Pyöräilijät pois jalkakäytäviltä

Jalankulkurauha

Ainakin täällä Helsingissä jalankulkijan asema on etenkin kesäisin tukala. Esimerkiksi kantakaupungin asuinkaduilla suurin osa pyöräilijöistä ajaa jalkakäytävällä. He ovat havainneet sen huolettomaksi paikaksi ajella. Poliisiahan asia ei kiinnosta. Viimeisin poliisin järjestämä kampanja on viime syksyltä, jolloin jaettiin valottomille pyöräilijöille ilmaiseksi lamppuja ja muistettiin myös mainita, ettei yhdellekään annettu sakkoja, vain huomautus.
Miksi yksi liikkujaryhmä saa toimia liikenteessä kaikkia mahdollisia sääntöjä rikkoen kenenkään siihen puuttumatta? Mukana on niitä, joilla ei ole mitään edellytyksiä ajaa kaupungissa ja sitten tietysti niitä, jotka ajavat siellä, missä se itselle kulloinkin parhaiten sopii.
Järkevintä olisi, jos jokainen itse kohdallaan miettisi, tietääkö edes alkeellisemmat liikennesäännöt ja pystyykö nykyisissä olosuhteissa ajamaan lakien ja sääntöjen mukaan? Jos lähes kaikki liikenteessä pelottaa ja ainoa vaihtoehto on ajaa jalkakäytävällä, pitää pyörä jättää kotiin.
Tilanne on nykyään sellainen, että jalankulkija saa jatkuvasti olla varuillaan ja tässä kaupungissa ei enää todellakaan ole paikkaa, jonne pyörällä ei ängettäisi. Moni vanhus on jäänyt kotiinsa vangiksi, koska sattuu asumaan "väärässä" paikassa, eikä uskalla huonojalkaisena lähteä enää ulos pyöräilijöiden sekaan.
Kaupunkipyörät tuovat oman lisänsä tähän sirkukseen. Jokainen, joka saa irrotettua pyörän telineestä on oikeutettu ajamaan sillä. Muuta taitoa ei sitten vaaditakaan ja sen kyllä huomaa.
Olen varma, että pyöräilyn väitetyt terveyshyödyt jäävät olemattomiksi. Suuri osa polkee hampaat irvessä, lasittunein katsein ja valtava stressi päällä. Samoin jalankulkijat joutuvat jatkuvasti olemaan varuillaan, mikä myös lisää stressin määrää.
Jalankulkijoiden pitäisi jaksaa aktivoitua ja huomauttaa jalkakäytävällä ajeleville. Jos he tarpeeksi usein saisivat kuulla ajavansa väärässä paikassa, niin taatusti olo tulisi niin epämukavaksi, että suurin osa siirtyisi ajamaan sinne minne kuuluukin.
Vai pitäisikö meidän perustaa vapaaehtoisten porukka, joka ajoittain kokoontuisi pahimpiin paikkoihin ja yksinkertaisesti vaatisi pyöräilijää taluttamaan tai siirtymään ajoradalle. Olisikohan tällaiseen toimintaan halukkaita?

37

1465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SidewalkRace

      Sanon pyöräilijöille aina paitsi silloin, kun jalkakäytävällä on hiljaista ja edetään hölkkävauhtia.
      Se on jo lapsellista, kun aikuiset miehet eivät kykene ajamaan ajoradalla, mutta samalla esittävät kovista, kun siitä sanoo. Säälittävää surkeutta.

      • Sakkoja_vaan

        Aha. Että lakia saa rikkoa, kun jalkakäytävällä on hiljaista. Kun on oikein hiljaista, niin autoilijatkin voivat tulle sinne, kunhan eivät aja lujaa. Mikä loistava logiikka!


      • Naiskävelijäkävelysauvat
        Sakkoja_vaan kirjoitti:

        Aha. Että lakia saa rikkoa, kun jalkakäytävällä on hiljaista. Kun on oikein hiljaista, niin autoilijatkin voivat tulle sinne, kunhan eivät aja lujaa. Mikä loistava logiikka!

        Tapahtui tässä tänään aamulla ennen klo 7.00 Asematiellä Vantaalla. Kävelin jalankulkijana Asematien eteläistä jalkakäytävää vasenta reunaa kohti asemaa, kun vastaan tuli reipasta vauhtia naispyöräilijä. En tehnyt elettäkään väistääkseni vaan laitoin käteni leveelle ja keskisormet ylös. Viime hetkellä nainen väisti minua. Meni n. puoli minuuttia, kun seuraava naispyöräilijä tuli erittäin kovaa vauhtia, soitti kelloa, esittele itsensä huo.. (ainakin niin luulen, että esitteli itsensä) ja olin levittänyt käteni leveelle ja keskisormet ylös. Hän väisti myös viime hetkellä.

        Sen jälkeen siirryin kadulle kävelemään eikä yksikään auto tai pyöräilijä yrittänyt ajaa päälleni. Yhtään autoa ei mennyt siinä niiden 5-6 minuuttiin aikana kun kävelin siinä eikä yksikään pyöräilijä ajanut kadulla vaan jalkakäytävällä. Pitääkö huomenna ottaa mukaan kävelysauvat ja kävellä huidoten ?

        Siinä on jalkakäytävän merkitkin, joka kertoo että se on jalkakäytävä. Miksei pyöräilijät aja kadulla, jos siellä on hiljaista tai ruuhkaista? Jos on niin pelkuri, että ei uskalla niin kannattaa jäädä kotiin itkemään.

        Mikä logiikka on se, että hiljaisella vauhdilla saisi ajaa jalkakäytävällä? Mummmot ja vaarit, nuoret ja vanhat tervetuloa ajamaan mopolla, autolla, mopoautolla, traktorilla jne jalkakäytävälle, jos on hiljaista? Tätäkö haluatte?

        Vantaalla poliisit eivät puutu pyöräilijöiden ajamiseen jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.


    • pyöräily_sujuvammaksi

      Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia uusien väylien rakentamiseksi ja pyöräilyn sujuvoittamiseksi.

      • Pyöräilykuninkaalliset

        Niin on. Mutta vaikka näille maailmaa polkemalla pelastaville rakennettaisiin kullatut pyörätiet, niin ei kelpaa.
        Hyvänä esimerkkinä Helsinginkatu. Nykyisin on omat yksisuuntaiset pyöräkaistat, silti osa ajaa jalkakäytävällä.
        Tai kun päärautatieasemalle suunniteltiin ratojen yli menevää pyöräilysiltaa paljon kalliimman tunnelin sijaan, niin hanketta lykättiin. Syynä oli se, että pyöräilijät kokevat sillalle nousun epämukavaksi ja siksi eivät todennäköisesti käytäisi sitä.
        Tehdään vaikka kuinka sujuvat olosuhteet, niin nämä kaikkea mahdollista pelkäävät kesäpyöräilijät ajavat heille turvallisilla jalkakäytävillä.


      • SidewalkRace
        Pyöräilykuninkaalliset kirjoitti:

        Niin on. Mutta vaikka näille maailmaa polkemalla pelastaville rakennettaisiin kullatut pyörätiet, niin ei kelpaa.
        Hyvänä esimerkkinä Helsinginkatu. Nykyisin on omat yksisuuntaiset pyöräkaistat, silti osa ajaa jalkakäytävällä.
        Tai kun päärautatieasemalle suunniteltiin ratojen yli menevää pyöräilysiltaa paljon kalliimman tunnelin sijaan, niin hanketta lykättiin. Syynä oli se, että pyöräilijät kokevat sillalle nousun epämukavaksi ja siksi eivät todennäköisesti käytäisi sitä.
        Tehdään vaikka kuinka sujuvat olosuhteet, niin nämä kaikkea mahdollista pelkäävät kesäpyöräilijät ajavat heille turvallisilla jalkakäytävillä.

        Pitää paikkansa.

        Muuten, ratapihan ali on jo tunneli läheltä Postia Kaisaniemeen.


      • So_what
        SidewalkRace kirjoitti:

        Pitää paikkansa.

        Muuten, ratapihan ali on jo tunneli läheltä Postia Kaisaniemeen.

        Ratapihan ali on tunneli. Siellä ei saa pyöräillä.

        On ollut ihmisillä tylsää vapunaikana, kun pitää tällaisia kirjoitella. Yleensä ollaan tavattu olla juhlimassa ja rellestämässä sekä kylvämässä lasinsiruja Helsingin keskustan kaduille...


      • SidewalkRace
        So_what kirjoitti:

        Ratapihan ali on tunneli. Siellä ei saa pyöräillä.

        On ollut ihmisillä tylsää vapunaikana, kun pitää tällaisia kirjoitella. Yleensä ollaan tavattu olla juhlimassa ja rellestämässä sekä kylvämässä lasinsiruja Helsingin keskustan kaduille...

        Väitinkö pyöräilytunneliksi?


      • Oikea_pyöräilijä

        Parin vuoden aikana pyöräilyvastaisuus tai suorastaan vihamielisyys on kasvanut selvästi ja tämän on saanut aikaiseksi se iso osa pyöräilijöistä, joka ylemmyyttä tuntien ajavaa missä huvittaa ja toisten turvallisuudesta piittaamatta. Poliitikkojen on myös kuunneltava äänestäjiä, joiden mielestä kaiken maailman pyöräväylähankkeet ovat ylimitoitettuja hyötyihin ja käyttäjämääriin verrattuna.
        Eiköhän tämä pyöräilyhuuma kohta ohi mene.


      • Jalankulkurauha
        So_what kirjoitti:

        Ratapihan ali on tunneli. Siellä ei saa pyöräillä.

        On ollut ihmisillä tylsää vapunaikana, kun pitää tällaisia kirjoitella. Yleensä ollaan tavattu olla juhlimassa ja rellestämässä sekä kylvämässä lasinsiruja Helsingin keskustan kaduille...

        En katso kalenterista, milloin kuuluisi juhlia, vaan juhlin silloin, kun siltä tuntuu.


    • pro_jalankulkijat

      Nyt on kaksi vaihtoehtoa. Pyöräilijöille pakollinen kortti ja pyörät rekisteriin muiden ajoneuvojen tapaan tai sitten täysin kaaokseksi mennyt pyöräily on kiellettävä ainakin kantakaupungissa.
      Kaiken maailman terveysväittämät ovat tuulesta temmattuja. Suurin osa pyöräilijöistä on niin stressaantuneita ja aggressiivisia ajaessaan ja jalankulkijat taas saavat jatkuvasti olla varuillaan joka paikassa pyöräilijöiden takia, että taatusti vaarantuu kaikkien terveys.

    • Työmatkapyöräilijänä

      Aivan turhaa valitusta. Olen asunut parissa maassa Suomen lisäksi ja todennut, että Suomessa pyöräillään hyvin liikennesääntöjen mukaan. Muualla poljetaan kuin pellossa. Sitävastoin suomalaiset autoilijat eivät noudata liikennesääntöjä pyöräilijää kohti.

      Itse ajan autolla ja pyörällä päivittäin. Auton ratissa minulla ei ole ollut ongelmia pyöräilijöiden kanssa ikinä Suomessa. Pyörän selässä on päivittäin.

      • Osaanliikennesäännöt

        Liikutko esim. Tikkurilassa tai Helsingin keskustassa? Todennäköisesti et, sillä harva pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä vaan ajavat jalkäytävillä!
        Harva pyöräilijä noudattaa liikennesäääntöjä: ajavat jalkakäytävillä (yli 12-vuotias ei saa ajaa), ilman valoja, punaisia päin, yksisuuntaista katua väärään suuntaan, eivät väistä jalankulkijaa, joka on suojatiellä tai astumassa sille, eivät väistä bussiin nousevia tai bussista poistuvia jne.
        Maanteillä näkee sitä, että pyöräilijä ajaa vasemmalla reunassa. Siinäpä on sillä pyöräilijällä miettistä minne väistää, kun minä tulen omassa kulkusuunnassani oikeaa enkä väistä, sillä ei siellä reunassa ole yleensä tilaa.

        Suurin osa pyöräilijöistä luulee, että heitä ei koske mitkään liikennesäännöt ja sen mukaan he myös ajavat. Ellet jalankulkijana väistä niin jäät alle!

        Laissahan on maininta, että jalankulkijan, autoilijan ja pyöräilijän tulee yrittää estää onnettomuus eli tavallaan niin, että vaikka itse on oikeassa niin tarvittaessa tulee itse väistää. Pyöräilijäthän ilmeisesti tulkitsevat sitä niin, että he voivat ajaa miten haluavat ja muut väistäköön. Sitä se lakikohta ei meinaa. Liikenteessä olettama on se, että jokainen noudattaa liikennesääntöjä.

        Mikä on pyörätie? Pyörätie on merkitty pyörätien merkillä ja se on rakenteellisesti erotettu ajoradasta. Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee suurimmalta osin samat liikennesäännöt kuin moottoroituja ajoneuvoja.

        Ainakaan Helsingissä kaikki pyöräilijät eivät osaa ajaa yksisuuntaisella pyörätiellä vaan ajavat väärään suuntaan.

        Entä sitten Mannerheimintien pyöräkaista? Pyöräkaista ovat aina yksisuuntaisia ja siinä ajetaan samaan suuntaan kuin vieressä autot. Mannerheimintien pyöräkaistalla ajetaan paljon väärään suuntaan ja väärään suuntaan ajavat aiheuttavat todella suuren vaaran. Väärään suuntaan ajavat joutuvat itse siirtymään autojen eteen, sillä pyöräkaistaa ei ole suunniteltu kaksisuuntaiseksi.

        Jalkakäytävä on kokonaan jalankulkijoiden eli saa kävellä missä haluaa. Jalkakäytävää ei tarvitse merkitä liikennemerkillä. Laissa on maininta, että jalkakäytävä on erotettu rakenteellisesti ajoradasta.

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalankäytävällä jalankulkijan paikka on ensisijaisesti reunassa (niin oikea kuin vasen) ja pyöräilijä väistää jalankulkijaa väylän keskelle. Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku eli ei saa ajaa hihaan hipoen. Pyöräiljän tulee sovittaa nopeus jalankulkijoiden mukaan eikä omien ennätysten mukaan.

        Autoilijat huomioivat Suomessa hyvin pyöräilijät, kunhan pyöräilijät itse noudattavaisivat liikennesääntöjä.

        Olen pyöräillyt ja ollut myös jalankulkijana monessa Euroopan maassa eikä siellä ole näin kauheaa kultturia pyöräilijöiden osalta kuin Suomessa.
        Ulkomailla on ajanut pyörällämaanteillä, kaduilla, pyöräteillä, pyöräkaistoilla, mutta en koskaan jalkakäytävillä. Monessa maassa saa pyörällä ajaa yksisuuntaista n. väärään suuntaan, kunhan se on merkitty liikennemerkillä, ei siis kaikkialla.

        Tervetuloa tutustumaan jalkakäytävällä pyöräileviin Tikkurilaan esim. Asematielle ja Helsingin keskustassa Kampin ja Forumin ympäristö, Sokoksen ympäristö, Aleksi, Kaivokatu eteläinen puoli, Pohjois-Esplandi ja käytännössä suurin osa Helsingin kaduista Tullinpuomista etelään aina Kaivopuistoon.


      • JPP

        Auton ratissa sinulla ei ole ollut ongelmia pyöräilijöiden kanssa. Miten voisikaan olla, kun valtaosa ajaa jalkakäytävällä. Pyöräilen usein ja ei minulla ainakaan ole ollut autoilijoiden kanssa mitään ongelmia, sillä noudatan liikennesääntöjä. Erittäin hyvin ottavat huomioon pyöräilijän.


    • Milloinpuututaan

      Ja mainittakoon tässä yhteydessä vielä, että vaikka tie ei näyttäisikään ns. perinteiseltä autotien varressa kulkevalta jalkakäytävältä, jos se on osoitettu liikennemerkillä jalkakäytäväksi, ei pyöräily ole silloin sallittua (paitsi natiaisille). Mutta useimmat pyöräilijät ainakin/myös Järvenpäässä ovat ilmeisesti joko sokeita tai tyhmiä. Tänään jäin pyöräilijän töytäisemäksi tällaisella jalkakäytäväksi osoitetulla tiellä. Tyhjä tie, kuljin tien laitaa, kun vastaantuleva pyöräilijä oli ilmeisesti päättänyt, että hän ei väistä, vaan ajoi suoraan päin. Ei jäänyt selvittämään tilannetta, huusin perään, että tässä ei saa pyöräillä, nainen huusi että saa, minä huusin vielä, että katso sitä kylttiä jonka ohi juuri ajat, mistä alkaa jalkakäytävä. En tiedä oliko tyhmä, sokea vai mielenvikainen, mutta eihän normaali ihminen käyttäydy noin. Jos näkö on huono, voi hankkia lasit, jos on mielessä vikaa tai muuten paha olla, voi ottaa yhteyttä mielenterveyden ammattilaisiin, mutta omaa tyhmyyttä onkin jo vaikeampi parantaa. Onneksi ehdin sen verran väistää, että tuli vain mustelma käsivarteen. Joskus toivoisin, että olisin iso mies, kun jotkut näköjään kuvittelevat, että tällaista pienikokoista ja kiltin näköistä naista saa kohdella miten tahansa. Itse joudun väistelemään työpaikan lähellä Helsingissä sen verran tiheään pyöräilijöitä (jälleen jalkakäytävällä), että mielestäni osaan kyllä tunnistaa vaaratilanteet, mutta ei vaan tullut mieleenkään, että joku tyhjällä tiellä yrittäisi ajaa tahallaan päälle.

      • Milloinpuututaan

        Niin ja vielä lisäyksenä, että parinkymmenen metrin päässä vieressä menee leveä ja vähäliikenteinen katu, jota pitkin olisi päässyt pyöräilemään ihan tapaamatta todennäköisesti yhtään ihmistä, jos toisten päälle ajamisen välttäminen on jostain syystä ylivoimaista.


      • Myöspyörällä

        Jalkakäytävää ei tarvitse merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä!

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu ja se voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

        Pyörätie on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä eli jos sitä ei ole niin se on jalkakäytävä.

        Tänäänkin täällä Itä-Vantaalle huomautuin vanhemmalle miehelle jalkakäytävällä ajosta, mutta väitti, että siinä on myös pyörätie. Liikennemerkkinä oli sini-valkoinen pyöreä liikennemerkki, jossa oli vain jalankulkijan kuva!!!!

        Te pyöräilijät ajatte tahallaan jalankulkijoiden päälle tai niin läheltä, että ohjaustanko osuus tai jopa potkitte. Olette sitä mieltä, että se jalankulkijan oma syy.

        Entä sitten, kun jonakin päivänä teidän taaperonne, te itse tai joku muu jää pyöräilijän/autoilijan kolhimaksi? Onko se sitten myös teidän oma syy???

        Polkupyörä on ajoneuvo, joten sillä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12-vuotias lapsi ellei siitä ole haittaa.

        Muutama viikko sitten poliiseilla oli Helsingissä tehokampanja, jolloin valvoivat pyöräilijöitä. Seuraava valvontatapahtuma on todennäköisesti noin vuoden päästä, joten siihen asti pyöräilijät saavat terrorisoida meitä jalankulkijoita!


    • wsqwsqws2322

      Jossain voi olla ahdasta mutta arvaappa kuinka ahdasta siellä autotiellä on.
      Toiseksi arvaappa kummassa aiheutuu isompia vammoja:
      1. Pyöräilijä ja jalankulkija törmää.
      2. Ajoneuvo ja pyöräilijä törmää.

      Yleensä jalkakäytävät on liki tyhjiä liikkujista ja niitä on vielä molemmin puolin katua että kyllä
      pitäisi mahtua tässä maassa ainakin ajamaan pyörällä jalkakäytävällä. Ei tule totisesti kyllä mitään jos kaikki polkupyöräliikenne laitettaisiin autotiellä, se olisi aivan varmasti melkoinen piikki polkupyörien onnettomuustilastoihin. Vaikka me, sinä ja minä ollaankin niin hyviä kuskeja mutta tuolla on niin kaikenlaista ajelijaa.

      Mutta miksi jollain hitaasti liikennenöidyllä kadulla voisi salliakkin tai ihan määrätä vaikka että autotiellä pitää ajaa pyörillä, kaikille kaduille se ei ole hyvä idea, ruumiita tulee.

      • Hengissä_olen

        Ellei uskalla ajaa pyörällä ajoradalla silloin kun ei ole pyörätietä niin jättäkää pyörä kotiin.

        Olkoon vaikka kuinka ahdasta siellä "autotiellä", mutta sinne se pyörä kuuluu ellei ole pyörätietä! Sitäpaitsi autoilijat väistävät erittäin hyvin kunhan itse pyöräilijä noudattaa liikennesääntöjä. Jalkakäytävällä on huomattavasti vaarallisempaa kävellä, koska ne itsekkäät pyöräilijät ajavat siellä. Sen vuoksi kävelen muutamilla alueilla ajoradalla, koska pyöräilijät ajavat jalkakäytällä. Ei ole yksikään autoilja ajanut päälleni eikä myöskään pyöräilijä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvoilla ei saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12 vuotias saa ajaa ellei siitä ole haittaa.

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti erotettu ajoradasta eikä sitä yleensä merkitä jalkakäytävän merkillä. Eli suomeksi ellei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. Tosin jalkakäytävä voidaan merkitä myös jalkakäytävän merkillä.

        Pyörätie on erotettu rakenteellisesti ajoradasta ja se on merkitty pyörätien merkillä.

        Itse ajat autolla? Ajoneuvon kuljettajalle on laissa määritelty määrätty varovaisuusvelvollisuus, joten kannattaa tutustua lakiin.

        Miettikää sitä, että siellä jalkakäytävällä se pieni taapero opettelee kävelemään, ajamaan pyörällä jne.

        Yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat ihan surkeita. Aina pitäisi olla erilliset väylät.

        Onhan niitä ruumiita tullut jalkakäytävillä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä sen pyöräilijän aiheuttamana.

        Itse olen nainen ja olen ajanut Euroopassa pyörällä ajoradalla ja siellä vasta on autoliikennettä. Tätä kirjoitan tästä maailmasta enkä mistään pilvien reunalta.


      • laki-määrää

        Miten olisi jos vain tehtäisiin niin kuin laki määrää toimimaan.

        Ensisijaisesti pyöräillään pyörätiellä. Sitten pyöräillään ajoradalla jos ei ole kevyenliikenteen väylää. Autoilijat sovittavat ajonopeutensa tilanteen mukaan, eli ajavat sopivalla tilannenopeudella ja huomioivat ajoradalla pyöräilevät pyöräilijät.

        Ei pitäisi olla mitenkään ylivoimaisen vaikeaa kenellekkään. Ainoastaan alle 12-vuotias saa pyöräillä jalkakäytävällä ja silloinkin vain jos siitä ei aiheudu kohtuutonta häiriötä jalankululle.

        Suurin ongelma liikenteessä on näennäinen kiire. On mukamas kiire joka paikkaan ja pitäisi päästä ajamaan lujaa joka tilanteessa. Ei muuten onnistu sillä jokaisella ajonevuon kuljettajalla on velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella. Tilannenopeus on usein paljon hitaampi nopeus kuin nopeusrajoitus.

        23 §
        Tilannenopeus

        Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. ...


    • Jalan_pyörätiellä

      Suurin osa pyöräilijöistä ajaa jalkakäytävillä niin me jalankulkijat saamme samalla perusteella kävellä pyöräilijöiden valtakunnassa eli pyörätiellä.

      Pyöräilijöiden on turha huomauttaa pyörätiellä kävelemisestä, sillä me jalankulkijat noudatamme heidän omia lakeja.

      Muistakaa sitten Pyöräilijät, että teillä ei ole päälleajo-oikeutta vaan Te väistätte jalankulkijaa.

      Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja sitä ei tarvitse merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

      Ei mitään liikennemerkkiä niin jalkakäytävä tai jalkakäytävän liikennemerkki niin jalkakäytävä.

      Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.

      Pyöräilijä, huomaatko eron jalkakäytävän ja pyörätien merkitsemisessä?

      • höpö-höpö

        Se että toinen mokaa tai ei noudata sääntöjä, ei oikeuta itseään toimimaan samalla tavalla.


      • Pyöräilijöillesakot
        höpö-höpö kirjoitti:

        Se että toinen mokaa tai ei noudata sääntöjä, ei oikeuta itseään toimimaan samalla tavalla.

        Olet sitä mieltä? Näin juuri tänään toimi muutamat pyöräilijät täällä Tikkurilassa kun huomautin heidän ajamisesta pyörällä jalkakäytävällä. Heidän mielestä jalkakäytävällä saa ajaa, koska siitä on tullut tapana! Voi pyhä yksinkertaisuus!!!!!!

        Entä pahoinpitely, kännissä ajaminen jne eli ne on sallittu, koska on tullut tapa?

        Kymmeniä pyöräilijöitä ajoi siinä n. 150 m matkalla jalkakäytävällä vaikka vieressä on hiljainen katu, jossa kulkee 1-2 autoa viidessä minuutissa. Pyöräilijät pujottelivat jalkakäytävällä, soittivat kelloja jne. Itse en väistä noita itsekkäitä pyöräilijöitä. Yhdeltä pyöräilijältä kysyin eikö hän uskalla ajaa tuolla ajoradalla muurahaisten (ne pienet eläimet) joukossa. Hän myönsi että ei uskalla.

        Huomisesta siirryn oman turvallisuuden vuoksi kävelemään ajoradalle. Siellä jo moni käveleekin. Poliisit eivät tee mitään vaikka näkevät pyöräiljöiden ajavan jalkakäytävillä. Ei vaikka laittaisi kirjallisesti pyynnön.

        Pyöräilijät ovat haukkuneet minua vaikka millä tapaa, kun en ole heitä väistänyt: idiootti, huo.., lut..,, käsketty ampumaan itseni jne. Tarvittaessa osaan sanoa takaisin jotakin.

        Polkupyörä on ajoneuvo. Sitä koskee pääasiassa samat liikennesäännöt kuin autoja. Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Jalkakäytävällä saa ajaa vain alle 12-vuotias ellei siitä ole haittaa.

        Itse uskalla ajaa pyörällä ajoradalla eikä vielä ole tullut vastaan missä en uskalla ajaa. Eipä ole vielä koskaan täytynyt ajaa jalkakäytävillä. Tietysti voisin aloittaa uuden harrastuksen, koska jalkakäytävillä ajaminen on tapa. Tai sitten on vaihtoehtona pyörätiellä käveleminen!


    • lknjlkhb

      Mitä jos jätettäisiin väistäminen sille jolle se kuuluu?

      Autoilijalle kirjoitetussa sakkolapussa lukee: Jätti väistämättä . . .

    • lknjlkhb

      Jotkut asiat vaan on niin kuin on. Niille EI vaan voi mitään, turha niitä on muuttaa,
      Edes yrittää. Lakia on tässäkin muutettava. Samoin suojatiepykälissä. Jos kaksi
      sadasta pysähtyy sen st:n eteen pysäköydyn auton kohdalle niin hyvä. Törkeäksi
      rikos muuttuu vasta kun onnettomuus tapahtuu.

      Ennen Wanhaan toimittaja paasasi: Yhteispelillä se sujuu.
      Nyt se jollain tavalla toimii autoilijoiden kesken mutta jalankulkija ja pyöräilijä ei siihen
      osallistu. Jalankulkija on kuningas. Vihreä jalankulkija pysäyttää vaikka 60 tonnisen rekan
      keskelle risteystä. Siihen hänellä on oikeus. Näin ilmasto pelastuu !

      • selvät---säännöt

        Ei jalankulkijalla ole oikeutta pysäyttää rekka, vaan rekalla on velvollisuus väistää (antaa esteetön kulku) jalankulkijalle.


    • lknjlkhb_

      Rekallako on velvollisuus saastuttaa ? Paljonko sitä saastetta pakoputkesta tulee kun rekka
      joutuu lähtemään paikaltaan jalankulkijan vuoksi ?

      • saastepilvi

        Paljonko saastetta tulee ylipäätään rekasta?! Hevoset ja kärryt tilalle.


    • keppiukkeli

      Tänään jouduin ottamaan asiaan kantaa ihan itsekseni ja vähän muistelemaan menneitä myös. Tavallisesti motkotan jalkakäytävillä pyöräilystä, mutta tänään jäin vähän miettimään. Nuori teinityttönen ajoi ja minä väistelin, mutta samalla huomioin liukkaat, jäiset kadut ja ruuhkaisen liikenteen, ja huonon näkyvyyden. En olisi kehdannut sanoa tyttöselle, että menepäs tuonne kadulle autojen sekaan. Muistelin omaa pyöräilyharrastusaikaa, kun olin sitä mieltä, että pitkän iän salaisuus on valita jokaisessa tilanteessa se turvallisempi vaihtoehto riippumatta siitä, kitiseekö joku vanha ukkeli vai ei. Siispä: Ajakaa miten haluatte, jos se säästää teidän henkenne ja terveytenne! Antakaa kitisijöiden kitistä ja puida nyrkkiä.

      • Uskomatonta_menoa

        Jos on niin huono keli, ettei pysty noudattamaan sääntöjä, niin jokainen järkevä ihminen jättää pyörän kotiin. Ei ole mitään oikeutta ajaa liukkaalla jalkakäytävällä.
        Eihän laki voi joustaa säiden mukaan. Ukkelin logiikan mukaan oikein liukkaalla kelillä myös autot voivat siirtyä ajamaan jalkakäytävälle.
        Jos ei tajua jättää pyöräänsä kotiin liukkailla, voi aina myös taluttaa.


      • syytä-muistaa-tämä

        Tieliikennelaissa lukee seuraavaa: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Ajoneuvoa saa siis p a k o t t a v i s t a syistä ajaa muuallakin kuin omalla väylällä, mutta vain jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.


      • Uskomatonta_menoa
        syytä-muistaa-tämä kirjoitti:

        Tieliikennelaissa lukee seuraavaa: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Ajoneuvoa saa siis p a k o t t a v i s t a syistä ajaa muuallakin kuin omalla väylällä, mutta vain jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Niin ja miten tämä liittyy asiaan? Monilla pyöräilijöillä pn kesät talvet pakottava syy ajaa jalkakäytävällä, kun taito ja uskallus puuttuu.
        Mikä on siis oikeasti pakottava syy ja kuka arvioi aiheutuvan haitan? Ainakaan näistä elämäntapafillaristeista ei siihen ole.


      • pyörä.varustettava.oikei
        syytä-muistaa-tämä kirjoitti:

        Tieliikennelaissa lukee seuraavaa: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Ajoneuvoa saa siis p a k o t t a v i s t a syistä ajaa muuallakin kuin omalla väylällä, mutta vain jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Eduskunnan apulaisoikeusmiehen mukaan keli ei ole sellainen "pakottava syy" ajaa jalkakäytävällä.


      • Sakotpyöräilijöille
        syytä-muistaa-tämä kirjoitti:

        Tieliikennelaissa lukee seuraavaa: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Ajoneuvoa saa siis p a k o t t a v i s t a syistä ajaa muuallakin kuin omalla väylällä, mutta vain jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Se teksti ei meinaa sitä, että jos uskalla ajaa ajoradalla tai siellä on liukasta.

        Vaan esim. sitä, että siinä ajoradalla on joku este esim. kaivuu tai muuten katu osaksi suljettu niin silloin voi koukata autolla pyörätien tai jalkakäytävän kautta mikäli on sinne ohjattu. Muussa tapauksessa vastaantulevan kaistan kautta.
        Tai vastaavasti pyörätiellä joku este niin pyörällä (ajoneuvo sekin) voi koukata jalkakäytävän kautta tai ajoradan kautta.

        Polkupyörä on ajoneuvo, mutta jalankulkija ei!

        Saako jalankulkija tulkita vastaavasti tuota lain kohtaa siten, että kun ne pyöräilijät ajavat siinä viereisellä jalkakäytävällä niin jalankulkijat saavat oman turvallisuuden takia kävellä ajoradalla? Ajoradalle ei ole ne pyöräilijät aiheuttamassa vaaraa jalankulkijoille ja autoilijat taasen huomioivat jalankulkijat.

        Meillä täällä Tikkurilassa monet jalankulkijat tulkisevat tuota kohtaa, että voi. Itsekin kuulun siihen ryhmään, joka pääsääntöisesti kävelee Asematiellä jalkakäytävän sijaan. Tänäänkin aamulla näki (lumessa jäljet), että jo ennen klo 7 oli lähes 10 ihmistä kävellyt ajoradalla vaikka vieressa jalkakäytävä. Se kapea jalkakäytävä on pyöräilijöiden valtaama ja mikäli et väistä niin päälle tulevat. Jalankulkijathan voivat katsoa, että ne pyöräilijät ovat "esteitä" jalkakäytävä.

        Tänään vaihteeksi illan suussa kävelin jalkakäytävällä, mutta oli väärä ratkaisu. Yksi miespyöräilijä ilmeisesti käytti tuota lain kohtaa oman tulkinnan mukaan. Ajoi pyörällä jalkakäytävällä vaikka vieressä hyvin aurattu, hiljainen katu, mutta jalkakäytävä täynnä jalankulkijoita. Taisi mies saada hyvät kiksit ajamalla päälleni tahallaan.

        Poliiseja turha kutsua, koska eivät tule paikalle eikä tutkittaisi vaikka tekisi rikosilmoituksen. Valvontaakin olen pyytänyt vuosien varrella, mutta eivät tee. Partioauton ajaessa joskus Asematiellä niin eivät puutu pyöräilijöiden ajamiseen jalkakäytävillä.


    • isoisä

      Täällä pikkukaupungissa kaikki koulut on lakkautettu ja oppilaat suhaavat fillareillaan kuka mistäkin ja kuka minnekin "väistötilasta" toiseen. Jos minua närkästyttää jalkakäytävillä ajelu, niin se närkästys ei johdu näistä teineistä vaan ihan jostakin muusta. Pidetään teinit hengissä vaan.

    • Hullu_Ämmä

      Mikä teitä pyöräilijöitä vaivaa? Teille yli 12 vuotiaille pyöräilijöille, kun huomauttaa asiallisesti jalkakäytävällä pyöräilemisestä niin joko ajatte päälle, potkitte, syljetty, haukutte jne.

      Tänään aamulla huomautin eräälle n. 25-30 vuotiaalle naiselle, joka ajoi pyörällä jalkakäytävällä vauhdilla, niin vastaus oli huutaminen, hullu ämmä teen sinusta rikosilmoituksen. No, poliisit ei niitä tutki täällä Vantaalla, koska eivät edes tutki siinä tapauksessa mikäli pyöräilijä on ajanut jalankulkijan päälle ja pyöräilijä tiedetään osoitetta myöten.

      Muutamia viikkoja aikaisemmin sama nainen oli ajaa minun päälle yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kävellessäni vasemmalla. Hän oli tulla suoraan edestä kohti, mutta hihkasin hänelle kovaa, että pyöräilijä väistää. Hänen mielestä minun tulee katsoa eteeni! Hän sitten viime tipassa väisti minua. Jäi väliä vajaa 10 cm.

      Sama pyöräilijä pakottaa jalankulkijat väistämään häntä (niin jalkakäytävillä kuin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä) eli ajaa vauhdilla kohti ja ellei siirry edestä pois niin ajaa päälle. Olen nähnyt monta tapausta. Hänestä pitäisi tehdä rikosilmoitus!

      Mistä pyöräilijä voi tietää onko kyseessä jalkakäytävä tai pyörätie? Siitä, että lain mukaan pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Eli ellei pyörätien liikennemerkkiä ole niin se on jalkakäytävä. Näin helppoa!

      Polkupyörä on ajoneuvo eikä sillä saa ajaa jalkakäytävillä. Ajoneuvo väistää jalankulkijaa ja tulee antaa turvallinen tila ohittaessa ja nopeus tulee huomioida kohdatessa jalankulkija.

    • Anonyymi

      Pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kun jalkakäytävällä ei ole pyörällä ajokielletty merkkiä niin he saavat ajaa siellä.

      Jalkakäytävällä ei tarvitse liikennemerkillä kieltää pyörällä ajamista, koska se on lain mukaan kielletty.

      Laissa on että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä! Mikä siinä on niin vaikeata? Aina sana meinaa Aina.

      Olen jalankulkijana alkanut noudattamaan kuten monet muutkin, että koska pyörätiellä ei ole liikennemerkillä merkitty jalankulkukielletty niin jalankulkija saa siinä kävellä. Pyöräilijällä ei ole päälle ajo-oikeutta. Esim. tänään yksi pyöräilijä ajoi tahallaan ihan läheltä ja huusi, että pyörätiellä ei saa kävellä. Totesin siihen, että noudatan pyöräilijöiden liikennesääntöjä!

      Täytyy tässä varmaan alkaa puolustaa itseäni jalkakäytävällä pyöräilijöitä vastaa jollakin keinoilla?

      Alle 12 vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. Kaikki yli 12 vuotiaat kuuluvat ajoradalle ellei ole pyörätietä. Jos pelkää siellä ajaa niin silloin ei tarvitse ajaa pyörällä.

      Turha kirjoittaa, että jos joku rikkoo liikennesääntöjä niin ei sitä muiden täydy. Voisi sanoa, että lähes kaikki pyöräilijät täällä Helsinki-Espoo-Vantaa askelilla ajavat jalkakäytävillä ellei ole pyörätietä. Tosin monet pyöräilijät ajavat jalkakäytävällä vaikka vieressä olisi pyörätie. Onhan monet pyöräilijät sitä mieltä, kun on tapa ajaa jalkakäytävillä niin silloin siellä saa ajaa.

      Entä muut tavat? Pahoinpitelyt, rattijuopumukset, huumeissa ajaminen, vahingonteot jne. Vaikka niitä on paljon niin ei se silti oikeuta niitä tekemään vain siksi, että toisilla se on tapa.

      Poliisit voisivat myös opetella pyöräilijöiden liikennesäännöt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe