Oppiiko skitsofreenikko huomaamaan

RobottiGRuttunen

Oppiiko skitsofreenikko huomaamaan että milloin on harhoja? Jos tulee "ääni"harhoja vaikka noin 4 kertaa vuodessa muutaman huonon päivän ajan, mutta muuten ei sellaisista kärsi, niin luulisi että silloin oppii huomaamaan tilanteen, että "minulla on taas näitä" tai "nyt on taas tämä ajanjakso".
Silloinhan niiden ei pitäisi vaikuttaa tunteisiin, koska ne tiedostetaan harhoiksi?

Silloin pitää vain odottaa että se menee ohi, samoin kuin pitäisi odottaa että sade menee aikanaan ohi.

6

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistäpätietääkoskaan

Hesari uutisoi vähän aikaa sitten hologrammiteknologiasta. Konserteissa esiintyy jo hologrammeja ja yhtiöiden videokokouksissa samoin. Veikkaan, että terveelläkin voi olla vaikeuksia erottaa hologrammi oikeasta kohteesta.

Ääniharhoissa hankalaa, jos kyse on oveen koputus tyylisistä äänistä. Kun muutaman haksahtunut ulko-oven avaukseen turhaan, niin oppii olemaan kokonaan reagoimatta. Varmaan typertyneestä ilmeestä lähinnä huomaa, jos jotain outoa henkilö kuulee.

Tosin voi ajan myötä turtua niin, ettei enää edes ilmeestä näy pelkoa tai muuta, luulisin ainakin näin. Tai ehkä saada aivovaurion lopulta, tästäkin voisi kyseinen johtua.

Kätevä keksintö on kuulokkeet ja musiikin tai radio-ohjelmien kuuntelu kännykästä, tosin nekin voi hakkeroida käsittääkseni. Paras on kai olla hiukan skeptinen suhteessa kaikkeen sopivassa määrin.

• fdasda

Skitsofreenikkojen "äänet" eivät ole yleensä mitään koputuksia eivätkä mielettömiä äännähtelyjä. Ne ovat julmia, tuhoavia, pilkkaavia ääniä, joiden tarkoituksena on nujertaa ihmisen minuus täysin. Useimmiten ne syntyvät ihan tiedostettavissa olevasta ilmeisestä traumasta, ja koska ne jountuvat vahvasti kokemusmaailmasta niin on luonnollista, että ihminen pitää niitä enemmän tai vähemmän totena. Minusta on harhaista, ettei niiden todellisuutta tunnisteta, koska se olisi mielenhallinnan lähtökohta. Useimmiten käy niin, että mitä enemmän ihminen yrittää "hallita" ääniään ja kieltää ne, sitä vieraampina ja ilkeämpinä ne tunkeutuvat tietoisuuteen.

• Onneamatkaan112

Kun sinä raukka et nyt sairastuisi ja saat elämäsi kuntoon niin kaikki on hyvin.

• Parempitutkia

Käy ihmeessä lääkärillä, ääniharhoja voi olla muissakin sairauksissa tai häiriöissä esim. dissosiaatiohäiriössä.

• Virhetulkinta

Osataanko dissosiaatiohäiriö tunnistaa kuinka hyvin?
      Dissosiaatiohäiriö tulkitaan pdykoosiksi?

• Zqsqrn

Olin suljetulla neljä vuotta sitten ja sinne tuli yksi tyttö joka tiesi hakeutua hoitoon kun alkoi nähdä sellaisia juttuja joita muut ei näe. Hän kyllä itse tiedosti asian ja haki apua. Uni oli hänelläkin karannut ja oli todella väsynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7745
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4293
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3775
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2916
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2656
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2550
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58