Tuleeko pinkkiin Mansu-ratikkaan vaihdekeppi?

Ratikkalinjan vaihteita käännellään kuulemma vaihdekepillä. Siis kuski kääntelee niitä ratikasta käsin. Millä tavalla vaihteiden vaihto toteutetaan Mansussa?

Kysyn tätä sen vuoksi koska Tampereen mallihan kulkee molempiin suuntiin keula edellä. Tai siinä on siis kaksi etupäätä.

No jos kuitenkin Mansun perään (tai siis toiseen keulaan) kytketään polkupyörien kuljetusvaunu, niin kuinka käy vaihteissa, kun ajetaan pyörävaunu edellä? Vaihdekeppihän vaihtaa vaihdetta vasta ohjaamon kohdalla. Voiko käydä niin että polkupyörävaunu lähtee eri reitille kuin Mansu? Mitä sitten tehtäisiin?

27

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihteenkääntö
      • Nysse.ei.kulje

        Ratikka on kyllä hieno. Mutta kannattaa huomata, että ratikan valmistaja on ratikan valmistaja, kun taas ratikkakiskot on katuun laittanut ihan joku muu taho. Tässäkin kuljettaja on selvästi närkästynyt, kun joutuu kiipeämään ratikan ohjaamosta vaihteita kääntelemään. Ilmeisesti Prahan kaupunginvaltuusto on säästökuurin vuoksi joutunut jättämään pois kaiken automatiikan.


      • lämmin.vaihde

        tai sitten on epähuomiossa tai säästösyistä jäänyt laittamatta vaihteiden sulatuslämpö päälle

        vaunu on kyllä komea!


      • skeida
        lämmin.vaihde kirjoitti:

        tai sitten on epähuomiossa tai säästösyistä jäänyt laittamatta vaihteiden sulatuslämpö päälle

        vaunu on kyllä komea!

        Prahassa noi Skodat oli arkipäivää, mutta yllätys oli suuri kun näin samanlaisia käydessäni Riiassa. En ole mikään ratikkafriikki, lähinnä Skodan merkki kiinnitti noissa huomion. Miksei sitten Mansesteriin hommattu valmiita jo testattuja Skodia? Noitahan saa myös molempiin suuntiin ajettavina. Tarkka mallihan on Skoda 15T.


      • Raitiotie.tulee

        Tallinnaan tuli espanjalaisia vaunuja. Kuka näistä tietää...

        Helsingin Articit tuntuvat ihan kelpo ratikoilta. Ratikka-ala kehittyy sekin. Tulee uusia telejä, moottoreita, säätöjärjestelmiä, nivelmekanismeja, ilmastointeja, ovia.. Niillä on omat ylläpitokulunsa, jotka varmaan vaikuttavat hankintaan.


      • simply_clever
        skeida kirjoitti:

        Prahassa noi Skodat oli arkipäivää, mutta yllätys oli suuri kun näin samanlaisia käydessäni Riiassa. En ole mikään ratikkafriikki, lähinnä Skodan merkki kiinnitti noissa huomion. Miksei sitten Mansesteriin hommattu valmiita jo testattuja Skodia? Noitahan saa myös molempiin suuntiin ajettavina. Tarkka mallihan on Skoda 15T.

        Tampereen ratikassa on eri raideleveys ja pohjoisen oloihin kehitetyt järjestelmät. Sellaisia ratikoita ei ole varastossa Euroopassa. Mutta oikeastaan Tampereelle tulevat ratikat ovat Skodan tekemiä, sillä eikös Transtech ole osa Skoda-konsernia.


      • Chrysler-Talbot
        simply_clever kirjoitti:

        Tampereen ratikassa on eri raideleveys ja pohjoisen oloihin kehitetyt järjestelmät. Sellaisia ratikoita ei ole varastossa Euroopassa. Mutta oikeastaan Tampereelle tulevat ratikat ovat Skodan tekemiä, sillä eikös Transtech ole osa Skoda-konsernia.

        Praguessa on standardi gauge (4 ft 8½ in) ja Rigan Skodissa 5 ft, eli sama kuin Suomen rataverkolla. Kumpi se nyt Treelle tulikaan? Hesassahan on reilusti kapeampi, olikohan metri. Joka tapauksessa Treen ratikoita ei ole koskaan aikaisemmin nähty missään. Saattaa olla pientä protoilua ainakin ensimmäisissä yksilöissä.

        Skodat tehdään Kainuussa ja Mersut Uudessakaupungissa.


      • raitio.tieto

        Tampereelle tulee 1435 mm eli standardileveys. Helsingissä 1000 mm. 1435 mm on tavallisin maailman raitioteillä, 1000 mm monessa saksankielisessä maassa.


      • quuverty
        raitio.tieto kirjoitti:

        Tampereelle tulee 1435 mm eli standardileveys. Helsingissä 1000 mm. 1435 mm on tavallisin maailman raitioteillä, 1000 mm monessa saksankielisessä maassa.

        Tampereen ratikka on kuitenkin oma arktisiin oloihin suunniteltu konstruktio.


      • Kuulein.ratikka
        quuverty kirjoitti:

        Tampereen ratikka on kuitenkin oma arktisiin oloihin suunniteltu konstruktio.

        Mikä on maailman pohjoisin ratikkakaupunki? Tai arktisin, täällähän Golf-virta lämmittää, eli pelkkä leveyspiiri ei kerro kaikkea olosuhteista.

        Venäjälläkin on ratikoita. Onkohan Verhojanskissa?


      • kisko.pelastaa

        Lumisia ja arktisia paikkoja on ainakin Sapporo Japanissa ja Toronto Kanadassa. Euroopan vuoristokaupungeissakin on ajoittain aika kylmä.ja paljon lunta.


      • katse.etiäpäin
        raitio.tieto kirjoitti:

        Tampereelle tulee 1435 mm eli standardileveys. Helsingissä 1000 mm. 1435 mm on tavallisin maailman raitioteillä, 1000 mm monessa saksankielisessä maassa.

        Yleisen raideleveyden valinta on järkevä päätös. Kun ratikkaa aletaan purkamaan pois, niin vaunuista on helpompi päästä eroon. Kehitysmaissa saattaa olla vielä kysyntää 1800-luvun liikennevälineille.


      • raitio.ennuste

        Kun manselainen kerran on päässyt viilettämään Hervannan radalla yli komeiden siltojen, niin ei ratikasta enää luovu eikä sitä pois vaihda.


      • Ertsu
        katse.etiäpäin kirjoitti:

        Yleisen raideleveyden valinta on järkevä päätös. Kun ratikkaa aletaan purkamaan pois, niin vaunuista on helpompi päästä eroon. Kehitysmaissa saattaa olla vielä kysyntää 1800-luvun liikennevälineille.

        Kyllä sitä kysyntää riittää myös meillä kehittyneemmissä maissa. Alkuperäinen bensiinkäyttöinen hevosetonvaunu eli Benz Patent-Motorwagen sai patentin jo 1886. Ilmakumirenkaita siinä ei heti ollut, mutta nekin tuli 1800 luvun puolella John Boyd Dunlopin keksiminä.


      • pummimummi

    • ei.tuu.ratikkaa

      Ratikan rakentaminen on keskeytetty. Syynä on se, että joku löysi netistä kuvan, jossa oli iso bussi.

    • puuttuvat.vaihteet
      • kisko.pelastaa

        :) Raitioteistä ja vaunuista tulee koko kansan yhteinen asia! Vähitellen yhä useammat (ainakin vähän fiksummat) ovat ratikka-asioiden erikoistuntijoita.

        Paluuvaihteita on varmaan mietitty aika tarkkaan. Vaihteissahan on helposti se haittapuoli, että niistä voi tulla ääntä, kun vaunut ajavat läpi. Lisäksi niitä pitää huoltaa. Ei ole syytä laittaa liikaa niitäkään.


      • simppeli.ratkaisu
        kisko.pelastaa kirjoitti:

        :) Raitioteistä ja vaunuista tulee koko kansan yhteinen asia! Vähitellen yhä useammat (ainakin vähän fiksummat) ovat ratikka-asioiden erikoistuntijoita.

        Paluuvaihteita on varmaan mietitty aika tarkkaan. Vaihteissahan on helposti se haittapuoli, että niistä voi tulla ääntä, kun vaunut ajavat läpi. Lisäksi niitä pitää huoltaa. Ei ole syytä laittaa liikaa niitäkään.

        Hassua että autojen ohjaamossa on ympyrä jota pyörittämällä saa muutettua kulkusuuntaa. Ei aiheuta ylimääräistä ääntä (kovassa vauhdissa renkaat toki ulvovat) eikä tarvita tiehen mitään monimutkaisia rakenteita. Eikö kenellekään ole tullut mieleen nämä yksinkertaiset, mutta toimivat ratkaisut? Eihän pyörääkään kannata keksiä kovin usein uudelleen.


    • Huuundaaa
    • Kuski.kepittää

      Vaihdekeppi? Kaasupoljin? Kytkin? Jarrupoljin? Turvavyöt? Suuntavilkut? Kaukovalot/sumuvalot?

    • Anonyymi

      Taitaa olla nykyratikat automaattivaihteisia.

    • Anonyymi

      Eihän se nyt mikään dildo ole.

      • Anonyymi

        Näyttää isolta SkodaDildolta! Vaimoa en päästä kyytiin tai saa pian ensimmäisen orkkunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää isolta SkodaDildolta! Vaimoa en päästä kyytiin tai saa pian ensimmäisen orkkunsa.

        Taitaa naisten illat lisääntyä.


    • Anonyymi

      Pyrin ratikankuljettajan virkaan, mutta lopetin vapaaehtoisesti. Se vaihdekeppi pidetään koko vuoron ajan takapuolessa ja vaihteet vaihtuu supistelemalla sulkijalihaksia. Ei sopinut mulle tämmöinen kun lihakset heikossa kunnossa.

      • Anonyymi

        Arvostan kyllä tulevia kuskeja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      61
      3736
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      87
      3128
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      69
      2336
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1540
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1319
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      87
      1179
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      29
      1049
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1001
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      975
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      962
    Aihe