Miksi Luftwaffen konedesign oli niin huonoa?

ihmettelen.suuresti

Stuka oli hidas, lyhytkantamainen ja haavoittuva. Pommikoneet olivat korkeintaan keskinkertaisia (Ju-88, He-111). Maataistelukoneet huonoja (Hs.129). Hävittäjät joko lyhytkantamaisia ja täynnä huonoja ratkaisua (Bf109 ja laskuteline sekä huono näkyvyys ohjaamosta), tai sitten soveltumattomia korkeisiin korkeuksiin (Fw190).

Samaan aikaan liittoutuneilla pommikoneet oli eliittiä (Boston, Mitchell, Halifax, Lancaster, B-17, B-24, B29 jne), maataistelukoneet rautaa (Mosquito, Typhoon, Tempest, Havoc jne) ja hävittäjätkin lensi pidemmälle kuin Saksan pommikoneet (P-51) tai kantoivat saman tai enemmän aseistusta tuplanopeudella (P-47).

Eipä paljoa vakuuta se paljon hehkutettu saksalainen osaaminen lentokonesuunnittelussa!

79

1171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TottaTuokin

      Ihmetellä toki sopii, joskin Saksa kehitti toki ensimmäisenä valtiona maailmassa toimivan suihkuhävittään (Me-262) ja suihkupommittajan (Ar-234). Saksan koneet olivat sodan alussa tasavertaisia vastustajan kanssa, mutta sodan kstäessä uusia hyviä potkurikoneita ei ilmaantunut ja entisten mallien kehitys ei vastannut odotuksia.

      Lopputulos oli se, etä oli pelattava niillä korteilla kuin kädessä oli eli entisillä malleilla. Tosin vuodesta 1942 lähtien Saksa oli haalinut vastustajaksi jo puoli teollistunutta maailmaa, joten kelkassa pysyminen yksin oli jo haasteellista:-D Puhut avauksessa ikäänkuin kahdesta tasavertaisesta valtiosta?

      • liittolaisista.voimaa

        "Saksa oli haalinut vastustajaksi jo puoli teollistunutta maailmaa, joten kelkassa pysyminen yksin oli jo haasteellista"

        Saksalla oli liittolaisina kaksi teollista suurvaltaa, joiden molempien lentokone- ja laivasuunnittelu oli maailman kärkiluokkaa: Italia ja Japani. Ei Saksa yksin ollut, mutta ilmeisesti yhteistyössä olisi ollut paljon petrattavaa. Toki Japanin kanssa yhteistyötä haittasi suuri etäisyys, mutta huippuhävittäjiä tuottava Italia oli aivan vieressä. Esim. Macchin C202 ja C205 sekä Fiatin G.55 olivat täysin vertailukelpoisia ja osin parempia kuin Bf109. Luftwaffe tutkisteli kovasti myös Reggiane 2005:n tuotannon aloittamista.


      • liittolaisista.voimaa
        liittolaisista.voimaa kirjoitti:

        "Saksa oli haalinut vastustajaksi jo puoli teollistunutta maailmaa, joten kelkassa pysyminen yksin oli jo haasteellista"

        Saksalla oli liittolaisina kaksi teollista suurvaltaa, joiden molempien lentokone- ja laivasuunnittelu oli maailman kärkiluokkaa: Italia ja Japani. Ei Saksa yksin ollut, mutta ilmeisesti yhteistyössä olisi ollut paljon petrattavaa. Toki Japanin kanssa yhteistyötä haittasi suuri etäisyys, mutta huippuhävittäjiä tuottava Italia oli aivan vieressä. Esim. Macchin C202 ja C205 sekä Fiatin G.55 olivat täysin vertailukelpoisia ja osin parempia kuin Bf109. Luftwaffe tutkisteli kovasti myös Reggiane 2005:n tuotannon aloittamista.

        Niin ja etenkin tuo Fiat G.55 kiinnosti ja herätti ihailua Luftwaffessa, joka piti konetta yleisesti parhaana akselin hävittäjänä: oli nopeutta, kantamaa, tulivoimaa ja ketteryyttä.


      • MeAgaln

        "Saksalla oli liittolaisina kaksi teollista suurvaltaa, joiden molempien lentokone- ja laivasuunnittelu oli maailman kärkiluokkaa: Italia ja Japani."

        Varmasti, jos rajoitetaan kaleidoskooppi esim. Italian tapauksessa konerunkoihin, mutta ongelmat paljastuvat heti jos vilkaistaan parhaimpien listaa:
        "... C202 ja C205 sekä Fiatin G.55..."

        ...jotka olivat kaikki saksalaiselle moottorille käännettyjä. Omillaan Italian raskas teollisuus oli vakavissa vaikeuksissa yrittäessään koota oikeastaan mitään kompleksiivisia asejärjestelmiä, puhumattakaan mistään oikeasta massatuotannosta.


      • italian.stallions
        MeAgaln kirjoitti:

        "Saksalla oli liittolaisina kaksi teollista suurvaltaa, joiden molempien lentokone- ja laivasuunnittelu oli maailman kärkiluokkaa: Italia ja Japani."

        Varmasti, jos rajoitetaan kaleidoskooppi esim. Italian tapauksessa konerunkoihin, mutta ongelmat paljastuvat heti jos vilkaistaan parhaimpien listaa:
        "... C202 ja C205 sekä Fiatin G.55..."

        ...jotka olivat kaikki saksalaiselle moottorille käännettyjä. Omillaan Italian raskas teollisuus oli vakavissa vaikeuksissa yrittäessään koota oikeastaan mitään kompleksiivisia asejärjestelmiä, puhumattakaan mistään oikeasta massatuotannosta.

        "jotka olivat kaikki saksalaiselle moottorille käännettyjä. Omillaan Italian raskas teollisuus oli vakavissa vaikeuksissa yrittäessään koota oikeastaan mitään kompleksiivisia asejärjestelmiä, puhumattakaan mistään oikeasta massatuotannosta. "

        ...Mikä ei kuitenkaan yhtään vähennä italialaisten kykyä nimenomaan suunnitella loistavia hävittäjiä, eikä myöskään ole relevanttia kun mietitään vaihtoehtoa että Saksa olisi alkanut itse tuottamaan G.55-hävittäjiä. Tätähän he kovasti suunnittelivatkin. Tällöin olisi ollut massatuotantokapasiteettia ja moottoreita yllin kyllin.

        Suunnittelun kelkassa pysymisestähän tässä nimenomaan oli kyse.


      • PullokaulaSekin
        liittolaisista.voimaa kirjoitti:

        "Saksa oli haalinut vastustajaksi jo puoli teollistunutta maailmaa, joten kelkassa pysyminen yksin oli jo haasteellista"

        Saksalla oli liittolaisina kaksi teollista suurvaltaa, joiden molempien lentokone- ja laivasuunnittelu oli maailman kärkiluokkaa: Italia ja Japani. Ei Saksa yksin ollut, mutta ilmeisesti yhteistyössä olisi ollut paljon petrattavaa. Toki Japanin kanssa yhteistyötä haittasi suuri etäisyys, mutta huippuhävittäjiä tuottava Italia oli aivan vieressä. Esim. Macchin C202 ja C205 sekä Fiatin G.55 olivat täysin vertailukelpoisia ja osin parempia kuin Bf109. Luftwaffe tutkisteli kovasti myös Reggiane 2005:n tuotannon aloittamista.

        Toisaalta Fiat G55 perustui saksalaiseen Daimler Benz-moottoriin, joten merkittävästi parempi se ei voinut olla. Mersun moottori kesti vain 100-200 lentotuntia, jonka jälkeen se vaihdettiin! Tästä syystä aitoja lentäviä mersuja on niin vähän kun taas Spitfirejä ja Mustangeja on yhä paljon. Niissä oli kestävä Merlin moottori.


      • tasa-arvo-pohjat

        Fiat tuli rintamapalvelukseen 1943 eikä poikennut ominaisuuksiltaan mitenkään me-109 G6 koneesta joka oli sen aikalainen.


      • osta.fiat.saat.parhaan
        tasa-arvo-pohjat kirjoitti:

        Fiat tuli rintamapalvelukseen 1943 eikä poikennut ominaisuuksiltaan mitenkään me-109 G6 koneesta joka oli sen aikalainen.

        Sakut olivat toista mieltä. Mm. "while still maintaining superior handling characteristics". Lisäksi Fiiu oli vähemmän altis onnettomuuksille nousuissa ja laskuissa, kiitos paremman laskutelineen. Erityisen tärkeä juttu koulutettaville ja kokemattomille lentäjille.


      • Tosi-asiat-

        Fiat G.55 moottorina oli kyllä lisenssivalmistettu Daimler-Benz DB 605A.
        Paras sarajavalmisteinen Me-koneista oli Me-109 K. Tuli liian myöhään rintamalle. Hyviä koneita olivat myös Focke-Wulf Ta 152 sarjan koneet.


      • italian.stallions
        Tosi-asiat- kirjoitti:

        Fiat G.55 moottorina oli kyllä lisenssivalmistettu Daimler-Benz DB 605A.
        Paras sarajavalmisteinen Me-koneista oli Me-109 K. Tuli liian myöhään rintamalle. Hyviä koneita olivat myös Focke-Wulf Ta 152 sarjan koneet.

        Saksassa lisenssillä valmistettuihin Luftwaffen G.55-koneisiin oli suunniteltu laitettavaksi DB603, eli juuri se sama mitä käytettiin Ta152:ssa.

        Se olisi lisännyt G.55 ylivoimaa entisestään.


      • fiat.ylivoimaa
        tasa-arvo-pohjat kirjoitti:

        Fiat tuli rintamapalvelukseen 1943 eikä poikennut ominaisuuksiltaan mitenkään me-109 G6 koneesta joka oli sen aikalainen.

        "Fiat tuli rintamapalvelukseen 1943 eikä poikennut ominaisuuksiltaan mitenkään me-109 G6 koneesta joka oli sen aikalainen. "

        Päinvastoin, DB603-moottoroitu Fiat oli selvästi parempi kuin saksalaiset vastineensa:

        <The Fiat G.56 was basically a Fiat G.55 with a larger German Daimler-Benz DB 603 engine. Two prototypes were built, flight tests starting in March 1944.[12] On 30 March, Commander Valentino Cus reached speeds of 690/700 km/h (430/440 mph).[19] Official maximum speed was 685 km/h (426 mph) and the aircraft was armed with three 20 mm MG 151/20 cannon, one firing through the propeller hub, the other two installed in the wings.[20] Performance was excellent, the aircraft proving superior to both the Bf 109K and Bf 109G and Fw 190A, outmaneuvering [3] all types in testing.>


      • MeAgaln

        "Tätähän he kovasti suunnittelivatkin. Tällöin olisi ollut massatuotantokapasiteettia ja moottoreita yllin kyllin."

        Ikävä olla sadepilvenä marssissasi, mutta harrastuksesi Wikipedian valikoivasta lainauksesta kaipaisi joitain parannuksia ;)

        "However, events in the war and the not yet optimized production process were the reasons for which the G.55 program was eventually abandoned by the Luftwaffe. Early production of G.55 required about 15,000 man-hours; while there were estimates to reduce the effort to about 9,000 man-hours, the well-practiced German factories were able to assemble a Bf 109 in only 5,000 man-hours."

        "Suunnittelun kelkassa pysymisestähän tässä nimenomaan oli kyse."

        Yhden ulkomaisen koneen lisääminen muiden seuraavan polven hävittäjien jonoon ei olisi varmasti paljoa muuttanut Saksan kohtaloa ;)


    • järkiavaus_taas

      Korkkaripoika pohtinut....

      • jokainen-kykynsä-mukaan

        Kiitos arvokkaasta panoksestasi keskusteluun. Toiset keskustelee asiasta, toiset keskustelijoista. Otan osaa raskaaseen taakkaasi.


    • Saksan-lentokalusto

      perustui 1935 tienoilla kehitettyihin perusmalleihin.

      Uusia malleja kyllä kehitettiin, mutta niitä ei kyetty tuottamaan ajoissa riittävästi.
      Polttoainepula ja tappiot johtivat myös lentäjäpulaan.

    • Jachtgeschwäder

      Stuka oli lujarakenteinen, oli lentäjästä kiinni, saiko ajettua alas, että pommit osuivat nappiin. Muut koneet eivät edes olleet syöksypommittajia tässä mielessä. Barbarossa ei olisi edennyt ilman Stukia.

      • ei.tarkoita.laatua

        "Barbarossa ei olisi edennyt ilman Stukia. "

        No ei, mutta vain koska Stuka oli ainoa Luftwaffen ground attack lentsikka tuohon aikaan; Ju-88, Do-17 ja He-111 olivat enempi vaakapommareita eivätkä siten soveltuneet niin hyvin lähitulitukeen ja rynnäköintiin.

        Välttämättömyys ei kuitenkaan tee Stukasta hyvää konetta ja Saksakin tajusi siirtyä Jabo-konseptiin Fw190 myötä.


      • Jachtgeschwäder

        Se oli syöksyominaisuuksiensa takia loppuun asti, panssareita varten oli putsattava tienvarret jalkaväestä. Panssareista se tehosi vain kevyiden vaunujen torneihin.


      • Stieglitz
        ei.tarkoita.laatua kirjoitti:

        "Barbarossa ei olisi edennyt ilman Stukia. "

        No ei, mutta vain koska Stuka oli ainoa Luftwaffen ground attack lentsikka tuohon aikaan; Ju-88, Do-17 ja He-111 olivat enempi vaakapommareita eivätkä siten soveltuneet niin hyvin lähitulitukeen ja rynnäköintiin.

        Välttämättömyys ei kuitenkaan tee Stukasta hyvää konetta ja Saksakin tajusi siirtyä Jabo-konseptiin Fw190 myötä.

        Stuka, Jabo (FW-190), Typhoon, P-47, Il-2, Hs 129 jne.... niiden tehot ja tarkkuudet olivat mitä sattuu aikakautena jolloin itseohjautuvat ohjukset, täsmäpommit ym puuttuivat. Niillä oli merkitystä vain täydellisen ilmaherruuden ja massiivisen käytön kautta kuten Ranskassa 1940, idän sotaretken alussa 1941, Ranskassa ja itärintamalla 1944.

        Kuten on jo aiemmin useaan otteeseen todettu olivat syöksypommittajat ja maataistelukoneet huomattavan heikkoja eteenkin panssarivaunuja vastaan II maailmansodassa. Saksalla oli mahdollisuus tutkia jo Ranskassa 1940 tuhoamiensa ja vaurioittamiensa haltuunsa jääneet ranskalaispanssari joita oli kaikkiaan n. 1 750. He havaitsivat että pommit ja lentokonetykit näyttelivät osaa vain 2%:ssa näistä panssareista eli siis oli kyse vain 35 ranskalaispanssarista.

        Sama farssimaisuus paljastui Mortainissa Ranskassa saksalaisten vastahyökkäyksen aikaan kesällä 1944. Liittoutuneiden maataistelulentäjien väitteet 252 tuhotusta saksalaispanssarista kävi organisaatio nimeltään Research and Analysis tutkimassa taistelukentän jäätyä liittoutuneiden valtaan. Mitä he havaitsivat? Hyökkäykseen osallistui todellisuudessa vain 177 saksalaista panssaria, 75 vähemmän kuin mitä lentäjät väittivät tuhonneensa. Kaikkiaan Research and Analysis löysi 46 saksalaispanssarin joista vain 7 tuhosi tai vaurioitti raketit ja 2 tuhosi tai vaurioitti pommi. Väite: 252 panssaria. Totuus: 9.


      • Tosi-asiat-

        Stukaa eli Ju-87 ei voi verrata noihin muihin koneisiin (fW-190, Typhoon jne.) Nämä olivat rynnäkkökoneita joiden pommitus pommeilla, tykeillä tai raketeilla tapahtui huomattavasti loivemmassa syöksyssä kuin Ju-87. Tulitus olikin varsin epätarkkaa.
        Ju-87 taas oli erittäin tarkka. Pommit saattoi tiputtaa vaikka laivan savutorvesta sisään. Tämä tiestysti johtui siitä että Ju-87 tulokulma oli erittäin jyrkkä.


      • ylihypetetty.tarkkuus
        Tosi-asiat- kirjoitti:

        Stukaa eli Ju-87 ei voi verrata noihin muihin koneisiin (fW-190, Typhoon jne.) Nämä olivat rynnäkkökoneita joiden pommitus pommeilla, tykeillä tai raketeilla tapahtui huomattavasti loivemmassa syöksyssä kuin Ju-87. Tulitus olikin varsin epätarkkaa.
        Ju-87 taas oli erittäin tarkka. Pommit saattoi tiputtaa vaikka laivan savutorvesta sisään. Tämä tiestysti johtui siitä että Ju-87 tulokulma oli erittäin jyrkkä.

        Käytännössä tällä ei ollut mitään merkitystä: uudet jabot ja rynnäkkökoneet kykenivät liukupommituksilla aivan riittävän hyvään käytännön tarkkuuteen uusilla tähtäimillä ja tekniikoilla, joten syöksypommarien merkitys romahti sodan aikana. Siksipä kaikki osapuolet siirtyivät käyttämään jaboja ja rynnäkkökoneita. Näin myös merivoimissa joissa syöksypommareista oli yleisesti ottaen ollut suurin hyöty.


      • MeAgaln

        "Ju-87 taas oli erittäin tarkka. Pommit saattoi tiputtaa vaikka laivan savutorvesta sisään. "

        Sen tempun pystyi todistettavasti tekemään kerran tai pari myös normaali tasopommittaja, mutta toistettavuus niillä tempuilla oli toisen maailmansodan kontekstissa sitä luokkaa, että operaatioita ei kannata niiden varaan rakentaa ;)


      • Tosi-asiat-

        Yksikään tasopommittaja ei pystynyt tiputtamaan pommia laivan savutorvesta sisään, vaikka laiva olisi ollut paikallaan! Yleisellä tasolla syöksypommittaja oli tietysti tarkempi kuin tasopommittaja ja taktisena aseena Ju-87 oli onnistunut siihen tarkoitukseen mihin se oli kehitetty. Saksa olisi tietysti tarvinnut lisäksi vahvat strategiset ilmavoimat ja niille raskaat pommikoneet.
        Yleisesti tunnustetaan että hävittäjä-pommittajien tai kuten saksalaiset sanoivat "Jabojen" tarkkuus pommeilla tai raketeilla ei vastannut syöksypommituksen tarkkuutta II-Maailmansodassa. Syöksypommituksista luovuttiin siksi että koneet olivat erittäin haavoittuvia it-tulelle.


      • Tosi-asiat-
        ei.tarkoita.laatua kirjoitti:

        "Barbarossa ei olisi edennyt ilman Stukia. "

        No ei, mutta vain koska Stuka oli ainoa Luftwaffen ground attack lentsikka tuohon aikaan; Ju-88, Do-17 ja He-111 olivat enempi vaakapommareita eivätkä siten soveltuneet niin hyvin lähitulitukeen ja rynnäköintiin.

        Välttämättömyys ei kuitenkaan tee Stukasta hyvää konetta ja Saksakin tajusi siirtyä Jabo-konseptiin Fw190 myötä.

        "Ju-88, Do-17 ja He-111 olivat enempi vaakapommareita "

        Ju-88 oli syöksypommittaja jota toki käytettiin myös tasopommittajana. Noilla muilla ei kannattanut lähteä kovin jyrkkään syöksyyn, olisivat hajonneet ilmassa....


      • MeAgaln

        "Yksikään tasopommittaja ei pystynyt tiputtamaan pommia laivan savutorvesta sisään, vaikka laiva olisi ollut paikallaan!"

        Sellaista tapahtui tiettävästi ainakin pari kertaa ja vielä liikkuviin kohteisiin, ikävä kyllä ;)

        "Yleisellä tasolla syöksypommittaja oli tietysti tarkempi kuin tasopommittaja ja taktisena aseena Ju-87 oli onnistunut siihen tarkoitukseen mihin se oli kehitetty."

        Epäilemättä syöksypommittajalla oli potentiaalia suurempaan tarkkuuteen, mutta ajatus pommien pudottamisesta toistettavasti savutorvista sisään tai panssarivaunun moottorikannelle ovat yhtä realistisia kuin panssarivaunujen pohjien läpäiseminen kimmokeluodeilla, kuten lentäjät uskoivat tehneensä ;)

        "Yleisesti tunnustetaan että hävittäjä-pommittajien tai kuten saksalaiset sanoivat "Jabojen" tarkkuus pommeilla tai raketeilla ei vastannut syöksypommituksen tarkkuutta II-Maailmansodassa."

        Siis uudemmassa kirjallisuudessa yleisesti tunnustetaan, että raketeilla osuminen panssarivaunujen kokoisiin kohteisiin oli erittäin epätodennäköistä, mutta jos katsotaan taaksepäin vaikka vain muutama vuosikymmen niin silloisessa kirjallisuudessa vielä laajalti ylistettiin maataistelukoneita Normandiassa "maailman tehokkaimpana panssarintorjuntatykkinä", joka väitetysti pyyhki kentältä Saksan panssarivoimat ;)


    • aiaiaiaiajai

      Saksan heikkous oli vanhanaikainen laivasto , ei siis yhtään lentotukialusta ,ku niitä olis pitäny olla ainaki 3 ,ennen ku alotetaan iso rytinä

      • aguila.power

        Tässäkin muuten Italia oli pidemmällä suunnittelussa. Heidän tukialuskonseptinsa ja tukialuskoneensa olivat huomattavasti järkevämmän oloisia ja pidemmälle vietyjä kuin Saksan.


      • SuuramiraaliIII

        Hitler melkein ammutti Raederin, koska tämä rakennutti laivoja sukellusveneiden sijaan.


    • Penna-Tervo

      Luftwaffen vahvuus länsivaltoihin nähden sodan alussa oli radioteknologia joka ohjasi paremmin pommikoneita maalikohteisiin.

      Mitä tulee liittoutuneiden koneisiin niin maataistelukoneita he eivät osanneet suunnitella. Typhoon nopeana koneena oli nopeutensa vanki ja äärimmäisen epätarkka. Liittoutuneiden suurin valtti oli korkeaoktaaninen polttoaine joka vei saksalaiset tällä sektorilla pahasti alakynteen jo viimeistään 1942.

      Lentokoneiden osalta on muistettava prosessin pituus. Se oli suunnittelupöydältä sarjatuotantoon yleensä n. 4 vuotta. Käytännössä siis vuonna 1942 olisi pitänyt jokaisella maalla sarjatuotantovaiheessa ne koketyypit joilla sota soditaan. Siis suunnittelupöydällä juuri ennen sotaa olleet mallit ratkaisivat.

      Saksan kriittisin ongelma oli ilmanmuuta polttoaine, sen pula ja laatu (matalaoktaanisuus). Synteeninen polttoainetuotanto asetti rajoitteita. Se laski koneiden suoritustasoa. Se laski lentäjien koulutustasoa ja volyymeja.

      • lentävä.sirkus

        "Mitä tulee liittoutuneiden koneisiin niin maataistelukoneita he eivät osanneet suunnitella"

        Kyllä osasivat suunnitella ja tuloksena oli useita aivan loistavia koneita joista kärjessä mm. A-26, A-20G, Beaufighter, Mosquito FB, Hurricane IID ja tietyssä määrin myös B-25H.

        Lisäksi liittoutuneiden jabot olivat aivan uskomattoman hyviä, kuten F4U ja P-47 osoittaa.


      • liittoutuneet.osasi

        "Se oli suunnittelupöydältä sarjatuotantoon yleensä n. 4 vuotta"

        Eipä sentään. USA:ssa ja briteissä kyettiin saamaan koneet piirustuspöydältä sarjatuotantoon n. vuodessa (esim. Mustang). Ja vieläpä niin, että kyseessä oli aivan uskomattoman laadukkaat tuotteet.


      • pro_pelli

        Onko mustangin lisäksi muita koneita jotka ylsivät tähän?


      • HuomioitkoTämän
        liittoutuneet.osasi kirjoitti:

        "Se oli suunnittelupöydältä sarjatuotantoon yleensä n. 4 vuotta"

        Eipä sentään. USA:ssa ja briteissä kyettiin saamaan koneet piirustuspöydältä sarjatuotantoon n. vuodessa (esim. Mustang). Ja vieläpä niin, että kyseessä oli aivan uskomattoman laadukkaat tuotteet.

        "Eipä sentään. USA:ssa ja briteissä kyettiin saamaan koneet piirustuspöydältä sarjatuotantoon n. vuodessa (esim. Mustang). Ja vieläpä niin, että kyseessä oli aivan uskomattoman laadukkaat tuotteet."

        Saatiinko oikeasti? Tietääkseni Mustang ilmaantui sotanäyttämöille ensin varustettuna USA-valmisteisella Allison-moottorilla, jolloin sen suorituskyky ei mitenkään hämmästyttänyt käyttäjiä.

        Joku keksi sitten kokeilla Mustangissa brittiläistä Merlin-moottoria, joka aiheutti yllättävän parannuksen liki kaikkiin koneen omainaisuuksiin. Niinpä valtaosa Mustangin sarjatuotannosta varustettiin Merlinjillä, jota USA valmisti lisenssillä!


    • ME262

      Jos suihkariin olisi saanut Meteorin moottorin, niin Galland kirjoitti sotien jälkeen. Adolf teki siitä pommittajan, konka pommikuorma oli 2x250 kg eli Stuka oli paljon parempi pommittaja kuin ME262.

      • Tosi-asiat-

        Meteorin suihkumoottori oli tehoton sodan aikana verrattuna Me-262:teen. Koneen huippunopeus oli vain 670km/h. Meteorin moottorin teho oli 7,65 kN:n ja ME-262 8,8 kN. Lisäksi Meteor oli painavampi ja aerodynamiikaltaan huonompi.

        Meteor F/IV joka tuli tuotantoon 1947 saavutti 930 km/h. Huippunopeuden.
        Jos sota olisi jatkunut olisi tietysti myös Me-262 kehittynyt.


      • Jumo004

        Me-262:n moottori oli kyllä tehokkaampi, mutta tarvitsi enemmän huoltoa. 50 tunnin jälkeen täysin loppuun ajettu ja useimmat lentäjät vaihtoivat mielellään moottorinsa 20 tunnin jälkeen. Materiaaliteknologia ei ollut vielä aivan valmis aksiaaliseen kompressoriin, varsinkin ottaen huomioon saksalaisten materiaalipulan.


      • TietenkinOli

        "Stuka oli paljon parempi pommittaja kuin ME262."

        Epäilemättä, sillä Me-262 oli hävittäjä ja vain Hitlerin tohelointi aiheutti sen käyttämisen pommituksiin!


    • Ennenkinkeskustellut

      Voi helvetti sen tähren. Porukka täällä vaan tyhmenee vaikka luulin jo 5 vuotta sitten että pohjat on saavutettu. Pitäis edes joku raja laittaa tännekin, että edes kivekset olisi laskeutuneet.

    • ciamena

      Saksan pommittajiin vaikutti se, että varhaisessa vaiheessa Stukien syöksypommitus oli niin tehokas taktiikka, että suunnittelijat halusivat kaikkien pommittajien kykenevän siihen ainakin teoriassa. Tämän takia kunnon raskasta strategista pommittajaa ei tullut. Syöksypommittaminen ei sitten ollutkaan hyvä taktiikka ilman ehdotonta ilmaherruutta.

    • Rudelfäni

      Hans-Ulrich Rudel teki Stukalla miesten töitä. Respect! R. I. P.

      • G.A.Gripenberg

        "Hans-Ulrich Rudel teki Stukalla miesten töitä."

        Mikäli Rudel noudatti samaa kaavaa kuin maataistelu/Stukalentäjät yleensä että tankintuhoamisväitteistä vain 5% oli totta jäi miehelle saldoksi koko sodan ajalta n. 25 tuhottua panssarivaunua.

        Tämä kannattaisi natsivähäpoikien muistaa ennenkuin menevät Rudelin kuvan eteen masturboimaan.


      • EiVälttämättä

        "Mikäli Rudel noudatti samaa kaavaa kuin maataistelu/Stukalentäjät yleensä että tankintuhoamisväitteistä vain 5% oli totta jäi miehelle saldoksi koko sodan ajalta n. 25 tuhottua panssarivaunua. "

        Kaava ei välttämättä toistunut, kodska Rudel käytti kahta 37 mm:n tykkiä ja hyökkäsi aina ps-vaunun kimppuun takaapäin ja tähtäsi tornin taakse konehuoneeseen, jossa oli jo yksin jääkdytyksen takia vain ohut panssarointi! Epäilemättä silti myös hänen (kuten kaikkien muidenkin) tuhoilmoituksissa oli ilmaa!

        "Tämä kannattaisi natsivähäpoikien muistaa ennenkuin menevät Rudelin kuvan eteen masturboimaan."

        Näistä kommenteista Tarkkispojan tuntee? Vain pakollinen anus puutuu!


      • pienen-pieni-maali
        EiVälttämättä kirjoitti:

        "Mikäli Rudel noudatti samaa kaavaa kuin maataistelu/Stukalentäjät yleensä että tankintuhoamisväitteistä vain 5% oli totta jäi miehelle saldoksi koko sodan ajalta n. 25 tuhottua panssarivaunua. "

        Kaava ei välttämättä toistunut, kodska Rudel käytti kahta 37 mm:n tykkiä ja hyökkäsi aina ps-vaunun kimppuun takaapäin ja tähtäsi tornin taakse konehuoneeseen, jossa oli jo yksin jääkdytyksen takia vain ohut panssarointi! Epäilemättä silti myös hänen (kuten kaikkien muidenkin) tuhoilmoituksissa oli ilmaa!

        "Tämä kannattaisi natsivähäpoikien muistaa ennenkuin menevät Rudelin kuvan eteen masturboimaan."

        Näistä kommenteista Tarkkispojan tuntee? Vain pakollinen anus puutuu!

        "Kaava ei välttämättä toistunut, kodska Rudel käytti kahta 37 mm:n tykkiä ja hyökkäsi aina ps-vaunun kimppuun takaapäin ja tähtäsi tornin taakse konehuoneeseen"

        Höpöjuttuja. Useiden satojen metrien päässä oleva 6-7 metriä pitkä psv on hyvin pieni maali, kun sitä katsoo lähes 100m/s lentävän lentokoneen zuumittoman tähtäimen läpi. Ei siinä tähtäillä mihinkään tiettyyn rungonosaan, vaan sinnepäin ja toivotaan että osuisi edes johonkin. Toki Rudel voi sepustuksissaan yrittää muuta väittää, mutta fakta on juuri näin. Samoilla tykeillä yritti osua moni muukin, eikä tulokset olleet heilläkään hääppöisiä. Sama koski myös liittoutuneita. Briteillähän oli Hurricanet samassa roolissa 40mm tykeillä varustettuna.


    • pro_pelli

      Typerä avaus joita tämä palsta on nykyään täynnä. Ensinnäkin Douglas A-20 Boston ja Havoc ovat yksi ja sama kone, nimi vain vaihteli riippuen siitä kuka sitä käytti. Toisekseen Mosquito oli puuta eikä rautaa, erinnomainen kone sinällänsä.

      Bf 109 oli suunniteltu annettujen vaaatimusten mukaan lyhyen kantaman torjuntahävittäjäksi. Kapea laskuteline oli kiinni rungossa joten vaurioita saanen siiven vaihto oli nopeaa ja helppoa jopa kenttäolosuhteissa. Sitäpaitsi Spitfiren teline oli vielä kapeampi, joskin matalampi. Näkyvyys ohjaamosta ei tosiaan ollut paras mahdollinen joskin sitäkin paranneltiin G-6 versiosta alkaen poistamalla kuomun raamitusta ja pääpanssarin vaihdolla lasiseen.

      FW-190A oli erittäin suorituskykyinen hävittäjä aina 7000 metrin korkeuteen, mutta sen jälkeen ahtimen teho heikkeni. Ongelmaa koitettiin paikata pakokaasuahtimella mutta se jäi prototyyppi asteelle. Ratkaisu oli sitten Junkersin Jumo V12 jolloin tyyppimerkintä vaihtui D-9iin. Sillä pärjättiin taas korkeallakin.

      Ju88 taas on pidetty yleisesti yhtenä parhaista ja monikäyttöisimmistä pommikoneista Mosquiton jälkeen. Se taipui hyvin moneen tehtävään perinteisestä pommikoneesta yöhävittäjään saakka.

      Typhoon taas oli Sydney Cammin suunnitelma Hurricanen seuraajaksi. Mutta kun se lensi ainakin Bill Gunstonin mukaan yhtä hyvin kuin sika yli 5000 metrissä, se oli pettymys. Pian sitä ruvettiin parantelemaan mutta muutoksia tuli niin paljon että se nimettiin uudestaan Tempestiksi, joka olikin jo paljon parempi mutta edelleenkään siitä ei ollut korkealla toimivaksi koneeksi. Matalalla se oli hyvin ketterä ja nopea kone kokoisekseen. Varjopuolina olivat edelleen erittäin epäluotettavat moottorit ja vaikea käsiteltävyys hitaissa nopeuksissa. Onnettomuuksia sattui paljon. Hävittäjäpommittajana se oli pirun hyvä johtuen osittain siitä että Jagdwaffe ei kyennyt laittamaan niitä vastaan tarpeeksi koneita.

      Yleisesti ottaen Luftwaffe joutui toimimaan kahdella hyvin erilaisella taistelukentällä idässä ja lännessä eikä sellaista konetta ollut kummallakaan puolella runsain määrin joka olisi ollut hyvä kaikissa korkeuksissa ja vielä omannut sopivan aseistuksen ja panssaroinnin joka tehtävää kohden, Resurssit eivät yksinkertaisesti riittäneet. Mutta liittoutuneilla oli millä mällätä jotenjokaista konetyyppiä saatettiin käyttää siihen soveltuvalla tavalla. Ja vaikka P-47 ja P-51C/D eivät olleet parhaimmillaan matalalla niin vastustajan alivoimaisuuden vuoksi niiden heikkoudet eivät tulleet esille.

      • bostonin.teekutsut

        "Ensinnäkin Douglas A-20 Boston ja Havoc ovat yksi ja sama kone"

        Kyseessä oli eri koneet: Boston oli yksinomaan lasinokkainen pommarivariantti ja sitä käytti etenkin Kansainyhteisö ja Ranska. Havoc taasen oli tykkinokkainen rynnäkkövariantti ja sitä käytti USAAF ja NL.

        A-20:n seuraaja A-26 Invader olikin innovaatinen design: sen lasi- ja tykkinokka voitiin vaihtaa päittäin ihan muutaman tunnin kenttähuoltona, jolloin sama kone kykeni eri tehtäviin tarpeen mukaan.


      • pro_pelli

        Bullshit. Kone oli kuitenkin A-20 tai Db-7 sen eri versioina. Briteille lasinokkaiset oli Bostoneita ja KK-nokkaiset Havoceja. Usalla kaikki olivat Havoceja ja Australiassa taas kaikki olivat Bostoneita, kuten myös ilmeisesti NL ssa. Mikäs tiedustelu/valokuvausversio sitten oli nimeltään? Vai oliko sekin eri kone? Yhtä kaikki koneet olivat A-20/DB-7 eri versioita. Samoin kuin P-40 oli silti P-40 oli se sitten nimetty Warhawkiksi tai Kittyhawkiksi.

        A-26 oli kyllä kyvykäs kone mutta ei siinä sen kummempaa innovatiivisuutta ollut. Se että nokka kartion saattoi vaihtaa kenttävarikolla oli ehkä uutta jenkeille mutta sakuthan sitä Ju88 koneessa jo aiemmin ja yksimoottorisissakin oli kaiken maailman ruhrsatzeja tarpeen mukaan.

        A-26 taisi olla ainoa jenkkien kone josta pidettiin euroopassa mutta ei tyynellä merellä. Siellä lentäjät halusivat mielummin a-20 koneet. Euroopassa taas A-26 parempi suorituskyky oli mieleen.


      • havoc-vs-invader
        pro_pelli kirjoitti:

        Bullshit. Kone oli kuitenkin A-20 tai Db-7 sen eri versioina. Briteille lasinokkaiset oli Bostoneita ja KK-nokkaiset Havoceja. Usalla kaikki olivat Havoceja ja Australiassa taas kaikki olivat Bostoneita, kuten myös ilmeisesti NL ssa. Mikäs tiedustelu/valokuvausversio sitten oli nimeltään? Vai oliko sekin eri kone? Yhtä kaikki koneet olivat A-20/DB-7 eri versioita. Samoin kuin P-40 oli silti P-40 oli se sitten nimetty Warhawkiksi tai Kittyhawkiksi.

        A-26 oli kyllä kyvykäs kone mutta ei siinä sen kummempaa innovatiivisuutta ollut. Se että nokka kartion saattoi vaihtaa kenttävarikolla oli ehkä uutta jenkeille mutta sakuthan sitä Ju88 koneessa jo aiemmin ja yksimoottorisissakin oli kaiken maailman ruhrsatzeja tarpeen mukaan.

        A-26 taisi olla ainoa jenkkien kone josta pidettiin euroopassa mutta ei tyynellä merellä. Siellä lentäjät halusivat mielummin a-20 koneet. Euroopassa taas A-26 parempi suorituskyky oli mieleen.

        "A-26 taisi olla ainoa jenkkien kone josta pidettiin euroopassa mutta ei tyynellä merellä. Siellä lentäjät halusivat mielummin a-20 koneet. Euroopassa taas A-26 parempi suorituskyky oli mieleen. "

        Hmm, mielenkiintoista. Mikäs tuohon oli syynä että mieluummin A-20 kuin A-26? Oliko kivempi lentää, sellainen hävittäjämäinen tuntuma?


      • pro_pelli
        havoc-vs-invader kirjoitti:

        "A-26 taisi olla ainoa jenkkien kone josta pidettiin euroopassa mutta ei tyynellä merellä. Siellä lentäjät halusivat mielummin a-20 koneet. Euroopassa taas A-26 parempi suorituskyky oli mieleen. "

        Hmm, mielenkiintoista. Mikäs tuohon oli syynä että mieluummin A-20 kuin A-26? Oliko kivempi lentää, sellainen hävittäjämäinen tuntuma?

        Ei ilmeisesti. Koska koneita käytettiin maataistelutehtäviin niin A-20 oli sopivampi siihen roolin niin lentomininaisuuksien kuin näkyvyydenkin kannalta. A-26 siivet ja moottorit rajoittivat näkyvyyttä ja lentooominaisyydet olivat matalalla toimiessa vaikeammat. A-20 suorituskyky oli riittävä japanilaisia vastaan mutta euroopassa nopeudesta pidettiin enemmän.


    • siviilejä_säästämättä

      USA:n ja Britannian homojen pommikoneet olivat täysin ylivoimaisia, kun ne pommittivat Dredenin, Tokion, Nakasagin ja Yokohaman siviilejä.

      USA:n ja Britannian harjoittama terroripommitus on ilmapommitusstrategia, jonka tarkoitus on tuhota siviilikohteita ja siviilejä. Tavoitteena on vihollisen taistelutahdon murtaminen ja sekasorron aiheuttaminen siviiliväestön keskuudessa.

      • MeAgaln

        "USA:n ja Britannian harjoittama terroripommitus on ilmapommitusstrategia, jonka tarkoitus on tuhota siviilikohteita ja siviilejä."

        Kaupungit eivät silloisen kansainvälisen lain perusteella olleet suojeltuja tai edes "siviilikohteita" vain, koska niissä sattui olemaan siviilejä läsnä. Esim. Hiroshiman pommituksen uhrilukuun lukeutuu myös paikallisen armeijaryhmän esikunta ja iso osa varuskuntajoukoista.


      • oli-täyttä-murhaa
        MeAgaln kirjoitti:

        "USA:n ja Britannian harjoittama terroripommitus on ilmapommitusstrategia, jonka tarkoitus on tuhota siviilikohteita ja siviilejä."

        Kaupungit eivät silloisen kansainvälisen lain perusteella olleet suojeltuja tai edes "siviilikohteita" vain, koska niissä sattui olemaan siviilejä läsnä. Esim. Hiroshiman pommituksen uhrilukuun lukeutuu myös paikallisen armeijaryhmän esikunta ja iso osa varuskuntajoukoista.

        Kaikki asiat moraalin kannalta eivät ole vain sopimusjuridiikkaa. Aika usein suurkaupungeissa myös "sattui" olemaan siviiliväestöä paikalla kun niitä pommitettiin :/


      • MeAgaln

        "Kaikki asiat moraalin kannalta eivät ole vain sopimusjuridiikkaa."

        Varmasti, mutta jos asiaa lähestytään etiikkakysymyksenä niin silloin luonnollisinta onkin ensiksi kysyä miksi vain yksi laillisista sodankäyntimuodoista olisi tuomittava?

        "Aika usein suurkaupungeissa myös "sattui" olemaan siviiliväestöä paikalla kun niitä pommitettiin :/"

        Ja jos katsotaan melkein mitä hyvänsä muutakin urbaaneissa ympäristöissä toimitettua sotatointa niin mainittu on jopa käytäntö eikä poikkeus. Leningradin piiritys on varmasti äärimmäisen pään esimerkki humanitäärisestä katastrofista sotatoimissa, mutta siviiliväestön tappiot sen yhteydessä todennäköisesti ylittivät liittoutuneiden pommituskampanjan tulokset Saksassa.


    • VkvVkvbn

      Bf-109 hävittäjän elinkaari oli noin 200 lentotuntia. Käytännössä se oli itärintamalla yhdessä kesässä ajettu loppuun vaikkei olisi saanut luotiakaan taisteluissa. Sen jälkeen kone purettiin ja vähiten kuluvat osat otettiin varaosiksi. Ei ihme että monilla mailla suurin osa poiskirjauksista koostui näistä loppuunajetuista koneista.

      • DB605

        Moottorin elinkaari taisi olla 40 tuntia ja sitten tehdaskunnostus. Jossain puhutaan 100 tunnista.

        Suomessa Me109:n moottoreilla lennettiin useampi sata tuntia. Kyseessä lienee olleet alkupään tuotannon ns. kuulalaakereilla rakennetut DB 605 moottorit. Lisäapuna Suomen pitkälle Me 109- hävittäjien käyttöiälle oli Kemin kentältä sotasaaliiksi saadut 30 tuliterää DB605 moottoria Lapin sodan alussa. DB605 moottorit muutettiin kampiakselin osalta liukulaakeroiduksi, koska isojen kuulalaakereiden saatavuus heikkeni pommitusten tuhottua tehtaita.


    • Qvist-Mark

      Kaarreominaisuuksiltaan neuvostoliittolaiset La-5 ja Jak-9 olivat parempia kuin Bf-109 G. Esim hävittäjälentäjä Heimo Lampi kritisoi aika rajusti Bf-109 koneen ominaisuuksia. Suomalaisten valitsema taktiikka olikin koko sodan ajan lentokoneista riippumatta pysytellä pois ilmasirkuksesta ja keskittyä "pisto - ja pois" -taktiikkaan. Mersujen osalta se olikin ainoa mahdollisuus.

      Jo jatkosodan alussa oli yleinen näkemys suomalaisilla se että venäläishävittäjä I-16 oli ilmataisteluissa paljon pahempi vastustaja kuin brittikone Hurricane. Tuota jälkimmäistä suomalaislentäjät pitivät yhtenä helpoimmista alasammuttavista. Venäläisten ihastuminen Airacobraan perustui sen hyvään aseistukseen. Ja Airacobran rooli näyttää esim. kesällä 1944 olleen jopa yli 50%:sti rynnäkkökoneena toimiminen vähän niinkuin FW-190 F-malli eli ns. Jabo.

      • pro_pelli

        La-5 ja Yak-9 olivat erinomaisesti kaartavia koneita. Mutta toisaalta taas Kössi Karhila sanoi useastikin kurvanneensa tiukemmin mersulla. Heimo Lampi ei ilmeisesti pitänyt Mersusta mutta monet muut kyllä pitivät. Jopa jotkut venäläiset lentäjät pitivät sitä silti erinomaisena kaartotaistelijana ja ihmettilivät että saksalaiset eivät aina käyttäneet sitä siihen. Hit & run toiminta osoittaa vaan parempaa taktillista kykyä kuin kurvaaminen. Ja tähän 109:n hyvä kiihtyvyys ja nousukyky antoivat erinomaiset eväät.

        Venäläisten Hurricanet olivat useasti käytettyjä romuja joilla vielä lensivät oppilaslentueet Suomen rintamalla joten suomalaisten kokemukset Hurricanesta vastustajana eivät ehkä anna oikeaa kuvaa koneesta. Mutta tosiaan viimeismimmät mallit I-16 koneesta olivat kovia vastustajia jo aseistuksensakin vuoksi.

        Airacobran roolista maataistelukoneena olet ihan mettässä. Lähes kaikki ilmailuihistorioitsijat ovat tulleet siihen tulokseen että sitä ei rynnäkkökoneena juurikaan käytetty, vaan sen tehtävä oli antaa hävittäjäsuojaa VVS:n pommareille ja maataistelukoneille. Toisaalta sitten se taas oli kone paikallaan pommittajien torjunnassa. Tätä tukevat myös kaikki sakulentäjien raportit että rynnäkkötehtävissä olleita Airacobria ei juurikaan tavattu. Jenkit eivät koneesta pitäneet ja ilmeisesti he käyttivät sitä hävittäjäpommittajana paljon enemmän kuin VVS.

        NL sai Usalta myös reilu 80 P-47 konetta mutta näistä he eivät pitäneet vahvasta aseistuksesta huolimatta, koska koneen liikehtimiskyky matalalla oli huono samoin kuin nousukyky.


      • NäinTodellisuudessa

        Kaikllla koneilla oli hyvät ja huonot puolensa. Koska mersu oli heikko kaartotaistelussa , mutta se oli hyvä nousemaan ja syöksymään niin mersulla yleensä käytettiin heiluritaktiikkaa (=jojo), jossa lähestyttiin viholliskonetta syöksyllä ja tulitettiin noustessa ja noustiin vihollisen yläpuolelle. Sama toistettiin eikä venäläiset Jakit ja La:t päässeet hyödyntämään hyvää kaartoaan!

        I-16 oli erinomainen kaartamaan, mutta onnettoman hidas. Nopeampi kone pystyi aina valikoimaan sen suhteen, että koska ja miten taisteltiin ilman, että I-16 sai sitä kiinni. Heiluritaktiikka puri siihenkin.

        Kannattaa lukea kirja ”Kapteeni Lipfertin muistelmat”. Mies soti kolme vuotta Itärintamalla saadn 203 ilmavoittoa. Hän selostaa tarkasti erilaiset sen ajan taistelutavat.


    • EiSeVieläMitäänMutta

      Britit ja Suomi tehtailivat lentokoneita puusta. Suomalaisten puukoneissa ei valitettavasti liimasaumat kestäneet sateita.

    • jankun.jankun.jankut

      Miten se oli "MeAgaln " jos pellolla on paikallaan oleva panssarivaunu joka pitää tuhota, kumpi on tarkempi pommituksessa, Typhoon parilla 450 kg. Pommilla vai Stuka Ju-87 kahdella 500 kg. Pommilla?
      Isojen vaakapommittajien teho perustui sitten isoon määrään pommeja, puhuttiin "mattopommituksesta", voi siinä tuurilla tipahtaa muutama pommi savutorveenkin. Vaatisi aikamoista ammattilasta joka WW2 kalustolla vaakapommittajalla saisi tarkoituksella pommin sinne. Stukan pommittjalle tuo ei olisi mikään temppu.
      Pistemaalien pommittamiseen Stuka oli parempi ja tarkempi.

      • Jachtgeschwäder

        Raketit ja rypälepommit tuhosivat myös kolonnista lymmeniä panssareita, vaikka vain Il-2 rypälepommit oli tarkoitettu niihin, Typhoonin raketit eivät tuhonneet panssaria täysin.


      • MeAgaln

        "Miten se oli "MeAgaln " jos pellolla on paikallaan oleva panssarivaunu joka pitää tuhota..."

        Siis ennen vai jälkeen kun se on laukaissut savupanokset? Mitäpä jos se keskellä peltoa oleva vaunu on vain houkutuslintu flak-ansaan? Entä jos vaunu onkin ylösalaisin? Miten se liittyy teen hintaan Kiinassa ja mihin sinä oikeastaan kuvittelit "vastanneesi" tässä?

        "Isojen vaakapommittajien teho perustui sitten isoon määrään pommeja, puhuttiin "mattopommituksesta"..."

        No, älä ihmeessä ;)

        "...voi siinä tuurilla tipahtaa muutama pommi savutorveenkin."

        Vähän kuten muillakin lentokonetyypeillä ;)

        "Vaatisi aikamoista ammattilasta joka WW2 kalustolla vaakapommittajalla saisi tarkoituksella pommin sinne."

        Ja vaatisi myös aikamoista ammattilaista toistettavasti tehdä temppu syöksypommittajalla ja...

        "Stukan pommittjalle tuo ei olisi mikään temppu."

        ...sen vuoksi kysymyksessä sitten ilmeisesti olikin niin harvinainen temppu ;)

        "Pistemaalien pommittamiseen Stuka oli parempi ja tarkempi."

        Tosin "parempi" ei välttämättä tarkoita tässä kontekstissa niin paljoa. Esim. Ranskan sotaretkellä ilmahyökkäykset, Stukat mukaan lukien, eivät osoittautuneet erityisen suureksi tekijäksi, vaikka ps-vaunujen kaltaisia pistemaaleja oli paljonkin tarjolla.


      • fuckyouagain
        MeAgaln kirjoitti:

        "Miten se oli "MeAgaln " jos pellolla on paikallaan oleva panssarivaunu joka pitää tuhota..."

        Siis ennen vai jälkeen kun se on laukaissut savupanokset? Mitäpä jos se keskellä peltoa oleva vaunu on vain houkutuslintu flak-ansaan? Entä jos vaunu onkin ylösalaisin? Miten se liittyy teen hintaan Kiinassa ja mihin sinä oikeastaan kuvittelit "vastanneesi" tässä?

        "Isojen vaakapommittajien teho perustui sitten isoon määrään pommeja, puhuttiin "mattopommituksesta"..."

        No, älä ihmeessä ;)

        "...voi siinä tuurilla tipahtaa muutama pommi savutorveenkin."

        Vähän kuten muillakin lentokonetyypeillä ;)

        "Vaatisi aikamoista ammattilasta joka WW2 kalustolla vaakapommittajalla saisi tarkoituksella pommin sinne."

        Ja vaatisi myös aikamoista ammattilaista toistettavasti tehdä temppu syöksypommittajalla ja...

        "Stukan pommittjalle tuo ei olisi mikään temppu."

        ...sen vuoksi kysymyksessä sitten ilmeisesti olikin niin harvinainen temppu ;)

        "Pistemaalien pommittamiseen Stuka oli parempi ja tarkempi."

        Tosin "parempi" ei välttämättä tarkoita tässä kontekstissa niin paljoa. Esim. Ranskan sotaretkellä ilmahyökkäykset, Stukat mukaan lukien, eivät osoittautuneet erityisen suureksi tekijäksi, vaikka ps-vaunujen kaltaisia pistemaaleja oli paljonkin tarjolla.

        Suomennettuna MeAgain tarkoitti, että hänenkin mielestä syöksypommitus on kirurgin työtä verrattuna vaakapommitukseen:))


      • MeAgaln

        "Suomennettuna MeAgain tarkoitti, että hänenkin mielestä syöksypommitus on kirurgin työtä verrattuna vaakapommitukseen:)) "

        Siis kirurgin joka iskee kiinni potilaan reiteen kun aivoja pitäisi operoida ;)


      • fuckyouagain
        MeAgaln kirjoitti:

        "Suomennettuna MeAgain tarkoitti, että hänenkin mielestä syöksypommitus on kirurgin työtä verrattuna vaakapommitukseen:)) "

        Siis kirurgin joka iskee kiinni potilaan reiteen kun aivoja pitäisi operoida ;)

        Syöksypommitus oli 2-3 kertaa tarkempaa kuin vaakamambo:)

        Kehutaan nyt vielä vähän Stukaa: Sillä on luultavasti eniten tuhottu muita lentokoneita ja laivoja kuin millään muulla konetyypillä.

        https://ww2-weapons.com/ju-87/


    • brorbå

      No siksi koska Hitler oli niin tyhmä teletappi ja nalkuttava neiti Luftwaffen suuntaan. Eiksj? ;)

      • OotMikäOot

        Bupi! Älä sotkeennu asiakeskusteluun!


    • Jaappani

      Japanin hävittäjistä osa lensi DB:n lisenssimoottoreilla.

      • Tarkennetaan

        Jaappanissa tehtiin parillakin tehtaalla...

        The DB 601Aa was licence-built in Japan by Aichi as the Atsuta, by Kawasaki as the Ha-40, and in Italy by Alfa Romeo as the R.A.1000 R.C.41-I Monsone.


        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_601


    • Iso-oktaani

      Saksan DB:n moottorit ruiskutustekniikallaan pääsivät bensiinimoottoreiden maksimaalliseen teho/kuutiosentti -arvoon, eli tehot kasvoi vain kuutiotilavuutta lisäten. Kyse oli siis Saksan polttoaiden oktaaniluvuista. Amerikkalaiset saivat isommat tehot kovemmilla puristussuhteilla ja pienemmillä kuutiotilavuuksilla kun heillä oli paremmat polttoaineet ISO-OKTAANIn ansiosta.

    • Jachtgeschwäder

      Luftwaffe ei ole suunnitellut yhtäkään konetta, vaan ilmailuministeriö kilpailutti tehtaita..

    • Marseille

      Saksahan käytännössä lopetti uusien lentokonemallien kehittämisen sodan sytyttyä, koska kuvittelivat, että siitä tulee lyhytaikainen ja vanhoilla malleilla menestytään. Kun niin ei käynyt, tuli liian kiire kuroa liittoutuneiden teknistä etumatkaa kiinni.

      • tuotekehitys

        Vaikea uskoa että Saksan lentokonevalmistajat olisivat lopettaneet yksissä tuumin tuotekehittelyn ja tutkimuksen. Luftwaffe toki saattoi lopettaa uusien mallien tarjouspyynnöt, mutta valmistajat olivat yksityisiä yrityksiä ja yrityksille R&D on hyvinkin tärkeää toimintaa aina, jota harrastetaan ihan yrityksen omasta toimeksiannostakin.


      • Marseille
        tuotekehitys kirjoitti:

        Vaikea uskoa että Saksan lentokonevalmistajat olisivat lopettaneet yksissä tuumin tuotekehittelyn ja tutkimuksen. Luftwaffe toki saattoi lopettaa uusien mallien tarjouspyynnöt, mutta valmistajat olivat yksityisiä yrityksiä ja yrityksille R&D on hyvinkin tärkeää toimintaa aina, jota harrastetaan ihan yrityksen omasta toimeksiannostakin.

        Kyse oli Ernst Udetista, joka ei ollut sopiva hommansa:

        "During the time of Udet German aircraft were either delayed in development, production or of poor designs. Most notably were the He177, the Me 210 and the Hs 129. The only successful aircraft project during his time in office was the FW 190."

        http://militaryhistoryvisualized.com/why-the-luftwaffe-failed-in-world-war-2-failures-shortcomings-and-blunders/


    • USAn_paskat_pilotit

      Joo tota. Siis jos design on epäonnistunut niin lentäjien pitää olla parempia. Liittoutunetten design oli mitä oli, mutta niin lentäjätkin olivat hanurista.

      • nimierkki

        Tilanne sodan loppupuolella oli juurikin päinvastainen. Saksalaiset lentäjä-ässät oli lähes kaikki joko kuolleet tai siirtyneet kouluttajiksi ja tilalla oli vähän lentokokemusta saaneet poikaset, joita liittoutuneiden konkarit tiputtivat kuin kärpäsiä.


      • TästäOliKyse

        》》joita liittoutuneiden konkarit tiputtivat kuin kärpäsiä.《《

        Eiköhän nekin ollut pudotettu jo aikapäiviä ennen?

        Kyse lienee enemmän harjoitelleista liittoutuneiden lentäjistä. Saksalaisilla uusien lentäjien lentotunnit hävittäjillä jäivät olemattomiksi polttoainepulan takia.


      • nimierkki
        TästäOliKyse kirjoitti:

        》》joita liittoutuneiden konkarit tiputtivat kuin kärpäsiä.《《

        Eiköhän nekin ollut pudotettu jo aikapäiviä ennen?

        Kyse lienee enemmän harjoitelleista liittoutuneiden lentäjistä. Saksalaisilla uusien lentäjien lentotunnit hävittäjillä jäivät olemattomiksi polttoainepulan takia.

        Sitähän tuossa juuri yritin ilmaista.


    • Kampfgeschwader

      Saksa olisi ihmeasehoureiden hinnalla saanut rakennettua aika paljon nelimoottorisia pommikoneita, kuten Saksan ilmailuministeriön Amerika Bomber -suunnittelukilpailu osoitti.

    • SytytysHitaalla

      Lisätään Desing luetteloon Heinkel He 219 UHU
      Liian monimutkainen , liian myöhään , eikä ikinä toimivaa yö-tutkaa
      Mallista yritettiin tehdä epätoivoisesti aina uusia kehitysversioita , persiilleen meni

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe