Xantian hyytyminen ?

Reijo

olen melko tuore Xantian omistaja ja pakkanen pääsi yllättämään 95-Xantiani. Luultavasti pakkanen aiheutti jonkun moottorin osan jäätymisen, melko varmasti huohotinputki ??? Täälläkin on ollut paljon puhetta keulan suojaamisesta , mutta miten paljon sitä uskaltaa/pitää peittää ettei moottori jäädy eikä lämpötila laske sen 72 asteen alle ? Saako tarvikeliikkeistä oikean kokoista maskia vai pitääkö käydä jälleenmyyjän luona tarvikeostoksilla ?????

Reijo

7

1647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ceeviitonen

      tms. jäähdyttäjän ja moottorin väliin ja niin alas että se suojaa myös öljypohjaa. Näin vähennät kylmäliman syntymistä, joka sitten voi jäätyä huohotinputkeen. Pienellä suunnittelulla saat suojan kiinni apulaitteitten kiinnikkeisiin. Jos laitat pahvista, katso, ettei se kosketa mihinkään kuumiin osiin. Ja muistat ottaa kesäksi pois. Alkuperäinen maski on ihan hyvä, mutta tämä on tehokkaampi.

      • Kami_lizard

        Jep, pahvi toimii hyvin. Itselläni oli vm -96 Xantussa tuollainen pahviviritys ja mulla se oli yläosasta kiinni kontilan letkuissa ja yksi alakulma oli kiinni yhdessä tukiraudassa koneen alla.
        Mun pahvi ylettyi koneen alareunaan asti, siten ettei roikkunut näkyvillä auton alustassa.
        Tuo suojaus toimi ihan hyvin ko. talven -30 asteen pakkasissa täällä etelässä. Keväällä otin sen pois kun päivälämpötilat alkoivat säännöllisesti olla plussan tuntumassa. Ei pitkilläkään matkoilla (ja niitä oli paljon) ollut mitään yli kuumenemisen merkkejä.
        Kovalla pakkasella tuo nopeutti auton lämpenemistä entisestään.


      • reijo
        Kami_lizard kirjoitti:

        Jep, pahvi toimii hyvin. Itselläni oli vm -96 Xantussa tuollainen pahviviritys ja mulla se oli yläosasta kiinni kontilan letkuissa ja yksi alakulma oli kiinni yhdessä tukiraudassa koneen alla.
        Mun pahvi ylettyi koneen alareunaan asti, siten ettei roikkunut näkyvillä auton alustassa.
        Tuo suojaus toimi ihan hyvin ko. talven -30 asteen pakkasissa täällä etelässä. Keväällä otin sen pois kun päivälämpötilat alkoivat säännöllisesti olla plussan tuntumassa. Ei pitkilläkään matkoilla (ja niitä oli paljon) ollut mitään yli kuumenemisen merkkejä.
        Kovalla pakkasella tuo nopeutti auton lämpenemistä entisestään.

        Oliko pahvissa jonka laitoitte keulalle paljon ilmanottoreikiä ??? Ei kai ilmankulkua ihan kokonaan saa sulkea, vaikkakaan Xantia ei ihan helpolla keitä, helpommin varmaankin laskee sen 72 asteen alle.

        Sitten täällä on ollut puhetta jostakin vällystä, onko se joku vaihtoehto pahviviritykselle ??

        reijo


      • reijo kirjoitti:

        Oliko pahvissa jonka laitoitte keulalle paljon ilmanottoreikiä ??? Ei kai ilmankulkua ihan kokonaan saa sulkea, vaikkakaan Xantia ei ihan helpolla keitä, helpommin varmaankin laskee sen 72 asteen alle.

        Sitten täällä on ollut puhetta jostakin vällystä, onko se joku vaihtoehto pahviviritykselle ??

        reijo

        Laita se pahvi jäähdyttimen taakse, tukkimaan koko keula. Tällöin jäähdytin saa riittävästi ilmaa, kuitenkin se takana oleva pahvi vähentää läpivirtausta joten auttaa siltä osalta. Ja eniten auttaa siinä, että jäähdyttimen läpi tuleva ilma ei pääse ollenkaan puhaltamaan moottoritilaan.


      • reijo
        shamr0ck kirjoitti:

        Laita se pahvi jäähdyttimen taakse, tukkimaan koko keula. Tällöin jäähdytin saa riittävästi ilmaa, kuitenkin se takana oleva pahvi vähentää läpivirtausta joten auttaa siltä osalta. Ja eniten auttaa siinä, että jäähdyttimen läpi tuleva ilma ei pääse ollenkaan puhaltamaan moottoritilaan.

        teen ohjeesi mukaan, kiitokset ! Olemme lähdössä talviloman viettoon ja toivottavasti toi pahviviritys riittää, ei ole kovinkaan mukavaa pysähdellä moottoritielle "sulattelemaan" kun koko perhe on mukana, tunnelma nousee liikaa autossa.
        Onneksi pakkanen ei ole laskenut alle -5C, pahin nykiminen alkaa vasta niissä lukemissa.

        reijo.

        P.S Otin vällyn mukaan varmuuden vuoksi, mutta miten se annetaan ?? Ei kai koko moottorin päälle voi mitään mattoa laittaa (mikäli välly tarkoittaa sitä) ???


      • reijo kirjoitti:

        teen ohjeesi mukaan, kiitokset ! Olemme lähdössä talviloman viettoon ja toivottavasti toi pahviviritys riittää, ei ole kovinkaan mukavaa pysähdellä moottoritielle "sulattelemaan" kun koko perhe on mukana, tunnelma nousee liikaa autossa.
        Onneksi pakkanen ei ole laskenut alle -5C, pahin nykiminen alkaa vasta niissä lukemissa.

        reijo.

        P.S Otin vällyn mukaan varmuuden vuoksi, mutta miten se annetaan ?? Ei kai koko moottorin päälle voi mitään mattoa laittaa (mikäli välly tarkoittaa sitä) ???

        Se välly on kuulunut täällä enemmänkin asiasta tietämättömien essonbaari-sanastoon. Mutta kun eristämisestä puhutaan, se "pysyvä" konsti lienee ollut hakea rautakaupasta lvi-eristyksessä käytettävää, aukileikattua uretaaniputkea. Se laitetaan alkuperäisten huohotinputkien päälle lämpöeristeeksi ja kiinnitetään esim ilmastointiteipillä.

        Sen tarkemmin en osaa sinulle neuvoa mallikohtaisia eristyspaikkoja kun omat kokemukset rajoittuu AX:ään, BX:ään ja CX:ään ... tuo pahvi on kuitenkin ollut se kaikisssa toimiva yleiskonsti - pääasia kun kuitenkin on estää viimaa puhaltamasta moottorin kylkeen, mutta toisaalta sallia tarvittava jäähdytys. Ja senhän tuo eittämättä tekee.


      • Mara
        shamr0ck kirjoitti:

        Se välly on kuulunut täällä enemmänkin asiasta tietämättömien essonbaari-sanastoon. Mutta kun eristämisestä puhutaan, se "pysyvä" konsti lienee ollut hakea rautakaupasta lvi-eristyksessä käytettävää, aukileikattua uretaaniputkea. Se laitetaan alkuperäisten huohotinputkien päälle lämpöeristeeksi ja kiinnitetään esim ilmastointiteipillä.

        Sen tarkemmin en osaa sinulle neuvoa mallikohtaisia eristyspaikkoja kun omat kokemukset rajoittuu AX:ään, BX:ään ja CX:ään ... tuo pahvi on kuitenkin ollut se kaikisssa toimiva yleiskonsti - pääasia kun kuitenkin on estää viimaa puhaltamasta moottorin kylkeen, mutta toisaalta sallia tarvittava jäähdytys. Ja senhän tuo eittämättä tekee.

        Totta pakiset , täällä on pari hyvin "asiantuntevaa", itseoppinutta AMIS/TSI -huoltajaa, termit ja ohjeet melko amatöörimäisiä. Mutta mitäs teet jos omistat 7-osaisen hylsysarjan ja CRC-sprayn, jotenkin niillä pitäisi huolto saada tehtyä :))

        "Vällymies" ei enää ole kirjoitellut täällä, olsikohan automerkki vaihtunut vai pelkästään nimimerkki ?

        Mara


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe