IKÄRAJA Kertausharjoituksiin ? ?

Minkä.ikäisenä

Kukaan ei oikeasti tiedä. Eikä googlestakaan ole apua. Joku sanoo 40v toinen 45 ja kolmas 50v ??! Kukaan ei tiedä. Mut kyllähän tuohonkin asiaan LAKI on.

41

12493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin.minkä.ikäisenä

      Mulla todettiin just Diabetes, Ei koske kertaukset enään mua... Google - Diabetes ja armeija.

    • "Reserviläinen

      Varusmiespalveluksen suorittanut siirtyy kotiutuessaan reserviin.

      Reservin osaamista ylläpidetään kertausharjoituksilla, joihin reserviläiset käsketään erikseen. Reserviläisille järjestetään myös vapaaehtoisia harjoituksia ja koulutuksia.

      Reserviin kuuluu noin 900 000 suomalaista. Sodan aikana ensimmäisenä koottava kenttäarmeija on 230 000 sotilaan vahvuinen, ja sitä täydennetään tarvittaessa muilla reserviläisillä.

      Asevelvollinen kuuluu reserviin 50- tai 60-vuotiaaksi saakka. Miehistöön kuuluva siirtyy varareserviin sen vuoden lopussa, kun hän täyttää 50 vuotta; upseerit ja aliupseerit ovat reservissä sen vuoden loppuun, kun he täyttävät 60 vuotta. 60-vuotiaat vapautuvat reservistä ja varareservistä."

      http://puolustusvoimat.fi/web/reservilaiselle/etusivu


      Ei sit käynytkään mielessä googlettaa ihan itse ?.

      TIRSK.

      • Anonyymi

        jos kerran reservin osaamisen pitäisi pysyä yllä, niin miksei armeija anna asetta omaksi...


      • Anonyymi kirjoitti:

        jos kerran reservin osaamisen pitäisi pysyä yllä, niin miksei armeija anna asetta omaksi...

        Voi Gsus sentään ... . ;-)


    • perusTykärivemppa

      Mut mikä on yleinen käytäntö ? montako 50v - 60v ukkoo käsketään kertaamaan ??

      • ResMajuri

        Täytän elokuussa 59 vuotta ja tuli toukokuun loppupuolelle 7 vrk kertausharjoitusKÄSKY


      • tjtyjyuj
        ResMajuri kirjoitti:

        Täytän elokuussa 59 vuotta ja tuli toukokuun loppupuolelle 7 vrk kertausharjoitusKÄSKY

        Toi on jo silkka vitsi. Sodanajan armeija ei kaipaa 60 vuotiaita reservin upseereja. Uskon että todellisuudessa sait kutsun yhteiskunnallisen asemasi vuoksi pelkkänä suhdetoimintana. Tajuat varmaan itsekin että olet liian vanha sotilaaksi vaikka oletkin reservinupseesi. Vähän sama kuin nämä maanpuolustuskurssit. Suomessa on sodanaikanakin vaaleilla valittu parlamentti käyttämässä ylintä valtaa joten ei tarvita mitään kerman erityistä maanpuolustuskoulutusta.


      • Anonyymi

        Puo!ustusvoimien ylipäällikkö täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Tarvitaanko 70 vuotiasta ylipäällikköä enää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puo!ustusvoimien ylipäällikkö täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Tarvitaanko 70 vuotiasta ylipäällikköä enää?

        hyvä kun noin räähkä pystyy edes kusella itsenäisesti enää käymään...


      • Anonyymi
        tjtyjyuj kirjoitti:

        Toi on jo silkka vitsi. Sodanajan armeija ei kaipaa 60 vuotiaita reservin upseereja. Uskon että todellisuudessa sait kutsun yhteiskunnallisen asemasi vuoksi pelkkänä suhdetoimintana. Tajuat varmaan itsekin että olet liian vanha sotilaaksi vaikka oletkin reservinupseesi. Vähän sama kuin nämä maanpuolustuskurssit. Suomessa on sodanaikanakin vaaleilla valittu parlamentti käyttämässä ylintä valtaa joten ei tarvita mitään kerman erityistä maanpuolustuskoulutusta.

        Itse oli samana vuonna kun täytin 60. Voi olla, ettei sen ikäistä useissakaan tehtävissä tarvittaisi, mutta yli 30 vuoden kokemuksella oli arvonsa nuorempien reserviläisten kouluttamisessa. Reservin kertausharjoitukset ovat hyvä paikka siirtää eläköityneiden upseerien hiljaista tietona nuorille kaadereille ja reserviläisille.

        Olin itse asiantuntijaorganisaation johtaja ollessani palveluksessa. Menehän sanomaan teollisuusjohtajille, ettei kuusikymppisestä ole enää mihinkään. Ei kaikki ryynää rynkky kädessä metsissä. Varsinakaan ilmavoimien henkilökunta.

        Ins.maj EVP.


      • Anonyymi

        Kertausharjoituksiin kutsutaan vain ne joille on määritelty ”sota-ajan” sopivuus johonkin joukkoon tai tehtävään eli on paljon varusmiespalveluksen suorittaneita joita ei kutsuta ollenkaan kertausharjoituksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä kun noin räähkä pystyy edes kusella itsenäisesti enää käymään...

        Hyvin onnistuu kusella käynti vielä 70-vuotiaaltakin ja se kuuluista penkki on vielä 100 kg...coopperissa menee yli 2000, mutta en ole ollut reservissä kymmeneen vuoteen. Kerran olen alle kolmekymppisenä saanut kutsun kertausharjoituksiin, mutta olin YK-palveluksessa ulkomailla ja sen jälkeen ei ole kutsua tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse oli samana vuonna kun täytin 60. Voi olla, ettei sen ikäistä useissakaan tehtävissä tarvittaisi, mutta yli 30 vuoden kokemuksella oli arvonsa nuorempien reserviläisten kouluttamisessa. Reservin kertausharjoitukset ovat hyvä paikka siirtää eläköityneiden upseerien hiljaista tietona nuorille kaadereille ja reserviläisille.

        Olin itse asiantuntijaorganisaation johtaja ollessani palveluksessa. Menehän sanomaan teollisuusjohtajille, ettei kuusikymppisestä ole enää mihinkään. Ei kaikki ryynää rynkky kädessä metsissä. Varsinakaan ilmavoimien henkilökunta.

        Ins.maj EVP.

        "Ei kaikki ryynää rynkky kädessä metsissä. Varsinakaan ilmavoimien henkilökunta."

        Ne onkin Lemmenjoella discopallon alla nytkyttelemässä & nesteitä nauttimassa. ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä kun noin räähkä pystyy edes kusella itsenäisesti enää käymään...

        plen 71v ja päihitän siut lajissa kui lajissa


    • huomioita_kavereista

      Tuossa ikäluokassa olevia upseereja kutsutaan kertausharjoituksiin. Kyseessä ovat miehet, jotka ovat olleet monesti kertaamassa jo nuorempinakin. Rivimiesten osalta ei yli 30-vuotiaita juuri nykyään kutsuta elleivät ole sijoitettu johonkin erityistehtävään.

      • Niinpä se taitaa loppupeleissä olla, mutta ... jos on haluja harjoittelemaan, niin on myös erittäin monipuolisesti mahdollisuuksia. Tiedä vaikka TP muistaisi kaupanpäälle ylennyksellä. ;-)


      • Vituttaa

        Käsky tuli. Ikää 42v ja B mies.


      • OletJoHävinnyt
        Vituttaa kirjoitti:

        Käsky tuli. Ikää 42v ja B mies.

        Menehän runkkaamaan varusvarastolle kumisaappaaseen...


      • Anonyymi
        44.Div kirjoitti:

        Niinpä se taitaa loppupeleissä olla, mutta ... jos on haluja harjoittelemaan, niin on myös erittäin monipuolisesti mahdollisuuksia. Tiedä vaikka TP muistaisi kaupanpäälle ylennyksellä. ;-)

        Niinpä ja nuoremmat voivat liittyä esim. Maakuntajoukkoihin tai lähteä YK-joukkoihin ”kertaamaan” ja saamaan uusia kokemuksia.


      • Anonyymi
        OletJoHävinnyt kirjoitti:

        Menehän runkkaamaan varusvarastolle kumisaappaaseen...

        B-miehiä ei kutsuta kertaamaan ja tuo kumisaappaaseen runkkaava on varmaan sivari eli väärässä foorumissa?


    • EverstinRetku

      Olen reservin eversti ja sain kutsun lähteä siivoamaan assan vessaa....ikää 63v.

    • Alokas

      Tuli ensinmäistä kertaa kertauskutsu 45-vuotiaana. Ei oikein leikkiminen tässä iässä kiinnostaisi, mutta käydään katsomassa mitä asiaa siellä on.

      • Anonyymi

        Eix siellä ole meheviä naisvääpeleitä tai -majureita nykyään? Vie vähän sivummalle ja vetää liikkuvat taa... ;-)


      • Anonyymi

        Se tarkoittaa että sinulla on sodanajan joukkoihin määrätty sopivuus eli lähtö tulee jos liikekannallepano julistetaan?


    • Liekköedeshaluatietää

      Täältä hevosmiesten tietotoimistosta asiaa kysele.Tieto löytyy Puolustusvoimien sivuilta.

      • 3viikkoaKännissä

        Yli 23v ei kutsuta enää kertauksiiin ja miksi sinne pitäisi muka mennä? Itteä ei huvita kun on viinaputki päällä.


    • Anonyymi

      Ikää 50 ja aliupseeri. Tänä vuonna menossa. Näkee luultavasti taas muutaman tutun ja saa olla pois töistä ;). En ole edes ns. aktiivireserviläinen. Hommaa ei saa nykyisin kertoa, vaikka olisi leipuri.

      • Anonyymi

        Ei huvita lähteä enää leikkimään sotilasta kun ei kuitenkaan saa tappaa oikeasti ketään...ajan tuhlaamista.


    • Lentovoimien kertausharjoituksissa saa juoda ilimasta viinaa...

      • Anonyymi

        Joo...ja armeija maksaa diskopallotkin ....


    • Anonyymi

      Pienenevät ikäluokat l. ehkä 80v voisi välttyä kertauksista.

    • Anonyymi

      Saat majurinjämät 100v synttärilahjaksi. Juokse vaan kertaamaan.

    • Anonyymi

      Olin juuri kertauksissa 5 vrk miehistö alikersanttina ja täytin kesällä 60 vuotta . Kaikki rensselit päällä ja kyllä täytyy sanoa että koville otti, mutta selvisin ja olen ylpeä itsestäni kun pärjäsin 25-30 vuotiaiden joukossa.

      • Anonyymi

        Eikös se ole niin että aliupseerit 60v ja miehistö 55v.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole niin että aliupseerit 60v ja miehistö 55v.

        Miehistö 50


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Miehistö 50

        Aika älytöntä että raja on 50v!
        Kumminkin ihmisen täytyy olla 65 vuotiaaksi työkykyinen. Mielestäni miehistön iän ylärajaksi tulisi asettaa 60v.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika älytöntä että raja on 50v!
        Kumminkin ihmisen täytyy olla 65 vuotiaaksi työkykyinen. Mielestäni miehistön iän ylärajaksi tulisi asettaa 60v.

        Mulla tulee 50 tänä vuonna täyteen, joten olen varsin tyytyväinen tähän rajaan.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mulla tulee 50 tänä vuonna täyteen, joten olen varsin tyytyväinen tähän rajaan.

        Kaverini on 61 vuotias ja hänellä on todella hyvä kunto. Minä 45 vuotias ja eräretkillä tuo tyyppi ei edes nuku kunnolla, vaan tekee ylimääräisiä "tiedustelu retkiä" kikometrien päähän. Mielestäni hän on vielä teräksen luja kaveri, vaikka hän on jo nostomies kersantti. Hän on todella täyttä rautaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaverini on 61 vuotias ja hänellä on todella hyvä kunto. Minä 45 vuotias ja eräretkillä tuo tyyppi ei edes nuku kunnolla, vaan tekee ylimääräisiä "tiedustelu retkiä" kikometrien päähän. Mielestäni hän on vielä teräksen luja kaveri, vaikka hän on jo nostomies kersantti. Hän on todella täyttä rautaa.

        Älä ny, vai rautaa, teräksinen, onko Stalin.


    • Anonyymi

      En tiedä onko noihin nykyisin ikärajaa ollenkaan. Kävin kertaamassa viimeksi 40v iässä ja nyt taas 44v mittarissa.

    • Anonyymi

      Kun tositilanne iskee päälle niin siinä ei silloin merkkaa mitkään ikänumerot mitään. Kaikki kelpaavat tykin ruoaksi yhtä hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe