Yksinasumisen vuokran määrä

Na97

Olen aikeissa muuttaa toiseen kapunkiin ja haen asumistukea. Haluaisin vain tietää Kelan näkemyksen onko ok mikäli muutan yksin 650e/kk maksavaan suht. tilavaan kaksioon. http://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-enimmaisasumismenot Tuosta linkistä löytyvät vuoden 2018 enimmäisasumismenot, ja kohdallani kyseessä olisi nro 3 eli enimmäismäärä olisi silloin 390e. Kysymykseni kuuluu, onko Kelalle ok että he maksaa vuokrasta määrän x ja kerron heille/jätän kertomatta että otan loput esim. perustoimeentulotuestani tai että vanhempani maksavat lopun erotuksen. Toisinsanoen kiinnostaako heitä mistä maksan lopun/pitääkö jokin todistus olla tms.?

6

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 383u38e7e

      Aaumistuekea ei kiinnosta onko vuokra 600evain 6000e jos se on yli paikkakunnan kohtuulisen vuokran sillä sen määrä on sama kummassakin tapauksessa.

      Toimeentulotuen kanssa taas tulee ongelmia paikkakunnan vaihdon suhteen ilman perusteita ja ylikalliiseen asuntoon tahallaan muuttamisen suhteen kuten myös vanhempien maksamien vuokra-avustusten suhteen.

      • aapp

        Mielestäni asunto ei ole mitenkään "ylikallis", vaan mikäli asia hoituu näin etteivät Kelalta sitä mieti mistä loput rahat tulee(ns. ei ole heidän ongelmansa?). Minun tapauksessani mikäli vanhemmat avustavat tai "joudun" ottamaan loput toimeentulotuestani, voitko kertoa mikäli tiedät tästä jotain ongelmia syntyvän? Kaupungin vaihto ilman perusteita on käsitykseni mukaan aivan mahdollista.


    • fjklaö

      Jos haet perustoimeentulotukea et tule saamaan vuokravakuutta tai muuttoapua toiselle paikkakunnalle muutosta, jos muutto ei ole perusteltu. Peruste voi olla vain opiskelupaikan tai työpaikan saaminen, ja tästä tulee esittää tosite. Lisäksi vuokravakuutta ei myönnettä jos vuokran ylittää kohtuun. Pelkkä työn hakeminen ei riitä. Jos olet jo perustoimeentulotuen asiakas ja saat perustoimeentulotukea tullaa uusi vuokrasi huomioimaan paikkakuntakohtaisen vuokranormin mukaan. Esimerkiksi jos muutat turkuun asuntoon jossa vuokra on 650e huomioidaan siitä menona vain 540e, mikä on Turussa yksin asuvan kohtuuvuokra. Jos sinulle huomioidaan tuo 540e sinun tulee itse myös maksaa kuukausittain tuo summa. Jos vanhemmat auttavat loppuvuokran maksamisessa ei se mielestäni vaikuta koska ei sitä huomioida menonakaan. Mutta kaikki mitä huomioidaan menona perustoimeentulotuessa tulee myös itse maksaa. Jos hakee toimeentulotukea vuokraan jonka maksaa joku muu tai jättää tuloja ilmoittamatt voidaan se pahimmillaan tulkita petoksena. kannatta soittaa Kelaan näihin etuusnumeroihin ja selvittää asiaa ennen kuin tekee mitään ja on sen takia kusessa kun ei ole ajoissa selvittänyt

      • kfalsä

        lisäyksenä vielä. Asumistukea saa vaikka vuokrasi olisi 1000e, jos tulosi ovat muuten niin pienet että olet siihen oikeutettu. Asumistukeen vaikuttavat mielestäni vain tulot ja asumiskustannasten suuruus. Asumistukea saa jos on asumiskustannuksia ja tulot niin pienet etteivät ne riitä.


      • aapp

        Olen tietoinen mainitsemistasi muuttoavuista yms. perusteista ja tositteista :). Netissä ja huhupuheena liikkuu myös erilaista tietoa, maksetaanko vuokrasta 80% tapauskohtaisesti vai onko mainitsemani 390e maximi kaikille, kun sellainen kerran on kirjattu. Eli mielestäsi vanhemmat voivat hyvällä omallatunnolla maksaa osan vuokrasta ilman että siitä syntyy mitään ylimääräistä sotkua tai voin maksaa itse loput jos kykenen? Asialla on vain tavallaan vähän kiire ja siksi haluan vastauksia nopeasti xD. Mikäli joku tietäisi ja osaisi antaa johonkin vastauksia.


      • drthtrdfg

        Se on 80 % jos asut yksin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1270
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe