniä ja hae itse juomasi koneen perästä ?
      Mitä konetyyppeihin tulee niin 380 ei kyllä ole mitenkään parempi, finskillä niitä ei ole.
      Kannattaako Finnair terrorismia pakottamalla matkustajat katselemaan lennoilla väkivaltaelokuvia ? Mitäs jos koneessa on herkkä lapsi joka ei haluaisi nähdä kanssamatkustajien väkivaltaa tv ruudulta ?

    • Sikafirma

      Kannattaisi palata. A350 romut pois.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3255
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2313
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1869
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1795
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1421
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1271
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1187
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe