Saako kysyä: Onko kellään kardiovaskulaarista sairautta ? Eli sydämen- ja verisuonisairauksien yhteisnimitys, joista yhtenä oireena voi olla voimakasta huimausta, jolloin ei ulos uskalla lähteä
eikä paljon mitään pysty tekemään. Makuulla se ei tunnu ihan niin pahana.
En ole oikein ymmärtänyt mikä sydän- tai verenkierron oire varsinaisesti aiheuttaa mitäkin oireita ja mitä kaikkia oireita tähän sairauteen kuuluu.
Osaako joku selittää kansantajuisesti ?
Olen googlannut, mutta ei valjennut ihan.
Minkälaisia tutkimuksia kävitte läpi ?
Saitteko apua tai neuvoja esimerkiksi huimaukseen ?
Voiko itse erottaa ettei ole asentohuimausta ?
Vai voiko olla ihan jotain muuta ?
Hauskaa vappua kuitenkin, vaikka onkin vähän ikävä aihe ilojuhlan alla,
pyydän anteeksi !
,
Kardiovaskulaarinen sairaus vai asentohuimaus
16
1777
Vastaukset
- e2e2
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/huimauksen-syyn-selvittaminen/
Oletko tätä linkkiä katsonut.
Siinä selitetään aika hyvin erilaisista syistä johtuvia huimauksia.
Itsellä on joskus ollut niskajännityksestä johtuvia ja verenpaineesta.
Huimaus on kiusallinen oire, muttei kovinkaan usein vaarallinen.
Jotkut huimaukset menevät ajan kanssa ohi.- kamala_huimaus
Kiitos Sinulle ystävällisyydestä ja oikein hyvästä artikkelista !
Se antoi hyvän kokonaiskuvan mistä kaikesta huimaus voi johtua ja vielä jäi "arvailtavaakin", koska taustalla voi olla monenlaisia sairauksia, joista ymmärrettävästi ei voi kaikenkattavasti kirjoittaa.
- ehkä-erijutut
En usko että asentohuimaus ja diabetes olisivat mitenkään verrannollisia. Itsellä on hoitamaton asentohuimaus. Meillä suvussa ei ole tietoni mukaan diabetessairauksia.
- unilääke-huimaus
Myös pitkään jatkunut unilääkkeitten tai ns. nukahtamislääkkeitten käyttö voi aiheuttaa päiväsaikaan kovaakin huimausta.
Vanhemmiten unensaanti voi vaikeutua ja unilääkkeet auttavat, mutta niistä johtuva huimaus voi olle melkoinen.
Vaikea tilanne, jos ei ilman lääkkeitä unta saa. Pitkään jatkunut vähäinen nukkuminen aiheuttaa omat myös oireensa, myös huimaustakin.
Eli minkäs teet ? - Itseapu
Kokeile Epleyn menetelmä,hyvänlaatuisen asentohuimauksen hoito.
Hyvänlaatuisen asentohuimauksen diagnoosi ja hoito,googlaa,siitä löyty youtuub -video.Sitä pitää tehdä alkuun usein ja sen jälkeen lähes päivittäin,helppo homma.
Mieheni asentohuimaus häipyi sillä, (78vuotias) ,harrastaa menetelmää lähes päivittäin aamulla ennen ylösnousua,jos muistaa.
Tämä siis vain ,jos ongelmasi ei johdu sydämestä,mutta tällä voit itse testata ja asia selviää ihan kotikonstein ja huimaus häipyy jos se on siis HYVÄNLAATUINEN ASENTOHUIMAUS( jos lintsaat ei auta)Minulla asentohuimausta vain kun käyn makuuasentoon ja käännän kylkeä niin silloin tunnen jännää kierteenomaista tunnetta noin 4-5 sekuntia ja kun liikauttaa päätä se loppuu. Hieroja sanoi että se on juuri sitä asentohuimausta. Itsestään alkanut vähenemään, korvastakin voi johtua siis tasapainoelimestä. En ole lääkärille muistanut siitä puhua kun ei ole iso vaiva, saattaa kirjoittaa jonkin lääkkeen josta tulee jättisuuret sivuvaikutukset, ei pidä kaikkea mennä läyryämään😏
Minulla ei ole diabetestä, seuraan omaehtoisesti verensokereita ettei se kenkku tauti pääse ainakaan yllättämään.- outo_häiriö
Itseapu
Tuota googlesta löytyvää itsehoitomenetelmää pitääkin alkaa heti hakemaan. Huimauksen lienee hyvänlaatuista; vaapun kävellessäni kuin pienessä tuiterissa.
Kun käyn illalla nukkumaan, vasemmassa korvassa ratisee ihan joka ilta. Kuulin että Lappeenrannassa joku lääkäri hoiti onnistuneesti asentohuimauspotilaita.
Uskoin että hän käänteli joko potilaan päätä tai sitten erikoisessa hoitopöydässä tapahtuvaa kääntelyä. Siitä mainittiin Yle:n alueuutisissakin.
Aikaisemmin asentohuimaukseni oli niin rajua, että kaatuilin ja aiheutui pahoinvointia. Sitten se oli pois. Nyt taas heikentynyttä tasapainoa esiintyy.
- Hallaahon.äänestäjä44
Jos kysyt oikeasti miten asentohuimaus parannetaan
niin siihen on olemassa puolitieteellinen menetelmä Tampereelta
ja kansainvälisesti on useita samanlaisia
Dosentti Tapani Rahko on korva- ja kurkkutautien audiologitohtori
Rahko näkee kävelystä suoraan kävely-nopea kääntyminen hiuksen hieno horjahdus
näkee asentohuimauksen
Rahkon manööveri = kalkkikivihiukkasten korjausliike
http://www.readingoci.org/roci_data/arkisto/asiakirjat/2.2_Rahko_vasen.pdf
Lempertin manööveri jne.
http://www.pelvicus.fi/tulostettavaa/lempert_vasen.pdf - kamala_huimaus
Mielenkiintoisia vastauksia, suurkiitokset !
Kokeilen ehdottomasti mm. Rahkon ja Lempertin manööveriä, ja kaikkia itseapu-ohjeita, vaikka vähän epäilenkin, onko asentohuimauksesta kyse.
Vaatii ilmeisesti useamman toiston kerrallaan nuo asennot ? Vai miten ?
Mitähän muita oireita asentohuimauksessa voi olla ?
Tietääkö kukaan, mistä voisi johtua paineentunne päässä samaan aikaan kun on huimausta ?
Minulla on myös kummallista paineentunnetta päässä, joskus sitä on ollut kun verenpaine on koholla, mutta nyt huimauksen aikana ei ole ollut kohonnutta verenpainetta, vain paineentunne pääkopassa ja jonkunlaista puutumisen tunnetta päässä/aivoissa.
Se vähän huolestuttaa, mistä se johtuu.
Verenpaineeni on yleensä matalahko. Lääkitystä en siis tarvitse.
Mietin myös unilääkkeitten vaikutusta, olen aika pitkään joutunut käyttämään.
Mitkään melatoniinit tai yrtit ei auta yhtään.
Kiitos vielä kerran teille ystävällisille ihmisille ja lisääkin saa tulla vinkkiä ja tietoa, koska huimaus on aika uusi juttu/vaiva minulla.
PS.Minulla on kuulokoje toisessa korvassa, ei kai se mitään aiheuta ? Rahkon ja Lempertin ohjeet näyttävät olevan tavallaan jumppaamista, varovaista sellaista mitä kuuluukin olla kun niska, pää on kysymyksessä. Saattaa olla että minun vaivani onkin helpottanut melkein olemattomaksi koska harrastan myös tuolijumppaa ja ohjaan sitä. Jumit niska, hartiat, pää, kaula aksentilla saattaa olla aiheuttaja. Näin maallikon ajatuksin koska jostain ihminen pyrkii hakemaan syitä vaivaansa.
- kidejumppari
Asentohuimausharjoitukset on eri kuin tavallinen jumppa.
Tarkoitus on saada kiteet korvassa liikkeelle. - katt..leija
nim. e2e2 :n viestissä erinomainen linkki huimauksen syistä.
Kerron mitä oman huimaukseni takaa löytyi.
Minun toinen korvani alkoi soida kolmekymppisenä, ollesani sair.hoito-opistolla. Pääsin sieltä korvalääkärille, joka kysyi soittaako se klassista vai nykymusiikkia ja se siitä.
Aikaa kului, korva soitti ja eräänä aamuna siitä korvasta oli kuulo alentunut. Tutkittiin ja tämä korvalääkäri 2. sanoi että ilmeisesti sisäkorvaperäinen virustulehdus, aika parantaa.
Aikaa kului alkoi tulla ajoittaista huimausta. Henkilökuntalääkäri teki diagnoosin Menierin taudista, hänen miehelläänkin oli sellainen ja määräsi minulla verenkiertolääkettä.
Ei auttanut. Minulle tuli mieleen korvalääkärin luento kuulohermokasvaimesta acustikus neurinoomasta ja mieleeni pulpahti ajatus jospa minulla onkin se.
Meillä kävi sairaalassa konsultoimassa keskussairaalan korvalääkäri ja pääsin vo:lle.
Minäpä pamautin tälle kysymyksen, "jospa minulla on acusticusneurinooma" (kuulohermokasvain).
Ei teillä sitä ole, tämä kuulokäyräkään ei tue sitä.
Mutta jos se teitä noin paljon vaivaa niin laitan lähetteen korvaklinikalle. Asia selvisikin pian ja kasvain löytyi. Se lähetteen kirjoittanut lääkärikin oli sillä kierroksella mukana ja oli hauska nähdä lääkärin ilme silloin.
Silloin 1979 nämä operaatiot tehtiin Helsingissä Töölön sairaalassa. Prof. Henry Troupp leikkasi Hyksin korvaklinikan kirurgin kanssa. Menetelmä oli uusi, jossa säilyi jäljellä oleva kuulo. Ellei sitä olisi leikattu kasvain olisi jatkanut kasvuaan ja aiheuttanut vakavia neurologisia terveyshaittoja mm. kasvohermon halvauksen ym.
prof. Troupp kertoi että tämä harvinainen sairaus jää valitettavasti hyvin usein diagnostisoimatta. Niin meinasi minullekin käydä.
s. korva soi edelleen, mutta oikeastaan en sitä kuule muulloin kuin vain jos erikoisesti sitä alan kuuntelemaan. - mene.mukaan
Jos olet facella, niin siellä löytyy ryhmä "Hyvänlaatuinen asentohuimaus".
Vertaistukea ja ohjeita kohtalotovereilta ja fysioterapeuteilta. - kamala_huimaus
Minulla on tutkittu kuulohermonkasvain, ei ollut.
Menierentauti on, mutta se on kohtauksittaista, noin 3-4 päivää hirvittävää kierrehuimausta. Joskus harvakseen on parin viikon lieviä jaksoja, mutta niihin kuuluu aina pahoinvointi. Siitä sen erottaa muista huimauksista.
Betaserc'iä ei moni Meniere-potilas käytä, ei se auta. Lääkäritkin myöntävät sen.
Se voi päinvastoin lisätä tinnitusta, kohinaa päässä.
Viimeisimmästä meniere-kohtauksesta on vuosia, jumalan kiitos !
Nyt on jotain muuta.
Päänkuvaan ja erikoislääkärille olen anellut terveyskeskuksen kautta.
En pääse.
Eläkeläinen ei pääse juuri mihinkään.
Meillä päin. - millä_unta-palloon
Huimaukseen liittyen onko joku ikäraja kun unilääke otetaan pois.
Minulla on "joku" huimaus, ei tiedetä mistä johtuu, lääkäri painostaa jättämään unilääkkeen, eli ei kai kohta enää kirjoita sitä.
Mitäköhän sitten teen ? En nuku ilman, käyttö on vienyt luonnollisen unen enkä jaksa valvoa kahta viikkoa, että vihdoin tuupertuisin uneen tai tajuttomuuteen.
Mitkään luonnonheinät tai teet tai melatoniinit ei auta eikä mantrat enkä joogaan pysty enkä halua mindfullness-höpötyksestä kuullakaan. Se kuulostaa humpuukilta.
Onko sinulla käytössäsi unilääke ja onko se uhattu ottaa pois ? - unilääke-huimaus
Syön Imovanea. Lääkäri ehdotti vähentämistä puolikkaaseen pilleriin.
Kesti kauan, että aloin sillä saada unta mutta huimausoireet todellakin väheni sen verran että on helpompi päivisin. Pitkä unillääkkeen käyttö voi aiheuttaa päivähuimausta, nuoremmillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733