Vaarallista pyöräilyä

Uutinen kertoo sähköpyöräilevien ikämiesten (itselleen) vaarallisesta pyöräilystä. Hollannissa kuolee jo enemmän ihmisiä sähköpyöräilyyn kun auton alle. Ukkelit ovat kuulemma liian itsevarmoja liikenteessä.
(Ovenkarmien välissä kannattaa ehkä ensin harjoitella jos on tasapainovaikeuksia. Nöyryyttä ja realistista arviointia omista reflekseistä ja tilanteiden hallinnasta tarvitaan-)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005661115.html

46

628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen jo polkenut.
      Viime-kesänäkin polkaisin.
      Talviset tasa-painon hereillä pitämiset tulivat hienosti hyödynnettyä.
      Tuli viivaa seurattua kuin konsanaan nuorena.
      Silloinkin joskus seinää vasten.
      Melkeinpä unohtui koko-pyörä sen viivan vuoksi.

H.

• ehkä meillä suomessa on sen verran turvallisempaa ajella sähköpyörillä
      kun jossain muualla maailmassa
      meidän kylällä on yksi noin seitkytviisvuotias nainen
      jolla on ollu useemman vuoden jo sähköpyörä
      ajelee sillä jyväskyläänkin huollattaan sitä
      ja matkaa sentään on nelkyt kilsaa
      ja kun joutuu vanhaa tietä menemään niin siellä on
      tosi kapee osuus tiestä pyöräilijöille ja jalankulkijoille
      eikä koskaan oo ollu edes läheltä piti tilannetta

kerran kokeilin hänen pyöräänsä ja tosi näppärä kulkuneuvo
      ei tunnu ylämäet missään.

• Vanhat ukkelit eivät keskity liikenteeseen, vaan päänsä pyörivät kuin tuuliviirit yllä talon katon, etsien ja ihaillen missä kellohame heilahtaa ja sääret kauniit nähdä saa.

• kevarisopiva

Kun on nuorena miehenä oppinut vilkuilemaan, ei sitä osaa oikein myöhemmin lopettaakaan! Tätä sähköpyörävillitystä en noin muuten oikein ymmärrä: Jos kerran jo pääosin mennään moottoroidulla voimalla, eikö se ajopeli voisi olla saman tien mopedi, skootteri, pienempi motskari tms?

• kevarisopiva kirjoitti:

Kun on nuorena miehenä oppinut vilkuilemaan, ei sitä osaa oikein myöhemmin lopettaakaan! Tätä sähköpyörävillitystä en noin muuten oikein ymmärrä: Jos kerran jo pääosin mennään moottoroidulla voimalla, eikö se ajopeli voisi olla saman tien mopedi, skootteri, pienempi motskari tms?

Niinhän se tietysti on, varsinkin kaupungissa riittää vilkuiltavaa.

Minusta mopovaarit ovat aina olleet lystikkään näköisiä, naapurillakin oli niin iso pää, etteivät remmit yltäneet leuan alta kiinni, lepattivat vauhdissa siinä pään sivulla.

Olisiko hämäystä, kun sähkiksellä ajelee, on niin kuin leikisti polkevinaan oikealla polkupyörällä ja tytötkin katselee, siinäpä reipas ikämies.

• Ancie kirjoitti:

Niinhän se tietysti on, varsinkin kaupungissa riittää vilkuiltavaa.

Minusta mopovaarit ovat aina olleet lystikkään näköisiä, naapurillakin oli niin iso pää, etteivät remmit yltäneet leuan alta kiinni, lepattivat vauhdissa siinä pään sivulla.

Olisiko hämäystä, kun sähkiksellä ajelee, on niin kuin leikisti polkevinaan oikealla polkupyörällä ja tytötkin katselee, siinäpä reipas ikämies.

Jos sattuu omistamaan Diabetes kakkosen.
        Siitä johtuvat kipeilevät jalat.
        Ja Lääkäri kehoittaa liikkumaan vaikka väkisin.
        Eikä halua kauhoa uima-altaalla edes-takaisin mummoja väistellen.
        -
        On Sähkö-Polku-Pyörä fiksu valinta.
        Sillä näet nimittäin kohtaat oikean mummonkin.
        Sellaisen vyötäröllisen. :)

H.

• hunksz kirjoitti:

-

H.

Noh, joko olet kohdannut vai vieläkö pitää "polkien" etsiskellä?
        Pyöräilette sitten yhdessä peräkanaa.

• Ancie kirjoitti:

Noh, joko olet kohdannut vai vieläkö pitää "polkien" etsiskellä?
        Pyöräilette sitten yhdessä peräkanaa.

Vastahan minä pyöräni ostin
        Vajaan vuoden vanha on hän .
        -
        Alahan siis sinäkin laatia polkujesi karttoja luoksesi.

H.

• hunksz kirjoitti:

Vastahan minä pyöräni ostin
        Vajaan vuoden vanha on hän .
        -
        Alahan siis sinäkin laatia polkujesi karttoja luoksesi.

H.

Hah, vuodessa olisi pitänyt löytää polkienkin jo melkoinen valikoima mummoja. Vielä kun on apuvälineitäkin käytössä.
        Luoksesi vai luokseni, kas siinä pulma, polkujeni kartat johtavat aina kotiin.

• Ancie kirjoitti:

Hah, vuodessa olisi pitänyt löytää polkienkin jo melkoinen valikoima mummoja. Vielä kun on apuvälineitäkin käytössä.
        Luoksesi vai luokseni, kas siinä pulma, polkujeni kartat johtavat aina kotiin.

Korjaus; hitaasti polkien ;)

• hytinäx1

Viime kesänä jäi työkaverini täti auton alle pyöräillessään uudella sähköpyörällään maantiellä. Ei hallinnut pyöräänsä kun tuli risteysalueelle eikä saanut hätäännyksissään pyöräänsä pysähtymään. Kuoli.

• Kokemuksestakorppis

Hollannin tilastoja ei kannata vertaistaa Ruotsin ei Suomen tilastoihin. Hollannin tieliikennelaki tekee pyöräilijöistä teitten kingejä. Jos sattuu liikenneonnettomuus auto/pyörä/kävelijä syy ei ole koskaan pyöräilijän.

Kävelijän on aina varottava pyöräilijöitä. Pyöräkaistalle ei kannata astua edes jalkaterän verran tai voi saada nyrkiniskun selkäänsä kuten sain kun kantapääni olivat pyörätien puolella.

• MielkkiM

Olen ajanut vuosia sähköpyörällä. Kyllä siinä joutuu koko ajan polkemaan vaikka ei niin raskasta ole. Kerran oli läheltä piti tilanne. Sekin oli autoilijan vika.

• Mikä-lie-turvallisin

Opetukseen tarvitaan
      Sähköpyöräoppisopimuskoulutusinsinööriajotaitoneuvos.

• hehehehee

Miksi sähköpyörä? Vallan naurettava kapistus! Eikö jakseta polkea?
      Juuri sellaisten heikkokuntoistenhan pitäisi pyörällä polkien kuntoaan kohottaa eikä veltostella sähköpyörän kyydissä.
      Vaarallisia ovat sähköpyörällä ajavat myös normaaleille pyöräilijöille ja jalankulkijoillekin, jotka samoja ulkoilureittejä ja pyöräteitä käyttävät. Sähköpyörällä ajavat päälle, kun ei heillä ole samanlaista tuntumaa ajamiseen ja ajavat kovemmalla vauhdilla. Ja sitten vanhat eivät hallitse sitä sähkövehjettään.
      Ajokortti sähköpyörään ja autojen sekaan ajamaan.

Minä kohotan kuntoa pyöräilemällä . Mulla on peruspyörä. Ei vaihteita. Helppo pitää kunnossa. Hyvin kulkee. Miespyöräilijöitäkin tulee tarakka edellä vastaan.
      Ja kunto kohhoo - varsinkin ylämäessä. Ja sen huomaa terveydessä - eivät saa mua kiinni 2-tyyp.diab. eikä muut elintasosairaudet.
      Vanha mies suuttuu, kun ohittaa vauhdikkaasti - ei kestä sitä, että nainen ohittaa vaan lähtee perään. Puuskuttaen hiki otsalla huikka sitten saavutettuaan ja ohittaessaan "sulla menee lujaa".
      Ehkä siksi heikkokuntoiset miesvanhukset hankkivat sähköpyörän, etteivät naiset ohittele :D

• "hehehehee"

-

H.

• hunksz kirjoitti:

"hehehehee"

-

H.

H.

• hunksz kirjoitti:

H.

H.

• hehehehee
        hunksz kirjoitti:

H.

@hunksz

Seliseliä.
        Hankkinutko sähköpyörän siksi, etteivät naiset ohittele?

Aluksi voi polkea oikealla pyörällä hiljaista vauhtia ja lyhyitä lenkkejä tasaisessa maastossa.
        Sitten kunnon kohotessa parantaa vauhtia ja pidentää pyöräilymatkaa. Ja taas kunnon lisääntyessä ottaa mukaan mäkisiäkin maastoja.

• hunksz kirjoitti:

H.

Tässäpä on uumaa. Ginakin on jo yli kahdeksankymppinen.
        60-70-luvuilla oli naisilla tiukat kureliivit, uuma pysyi kapeana. Nyt on nuorilla naisillakin vyötärön ympärys lisääntynyt, kiristävät liivit on jääneet pois.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Tässäpä on uumaa. Ginakin on jo yli kahdeksankymppinen.
        60-70-luvuilla oli naisilla tiukat kureliivit, uuma pysyi kapeana. Nyt on nuorilla naisillakin vyötärön ympärys lisääntynyt, kiristävät liivit on jääneet pois.

https://www.youtube.com/watch?v=IMH2WasnZGU
        Unohtui tämä kaunotar laittamatta.

• hompsantuusa_

Ei ole sähköpyörää enkä ole ikämieskään joten en oikein osaa kommentoida tuohon. Ei ole lähipiirissäkään yhtään sähköpyörän omistajaa.
      Harmittaa, että sataa vettä. Olin suunnitellut tälle päivälle perinteisen pyörän pyöräilyretkeä parinkymmenen kilsan päähän. Nyt sitten on orpo olo, kun ei ollut varasuunnitelmaa sateiselle päivälle.

• Bengalitikku

Niin piti minunkin kaivaa pyörä, mutta sateelta suojassa olemme. Jospa se siitä.
        Sähköpyörä on hyvä keksintö. Voihan sillä polkea aikansa ja helpottaa ylämäissä tai jos on tehnyt ylipitkän lenkin, niin palaa joutuisastisähköllä.
        Mulla on 27-vaihteinen maasturi ja saa palvella vielä. Jos sanoo sopimuksensa irti, pitää harkita. Kaikki jutut kehittyvät, niin pyöräkin.
        Tärkeintä on ulkoilu ja liikkuminen oman kuntonsa ja terveytensä mukaan.
        Juu. Tulee niitä vastaan hymyileviä mukavannäköisiä pappojakin. Että noin.

• Bengalitikku kirjoitti:

Niin piti minunkin kaivaa pyörä, mutta sateelta suojassa olemme. Jospa se siitä.
        Sähköpyörä on hyvä keksintö. Voihan sillä polkea aikansa ja helpottaa ylämäissä tai jos on tehnyt ylipitkän lenkin, niin palaa joutuisastisähköllä.
        Mulla on 27-vaihteinen maasturi ja saa palvella vielä. Jos sanoo sopimuksensa irti, pitää harkita. Kaikki jutut kehittyvät, niin pyöräkin.
        Tärkeintä on ulkoilu ja liikkuminen oman kuntonsa ja terveytensä mukaan.
        Juu. Tulee niitä vastaan hymyileviä mukavannäköisiä pappojakin. Että noin.

Minulla on myös 27 vaihteinen maastopyörä mökillä. Ei se sähköpyörää vastaa, mutta herkästi silläkin pienemmät mäet polkee.
        Olen aina ollut kova pyöräilemään siksi olen investoinut pyöriin. Minulla on kylillä sähköpyörän lisäksi Helkaman mummopyörä, ei vaihteita, sillä on hyvä ajaa jos ei ole paljon vastamäkeä.
        Olen ihan tosissani harkinnut toisen sähköpyörän ostamista, veisin tämän vanhan mökille ja kylille uusi.
        Voisi tällä sähköpyörällä ajaa helposti mökkimatkankin mutta on kissa ja paljon tavaraa kuljetettavana kun vaihdan maisemaa, ei sovi pyörän tarakalle.
        Uskoisin että yhtä hyvin onnettomuus voi tulla tavallisella pyörälläkin jos on tullakseen.

• Bengalitikku

Minä ole tykännyt pyöräilystä aina. Kaunotar oli aiemmin, mutta se muuttui rukiksi ja lopulta varastettiin. Siinä oli kapeat renkaat ja soveltui hyvin kaupunkipyöräilyyn. Vaihteet täytyy olla.
        Viime kesänä hankin kypärän.
        Nytkin pitäisi laittaa, mutta sellaisenaan kylmä ja huppuhattu on liian paksu.
        Olisihan niitä ohuita tekoainestuppia, mutta ei. Ovat rumia ja hiukset menee lättyyn. Kypärällä pelkiltään tulee 20-luvun kampaus melkein kuin la Senorassa, onduleeraus.

• Minä voisin kuvitella hankkivani sähköpyörän se voisi olla hyvä kapistus täällä landella kun lähimpään kauppaan on n. 7 km. Kioskista saa maitoa ja kahvipaketin, mutta miten sellaisessa laitoksessa kuljettaa ruokakassin? En ole polkenut tavallistakaan pyörää vuosikausiin vaikka kyllä se varmaan ihan hyvin onnistuisi en ole liikunnallisesti mitenkään rajoitettu. Mietitään...

• Bengalitikku

Sellaiset pyörälaukut takapyörien kohdille molemmin puolin. Mulla on ollut yksi "takalaukku". Maitotölkit ym. Mahtuivat mukavasti. Ja kahteen vielä enempi. Pari kangaskassia kauppaan ja ne survoo pyörälaukkuihin.

• Vielä.polkee.kusti

Huteraa oli lapsena pyöräilyn aloitus, pyöräilyn lopetus vanhana kun alkaa tuntua huteralta on paras siirtyä rollaattoriin.

• hompsantuusa_

Vaarallista pyöräilyä. Tuosta otsikosta tuli mieleeni, että kevyenliikenteen suunnittelijoilla ei aina mielestäni mene ne suunnitelmat käytännöllisyys ja turvallisuus edellä. Päivänä muutamana ajelin sillä perusmankelillani lievää alamäkeä pyöräilyväylää jossa vierellä sillä penkereen puolella oli kävelyväylä. Keskelle väylää oli täräytetty bussipysäkkimerkki. Siis sille rajaviivalle joka erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät. Katosta bussin odottelijoille ei ollut. Onnekseni ei tullut bussia eikä kukaan ollut säntäämässä siitä pyörätien läpi bussiin. Merkillisen outoa oli.

• En ole sähköpyöriin tutustunut ollenkaan, mutta jos se päivä tulee, ettei autoa saa enää ajaa ja pää ja raajat jotenkin toimii, ostan mitä vaan, millä eteenpäin pääsee.

• Olen ajatellut ostaa mopoauton tai skooterin jos ottavat joskus kortin pois. Vielä ei ole ollut autoilussa mitään vaikeuksia, yksi hirvikolari parikymmentä vuotta sitten kun oli sumua niin että ei nähnyt eteensä kuin muutaman metrin.
        Vauhti oli hiljainen joten ei kovin huonosti käynyt. Oli hirvivakuutus, se korvasi auton vahingot.
        Yksi sakko tuli kun ajelin muutaman metrin asunnon lähellä olevaa pyörätietä ilman turvavyötä. Autotalli on ihan pyörätien vieressä, ajajttelin koukata siitä asunnon pihaan suoraan, en edes pannut turvavyötä niin vähän takia. Vaan sattuipa kytät paikalle.
        Olin närkästynyt ja puhuin kuin Ruuneperi, sain sakot ainoastaan siitä kun ei ollut turvavyötä. Ei ollut paljon olikohan kolmenkympin luokkaa, rikesakko.

Olen ajatellut ostaa mopoauton tai skooterin jos ottavat joskus kortin pois. Vielä ei ole ollut autoilussa mitään vaikeuksia, yksi hirvikolari parikymmentä vuotta sitten kun oli sumua niin että ei nähnyt eteensä kuin muutaman metrin.
        Vauhti oli hiljainen joten ei kovin huonosti käynyt. Oli hirvivakuutus, se korvasi auton vahingot.
        Yksi sakko tuli kun ajelin muutaman metrin asunnon lähellä olevaa pyörätietä ilman turvavyötä. Autotalli on ihan pyörätien vieressä, ajajttelin koukata siitä asunnon pihaan suoraan, en edes pannut turvavyötä niin vähän takia. Vaan sattuipa kytät paikalle.
        Olin närkästynyt ja puhuin kuin Ruuneperi, sain sakot ainoastaan siitä kun ei ollut turvavyötä. Ei ollut paljon olikohan kolmenkympin luokkaa, rikesakko.

Mopoautokin tarttee kortin nykyään.
        Mun edesmenneellä ukolla oli mopoauto, se oli sydänmensä puolesta invaliidi.
        Ajeli sillä. Mäkin sillä joskus ajoin. Ihan kiva se oli. Renkaatkin mä vaihdoin siihen aina, oli ne vähän toista vaihtaa, kun pakuun.
        Yhden sakon oon saanut kauan sitten, kun ohitin ja siihen oli tietyön takia tullut ohituskielto sen jälkeen, kun olin samasta paikasta edelliskerran mennyt, enkä huomannut.
        Ei mullakaan ole mitään ongelmia ollut tienpäällä ja vähemmän sitä nykyään ajaakin, kun tyäaikaan.

• eppu2 kirjoitti:

Mopoautokin tarttee kortin nykyään.
        Mun edesmenneellä ukolla oli mopoauto, se oli sydänmensä puolesta invaliidi.
        Ajeli sillä. Mäkin sillä joskus ajoin. Ihan kiva se oli. Renkaatkin mä vaihdoin siihen aina, oli ne vähän toista vaihtaa, kun pakuun.
        Yhden sakon oon saanut kauan sitten, kun ohitin ja siihen oli tietyön takia tullut ohituskielto sen jälkeen, kun olin samasta paikasta edelliskerran mennyt, enkä huomannut.
        Ei mullakaan ole mitään ongelmia ollut tienpäällä ja vähemmän sitä nykyään ajaakin, kun tyäaikaan.

Tarvitseeko mopoautoon kortin?
        Ei tarvitse mopokaan eikä skootteri.
        Jos ajaja on syntynyt 1986 tai sitä ennen.

• etgtruy6
        JapuJepJipJapJup kirjoitti:

Tarvitseeko mopoautoon kortin?
        Ei tarvitse mopokaan eikä skootteri.
        Jos ajaja on syntynyt 1986 tai sitä ennen.

Mopoauto vaatii kaikilta ajokortin.

Mopo ei tarvitse. "Skoottereita" on myös moottoripyörinä. Kortti sen mukaan.

Vähän vuosi heitti. Mopon kortittomuussyntymävuosirajoitus on -84 tai aikaisempi.

• Nytmentiin
        etgtruy6 kirjoitti:

Mopoauto vaatii kaikilta ajokortin.

Mopo ei tarvitse. "Skoottereita" on myös moottoripyörinä. Kortti sen mukaan.

Vähän vuosi heitti. Mopon kortittomuussyntymävuosirajoitus on -84 tai aikaisempi.

Meillä palstaikäisillä onkin pätevät auton ajokortit: Meidän ajokorttimme oikeuttavat mm. ajamaan vaikka 1500 kuutioista moottoripyörää tuosta vaan. Siis minäkin, joka en ole eläissäni ajanut Pappa- tunturia järeämpää kaksipyöräistä, voisin ostaa kauppakassiksi alkuun vaikka 750 kuutiocentin sporttisen motskarin. Kun tuollaisella vehkeellä ensimmäisen kerran vääntäisi kaasukahvasta vähän reippaammin, minneköhän sitä päätyisi, jossain lähimetsän puissa kai se raato kohta roikkuisi?

• etgtruy6
        Nytmentiin kirjoitti:

Meillä palstaikäisillä onkin pätevät auton ajokortit: Meidän ajokorttimme oikeuttavat mm. ajamaan vaikka 1500 kuutioista moottoripyörää tuosta vaan. Siis minäkin, joka en ole eläissäni ajanut Pappa- tunturia järeämpää kaksipyöräistä, voisin ostaa kauppakassiksi alkuun vaikka 750 kuutiocentin sporttisen motskarin. Kun tuollaisella vehkeellä ensimmäisen kerran vääntäisi kaasukahvasta vähän reippaammin, minneköhän sitä päätyisi, jossain lähimetsän puissa kai se raato kohta roikkuisi?

Joo, ei muuta kuin ponnarin kasvatus ja prätkäkauppaan. Kyllä sen ajamisen oppii sitten aikanaan...

• Näinon.on

Pikkukaupungissa pärjää pyörällä, tulee aika kalliiksi auton pito vain mökillä käyntiä varte, mökille voisi pyöräillä sähköpyörällä muttei uskalla liikenteen sekaan.

• Auton pito on kallista. Jos asuisin ruuhkasuomessa en pitäisi autoa.
        Mökille mennessä on usein niin paljon tavaraa kuljetettavana että ei pyörä riitä. Minulla on lisäksi kissa.
        Olen nähnyt joillakin pyörän takana vedettäviä kuljetusalustoja, niihin sopisi enemmän tavaraa.
        En minäkään käytä autoa juuri muuhun kuin mökkireissuihin, silloin kun tiet on sulia. Joskus tulee tilanteita että auto on muutenkin tarpeen.

Auton pito on kallista. Jos asuisin ruuhkasuomessa en pitäisi autoa.
        Mökille mennessä on usein niin paljon tavaraa kuljetettavana että ei pyörä riitä. Minulla on lisäksi kissa.
        Olen nähnyt joillakin pyörän takana vedettäviä kuljetusalustoja, niihin sopisi enemmän tavaraa.
        En minäkään käytä autoa juuri muuhun kuin mökkireissuihin, silloin kun tiet on sulia. Joskus tulee tilanteita että auto on muutenkin tarpeen.

Kissahan voisi juosta pyörän vieressä ;)
        Nätti-Jussin koirakin juoksi linja-auton vierellä ja ehti vauhdissa vielä nostaa jalkaa ja kusaista renkaaseen.

• Ancie kirjoitti:

Kissahan voisi juosta pyörän vieressä ;)
        Nätti-Jussin koirakin juoksi linja-auton vierellä ja ehti vauhdissa vielä nostaa jalkaa ja kusaista renkaaseen.

;) On 13km katille liian pitkä matka.
        Meidän pieni pikinokka Lapinpystykorva juoksi kerran auton jäljessä yli 10 km mökin pihasta. Säikähdin kun näin koiran kieli pitkällä nääntyneenä talon pihassa, oli vielä tosi helteinen päivä. Vieläkin ihmettelen kuinka osasi perässä tulla, oli monta tienristeystä eikä oltu siellä ennen käyty. Nyt Emmakin on koirien taivaassa.

Meidän pieni pikinokka Lapinpystykorva juoksi kerran auton jäljessä yli 10 km mökin pihasta. Säikähdin kun näin koiran kieli pitkällä nääntyneenä talon pihassa, oli vielä tosi helteinen päivä. Vieläkin ihmettelen kuinka osasi perässä tulla, oli monta tienristeystä eikä oltu siellä ennen käyty. Nyt Emmakin on koirien taivaassa.

Lapsuudesta muistan tapauksen.
        Eräs pariskunta halusi kissassa eroon ja vei sen 70km päähän. (törkeää sinänsä)
        Kissa oli kotona ennen kuin ihmiset.

Voi olla liian pitkä matka omin jaloin kissan kipittää.
        Koira haistoi jäljet, ne on fiksuja siinä hommassa.

• Ancie kirjoitti:

Voi olla liian pitkä matka omin jaloin kissan kipittää.
        Koira haistoi jäljet, ne on fiksuja siinä hommassa.

Koiralla on parempi hajuaisti, kuin kissalla, joskin se on molemmilla loistava ihmiseen verrattuna.
        Kissat taas näkevät paremmin, kuin koirat.

• Taksivie
        mielikki.mummo kirjoitti:

Auton pito on kallista. Jos asuisin ruuhkasuomessa en pitäisi autoa.

Pitkäkö on mökkimatkasi? Oletko koskaan arvioinut oman auton vuotuisia kokonaiskuluja, siis siten että myös arvonalennus yms. huomioidaan? Siitä voi sitten laskeskella edelleen esim. että montako kertaa ko. rahalla ajaisit sen mökkimatkan taksilla, vailla autonomistajan huolia?

• Taksivie kirjoitti:

Pitkäkö on mökkimatkasi? Oletko koskaan arvioinut oman auton vuotuisia kokonaiskuluja, siis siten että myös arvonalennus yms. huomioidaan? Siitä voi sitten laskeskella edelleen esim. että montako kertaa ko. rahalla ajaisit sen mökkimatkan taksilla, vailla autonomistajan huolia?

On käynyt mielessä, just tuli vakuutusmaksu yli 500€ siinä oli vähän muitakin vakuutuksia.
        Uskoisin jääväni voitolle vaikka ajaisin kerran viikossa taksilla. Ja välillä sähköpyörällä.
        Olen niin tottunut autoon, vaikka en tarvitse kuin vähän niin silti on orpo olo jos auto on vaikkapa huollossa muutaman päivän. Pitäisi alkaa vierotuskuuri.

• Taksivie
        mielikki.mummo kirjoitti:

On käynyt mielessä, just tuli vakuutusmaksu yli 500€ siinä oli vähän muitakin vakuutuksia.
        Uskoisin jääväni voitolle vaikka ajaisin kerran viikossa taksilla. Ja välillä sähköpyörällä.
        Olen niin tottunut autoon, vaikka en tarvitse kuin vähän niin silti on orpo olo jos auto on vaikkapa huollossa muutaman päivän. Pitäisi alkaa vierotuskuuri.

Noin se tahtoo olla, tottumus on toinen luonto. Olen ollut autoton nyt puolisen vuotta, auto meni poistoon ikääntymisen ja isojen korjaustarpeiden seurauksena. Hyvin olen pärjäillyt, kaupoille on 6- 7 km, busseja menee arkisin muutama vuoro per päivä, lähimmälle pysäkille on noin 350 m. Ehkä kerran viikossa tahtiin otan paluukyydin taksilla, varaan silloin kaupasta vähän enemmän ruokia ym, Näin elellen kulut ovat murto- osia oman auton kaikista kuluista. On kuitenkin mahdollista, että vielä auton hankin, ok- taloasujalla on pelkästään kaikkea pientä sälää talon ja tontin ylläpitoon liittyen jota pitäisi kuljettaa jostakin, linnunpönttötarpeista ja kalkista alkaen, ja pientä romutavaraa menossa toiseen suuntaan. Ja sitten jos haluaisi tuonne muualle suomeen käymään ja sielläkin päästä vähän paikasta toiseen liikkumaan, vaikeaksihan se ilman omaa autoa menee, tai vaihtoehtoisesti joutuu esim. takseilla ajamaan ihan rahan edestä. Pitää katsella ja ihmetellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      172
      6832
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3883
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3145
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe