Terveen sokeriarvot

Kotimittaaja

En löydä mistään tietoa minkälaiset ovat aivan terveen ihmisen sokeriarvot keskimäärin, yleensä! Siis henkilön jolla ei ole diabetesta tai edes esidiabetesta todettu.
Joo, aamulla terveen paastoarvo on kuusi tai mieluummin alle sen. Entä kahden tunnin kuluttua aamupalasta? Entä jos se kahden tunnin arvo on alle tai paljon alle kuuden? Onko se ihan ok?

Kaikkialla selitetään vaan: "Kahden tunnin sokerirasituksessa terveen ihmisen verensokeri pysyy alle 7,8 mmol/l. "
Aivan kuin se saisi mennä kuinka alas tahansa, niin silti kaikki on hyvin?

16

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv27

      No alaraja on 4 mmol/l.

      • Kotimittaaja

        Kiitos.
        Kolme tuntia aamupalasta minulla se on ollut pari kertaa 3,5 mmol/l. Siksi vähän kummeksun tilannettani. Useimmiten kuitenkin tuo kahden tunnin arvo, jos ajoissa muistan mitata, on ollut pikkusta vaille 6 eli 5,7 tms.
        Rupesi vaikuttamaan siltä, että olisi syötävä kahden tunnin välein, ettei verensokeri laske kovin alas.


      • Kotimittaaja

        Voi kamalaa. Näyttipä tutulta. Jotain tuommoista saattaa olla meneillään. En tiedä.
        Yleensä en edes syö mitään makeaa mutta toisinaan on viimeaikoina tullut raivostuttava himo saada jotain... vaikkapa vaan hunajaa. Ihan mitä vaan makeaa sattuisi kotoa löytymään.
        Täytyy jatkossa makeanhimon iskiessä ensin mitata verensokerit.
        Se on vissiin hipsittävä lääkäriin, niin ei tarvitse itsekseen ihmetellä ja luulotella. Täytyy ottaa nuo omat mittaustulokset mukaan.
        Johan tämä rupesi valkenemaan. Kiitos sinulle hpv27!


      • hpv27
        Kotimittaaja kirjoitti:

        Voi kamalaa. Näyttipä tutulta. Jotain tuommoista saattaa olla meneillään. En tiedä.
        Yleensä en edes syö mitään makeaa mutta toisinaan on viimeaikoina tullut raivostuttava himo saada jotain... vaikkapa vaan hunajaa. Ihan mitä vaan makeaa sattuisi kotoa löytymään.
        Täytyy jatkossa makeanhimon iskiessä ensin mitata verensokerit.
        Se on vissiin hipsittävä lääkäriin, niin ei tarvitse itsekseen ihmetellä ja luulotella. Täytyy ottaa nuo omat mittaustulokset mukaan.
        Johan tämä rupesi valkenemaan. Kiitos sinulle hpv27!

        Reaktiivisessa hypoglykemiassa nopeiden hiilihydraattien syönti aiheuttaa liian suuren insuliinin erityksen. ei siis vaaleaa leipää, sokeria tai perunaa. annoskokokin mielellään pieni.


      • Kotimittaaja

        Sitä jäinkin ihmettelemään, kun en syö mitään makeaa enkä muutoinkaan noita mainitsemiasi. Lohikeittoon laitan perunoita ja siinäkin on enemmän lohta kuin pottuja.
        Aamulla kahvia, täysjyväruisleipää, kasvismargariinia, pari leikkeleen viipaletta, tomaatti, jotain vihreää lehtisalaattia ja vielä korkeintaan omena. Se nyt toisinaan ilmaantunut hunajan tms. makean tarve on ihmetyttänyt.
        Tuli semmoinen olo, että soiko mun sisälläni joku hälytyskello silloin kun verensokerit painuu liiankin alas ja siksi on makeaa saatava.


      • hpv27
        Kotimittaaja kirjoitti:

        Sitä jäinkin ihmettelemään, kun en syö mitään makeaa enkä muutoinkaan noita mainitsemiasi. Lohikeittoon laitan perunoita ja siinäkin on enemmän lohta kuin pottuja.
        Aamulla kahvia, täysjyväruisleipää, kasvismargariinia, pari leikkeleen viipaletta, tomaatti, jotain vihreää lehtisalaattia ja vielä korkeintaan omena. Se nyt toisinaan ilmaantunut hunajan tms. makean tarve on ihmetyttänyt.
        Tuli semmoinen olo, että soiko mun sisälläni joku hälytyskello silloin kun verensokerit painuu liiankin alas ja siksi on makeaa saatava.

        Juu, kun verensokeri laskee liian alas niin nälättää. Terveellä ei yleensä käy noin koska elimistö vapauttaa glukoosia varastoistaan tuolloin. Reaktiivisessa hypoglykemiassa elimistö kuitenkin erittää liikaa insuliinia ja tuo estyy.

        Lääkäreiden tietämys reaktiivisesta hypoglykemiasta on heikko eikä tässä edes ole varmasti kyse siitä. Kannattaa mittailla niitä verensokereita ja tehdä huolelliset muistiinpanot niistä ja edeltävästä syömisestä.

        Peruna on nopea hiilihydraatti mutta siinä on hiilihydraattia aika vähän. Puhdistettu riisi ja valkoinen leipä ovat pahempia ja pasta parempi. Erikoisesti täysjyväpasta on hyvin hidasta.


      • Kotimittaaja

        No niin. Nyt alan ymmärtää tätä nälän mekanismia. Onneksi palasin vielä tänne lukemaan tätä rimpsua. Näköjään kommentteja on poistettu kovalla kädellä. No, näillä tiedoilla mennään mitä nyt on näkyvissä. Kiitos avusta!


      • hpv27
        Kotimittaaja kirjoitti:

        No niin. Nyt alan ymmärtää tätä nälän mekanismia. Onneksi palasin vielä tänne lukemaan tätä rimpsua. Näköjään kommentteja on poistettu kovalla kädellä. No, näillä tiedoilla mennään mitä nyt on näkyvissä. Kiitos avusta!

        Suurin osa poistoista oli todennäköisesti roskaposteja eli et menettänyt kuin ehkä tuon ainoa poistetun asiallisen viestin.


    • sokru

      Minulla on pääsääntöisesti aina hieman alle 6,
      kaverilla 5.
      En ole osannut olla huolissani.
      Lääkäri neuvoi kiinnittämään huomiota ruokavalioon, kun se joskus oli yli 6, se oli hänen mielestään "rajoilla".

      Oletko sokeriarvojen takia lääkärin seurannassa ?

      • Kotimittaaja

        En ole lääkärin seurannassa. Itsekseni olen verensokereita mittaillut, kun alkoi olemaan outoja olotiloja ja suvussa on diabetesta. Ei ihan lähisuvussa mut kumminkin.

        Minulle ehdotettiin katseltavaksi tietoja reaktiivisesta hypoglykemiasta.
        Saattaisi vaikka täsmätä minuun. Lääkäriin on vaivauduttava - on sen verran omituiseksi mennyt olo. Ei kannata itse liian pitkään diagnosoida.

        Ei nuo mainitsemasi 5 - 6 mitään huonoja arvoja ole. Onko sinulla paastosokeri eli aamun eka mittaus tyhjällä mahalla ollut yli kuuden?
        Se olisi jo lääkärisi mainitsemilla "rajoilla". Itse sanoisin riskirajoilla. Saatat olla jo esidiabeteksen kanssa tai piankin tekemisissä ja siihen auttaa vain elämäntaparemontti. Laittoivatko he sinut seurantaan?


      • Tietoa_löytyy
        Kotimittaaja kirjoitti:

        En ole lääkärin seurannassa. Itsekseni olen verensokereita mittaillut, kun alkoi olemaan outoja olotiloja ja suvussa on diabetesta. Ei ihan lähisuvussa mut kumminkin.

        Minulle ehdotettiin katseltavaksi tietoja reaktiivisesta hypoglykemiasta.
        Saattaisi vaikka täsmätä minuun. Lääkäriin on vaivauduttava - on sen verran omituiseksi mennyt olo. Ei kannata itse liian pitkään diagnosoida.

        Ei nuo mainitsemasi 5 - 6 mitään huonoja arvoja ole. Onko sinulla paastosokeri eli aamun eka mittaus tyhjällä mahalla ollut yli kuuden?
        Se olisi jo lääkärisi mainitsemilla "rajoilla". Itse sanoisin riskirajoilla. Saatat olla jo esidiabeteksen kanssa tai piankin tekemisissä ja siihen auttaa vain elämäntaparemontti. Laittoivatko he sinut seurantaan?

        Jaaha, joku innokas viestien poistattaja iski ja nuo ohjeeni sinulle että kannattaisi lukea Duodecimin Terveyskirjastoa saadakseen runsaasti perustietoa diabeteksestä, poistettiin. Syynä taisi olla että helpotukseksi laitoin suoran linkin sivulle. Googlaile niin löydät tuon sivuston helposti (samat sanat nimimerkille sokru).


    • MääKans

      Kotimittailen minäkin aivan oma-alotteisesti.
      Minulla on "aina" aamulla sokeri yli kuuden. 6,3mmol/L tai jotain noilla main ja poikkeksetta se kahden tunnin arvo on alempi eli tänäänkin 5,1mmol/l. Täytyy kai ruveta mittaamaan kolmen neljän tunnin kuluttua aamupöperöistä.

      Muuten! Mitataanko se toinen mittaus kahden tunnin kuluttua aamupalan aloituksesta vai siitä hetkestä kun on saanut safkat lusikoitua. Meinaan vaan ku mulla menee aamulla puol tuntia syömiseen. Rupeen kyl heti syömään ku olen ekan mittauksen tehnyt.

      • Vertailukelpoisuutta

        Vertailukelpoisuuden takia ensimmäinen mittaus tehdään välittömästi ennen ateriaa ja seuraava kaksi tuntia siitä.
        Jos alkumittauksen tekisi vasta aterioinnin päätyttyä, niin pitkän ja rauhallisen aterian aikana verensokeri alkaa jo nousta nopeiden hiilihydraattien imeytyessä jopa suussa.
        Itselläni diabeetikkona tuo 2 h lukema on vielä korkea ja lähtee alenemaan voimakkaammin vasta myöhemmin. Terveellä alenema tapahtuu nopeammin.


    • ranskalaisella.mentiin

      Eilen; aamusokeri 5.1. Sukulaisten haudalle120 km päähän. Sokerimunkki, muki kahvia. Ajo kotiin päin, Magnum jäätelöpuikko. Sokeri kotona alkuillasta 7.1. Reissu tuli tehtyä.

      • ygiuhihkuhk

        Aika surkealla ravinnolla on menty jos tuossa oli kaikki päivän mittaan syömäsi ravinto. Maksa on kuitenkin pumpannut glukoosia vereen kun "nälänhätä" on ollut uhkaamassa. Pitäisi syödä "kunnon ruokaakin" niin verensokeri pysyy tasaisempana.


      • ranskalaisella.mentiin
        ygiuhihkuhk kirjoitti:

        Aika surkealla ravinnolla on menty jos tuossa oli kaikki päivän mittaan syömäsi ravinto. Maksa on kuitenkin pumpannut glukoosia vereen kun "nälänhätä" on ollut uhkaamassa. Pitäisi syödä "kunnon ruokaakin" niin verensokeri pysyy tasaisempana.

        Näinhän se on. Ei näitä tälläisiä päiviä vuodessa ole kuitenkaan kun pari-kolme. Muulloin syödään kyllä sitä "kunnon ruokaakin".


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe