Raamatun historia

Ollakkovaiei

raamatun historia kertoo huikeasta selviytymisestä. Se, miten nuo 66 kirjaa tai kirjettä ovatkin kulkeutuneet samaan kirjaan, se miten ne, vaikka olivatkin lähes kadoksissa satoja vuosia pimeällä keskiajalla, ovat kuitenkin ponnahtaneet maailman levinneimmäksi kirjaksi, se miten niitä 66 kirjaa tai kirjettä on yritetty hävittää lopullisesti siinä kuitenkaan onnistumatta, herättää ajatuksia ulkopuolisesta väliintulosta näiden kirjojen kohtalossa.
Totuus?
On liian monien yhteensattumien summa, että juuri nuo 66 kirjaa, joita ovat kirjoittaneet eri aikoina eläneet ihmiset, voivat sisältää niin monia yhteisiä asioita, jotka muodostavat hyvin kauniita kokonaisuuksia, että ei voi kuvitella niiden syntyneen sattumanvaraisesti. Joku on saanut eri aikoina eläneet ihmiset kirjoittamaan niin, että nuo 66 kirjaa tukevat toinen toisiaan ja antavat joko luotettavan aikalaistodistuksen, tai sitten ihmeellisesti kertovat yhdessä seikkoja, joista niitä ei voi yksittäin löytää.

Näin ei olisi voinut mitenkään tapahtua, ellei yliluonnollinen taho olisi ylläpitänyt raamattu-nimistä kokoelmaa. Tätä ei voi tieteellisesti selittää, ja sellaista kutsutaan ihmeeksi. Ihme on sellainen tapahtuma, joka on tapahtunut ja koettu, nähty, mutta jota ei voida tyhjentävästi selittää. Raamattu on tällätavoin ainutlaatuinen asia, siksikään sen kertomille asioille ei kannata liian voimakkaasti hakea muista lähteistä vahvistusta, koska niitä ei voida löytää.

On omituista, jos luolamiehen piirustuksille haettaisiin muita lähteitä, eikä katsottaisi tarpeelliseksi tutkia sitä, mitä muinainen luolamies oli yrittänyt piirtää, ennen kuin muu lähde on vahvistanut luolamiehen piirustuksien sisällön. Miksi raamatun kirjoituksille tulee hakea ensin muu lähde, ennen kuin ne voidaan ottaa vakavasti? Asioiden selvittely tällä tavoin ei johda pitkälle, raamattu ei toimi sillä tavoin. Jeesuksen olemassaolosta, Hänen teoistaan ja puheistaan todistaa 4 raamatun kirjaa, kukin kirjoitettuna niinkuin kirjoittaja oli Jeesuksen elämän nähnyt ja kokenut.

4 evankeliumia voivat olla näennäisen ristiriitaisia yksityiskohdissa, mutta mikseivät olisikaan, ovathan ne 4 eri ihmisen muistiinpanot tapahtumista, jotka ovat koettu 4 eri tavalla.

Jos kysyjä on tosissaan, avaan aihetta vieläkin pidemmälle, asian avautuminen riippuu sitten kysyjästä itsestään ja hänen uskalluksestaan ja tahdostaan ottaa selvää totuudesta. Raamattu esittää, että jos joku tahtoo oikeasti ottaa selville mitä se sanoo ja kertoo, hän ei olekaan tuossa selvittämisessään yksin, vaan tuo yliluonnollinen taho itse tulee hänen vierelleen, vaikuttamaan häneen niin, että Hän voi alkaa oppimaan niitä asioita, joita hän raamatusta etsii..

20

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seiska

      #Raamatun historia kertoo huikeasta selviytymisestä. Se, miten nuo 66 kirjaa tai kirjettä ovatkin kulkeutuneet samaan kirjaan, se miten ne, vaikka olivatkin lähes kadoksissa satoja vuosia pimeällä keskiajalla, ovat kuitenkin ponnahtaneet maailman levinneimmäksi kirjaksi, se miten niitä 66 kirjaa tai kirjettä on yritetty hävittää lopullisesti siinä kuitenkaan onnistumatta, herättää ajatuksia ulkopuolisesta väliintulosta näiden kirjojen kohtalossa.#

      Raamatun kirjoitukset eivät ole olleet keskiajalla kadoksissa. Tekstit ovat koottu Vanhan testamentin osalta juutalaisista kirjoituksista ja niillä ei ole mitään tekemistä Uuden testamentin kanssa, vaan ovat toisen uskonnon kirjoituksia. Uusi testamentti on koottu ihmisten toimesta eri lähteistä ja teksteistä valiten ja toisia hyläten. Lopullisesti Uuteen testamenttiin kuuluvien kirjojen kokoelma kanonisoitiin eli virallistettiin Karthagon kirkolliskokouksessa vuonna 397 Alexandrian piispa Athanasioksen vuonna 367 esittämän kokoelman mukaiseksi.

      • Joo, uskonharhaisen pää on täynnä mitä ihmeellisintä taikuutta.

        Onneksi näitä riittää, saa nauraa reppanoille päivät pitkät.


      • teuta011
        he-ma kirjoitti:

        Joo, uskonharhaisen pää on täynnä mitä ihmeellisintä taikuutta.

        Onneksi näitä riittää, saa nauraa reppanoille päivät pitkät.

        kuten sinulle , he -m a.
        -


      • 336007

        www.totta-on.fi


    • Typerät_muualle

      Ei kannata kirjoitella Raamatusta mitään silloin, kun ei asiasta mitään tiedä. Munaa vain itsensä ja paljastaa typeryytensä.

      • niinkse_menee

        Sinäkö tiedät niin, että voit noin arvostella? Esikoislestadiolaiset tietävät hyvin vähän ja munaavat itsensä jo esittelyssä. Typeryyttään ei tarvitse edes paljastaa. Tiedätkö miksi? KTK on jo tehnyt sen puolestasi.


      • 336007

        Näin se just on ei tiiä ja voi turvautua kokonaan uskossaan Jumalan sanaan = Raamattuun.


    • Näin_siinä_kävi

      Jumala on varjellut sanansa monin eri tavoin.

      • teuta011

        Silläpä se on säilynyt !
        -


      • Nunnukanunnuka

        Ka, pari näsäviisasta.


      • Avaa_asiaa

        Siis miten? Esikoislestadiolaiset ry vai?


    • q.v

      Veda-kirjat ovat noin 1500 vuotta ja Avesta 500 vuotta Uuden testamentin kirjoja vanhempia.
      Ihmeellistä miten nekin ovat säilyneet aikojen saatossa. Kiitos ilmeisesti kuuluu Vishnulle ja Ahura Mazdalle?

      • "q.v"
        -
        Mooses aloitti ensimmäisen kirjansa 1447.eKr.
        Se oli vuosi jolloin Herra sanoi kirjoita, mitä Pyhä Henki ilmoittaa .
        -


      • padasjoenukko kirjoitti:

        "q.v"
        -
        Mooses aloitti ensimmäisen kirjansa 1447.eKr.
        Se oli vuosi jolloin Herra sanoi kirjoita, mitä Pyhä Henki ilmoittaa .
        -

        Siispä 1 Moos 1-50 on Pyhän Hengen sanelemaa kokonaan .

        -


    • Luojatietee

      Jeesus todisti ihmeteoilla olevansa taivaasta, kaikkein pyhimmästä , eikä juutalaisesta lihasta, Pyhästä Luojan hengessä, joka on yksi ja sama ja kaikille tarjolla. Henki on elämäksi ja liha kuolemaksi. Kirjain kuolettaa ja henki tekee eläväksi. Jeesus on Raamatun yläpuolella, Raamatun Herra., tietää mikä on oikein ja mikä väärin, viisaat ihmiset ei sitä tiedä, Jeesus tietää.

      • Tottaon

        Kyllä raamatun sanassa on aivan sama henki kuin Jesuksella. Raamatusta otti Jesus usein sanansa joka aukesi hänelle kuin itsestään. Esim. Monta spitalista oli propheta elisan aikana mutta ei muita puhdistettu kuin naeman syyriasta ja silloinkos tuli porukka vihoja täyteen


      • herää_unestäsi
        Tottaon kirjoitti:

        Kyllä raamatun sanassa on aivan sama henki kuin Jesuksella. Raamatusta otti Jesus usein sanansa joka aukesi hänelle kuin itsestään. Esim. Monta spitalista oli propheta elisan aikana mutta ei muita puhdistettu kuin naeman syyriasta ja silloinkos tuli porukka vihoja täyteen

        Juuri ne itse itsensä vanhurskaiksi tehneet farisealaiset ja erityisesti heidän johtajansa tulivat vihoja täyteen. Lue Raamattua, äläkä tietämättömyyttäsi täällä ylistä. Näinhän esikoislestadiolaisuudessakin kävi kun Kristus olio tekemässä liikkeen paavista vain ihmisen jonka velvollisuus on totella seurakuntaa ja iunnioittaa maan lakeja.


      • Tottaon
        herää_unestäsi kirjoitti:

        Juuri ne itse itsensä vanhurskaiksi tehneet farisealaiset ja erityisesti heidän johtajansa tulivat vihoja täyteen. Lue Raamattua, äläkä tietämättömyyttäsi täällä ylistä. Näinhän esikoislestadiolaisuudessakin kävi kun Kristus olio tekemässä liikkeen paavista vain ihmisen jonka velvollisuus on totella seurakuntaa ja iunnioittaa maan lakeja.

        Niin kyllä fariseukset ymmärsit että Jesus heitä tarkoittaa ettei heitä ole puhdistettu ja siksi vihastuivat hänen vertauksesta. Mutta mikä tuossa nyt niin väärin oli kirjoitettu että tulit vihoja täyteen?


      • Tottaon
        Tottaon kirjoitti:

        Niin kyllä fariseukset ymmärsit että Jesus heitä tarkoittaa ettei heitä ole puhdistettu ja siksi vihastuivat hänen vertauksesta. Mutta mikä tuossa nyt niin väärin oli kirjoitettu että tulit vihoja täyteen?

        Ja tässä sivi LLL selitystä

        N:o 49 14 SUNNUNTAINA KOLMINAISUUDESTA 1853
        287
        Monta spitalista oli Israelissa Elisa
        profeetan ajalla ja ei yksikään heistä
        puhdistettu, vaan Naeman syyrialai￾nen. Luuk 4: 27.
        Evankelista Luukas muistelee, että
        Jeesus kerran yhtenä sunnuntaina tuli
        Nazaretin synagoogaan eli kirkkoon ja
        siellä annetiin hänelle Raamattu käteen.
        Me olemme myös nähneet, että surutto￾mat antavat kristityille Raamatun kä-
        teen, koska kristityt puhuvat heille katu￾muksesta. Ilmanki heidän tarkoituksen￾sa on se, että tuo koira viipyis Raamatun
        kanssa, ettei se heitä haukkuis sivuitse
        Jumalan sanaa. Mutta se konsti ei auta,
        koska Raamattu annetaan semmoisen
        miehen käteen, joka ottaa Raamatusta
        semmoisia paikkoja, jotka tulevat rintaa
        kohti. Ei nimittäin suruttomat viitti
        kuulla semmoisia Raamatun paikkoja,
        joissa heidän jumalatoin elämänsä maa￾lataan heille silmäin eteen, mutta suloi￾sia armon sanoja he kyllä omistavat.
        Ja niin se tapahtui Nazaretin kirkos￾sa, että suruttomat papit annoit Jeesuk￾selle Raamatun käteen. Se oli ilman
        epäilemättä heidän tarkoituksensa, että
        Jeesus nazareenus, joka ei ole missään
        akatemiassa käynyt, ja omalla luvalla on
        alkanut vaeltamaan kylissä haukkumas￾sa ihmisiä, että hän katsois paremmin
        Raamattua, kussa suruttomatki luulevat
        löytävänsä sielullensa ruokaa paljon. Ja
        koska heillä on se usko että tuommoiset
        ympärivaeltavaiset pirttipapit ei ymmär￾rä Raamattua, vaan menevät ulos Juma￾lan sanasta, niin he käskevät lukea Raa￾mattua, siinä väärässä luulossa, että siel￾lä on parempi oppi, kuin mitä ne
        ympärivaeltavaiset pirttipapit saarnaa￾vat. Mutta siinä väärässä luulossa tulit
        he petetyksi. Koska nimittäin Jeesus na￾zarenus otti Raamatun käteen, luulit ne
        suruttomat papit ja se surutoin seura￾kunta, ettei hän saata mitään selittää,
        joka oli oppimatoin mies. Mutta hän se￾litti niin sen Raamatun paikan, joka niin
        kuin itsestänsä aukeni hänelle, että kaik￾ki annoit hänelle todistuksen ja ihmette￾lit niitä armon sanoja, kuin hänen suus￾tansa läksit ulos, ja he sanoit: “Eikö
        tämä ole Joosepin poika?”
        Tässä nyt on kaikille suruttomille
        yksi merkillinen esimerkki. Niin kauvan
        kuin Jeesus nazarenus saarnais heille
        Jumalan armosta, tykkäisit he hyvin hä-
        nen selityksistänsä, mutta koska hän otti
        Raamatusta semmoisen paikan, joka tuli
        suruttomille rintaa kohti niin suuttui
        koko seurakunta. Luukas kirjoittaa 4:
        28, että kaikki, kuin synagoogassa olit,
        tulit vihoja täyteen. Koska he nämät
        kuulit, niin he nousit ylös ja ajoit hänen
        ulos kaupungista ja veit hänen hamaan
        vuoren kukkulalle, jonka päälle heidän
        kaupunkinsa rakettu oli, syöstäksensä
        häntä alas. Mutta hän kävi ohitse heidän
        keskeltänsä ja meni pois.
        Arvaattekos nyt tämän aikaiset surut￾tomat, mistä sanasta heillä nousi vanha
        Adami? Joo, juuri siitä sanasta kuin hän
        sanoi: “Monta spitalista oli Israelissa
        Elisa profeetan ajalla, ja ei yksikään
        heistä puhdistettu, kuin se Naeman Syy￾riasta.” Mutta tästä sanasta suuttuvat vie￾lä nytkin kaikki spitaliset, jotka ei ole
        vielä puhdistetut. Jos joku kristitty sanoo
        heille: “Monta spitalista on ollut Israelis￾sa profeetan Elisan aikana, mutta ei ole
        muita puhdistettu kuin se pakana Nae￾man,” niin sanovat kaikki kunnialliset jä-
        Page 1908 of 2332


      • Tottaon
        Tottaon kirjoitti:

        Niin kyllä fariseukset ymmärsit että Jesus heitä tarkoittaa ettei heitä ole puhdistettu ja siksi vihastuivat hänen vertauksesta. Mutta mikä tuossa nyt niin väärin oli kirjoitettu että tulit vihoja täyteen?

        Ja tässä sivi LLL selitystä

        N:o 49 14 SUNNUNTAINA KOLMINAISUUDESTA 1853
        287
        Monta spitalista oli Israelissa Elisa
        profeetan ajalla ja ei yksikään heistä
        puhdistettu, vaan Naeman syyrialai￾nen. Luuk 4: 27.
        Evankelista Luukas muistelee, että
        Jeesus kerran yhtenä sunnuntaina tuli
        Nazaretin synagoogaan eli kirkkoon ja
        siellä annetiin hänelle Raamattu käteen.
        Me olemme myös nähneet, että surutto￾mat antavat kristityille Raamatun kä-
        teen, koska kristityt puhuvat heille katu￾muksesta. Ilmanki heidän tarkoituksen￾sa on se, että tuo koira viipyis Raamatun
        kanssa, ettei se heitä haukkuis sivuitse
        Jumalan sanaa. Mutta se konsti ei auta,
        koska Raamattu annetaan semmoisen
        miehen käteen, joka ottaa Raamatusta
        semmoisia paikkoja, jotka tulevat rintaa
        kohti. Ei nimittäin suruttomat viitti
        kuulla semmoisia Raamatun paikkoja,
        joissa heidän jumalatoin elämänsä maa￾lataan heille silmäin eteen, mutta suloi￾sia armon sanoja he kyllä omistavat.
        Ja niin se tapahtui Nazaretin kirkos￾sa, että suruttomat papit annoit Jeesuk￾selle Raamatun käteen. Se oli ilman
        epäilemättä heidän tarkoituksensa, että
        Jeesus nazareenus, joka ei ole missään
        akatemiassa käynyt, ja omalla luvalla on
        alkanut vaeltamaan kylissä haukkumas￾sa ihmisiä, että hän katsois paremmin
        Raamattua, kussa suruttomatki luulevat
        löytävänsä sielullensa ruokaa paljon. Ja
        koska heillä on se usko että tuommoiset
        ympärivaeltavaiset pirttipapit ei ymmär￾rä Raamattua, vaan menevät ulos Juma￾lan sanasta, niin he käskevät lukea Raa￾mattua, siinä väärässä luulossa, että siel￾lä on parempi oppi, kuin mitä ne
        ympärivaeltavaiset pirttipapit saarnaa￾vat. Mutta siinä väärässä luulossa tulit
        he petetyksi. Koska nimittäin Jeesus na￾zarenus otti Raamatun käteen, luulit ne
        suruttomat papit ja se surutoin seura￾kunta, ettei hän saata mitään selittää,
        joka oli oppimatoin mies. Mutta hän se￾litti niin sen Raamatun paikan, joka niin
        kuin itsestänsä aukeni hänelle, että kaik￾ki annoit hänelle todistuksen ja ihmette￾lit niitä armon sanoja, kuin hänen suus￾tansa läksit ulos, ja he sanoit: “Eikö
        tämä ole Joosepin poika?”
        Tässä nyt on kaikille suruttomille
        yksi merkillinen esimerkki. Niin kauvan
        kuin Jeesus nazarenus saarnais heille
        Jumalan armosta, tykkäisit he hyvin hä-
        nen selityksistänsä, mutta koska hän otti
        Raamatusta semmoisen paikan, joka tuli
        suruttomille rintaa kohti niin suuttui
        koko seurakunta. Luukas kirjoittaa 4:
        28, että kaikki, kuin synagoogassa olit,
        tulit vihoja täyteen. Koska he nämät
        kuulit, niin he nousit ylös ja ajoit hänen
        ulos kaupungista ja veit hänen hamaan
        vuoren kukkulalle, jonka päälle heidän
        kaupunkinsa rakettu oli, syöstäksensä
        häntä alas. Mutta hän kävi ohitse heidän
        keskeltänsä ja meni pois.
        Arvaattekos nyt tämän aikaiset surut￾tomat, mistä sanasta heillä nousi vanha
        Adami? Joo, juuri siitä sanasta kuin hän
        sanoi: “Monta spitalista oli Israelissa
        Elisa profeetan ajalla, ja ei yksikään
        heistä puhdistettu, kuin se Naeman Syy￾riasta.” Mutta tästä sanasta suuttuvat vie￾lä nytkin kaikki spitaliset, jotka ei ole
        vielä puhdistetut. Jos joku kristitty sanoo
        heille: “Monta spitalista on ollut Israelis￾sa profeetan Elisan aikana, mutta ei ole
        muita puhdistettu kuin se pakana Nae￾man,” niin sanovat kaikki kunnialliset jä-
        Page 1908 of 2332


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2353
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1861
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1286
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    Aihe